Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3281 - Økofin
Offentligt
1454070_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
17556/13
(OR. en)
PRESSE 559
PR CO 66
PRESSEMEDDELELSE
3281. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den 10. december 2013
Formand
Rimantas ŠAD�½IUS
Litauens finansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 5272 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
17556/13
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454070_0002.png
10. december 2013
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet ajourførte sin holdning vedrørende
genopretning og afvikling af banker
samt
indskudsgarantiordninger
i lyset af de igangværende forhandlinger med Europa-Parlamentet.
Det vedtog en afgørelse, hvori de foranstaltninger, som
Polen
har truffet for at korrigere sit
uforholdsmæssigt store underskud, anses for at være utilstrækkelige. Det udstedte en ny henstilling
med en forlænget tidsfrist for korrektion af Polens underskud på et år, frem til 2015.
Rådet undersøgte procedurer i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud for
Spanien,
Frankrig, Malta, Nederlandene og Slovenien
og vedtog udtalelser om deres økonomiske
partnerskabsprogrammer.
17556/13
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454070_0003.png
10. december 2013
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BESKATNING AF RENTER FRA OPSPARING ............................................................................. 7
GENOPRETNING OG AFVIKLING AF BANKER - INDSKUDSGARANTIORDNINGER......... 9
FINANSIEL STØTTE TIL EUROMEDLEMSSTATER UDEN FOR EUROOMRÅDET ............. 12
MAKROØKONOMISKE UBALANCER - ÅRLIG VÆKSTUNDERSØGELSE........................... 13
ØKONOMISKE PARTNERSKABSPROGRAMMER .................................................................... 16
PROCEDUREN I FORBINDELSE MED UFORHOLDSMÆSSIGT STORE UNDERSKUD
- POLEN ............................................................................................................................................ 17
EU'S BUDGET - REVISIONSRETTENS ÅRSBERETNING ......................................................... 18
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING.................................................................... 19
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Beskatning - rapporter til Det Europæiske Råd ..................................................................................................... 20
Adfærdskodeks (erhvervsbeskatning) ................................................................................................................... 20
BUDGETTER
EU's strukturforanstaltninger ................................................................................................................................. 21
Regler for gennemførelsen af EU-budgettet .......................................................................................................... 21
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Ændring af Rådets forretningsorden - tilpasning af EU's befolkningstal .............................................................. 21
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
17556/13
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. december 2013
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Europols arbejdsprogram....................................................................................................................................... 22
Ulovlig handel med tobaksvarer ............................................................................................................................ 22
17556/13
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454070_0005.png
10. december 2013
DELTAGERE
Belgien:
Koen GEENS
Bulgarien:
Petar CHOBANOV
Den Tjekkiske Republik:
Jan FISCHER
Danmark:
Margrethe VESTAGER
Tyskland:
Wolfgang SCHÄUBLE
Estland:
Jürgen LIGI
Irland:
Michael NOONAN
Grækenland:
Ioannis STOURNARAS
Spanien:
Luis DE GUINDOS JURADO
Frankrig:
Pierre MOSCOVICI
Kroatien:
Slavko LINIĆ
Italien:
Fabrizio SACCOMANNI
Cypern:
Kornelios KORNELIOU
Letland:
Andris VILKS
Litauen:
Rimantas ŠAD�½IUS
Luxembourg:
Pierre GRAMEGNA
Ungarn:
Gábor ORBÁN
Malta:
Edward SCICLUNA
Nederlandene:
Jeroen DIJSSELBLOEM
Østrig:
Walter GRAHAMMER
Polen:
Mateusz SZCZUREK
Portugal:
Maria Luís ALBUQUERQUE
Rumænien:
Liviu VOINEA
Finansminister
Finansminister med ansvar for offentlig forvaltning
Vicepremierminister og finansminister
Økonomi- og indenrigsminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Minister for økonomi og konkurrenceevne
Økonomi- og finansminister
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Fast repræsentant
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Statssekretær for beskatning og finanspolitiske
anliggender, Økonomiministeriet
Finansminister
Finansminister
Fast repræsentant
Finansminister
Finansminister
Minister med ansvar for budgettet
17556/13
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454070_0006.png
10. december 2013
Slovenien:
Mitja MAVKO
Slovakiet:
Vazil HUDÁK
Finland:
Jutta URPILAINEN
Sverige:
Anders BORG
Det Forenede Kongerige:
George OSBORNE
Statssekretær, Finansministeriet
Statssekretær, Finansministeriet
Vicestatsminister, finansminister
Finansminister
Finansminister
Kommissionen:
Olli REHN
Michel BARNIER
Algirdas ŠEMETA
Næstformand
Medlem
Medlem
Endvidere deltog:
Jörg ASMUSSEN
Werner HOYER
Thomas WIESER
Hans VIJLBRIEF
Medlem af Den Europæiske Centralbanks direktion
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
17556/13
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454070_0007.png
10. december 2013
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BESKATNING AF RENTER FRA OPSPARING
Rådet drøftede et udkast til direktiv, der sigter mod at styrke EU's regler om beskatning af indtægter
fra opsparing (17096/13).
