Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3278 - transport, tele og energi
Offentligt
1454062_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
17341/13
(OR. en)
PRESSE 533
PR CO 63
PRESSEMEDDELELSE
3278. samling i Rådet
Transport, telekommunikation og energi
Bruxelles, den 5. december 2013
Formand
Rimantas Sinkevičius
Litauens minister for transport og kommunikation
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
17341/13
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454062_0002.png
5. december 2013
De vigtigste resultater af Rådets samling
TELEKOMMUNIKATION
Det indre marked for telekommunikation
Rådet havde en politisk debat om et forslag med henblik på ændring af EU's lovramme for
telekommunikation. Udkastet til forordning indgår i pakken om et netforbundet europæisk område.
Cybersikkerhed
Rådet noterede sig status vedrørende et udkast til direktiv, der skal sikre et højt fælles niveau for
netværkssikkerhed i hele EU.
Nedbringelse af omkostningerne ved bredbåndsnetværk
Ministrene noterede sig fremskridtene med de foreslåede foranstaltninger til fremme af
investeringer i højhastighedsbredbåndsnet gennem nedbringelse af de dermed forbundne
omkostninger.
TRANSPORT
Infrastruktur for alternative brændstoffer
Ministrene nåede til enighed om en generel tilgang til et forslag med henblik på opbygning af en
minimumsinfrastruktur for alternative brændstoffer i hele EU. Udkastet til direktiv er led i initiativet
vedrørende miljøvenlig energi til transport.
Det Europæiske Jernbaneagentur
Rådet noterede sig fremskridtene med et udkast til forordning med henblik på at tildele Det
Europæiske Jernbaneagentur nye opgaver og strømline dets eksisterende procedurer. Forslaget
indgår i den fjerde jernbanepakke.
Flypassagerers rettigheder
Rådet gjorde status over en foreslået ajourføring af EU's regler om flypassagerers rettigheder.
Lufttransportaftale med Brasilien
Endelig bemyndigede ministrene Kommissionen til at genoptage forhandlingerne med Brasilien om
en samlet luftfartsaftale.
17341/13
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454062_0003.png
5. december 2013
Vigtige punkter godkendt uden debat
(A-punkter) omfatter:
forordning om Connecting Europe-faciliteten (CEF), det fremtidige finansierings-
instrument for de transeuropæiske net (TEN) i transport-, energi- og telekommunikations-
sektorerne
nye retningslinjer for udvikling af et fuldstændigt transeuropæisk transportnet (TEN-T)
nye rammer for forvaltning og finansiering af de europæiske satellitbaserede
navigationssystemer, Egnos og Galileo, for perioden 2014-2020
forordning om fastlæggelse af listen over de tredjelande, hvis statsborgere skal være i
besiddelse af visum ved passage af de ydre grænser
programmet for erhvervslivets konkurrenceevne for perioden 2014-2020
direktiv om fastlæggelse af grundlæggende sikkerhedsnormer til beskyttelse mod de farer,
som er forbundet med eksponering for ioniserende stråling
forordning om fastlæggelse af et program for miljø og klimaindsatsen (Life-programmet)
for perioden 2014-2020
forordning om oprettelse af programmet Et Kreativt Europa (2014-2020).
17341/13
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454062_0004.png
5. december 2013
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 7
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
TELEKOMMUNIKATION................................................................................................................. 9
Cybersikkerhed .................................................................................................................................... 9
Nedbringelse af omkostningerne ved udrulning af bredbånd ............................................................ 10
Det indre marked for telekommunikation .......................................................................................... 11
Eventuelt ............................................................................................................................................ 12
Transeuropæiske telenet..................................................................................................................... 12
Elektronisk identifikation................................................................................................................... 12
Det kommende formandskabs arbejdsprogram på telekommunikationsområdet .............................. 12
TRANSPORT .................................................................................................................................... 13
Det Europæiske Jernbaneagentur ....................................................................................................... 13
Infrastruktur for alternative brændstoffer .......................................................................................... 14
Flypassagerers rettigheder.................................................................................................................. 14
Forhandlinger med Brasilien om en samlet luftfartsaftale ................................................................. 15
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
17341/13
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. december 2013
Eventuelt ............................................................................................................................................ 16
Emissionshandel på luftfartsområdet ................................................................................................. 16
Sikkerhed for passagerskibe............................................................................................................... 16
Statsstøttereglernes potentielle indvirkning på store infrastrukturprojekter ...................................... 16
Galileo og Egnos ................................................................................................................................ 17
"Blue Belt" ......................................................................................................................................... 17
Det kommende formandskabs arbejdsprogram på transportområdet ................................................ 17
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
TRANSPORT
Connecting Europe-faciliteten ............................................................................................................................... 18
Europæiske satellitnavigationssystemer* .............................................................................................................. 18
Transeuropæiske transportnet* .............................................................................................................................. 18
Fravigelse af regler for luftfartssikkerhed for Sverige og Det Forenede Kongerige ............................................. 18
Flyveoperationer - tekniske krav og administrative procedurer ............................................................................ 19
Luftdygtigheds- og miljøcertificering af luftfartøjer ............................................................................................. 19
Flyvepladser - krav og administrative procedurer ................................................................................................. 19
Personale inden for civil luftfart- tekniske krav og administrative procedurer ..................................................... 19
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
EU's visumregler ................................................................................................................................................... 20
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Samhørighedspolitikken 2007-2013 - "top ups" af medfinansieringssatser og udskydelse af frigørelse .............. 20
