Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3260 - RIA
Offentligt
1454046_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
14149/13
(OR. en)
PRESSE 393
PR CO 46
PRESSEMEDDELELSE
3260. samling i Rådet
Retlige og indre anliggender
Luxembourg, den 7. og 8. oktober 2013
Formænd
Juozas BERNATONIS
Litauens justitsminister
Dailis Alfonsas BARAKAUSKAS
Litauens indenrigsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 3619 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
14149/13
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454046_0002.png
7. og 8. oktober 2013
De vigtigste resultater af Rådets samling
Om mandagen havde justitsministrene en dybtgående drøftelse af princippet om et centralt
kontaktpunkt, som er et nøgleelement i forslaget til en
generel forordning om databeskyttelse.
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling til forslaget til direktiv om
strafferetlig beskyttelse
af euroen og andre valutaer mod forfalskning.
Ministrene havde også en offentlig debat om to forslag, der var blevet forelagt af Kommissionen:
om oprettelse af en
europæisk anklagemyndighed
om
Den Europæiske Unions Agentur for Strafferetligt Samarbejde
(Eurojust)
Blandt de vigtige spørgsmål, som blev vedtaget uden drøftelse
(A-punkter), var et direktiv om ret
til
adgang til advokatbistand
i straffesager og lovgivningspakken om
forvaltning af Schengen-
samarbejdet.
Om tirsdagen nåede ministrene til politisk enighed om foreløbige arrangementer med henblik på at
huse
Det Europæiske Politiakademi (CEPOL)
i en anden medlemsstat, efter at Det Forenede
Kongerige havde oplyst, at det ikke længere ønsker at være vært for agenturet. Rådet besluttede, at
CEPOL, så snart det forlader Bramshill, vil blive flyttet til Budapest (Ungarn). Det er nødvendigt at
følge op med en retsakt så hurtigt som muligt.
Rådet noterede sig også den foreløbige rapport fra Kommissionen om de vigtigste resultater af
analysen af oplysninger fra medlemsstaterne om spørgsmål vedrørende den
frie bevægelighed
for
borgere.
For så vidt angår
konflikten i Syrien og beskyttelse af flygtninge
havde Rådet en dybtgående
drøftelse på baggrund af den seneste udvikling.
Ministrene drøftede også søulykken ved den italienske ø
Lampedusa,
hvor mere end 200 afrikanske
migranter er bekræftet druknet.
Mandag eftermiddag og tirsdag formiddag mødtes EU's justits- og indenrigsministre med de
tilsvarende ministre fra det
østlige partnerskab
(fra Armenien, Aserbajdsjan, Hviderusland,
Georgien, Republikken Moldova og Ukraine) for at drøfte samarbejde og fremtidige muligheder
inden for dette område. Deltagerne vedtog en fælles erklæring, der skal tjene som bidrag til
forberedelserne af det tredje topmøde i det østlige partnerskab den 28. og 29. november 2013 i
Vilnius.
14149/13
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454046_0003.png
7. og 8. oktober 2013
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
RETLIGE ANLIGGENDER ............................................................................................................... 7
Databeskyttelse .................................................................................................................................... 7
Beskyttelse af euroen mod falskmøntneri ............................................................................................ 8
Den europæiske anklagemyndighed - Eurojust ................................................................................... 9
INDRE ANLIGGENDER .................................................................................................................. 10
CEPOL ............................................................................................................................................... 10
Spørgsmål vedrørende fri bevægelighed for personer ....................................................................... 10
Syrien: beskyttelse af flygtninge, den seneste udvikling ................................................................... 11
Nylige begivenheder på Lampedusa .................................................................................................. 12
Første årlige flytningsforum............................................................................................................... 12
Eventuelt ............................................................................................................................................ 13
Møde mellem justits- og indenrigsministre fra det østlige partnerskab ............................................. 14
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
14149/13
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. og 8. oktober 2013
