Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3264 - økofin
Offentligt
1454056_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
14714/13
(OR. en)
PRESSE 413
PR CO 50
PRESSEMEDDELELSE
3264. samling i Rådet
Økonomi og finans
Luxembourg, den 15. oktober 2013
Formand
Rimantas Šadžius
Litauens finansminster
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
14714/13
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454056_0002.png
15. oktober 2013
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog forordninger om oprettelse af en
fælles tilsynsmekanisme
for tilsyn med banker og
andre kreditinstitutter, hvorved der oprettes den første "søjle" af Europas bankunion.
Den fælles tilsynsmekanisme (FTM) kommer til at bestå af Den Europæiske Centralbank og
medlemsstaternes tilsynsmyndigheder. ECB overtager sine tilsynsopgaver 12 måneder efter
lovgivningens ikrafttræden med forbehold af operationelle ordninger.
Rådet vedtog konklusioner som forberedelse af
FN's
konference om
klimaændringer
den 11.-
22. november i Warszawa.
Det forberedte også Det Europæiske Råds drøftelser om styrkelse af
samordningen af de
økonomiske politikker
som en del af videreudviklingen af Den Økonomiske og Monetære Union og
adgang til finansiering for SMV'er.
14714/13
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454056_0003.png
15. oktober 2013
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Videreudviklingen af ØMU'en - Samordning af de økonomiske politikker ........................................ 6
SMV’ernes adgang til finansiering ...................................................................................................... 7
Det europæiske semester - indhøstede erfaringer ................................................................................ 8
Internationale finansmøder .................................................................................................................. 9
FN's rammekonvention om klimaændringer. ..................................................................................... 10
Møder i tilknytning til Rådets samling .............................................................................................. 14
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ECONOMIC AND FINANCIAL AFFAIRS
Banktilsyn.............................................................................................................................................................. 15
UDENRIGSANLIGGENDER
Fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik ................................................................................................................... 15
ENERGI
Energifællesskabets Ministerråd............................................................................................................................ 16
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
14714/13
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454056_0004.png
15. oktober 2013
DELTAGERE
Belgien:
Koen GEENS
Bulgarien:
Dimiter TZANTJEV
Den Tjekkiske Republik:
Jan FISCHER
Danmark:
Margrethe VESTAGER
Tyskland:
Wolfgang SCHÄUBLE
Estland:
Jürgen LIGI
Irland:
Paschal DONOHOE
Grækenland:
Ioannis STOURNARAS
Spanien:
Luis DE GUINDOS JURADO
Frankrig:
Pierre MOSCOVICI
Kroatien:
Slavko LINIĆ
Italien:
Fabrizio SACCOMANNI
Cypern:
Harris GEORGIADES
Letland:
Andris VILKS
Litauen:
Rimantas ŠAD�½IUS
Algimantas RIMKŪNAS
Luxembourg:
Luc FRIEDEN
Ungarn:
Gábor ORBÁN
Malta:
Edward SCICLUNA
Nederlandene:
Jeroen DIJSSELBLOEM
Østrig:
Hubert HEISS
Polen:
Jacek ROSTOWSKI
Portugal:
Domingos FEZAS VITAL
Finansminister med ansvar for offentlig forvaltning
Fast repræsentant
Vicepremierminister og finansminister
Økonomi- og indenrigsminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Minister for økonomi og konkurrenceevne
Økonomi- og finansminister
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Vicefinansminister
Finansminister
Statssekretær, Økonomiministeriet
Finansminister
Finansminister
Fungerende fast repræsentant
Vicestatsminister, finansminister
Fast repræsentant
14714/13
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454056_0005.png
15. oktober 2013
Rumænien:
Liviu VOINEA
Slovenien:
Uroš
ČUFER
Slovakiet:
Peter KA�½IMÍR
Finland:
Jutta URPILAINEN
Sverige:
Anders BORG
Det Forenede Kongerige:
David GAUKE
Minister med ansvar for budgettet
Finansminister
Vicepremierminister og finansminister
Vicestatsminister, finansminister
Finansminister
Statssekretær, Finansministeriet
Kommissionen:
Olli REHN
Michel BARNIER
Næstformand
Medlem
Endvidere deltog:
Jörg ASMUSSEN
Werner HOYER
Thomas WIESER
Hans VIJLBRIEF
Medlem af Den Europæiske Centralbanks direktion
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
14714/13
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454056_0006.png
15. oktober 2013
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Videreudviklingen af ØMU'en
-
Samordning af de økonomiske politikker
Rådet noterede sig mulige områder for styrket samordning af medlemsstaternes økonomiske
politikker som forberedelse af mødet i Det Europæiske Råd den 24.-25. oktober.
