Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3267 - Udenrigsanl. Bilag 2
Offentligt
1290851_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 10. oktober 2013
Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 21. oktober 2013
SAMLENOTAT
1. Det østlige partnerskab .................................................................................................................2
2. Sydlige naboer (Syrien og Egypten) .............................................................................................5
3. Myanmar/Burma ..........................................................................................................................8
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1290851_0002.png
1. Det østlige partnerskab
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
Der er lagt op til en drøftelse af forberedelsen af topmødet med det østlige partnerskab, som finder sted i Vilnius
den 28.-29. november. En af det litauiske formandsskabs hovedprioriteter er at få paraferet de færdigforhandlede
dybe og omfattende frihandelsaftaler med hhv. Georgien og Moldova samt om muligt at opnå undertegnelse af den
dybe og omfattende frihandelsaftale med Ukraine. På udenrigsministermødet den 21. oktober forventes en status
på udkast til erklæring fra topmødet samt en statusorientering fra Kommissionen og FUT’en om Ukraines frem-
skridt indenfor de tre områder, som er opstillet i rådskonklusionerne fra december 2012.
2. Baggrund
Det østlige Partnerskab blev lanceret i 2009 og dækker EU’s naboskabspolitik med Hviderus-
land, Ukraine, Moldova, Georgien, Armenien og Aserbajdsjan.
Det østlige partnerskab omfatter et bilateralt og et multilateralt spor. Under det bilaterale spor er
målet at fremme partnerlandenes politiske associering og økonomiske integration med EU. Cen-
tralt er forhandlingerne om associeringsaftaler (AA) om politiske spørgsmål og alle sektorområ-
der såsom miljø, energi, transport, mm., herunder styrkelse af vigtige reformer inden for bl.a.
demokrati og retsstat, respekt for menneskerettigheder, god regeringsførelse, markedsøkonomi
og bæredygtig udvikling. En væsentlig del af associeringsaftalerne er dybe og omfattende frihan-
delsaftaler (DCFTA), der dækker store dele af EU’s økonomiske acquis (’dyb’) og omfatter hele
spektret af økonomisk samkvem (’omfattende’). Samarbejdet omfatter også bilaterale aftaler om
visumlempelse og på sigt en eventuel mulighed for visumliberalisering. Der er pt. meget begræn-
set samarbejde mellem EU og Hviderusland i det bilaterale spor. Det multilaterale spor er orga-
niseret omkring udveksling af erfaringer under fire tematiske platforme, der vedrører demokra-
tisk udvikling, økonomisk integration, energisikkerhed og mellemfolkelige kontakter. Alle seks
partnerlande deltager i det multilaterale samarbejde.
Der afholdes topmøder med to års mellemrum senest i Warszawa i oktober 2011. På næste top-
møde i Vilnius den 28.-29. november 2013 er der lagt op til en parafering af EU’s færdigforhand-
lede associerings- og frihandelsaftaler med hhv. Moldova og Georgien samt evt. undertegnelse af
EU associerings- og frihandelsaftalen med Ukraine.
3. Formål og indhold
På udenrigsministermødet den 21. oktober forventes en status for forhandlingerne af udkast til
erklæring fra topmødet samt en statusorientering fra Kommissionen og FUT’en af Ukraines
fremskridt indenfor de tre områder, som er opstillet i rådskonklusionerne fra december 2012.
Topmødeerklæringen forhandles internt mellem EU-landene og mellem EU og de østlige part-
nerlande. Der er lagt op til, at erklæringen skal redegøre for fremskridt siden sidste topmøde in-
den for de forskellige samarbejdsområder mellem EU og landene i det østlige partnerskab. I er-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
klæringsudkastet understreges, at det østlige partnerskab er baseret på fælles værdier om demo-
krati, grundlæggende frihedsrettigheder, retsstatsprincipper og markedsøkonomi. Endelig udstik-
kes der i erklæringsudkastet mål for det videre samarbejde frem til næste topmøde i 2015.
Kort forud for udenrigsministermødet den 21. oktober forventes Kommissionen og den Fælles
Udenrigstjeneste at fremlægge en statusrapport for Ukraines fremskridt indenfor de tre områder,
som EU fastsatte i december 2012 før en undertegnelse kunne finde sted: Retsområdet, valgom-
rådet, samt en generel videreførelse af den politiske og økonomiske reformdagsorden. Statusrap-
porten forventes præsenteret af Kommissionen og FUT’en på udenrigsministermødet med en
evt. efterfølgende kort indledende drøftelse heraf. Den endelige vurdering af Ukraines fremskridt
og beslutning om en evt. undertegnelse af AA/DCFTA med Ukraine forventes først på uden-
rigsministermødet den 18. november.
