Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3283 - Udenrigsanl. Bilag 2
Offentligt
1308459_0001.png
1. Udviklingsdagsordenen post 2015, inkl. udviklingsfinansiering
KOM (2013) 0531
Revideret notat
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte status i det internationale arbejde med en ny global dagsorden for bæredygtig udvikling og
fattigdomsbekæmpelse for tiden efter 2015, der skal afløse FN’s 2015-mål. Drøftelsen vil desuden også omfatte
den finansiering, som skal til for at løfte post-2015 dagsordenen med afsæt i Kommissionens meddelelse,
KOM(2013) 531: ”Perioden efter 2015: På vej mod en omfattende og integreret strategi for finansiering af fattig-
domsudryddelse og bæredygtig udvikling”.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2013) 531 af 16. juli 2013 fremsendt meddelelsen ”Perioden efter
2015: På vej mod en omfattende og integreret strategi for finansiering af fattigdomsudryddelse
og bæredygtig udvikling” til Rådet, Europa-Parlamentet, Det Økonomiske og Sociale Udvalg og
Regionsudvalget. Meddelelsen supplerer Kommissionens meddelelse KOM (2013) 92 af 27. fe-
bruar 2013: "Et værdigt liv for alle: Fattigdomsudryddelse og en bæredygtig udvikling i verden"
og de konklusioner om EU’s foreløbige position til post-2015 dagsordenen, som blev vedtaget
med afsæt i denne meddelelse i juni 2013. I disse rådskonklusioner definerede EU en fælles
holdning vedrørende post-2015 dagsordenen med fokus på ét samlet forhandlingsspor, inklusiv
og grøn økonomisk vækst, energi og vand, miljømæssig bæredygtighed, en rettighedsbaseret til-
gang, seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder samt fred, sikkerhed og konfliktforebyggel-
se. Samtidig lagde man vægt på, at EU kunne bevare fleksibilitet i de kommende forhandlinger
og ikke for tidligt lægger sig fast på en endelig position.
Den 25. september 2013 vedtog man i FN i forbindelse med en særlig event, at post-2015 pro-
cessen skal samles i et spor frem mod vedtagelsen i september 2015 af de mål for fattigdomsbe-
kæmpelse og bæredygtig udvikling, som skal gælde for tiden efter 2015. I 2014 vil processen være
forankret i den såkaldte åbne arbejdsgruppe om bæredygtighedsmål, som vil afgive rapport til
FN’s generalforsamling i september 2014. Danmark deler medlemskab af gruppen med Norge
og Irland. Når gruppen har afleveret sin rapport til FN’s generalforsamling i september 2014, vil
de mellemstatslige forhandlinger kunne gå i gang, idet man sigter mod at kunne vedtage den nye
globale ramme for bæredygtig udvikling i efteråret 2015.
Der er endnu ikke klarhed om, hvordan spørgsmålet om finansiering af post-2015 målene skal
håndteres. Der er bl.a. nedsat en ekspertgruppe, der på mandat fra Rio+20 skal udarbejde et for-
slag til strategi for finansiering af bæredygtig udvikling, der også skal afgive rapport til FN’s gene-
ralforsamling i september 2014. Dertil kommer det traditionelle FN-spor om udviklingsfinansie-
ring, der startede med Monterrey konferencen i 2002 om ”Financing for Development”, samt i
øvrigt arbejdet i relation til klimafinansiering og finansiering af biodiversitet.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1308459_0002.png
3. Formål og indhold
Ministrene ventes på rådsmødet at drøfte status i det internationale arbejde med en ny global
dagsorden for bæredygtig udvikling og fattigdomsbekæmpelse for tiden efter 2015. De ventes at
udveksle synspunkter om EU’s muligheder for at øve indflydelse i de fremtidige forhandlinger og
om hvilke samarbejdspartnere, der vil være relevante for EU at samarbejde med i processen
fremover. Meddelelsen om en integreret strategi for finansiering af fattigdomsudryddelse og
bæredygtig udvikling sætter fokus på, hvordan rammen for perioden efter 2015 skal finansieres.
