Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3270 - Økofin Bilag 1
Offentligt
1294745_0001.png
Samlenotat vedr. mødet i Budget-ECOFIN d. 11. november 2013
vedr. EU's 2014-budget
1. Resume
Forhandlingerne i Forligsudvalget mellem Rådet og Europa-Parlamentet om EU’s budget for
2014 forventes afsluttet den 11. november, hvorefter Forligsudvalgets resultat samme dag skal til
afstemning i Rådet (ECOFIN-Budget). Der er forud for forligsproceduren betydelig afstand
mellem Rådets og Europa-Parlamentets holdninger til budgettets størrelse, og der tegner sig såle-
des et potentielt vanskeligt forløb i forhold til at nå til enighed om budgettet.
Danmark lægger vægt på, at der sikres en tilstrækkelig margen til, at der kan tages højde for
uforudsete udgifter. Regeringen finder ikke, at Kommissionens og Europa-Parlamentets forslag
indeholder en tilstrækkelig margin til at kunne tage højde for eventuelle uforudsete udgifter i løbet
af 2014.
Regeringen finder omvendt, at Rådets forslag sikrer tilstrækkelige marginer. Regeringen vil derfor
i forbindelse med forligsproceduren lægge vægt på, at Rådets position i videst muligt omfang fast-
holdes.
2. Baggrund
EU’s budget for 2014 skal vedtages under budgetproceduren vedtaget med Lissa-
bontraktaten, hvorefter der vil skulle opnås enighed mellem Rådet og Parlamentet
om budgettet i dets helhed.
Rådet fastlagde i juli 2013 sin holdning til EU's budget for 2014. Rådets holdning
indebærer en reduktion i Kommissionens forslag til betalingsbevillingerne på
1.061 mio. euro og en reduktion i forpligtigelsesbevillingerne på 241 mio. kr.
Europa-Parlamentet fastlagde sin holdning til EU's budget for 2014 i oktober
2013. Europa-Parlamentets holdning indebærer en forhøjelse af Kommissionens
forslag til betalingsbevillingerne på 379 mio. euro og en forhøjelse af forpligtigel-
sesbevillingerne på 614 mio. euro.
Der er en afstand på hhv. 885 mio. euro i forpligtigelser og 1.440 mio. euro i beta-
linger mellem Rådets og Europa-Parlamentets holdninger til EU's 2014-budget.
Det første møde i Forligsudvalget fandt sted den 16. oktober, mens det sidste
møde i Forligsudvalget forventes afholdt den 11. november, hvorefter Rådet
(ECOFIN-Budget) samme dag har mulighed for at godkende et evt. opnået forlig.
3. Hjemmelsgrundlaget
Traktatens artikel 314 (beslutningsprocedure for budgettet).
4. Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behand-
les på EU-niveau. Forslaget er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1294745_0002.png
2
5. Formål og indhold
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2014 er fastlagt inden for rammen af
aftalen om den flerårige finansielle ramme for 2014-2020 (MFF), som der blev
indgået aftale om blandt stats- og regeringscheferne d. 8. februar 2013. Det er
indgået en politisk aftale med Europa-Parlamentet om EU's flerårige finansielle
ramme for 2014 – 2020, som ventes formelt godkendt inden udgangen af 2013.
Tabel 1 giver et overblik over udgiftsniveauerne i Kommissionens budgetforslag,
Rådets behandling og Europa-Parlamentets behandling af EU's budget for 2014.
Tabel 1 - Status for forhandlingerne om EU's budget for 2014
Mio. euro, årets priser
2013-budget
1)
FB
1a. Vækstpolitikker
1b. Samhørighed
2. Landbrug
3. Sikkerhed & borger
4. Globale Europa
5. Administration
6. Kompensationer
Uden for MFF-rammen
I alt
Pct. af BNI
15.748
54.958
59.886
2.366
9.342
8.420
75
779
151.568
1,15%
BB
12.899
56.350
57.848
1.895
6.812
8.418
75
158
144.451
1,10%
2014-budgetforslag
FB
16.264
47.561
59.248
2.139
8.176
8.595
29
456
142.468
1,06%
BB
11.695
51.094
56.532
1.668
6.251
8.597
29
200
136.066
1,01%
Rådets holdning
FB
16.204
47.557
59.246
2.134
8.159
8.442
29
456
142.227
1,05%
BB
11.268
50.891
56.420
1.658
6.095
8.443
29
200
135.005
1,00%
Europa-
Parlamentets
holdning
FB
16.495
47.637
59.295
2.179
8.385
8.607
29
456
143.082
1,06%
BB
11.721
51.102
56.575
1.698
6.345
8.608
29
367
136.444
1,01%
Anm.: Forpligtigelsesbevillinger forkortet FB. Betalingsbevillinger forkortet BB.
Udgifterne er angivet eksl. afsatte midler til marginer.
1) 2013-budget inkl. Kommissionens forslag til ændringsbudget 1 – 5.
Kilde: Rådssekretariatets oversigt samt Kommissionens forslag til EU's 2014-budget.
Udgiftslofterne, som er fastsat i aftalen om den flerårige finansielle ramme for
2014-2020, udgør i 2014 142,5 mia. euro i forpligtigelser og 135,9 mia. euro i beta-
linger. Herudover ligger en række såkaldte fleksibilitetsinstrumenter
1
, som kan
aktiveres udover udgiftslofterne.