Det Europæiske Råd vil drøfte den videre udvikling af EU's Økonomiske og Monetære Union
(ØMU) og vurdere det igangværende arbejde på alle områder. Det vil se på samordningen af de
økonomiske politikker og ØMU's sociale dimension. Det forventes at træffe afgørelser i december.
En skrivelse med en sammenfatning af Rådets drøftelser vil blive sendt til formanden for Det
Europæiske Råd.
14714/13
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454056_0007.png
15. oktober 2013
SMV’ernes adgang til finansiering
Rådet drøftede et initiativ ledet af Kommissionen og Den Europæiske Investeringsbank med sigte
på at lette små og mellemstore virksomheders (SMV'ers) adgang til finansiering.
Som forberedelse af Det Europæiske Råds møde den 24.-25. oktober drøftede det parametre for
udformningen af risikodelingsinstrumenter, der skal samfinansieres af Kommissionen, primært
under EU's strukturfonde, og af EIB-Gruppen
1
. En skrivelse med en sammenfatning af Rådets
drøftelser vil blive sendt til formanden for Det Europæiske Råd.
Initiativet bunder i det faktum, at den finansielle krise og skrøbelige makroøkonomiske situation i
Europa har skabt et klima af usikkerhed og manglende risikovillighed i den finansielle sektor med
særlige følger for medlemsstater under finansielt pres og for SMV'er.
En forøgelse af EIB's kapital med 10 mia. EUR blev vedtaget i januar, hvilket gjorde det muligt i en
periode på tre år at yde op til 60 mia. EUR i supplerende lån til projekter, som støtter vækst og
beskæftigelse. I juni forelagde Kommissionen og EIB en fælles rapport for Det Europæiske Råd om
gennemførelsen af kapitalforøgelsen, der navnlig behandlede udviklingen af fælles initiativer til
støtte for SMV'er (11031/13).
Det Europæiske Råd opfordrede Rådet til at præcisere parametrene for udformningen af finansielle
instrumenter, der skal samfinansieres af strukturfondene med sigte på at opnå en løftestangseffekt
for den private sektor og kapitalmarkedsinvesteringerne i SMV'er. Der er forberedelser i gang for at
gøre de nye instrumenter klar til start i januar 2014 ved begyndelsen af programmeringsperioden for
strukturfondene 2014-2020.
Rådet drøftede tre brede muligheder, som Kommissionen og EIB har udpeget for udformningen af
de nye instrumenter. Mulighed 1: et fælles garantiinstrument (eventuelt kombineret med et fælles
securitisationsinstrument) for porteføljer af nye SMV-lån. Mulighed 2: et fælles securitisations-
instrument, der giver mulighed for securitisation af porteføljer af både nye og eksisterende SMV-
lån. Mulighed 3: et fælles securitisationsinstrument, der giver mulighed for securitisation af
porteføljer af både nye og eksisterende SMV-lån med pooling af ressourcer og risici.
Alle tre muligheder kræver ændringer i det udkast til forordning om fælles bestemmelser for EU's
struktur- og investeringsfonde i perioden 2014-2020, som Europa-Parlamentet er tæt på at afslutte
forhandlinger om. Der er derfor en stram tidsplan for programmeringen af nationale tildelingen af
midler fra fondene.
1
Den Europæiske Investeringsbank og Den Europæiske Investeringsfond.
14714/13
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454056_0008.png
15. oktober 2013
Det europæiske semester
- indhøstede erfaringer
Rådet gjorde status over erfaringerne fra overvågningen som led i
det europæiske semester
i 2013
og mulige forbedringer for næste års gennemgang.