Den beskriver, hvordan der kan udvikles en fælles EU-strategi for finansieringsspørgsmål i inter-
nationale drøftelser - hvordan en global strategi kan struktureres, hvilke ressourcer, der er tilgæn-
gelige og vil kunne mobiliseres, hvilke processer, som kan føre hertil, og hvilke principper, der
skal lede arbejdet. Den peger på, at EU på nuværende tidspunkt bør forblive åben over for dialog
med partnere og indeholder således ikke nye foranstaltninger eller forpligtelser for EU. Medde-
lelsen omhandler finansiering for udvikling, men den foreslåede strategi angives at kunne betrag-
tes som almengyldig. Det centrale princip gælder for alle lande, finansieringskilderne er de sam-
me for alle politiske mål og skal anvendes på den måde, der giver de bedste resultater. Meddelel-
sen peger bl.a. på, at der bør udarbejdes en solid base for al finansiering til udviklingslandene, så
alle aktører kan måles på de samme parametre og på, at OECD’s Komité for Udviklingsbistands
(DAC) arbejde for en reform af officiel udviklingsbistand er et vigtigt bidrag. Det skal dog be-
mærkes, at der ikke i OECD’s Komité for Udviklingsbistand (DAC) er truffet nogen beslutning
om at modernisere bistandsbegrebet.
Meddelelsen foreslår således hovedsagelig nogle hovedprincipper for EU’s tilgang, som kan være
rettesnor i finansieringsdrøftelserne. Disse omfatter fokus på, at:
-
-
Finansiering bør ses i en politisk kontekst. God politik udgør kernen i gennemførelsen.
Alle ressourcer, som er til rådighed, bør betragtes samlet, eftersom de er del af den
samme helhed.
En global finansieringsstrategi bør først og fremmest overlade ressourceprioriteringen til
landene selv. Alle lande bør forpligte sig til at gøre bedst mulig brug af de tilgængelige
ressourcer for at nå de aftalte politiske mål.
Midlerne til at nå de nye mål på nationalt niveau bør fungere som en samlet pakke af
forbundne finansieringskilder og instrumenter, der gør det muligt at nå forskellige
politiske mål for de samme penge.
Ekstern offentlig finansiering bør udlignes til fordel for de lande, der trænger mest, mens
vækstøkonomier og lande, der hører til blandt de rigeste mellemindkomstlande, bør yde
deres rimelige bidrag til dette formål.
Al finansiering bør overvåges på harmoniseret vis for at skabe gennemsigtighed og
gensidig ansvarlighed på både nationalt og globalt plan.
Ministrenes ventes på Rådsmødet at drøfte udviklingen i arbejdet med post-2015 dagsordenen,
herunder i den åbne FN-arbejdsgruppe om bæredygtighedsmål og ekspertgruppen, der arbejder
for en strategi for bæredygtig udvikling og drøfte den fremadrettede proces vedrørende finansie-
ring af gennemførelsen af de mål, som skal vedtages i 2015. Ministrene forventes at endossere en
overordnet EU-linje til spørgsmålet om udviklingsfinansiering.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har været sendt i ekstern høring, hvor der er modtaget følgende høringssvar fra CON-
CORD Danmark:
”Som verdens største donor af udviklingsbistand, den største handelspartner for verdens fattigste
nationer og hjemstavn for mange af de vigtigste multinationale selskaber, der opererer i udvik-
lingslandene, vil EU-landenes stemme og handlinger have helt afgørende betydning i det kom-
mende års internationale diskussioner om Financing for Development. EU-landenes fælles drøf-
telser blev allerede skudt i gang i juni 2013, da EU-kommissionen udsendte meddelelsen ”Post
2015: På vej mod en omfattende og integreret strategi for finansiering af fattigdomsudryddelse
og bæredygtig udvikling” (KOM (2013) 531 final)”, som fastslår, at man på nuværende tidspunkt
vil ”forblive åben over for dialog med partnere, og meddelelsen indeholder derfor ikke nye for-
anstaltninger eller forpligtelser for EU. ”(s 2). Uagtet den foreslåede linje, der ikke lægger op til
nye forpligtelser, vil EU’s troværdighed og indflydelse i de nævnte internationale processer afgø-
res af, hvad man konkret bringer med til forhandlingsbordet. Det gælder ikke mindst, hvad EU-
landene er villige til at levere af politiske tiltag på hjemlige områder, som har betydning for de
globale rammevilkår for at finansiere udryddelse af fattigdom og bæredygtig omstilling.