I sit budgetforslag for 2014 har Kommissionen foreslået, at der afsættes reserver
til aktivering af Nødhjælpsreserven og Globaliseringsfonden i 2014. I forslaget
ligger forpligtigelser på 456,2 mio. euro og betalinger på 200 mio. euro ud over
MFF-rammen. Rådet har via andre budgetlinjer etableret marginer, der væsentligt
overstiger reserverne, som Kommissionen har foreslået afholdt over udgiftslof-
terne. Europa-Parlamentet har foreslået, at Nødhjælpsreserven tilføres yderligere
147 mio. euro i betalinger mens Globaliseringsfonden tilføres 20 mio. euro. I alt
foreslår Europa-Parlamentet, at der tilføres yderligere 167 mio. euro uden for
MFF-rammen,
jf. tabel 2.
1
Nødhjælpsreserven, Globaliseringsfonden, Solidaritetsfonden og fleksibilitetsinstrumentet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1294745_0003.png
3
Tabel 2 - Status for forhandlingerne om EU's budget for 2014
Mio. euro, årets priser
2014-budgetforslag Rådets holdning ift. EP’s holdning ift.
ift. 2013-budget
1)
2014-budgetforslag 2014-budgetforslag
FB
1a. Vækstpolitikker
1b. Samhørighed
2. Landbrug
3. Sikkerhed & borger
4. Globale Europa
5. Administration
6. Kompensationer
Uden for MFF-rammen
I alt
515
-7.397
-637
-223
-1.165
177
-46
-323
-9.100
BB
-1.202
-5.256
-1.316
-226
-560
179
-46
42
-8.385
FB
-60
-3
-2
-5
-17
-153
-
-
-241
BB
-426
-202
-113
-10
-157
-153
-
-
-1.061
FB
230
77
48
39
209
11
-
-
614
BB
26
9
42
30
93
11
-
167
378
EP’s holdning ift.
Rådets holdning
FB
290
80
49
44
226
165
-
-
855
BB
452
211
155
40
250
165
-
167
1.440
Anm.: Forpligtigelsesbevillinger forkortet FB. Betalingsbevillinger forkortet BB.
Udgifterne er angivet eksl. afsatte midler til marginer.
1) 2013-budget inkl. Kommissionens forslag til ændringsbudget 1 – 5.
Kilde: Rådssekretariatets oversigt, Kommissionens forslag til EU's 2014-budgetsamt Finansministeriets beregnin-
ger.
Det fremgår af tabel 2, at Rådet i alt har reduceret Kommissionens forslag med
241 mio. euro i forpligtigelser og 1.061 mio. euro i betalinger, mens Europa-
Parlamentet derimod har forøget Kommissionens forslag med 614 mio. euro i
forpligtigelser og 378 mio. euro i betalinger.
Den samlede forskel mellem Rådets og Europa-Parlamentets holdning til EU's
2014-budget er dermed 855 mio. euro i forpligtigelser og 1.440 mio. euro i beta-
linger.
5.1. Uddybning af de enkelte udgiftsområder
5.1.1 Udgiftsudgiftsområde 1a – Konkurrenceevne for Vækst og Beskæftigelse
Udgiftsområde 1a omfatter en række nøglepolitikområder i Europa 2020-
strategien, herunder bl.a. forskning, uddannelse og infrastrukturfaciliteten
(CEF’en).
Tabel 3 giver et overblik over forskellen mellem Kommissionens, Rådets og Eu-
ropa-Parlamentets forslag til udgifter under udgiftsområde 1a.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1294745_0004.png
4
Tabel 3 - Status for forhandlingerne om udgiftsområde 1a – Konkurrenceevne for Vækst og Beskæftigelse
Mio. euro, årets priser
2013-budget
FB
Infrastrukturprojekter
Nuklear Sikkerhed
Horizon 2020
Euroatom
COSME
Erasmus+
Social Innovation
Told, Fiscalis ect.
CEF
Genopretningspakken
Andet
Særlige KOM projekter
Pilotprojekter
Agenturer
I alt
972
267
10.206
271
307
1.430
110
106
1.511
-
180
144
26
218
15.748
BB
970
182
8.025
277
243
1.396
88
83
785
286
210
112
27
215
12.899
2014-
budgetforslag
FP
2.629
130
8.826
287
244
1.418
119
118
1.966
-
161
130
-
233
16.264
BB
1.987
180
6.077
251
237
1.219
110
86
886
100
192
117
19
233
11.695
Rådets holdning EP’s holdning ift. EP’s holdning ift.
ift. 2014-
2014-
Rådets holdning
budgetforslag
budgetforslag
FP
-1
-
-44
-11
-1
-
-
-
-
-
-
-
-
-3
-60
BB
-154
-
-106
-15
-6
-
-10
-8
-87
-20
-11
-7
-
-3
-426
FP
-212
-
217
-
32
138
3
-
10
-
7
5
19
12
230
BB
-12
-
2
-
-
-
1
-
2
-
6
-
13
13
26
FP
-211
-
261
11
32
138
4
-
10
-
7
5
19
16
290
BB
142
-
108
15
6
-
11
8
89
20
17
7
13
16
452
Anm.: Forpligtigelsesbevillinger forkortet FB. Betalingsbevillinger forkortet BB.
Udgifterne er angivet eksl. afsatte midler til marginer.
1) 2013-budget inkl. Kommissionens forslag til ændringsbudget 1 – 5.
Kilde: Rådssekretariatets oversigt, Kommissionens forslag til EU's 2014-budget samt Finansministeriets beregninger.
Kommissionens forslag
Kommissionens budgetforslag for udgiftsområde 1a indebærer samlede forpligti-
gelsesbevillinger for 16,3 mia. euro svarende til en stigning på 0,5 mia. euro eller
3,3 pct. ift. 2013-budgettet. Forslaget indeholder betalingsbevillinger for 11,7 mia.
euro svarende til et fald på 1,2 mia. euro eller 9,3 pct. ift. 2013.