Hensigten med ændringerne til direktiv 2003/48/EF er at forhindre omgåelse af direktivet og
afspejle ændringer i forbindelse med opsparingsprodukter og udviklingen i investoradfærd, siden
det trådte i kraft i 2005.
Formålet er at udvide direktivets anvendelsesområde til at omfatte alle typer indtægter fra opsparing
samt produkter, der giver renter eller tilsvarende indkomst. Det vil omfatte livsforsikringskontrakter
og en bredere dækning af investeringsfonde. Ved at anvende et gennemsigtighedsprincip kræves der
rimelige foranstaltninger fra skattemyndighedernes side til at fastslå de retmæssige ejeres
identiteter.
I maj opfordrede Det Europæiske Råd, at det ændrede direktiv vedtages inden årets udgang.
Rådets drøftelse bekræftede, at der er bred støtte til teksten. Luxembourg og Østrig opretholdt dog
deres forbehold. Efter at have noteret sig de fremkomne kommentarer vil formandskabet orientere
Det Europæiske Råd om, at det ikke er lykkedes at vedtage det ændrede direktiv inden for den
fastsatte tidsfrist.
Ifølge direktiv 2003/48/EF skal medlemsstaterne automatisk udveksle oplysninger, således at de
renter, som udbetales i et land til fastboende med skattemæssigt hjemsted i en anden medlemsstat,
kan beskattes i overensstemmelse med lovene i den stat, hvor de har deres skattemæssige hjemsted.
I en overgangsperiode kan Luxembourg og Østrig opkræve kildeskat af de renteindtægter af
opsparing, der betales til sparere med bopæl i andre medlemsstater, i stedet for at afgive oplysninger
om sparerne
1
.
Direktivet er baseret på artikel 115 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde og
kræver derfor enstemmig vedtagelse i Rådet efter høring af Europa-Parlamentet.
1
Luxembourg har meddelt, at det fra den 1. januar 2015 ikke længere vil anvende
overgangsordningerne, og at det vil udveksle oplysninger automatisk i henhold til direktiv
2003/48/EF.
17556/13
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454070_0008.png
10. december 2013
I henhold til de aftaler med EU, der blev undertegnet i 2004, anvender Schweiz, Liechtenstein,
Monaco, Andorra og San Marino foranstaltninger
svarende
til dem, der er fastsat i direktivet.
Guernsey, Jersey og Isle of Man og syv territorier i Caribien
1
gør det samme i henhold til bilaterale
aftaler indgået med hver af medlemsstaterne.
Tilsvarende
foranstaltninger i disse aftaler involverer enten automatisk udveksling af oplysninger
eller en kildeskat af de renteindtægter af opsparing, der betales til sparere med bopæl i EU. En del
af de påløbne indtægter fra kildeskat overføres til det land, hvor spareren har sit skattemæssige
hjemsted.
I maj gav Rådet Kommissionen mandat til at forhandle ajourførte aftaler med Schweiz,
Liechtenstein, Monaco, Andorra og San Marino for at afspejle ændringerne i EU-direktivet.
1
Nederlandenes og Det Forenede Kongeriges afhængige og associerede territorier.
17556/13
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454070_0009.png
10. december 2013
GENOPRETNING OG AFVIKLING AF BANKER - INDSKUDSGARANTIORDNINGER
Rådet tilpassede sin holdning set i lyset af forhandlingerne med Europa-Parlamentet om en foreslået
lovgivning til harmonisering af de nationale regler om genopretning og afvikling af banker samt
indskudsgarantiordninger.
