Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3291 - udenrigsanl. Bilag 1
Offentligt
1328618_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 29. januar 2014
Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 10. februar 2014
SAMLENOTAT
1. Sydlige naboer (Egypten, Libyen, Tunesien) ...............................................................................2
2. Syrien (Irak og Libanon) ..............................................................................................................5
3. Yemen ...........................................................................................................................................9
4. Det Østlige Partnerskab ............................................................................................................. 11
5. Cuba ............................................................................................................................................ 14
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1328618_0002.png
1. Sydlige naboer (Egypten, Libyen, Tunesien)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Der forventes en drøftelse af situationen i Egypten særligt i lyset af folkeafstemningen den 14.-15. januar om for-
fatningen. Rådet vil drøfte udviklingen i Libyen med fokus på den politiske overgangsproces og valget til grundlovs-
forsamlingen samt på den skrøbelige sikkerhedssituation. Rådet drøfter endelig situationen i Tunesien, særligt i
lyset af vedtagelsen af den nye demokratiske grundlov. Der forventes vedtagelse af rådskonklusioner om Egypten og
Tunesien.
2. Baggrund
Den politiske udvikling i
Egypten
er sammensat. På den ene side skønnes der fra de egyptiske
overgangsmyndigheders side at være en klar intention om gennemførelse af den såkaldte køre-
plan for overgang til civilt og demokratisk styre inden for den udmeldte tidsramme. En ny for-
fatning, som vil forbedre ikke mindst kvinders og religiøse mindretals rettigheder, blev vedtaget
ved folkeafstemning den 14. og 15. januar med 98 pct. af stemmerne og en valgdeltagelsen på 38
pct. Valg til parlamentet og præsidentposten ventes gennemført i løbet af første halvdel af 2014.
På trods af den relativt lave valgdeltagelse til folkeafstemningen synes der fortsat at være folkelig
opbakning til overgangsmyndighederne og til forsvarsminister Sisi, der ventes at stille op til det
kommende præsidentvalg. Den fortsatte folkelige opbakning afspejler også et ønske blandt brede
dele af befolkningen om tilbagevenden til en roligere og mere stabil hverdag, der giver plads til
økonomisk og social udvikling.
På den anden side er der mange bekymrende elementer at spore i den seneste tids udvikling. Den
nye forfatning vil styrke militærets allerede store magtbeføjelser. Den hidtidige politiske proces
kan heller ikke betegnes som tilstrækkeligt inklusiv. Nej-siden i den nylige valgkamp inden folke-
afstemningen havde yderst begrænset rum at agere i. Mere end 1.000 af Det Muslimske Broder-
skabs tilhængere er blevet dræbt siden sommeren 2013, og fængslinger af flere medlemmer og
sympatisører opretholdes. Det gælder også den nu afsatte præsident Morsi. Dertil kommer, at
Broderskabet i december 2013 blev designeret som en terrororganisation. Broderskabet har ind-
klaget det egyptiske militær for Den Internationale Straffedomstol (ICC) for forbrydelser mod
menneskeheden. Imens er sikkerhedssituationen fortsat ustabil med en række anslag rettet mod
sikkerhedsmyndighederne, angiveligt gennemført af radikale islamistiske grupperinger. Også an-
dre aktører i det politiske landskab ser med stor bekymring på udviklingen. Det gælder ikke
mindst menneskerettighedsforkæmpere, som blandt andet kritiserer den nye, restriktive demon-
strationslov samt den seneste tids politisk betingede arrestationer også af prominente sekulære,
liberale aktivister og journalister.
Rådet vedtog rådskonklusioner om Egypten den 21. august 2013 og har siden drøftet situationen
i Egypten på møder i oktober og november 2013 samt i januar 2014.
Situationen i
Libyen
er fortsat ustabil. Siden det vellykkede valg medio 2012 er sikkerhedssitua-
tionen betydelig forværret og den politiske situation præget af polarisering. Væbnede træfninger
mellem militser, der står udenfor myndighedskontrol, præger dagligdagen i Libyen. Den politiske
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
proces har været præget af stilstand og det har vist sig vanskeligt at finde politisk enighed om
vigtige spørgsmål såsom statens rolle, magtdelingen, national forsoning, fordeling af ressourcer
etc. Næste skridt i Libyens transitionsproces er afholdelse af valg til grundlovsforsamlingen – en
60 mand stor forsamling sammensat af 20 repræsentanter fra hver af Libyens tre regioner. Det er
fortsat usikkert om valget afholdes som planlagt i februar 2014. Når forsamlingen har udarbejdet
en grundlov, skal den vedtages ved en folkeafstemning, hvorefter der skal afholdes nyvalg til par-
lamentet og præsidentembedet. Ulykken ud for den italienske ø Lampedusa i begyndelsen af ok-
tober har understreget vigtigheden af den iværksatte civile CSDP mission til Libyen (EUBAM)
med henblik på styrkelse af grænsekontrollen. På grund af sikkerhedssituationen har missionen
midlertidigt måttet flytte en del af personalet til Malta.
Omvæltningerne i den arabiske verden begyndte i
Tunesien
i december 2010 og til trods for
store udfordringer er det lykkedes at fastholde transitionsprocessen mod demokrati. Situationen i
2013 har været præget af politisk krise og voksende polarisering mellem det regeringsbærende
islamistiske parti Ennahda og den sekulære opposition. I begyndelsen af oktober 2013 fremlagde
"Kvartetten" med deltagelsen af den magtfulde fagforening UGTT, arbejdsgiverforeningen
UTICA, Advokatsamfundet og en tunesisk menneskerettighedsorganisation (LTDH) en køre-
plan for afslutning af transitionsprocessen.