2013-gennemgangen sluttede den 9. juli med vedtagelsen af landespecifikke henstillinger til
medlemsstaterne. Den dækkede en bred vifte af politikområder, der vedrører adskillige
rådssammensætninger og forberedende komitéer og udvalg.
I en note fra Det Økonomiske og Finansielle Udvalg, der udpeger områder for eventuelle yderligere
forbedringer, foreslår udvalget, at der lægges større vægt på at overvåge gennemførelsen i løbet af
året, og fremhæver pensionsreformer som en særlig udfordring (14465/13). Desuden er den
stramme tidsplan, der gælder for hele gennemgangen, fortsat en begrænsning, som knapt giver de
forberedende komitéer og udvalg ringe tid til at drøfte og koordinere.
Det næste
europæiske semester
begynder næste måned med Kommissionens offentliggørelse af den
årlige vækstundersøgelse.
Rådet for Beskæftigelse, Socialpolitik, Sundhed og Forbrugerpolitik drøftede også indhøstede
erfaringer fra
det europæiske semester
2013 på samlingen den 15. oktober. En rapport, der
sammenfatter disse bidrag, vil blive forelagt Rådet for Almindelige Anliggender den 22. oktober.
14714/13
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454056_0009.png
15. oktober 2013
Internationale finansmøder
Rådet drøftede resultatet af følgende internationale møder, der blev holdt den 10.-13. oktober i
Washington:
mødet mellem G20-finansministrene og centralbankcheferne
årlige møder mellem IMF og Verdensbankgruppen.
G20-mødet dækkede den globale økonomi, internationale finansieringsinstitutioner, finansiering af
investeringer og styrkelse af G20-processen.
14714/13
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454056_0010.png
15. oktober 2013
FN's rammekonvention om klimaændringer.
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
NOTERER SIG dette aftalte mål om at begrænse den globale gennemsnitlige
temperaturstigning til under 2 °C... over det førindustrielle niveau; UNDERSTREGER, at
klimafinansiering et vigtigt element til at nå dette mål;
FREMHÆVER, at EU og dets medlemsstater har ydet mere end deres tilsagn om hurtig
startfinansiering, idet de ydede 7,2 mia. EUR mellem 2010 og 2012; MINDER OM, at EU
og en række medlemsstater i Doha bekendtgjorde samlede frivillige bidrag på i alt
5,5 mia. EUR til klimafinansiering fra deres respektive finansielle bestemmelser;
BEKRÆFTER, at EU og dets medlemsstater har forpligtet sig til at øge
klimafinansieringen i forbindelse med relevante modvirkningstiltag og sikre åbenhed
omkring gennemførelsen for at bidrage med deres del af de udviklede landes mål om i
fællesskab at mobilisere 100 mia. USD om året senest i 2020 fra en bred vifte af offentlige
og private, bilaterale og multilaterale kilder, herunder alternative finansieringskilder;
UNDERSTREGER behovet for en retfærdig byrdefordeling blandt de udviklede lande og
GENTAGER opfordringen til vækstøkonomierne om at bidrage til finansieringen af
tilpasningen til og modvirkningen af klimaændringer i overensstemmelse med deres
respektive ansvar og evne;
ERKENDER, at forøgelsen af klimafinansieringen senest i 2020 bliver en iterativ proces,
der vil gå hånd i hånd med solidt forberedende arbejde med henblik på en øget, effektiv
indsats og forbedrede gunstige miljøer; ambitiøse nationale klimastrategier og -politikker i
udviklingslandene, både med hensyn til modvirkning og tilpasning, samt fremmende
reguleringsrammer, vil stimulere klimaændringstiltag og finansiering af levedygtige
projekter;
BEKRÆFTER EU's og dets medlemsstaters bestræbelser på at mobilisere
klimafinansiering som led i en samlet og integreret tilgang til finansiering af forskellige
globale politikmål og udtrykker sin støtte til at sikre sammenhæng i og koordinering af de
forskellige internationale finansieringsdrøftelser; NOTERER SIG, at integration af
klimamålene i offentlig og privat investerings- og udviklingsplanlægning er afgørende for
processen med at øge klimaresistente investeringer og investeringer, der fører til små
drivhusgasemissioner, og lægger samtidig vægt på behovet for at nedbringe investeringer,
der fører til store CO
2
-emissioner; NOTERER SIG også, at udviklings- og klimatiltag
hænger uløseligt sammen med henblik på modvirkning, tilpasning og kapacitetsopbygning;
klimafinansiering bør understøtte skiftet til en klimaresistent lavemissionsudvikling;
2.