I den forbindelse er det positivt, at EU-meddelelsen lægger op til, at verdenssamfundet fremad-
rettet skal have en drøftelse af, hvordan private og offentlige investeringer kan bidrage til global
fattigdomsbekæmpelse og bæredygtig udvikling i alle begrebets tre dimensioner. I den nuværende
situation vanskeliggør fraværet af internationalt vedtagne kriterier på området, at nationale rege-
ringer og den private sektor kan holdes ansvarlig for, om de investeringer de foretager, faktisk
bidrager til disse målsætninger eller ej. Når det er sagt, er det samtidig en fundamental betingelse
for denne diskussion, at EU-meddelelsen ikke anvendes til at legitimere en tilbagetrækning eller
udvanding af EU-landenes bistands- og klimafinansieringsløfter. Konkret vil Concord Danmark
pege på fire principper som EU skal overholde i den internationale proces om Financing for De-
velopment: Bring orden i eget hus:
Gennemfør EU-lovgivning som understøtter global fattigdomsbekæmpelse og bæredygtig udvik-
ling, herunder offentliggørelse af registre med information om selskabers reelle ejere ifm. revisi-
onen af Hvidvaskningsdirektivet og at gøre land-for-land-rapporteringen, der allerede er vedtaget
for banksektoren, obligatorisk for multinationale selskaber i alle sektorer.
Arbejd for at fattige partnerlandes politiske råderum til at bestemme over deres egen udvikling
ikke undermineres, herunder styrkelse og implementering af FN’s principper om långivning og –
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1308459_0004.png
tagning samt etablering af ansvarlighedsmekanismer som sikrer at offentlig og private finansielle
strømme til udviklingslande støtter nationale prioriteter og demokratisk ejerskab i overensstem-
melse med løfterne fra Busan-topmødet om bistandseffektivitet.
Styrk og efterlev de eksisterende udviklingsfinansieringsinstrumenter, herunder at EU-landene
lever op til løfterne om at levere 0,7 % af BNI i udviklingsbistand (ODA) samt løfterne om til-
førsel af nye og additionelle midler til klimafinansiering i forbindelse med de pågående internati-
onale forhandlinger på området.
Forebyg fremtidige finans- og gældkriser, gennem støtte til og styrkelse af FN’s indsats i forhold
til indførelse af retfærdige og transparente ”debt work-out mechanisms” samt styrkelse af tilsynet
med den finansielle sektor med henblik på udviklingslandenes deltagelse og interesser i den glo-
bale regulering af finanssektoren.
For uddybning af ovenstående henvises til CONCORD Europe, CAN og Eurodad’s position på
Finance for Development ”Finance for Development negotiations – what the EU Schould bring
to the table”.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel opbakning til en drøftelse af status i det internationale arbejde med en ny
global dagsorden for bæredygtig udvikling og fattigdomsbekæmpelse for tiden efter 2015. Der
ventes også generel opbakning til linjen i Kommissionens meddelelse og til, at der arbejdes for en
EU-linje i sagen, som - uden at være detaljeret - indeholder hovedprincipperne for EU’s tilgang
til udviklingsfinansiering i de kommende internationale processer.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at der i EU gøres status for arbejdet i post-2015 processen og EU’s mulighe-
der for at øve indflydelse i de kommende forhandlinger. Regeringen bakker op om arbejdet med
at sikre sammenhæng og samtænkning i den finansiering, der skal til for at finansiere post-2015
udviklingsdagsordenen, og støtter, at EU bevarer fleksibilitet i de kommende forhandlinger. Re-
geringen lægger vægt på, at arbejdet i OECD’s Komité for Udviklingsbistand (DAC) går på en
ny metode til at måle de samlede offentlige midler til udviklingsfinansiering, at der ikke i DAC er
truffet nogen beslutning om en reform af bistandsdefinitionen. Regeringen lægger samtidig vægt
på, at de medlemslande, der deltager i arbejdet i OECD’s Komité for Udviklingsbistand (DAC),
deltager med selvstændige synspunkter, og der er derfor ikke forventning om en fælles EU hold-
ning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering den 17. maj 2013.
4