Over halvdelen af bevillingerne under udgiftsområde 1a er afsat til Horizon 2020,
der er rettet mod forsknings- og innovationsprojekter. Programmet står til et fald
på 1,4 mia. euro i forpligtigelser og 2,0 mia. euro i betalinger ift. 2013. Set over
hele MFF-perioden 2014-2020 er der dog en opadgående bevillingsprofil således,
at bevillingerne til forskning stiger med i alt 36 pct. fra 2014-2020.
Rådets behandling
I forhold til Kommissionens forslag indebærer Rådets behandling en reduktion af
de samlede forpligtelser under udgiftsområde 1a med 60 mio. euro. Ændringen i
betalingsbevillingerne er endnu større, idet Rådets ændringsforslag reducerer beta-
lingsbevillingerne til udgiftsområde 1a med 426 mio. euro i forhold til Kommissi-
onens forslag.
Europa-Parlamentets behandling
Europa-Parlamentets behandling indebærer en stigning i de samlede forpligtelser
på 230 mio. euro. og en tilsvarende stigning i betalingsbevillingerne på 26 mio. kr.
i forhold til Kommissionens forslag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1294745_0005.png
5
Forskellen mellem Rådets og Europa-Parlamentets holdning til udgiftsområde 1a
er derfor 290 mio. euro i forpligtigelser og 452 mio. euro i betalinger.
5.1.2 Udgiftsudgiftsområde 1b – Økonomisk, social og territorial samhørighed
Udgiftsområde 1b indeholder udgifter til Den Europæiske Regionale Udviklings-
fond samt Den Europæiske Socialfond – også kaldet EU's strukturfonde eller
EU's samhørighedspolitik. Formålet med EU's samhørighedspolitik er, at styrke
økonomisk, social og territorial samhørighed mellem regioner og medlemsstater i
EU.
I modsætning til de fleste andre udgiftsområder udgør den flerårige finansielle
ramme for samhørighedspolitikken udgiftsmål og ikke udgiftslofter. Derfor er
forpligtigelsesbevillingerne i budgetforslaget også identiske med udgiftsmålet for
2014, som er fastlagt i den flerårige finansielle ramme. Det er ligeledes årsagen til,
at marginen for udgiftsområde 1b typisk er tæt på nul.
Tabel 4 giver et overblik over forskellen mellem Kommissionens, Rådets og Eu-
ropa-Parlamentets forslag til udgifter under udgiftsområde 1b.
Tabel 4 - Status for forhandlingerne om udgiftsområde 1b– Økonomisk, Social og Territorial Samhørighed
Mio. euro, årets priser
2013-budget
FB
Mindst. udv. regioner
Transitionsregioner
Mest udv. regioner
Perifere regioner
Samhørighedsfonden
Territorialt samarbejde
Teknisk assistance
Ungdomsarbejdsløs.
Støtte til socialt udsatte
Pilotprojekter
I alt
33.648
-
7.329
-
12.500
1.380
94
-
-
7
54.958
BB
36.070
62
7.504
-
11.502
1.131
74
-
-
7
56.350
2014-
budgetforslag
FB
23.332
4.720
7.348
209
8.922
675
185
1.804
365
0
47.561
BB
29.802
288
7.615
13
11.111
1.369
133
450
306
7
51.094
Rådets holdning EP’s holdning ift. EP’s holdning ift.
ift. 2014-
2014-
Rådets holdning
budgetforslag
budgetforslag
FB
-
-
-
-
-
-
-3
-
-
-
-3
BB
-
-16
-54
-
-44
-85
-3
-
-
-
-202
FB
-
-
100
-
-
-169
5
-
135
6
77
BB
-
-
-
-
-
-
5
-
-
4
9
FB
-
-
100
-
-
-169
8
-
135
6
80
BB
-
16
54
-
44
85
8
-
-
4
211
Anm.: Forpligtigelsesbevillinger forkortet FB. Betalingsbevillinger forkortet BB.
Udgifterne er angivet eksl. afsatte midler til marginer.
1) 2013-budget inkl. Kommissionens forslag til ændringsbudget 1 – 5.
Kilde: Rådssekretariatets oversigt, Kommissionens forslag til EU's 2014-budget.samt Finansministeriets beregninger.
Kommissionens forslag
Kommissionens foreslåede betalingsniveau på 51,1 mia. euro er ifølge Kommissi-
onen et udtryk for de forventede udbetalinger af forpligtigelser indgået i indevæ-
rende rammeperiode (2007 – 2013). Langt hovedparten (91,5 pct. svarende til 46,7
mia. euro) af betalingerne under samhørighedspolitikken vil således stamme fra
indeværende periode. De resterende betalinger, der relaterer sig til den nye fleråri-
ge finansielle ramme, skyldes næsten udelukkende ungdomsarbejdsløshedsinitiati-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1294745_0006.png
6
vet samt såkaldte førudbetalinger, hvor medlemsstaterne modtager 1 pct. af den
globale (2014 – 2020) nationale strukturfondskonvolut i 2014
2
.
Kommissionen bemærker endvidere, at såfremt det foreslåede ændringsbudget nr.
2 for 2013 ikke vedtages i sin helhed, vil Kommissionen muligvis i løbet af 2014
anmode om fuld anvendelse af de fleksibilitetsinstrumenter, der findes i den fler-
årige finansielle ramme for 2014 – 2020.
Rådets behandling
Rådet vedtog i sin behandling en nedjustering af forpligtigelsesniveauet på 3 mio.
euro fra teknisk assistance.
Betalingsbevillingerne blev i Rådets behandling reduceret med 202 mio. euro. Af
de reducerede betalingsbevillinger i Rådets behandling kan ca. 85 mio. euro henfø-
res til rammen for territorialt samarbejde, 54 mio. euro de mest udviklede regioner
og 44 mio. euro fra Samhørighedsfonden. Hovedparten af reduktionerne er såle-
des fundet i EU's mest velstående regioner samt territorialt samarbejde.