3.
4.
5.
14714/13
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15. oktober 2013
6.
NOTERER SIG, at virkningerne af klimaændringerne har tendens til at forværre eller
forstørre udviklingslandenes udfordringer med hensyn til at bekæmpe fattigdom og
fremme økonomisk vækst; OPFORDRER derfor de internationale finansielle institutioner
(IFI'er) til at sikre, at klimaændringerne integreres i deres strategier og mål på en måde, der
er relevant for og supplerer deres centrale mål; EU og dets medlemsstater OPFORDRER
IFI'erne til systematisk at afspejle kulstofomkostningerne, de forventede virkninger på
klimaet og risiciene i udformningen og vurderingen af projekter; FORDRER, at
koordineringen på stedet mellem donorer og mellem donorer og modtagerregeringer
styrkes med henblik på effektiv mobilisering og anvendelse af midler til klimatiltag i
udviklingslandene;
SER MED TILFREDSHED PÅ ministerdialogmødet på højt plan om klimafinansiering på
COP 19 i Warszawa vedrørende de bestræbelser, som de udviklede partslande udfolder for
at øge klimafinansieringen efter 2012; GENTAGER, at EU og dets medlemsstater har
skitseret en række strategier og tilgange til at frigøre det potentiale, der ligger i de
forskellige kilder til klimafinansiering, og at disse udgør nogle af elementerne i
udviklingen hen imod øget klimafinansiering;
ERKENDER, at offentlig klimafinansiering har spillet og fortsat vil spille en vigtig rolle i
klimafinansieringen; ERINDRER OM, at EU og dets medlemsstater trods den vanskelige
økonomiske situation og de snævre budgetmæssige rammer fortsat yder offentlig
klimafinansiering;
UNDERSTREGER, at EU og dets medlemsstater anser privat finansiering for at være
afgørende for øget klimafinansiering og vigtig for at opnå den omstilling inden for
investeringer, som kræves for at nå målet om højst 2 °C..., men ikke som en erstatning for
offentlig finansiering, når offentlig finansiering er nødvendig. Privat finansiering og
private investeringer vil være afgørende for at opnå en langsigtet omstilling af
udviklingslandene til klimaresistente lavemissionsøkonomier. EU og dets medlemsstater
har og vil videreudvikle et bredt sæt af politikinstrumenter til at mobilisere finansiering fra
den private sektor til klimatiltag. Der er behov for fortsat at udveksle erfaringer og bedste
praksis om bestræbelserne på at mobilisere privat finansiering;
UNDERSTREGER, at en robust og harmoniseret ramme for overvågning, rapportering og
kontrol og udvikling af en fælles forståelse er afgørende for at sikre den fornødne
gennemsigtighed og tillid; BETRAGTER sporing af og gennemsigtighed i
klimafinansieringsstrømmene som nøglen til at gøre de tilvejebragte ressourcer mere
effektive; UNDERSTREGER behovet for at fremskynde arbejdet hen imod fælles
internationalt vedtagne standarder for overvågning, rapportering og kontrol af
klimafinansieringsstrømmene. Dette arbejde bør bygge på eksisterende
rapporteringssystemer under hensyntagen til omkostningseffektivitet og gennemførlighed;
UNDERSTREGER, at EU og dets medlemsstater agter at spille en førende rolle i den
henseende; STØTTER den igangværende forskning, bl.a. i den
forskningssamarbejdsgruppe, som koordineres af OECD, om sporing af privat
klimafinansiering; NOTERER, at Busanprincipperne for bistandseffektivitet bør anvendes
på klimafinansiering, hvor det er passende, for at fremme sammenhæng, gennemsigtighed
og forudsigelighed og derved muliggøre øget informationsudveksling og koordination
mellem EU og dets medlemsstater og andre udviklede partslande om ydelse af
klimafinansiering;
11
7.