På denne baggrund vil formandskabet forsøge at nå til enighed med Parlamentet på trilogmødet den
11. december.
De to sager er forbundet via en række spørgsmål såsom finansieringsaftaler og anvendelse af
midler, og der er blevet afholdt sideløbende trilogforhandlinger siden juli 2013.
Genopretning og afvikling af banker
Det foreslåede direktiv sigter mod at give de nationale myndigheder fælles beføjelser og
instrumenter til at forebygge bankkriser og afvikle finansielle institutter på en velordnet måde, hvis
de bliver nødlidende, samtidig med at væsentlige banktransaktioner bevares, og skatteyderne
påføres så få tab som muligt.
Det foreslåede direktiv fastsætter en række instrumenter til tackling af potentielle bankkriser i tre
etaper: forberedelse og forebyggelse, tidlig indgriben og afvikling. Det vil generelt pålægge
medlemsstaterne at oprette
ex-ante-afviklingsfonde
for at sikre, at afviklingsværktøjerne kan
anvendes effektivt.
Institutterne vil skulle udarbejde genopretningsplaner, ajourføre dem en gang om året og beskrive,
hvilke foranstaltninger de vil træffe for at genoprette deres finansielle stilling i tilfælde af betydelig
forværring. Afviklingsmyndighederne vil skulle udarbejde afviklingsplaner for hvert institut og
fastlægge, hvilke foranstaltninger de vil kunne træffe, hvis et institut opfylder betingelserne for
afvikling.
Myndighederne vil også få beføjelser til at udpege en midlertidig administrator eller en
administrator af et institut, hvis dets finansielle situation skulle blive betydeligt forværret eller i
tilfælde af alvorlige lovovertrædelser.
De vigtigste afviklingsforanstaltninger vil komme til at omfatte:
salg af (en del af) virksomheden
oprettelse af et broinstitut (midlertidig overførsel af gode bankaktiver til en offentligt
kontrolleret enhed)
17556/13
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. december 2013
adskillelse af aktiver (overførsel af værdiforringede aktiver til et
porteføljeadministrationsselskab
bail-in-foranstaltninger (overførsel af tab i prioritetsrækkefølge for aktionærer og usikrede
kreditorer).
Bail-in-bestemmelser giver afviklingsmyndigheder beføjelse til at nedskrive eller konvertere
aktionærers og kreditorers fordringer mod nødlidende eller forventeligt nødlidende institutter til
aktier. Visse former for passiver vil blive permanent udelukket fra bail-in. Ifølge Rådets generelle
indstilling vil mindst 8 % af det samlede tab blive pålagt instituttets aktionærer og kreditorer, før
der kan gives adgang til afviklingsfonden. Berettigede indskud fra fysiske personer og
mikrovirksomheder, små og mellemstore virksomheder vil blive foretrukket frem for ordinære
usikrede ikkeprivilegerede kreditorers fordringer eller indskydere fra store virksomheder.
Indskudsgarantiordningen, som altid vil træde til i forbindelse med dækkede indskud (dvs. indskud
under 100 000 EUR), vil få højere prioritet end berettigede indskud.
Ifølge Rådets generelle indstilling vil et bidrag fra afviklingsfonden højst kunne udgøre 5 % af et
instituts samlede passiver. I ekstraordinære tilfælde kan afviklingsmyndigheden, hvis denne grænse
er nået og efter bail-in af alle usikrede, ikkeprivilegerede passiver, bortset fra berettigede indskud,
søge midler fra alternative finansieringskilder.
Formålet med direktivforslaget er at gennemføre de forpligtelser i EU-retten, der blev indgået på
G20-topmødet i Washington D.C. i november 2008, hvor lederne slog til lyd for en gennemgang af
afviklingsordninger og konkurslovgivninger for at sikre, at de giver mulighed for en velordnet
afvikling af store, komplekse grænseoverskridende finansieringsinstitutter.
Da direktivet er baseret på artikel 114 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, skal
vedtagelsen ske med kvalificeret flertal i Rådet i fællesskab med Europa-Parlamentet.