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Retten til at få adgang til advokatbistand .............................................................................................................. 15
Forvaltning af Schengensamarbejdet..................................................................................................................... 15
Kontrol med nye psykoaktive stoffer .................................................................................................................... 15
EJN og e-justice - Rådets konklusioner ................................................................................................................. 15
Kap Verde - tilbagetagelse og visumlempelsesaftaler ........................................................................................... 16
BUDGETTER
Forøgelse af Den Europæiske Socialfonds midler til Frankrig, Italien og Spanien* ............................................. 16
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Momsregler - leveringsstedet ................................................................................................................................ 17
HANDELSPOLITIK
WTO-fritagelse: Moldova ..................................................................................................................................... 17
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
Finansielle bidrag til økonomisk og social samhørighed - Island, Liechtenstein og Norge .................................. 17
TOLDUNIONEN
Toldsamarbejdsaftale mellem EU og San Marino - Kroatiens tiltrædelse af EU .................................................. 17
LANDBRUG
Informationsnet for landøkonomisk bogføring ...................................................................................................... 18
FISKERI
Partnerskab mellem EU og São Tomé - forhandlinger med henblik på enighed og protokol ............................... 18
SUNDHED
Grænseoverskridende sundhedstrusler* ................................................................................................................ 19
14149/13
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454046_0005.png
7. og 8. oktober 2013
DELTAGERE
Belgien:
Joëlle MILQUET
Annemie TURTELBOOM
Maggie DE BLOCK
Bulgarien:
Zinaida ZLATANOVA
Tsvetlin YOVCHEV
Den Tjekkiske Republik:
Martin PECINA
Marie BENEŠOVÁ
Danmark:
Morten BØDSKOV
Tyskland:
Sabine LEUTHEUSSER-SCHNARRENBERGER
Hans-Peter FRIEDERICH
Estland:
Hanno PEVKUR
Ken-Marti VAHER
Irland:
Alan SHATTER
Declan KELLEHER
Grækenland:
Charalambos ATHANASIOU
Patroklos GEORGIADIS
Spanien:
Jorge FERNÁNDEZ DIAZ
Alfonso DASTIS QUECEDO
Frankrig:
Christiane TAUBIRA
Manuel VALLS
Kroatien:
Orsat MILJENIĆ
Ranko OSTOJIĆ
Italien:
Angelino ALFANO
Annamaria CANCELLIERI
Cypern:
Mr. Ionas NICOLAOU
Socrates HASIKOS
Letland:
Jānis BORDĀNS
Rihards KOZLOVSKIS
Litauen:
Juozas BERNATONIS
Dailis Alfonsas BARAKAUSKAS
Paulius GRICIŪNAS
Elvinas JANKEVICIUS
Vicepremierminister samt indenrigs- og
ligestillingsminister
Justitsminister
Statssekretær for asyl og migration, social integration og
bekæmpelse af fattigdom under justitsministeren
Vicepremierminister og justitsminister
Vicepremierminister og indenrigsminister
Vicepremierminister og indenrigsminister
Justitsminister
Justitsminister
Forbundsjustitsminister
Forbundsindenrigsminister
Socialminister
Indenrigsminister
Justits- og ligestillingsminister samt forsvarsminister
Fast repræsentant
Justitsminister og minister for åbenhed og
menneskerettigheder
Ministeriet for Offentlig Orden og Borgerbeskyttelse -
generalsekretær for borgerbeskyttelse
Indenrigsminister
Fast repræsentant
Seglbevarer, justitsminister
Indenrigsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Vicepremierminister og indenrigsminister
Justitsminister
Justitsminister og minister for offentlig orden
Indenrigsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Vicejustitsminister
Viceindenrigsminister
14149/13
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454046_0006.png
7. og 8. oktober 2013
Luxembourg:
Octavie MODERT
Jean-Marie HALSDORF
Nicolas SCHMIT
Ungarn:
Tibor NAVRACSICS
Sándor PINTÉR
Malta:
Emanuel MALLIA
Owen BONNICI
Nederlandene:
Ivo OPSTELTEN
Fred TEEVEN
Østrig:
Johanna MIKL-LEITNER
Beatrix KARL
Polen:
Michał BONI
Piotr STACHAŃCZYK
Portugal:
Fernando ALEXANDRE
Domingos FEZAS VITAL
Rumænien:
Robert Marius CAZANCIUC
Bogdan TOHĂNEANU
Slovenien:
Senko PLIČANIČ
Boštjan ŠEFIC
Slovakiet:
Tomáš BOREC
Ivan KORČOK
Finland:
Anna-Maja HENRIKSSON
Päivi RÄSÄNEN
Sverige:
Beatrice ASK
Tobias BILLSTRÖM
Det Forenede Kongerige:
Chris GRAYLING
James BROKENSHIRE
Justitsminister, kulturminister, minister for offentlig