Der foreligger desuden færdigforhandlede associerings- og frihandelsaftaler med Moldova og
Georgien, som forventes paraferet på topmødet i Vilninus. Disse aftaler institutionaliserer sam-
arbejdet mellem de to lande inden for fire hovedområder: For det første politisk dialog, udenrigs-
og sikkerhedspolitik; for det andet retsvæsen, grundlæggende frihedsrettigheder og sikkerhed; for
det tredje økonomiske samarbejde; og for det fjerde en dyb og omfattende frihandelsaftale mel-
lem de to lande og EU. Målet med sidstnævnte er forbedret markedsadgang for varer og tjene-
steydelser om næsten al handel. Desuden vil aftalen indeholde bestemmelser om gradvis tilnær-
melse til EU´s regler og standarder, hvor dette er relevant for handel og investeringer, inkl. regler
for fødevaresikkerhed, intellektuel ejendomsret, handelsfremme, offentlige indkøb og konkur-
rence. Kommissionen har skønnet, at frihandelsaftalerne alene vil forøge BNP med henholdsvis
5,4% for Moldova og 4,3% for Georgien, såfremt reformerne bliver gennemført.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Hvad angår associerings- og frihandelsaftalerne skal Europa-Parlamentet ikke høres i denne fase
af processen, men skal afgive samstemmende udtalelse, når aftalerne til sin tid skal ratificeres af
EU.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
En vedtagelse af en associeringsaftale samt en dyb og omfattende frihandelsaftale ventes ikke at
få lovgivningsmæssige konsekvenser.
Associerings- og frihandelsaftalen med Ukraine ville efter en evt. undertegnelse kunne forvente
at få positive samfundsøkonomiske konsekvenser i form af øget samhandel, øget beskæftigelse,
lavere forbrugspriser, m.m., mens aftalerne med Georgien og Moldova forventes at få beskedne
samfundsøkonomiske konsekvenser.
De statsfinansielle konsekvenser forventes primært at ske via EU-budgettet. Isoleret set vil ned-
satte toldsatser betyde lavere egne indtægter til EU-budgettet, som i nogen grad vil kunne mod-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
virkes af øget handel. Frihandelsaftalerne forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for
miljøet eller beskyttelsesniveauet. Udmøntningen af aftalernes bestemmelser for miljøområdet
kan dog på længere sigt have positive konsekvenser for miljøet og beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes opbakning til det østlige partnerskab, herunder til topmødet i Vilnius.
I forhold til topmødeerklæringen er der en gruppe EU-lande, som fastholder en kritisk og strengt
meritbaseret tilgang til det østlige partnerskab og som holder fokus på, at partnerskabet ikke må
blive en glidende overgang mod fremtidigt medlemskab. En midtergruppe ønsker at fastholde en
ambitiøs og reformorienteret dagsorden med vægt på implementering, mens en tredje gruppe
gerne ser EU generelt kommer partnerlandene i møde både i spørgsmålet om partnerlandenes
europæiske aspirationer og i kravene til levering af reformer.
Det forventes, at alle medlemslande som udgangspunkt vil være positivt indstillet overfor parafe-
ring af frihandelsaftalerne med Moldova og Georgien.
Undertegnelse af aftalen med Ukraine vil blive vurderet på baggrund af fremskridt på tre områ-
der: retsområdet, valgområdet, samt en generel videreførelse af den politiske og økonomiske re-
formdagsorden.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark støtter generelt det østlige partnerskab som EU’s redskab til at knytte de seks partner-
lande tættere til sig baseret på fælles værdier såsom demokrati, menneskerettigheder og retssam-
fund. Regeringen støtter den meritbaserede tilgang (”more for more”), hvorved de partnerlande,
der udviser størst reformvilje, opnår øget engagement og støtte fra EU.
Regeringen er positivt stemt overfor parafering af associerings- og frihandelsaftalerne med Mol-
dova og Georgien. Undertegnelse af aftalen med Ukraine vil blive vurderet på baggrund af frem-
skridt på tre områder: retsområdet, valgområdet, samt en generel videreførelse af den politiske og
økonomiske reformdagsorden. Kommissionen og FUT’en ventes kort før Rådsmødet at frem-
lægge en vurdering heraf.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Forberedelse af Vilnius-topmødet er senest forelagt Folketingets Europaudvalg den 11. oktober
2013 til orientering.