17556/13
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454070_0011.png
10. december 2013
Indskudsgarantiordninger
Udkastet til direktiv omarbejder den nuværende lovgivning med henblik på at forbedre beskyttelsen
af indskyderes opsparing. Hovedelementerne er:
forenkling og harmonisering navnlig i forhold til dækning og udbetalingsordninger
yderligere begrænsning af fristen for udbetaling til indskydere og bedre adgang for
indskudsgarantiordninger til oplysninger om deres medlemmer (dvs. bankerne)
indskudsgarantiordningers finansieringsbehov med indførelsen af forudgående finansiering
som en fast procentdel af indskud
frivillige lån blandt indskudsgarantiordningerne.
Ifølge det foreslåede direktiv skal alle banker tilsluttes en indskudsgarantiordning, og der skal føres
løbende tilsyn med alle indskudsgarantiordninger, og der skal regelmæssigt foretages stress-test af
deres systemer. Indskydere vil ikke skulle sende en ansøgning, og deres støtteberettigelse vil blive
forenklet og harmoniseret.
Det foreslåede direktiv vil ophæve og erstatte direktiv 94/19/EF og dets successive ændringer. Efter
at Northern Rock næsten krakkede i 2007 og med henblik på at undgå fremtidige bankkriser,
hævede Parlamentet og Rådet i 2009 garantiniveauet og nedsatte udbetalingsfristerne i tilfælde af, at
indskuddene i en bank ville blive indisponible. Helt konkret blev minimumsdækningen øget
fra 20 000 EUR til 100 000 EUR, og udbetalingsfristen blev sat ned til 20 hverdage.
Da direktivet er baseret på artikel 53, stk. 1, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
skal vedtagelsen ske med kvalificeret flertal i Rådet i fællesskab med Europa-Parlamentet.
17556/13
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454070_0012.png
10. december 2013
FINANSIEL STØTTE TIL MEDLEMSSTATER UDEN FOR EUROOMRÅDET
Rådet drøftede et udkast til forordning om ajourføring af EU's facilitet for finansiel støtte i tilfælde
af, at en ikkeeuromedlemsstat, der har alvorlige problemer med betalingsbalancen (16686/13).
Målet er at bringe reglerne for tildeling og overvågning af finansiel støtte til medlemsstater uden for
euroområdet i bedre overensstemmelse med de regler, der gælder for lande i euroområdet.
Rådets drøftelse bekræftede, at der var bred støtte til teksten. Tyskland, Nederlandene og Det
Forenede Kongerige opretholdt dog deres forbehold. Formandskabet opfordrede Rådet til at tage
spørgsmålet op igen på en kommende samling.
Betalingsbalancemekanismen blev benyttet første gang i 2008 for at støtte Ungarn og efterfølgende
endnu en gang for Letland og Rumænien. I 2008 blev udlånsloftet hævet fra 12 mia. EUR til 25
mia. EUR, og i 2009 blev det hævet igen til 50 mia. EUR.
I mellemtiden er der blevet oprettet instrumenter til ydelse af finansiel støtte til euromedlemsstater:
den europæiske finansielle stabilitetsfacilitet (EFSF), den europæiske finansielle
stabiliseringsmekanisme (EFSM) og den europæiske stabilitetsmekanisme (ESM). Gennem
udnyttelsen af disse instrumenter er reglerne for ydelse af støtte og de forskellige former for
tilgængelige mekanismer blevet finpudset, for eksempel med oprettelsen af forebyggende
instrumenter. Reglerne for økonomisk og budgetmæssig samordning er endvidere blevet styrket.
Betalingsbalancemekanismen for medlemsstater uden for euroområdet har ikke fulgt med denne
udvikling.
Udkastet til forordning, der ophæver og erstatter forordning nr. 332/2002, redefinerer mekanismens
tilgængelige instrumenter og de tilsvarende procedurer samt betingelserne for deres brug. Det
redefinerer procedurerne for overvågning og overvågning efter programmets gennemførelse i
overensstemmelse med de strammede regler for økonomisk og budgetmæssig samordning
1
. Det
giver mulighed for en mere omkostningseffektiv økonomisk forvaltning ved at tillade
Kommissionen at låne på kapitalmarkederne på det mest passende tidspunkt. Det vil endvidere
forbedre dialogen med Europa-Parlamentet og de nationale parlamenter ved gennemførelsen af
støtte.