forvaltning og administrative reformer, minister for
administrativ forenkling under premierministeren
Indenrigsminister og minister for storregionen,
forsvarsminister
Arbejds-, beskæftigelses- og indvandringsminister
Vicepremierminister, minister for offentlig forvaltning og
justitsminister
Indenrigsminister
Minister for indre anliggender og national sikkerhed
Statssekretær for retlige anliggender, Ministeriet for Indre
Anliggender og National Sikkerhed
Sikkerheds- og justitsminister
Statssekretær for sikkerheds- og justitsspørgsmål
Forbundsindenrigsminister
Forbundsjustitsminister
Forvaltnings- og digitaliseringsminister
Statssekretær, Indenrigs- og Forvaltningsministeriet
Attacheret statssekretær under indenrigsministeren
Fast repræsentant
Justitsminister
Statssekretær, Indenrigsministeriet
Justitsminister
Statssekretær, Indenrigsministeriet og Ministeriet for
Offentlig Forvaltning
Justitsminister
Fast repræsentant
Justitsminister
Indenrigsminister
Justitsminister
Migrationsminister
Statssekretær, Justitsministeriet
Fast statssekretær for kriminalitets- og
sikkerhedsspørgsmål
Kommissionen:
Viviane REDING
Cecilia MALMSTRÖM
Næstformand
Medlem
14149/13
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454046_0007.png
7. og 8. oktober 2013
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
RETLIGE ANLIGGENDER
Databeskyttelse
Rådet havde en dybtgående drøftelse af forslaget til forordning om en generel EU-ramme for
databeskyttelse med henblik på at udstikke retningslinjer for yderligere arbejde på ekspertniveau
vedrørende mekanismen med et centralt kontaktpunkt som fastsat i Kommissionens forslag.
Princippet om et centralt kontaktpunkt er sammen med sammenhængsmekanismen et af de centrale
elementer i Kommissionens forslag. Når behandlingen af personoplysninger finder sted i mere end
én medlemsstat, bør én tilsynsmyndighed ifølge dette princip være ansvarlig for at overvåge den
dataansvarliges eller databehandlerens aktiviteter i hele Unionen og for at træffe de relaterede
afgørelser. Den myndighed, der virker som et sådant centralt kontaktpunkt, bør ifølge forslaget være
tilsynsmyndigheden i den medlemsstat, hvor den dataansvarlige eller databehandleren har sin
hovedvirksomhed.
Rådet gav udtryk for sin støtte til princippet om, at forordningen i vigtige grænseoverskridende
tilfælde bør etablere en mekanisme med et centralt kontaktpunkt med henblik på at træffe en enkelt
tilsynsafgørelse, der bør være hurtig, sikre ensartet anvendelse, skabe retssikkerhed og mindske den
administrative byrde. Dette er vigtigt for at styrke omkostningseffektiviteten i forbindelse med
bestemmelserne om databeskyttelse for internationale virksomheder og således bidrage til væksten i
den digitale økonomi.
Drøftelserne fokuserede på, hvordan man træffer en sådan enkelt afgørelse. Et flertal blandt
medlemsstaterne anførte, at det videre ekspertarbejde fortsat bør baseres på en model, hvor en
enkelt tilsynsafgørelse træffes af "hovedvirksomhedens" tilsynsmyndighed, mens denne
myndigheds enekompetence kan begrænses til udøvelsen af visse beføjelser. Visse medlemsstater
gav udtryk for en præference for at følge den fælles beslutningsprocedure, mens andre på
nuværende tidspunkt foretrak ikke at indtage en holdning til spørgsmålet.
Rådet mente, at eksperterne bør undersøge mulighederne for at forbedre "nærheden" mellem fysiske
personer og tilsynsmyndigheden med beslutningskompetence ved at inddrage "lokale"
tilsynsmyndigheder i beslutningsprocessen. Denne nærhed er et vigtigt aspekt i beskyttelsen af den
enkeltes rettigheder.
Endnu et vigtigt element med henblik på at opnå en mere ensartet anvendelse af EU's
databeskyttelsesregler vil være en undersøgelse af, hvilke beføjelser og hvilken rolle der skal
tildeles Det Europæiske Databeskyttelsesråd.
14149/13
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454046_0008.png
7. og 8. oktober 2013
I lyset af den hurtige teknologiske udvikling og globaliseringen forelagde Europa-Kommissionen i
januar 2012 en lovgivningspakke med henblik på at ajourføre og modernisere principperne i
databeskyttelsesdirektivet fra 1995 (direktiv 95/46/EF) for at sikre databeskyttelsesrettighederne i
fremtiden. Pakken omfatter en politisk meddelelse om Kommissionens mål (5852/12) og to
lovgivningsforslag: en forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling
af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (generel forordning om
databeskyttelse (5853/12) og et direktiv om beskyttelse af personoplysninger, der behandles med
henblik på forebyggelse, opdagelse, efterforskning eller retsforfølgelse af straffelovsovertrædelser
og tilknyttede retslige aktiviteter (5833/12).