Forøgelse af tildelingerne fra Den Europæiske Sociale fond til Frankrig, Italien og Spanien............................... 21
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Forsikring - "Solvens II" ....................................................................................................................................... 21
Beskatning - Fiscalis 2020..................................................................................................................................... 22
Makrofinansiel bistand til Jordan .......................................................................................................................... 22
17341/13
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. december 2013
TOLDUNIONEN
Told 2020-programmet til støtte for Toldunionens funktionsmåde ....................................................................... 22
KONKURRENCEEVNE
Støtte til SMV'er - "Cosme"-programmet for 2014-2020 ...................................................................................... 23
LANDBRUG
Landbrugs- og fiskeristatistik ................................................................................................................................ 23
BESKÆFTIGELSE/SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK/
Program for beskæftigelse og social innovation (EaSI) ........................................................................................ 24
NUKLEAR ENERGI
Beskyttelse mod de farer, som er forbundet med eksponering for ioniserende stråling ........................................ 24
MILJØ
Life-programmet ................................................................................................................................................... 25
KULTUR
Programmet Et Kreativt Europa ............................................................................................................................ 25
17341/13
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454062_0007.png
5. december 2013
DELTAGERE
Belgien:
Johan VANDE LANOTTE
Olivier BELLE
Bulgarien:
Danail PAPAZOV
Den Tjekkiske Republik:
Zdeněk �½ÁK
Jakub DÜRR
Danmark:
Pia OLSEN DYHR
Ole TOFT
Tyskland:
Peter RAMSAUER
Guido PERUZZO
Estland:
Clyde KULL
Irland:
Leo VARADKAR
Thomas HANNEY
Grækenland:
Miltiadis VARVITSIOTIS
Nikolaos STATHOPOULOS
Spanien:
Ana María PASTOR JULIÁN
Victor CALVO-SOTELO
IBÁÑEZ-MARTÍN
Frankrig:
Frédéric CUVILLIER
Alexis DUTERTRE
Kroatien:
Siniša HAJDAŠ DONČIĆ
Italien:
Marco PERONACI
Cypern:
Alecos MICHAELIDES
Letland:
Anrijs MATĪSS
Litauen:
Rimantas SINKEVIČIUS
Arijandas ŠLIUPAS
Vicepremierminister samt økonomiminister og minister
for forbrugerbeskyttelse og Nordsøen
Stedfortrædende fast repræsentant
Transport-, informationsteknologi- og
kommunikationsminister
Transportminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Transportminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for transport, anlægsarbejder og
byudvikling
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Transport-, turisme- og sportsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for havspørgsmål og Ægæerhavet
Ministeriet for Infrastruktur, Transport og Netværk -
generalsekretær for transport
Minister for infrastruktur og transport
Statssekretær for telekommunikation og
informationssamfundet
Viceminister under ministeren for økologi, bæredygtig
udvikling og energi, med ansvar for transport,
havspørgsmål og fiskeri
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for havspørgsmål, transport og infrastruktur
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Ministeriet for Kommunikation og
Offentlige Arbejder
Transportminister
Transport- og kommunikationsminister
Vicetransport- og kommunikationsminister
17341/13
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454062_0008.png
5. december 2013
Luxembourg:
Georges FRIDEN
Ungarn:
Olivér VÁRHELYI
Malta:
Joseph MIZZI
Edward ZAMMIT LEWIS
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Transport- og infrastrukturminister
Statssekretær for konkurrenceevne og økonomisk vækst,
Ministeriet for Økonomi, Investeringer og Små
Virksomheder
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for transport, innovation og teknologi
Forvaltnings- og digitaliseringsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær for infrastruktur, transport og
kommunikation
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for informationssamfundet
Transportminister
Statssekretær, Ministeriet for Infrastruktur og Fysisk
Planlægning
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Ministeriet for Transport, Byggeri og
Regionaludvikling
Telekommunikationsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Infrastrukturminister
It- og energiminister
Parlamentarisk statssekretær
Bolig- og transportminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Nederlandene:
Wemke KINGMA
Østrig:
Doris BURES
Polen:
Rafał TRZASKOWSKI
Karolina OSTRZYNIEWSKA
Portugal:
Sérgio SILVA MONTEIRO
Pedro COSTA PEREIRA
Rumænien:
Dan NICA
Ramona-Nicole
MĂNESCU
Slovenien:
Bojan BABIČ
Metka IPAVIC
Slovakiet:
František PALKO
Finland:
Pia VIITANEN
Marianne HUUSKO-LAMPONEN
Sverige:
Catharina ELMSÄTER-SVÄRD
Anna-Karin HATT
Det Forenede Kongerige:
Stephen HAMMOND
Keith BROWN
Shan MORGAN
Kommissionen:
Neelie KROES
Siim KALLAS
Næstformand
Næstformand
17341/13
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454062_0009.png
5. december 2013
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
TELEKOMMUNIKATION
Cybersikkerhed
Rådet
noterede sig status
vedrørende et udkast til direktiv, der skal
sikre et højt fælles niveau for
net- og informationssikkerhed
i hele EU (situationsrapport:
16630/13).
Selv om alle delegationer fuldt ud anerkender behovet for handling for at bekæmpe cyberangreb,
hersker der delte meninger om, hvordan der bedst kan sikres netsikkerhed i hele EU. Visse
delegationer foretrækker en mere fleksibel tilgang, hvor bindende regler for hele EU begrænses til
at omfatte kritisk infrastruktur og grundlæggende krav og suppleres af frivillige foranstaltninger.
Andre delegationer såvel som Kommissionen er af den opfattelse, at kun juridisk bindende
foranstaltninger kan tilvejebringe den fornødne sikkerhed på EU-niveau.
Hvad angår mere udførlige bestemmelser kræves der yderligere drøftelser om en række spørgsmål,
f.eks. de nationale kompetente myndigheders opgaver, samarbejdet mellem de nationale
kompetente myndigheder, interessenter omfattet af forslaget og ordningen til indberetning af
hændelser.
Kommissionen mener, at de nuværende forskelle mellem medlemsstaterne med hensyn til deres
beredskabsniveauer for utilsigtede sikkerhedshændelser og forsætlige angreb svækker
sammenkoblede nets sikkerhed, når væsentlige forstyrrelser i én medlemsstat også kan påvirke
andre medlemsstater.
For at rette op på denne situation fastsætter direktivforslaget (6342/13) navnlig følgende:
Alle medlemsstater skal have indført et minimumskapacitetsniveau til at forebygge og reagere på
risici og hændelser, der berører informationssystemer. Dette omfatter etablering af en national
kompetent myndighed, en national it-beredskabsenhed samt nationale IT-strategier og
samarbejdsplaner.
Der bør dannes et samarbejdsnetværk mellem de nationale myndigheder med henblik på om
nødvendigt at sikre en koordineret reaktion på hændelser og en ensartet anvendelse af direktivet i
hele EU.
Offentlige myndigheder og markedsoperatører såsom udbydere af internetinfrastruktur og
internettjenester og operatører af kritisk infrastruktur inden for energi, transport, finans og
sundhedsvæsen skal foretage en passende vurdering af risici forbundet med deres
informationssystemer, træffe hensigtsmæssige foranstaltninger til at forebygge og håndtere
hændelser og indberette alvorlige hændelser til de kompetente myndigheder.