Europa-Parlamentets behandling
Europa-Parlamentet har i sin behandling lagt sig tæt op ad Kommissionens forslag
til betalingsbevillinger og afvist Rådets reduktioner, hvilket øger betalingerne med
211 mio. euro ift. Rådets læsning.
5.1.3 Udgiftsområde 2 – Bæredygtig Vækst, Naturressourcer
Udgiftsområde 2 om bæredygtig vækst og forvaltning af naturressourcer består
altovervejende af landbrugsstøtte samt mindre budgetposter til fiskeri og miljø.
Ca. 74 pct. af bevillingerne i udgiftsområde 2 vedrører således landbrugsstøtten i
søjle I - markedsudgifterne, direkte støtte m.v. -, mens landdistriktsstøtte med ca.
24 pct. af de samlede bevillinger udgør den anden større udgiftspost.
Tabel 5 giver et overblik over forskellen mellem Kommissionens, Rådets og Eu-
ropa-Parlamentets forslag til udgifter under udgiftsområde 2.
Tabel 5 - Status for forhandlingerne om udgiftsområde 2 – Bæredygtig Vækst, Naturressourcer
Mio. euro, årets priser
2013-budget
FB
Landbrugsstøtte Søjle 1
Landdistriktsstøtte
Fiskeri
Miljø og Klima
Særlige KOM projekter
Pilotprojekter
Agenturer
I alt
43.655
14.809
987
367
-
16
52
59.886
BB
43.660
13.060
788
266
-
22
52
57.848
2014-
budgetforslag
FB
43.778
13.991
1.017
405
6
-
50
59.248
BB
43.777
11.655
766
263
3
18
50
56.532
Rådets holdning EP’s holdning ift. EP’s holdning ift.
ift. 2014-
2014-
Rådets holdning
budgetforslag
budgetforslag
FB
-
-
-1
-
-
-
-1
-2
BB
-
-54
-47
-11
-
-
-1
-113
FB
28
-
-
-
1
19
-
48
BB
28
-
-
-
-
14
-
42
FB
28
-
1
-
1
19
1
49
BB
28
54
47
11
-
14
1
155
2
Dog 1,5 pct. for medlemsstater der modtager finansiel assistance.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Anm.: Forpligtigelsesbevillinger forkortet FB. Betalingsbevillinger forkortet BB.
Udgifterne er angivet eksl. afsatte midler til marginer.
1) 2013-budget inkl. Kommissionens forslag til ændringsbudget 1 – 5.
Kilde: Rådssekretariatets oversigt, Kommissionens forslag til EU's 2014-budget.samt Finansministeriets beregninger.
Kommissionens forslag
I Kommissionens forslag stiger landbrugsudgifterne i søjle I med 123 mio. euro
(0,3 pct.) fra 2013 til 2014.
Kommissionen foreslår afsat 424,5 mio. euro til en krisereserve for landbrugssek-
toren, der er oprettet i forbindelse med aftalen om den flerårige finansielle ramme
for 2014-2020. Reserven, der finansieres gennem den direkte landbrugsstøtte, vil
kunne bringes i anvendelse ved større kriser i EU’s landbrugs- og fødevaresektor.
For så vidt angår landdistriktsstøtten, ses et fald i forpligtelsesbevillingerne på 817
mio. euro svarende til 5,5 pct. fra 2013 til 2014. På betalingssiden forventer
Kommissionen udgifter til landdistriktspolitikken på i alt 11.655 mio. euro, sva-
rende til et fald på 10,8 pct. Faldet i forpligtelser og betalinger vedr. landdistrikter
er et resultat af aftalen om EU’s flerårige finansielle ramme for 2014-2020.
Forpligtelsesbevillingerne til miljø- og klimaområdet stiger med 38 mio. euro fra
2013 til 2014 svarende til en stigning på 10,3 pct. Dette kan henføres til, at der
under LIFE-programmet oprettes et underprogram til støtte for klimatiltag. Der
afsættes 101,3 mio. euro til underprogrammet, der skal medvirke til at indfri EU’s
klimamål og indfrielsen af EU's målsætning om, at mindst 20 pct. af EU’s budget
skal gå til klimarelaterede udgifter.
Kommissionen har i lighed med tidligere år netop fremlagt et ændringsforslag til
budgetforslaget for landbrugsområdet, hvor ændringer i forventningerne til pri-
serne på landbrugsprodukter og valutakurser er indarbejdet. Dette ændringsforslag
er ikke indarbejdet i ovenstående gennemgang, idet ændringsforslaget endnu ikke
er behandlet i Rådet.
Rådets behandling
Rådet foretog ved sin behandling en reduktion i forpligtelsesbevillingerne på 2
mio. euro samt en reduktion i betalingsbevillingerne på 113 mio. euro i forhold til
Kommissionens forslag. Reduktionen i forpligtigelsesbevillinger er fundet på ad-
ministrationsudgifter til fiskeri og agenturer.
For så vidt angår betalingsbevillingerne har Rådet i forhold til Kommissionens
forslag reduceret landdistriktsstøtten med 54 mio. euro. Herudover har Rådet
foretaget reduktioner af betalingsbevillingerne til fiskeri (-47 mio. euro) samt Kli-
ma og Miljø (-11 mio. euro).
Parlamentets behandling
Europa-Parlamentet har i sin behandling hævet forpligtelses- og betalingsbevillin-
gerne i forhold til Rådets behandling med henholdsvis 49 mio. euro og 155 mio.
euro.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1294745_0008.png
8
Stigninger i forpligtelsesbevillingerne dækker primært over øgede udgifter til søjle
1 (herunder særligt markedsordningerne) og pilotprojekter i forhold Rådets for-
slag.