Disse forslag har til formål at opbygge en stærkere og mere sammenhængende ramme for
databeskyttelse i EU støttet af en effektiv håndhævelse, der sikrer, at den digitale økonomi kan
udvikle sig på tværs af det indre marked, give fysiske personer kontrol over deres egne oplysninger
og styrke retssikkerheden og den praktiske sikkerhed for erhvervsdrivende og offentlige
myndigheder.
Beskyttelse af euroen mod falskmøntneri
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling til forslaget til direktiv om strafferetlig beskyttelse
af euroen og andre valutaer mod forfalskning (14085/1/13
REV1).
Denne generelle indstilling vil
udgøre grundlaget for forhandlingerne med Europa-Parlamentet med henblik på at nå til enighed
om den endelige tekst til direktivet.
Direktivforslaget blev fremlagt af Kommissionen den 5. februar 2013 (6152/13) og skal erstatte
rammeafgørelse 2000/383/RIA. Det har til formål at fastsætte minimumsregler for afgrænsningen af
forbrydelser og straffe i forbindelse med forfalskning af euroen og andre valutaer. Med direktivet
indføres der desuden fælles bestemmelser med henblik på at styrke bekæmpelsen af disse strafbare
handlinger og forbedre efterforskningen heraf.
Siden indførelsen af euroen har falskmøntneri ifølge oplysninger fra Den Europæiske Centralbank
forårsaget finansielle tab på mindst 500 mio. EUR. Euroen er fortsat mål for organiserede
kriminelle grupper, der er involverede i falskmøntneri. ECB noterede sig i sine halvårlige
oplysninger fra januar 2013 om forfalskning af eurosedler, at i alt 280 000 falske eurosedler, hvilket
udgør 0,002 % af de gennemsnitligt 14,9 mia. EUR, der var i omløb i andet halvår af 2012, blev
taget ud af omløb i den pågældende periode. Som det fremgår af direktivets titel, dækker det også
andre valutaer, der er i omløb i Den Europæiske Union.
Irland har besluttet at deltage i vedtagelsen af direktivet. Det Forenede Kongerige og Danmark
deltager ikke.
14149/13
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454046_0009.png
7. og 8. oktober 2013
Den europæiske anklagemyndighed - Eurojust
Rådet fik en mundtlig redegørelse fra Kommissionen om dens forslag vedrørende oprettelsen af en
europæisk anklagemyndighed (12558/13) og Den Europæiske Unions Agentur for Strafferetligt
Samarbejde (Eurojust) (12566/13) og anmodede sine forberedende organer om sideløbende at
fortsætte arbejdet med disse forslag.
Begge forslag blev fremlagt af Kommissionen den 17. juli 2013 og er tæt forbundet, eftersom de to
organer vil skulle være fælles om visse administrative funktioner.
Den europæiske anklagemyndighed vil ifølge Kommissionens forslag blive Den Europæiske
Unions decentraliserede anklagemyndighed med enekompetence for så vidt angår efterforskning,
retsforfølgning og domfældelse af gerningsmænd og medvirkende til lovovertrædelser, der skader
EU's finansielle interesser Forslaget lægger op til, at den vil have enslydende
efterforskningsbeføjelser i hele Unionen på grundlag af og inkorporeret i medlemsstaternes
nationale lovgivningssystemer.
Samtidig sikrer forslaget om reform af Eurojust, at Eurojust vil støtte den europæiske
anklagemyndighed, når den er oprettet, med hensyn til bekæmpelse af svig mod EU.
Mens de elementer, der har vist sig at være effektive i forvaltningen og driften af Eurojust,
bibeholdes, strømliner denne nye forordning Eurojusts funktion og opbygning i overensstemmelse
med Lissabontraktaten. Den øger endvidere Eurojusts demokratiske legitimitet: Europa-Parlamentet
og de nationale parlamenter vil i fremtiden blive mere involveret i evalueringen af Eurojusts
aktiviteter.
14149/13
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454046_0010.png
7. og 8. oktober 2013
INDRE ANLIGGENDER
CEPOL
Rådet nåede til politisk enighed om aftalen om foreløbige arrangementer med henblik på at huse
Det Europæiske Politiakademi (Cepol) i en anden medlemsstat. Rådet besluttede, at Cepol, så snart
det forlader Bramshill (Det Forenede Kongerige), vil få hjemsted i Budapest (Ungarn). Det er
nødvendigt at følge op med en retsakt så hurtigt som muligt.