17341/13
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454062_0010.png
5. december 2013
Udkastet til direktiv, som blev forelagt af Kommissionen i februar 2013, er et af hovedindsats-
områderne under den europæiske strategi for cybersikkerhed, som blev udarbejdet af
Kommissionen og Unionens højtstående repræsentant for udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik
(6225/13; konklusioner fra Rådet for Almindelige Anliggender:
12109/13).
Vedtagelse af direktivet kræver både Rådets og Europa-Parlamentets godkendelse.
Nedbringelse af omkostningerne ved udrulning af bredbånd
Rådet
gjorde status over situationen
vedrørende de foreslåede foranstaltninger til
fremme af
investeringer i højhastighedsnetværk til elektronisk kommunikation
ved at nedbringe de
dermed forbundne omkostninger (situationsrapport: (17014/13).
Udkastet til forordning er led i EU's bestræbelser på at opfylde målene i den digitale dagsorden for
Europa om udrulning af bredbånd. Fra Det Europæiske Råds nylige møde i oktober lød der en
opfordring til, at disse foranstaltninger hastigt vedtages.
Generelt støtter delegationerne forslagets mål om at reducere anlægsudgifterne, der kan udgøre op
til 80 % af de samlede etableringsomkostninger, og fuldt ud udnytte synergier mellem elektroniske
kommunikationsnet og net til andre formål.
Ikke alle delegationer er dog overbevist om, at de foreslåede foranstaltninger står i et rimeligt
forhold til formålet, og sætter spørgsmålstegn ved, om fordelene opvejer omkostninger og den
øgede administrative byrde. Mange delegationer har gjort opmærksom på konsekvenserne for
bygningsejerne og udlejerne og for ejendomsrettighederne samt potentielle gennemførelsesvanske-
ligheder i føderalt opbyggede lande. Af disse årsager har retsaktens form - forordning eller direktiv
- været et tilbagevendende spørgsmål i drøftelserne og har resulteret i meget bred støtte til et
direktiv som et passende instrument.
Andre spørgsmål, der fortsat kræver yderligere afklaring, vedrører bl.a. de anvendte definitioner,
bilæggelse af tvister, den centrale dokumentationstjeneste, beskyttelse af miljø og folkesundhed og
kulturelle og historiske hensyn.
Kommissionen har foreslået (7999/13), at omkostningerne ved udbygning af bredbånd nedbringes
ved at indføre en forpligtelse for forsyningstjenestenettene - elektronisk kommunikation, gas,
elektricitet, vand eller transport - til at give andre adgang til deres eksisterende eller planlagte
infrastruktur (såsom ledninger, bygninger eller master) med det formål at udbygge bredbåndsfor-
bindelserne. Hver medlemsstat skal oprette et tvistbilæggelsesorgan til bilæggelse af eventuelle
tvister vedrørende adgangsrettigheder.
17341/13
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454062_0011.png
5. december 2013
Derudover skal nye bygninger og bygninger, der gennemgår større renoveringsarbejder, forsynes
med infrastruktur med højhastighedsforberedt infrastruktur, eventuelt med fritagelser i tilfælde,
hvor dette ville medføre uforholdsmæssigt store omkostninger.
Kommissionen forelagde sit forslag i marts. Retsakten skal også godkendes af Europa-Parlamentet,
før den kan vedtages.
Det indre marked for telekommunikation
Rådet havde en
orienterende debat
om et forslag med henblik på ændring af
EU's lovramme for
telekommunikation.
Udkastet til forordning indgår i pakken om et netforbundet europæisk område
og bidrager til fuldførelsen af det digitale indre marked.
Dette var ministrenes første mulighed for at tilkendegive deres synspunkter om forslagets indhold
og den planlagte tidsplan for vedtagelse af det. Drøftelsen byggede på en kort situationsrapport
ledsaget af to spørgsmål: 1. Hvilke politikspørgsmål bør der fokuseres på for at fremme
integrationen på markedet for telekommunikation? 2. Hvilke udviklinger ser ministrene gerne på
andre af den digitale økonomis områder, f.eks. cloud computing og big data, som fremhævet på Det
Europæiske Råds møde i oktober? (16637/13)
Under deres drøftelser bifaldt ministrene forslagets mål om at stimulere til investeringer, forbedre
forbrugerrettigheder og tackle netneutralitet. Mange af delegationerne understregede imidlertid
behovet for stabilitet og forudsigelighed for investorer og fandt, at de samme mål kunne fremmes
yderligere gennem bedre udnyttelse af de nuværende instrumenter.
Flere ministre nævnte behovet for en udførlig analyse af konsekvenserne af Kommissionens forslag.
Mange delegationer ville have foretrukket at prioritere færdiggørelse af andre, mere modne
lovgivningsforslag som f.eks. elektronisk identifikation og nedbringelse af omkostningerne ved
udrulning af bredbånd.
Mange ministre var betænkelige ved forslagenes konsekvenser, f.eks. den forventede markedskon-
solidering, som ville være skadelig for mindre operatører og små markeder og begrænse
forbrugernes valgmuligheder. Visse delegationer nævnte omkostninger og bureaukrati som følge af
oprettelsen af en fælles EU-tilladelse.
Forbrugerbeskyttelse blev betragtet som et vigtigt spørgsmål, men flere ministre påpegede, at
forbrugerbeskyttelsesniveauet i deres land var højere end den, som Kommissionen havde fremlagt.
Andre anliggender, som blev drøftet, var roaming og frekvensallokering.
Hvad angår det andet spørgsmål anerkendte ministrene vigtigheden af at fremme cloud computing
og big data, men de anså det ikke for nødvendigt at udstikke en EU-lovramme på dette område.
Mange af dem understregede behovet for at gøre EU mere innovationsvenligt, øge markeds- og
forbrugerbeskyttelsen og forbedre de digitale færdigheder i Europa.
17341/13
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454062_0012.png
5. december 2013
Ministrenes bidrag vil være retningsgivende for det videre arbejde i Rådets forberedende organer.
Kommissionens forslag (13555/13), som blev tilsendt Rådet i september, sigter mod et indre
marked for elektronisk kommunikation, hvor:
borgere og virksomheder kan tilgå elektroniske kommunikationstjenester i hele EU uden
restriktioner på tværs af grænser eller urimelige ekstraomkostninger
udbydere af elektroniske kommunikationsnet og -tjenester kan drive dem, uanset hvor i
EU de er etableret, og uanset hvor i EU kunderne befinder sig.
Den foreslåede forordning skal også godkendes af Europa-Parlamentet, før den kan vedtages.