8.
9.
10.
14714/13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15. oktober 2013
11.
ERKENDER, at det er nødvendigt at afklare begrebet mobilisering af privat
klimafinansiering; TILSKYNDER TIL yderligere dialog, herunder på COP 19, for at
afklare begrebet offentligt mobiliseret privat finansiering og dets bidrag til målet om
100 mia. USD;
GENTAGER, at CO
2
-prissætning er et virkningsfuldt og omkostningseffektivt redskab, der
kan anvendes til at nå det overordnede mål om nedbringelse af drivhusgasemissionerne for
at begrænse den globale opvarmning, eftersom det kan give incitament til at (om)dirigere
investeringer til støtte for dette mål, og er et vigtigt led i et gunstigt miljø for fremme af
den private sektors modvirkningstiltag. EU og dets medlemsstater bifalder og støtter
gennemførelsen af CO
2
-prissætning på verdensplan; NOTERER desuden, at CO
2
-
prissætning i visse tilfælde også kan udgøre en kilde til finansiering, som kan bidrage til
det overordnede klimafinansieringsmål og være et incitament for lokalsamfund i
udviklingslande til at tage innovative modvirknings- og tilpasningsteknologier i brug;
STØTTER i den forbindelse fremskridtene i ICAO og IMO hen imod globale og effektive
CO
2
-prissætningsordninger; SER MED TILFREDSHED PÅ aftalen indgået på 38. møde i
ICAO-Forsamlingen om at udvikle en global markedsbaseret ordning inden udgangen af
2016 med henblik på gennemførelse inden udgangen af 2020; NOTERER SIG, at adgang
til finansiering, herunder fra luftfartskvoteauktioner i EU ETS, kan bidrage til at støtte
klimaindsatsen i udviklingslandene; UNDERSTREGER samtidig, at det vil være op til de
enkelte medlemsstater at bestemme, hvordan de vil anvende de offentlige indtægter, i
overensstemmelse med de nationale budgetbestemmelser og med en sund og holdbar
politikramme for de offentlige finanser i EU-medlemsstaterne, uden at dette foregriber de
igangværende forhandlinger i IMO og ICAO;
UNDERSTREGER, at Den Grønne Klimafond og navnlig dens forretningsmodel snarest
muligt bør være operationel, så der kan åbnes for bidrag til fonden som en vigtig kanal til
at støtte omstillingen til klimaresistente lavemissionsøkonomier; UNDERSTREGER, at
flere EU-medlemsstater er rede til at bidrage til Den Grønne Klimafond, så snart de
relevante og nødvendige afgørelser er truffet, og fonden er klar til at arbejde;
NOTERER, at tilpasningsplanlægning for at forbedre klimaresistens via
udviklingsstrategier er afgørende; FORPLIGTER SIG til at støtte tilpasningstiltag gennem
forskellige multilaterale og bilaterale instrumenter med offentlig og eventuelt privat
finansiering; BEKRÆFTER, at EU og dets medlemsstater i sin støtte til finansieringen af
tilpasningen fortsat vil tage hensyn til de særligt sårbare udviklingslandes behov, herunder
de små udviklingsøstater, de mindst udviklede lande og Afrika;
UNDERSTREGER vigtigheden af at vise EU's og dets medlemsstaters støtte til
politikgennemførelsen, navnlig hvad angår lavemissionsudviklingsstrategierne og de
nationalt passende modvirkningstiltag (NAMA'erne);
12.
13.
14.
15.
14714/13
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15. oktober 2013
16.