Forordningen er baseret på artikel 352 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde og
kræver derfor enstemmig vedtagelse i Rådet med Europa-Parlamentets godkendelse.
1
Twopack-retsakterne om økonomisk styring, stabilitets- og vækstpagten, proceduren i forbindelse
med makroøkonomiske ubalancer, det europæiske semester for koordinering af økonomiske
politikker, beskæftigelsespolitikker og finanspolitikker.
17556/13
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454070_0013.png
10. december 2013
MAKROØKONOMISKE UBALANCER - ÅRLIG VÆKSTUNDERSØGELSE
Rådet noterede sig Kommissionens fremlæggelse af sin "rapport om varslingsmekanismen", der
markerer indledningen af den årlige procedure for makroøkonomiske ubalancer, og sin årlige
vækstundersøgelse.
Det noterede sig endvidere en rapport fra Det Økonomiske og Finansielle Udvalg (EFC) om
samordning af økonomiske politikker og reformer (17155/13). Det Europæiske Råd vil på sit møde
den 19.-20. december fastsætte de væsentligste områder for samordning.
Rådet blev orienteret af formanden for EFC om et pilotprojekt, der fandt sted for nylig, om den
forudgående samordning af planer for en større økonomisk reform.
Det vil drøfte rapporten om varslingsmekanismen og den årlige vækstundersøgelse igen på
samlingen henholdsvis den 18. februar og den 11. marts. Med hensyn til samordningen af
økonomiske politikker og reformer og pilotprojektet orienterer formandskabet formanden for Det
Europæiske Råd om resultatet af Rådets drøftelser.
Makroøkonomiske ubalancer: Rapport om varslingsmekanismen
Kommissionens rapport (15808/13) angiver på grundlag af en resultattavle med økonomiske
indikatorer
1
medlemsstater, der muligvis har en ubalance, som kan være til hinder for, at den
europæiske økonomi og EU's Monetære Union fungerer gnidningsløst.
Rapporten, som Kommissionen offentliggjorde den 13. november, opfordrer til dybdegående
undersøgelser af situationen i 16 medlemsstater, hvilket er to flere end sidste år. Disse er: Belgien,
Bulgarien, Danmark, Tyskland, Spanien, Frankrig, Kroatien, Italien, Ungarn, Luxembourg, Malta,
Nederlandene, Slovenien, Finland, Sverige og Det Forenede Kongerige
2
.
1
2
Betalingsbalancens løbende poster; international nettoinvesteringsposition; eksportmarkedsandele;
nominelle enhedslønomkostninger; reale effektive valutakurser; udvikling i arbejdsløsheden; gæld i
den private sektor; kreditstrøm i den private sektor; boligpriser; gæld i den offentlige sektor;
vækstraten for den finansielle sektors forpligtelser.
Rapporten undersøger ikke makroøkonomiske ubalancer i de lande, der er omfattet af et
tilpasningsprogram - Cypern, Grækenland, Irland, Portugal og Rumænien - da de allerede er under
skærpet økonomisk overvågning.
17556/13
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. december 2013
I den tidligere procedure for makroøkonomiske ubalancer:
blev Spanien og Slovenien vurderet til at have uforholdsmæssigt store ubalancer. Den
kommende dybdegående undersøgelse vurderer derfor, hvorvidt disse ubalancer fortsat er
til stede eller under afvikling, og de to landes bidrag til denne situation.
blev Frankrig, Italien og Ungarn vurderet til at have ubalancer, og Kommissionen
anbefalede væsentlige politiske tiltag. Den dybdegående undersøgelse vil vurdere, hvorvidt
disse ubalancer fortsat er til stede.
blev Belgien, Bulgarien, Danmark, Malta, Nederlandene, Finland, Sverige og Det
Forenede Kongerige vurderet til at have ubalancer. Undersøgelsen vil derfor vurdere i
hvilken grad disse ubalancer fortsat er til stede eller er blevet overvundet.
For så vidt angår Tyskland og Luxembourg vil den dybdegående undersøgelse vurdere deres stilling
over for udlandet og den interne udvikling og konkludere, hvorvidt de har uforholdsmæssigt store
ubalancer.