Stigningerne i betalingsbevillingerne dækker primært over øgede udgifter til land-
distriktsstøtten og fiskeri i forhold til Rådets forslag.
Europa-Parlamentets forslag ligger derved fsva. udgiftsområde 2 48 mio. euro
over Kommissionens forslag i forpligtigelser og 42 mio. euro over Kommissio-
nens forslag i betalinger.
5.1.4 Udgiftsområde 3 – Sikkerhed og Borgerskab
Udgiftsområde 3 vedrører retslige og indre anliggender, borgerskabsprogrammer
og sikkerhed.
Det bemærkes, at en række af initiativerne inden for udgiftsområde 3 er omfattet
af det danske forbehold på området for retlige og indre anliggender. For initiativer
omfattet af det retlige forbehold vil Danmark modtage en refusion af det danske
EU-bidrag svarende til en forholdsmæssig andel af udgifterne på ca. 2 pct.
Tabel 6 giver et overblik over forskellen mellem Kommissionens, Rådets og Eu-
ropa-Parlamentets forslag til udgifter under udgiftsområde 3.
Tabel 6 - Status for forhandlingerne om udgiftsområde 3 – Sikkerhed og Borgerskab
Mio. euro, årets priser
2013-budget
FB
Asyl- og migration
Intern sikkerhedsfond
IT systemer
Justits
Rettigheder og borger
Civil beskyttelse
Europa for borgerne
Fødevareprogram
Sundhed for vækst
Forbrugerprogram
Kreativt Europa
Andet
Særlige KOM projekter
Pilotprojekter
Agenturer
I alt
495
486
46
48
75
24
30
275
56
24
190
2
141
15
459
2.366
BB
315
301
50
30
59
18
31
247
56
22
176
1
129
12
448
1.895
2014-
budgetforslag
FB
403
403
19
47
55
28
23
253
59
24
179
0
160
0
487
2.139
BB
146
230
11
36
55
30
28
218
45
22
185
1
165
9
487
1.668
Rådets holdning EP’s holdning ift. EP’s holdning ift.
ift. 2014-
2014-
Rådets holdning
budgetforslag
budgetforslag
FB
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-5
-5
BB
-
-
-2
-
-
-
-
-
-
-
-1
-
-2
-
-5
-10
FB
-
-
-
-
1
-
2
-
-
-
2
-
7
17
11
39
BB
-
-
-
-
-
-
2
-
-
-
1
-
4
13
11
30
FB
-
-
-
-
1
-
2
-
-
-
2
-
7
17
15
44
BB
-
-
2
-
-
-
2
-
-
-
2
-
6
13
15
40
Anm.: Forpligtigelsesbevillinger forkortet FB. Betalingsbevillinger forkortet BB.
Udgifterne er angivet eksl. afsatte midler til marginer.
1) 2013-budget inkl. Kommissionens forslag til ændringsbudget 1 – 5.
Kilde: Rådssekretariatets oversigt, Kommissionens forslag til EU's 2014-budget samt Finansministeriets beregninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
Kommissionens forslag
Kommissionens budgetforslag for udgiftsområde 3 indebærer samlede forpligti-
gelsesbevillinger for 2,2 mia. euro svarende til et fald på 0,3 mia. euro eller 9,4 pct.
ift. 2013-budgettet. Forslaget indeholder betalingsbevillinger for 1,7 mia. euro
svarende til et fald på 0,2 mia. euro eller 11,9 pct. ift. 2013.
Rådets behandling
Rådet foretog i sin behandling en reduktion af forpligtigelsesbevillingerne på 5
mio. euro samt en reduktion i betalingsbevillingerne på 10 mio. euro ift. Kommis-
sionens forslag. Reduktionerne stammer i overvejende grad fra administrationsud-
gifter til agenturer og IT-systemer.
Europa-Parlamentets behandling
I forhold til Kommissionens forslag indeholder Europa-Parlamentets behandling
en stigning i forpligtigelsesniveauet på 39 mio. euro. Betalingsbevillingerne fore-
slås øget med 33 mio. euro.
Forskellen mellem Rådets og Europa-Parlamentets holdning til udgiftsområde 3
er dermed 44 mio. euro i forpligtigelser og 40 mio. euro i betalinger.
5.1.5 Udgiftsområde 4 – Globale Europa
Udgiftsområde 4 dækker over EU’s eksterne politikker. Udgiftsområder skal sikre,
at EU spiller en sammenhængende rolle som global aktør, herunder ved at under-
støtte EU's regionale ansvar, bæredygtig udvikling og ved at sikre civil og strate-
gisk sikkerhed.
Tabel 7 giver et overblik over forskellen mellem Kommissionens, Rådets og Eu-
ropa-Parlamentets forslag til udgifter under udgiftsområde 4.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1294745_0010.png
10
Tabel 7 - Status for forhandlingerne om udgiftsområde 4 – Globale Europa
Mio. euro, årets priser
2013-budget
FB
Førtiltrædelsesstøtte
Naboskabsprogram
Udviklingssamarbejde
Partnerskabsinstrument
Demokrati og menne-
skerettigheder
Humanitær hjælp
Stabilitetsinstrument
Fælles udenrigs- og
sikkerhedspolitik
Nuklear sikkerhed
Makrofinansiel assi-
stance
EU's lånegarantier
Civilbeskyttelse
Frivillig humanitær
hjælp
Andet
Særlige KOM projekter
Pilotprojekter
Agenturer
I alt
1.930
2.471
2.642
72
177
865
325
396
79
95
156
-
-
46
63
5
20
9.342
BB
1.510
1.403
1.952
26
150
827
216
317
66
56
156
-
-
39
49
24
21
6.812
2014-
budgetforslag
FB
1.573
2.113
2.310
113
179
905
314
314
31
76
58
20
13
73
63
-
20
8.176
BB
1.411
1.356
1.744
48
122
791
216
235
59
63
58
7
5
55
50
11
20
6.251
Rådets holdning EP’s holdning ift. EP’s holdning ift.