Eventuelt
Transeuropæiske telenet
Formandskabet ajourførte ministrene om fremskridtene med de nye retningslinjer for ibrugtag-
ningen og interoperabiliteten af telekommunikationsinfrastrukturprojekter af fælles interesse inden
for transeuropæiske telenet (TEN-Tele) (16681/13). Den aftale, som blev indgået med Europa-
Parlamentet, blev godkendt af medlemsstaternes faste repræsentanter den 8. november. Den
vedtagne tekst mangler fortsat at blive formelt godkendt af Parlamentet, hvis afstemning på
plenarforsamlingen forventes afholdt inden for de kommende måneder, og af Rådet, som træffer sin
afgørelse efter afstemningen i Parlamentet.
Elektronisk identifikation
Formandskabet orienterede om status vedrørende et udkast til forordning om gensidig anerkendelse
af elektronisk identifikation og fastlæggelse af en lovramme for elektroniske tillidstjenester, f.eks.
elektroniske underskrifter, segl og tidsstempling (16677/13).
Der blev indledt drøftelser med Europa-Parlamentet i november, hvor gode fremskridt er blevet
opnået. De sigter på at nå en aftale om denne topprioriterede sag ved førstebehandlingen i den
indeværende valgperiode.
Det kommende formandskabs arbejdsprogram på telekommunikationsområdet
Det kommende græske formandskab forelagde sit arbejdsprogram på telekommunikationsområdet
for første halvdel af 2014 (16367/13). Det agter at fokusere på lovgivningsforslagene vedrørende
elektronisk identifikation og tillidstjenester og på at nedbringe omkostningerne ved udrulning af
bredbånd. Andre forslag, der skal arbejdes videre med, omfatter direktivet om netværks- og
informationssikkerhed og de nye foranstaltninger om at opnå et netforbundet europæisk område.
17341/13
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454062_0013.png
5. december 2013
TRANSPORT
LANDTRANSPORT
Det Europæiske Jernbaneagentur
Rådet
noterede sig status med hensyn til
et forslag med henblik på at tildele
Det Europæiske
Jernbaneagentur nye opgaver
og
strømline dets eksisterende procedurer.
(Statusrapport:
16407/13)
Forslaget til forordning (6012/13) er en del af den tekniske søjle i
fjerde jernbanepakke,
der blev
offentliggjort af Kommissionen i januar. Denne tekniske søjle omfatter nye regler om
interoperabilitet og sikkerhed på de europæiske jernbaner. Eftersom Det Europæiske
Jernbaneagentur er aktivt på disse områder, er revisionen af dets regler tæt forbundet med
resultaterne fra de øvrige to lovgivningssager.
I henhold til Rådets holdning (jf. pressemeddelelse
14602/13
og
10457/1/13, s. 20)
vil
Jernbaneagenturet udstede alle certifikater og tilladelser til driftsområder, der omfatter mere end en
medlemsstat, baseret på vurderinger gennemført af de nationale myndigheder. Hvis driftsområdet er
begrænset til én medlemsstat, kan ansøgeren vælge at anmode om certificering eller tilladelse fra
enten Jernbaneagenturet eller den nationale sikkerhedsmyndighed.
Der er opnået gode fremskridt med dette forslag, men visse spørgsmål mangler fortsat yderligere
afklaring.
For eksempel er flere delegationer bekymret over de potentielle omkostninger ved denne
overdragelse af kompetencer til Jernbaneagenturet. Mange delegationer har også opfordret til en
klar og præcis opgavefordeling mellem Jernbaneagenturet og de nationale myndigheder, idet der
samtidig sikres tilstrækkelig fleksibilitet til at tage hensyn til jernbanesektorens særlige karakter.
Et flertal af delegationer ønsker yderligere garantier om principperne for udregning af de afgifter,
som Jernbaneagenturet vil opkræve for udstedelse og fornyelse af certifikater og tilladelser. Rådet
nåede i oktober til enighed om, at disse afgifter skal fastlægges på en gennemsigtig måde i
samarbejde med medlemsstaterne, idet der tages hensyn til princippet om, at de ikke skal påføre
virksomheder nogen unødig byrde.
Hvad angår Jernbaneagenturets ansvar står flere delegationer fast på behovet for yderligere at
præcisere, at Jernbaneagenturet skal holdes ansvarligt, når det udfører opgaver vedrørende
sikkerhedscertifikater og køretøjstilladelser.
Desuden har et flertal af delegationer understreget betydningen af at styrke bestemmelserne
vedrørende klagenævnet, navnlig for at sikre, at de nationale sikkerhedsmyndigheder kan anke
beslutninger truffet af Jernbaneagenturet.
17341/13
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454062_0014.png
5. december 2013
Rådets forberedende organer vil fortsætte med at gennemgå forslaget.
Vedtagelse af forordningen kræver både Rådets og Europa-Parlamentets godkendelse.
INTERMODAL TRANSPORT OG TRANSPORTNET
Infrastruktur for alternative brændstoffer
Rådet
nåede til enighed om en generel tilgang
til et forslag til direktiv med henblik på opbygning
af en
minimumsinfrastruktur for alternative brændstoffer
i hele EU
(17004/13).
Forslaget er
led i initiativet vedrørende miljøvenlig energi til transport.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
17323/13.
LUFTFART
Flypassagerers rettigheder
Rådet
gjorde status over
en foreslået
ajourføring af EU's regler om flypassagerers rettigheder
(situationsrapport
16577/13
+
ADD1).
Den foreslåede forordning (7615/13) har følgende mål:
at præcisere gråzoner i den gældende lovgivning1, som f.eks. regler, der gælder i tilfælde
af flyforsinkelser eller -aflysninger
at styrke passagerernes rettigheder ved at skærpe reglerne for klagebehandling
at rette fokus på de urimeligt store omkostninger, som nogle forpligtelser under særlige
omstændigheder kan medføre for luftfartsselskaberne.
Under den orienterende debat i oktober blev ministrene generelt enige om behovet for yderligere
afklaring af de gældende regler. De fleste understregede vigtigheden af at finde den rette balance
mellem passagerers rettigheder og nødvendigheden af at undgå, at luftfartsselskaberne påføres
urimelige omkostninger. Flere ministre understregede, at det vigtigste mål for passagererne er, at de
når frem til bestemmelsesstedet og behandles med passende omhu og opmærksomhed.
I mellemtiden har formandskabet arbejdet på en lang række kompromisforslag for at tage hensyn til
medlemsstaternes bekymringer, og der er gjort gode fremskridt.