Med hensyn til Kroatien vil undersøgelsen vurdere landets stilling over for udlandet og de
eventuelle risici, der er forbundet hermed, handelsresultater og konkurrenceevne samt den interne
udvikling.
Dette er den tredje årlige rapport om anvendelsen af forordning (EU) nr. 1176/2011 om
forebyggelse og korrektion af makroøkonomiske ubalancer. Forordning nr. 1176/2011 er et af
tiltagene i den "sixpack" med foranstaltninger til økonomisk styring, der blev vedtaget i november
2011 for at sikre, at EU's Monetære Union kan fungere mere gnidningsløst. Den gav mulighed for
at pålægge bøder til de medlemsstater i euroområdet, der er i en situation med "uforholdsmæssig
stor ubalance" og gentagne gange ikke har efterkommet henstillingerne.
17556/13
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454070_0015.png
10. december 2013
Årlig vækstundersøgelse
Kommissionens undersøgelse (15803/13) skitserer en række prioriterede tiltag, som
medlemsstaterne skal iværksætte for at sikre bedre koordinerede og mere effektive politikker til at
fremme bæredygtig økonomisk vækst.
Udfordringen for europæisk økonomi er at fastholde den genopretning, der er i gang. Nu hvor
væksten er på vej tilbage, og medlemsstaterne gør fremskridt med hensyn til at mindske de
ubalancer, der opstod inden krisen, fokuserer undersøgelsen på følgende fem prioriteter:
fortsættelse af en differentieret og vækstfremmende finanspolitisk konsolidering
genetablering af banklån for erhvervslivet
højere vækst og bedre konkurrenceevne i dag og i fremtiden
håndtering af arbejdsløsheden og de sociale konsekvenser af krisen
modernisering af den offentlige forvaltning.
Den årlige vækstundersøgelse er indledningen på
det europæiske semester,
der indebærer samtidig
overvågning af medlemsstaternes finanspolitikker, økonomiske politikker og
beskæftigelsespolitikker i en periode på seks måneder hvert år.
Det europæiske semester
blev tilrettelagt for første gang i 2011 som en del af en reform af den
økonomiske styring med det formål at sikre, at EU's Monetære Union kan fungere mere
gnidningsløst.
I marts måned vil Det Europæiske Råd vurdere gennemførelsen af de landespecifikke henstillinger,
der er udarbejdet inden for rammerne af
det europæiske semester
for 2013, og udstede retningslinjer
for 2014.
17556/13
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454070_0016.png
10. december 2013
ØKONOMISKE PARTNERSKABSPROGRAMMER
Rådet vedtog udtalelser om økonomiske partnerskabsprogrammer, som blev forelagt af Spanien,
Frankrig, Malta, Nederlandene og Slovenien, med beskrivelser af politiske foranstaltninger og
strukturelle reformer, der skal sikre en effektiv og holdbar korrektion af deres uforholdsmæssigt
store underskud.
Malta forelagde et økonomisk partnerskabsprogram, efter at Rådet indledte proceduren i forbindelse
med uforholdsmæssigt store underskud i juni
1
. Spanien, Frankrig, Nederlandene og Slovenien
forelagde programmer efter Rådets forlængelse af fristen for korrektion af deres underskud, hvilket
også var i juni
2
.
Forelæggelsen af økonomiske partnerskabsprogrammer er resultatet af et nyt krav for
medlemsstater i euroområdet, der blev indført i maj 2013 i henhold til twopack-retsakterne om
økonomisk styring.
Det er resultatet af en anerkendelse af, at uforholdsmæssigt store offentlige underskud blandt andet
kan skyldes strukturelle svagheder, og at budgetmæssige foranstaltninger alene måske ikke er
tilstrækkelige til at sikre en holdbar korrektion af et uforholdsmæssigt stort underskud.
I henhold til de nye regler skal en medlemsstat i euroområdet forelægge et økonomisk
partnerskabsprogram, når staten indleder en procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt store
underskud eller ved et nyt skridt i en igangværende procedure.
1
2
Jf. pressemeddelelse
11193/13.
Jf. pressemeddelelse
11232/13
.