ift. 2014-
2014-
Rådets holdning
budgetforslag
budgetforslag
FB
-3
-5
-1
-2
-2
-2
-2
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-17
BB
-29
-18
-32
-16
-4
-10
-12
-
-5
-15
-
-2
-2
-5
-6
-
-
-157
FB
10
109
64
11
10
15
8
-25
-
-16
-
-
-
3
3
17
-
209
BB
0
50
-
5
-
50
-
-13
-
-15
-
-
-
-
-
16
-
93
FB
13
114
65
13
12
17
9
-25
-
-16
-
-
-
3
3
17
-
226
BB
29
68
32
21
4
60
12
-13
5
-
-
2
2
5
6
16
-
250
Anm.: Forpligtigelsesbevillinger forkortet FB. Betalingsbevillinger forkortet BB.
Udgifterne er angivet eksl. afsatte midler til marginer.
1) 2013-budget inkl. Kommissionens forslag til ændringsbudget 1 – 5.
Kilde: Rådssekretariatets oversigt, Kommissionens forslag til EU's 2014-budget samt Finansministeriets beregninger.
Kommissionens forslag
Kommissionens budgetforslag for udgiftsområde 4 indebærer et forpligtigelsesni-
veau på 8,2 mia. euro. I forhold til 2013 svarer det til et fald på 1,2 mia. euro eller
12,5 pct. Forslaget indeholder betalingsbevillinger på 6,3 mia. euro svarende til et
fald på 560 mio. euro eller 8,2 pct. ift. 2013.
De største poster på udgiftsområdet udgøres af Udviklingssamarbejdet, Nabo-
skabsprogrammet og Førtiltrædelsesstøtte. Disse er 14,4 pct. lavere i forpligtigel-
ser end i 2013, men er samtidig blevet strømlignet og gjort mere fleksible. Med et
samlet budget på 6,0 mia. euro bibeholder programmerne en samlet andel af ud-
giftsområdet på omkring 75 pct.
Rådets behandling
Rådets behandling indebar et fald i forpligtelserne på 17 mio. euro og en redukti-
on af betalingsbevillingerne med 157 mio. euro i forhold til Kommissionens op-
rindelige forslag.
Rådet reducerede blandt andet udgifterne til generelle operationelle udgifter for-
delt på tværs af mange programmer. Herudover reduceres udgifter til den admini-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1294745_0011.png
11
strative forvaltning af programmer under udgiftsområde 4 i overensstemmelse
med en generel nedbringelse af administrationsudgifterne.
Europa-Parlamentets behandling
Europa-Parlamentet tilførte ved sin behandling 209 mio. euro i forpligtelsesbevil-
linger og 93 mio. euro i betalingsbevillinger i forhold til Kommissionens forslag.
Sammenholdt med Rådets behandling tilfører Europa-parlamentet 226 mio. euro i
forpligtelsesbevillinger og 250 mio. euro i betalingsbevillinger. Europa-
Parlamentet foreslår bl.a. at bevillige yderligere 114 mio. euro i forpligtigelser og
68 mio. euro i betalinger til Naboskabsprogrammet og yderligere 17 mio. euro i
forpligtigelser og 60 mio. euro i betalinger til Humanitær Hjælp.
5.1.6 Udgiftsområde 5 – Administration
Udgiftsområde 5 indeholder EU's administrationsudgifter, herunder bl.a. pensi-
onsudbetalinger, europæiske skoler og diverse EU-institutioner.
Udgiftsområde 5 er karakteriseret ved, at forpligtelsesbevillingerne i høj grad sva-
rer til betalingsbevillingerne, idet størsteparten af udgifterne er ét-årige. Derfor
skelnes der i gennemgangen af udgiftsområdet ikke mellem forpligtigelser og beta-
linger.
Tabel 8 giver et overblik over forskellen mellem Kommissionens, Rådets og Eu-
ropa-Parlamentets forslag til udgifter under udgiftsområde 4.
Tabel 8 - Status for forhandlingerne om udgiftsområde 5 – Administration
2013-budget
Mio. euro, årets priser
Pensioner
Europæiske skoler
Kommissionen
Europa-Parlamentet
Rådet
EU-Domstolen
Revisionsretten
Det Økonomiske og Sociale
Udvalg
Regionsudvalget
Ombudsmanden
Databeskyttelse
Udenrigstjenesten
I alt
1.390
178
3.323
1.751
536
355
143
130
87
10
8
509
8.420
2014-
budgetforslag
1.490
168
3.350
1.794
537
355
138
131
89
10
8
525
8.597
Rådets hold-
ning ift. 2014-
budgetforslag
-49
-3
-80
0
-3
-1
-5
-2
-2
-
-
-7
-153
EP’s holdning
ift. 2014-
budgetforslag
-
-
-
-10
-3
8
-
-
-
-
-
15
11
EP’s holdning
ift. Rådets
holdning
49
3
81
-10
-
10
4
2
2
-
-
22
165
Anm.: Udgifterne er angivet eksl. afsatte midler til marginer.
1) 2013-budget inkl. Kommissionens forslag til ændringsbudget 1 – 5.
Kilde: Rådssekretariatets oversigt, Kommissionens forslag til EU's 2014-budget.samt Finansministeriets beregninger.