1
Se de nuværende regler om flypassagerers rettigheder i
forordningen fra 2004 om
kompensation og bistand til luftfartspassagerer ved boardingafvisning og ved aflysning eller
lange forsinkelser
og
forordningen fra 1997 om luftfartsselskabers erstatningsansvar for så
vidt angår lufttransport af passagerer og deres bagage.
17341/13
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454062_0015.png
5. december 2013
Områder, hvor arbejdet er fremskredent, omfatter ekstraordinære omstændigheder, hvor
luftfartsselskaber ikke har pligt til at betale kompensation til passagerer, håndhævelsesbestemmelser
og luftfartsselskabers erstatningsansvar for passagerers skader eller død som følge af en ulykke og
for tabt, ødelagt eller forsinket bagage.
Spørgsmål, der kræver yderligere præcisering, omfatter begrebet om forsinket ankomst, navnlig
dets retlige konsekvenser og kompatibilitet med de dermed forbundne bestemmelser i
Montrealkonventionen.
Yderligere analyser kræves også for at sikre ligebehandling af passagerer i forbindelse med aflyste
flyafgange eller lange forsinkelser i henhold til domme fra Domstolen i den henseende.
Hvad angår ikkeopnåede tilslutningsforbindelser anerkender alle delegationer behovet for at bistå
passagerer i denne situation, men flertallet af dem er bekymret over de nye bestemmelsers
indvirkning på eksisterende samarbejdsordninger mellem luftfartsselskaber og på regional
tilgængelighed.
På det grundlag vil Rådets forberedende organer fortsætte deres arbejde med forslaget.
Vedtagelse af forordningen kræver både Rådets og Europa-Parlamentets godkendelse.
Forhandlinger med Brasilien om en samlet luftfartsaftale
Rådet
gav Kommissionen mandat til at genoptage forhandlingerne med Brasilien om en
samlet luftfartspakke
med henblik på en gradvis åbning af markeder og styrket regelsamarbejde.
Aftalen vil skabe en retlig ramme for erhvervsmæssig lufttransport mellem Brasilien og Unionen
som helhed, der fører til lige rettigheder og muligheder for alle EU-luftfartsselskaber.
Den ventes at skabe betydelige fordele for lufttransport og turistindustrien og økonomien generelt i
både EU og Brasilien. Den vil også styrke det strategiske partnerskab mellem EU og Brasilien.
Forhandlingsmandatet fra Rådet erstatter den oprindelige bemyndigelse fra 2010.
17341/13
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454062_0016.png
5. december 2013
Eventuelt
Emissionshandel på luftfartsområdet
Rådet noterede sig oplysningerne fra Kommissionen om den seneste udvikling i Organisationen for
International Civil Luftfart (ICAO) og i EU's emissionshandelssystem (ETS) for luftfart (17140/13).
I oktober nåede generalforsamlingen i ICAO til enighed om udviklingen af en global ordning for
markedsbaserede foranstaltninger til at begrænse C0
2
-emissionerne fra international luftfart. Denne
foranstaltning forventes vedtaget i 2016 og gennemført i 2020. EU vil bidrage aktivt til dette
arbejde og tilbyde ekspertise og ressourcer. ICAO-forsamlingen i november enedes om, at arbejdet
med visse tekniske elementer bør indledes omgående.
Efter ICAO-forsamlingen fremlagde Kommissionen et lovgivningsforslag for at tilpasse EU's ETS-
direktiv til den nye situation og erstatte afgørelsen om at "sætte uret i stå" med passende
foranstaltninger. Forslaget skal efter hensigten tage hensyn til ICAO's arbejde med en global
foranstaltning og følge ICAO's tidsplan.
Sikkerhed for passagerskibe
Rådet noterede sig oplysningerne fra Kommissionen om den samfundsmæssige accept af risici i
forbindelse med passagerskibes overlevelsesevne - dvs. skibets evne til at holde sig flydende efter
en ulykke - og det igangværende arbejde i Den Internationale Søfartsorganisation (16974/13).
Efter Costa Concordia-ulykken i januar 2012 har Kommissionen foretaget en gennemgribende
revision af passagerskibes sikkerhed med fokus på områder som f.eks. passagerskibes udformning
og stabilitet, den teknologiske udvikling i sektoren, træning af besætningsmedlemmer og sikker
drift, herunder nødprocedurer i forbindelse med evakuering.
Statsstøttereglernes potentielle indvirkning på store infrastrukturprojekter
Ministrene noterede sig oplysningerne fra den danske minister vedrørende statsstøttereglernes
potentielle indvirkning på store infrastrukturprojekter i Europa (17099/13). Den danske delegation
finder, at finansieringen af offentlig infrastruktur ikke bør være underlagt statsstøtteregler, men at
den bør betragtes som en offentlig tjenesteydelse snarere end udøvelse af en økonomisk aktivitet,
også selv om denne er delvis finansieret af brugerbetaling. Det fik bred opbakning fra andre
ministre, og kommissær Kallas forsikrede om, at store infrastrukturprojekter er en topprioritet, og at
Kommissionen ikke har til hensigt at skabe hindringer for sådanne projekter på grund af
statsstøttepolitikken.
17341/13
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454062_0017.png
5. december 2013
Galileo og Egnos
Kommissionen orienterede ministrene om fremskridtene med de europæiske satellitnavigations-
programmer Galileo og Egnos og de kommende udfordringer.
Egnos er det EU-system, som forstærker GPS-signalerne over Europa og derved gør GPS mere
nøjagtig. Dets tjenester er nu operationelle og tilgængelige i de fleste medlemsstater. Fra januar
2014 vil det operationelle ansvar for forvaltningen af Egnos ligge hos Det Europæiske GNSS
(globale satellitnavigationssystem)-Agentur.
Galileo er det europæiske satellitnavigationssystem med fire satellitter i kredsløb og jordstationer
over hele verden. Målet er at levere tidlige tjenester ved udgangen af 2014.
"Blue Belt"
Kommissionen orienterede om den seneste udvikling inden for "Blue Belt"-initiativet, der skal
fremme handel ad søvejen og forbedre skibsfartens konkurrenceevne i EU (17040/13). Det seneste
arbejde på dette område har navnlig fokuseret på, hvordan toldkodeksen gennemføres.