17556/13
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454070_0017.png
10. december 2013
PROCEDUREN I FORBINDELSE MED UFORHOLDSMÆSSIGT STORE UNDERSKUD -
POLEN
Rådet vedtog en afgørelse
1
om Polens manglende efterkommelse af dets henstilling fra juni 2013
om foranstaltninger til at nedbringe det offentlige underskud til under EU's referenceværdi på 3 %
af BNP.
Det vedtog en ny henstilling
2
til Polen om foranstaltninger, der skal træffes for at korrigere
underskuddet, med en forlængelse af fristen med et år frem til 2015 (16852/13).
Flere oplysninger findes i pressemeddelelse
17549/13.
*
*
*
Kommissionen meddelte sideløbende, at den ville forelægge et udkast til afgørelse og henstilling
3
om indledning af proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud for Kroatien.
1
2
3
I henhold til artikel 126, stk. 8, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF).
I henhold til artikel 126, stk. 7, i TEUF.
I henhold til artikel 126, stk. 7 og 8, i TEUF.
17556/13
DA
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454070_0018.png
10. december 2013
EU'S BUDGET - REVISIONSRETTENS ÅRSBERETNING
Rådet noterede sig forelæggelsen ved formanden for Revisionsretten, Vitor Caldeira, af rettens
årsberetning om forvaltningen af EU's almindelige budget
1
.
Beretningen, som dækker budgettet for 2012, indeholder en revisionserklæring uden forbehold med
hensyn til regnskabernes rigtighed, men tager, som i de foregående år, forbehold i sin vurdering for
så vidt angår en stor del af de underliggende transaktioner på en række politikområder, herunder
landbrug, samhørighedspolitik og forskning.
Rundt regnet 80 % af EU's udgifter afholdes af medlemsstaterne ved fælles forvaltning med
Kommissionen.
Rådet beklagede, at revisionserklæringen fortsat ledsages af forbehold med hensyn til så vigtige
politikområder. Det opfordrede alle de parter, der medvirker i forvaltningen af EU-budgettet, til at
fortsætte deres bestræbelser på at forbedre kontrollen og afhjælpe de svagheder, der er konstateret.
Det anmodede De Faste Repræsentanters Komité om at gennemgå rapporten og følge udarbejdelsen
af en henstilling til Europa-Parlamentet om meddelelse af decharge til Kommissionen for
gennemførelsen af budgettet for 2012.
Rådet forventes at vedtage henstillingen på sin samling den 18. februar.
1
http://www.eca.europa.eu/Lists/ECADocuments/PRAR12/a13_36.DA.pdf
17556/13
DA
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454070_0019.png
10. december 2013
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
Følgende møder blev holdt i tilknytning til Rådets samling:
Eurogruppen
Ministrene fra euroområdets medlemsstater mødtes i Eurogruppen den 9. december.
Morgenmadsmøde
Ministrene holdt et morgenmadsmøde for at drøfte den økonomiske situation. De blev orienteret om
møderne i Eurogruppen den 22. november og den 9. december, herunder om vurderingen af
eurolandenes udkast til budgetplaner for 2014.
*
*
*
I tilknytning til Rådet drøftede ministrene et udkast til forordning med henblik på oprettelse af en
fælles beslutningsmyndighed og en fælles fond til afvikling af nødstedte banker.
17556/13
DA
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454070_0020.png
10. december 2013
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Beskatning - rapporter til Det Europæiske Råd
Rådet godkendte to halvårlige rapporter, der skal forelægges for Det Europæiske Råd:
en rapport om skattespørgsmål og
en rapport om skattespørgsmål fra finansministrene i de lande, der deltager i
europluspagten
1
.
Adfærdskodeks (erhvervsbeskatning)
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Med hensyn til adfærdskodeksen (erhvervsbeskatning) erklærer Rådet følgende:
det hilser med tilfredshed de fremskridt, som Gruppen vedrørende Adfærdskodeksen har
gjort under det litauiske formandskab, jf. gruppens rapport,
det anmoder gruppen om at fortsætte med at overvåge standstill og gennemførelsen af
rollback samt arbejdet i forbindelse med arbejdspakken for 2011,
det opfordrer Kommissionen til at fortsætte og afslutte dialogen med Schweiz senest den
30. juni 2014 som omhandlet i rapporten,
det opfordrer gruppen til at fortsætte sine overvejelser med hensyn til udkastet til
retningslinjer vedrørende hybride mismatch af enheder og faste driftssteder,
det opfordrer gruppen til at analysere det tredje kriterium af Adfærdskodeksen i det
eksisterende mandat, inden udgangen af juni 2014,
1
Europluspagten,
som 23 af de 27 medlemsstater indgik i marts 2011, tager sigte på at styrke
koordineringen af de økonomiske politikker med henblik på at forbedre konkurrenceevnen og
skabe en højere grad af konvergens.