Kommissionens forslag
Kommissionens budgetforslag for 2014 indebærer et niveau på 8,6 mia. euro til
administrative udgifter, hvilket er en stigning på 2,1 pct. i forhold til 2013. Hvis
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1294745_0012.png
12
udgifterne forbundet med optagelsen af Kroatien ekskluderes fra opgørelsen, er
der tale om en stigning på 1,5 pct.
Kommissionen begrunder primært udgiftsstigningen med henvisning til pensions-
forpligtelser for de eksisterende EU-ansatte samt udgifter forbundet med udvidel-
sen af Kroatien.
Aftalen om den flerårige finansielle ramme for 2014 - 2020 indeholder et krav om
en reduktion i antal årsværk i EU-institutionerne på 5 pct. for 2013 - 2017, der
foreslås indfaset med en reduktion på 1 pct. pr. år. Kommissionen har i budget-
forslaget for 2014 implementeret 1 pct.-reduktionen.
Rådets behandling
Rådet reducerede ved sin behandling bevillingerne til administration med 153 mio.
euro. i forhold til Kommissionens forslag. Reduktionen kan primært henføres til
en reduktion i bevillingerne til Kommissionen og pensioner.
I Rådets behandling har man desuden undtaget udgifterne til sagerne vedr. lønju-
steringer for EU-ansatte i 2011 (1,7 pct.) og 2012 (1,7 pct.).
Europa-Parlamentets behandling
Europa-Parlamentet har øget bevillingerne til administration med 11 mio. euro i
forhold til Kommissionens forslag. Parlamentet ønsker særligt flere midler tilført
til Den Fælles Udenrigstjeneste og EU-domstolen. Samtidig foreslår Parlamentet
en reduktion i egne administrationsudgifter på 10 mio. euro og fastholder Rådets
egen reduktion af Rådssekretariatet.
5.1.7 Elementer uden for den flerårige finansielle ramme
En række såkaldte fleksibilitetsinstrumenter er placeret uden for udgiftslofterne i
den flerårige finansielle ramme. Instrumenterne kan kun aktiveres, hvis der er
særligt behov herfor
Tabel 9 giver et overblik over forskellen mellem Kommissionens, Rådets og Eu-
ropa-Parlamentets forslag til udgifter der ligger uden for den flerårige finansielle
ramme.
Tabel 9 - Status for forhandlingerne om udgifter der ligger uden for den flerårige finansielle ramme
Mio. euro, årets priser
2013-budget
FB
Nødhjælpsreserven
Globaliseringsfonden
Solidaritetsfonden
I alt
264
500
15
779
BB
80
63
15
158
2014-
budgetforslag
FB
297
159
0
456
BB
150
50
0
200
Rådets holdning EP’s holdning ift. EP’s holdning ift.
ift. 2014-
2014-
Rådets holdning
budgetforslag
budgetforslag
FB
-
-
-
-
BB
-
-
-
-
FB
-
-
-
-
BB
147
20
-
167
FB
-
-
-
-
BB
147
20
-
167
Anm.: Forpligtigelsesbevillinger forkortet FB. Betalingsbevillinger forkortet BB.
1) 2013-budget inkl. Kommissionens forslag til ændringsbudget 1 – 5.
Kilde: Rådssekretariatets oversigt, Kommissionens forslag til EU's 2014-budget.samt Finansministeriets beregninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
Kommissionens forslag
Kommissionen har foreslået, at der i lighed med tidligere år, afsættes reserver til
aktivering af Nødhjælpsreserven og Globaliseringsfonden i 2014.
Nødhjælpsreserven har som primært formål, at yde humanitær nødhjælp til tredje
lande som følge af begivenheder, der ikke kan forudses ved budgettets fastlæggel-
se. I 2014 foreslås det, at fonden også anvendes til at håndtere migrationsstrømme
ved EU's eksterne grænser. Kommissionen foreslår, at hele forpligtigelsesloftet til
Nødhjælpsreserven udnyttes i 2014, og at der dermed afsættes 297 mio. euro i
forpligtigelser og 150 mio. euro i betalinger til Nødhjælpsreserven. Det svarer til
en stigning på hhv. 12,5 pct. og 87,5 pct. ift. 2013.
Globaliseringsfonden har til formål, at hjælpe arbejdstagere med at finde nyt ar-
bejde og udvikle nye kompetencer, når de har mistet jobbet på grund af ændringer
i det globale handelsmønster – eksempelvis når en stor virksomhed lukker eller en
fabrik flytter ud af EU. Ligesom for nødhjælpsreserven foreslår Kommissionen, at
hele forpligtigelsesloftet til Globaliseringsfonden udnyttes i 2014, hvorved der
foreslås afsat 159 mio. euro i forpligtigelser og 50 mio. euro i betalinger. Redukti-
onen ift. 2013 skyldes, at forpligtigelsesloftet for Globaliseringsfonden er blevet
reduceret med den nye flerårige finansielle ramme.
Rådets og Europa-Parlamentets behandling
Rådet har i sin behandling af elementerne uden for den flerårige finansielle ramme
fastholdt Kommissionens forslag, mens Parlamentet foreslår, at der tilføres yderli-
gere 147 mio. euro til Nødhjælpsreserven og 20 mio. euro til Globaliseringsfon-
den i betalingsbevillinger.
6. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet i sin behandling af budgettet har stillet forslag om at ophæve
de fleste af Rådets reduktioner. Samtidig har Europa-Parlamentet på nogle områ-
der forøget udgiftsniveauet i forhold til Kommissionens forslag.
Det detaljerede indhold af Europa-Parlaments behandling er refereret ovenfor.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Det danske EU-bidrag, som følger af Kommissionens forslag til EU’s budget for
2014, er opført på finanslovsforslaget for 2013.