Associerings- og frihandelsaftalen med Ukraine har tidligere været forelagt Folketingets Euro-
paudvalg på mødet den 7. oktober 2011 til forhandlingsoplæg.
Forslaget til forhandlingsdirektiver for associeringsaftale med Georgien har været forelagt for
Folketingets Europaudvalg den 19. marts 2010 til orientering. For Moldovas vedkommende
fandt forelæggelsen sted den 6. maj 2011 til orientering.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1290851_0005.png
2. Sydlige naboer (Syrien og Egypten)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet vil diskutere udviklingen i relation til Syrien, herunder sikkerhedsrådsresolution 2118 og OPCW-
bestemmelserne om destruktion af Syriens kemiske våben. Der ventes ligeledes en kort drøftelse om bidrag fra EU
og medlemslandene til FN’s og OPCW’s arbejde. Der forventes ligeledes en drøftelse af den humanitære situation
og perspektiverne for afholdelse af Geneve II-konferencen. Der forventes en drøftelse af Egypten med afrapportering
fra HR/VP’ens besøg i Kairo samt opfølgning på konklusionerne fra den 21. august, herunder review af EU’s
bilaterale bistand til Egypten.
2. Baggrund
I relation til
Syrien
besluttede styrelsesrådet i Organisationen for Forbud mod Kemiske Våben
(OPCW) d. 27. september, at vedtage de særlige bestemmelser, der gælder for identificeringen og
destruktionen af Syriens kemiske våbenarsenal. Efter planen skal destruktionen af de kemiske
våben være tilendebragt d. 1. juni 2014. Umiddelbart efter beslutningen i OPCW vedtog FN’s
Sikkerhedsråd resolution 2118, der skal håndhæve OPCW’s bestemmelser. I tilfælde af at regimet
ikke efterlever OPCW-bestemmelserne, giver resolutionen mulighed for, at man træffer foran-
staltninger under FN-pagtens kapitel VII. Vedtagelsen og implementeringen af egentlige konse-
kvenser under kapitel VII vil dog kræve en ny sikkerhedsrådsresolution. Sikkerhedsrådet opfor-
drer i resolutionen også til snarlig afholdelse Geneve II-konferencen. Der foreligger imidlertid
stadig ingen konkret dato. Den 2. oktober enedes FN’s Sikkerhedsråd på ny om Syrien, da det
enstemmigt vedtog en formandskabsudtalelse, der opfordrer alle parter i Syrien, men især de syri-
ske myndigheder, til at give humanitære aktører uhindret adgang til alle områder. Flere end 2,1
millioner syrere er flygtet til nabolandene, og ifølge FN øges dette tal dagligt med 5.000 nye
flygtninge. Fem millioner syrere er internt fordrevne, og i alt har 7 millioner akut behov for nød-
hjælp.
Den seneste politiske udvikling i
Egypten
trækker i flere retninger. På den ene side synes tids-
planen for den såkaldte køreplan for tilbagevenden til civilt og demokratisk styre at følges. For
indeværende drøftes således udkast til en ny forfatning. Efter planen skal den nye forfatning ef-
terfølgende vedtages med folkeafstemning, hvorefter der vil blive afholdt parlaments- og præsi-
dentvalg. Hvis tidsplanen holder, ventes processen gennemført i første halvdel af 2014. På den
anden side giver den meget polariserede og anspændte politiske situation fortsat grund til bekym-
ring. Dette blev illustreret med al tydelighed ved de voldsomme uroligheder den 6. oktober 2013.
Mens overgangsmyndighederne har udmeldt ønsker om national forsoning, er det i praksis ikke
lykkedes at inkludere det Muslimske Broderskab og dets Friheds- og Retfærdigheds Parti i den
politiske proces. De italesættes konsekvent som terrorister, fængslinger af ledende medlemmer
opretholdes og fortsættes, en lavere retsinstans har kendt Broderskabet ulovligt og bevægelsens
avis er blevet lukket. Broderskabet på sin side anlægger også en uforsonlig linje og synes uvilligt
til at indgå i dialog så længe ledende medlemmers fængsling opretholdes og så længe Morsi ikke
genindsættes som præsident. Også andre aktører i det politiske landskab ser med bekymring på
udviklingen. Det gælder ikke mindst fremtrædende menneskerettighedsforkæmpere, som advarer
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
mod en tilbagevenden til autoritært styre og ser med bekymring på en nylig forlængelse af undta-
gelsestilstanden.
3. Formål og indhold
Rådet forventes at drøfte udviklingen i
Syrien.