20
17556/13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454070_0021.png
10. december 2013
det opfordrer gruppen til inden udgangen af 2014 at vurdere eller overveje alle patentbokse
i EU, inklusive dem, der allerede er vurderet eller overvejet, idet der sikres
overensstemmelse med princippet om ligebehandling, også på baggrund af udviklingen på
internationalt plan, herunder udviklingen relateret til OECD's initiativ vedrørende udhuling
af skattegrundlaget og overførsel af overskud,
det opfordrer gruppen til at aflægge rapport om sit arbejde til Rådet inden afslutningen af
det græske formandskab."
BUDGETTER
EU's strukturforanstaltninger
Rådet vedtog konklusioner om en særberetning fra Den Europæiske Revisionsret med titlen "Har
EU's strukturforanstaltninger til retablering af industrielle og militære brownfieldområder givet
gode resultater?". Konklusionerne er gengivet i
16734/13.
Regler for gennemførelsen af EU-budgettet
Rådet besluttede ikke at gøre indsigelse mod Kommissionens forordning med de vigtigste regler for
EU-organernes gennemførelse af budgettet (14341/13
+
COR 1).
Forordningen er en delegeret retsakt i overensstemmelse med artikel 290 i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde. Nu hvor Rådet har givet sit samtykke, kan forordningen træde i
kraft, medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig dette.
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Ændring af Rådets forretningsorden - tilpasning af EU's befolkningstal
Rådet vedtog en afgørelse om ændring af bilag III til Rådets forretningsorden med henblik på en
tilpasning af befolkningstallene for hver enkelt medlemsstat for perioden fra den 1. januar 2014 til
den 31. oktober 2014 (16003/13).
I overensstemmelse med oplysninger fra Eurostat regner EU på nuværende tidspunkt ud fra en
samlet befolkning på ca. 505,6 mio., hvilket betyder, at tærsklen udgør ca. 313,5 mio. Når Rådet
vedtager en retsakt med kvalificeret flertal, kontrolleres det, hvis en medlemsstat kræver det, at det
kvalificerede flertal repræsenterer mindst 62 % af Unionens befolkning, jf. protokol nr. 36, der er
knyttet som bilag til EU-traktaterne.
17556/13
DA
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454070_0022.png
10. december 2013
I overensstemmelse med EU-traktaterne ændres disse regler pr. 1. november 2014. Herefter vil et
kvalificeret flertal være opnået, hvis et udkast til afgørelse støttes af mindst 55 % af
medlemsstaterne (dvs. 16 medlemsstater), der repræsenterer mindst 65 % af EU's befolkning.
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Europols arbejdsprogram
Rådet godkendte Europols arbejdsprogram for 2014
(15202/13)
inden for rammerne af
gennemførelsen af Europols strategi for 2010-2014 og sender det videre til Europa-Parlamentet til
orientering.
Programmet udarbejdes hvert år af Europols Styrelsesråd, jf. Rådets afgørelse om oprettelse af Den
Europæiske Politienhed
1
, under hensyntagen til medlemsstaternes operative behov og følgerne
heraf for budgettet og Europols personale.
Ulovlig handel med tobaksvarer
Rådet vedtog konklusioner om intensivering af kampen mod cigaretsmugling og andre former for
ulovlig handel med tobaksvarer i EU
(16644/13)
som en opfølgning af Kommissionens meddelelse
"Intensivering af kampen mod cigaretsmugling – En samlet EU-strategi" ledsaget af en
handlingsplan til bekæmpelse af smugling (11014/13 +
ADD 1
+
COR1).
Ulovlig handel med tobaksvarer fører hvert år til økonomiske tab på over 10 mia. EUR for EU's og
medlemsstaternes budgetter.
1
EUT L 121 af 15.5.2009.
17556/13
DA
22