8. Statsfinansielle konsekvenser
En vedtagelse af Kommissionens eller Europa-Parlamentets budgetforslag skøn-
nes at medføre et dansk EU-bidrag på ca. 20,8 mia. kr. i 2014. Det vil svare til et
fald på ca. 1,0 mia. kr. ift. 2013, når man tager højde for ændringsbudgetterne til
EU’s 2013-budget.
En vedtagelse af Rådets budgetforslag skønnes at medføre et dansk EU-bidrag på
ca. 20,4 mia. kr. Det vil svare til et fald på ca. 1,4 mia. kr. ift. 2013, når man tager
højde for ændringsbudgetterne til EU’s 2013-budget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
9. Høringer
Forslaget er ikke sendt i høring.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Rådet har ved sin behandling af Kommissionens forslag til 2014-budgettet reduce-
ret udgiftsniveauet, så der er skabt en margin op til lofterne i den flerårige finan-
sielle ramme på hhv. 769 mio. euro i forpligtigelser og 1.061 mio. euro i betalin-
ger. Rådets holdning er udtryk for et kompromis, hvor en gruppe af budgetan-
svarlige medlemsstater – herunder Danmark – har arbejdet for, at der skal være en
tilstrækkelig margin til finansiering af uforudsete udgifter under udgiftsloftet i
2014.
En del af de budgetansvarlige medlemsstater – herunder Danmark – har desuden
arbejdet for en reduktion i forpligtigelsesbevillingerne for at undgå en ophobning
af ikke-udbetalte udgifter, som det var tilfældet i indeværende finansielle ramme-
periode.
Rådets position er vedtaget med enstemmighed.
11. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side lægges afgørende vægt på budgetdisciplin, herunder overholdelse af
de udgiftslofter, der er fastsat i den flerårige finansielle ramme.
Danmark lægger endvidere vægt på, at der sikres tilstrækkelige marginer til, at der
kan tages højde for uforudsete udgifter. Regeringen finder ikke, at Kommissio-
nens og Europa-Parlamentets forslag indeholder tilstrækkelige marginer til at kun-
ne tage højde for eventuelle uforudsete udgifter i løbet af 2014.
Regeringen finder, at Rådets forhandlingsposition udgør et fornuftigt kompromis,
der sikrer tilstrækkelige marginer. Regeringen vil derfor i forbindelse med forligs-
proceduren lægge vægt på, at Rådets position i videst muligt omfang fastholdes.
Danmark vil så vidt muligt søge at friholde danske prioriteter fra reduktioner.
Ingen af de danske prioriteter befinder sig inden for de to mest udgiftskrævende
udgiftsområder.
Fra dansk side lægges der endvidere vægt på retvisende budgettering i forhold til
den store del af budgettet, der fastlægges ved retsakter mv. i andre rådsformatio-
ner. Budgetteringen skal således afspejle det eksisterende retsgrundlag, markeds-
forholdene og en kritisk vurdering af muligheden for at afholde de pågældende
udgifter.
Inden for ovennævnte ramme vil regeringen arbejde for følgende mere specifikke
prioriteter.
Angående
udgiftsområde 1a vækstpolitikkerne
arbejdes der fra dansk side for, at der
sikres en tilstrækkelig margen til at tage højde for uforudsete udgifter. Under hen-
syntagen til dette prioriteres forskning, energi og uddannelse højt fra dansk side.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
Angående
udgiftsområde 1b samhørighedspolitik
arbejdes der for, at udgiftsområdet
også bidrager til en samlet reduktion i forhold til Kommissionens forslag.
Med hensyn til
udgiftsområde 2 landbrugspolitik
arbejdes der for, at der afsættes reali-
stiske betalingsbevillinger til landbrugspolitikken, så det undgås, at der henstår
uforbrugte midler ved årets udgang.
For så vidt angår
udgiftsområde 3 sikkerhed og borgerskab
arbejdes der for, at der sikres
et råderum, som kan tage højde for uforudsete udgifter. Inden for dette vil Dan-
mark prioritere RIA-området og forbrugerområdet.
For
udgiftsområde 4 globale EU
arbejdes der på baggrund af tidligere års erfaringer
for, at der for dette udgiftsområde sikres tilstrækkelige margener til uforudsete
udgifter. Danmark vil arbejde for, at EU’s udviklingsbistand prioriteres inden for
rammerne af udgiftsområde 4. Danmark vil arbejde for, at finansieringen af Grøn-
landsinstrumentet søges fastholdt.
Med hensyn til
udgiftsområde 5 administration
vægtes en stram og budgetansvarlig
linje. Fra dansk side arbejdes der således for, at udviklingen i EU’s administrati-
onsudgifter afspejler situationen i mange medlemslande, hvor der er et betydeligt
fokus på at reducere administrationsudgifterne. Det gælder også for de administra-
tionsudgifter, som er budgetteret under de øvrige udgiftsområder, herunder især
agenturer. Der lægges derfor vægt på, at der tilvejebringes effektiviseringsgevinster
i institutionerne bl.a. som følge af nye IT-løsninger, øget samarbejde på tværs af
institutionerne og strukturelle reformer. Inden for en samlet set restriktiv ramme
for administrationsudgifter vil man fra dansk side arbejde for, at der tages højde
for, at Den Fælles Udenrigstjeneste fortsat er under opbygning.
Fra dansk side lægger man vægt på, at alle institutioner som led i aftalen om den
flerårige finansielle ramme reducerer antallet af årsværk med 5 pct. fra 2013 –
2017.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg fik den 20. september 2013 forelagt forhandlingsman-
dat vedrørende Danmarks holdning til forhandlingerne om EU’s budget for 2014.