ANERKENDER, at REDD+ fungerer som en potentiel model for international
resultatbaseret klimastøtte, og at der er behov for at tilvejebringe finansiering mellem 2015
og 2020 gennem forskellige gennemførelsesmekanismer og at øge tiltagene og
finansieringen, herunder resultatbaserede betalinger for verificerede REDD+-resultater;
UNDERSTREGER, at der er behov for en større indsats for at bremse, stoppe og vende
tabet af skovdække og kulstof i overensstemmelse med 2 °C-målet og derved opnå mange
sociale og miljømæssige sidegevinster og for at øge de generelle klimaambitioner efter
2020 for REDD+;
GENTAGER EU's og dets medlemsstaters tilsagn om fortsat at samarbejde med andre
lande og relevante interessenter om mobilisering af langsigtet finansiering; SER FREM
TIL at modtage rapporten fra medformændene for UNFCCC's arbejdsprogram for
langsigtet finansiering og NOTERER SIG, at G20-lederne på mødet i september hilste
rapporten fra G20-studiegruppen vedrørende klimafinansiering velkommen; BIFALDER
muligheden for at anvende UNFCCC's toårige rapportingsproces til at demonstrere vores
tilsagn om at tilvejebringe klimafinansiering på gennemsigtig vis."
17.
14714/13
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454056_0014.png
15. oktober 2013
Møder i tilknytning til Rådets samling
Følgende møder blev holdt i tilknytning til Rådets samling:
-
Eurogruppen
Ministrene fra euroområdets medlemsstater mødtes i Eurogruppen den 14. oktober.
-
Møde med EFTA-landenes finansministre
Ministrene mødtes med deres kolleger fra landene i Den Europæiske Frihandelssammenslutning:
Island, Liechtenstein, Norge og Schweiz. Drøftelserne vedrørte samarbejde inden for finansielle
tjenesteydelser og økonomisk vækst i Europa.
-
Morgenmadsmøde for ministrene
Ministrene holdt et morgenmadsmøde for at gennemgå den økonomiske situation. De drøftede
bagstopperordninger for banker i forbindelse med kommende kvalitetskontrol af aktiver og
stresstest og den foreslåede fælles afviklingsmekanisme. De drøftede også muligheder for at
indpasse de offentlige investeringer i den præventive del af EU's stabilitets- og vækstpagten.
14714/13
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454056_0015.png
15. oktober 2013
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ECONOMIC AND FINANCIAL AFFAIRS
Banktilsyn
Rådet vedtog forordninger om oprettelse af en fælles tilsynsmekanisme for tilsyn med banker og
andre kreditinstitutter (9044/13
+
22/13).
Den fælles tilsynsmekanisme (FTM) kommer til at bestå af Den Europæiske Centralbank og
medlemsstaternes tilsynsmyndigheder. Den kommer til at dække euroområdet samt de lande uden
for euroområdet, der vælger at deltage. ECB kan føre direkte tilsyn med banker i euroområdet, dog
på et differentieret grundlag og i tæt samarbejde med de nationale tilsynsmyndigheder. Den bliver
ansvarlig for den fælles tilsynsmekanismes generelle måde at fungere på.
ECB overtager sine tilsynsopgaver 12 måneder efter lovgivningens ikrafttræden med forbehold af
operationelle ordninger.
Vedtagelsen af de to forordninger kommer efter en aftale indgået med Europa-Parlamentet ved
førstebehandlingen den 19. marts og efterfølgende godkendelse i De Faste Repræsentanters Komité
på Rådets vegne den 18. april.
Flere oplysninger findes i pressemeddelelse
14044/13.
UDENRIGSANLIGGENDER
Fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik
Rådet godkendte den højtstående repræsentants årsrapport til Europa-Parlamentet om de vigtigste
aspekter og de principielle valg inden for den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik (FUSP).
Dokumentet omfatter de finansielle virkninger for Den Europæiske Unions almindelige budget og
en evaluering af de foranstaltninger, der er iværksat i årets løb.
14714/13
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454056_0016.png
15. oktober 2013
ENERGI
Energifællesskabets Ministerråd
Rådet vedtog en afgørelse om den holdning, EU skal indtage på Energifællesskabets ministerråd,
som afholdes den 24. oktober 2011 i Beograd (Serbien). Det godkendte også en kommenteret
dagsorden for mødet.
Yderligere oplysninger kan findes på Energifællesskabets
websted.
14714/13
DA
16