Det Forenede Kongerige meddelte Cepol skriftligt, at det ikke længere ønsker at være vært for
agenturet. Mens forhandlingerne om Kommissionens forslag til en ny forordning om Europol og
Cepol står på, er der behov for midlertidige arrangementer med henblik på at sikre, at disse fortsat
er operationelle.
Det Europæiske Politiakademi (Cepol) er et af Den Europæiske Unions agenturer, som blev oprettet
i 2005
1
. Cepols mission er at bringe højtstående politiembedsmænd fra politistyrker i Europa
sammen - hovedsagelig for at støtte udviklingen af et netværk - og fremme grænseoverskridende
samarbejde i forbindelse med kriminalitetsbekæmpelse, offentlig sikkerhed og opretholdelse af lov
og orden ved at tilrettelægge uddannelsesaktiviteter og forskning.
Spørgsmål vedrørende fri bevægelighed for personer
Rådet noterede sig den foreløbige rapport fra Kommissionen om de vigtigste resultater af analysen
af oplysninger fra medlemsstaterne om spørgsmål vedrørende den frie bevægelighed for borgere og
opfordrede Kommissionen til i tæt samarbejde med medlemsstaterne at fortsætte sin indsamling af
dokumentation og oplysninger.
Kommissionen meddelte Rådet, at der ifølge de foreløbige oplysninger, der er blevet overført, ikke
er nogen reel dokumentation, der beviser et udbredt misbrug af retten til fri bevægelighed, og at der
heller ikke er bevis for, at et større antal EU-borgere kræver sociale ydelser og social bistand i andre
medlemsstater. De fleste EU-borgere flytter til en anden medlemsstat for at arbejde.
Kommissionen foreslog, at tilfælde af misbrug håndteres fra sag til sag og inden for de nuværende
lovgivningsrammer på det sted, hvor misbruget er foregået. Den foreslog også en række tiltag til
forbedring af de nuværende værktøjer:
Bekæmpelse af proformaægteskaber (udarbejdelse af håndbog)
Præcisering af begrebet "sædvanligt opholdssted" (udarbejdelse af retningslinjer)
1
Rådets afgørelse (2005/681/JAI) af 20. september 2005.
14149/13
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. og 8. oktober 2013
Fra den 1. januar 2014 vil 20 % af Den Europæiske Socialfond (ESF) være øremærket
social inklusion
At få pengene hen, hvor der er brug for dem (afholdelse af en workshop med
medlemsstaterne om brugen af ESF-midler)
Håndtering af lokale myndigheders behov (afholdelse af en konference med borgmestre i
foråret 2014 om udviklingen af retten til fri bevægelighed og et onlineværktøj vedrørende
den frie bevægelighed).
Alle medlemsstaterne enedes om, at personers frie bevægelighed er en af EU-borgernes
grundlæggende rettigheder, og at den skal opretholdes og støttes som sådan. De blev endvidere
enige om at bekæmpe misbrug.
I april 2013 sendte indenrigsministrene fra Østrig, Tyskland, Nederlandene og Det Forenede
Kongerige en skrivelse til formandskabet, hvori de gav udtryk for nogle bekymringer med hensyn
til EU-borgeres frie bevægelighed i Unionen.
I juni 2013 drøftede Rådet disse spørgsmål og opfordrede Kommissionen til at se på
gennemførelsen af reglerne om fri bevægelighed, herunder retningslinjer for bekæmpelse af
misbrug af disse regler, og senest i oktober 2013 at forelægge en interimsrapport for Rådet for
Retlige og Indre Anliggender og en endelig rapport senest i december 2013.
Syrien: beskyttelse af flygtninge, den seneste udvikling
Rådet havde en dybtgående drøftelse om Syrien med særlig henvisning til beskyttelse af flygtninge.
Den højtstående repræsentant og repræsentanter fra Kommissionen, EASO og Frontex gav
ministrene en opdatering om den seneste udvikling. Med udgangspunkt i den forværrede situation i
Syrien mindede Rådet om EU's stærke tilsagn om at optrappe bistanden til de berørte
befolkningsgrupper i Syrien og i nabolandene.
Rådet så med tilfredshed på de fremskridt, der er gjort med henblik på at udarbejde et regionalt
beskyttelsesprogram, og opfordrede Kommissionen til at fortsætte dens vigtige arbejde.