I henhold til "Blue Belt"-begrebet kan skibe operere frit på EU's indre marked med et minimum af
administrative formaliteter. Sikkerhed, miljøbeskyttelse og told og afgifter sikres gennem optimal
anvendelse af den eksisterende kapacitet til at overvåge transport og laster til søs. Meddelelsen, som
udstikker en politisk ramme for det fremtidige "Blue Belt", blev vedtaget af Kommissionen i juli.
Det kommende formandskabs arbejdsprogram på transportområdet
Det kommende græske formandskab forelagde sit arbejdsprogram på transportområdet for første
halvdel af 2014 (17236/13). I de første måneder vil det arbejde for at opnå enighed med Europa-
Parlamentet om dossieret vedrørende infrastruktur for alternative brændstoffer. Som traditionel
søfartsnation vil det græske formandskab fokusere på en bred vifte af forslag med henblik på at lette
trafikken til søs, forbedre den europæiske skibsindustris og de europæiske havnes konkurrenceevne
samt øge navigationssikkerheden. På luftfartsområdet agter det at arbejde med lufthavnspakken,
navnlig støjkomponenten, og fortsætte arbejdet med at ajourføre flypassagerers rettigheder. Andre
sager på det græske formandskabs dagsorden omfatter Det Europæiske Jernbaneagentur,
"Shift2Rail" og den fjerde jernbanepakkes politiske søjle, køretøjers maksimale dimensioner og
vægt samt det EU-dækkende eCall.
17341/13
DA
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454062_0018.png
5. december 2013
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
TRANSPORT
Connecting Europe-faciliteten
Rådet vedtog en forordning om Connecting Europe-faciliteten (CEF), det fremtidige finansierings-
instrument for de transeuropæiske net (TEN) i transport-, energi- og telekommunikationssektorerne
(76/13, erklæringer:
16096/13
ADD1
+
ADD2).
Det Forenede Kongerige afstod fra at stemme.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
17321/13.
Europæiske satellitnavigationssystemer*
Rådet vedtog nye rammer for forvaltning og finansiering af de europæiske satellitbaserede
navigationssystemer (Egnos og Galileo) for perioden 2014-2020 (26/13, erklæringer:
16097/13
ADD1
+
ADD2 REV1).
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
17376/13.
Transeuropæiske transportnet*
Rådet vedtog nye retningslinjer, der udstikker en langsigtet strategi for udvikling af et fuldstændigt
transeuropæisk transportnet (TEN-T), som omfatter infrastruktur for jernbaner, sø- og lufttransport,
veje og indre vandveje (42/13 +
ADD1
+
ADD2
+
ADD3
+
ADD4
+
ADD5
+
ADD6
+
ADD7
+
ADD8,
erklæringer:
16563/13 ADD1).
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
17326/13.
Fravigelse af regler for luftfartssikkerhed for Sverige og Det Forenede Kongerige
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en afgørelse om bemyndigelse
af Sverige og Det Forenede Kongerige til at fravige visse fælles regler for luftfartssikkerhed i
henhold til artikel 14, stk. 6, i forordning (EF) nr. 216/2008 (14827/13).
Kommissionens afgørelse er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Det betyder, at
Kommissionen, nu hvor Rådet har givet sin tilslutning, kan vedtage afgørelsen, medmindre Europa-
Parlamentet modsætter sig vedtagelsen.
17341/13
DA
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454062_0019.png
5. december 2013
Flyveoperationer - tekniske krav og administrative procedurer
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning om ændring af
forordning nr. 965/2012 om fastsættelse af tekniske krav og administrative procedurer for
flyveoperationer i henhold til forordning nr. 216/2008 (14552/13).
Kommissionens forordning er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Det betyder, at
Kommissionen, nu hvor Rådet har givet sin tilslutning, kan vedtage forordningen, medmindre
Europa-Parlamentet modsætter sig vedtagelsen.
Luftdygtigheds- og miljøcertificering af luftfartøjer
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning om ændring af
Kommissionens forordning nr. 748/2012 om gennemførelsesbestemmelser for luftdygtigheds- og
miljøcertificering af luftfartøjer og hermed forbundet materiel, dele og apparatur og for certificering
af konstruktions- og produktionsorganisationer (14449/13).
Kommissionens forordning er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Det betyder, at
Kommissionen, nu hvor Rådet har givet sin tilslutning, kan vedtage forordningen, medmindre
Europa-Parlamentet modsætter sig vedtagelsen.
Flyvepladser - krav og administrative procedurer
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning om fastsættelse
af krav og administrative procedurer for flyvepladser i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 216/2008 (14429/13).
Kommissionens forordning er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Det betyder, at
Kommissionen, nu hvor Rådet har givet sin tilslutning, kan vedtage forordningen, medmindre
Europa-Parlamentet modsætter sig vedtagelsen.
Personale inden for civil luftfart- tekniske krav og administrative procedurer
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning om ændring af
forordning (EU) nr. 1178/2011 om tekniske krav og administrative procedurer i forbindelse med
personale inden for civil luftfart i henhold til forordning (EF) nr. 216/2008 (14557/13).
Kommissionens forordning er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Det betyder, at
Kommissionen, nu hvor Rådet har givet sin tilslutning, kan vedtage forordningen, medmindre
Europa-Parlamentet modsætter sig vedtagelsen.
17341/13
DA
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454062_0020.png
5. december 2013
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
EU's visumregler
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning nr. 539/2001 om fastlæggelse af listen over
de tredjelande, hvis statsborgere skal være i besiddelse af visum ved passage af de ydre grænser, og
listen over de tredjelande, hvis statsborgere er fritaget for dette krav (PE-CONS
65/13).
Yderligere oplysninger findes i
17328/13.
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Samhørighedspolitikken 2007-2013 - "top ups" af medfinansieringssatser og udskydelse af
frigørelse
Rådet vedtog en forordning med henblik på at fremme anvendelsen af finansiering fra EU's
samhørighedsfond for 2007-2013 for at afbøde krisen (102/13). Derved bekræftede det den enighed,
som var blevet opnået mellem det litauiske formandskab og Europa-Parlamentets og Kommissio-
nens repræsentanter.
Samhørighedspolitikkens formål er at udjævne forskellene mellem udviklingsniveauerne i EU's
forskellige regioner ved at fremme økonomisk vækst, jobskabelse og konkurrenceevne.