En del af drøftelsen ventes blandt andet at søge
at skabe overblik over de påtænkte bidrag fra EU og forskellige medlemslande til OPCW’s og
FN’s arbejde med at identificere og destruere Syriens kemiske våben. Det ventes også, at man vil
diskutere den humanitære situation i Syrien.
HR/VP Ashton ventes at afrapportere fra sit besøg i
Egypten
primo oktober. På den baggrund
ventes Rådet at tage en generel diskussion af den politiske situation i Egypten efter afsættelsen af
præsident Morsi og indsættelsen af en ny overgangsregering, herunder status for det såkaldte
”road map” for overgangen til demokratisk og civilt styre. Rådet ventes også at diskutere opfølg-
ning på rådskonklusioner fra det ekstraordinære udenrigsrådsmøde om Egypten i august 2013. I
den forbindelse ventes HR/VP Ashton at give en orientering om reviewet af EU’s bilaterale bi-
stand til Egypten.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen af
Syrien
og
Egypten
forventes ikke at have statsfinansielle eller administrative konse-
kvenser udover indvirkningen på EU’s budget som følge af evt. mindre justeringer i bistanden til
Egypten.
8. Høring
Ikke relevant
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
I forhold til
Syrien
forventes det, at flere medlemslande vil gentage deres støtte til OPCW-
bestemmelserne og i den sammenhæng også redegøre for deres respektive bidrag til arbejde med
at identificere og destruere Syriens kemiske våben. Det forventes ligeledes, at der vil blive ytret
bred opbakning til snarlig afholdelse af Geneve II-konferencen om en politisk løsning på kon-
flikten. Desuden forventes det, at behovet for yderligere humanitær støtte vil blive understreget.
I forhold til
Egypten
forventes der forskelle blandt medlemsstaterne i synet på den politiske
udvikling, herunder også på EU’s bilaterale bistand til Egypten. Et flertal ventes at anlægge en
relativt positiv linje, mens en mindre gruppe ventes at anlægge en relativt mere kritisk linje med
henvisning til EU's generelle principper om demokrati, retsstat og menneskerettigheder samt
’more-for-more’ princippet i Naboskabspolitikken.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter en drøftelse af situationen i
Syrien.
Danmark hilser OPCW-bestemmelserne
om destruktionen af de kemiske våben velkommen, men understreger nødvendigheden af at
fastholde presset på regimet for at efterleve dem. Danmark har indtil videre givet tilsagn om et
ekstraordinært bidrag på to millioner kr. til OPCW’s arbejde med at destruere de kemiske våben.
Regeringen vil derudover overveje bistand med danske kapaciteter, når der foreligger konkrete
behov fra OPCW og FN’s side. Danmark bakker fortsat op om det politiske spor, og støtter be-
stræbelser på snarest at afholde Geneve II-konferencen om en politisk løsning. Det er centralt, at
disse bestræbelser fastholdes i de kommende måneder, som også understreget i sikkerhedsrådsre-
solution 2118. Danmark er fortsat en af de store humanitære bidragydere, og har samlet set givet
mere end 460 millioner kr. i humanitær hjælp siden konfliktens start.
Regeringens generelle holdning til situationen i
Egypten
er balanceret og pragmatisk. Der bør
udtrykkes bekymring for den politiske situation og opfordres til national forsoning og en mere
inklusiv proces. Regeringen kan som opfølgning på rådskonklusioner fra august 2013 tilslutte sig
en begrænset justering af EU-bistanden til Egypten.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Syrien
og
Egypten
har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 16. juli
2013.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1290851_0008.png
3. Myanmar/Burma
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
Rådet ventes at have en kort drøftelse af situationen i Myanmar/Burma, herunder status for EU’s engagement, i
optakt til frokostdrøftelsen, hvor partileder og medlem af Myanmar/Burmas parlament, Aung San Suu Kyi,
forventes at deltage. Der forventes ikke vedtaget rådskonklusioner. Rådet vedtog i juli et rammepapir for EU’s
engagement i Myanmar/Burma for de kommende tre år.
2. Baggrund
I april 2013 vedtog EU’s udenrigsministre at ophæve sanktionerne mod Myanmar/Burma (med
undtagelse af våbenembargoen og embargo mod udstyr, der kan anvendes til intern undertryk-
kelse) i anerkendelse af de generelle fremskridt i landet.