Rådet noterede sig endvidere rapporten om resultaterne fra den undersøgelsesdelegation, der blev
organiseret af Kommissionen i samarbejde med EASO og Frontex, og som besøgte Bulgarien,
Cypern og Grækenland med henblik på at overvåge situationen i disse medlemsstater i forhold til
det nuværende og eventuelt fremtidige migrationspres, navnlig fra Syrien.
Rådet vender tilbage til dette spørgsmål på næste samling.
14149/13
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. og 8. oktober 2013
Nylige begivenheder på Lampedusa
Rådet noterede sig de oplysninger, det modtog fra den italienske minister, om den tragiske ulykke,
der skete tæt ved øen Lampedusas kyst, og udtrykte sin dybeste medfølelse med familierne til
ofrene.
Ministrene havde en udveksling af synspunkter vedrørende de tiltag, der er nødvendige, for at
undgå sådanne tragedier. Som foreslået af Italien vil der sammen med Kommissionen inden for kort
tid blive sammensat en taskforce med henblik på at indkredse de værktøjer, som EU har til
rådighed, og som kunne bruges på mere effektiv vis.
Første årlige flytningsforum
Rådet noterede sig oplysningerne fra Kommissionen vedrørende resultaterne fra det første årlige
flytningsforum den 25. september 2013 i Bruxelles.
14149/13
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454046_0013.png
7. og 8. oktober 2013
Eventuelt
Rådet blev orienteret om status vedrørende en række lovgivningsforslag, herunder:
den europæiske efterforskningskendelse
direktivet om konfiskation af udbytte fra strafbart forhold
den flerårige finansielle ramme (FFR) med hensyn til programmet for rettigheder,
ligestilling og unionsborgerskab og programmet for retlige anliggender (2014 til 2020)
Unionens højtstående repræsentant for udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik orienterede
ministrene om civil krisestyring og forbindelserne mellem intern og ekstern sikkerhed med henblik
på drøftelserne om sikkerhed og forsvar på Det Europæiske Råds kommende møde i december.
Den finske og den polske delegation fremlagde resultatet af det uformelle møde den 12.-13.
september 2013 i Finland mellem indenrigsministrene fra de Schengenstater, der har ydre
landgrænser.
Den græske delegation kom med oplysninger om gennemførelsen af Grækenlands reviderede
nationale handlingsplan for reform af asylsystemet og forvaltning af migration.
*
*
*
14149/13
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454046_0014.png
7. og 8. oktober 2013
Møde mellem justits- og indenrigsministre fra det østlige partnerskab
Mandag eftermiddag og tirsdag formiddag mødtes EU's justits- og indenrigsministre med de
tilsvarende ministre fra det østlige partnerskab for at drøfte samarbejde og fremtidige muligheder
inden for dette område.
Mandag drøftede justitsministrene spørgsmål vedrørende retssystemet, retligt samarbejde og den
nylige lovgivningsmæssige og politiske udvikling inden for det retlige område. Tirsdag drøftede
indenrigsministrene spørgsmål vedrørende bekæmpelsen af korruption, organiseret og international
kriminalitet, it-kriminalitet samt migration og mobilitet.
Mødet resulterede i vedtagelsen af en fælles erklæring, der fremhæver de vigtigste resultater af det
nuværende samarbejde og fremtidige muligheder inden for retlige og indre anliggender (14558/13).
Denne fælles erklæring skal tjene som bidrag til forberedelserne af det tredje topmøde i det østlige
partnerskab i Vilnius den 28. og 29. november 2013.
Det østlige partnerskab blev oprettet af Unionen ved et topmøde med de østeuropæiske partnere den
7. maj 2009 i Prag. Den udstak en ambitiøs strategi for dybere bilaterale og multilaterale
forbindelser til Armenien, Aserbajdsjan, Hviderusland, Georgien, Republikken Moldova og
Ukraine.
14149/13
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454046_0015.png
7. og 8. oktober 2013
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Retten til at få adgang til advokatbistand
Rådet vedtog et direktiv om retten til at få adgang til advokatbistand under straffesager (PE-CONS
40/13).
Yderligere oplysninger findes i dokument
14440/13.