Den nye forordning fastlægger følgende to nøgleforanstaltninger:
For betalinger foretaget under Den Europæiske Fond for Regionaludvikling (EFRU), Den
Europæiske Socialfond (ESF) og Samhørighedsfonden vil EU's medfinansieringssatser
blive forhøjet med ti procentpoint over det almindelige tal til højst 95 %. Disse øgede
medfinansieringssatser vil være tilgængelige i de lande, som modtager finansiel bistand
på tidspunktet for forordningens ikrafttræden, dvs. Cypern, Grækenland, Irland og
Portugal, og finder anvendelse indtil den 31. december 2015. De såkaldte "top ups" øger
ikke de samlede bevillinger til de berørte lande, hvorfor yderligere EU-finansiering ikke
kræves.
Rumænien og Slovakiet vil få et yderligere år til at anvende forpligtelserne
2
fra 2011 og
2012, hvilket betyder, at disse forpligtelser nu kan anvendes indtil udgangen af
henholdsvis 2014 og 2015 (i stedet for indtil udgangen af 2013 og 2014). Denne
foranstaltning har til formål at forbedre absorberingen af støttemidler i Rumænien og
Slovakiet. Den imødekommer en anmodning fra Det Europæiske Råd fra den 8. februar
2013 om at finde en løsning, som vil mindske risikoen for automatisk frigørelse af midler
fra Rumæniens og Slovakiets nationale rammebeløb i perioden 2007-2013, som berøres
af loftet på 110 % for enhver forhøjelse af de samhørighedsmidler, de tildeles i 2014-
2020, set i forhold til 2007-2013.
Forpligtelser er retlige tilsagn om at bruge penge på aktiviteter, hvis gennemførelse strækker
sig over flere regnskabsår.
2
17341/13
DA
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454062_0021.png
5. december 2013
Forøgelse af tildelingerne fra Den Europæiske Sociale fond til Frankrig, Italien og Spanien
Rådet vedtog en forordning om at forøge tildelingerne fra Den Europæiske Socialfond til Frankrig
(100 mio. EUR), Italien (30 mio. EUR) og Spanien (20 mio. EUR) i forpligtelser for 2013
3
. Dette
skal bidrage til en særlig indsats over for arbejdsløshed, navnlig blandt unge, og til bekæmpelse af
fattigdom og social udstødelse. De ekstra midler er blevet mobiliseret gennem forslag til
ændringsbudget nr. 7, som blev godkendt af Rådet den 7. oktober og af Europa-Parlamentet den
19. november.
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Forsikring - "Solvens II"
Rådet vedtog et direktiv om ændring af direktiv 2009/138/EF ("Solvens II") om forsikring, som
forlængede tidsfristen for dets anvendelse og gennemførelse i national lovgivning til den
1. januar 2016.
Direktiv 2009/138/EF udstikker en lovramme for regulering og overvågning af forsikrings- og
genforsikringsselskaber. Datoen for dets anvendelse og for ophævelse af "Solvens I"-direktiverne
blev sidste år udskudt fra den 1. november 2012 til den 1. januar 2014.
Kommissionen har udarbejdet et forslag ("Omnibus 2") for at tilpasse Solvens II efter oprettelsen af
Den Europæiske Tilsynsmyndighed for Forsikrings- og Arbejdsmarkedspensionsordninger under
EU's nye tilsynsinfrastruktur og tilpasse det til nye gennemførelsesbestemmelser indført ved
Lissabontraktaten.
Der blev opnået enighed med Europa-Parlamentet om Omnibus 2 den 13. november, og De Faste
Repræsentanters Komité tilsluttede sig den 27. november enigheden på Rådets vegne
4
. Omnibus 2
vil blive vedtaget uden yderligere drøftelse, når teksten er blevet endelig udarbejdet.
For at undgå unødigt byrdefulde forpligtelser for medlemsstaterne, først med at gennemføre
Solvens II og dernæst Omnibus 2, blev det i mellemtiden nødvendigt at udskyde gennemførelses-
datoen for Solvens II. Det vil give tilsynsmyndighederne og industrien tilstrækkelig tid til at
forberede gennemførelsen af de nye regler.
3
4
Den britiske delegation undlod at stemme.
Jf. pressemeddelelse
16963/13.
17341/13
DA
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454062_0022.png
5. december 2013
Beskatning - Fiscalis 2020
Rådet vedtog en forordning om fastlæggelse af Fiscalis 2020-handlingsprogrammet med henblik på
at forbedre virkemåden for beskatningssystemer ved at øge samarbejdet mellem skattemyndigheder
og mellem skatteembedsmænd (33/13).
Programmet vil omfatte perioden 2014-2020 og får et budget på 223,4 mio. EUR.
Makrofinansiel bistand til Jordan
Rådet vedtog en afgørelse om at stille makrofinansiel bistand til rådighed for Jordan på et
maksimumsbeløb på 180 mio. EUR i en toårig periode med henblik på at understøtte landets
økonomiske stabilisering og reformer (109/13).
Hele bistanden ydes i form af lån med en løbetid på højst 15 år. Der vil være knyttet økonomisk-
politiske betingelser hertil, som fastsættes i et aftalememorandum.
Jordans økonomi har været væsentligt påvirket af begivenhederne i forbindelse med det arabiske forår
og af den fortsatte uro i regionen. Navnlig den store tilstrømning af flygtninge fra Syrien har en alvorlig
indvirkning på Jordans økonomi. Gentagne afbrydelser af forsyningen af naturgas fra Egypten og de
betydelige ressourcer, der kræves for at yde humanitær bistand til flygtningene fra Syrien, har resulteret
i store huller i landets eksterne finansiering og budget.
Siden det arabiske forår begyndte, har Unionen ved forskellige lejligheder givet tilsagn om at ville støtte
Jordan i landets økonomiske og politiske reformproces.
TOLDUNIONEN
Told 2020-programmet til støtte for Toldunionens funktionsmåde
Rådet vedtog en forordning om fastlæggelse af et handlingsprogram til støtte for Toldunionens
funktionsmåde i EU i perioden 2014 til 2020 (Told 2020-programmet) (PE-CONS
72/13
and
16094/13 ADD1 REV2).
Programmet vil bidrage til modernisering af Toldunionen, hvis formål er at styrke det indre marked
gennem samarbejde mellem toldmyndighederne.
Specifikke mål til støtte for toldmyndighederne omfatter bekæmpelse af svig og beskyttelse af
borgerne og miljøet.
Programmets budget i perioden fra 2014 til 2020 er på 523 mio. EUR i løbende priser.
17341/13
DA
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454062_0023.png
5. december 2013
KONKURRENCEEVNE
Støtte til SMV'er - "Cosme"-programmet for 2014-2020
Rådet godkendte et program til støtte for EU-virksomheders konkurrenceevne i årene 2014-2020
(PE-CONS
58/13).