Det er vurderingen i EU-kredsen, at Myanmar/Burmas politiske- og økonomiske reformproces
gennem de seneste to år har skabt synlige og positive forandringer mod mere demokrati og flere
reformer. Konkret har dette bl.a. udmøntet sig i den demokratiske oppositions indvalg i parla-
mentet i april 2012, frigivelse af flertallet af politiske fanger, liberaliseringer på presse- og medie-
området, indgåelse af våbenhvileaftaler med de væbnede etniske grupper, vedtagelse af lovgiv-
ning som kriminaliserer tvangsarbejde, samt indførelse af et nyt valutakursregime og en ny inve-
steringslov. Der forventes en økonomisk vækst i 2013 på 6,5 pct. mod gennemsnitligt 5 pct. de
foregående år.
Myanmar/Burmas udfordringer er dog fortsat mange og komplekse, herunder ikke mindst i for-
hold til at finde en løsning på de voldelige, etniske og religiøst betingede konflikter og overgreb,
som især er rettet mod landets muslimske mindretal. Overgrebene i Rakhine-staten sidste år, som
er de hidtil mest alvorlige, men også voldelige optøjer andre steder i landet (Mandalay-provinsen
og Shan-staten) har vakt stærk international bekymring og medført krav til Myanmar/Burmas
regering om at gribe ind. Myanmar/Burmas præsident Thein Sein har offentligt udtalt, at der skal
sikres ophør af vold og diskrimination og skabes respekt og tolerance mellem etniske og religiøse
grupperinger.
Etablering af en velfungerende retsstat, herunder med et kompetent og uafhængigt retsvæsen, er
fortsat en akilleshæl. Ligeledes er der behov for flere og bedre uafhængige kontrolmekanismer.
For flertallet af befolkningen er de konkrete resultater af reformerne fortsat beskedne eller fravæ-
rende, hvilket bl.a. skyldes, at embedsapparatet fortsat er kendetegnet ved ekstrem lav kapacitet,
og i vidt omfang manglende forståelse for og vilje til at omsætte politiske initiativer i praksis.
Der blev på rådsmødet i juli 2013 vedtaget rådskonklusioner, som bekræftede Rådets tilslutning
til et papir, der fastlægger de overordnede rammer og prioriteter for EU’s engagement i Myan-
mar/Burma frem mod valget i 2015. Med engagementet vil EU bl.a. understøtte den politiske,
sociale og økonomiske udvikling med henblik på at fremme respekt for menneskerettigheder og
retsstatsprincipper, fortsat demokratisering, inklusiv udvikling og fred.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Leder af Myanmar/Burmas demokratiske opposition, parlamentsmedlem og nobelprismodtager
Aung San Suu Kyi (ASSK) vil under sit besøg i Bruxelles, foruden EU’s udenrigsministre, møde
repræsentanter for EU’s institutioner, herunder medlemmer af Europa Parlamentet.
ASSK har erklæret at ville opstille til det kommende præsidentvalg, som er planlagt til 2015. Det
forudsætter en revision af den nugældende forfatning, der blev vedtaget under militærjuntaen, og
som netop med sigte på ASSK udelukker personer, hvis ægtefælle eller børn er udenlandske
statsborgere.
3. Formål og indhold
Der forventes en kort drøftelse af situationen i Myanmar/Burma, herunder status for EU’s enga-
gement, i optakt til udenrigsministrenes frokostdrøftelse med Aung San Suu Kyi (ASSK).
Der forventes ikke vedtaget rådskonklusioner.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er enighed i EU-kredsen om, at Myanmar/Burmas politiske- og økonomiske reformproces
gennem de seneste to år har skabt synlige og positive forandringer mod mere demokrati og flere
reformer. Der er samtidig enighed om, at udfordringerne fortsat er mange og komplekse, herun-
der ikke mindst i forhold til at finde en løsning på de voldelige, etniske og religiøst betingede
konflikter. Der er også enighed om, at EU gennem sit engagement de kommende år frem mod
valget i 2015 skal have fokus på at fremme en fortsat demokratisk udvikling, respekt for menne-
skerettigheder, retsstatsprincipper og en inklusiv økonomisk udvikling.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark vil arbejde for, at EU – i tæt samarbejde med de demokratiske kræfter i Myan-
mar/Burma og andre nøgleaktører som USA, ASEAN og FN – fortsat støtter en politisk og
økonomisk reformproces i Myanmar/Burma med særlig sigte på at skabe de bedste forudsætnin-
ger for afviklingen af et frit og demokratisk valg i 2015. Samtidig bør presset på Myan-
mar/Burmas regering for yderligere reformer mod demokrati og respekt for menneskerettighe-
der, herunder en løsning på de etniske konflikter, opretholdes.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den 16. juli 2013 til orientering
10