Forvaltning af Schengensamarbejdet
Rådet vedtog lovgivningspakken om forvaltning af Schengensamarbejdet, dvs. en forordning om
indførelse af en evaluerings- og overvågningsmekanisme til kontrol af anvendelsen af
Schengenreglerne (10597/13) og en ændring af Schengengrænsekodeksen, hvad angår regler for
midlertidig genindførelse af grænsekontrol ved de indre grænser under ekstraordinære
omstændigheder(PE-CONS
30/13).
Yderligere oplysninger findes i dokument
14441/13.
Kontrol med nye psykoaktive stoffer
Rådet vedtog en afgørelse om at underkaste 5-(2-aminopropyl)indol kontrolforanstaltninger
(13590/13) i overensstemmelse med Rådets afgørelse 2005/387/RIA om udveksling af oplysninger
om, risikovurdering af og kontrol med nye psykoaktive stoffer
1
. Rådet har anmodet om at få
afgørelsen offentliggjort i Den Europæiske Unions Tidende.
Jf. ligeledes: webstedet for Det Europæiske Overvågningscenter for Narkotika og Narkotikamisbrug
(EONN) (http://www.emcdda.europa.eu).
EJN og e-justice - Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om samarbejdet mellem webstedet for Det Europæiske Retlige Netværk
(EJN) på det strafferetlige område og e-justice (13407/13).
1
EUT L 127 af 20.5.2005.
14149/13
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454046_0016.png
7. og 8. oktober 2013
Kap Verde - tilbagetagelse og visumlempelsesaftaler
Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse af aftalen mellem Den Europæiske Union og Republikken
Kap Verde om tilbagetagelse af personer med ulovligt ophold (13569/13).
Hovedformålet med denne aftale er på grundlag af gensidighed at indføre hurtige og effektive
procedurer for identifikation og sikker tilbagesendelse af disse personer under ordnede forhold.
Tilbagetagelsesaftalen blev undertegnet af Den Europæiske Union og Kap Verde den
18. april 2013. Den 11. september 2013 gav Europa-Parlamentet sin godkendelse af, at denne aftale
indgås.
Sideløbende med tilbagetagelsesaftalen vedtog Rådet desuden en rådsafgørelse om indgåelse af en
visumlempelsesaftale med Kap Verde (13594/13).
Aftalen gør det nemmere og billigere for statsborgere i Kap Verde, især dem, der rejser mest, at få
et visum til kortvarigt ophold, så de kan rejse til og færdes frit i hele EU.
Visumlempelsesaftalen blev undertegnet den 26. oktober 2012. Den 11. september 2013 gav
Europa-Parlamentet sin godkendelse af, at denne aftale indgås.
Tilbagetagelsesaftaler går som regel hånd i hånd med visumlempelsesaftaler. De træder i kraft
samme dag (den første dag i den anden måned efter den dato, på hvilken de to parter har underrettet
hinanden om, at de interne procedurer er afsluttet), højst sandsynligt inden udgangen af 2013.
BUDGETTER
Forøgelse af Den Europæiske Socialfonds midler til Frankrig, Italien og Spanien*
Rådet vedtog sin holdning til forslaget til ændringsbudget nr. 7 for 2013 og godkendte en forøgelse
af Den Europæiske Socialfond med 150 mio. EUR i forpligtelsesbevillinger til fordel for Frankrig,
Italien og Spanien (14052/13). Det supplerende beløb skal hjælpe de tre medlemsstater med at
tackle ungdomsarbejdsløshed, fattigdom og social eksklusion. Der blev opnået enighed som en del
af forhandlingerne om EU's flerårige finansielle ramme (FFR) for 2014-2020 i tilknytning til Det
Europæiske Råds møde den 27.-28. juni 2013.
Rådet godkendte også et udkast til afgørelse om at mobilisere fleksibilitetsinstrumentet med et
beløb på 134 mio. EUR. De resterende 16 mio. EUR finansieres inden for margenen under den
flerårige finansielle rammes loft.
14149/13
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454046_0017.png
7. og 8. oktober 2013
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Momsregler - leveringsstedet
Rådet vedtog en forordning om ændring af momsreglerne for så vidt angår leveringsstedet for
teleydelser, radio- og tv-spredningstjenester og elektroniske tjenesteydelser, tjenesteydelser i
forbindelse med fast ejendom og salg af billetter til arrangementer inden for kultur, kunst, sport,
videnskab, undervisning og underholdning eller lignende (11543/13).
HANDELSPOLITIK
WTO-fritagelse: Moldova
Rådet vedtog en afgørelse om, at EU's holdning i Det Almindelige Råd under
Verdenshandelsorganisationen (WTO) er at gå ind for at forlænge WTO-fritagelsen til den 31.
december 2015 for de autonome handelspræferencer, som EU har tildelt Moldova for produkter
med oprindelse i landet.