Det nye program, også kendt som "Cosme"-programmet, vil sætte særlig fokus på
mikrovirksomheders og små og mellemstore virksomheders (SMV'ers) særlige behov.
Cosme-programmet, som har et budget på 2,3 mia. EUR i løbende priser for de syv år, har til formål
at bidrage til EU-virksomheders konkurrenceevne ved at forbedre: deres adgang til finansiering,
adgangen til markeder både inden for Unionen, men også på globalt plan, rammevilkårene for
virksomheder og fremme af iværksætteri.
I betragtning af SMV'ers afgørende rolle som drivkræfter for vækst og jobskabelse er Cosme-
programmet integreret i Europa 2020-strategien, som er blevet udarbejdet med henblik på at
modvirke den økonomiske krises virkninger og ruste Unionen til det næste årti.
Se også pressemeddelelse
17443/13.
LANDBRUG
Landbrugs- og fiskeristatistik
Rådet vedtog en forordning om ændring af visse lovgivningsmæssige retsakter inden for landbrugs-
og fiskeristatistik efter enighed med Europa-Parlamentet ved førstebehandlingen (86/13).
Formålet med denne forordning er at ændre ni retsakter inden for landbrugs- og fiskeristatistik for at
tilpasse dem til bestemmelserne i TEUF. På grund af den nye institutionelle sammenhæng skal
bestemmelser, som henviser til forskriftsproceduren med kontrol, fjernes fra alle retsakter og
erstattes med delegerede retsakter (artikel 290, stk. 1, i TEUF) eller gennemførelsesretsakter
(artikel 291, stk. 2, i TEUF).
Det drejer sig om følgende retsakter:
1.
2.
Direktiv 96/16 om statistiske undersøgelser af mælk og mejeriprodukter
Forordning nr. 138/2004 om landbrugsregnskaber i Fællesskabet
17341/13
DA
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454062_0024.png
5. december 2013
3.
4.
5.
6.
Forordning nr. 1921/2006 om fremsendelse af statistiske data vedrørende landinger af
fiskevarer i medlemsstaterne og om ophævelse af forordning nr. 1382/91
Forordning nr. 762/2008 om medlemsstaternes indberetning af statistiske oplysninger om
akvakultur og om ophævelse af forordning nr. 788/96
Forordning nr. 1165/2008 om statistikker over husdyrbestande og kødproduktion og om
ophævelse af direktiv 93/23, 93/24 og 93/25
Forordning nr. 216/2009 om indberetning af statistiske oplysninger om fangster taget af
medlemsstater, der driver fiskeri i visse områder uden for det nordlige Atlanterhav
(omarbejdning)
Forordning nr. 217/2009 om indberetning af statistiske oplysninger om medlemsstaternes
fangster og fiskeriaktivitet i det nordvestlige Atlanterhav (omarbejdning)
Forordning nr. 218/2009 om indberetning af statistiske oplysninger om fangster taget af
medlemsstater, der driver fiskeri i det nordøstlige Atlanterhav (omarbejdning)
Forordning nr. 543/2009 om afgrødestatistikker og om ophævelse af forordning nr. 837/90
og nr. 959/93.
7.
8.
9.
BESKÆFTIGELSE/SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK/
Program for beskæftigelse og social innovation (EaSI)
Rådet vedtog en forordning om det nye EU-program for beskæftigelse og social innovation
("EaSI") (80/13). Med et budget på 815 mio. EUR for perioden 2014-2020 har EaSI til formål at
støtte medlemsstaterne med at udføre beskæftigelses- og socialpolitiske aktiviteter på EU-,
nationalt, regionalt og lokalt plan gennem politikkoordinering såvel som identifikation, analyse og
deling af god praksis.
EaSI integrerer og udvider tre eksisterende programmer: Progress (program for beskæftigelse og
social solidaritet), Eures (Den Europæiske Beskæftigelsestjeneste) og den europæiske mikrofinan-
sieringsfacilitet.
NUKLEAR ENERGI
Beskyttelse mod de farer, som er forbundet med eksponering for ioniserende stråling
Rådet vedtog i dag et direktiv om fastlæggelse af grundlæggende sikkerhedsnormer til beskyttelse
mod de farer, som er forbundet med eksponering for ioniserende stråling (13675/13).
17341/13
DA
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454062_0025.png
5. december 2013
Direktivet bygger på næsten to årtiers forskning inden for strålingsbeskyttelse på internationalt plan
(af Den Internationale Atomenergiorganisation, Verdenssundhedsorganisationen, Organisationen
for Økonomisk Samarbejde og Udvikling osv.) og repræsenterer et stort fremskridt i strålings-
beskyttelse på en række områder, bl.a. inden for medicin, industri, elektricitetsproduktion og
affaldshåndtering.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
17059/13.
MILJØ
Life-programmet
Rådet vedtog en forordning om oprettelse af et program for miljø- og klimaindsatsen (Life-
programmet) for perioden 2014-2020 (PE-CONS
70/13, 16103/13 ADD1).
Budgettet for hele perioden er på 3,4 mia. EUR i løbende priser. Life-programmet er EU's
finansielle instrument til støtte for miljø- og klimahandlingsprojekter i hele EU. Det vil bidrage til
bæredygtig udvikling og til at opnå målene i Europa 2020-strategien og relevante EU-miljø- og -
klimastrategier og -planer.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
17372/13.
KULTUR
Programmet Et Kreativt Europa
Rådet vedtog en forordning om oprettelse af programmet Et Kreativt Europa (2014-2020) og om
ophævelse af afgørelse 1718/2006/EF, 1855/2006/EF og 1041/2009/EF
(PE-CONS
77/13).
Det nye program samler de tre i øjeblikket uafhængige programmer: Kultur, Media og Media
Mundus. Det har et budget på 1,46 mia. EUR
5
og et dobbelt mål: at fremme kulturel og sproglig
mangfoldighed og forbedre konkurrenceevnen i de kulturelle, audiovisuelle og kreative sektorer,
tage særligt hensyn til udfordringerne som følge af globalisering og digitale teknologier.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse17401/13.
5
Fordelt således:
-
mindst
56%
til et Media-delprogram
-
mindst
31%
til et kulturdelprogram
-
højst
13 %
til den tværfaglige streng med 4 % afsat til de tværnationale
samarbejdsforanstaltninger.
17341/13
DA
25