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
Finansielle bidrag til økonomisk og social samhørighed - Island, Liechtenstein og Norge
Rådet bemyndigede Kommissionen til at indlede forhandlinger om en international aftale om EØS-
EFTA-staternes (Islands, Liechtensteins og Norges) fremtidige finansielle bidrag til økonomisk og
social samhørighed i Det Europæiske Samarbejdsområde
(12239/13).
TOLDUNIONEN
Toldsamarbejdsaftale mellem EU og San Marino - Kroatiens tiltrædelse af EU
Rådet gav bemyndigelse til undertegnelse og midlertidig anvendelse af en protokol til aftalen om
samarbejde og toldunion for at tage højde for Kroatiens tiltrædelse af EU den 1. juli 2013
(13243/13).
14149/13
DA
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454046_0018.png
7. og 8. oktober 2013
LANDBRUG
Informationsnet for landøkonomisk bogføring
Rådet vedtog en ændring af forordning nr. 1217/2009 om oprettelse af et informationsnet for
landøkonomisk bogføring til belysning af indkomstforhold og driftsøkonomiske forhold i
landbruget i Den Europæiske Union (32/13).
Hovedformålet med denne ændring er at bringe Kommissionens gennemførelsesbeføjelser i den
nuværende forordning nr. 1217/2009 om informationsnet for landøkonomisk bogføring i
overensstemmelse med den sondring mellem Kommissionens delegerede beføjelser og
gennemførelsesbeføjelser, som blev indført ved artikel 290 og 291 i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde (TEUF).
Informationsnet for landøkonomisk bogføring er et instrument til evaluering af landbrugsbedrifters
indkomstforhold og indvirkningen af den fælles landbrugspolitik. Begrebet informationsnet for
landøkonomisk bogføring blev introduceret i 1965. Det består af en årlig undersøgelse, som
gennemføres af medlemsstaterne. De tjeneste, der er ansvarlige for at drive informationsnettet for
landøkonomisk bogføring, indsamler hvert år bogføringsoplysninger fra et udsnit af
landbrugsbedrifterne i EU. Informationsnettet for landøkonomisk bogføring, som bygger på
nationale undersøgelser, er den eneste harmoniserede kilde til mikroøkonomiske data, dvs. at
bogføringsprincipperne er de samme i alle medlemsstater. Bedrifterne, som deltager i
undersøgelsen, udvælges på baggrund af prøvetagningsplaner, der udarbejdes i hver enkelt region i
EU. Undersøgelsen omfatter ikke alle landbrugsbedrifter i EU, men kun dem, som pga. deres
størrelse kan betragtes som kommercielle. Den anvendte model tager sigte på at tilvejebringe
repræsentative data inden for tre dimensioner: region, økonomisk størrelse og type af landbrug.
Samlede data fra informationsnettet for landøkonomisk bogføring findes i databasen med
standardresultater, som offentliggøres af Kommissionen.
FISKERI
Partnerskab mellem EU og São Tomé - forhandlinger med henblik på enighed og protokol
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger på EU's
vegne om fornyelse af protokollen til fiskeripartnerskabsaftalen med Den Demokratiske Republik
São Tomé og Príncipe.
Den nuværende protokol udløber den 12. maj 2014. Den nye protokol mellem EU og São Tomé og
Príncipe bør være i overensstemmelse med Rådets konklusioner af 19. marts 2012 om Kommis-
sionens meddelelse af 13. juli 2011 om den eksterne dimension af den fælles fiskeripolitik.
14149/13
DA
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454046_0019.png
7. og 8. oktober 2013
SUNDHED
Grænseoverskridende sundhedstrusler*
Rådet vedtog en afgørelse, der har til formål at styrke EU's kapaciteter og strukturer for effektivt at
reagere på alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler (29/13
+
14035/13 ADD 1 REV 1).
Dette
sker på baggrund af enigheden med Europa-Parlamentet ved førstebehandlingen.
Afgørelsen dækker alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler såsom trusler af biologisk
oprindelse (bl.a. overførbare sygdomme, som f.eks. H1N1-influenzapandemien i 2009, eller
biotoksiner, som f.eks. udbruddet af
E. coli
i 2011), eller af kemisk, ukendt eller miljømæssig
oprindelse (såsom vulkanaskeskyen i 2010).
Yderligere oplysninger findes i
9610/13.
14149/13
DA
19