Forhandlingerne om gennemførslen af køreplanen gik dog i hårdknude, og først medio decem-
ber 2013 lykkedes det at bryde dødvandet og nå til enighed om industriminister Mehdi Jomaâ
som leder af en teknokratisk overgangsregering. I januar 2014 er der taget afgørende skridt i tran-
sitionsprocessen med vedtagelse af en ny demokratisk grundlov af et overvældende flertal i
grundlovsforsamlingen samt med præsentationen af den nye overgangsregering, der afløser den
Ennahda-ledede koalitionsregering med henblik på at lede landet frem mod afholdelse af valg til
parlamentet og præsidentposten senere i 2014. Den generelle sikkerhedssituation i Tunesien er
negativt påvirket af den vanskelige situation i Libyen og i regionen som helhed.
3. Formål og indhold
Der ventes en drøftelse af situationen i
Egypten
særligt i lyset af folkeafstemningen om forfat-
ningen. Drøftelsen ventes bl.a. at fokusere på den videre politiske proces, herunder valg til par-
lamentet og præsidentposten samt på menneskerettighedssituationen. I forhold til
Libyen
for-
ventes Rådet at drøfte udviklingen i den politiske situation med fokus på det kommende valg til
grundlovsforsamlingen. Der ventes også en drøftelse af den skrøbelige sikkerhedssituation, her-
under hvordan man fra EU’s side kan understøtte myndighedernes forsøg på at få styrket græn-
sekontrollen og få kontrol over de mange væbnede militser. Vedrørende
Tunesien
forventes
Rådet at hilse den nye demokratiske grundlov velkommen og bekræfte EU’s fortsatte støtte til
overgangsprocessen. Der forventes vedtaget rådskonklusioner om Egypten og Tunesien.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Konsekvenser
Drøftelsen forventes ikke at have statsfinansielle eller administrative konsekvenser.
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
I forhold til
Egypten
forventes der forskellige betoninger i medlemsstaternes vurdering af den
politiske udvikling. Mens nogle lande ventes at lægge særlig vægt på, at vedtagelsen af folkeaf-
stemningen giver mulighed for en mere stabil politisk udvikling og kommende valg; ventes andre
at betone mere bekymrende elementer med henvisning til EU's generelle principper om demo-
krati, retsstat og menneskerettigheder. Der forventes bred enighed om behovet for EU’s fortsat-
te politiske og økonomiske støtte til transitionsprocesserne i
Libyen
og
Tunesien.
I forhold til
Libyen
forventes der generel bekymring over den forværrede sikkerhedssituation
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, at det er vigtigt, at EU fastholder dialogen med
Egypten
og bidrager til at
afhjælpe nogle af landets store sociale udfordringer. Samtidig bør EU fastholde presset på de
egyptiske myndigheder bl.a. med henblik på at opfordre alle parter til at indgå i en inklusiv og
fredelig dialog og til at respektere grundlæggende menneskerettigheder som ytringsfrihed, for-
samlingsfrihed og retten til en retfærdig rettergang. Oven på forfatningsafstemningen bør der
opfordres til en mere inklusiv videre overgangsproces og til implementering af de rettigheder,
som den nye forfatning stipulerer, herunder overholdelse af ytrings- og forsamlingsfrihed. Rege-
ringen støtter en drøftelse af situationen i
Libyen.
Man vil udtrykke generel bekymring over sik-
kerhedssituationen og den polariserede politiske situation og opfordre til afvæbning og integrati-
on af militserne i nationale sikkerhedsstrukturer, national forsoning og bredt samarbejde om de
næste skridt i Libyens transitionsproces. De tragiske ulykker med migranter fra Afrika mod Eu-
ropa understeger vigtigheden af at fortsætte EUBAM til trods for en vanskelig sikkerhedssituati-
on i Libyen. Regeringen støtter et styrket EU engagement i
Tunesien
og finder, at vedtagelsen af
den nye demokratiske grundlov baseret på en inklusiv politisk proces vil kunne være en inspirati-
onskilde for andre transitionslande i regionen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sydlige naboer har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 17. januar
2014.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1328618_0005.png
2. Syrien (Irak og Libanon)
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret dokument
1. Resumé
Rådet vil diskutere udviklingen i relation til Syrien med fokus på Geneve II-konferencen, der begyndte den 22.
januar 2014. OPCW’s og FN’s arbejde med at indsamle og destruere Syriens kemiske våbenarsenal vil også
kunne blive drøftet. Endelig vil man drøfte den humanitære situation. Rådet vil også diskutere situationen i Li-
banon, herunder de destabiliserende konsekvenser af konflikten i nabolandet Syrien og nødvendigheden af at støtte
de libanesiske myndigheder i at håndtere dem. Drøftelsen af dagsordenspunktet vil endvidere kunne komme ind på
konfliktens virkninger ift. Irak.
2. Baggrund
Geneve II
Efter det indledende Geneve II ministermøde i Montreux den 22. januar har FN’s særlige udsen-
ding, Lakhdar Brahimi, gennemført samtaler med begge delegationer med henblik på egentlige
drøftelser ansigt til ansigt i Geneve i løbet af de kommende dage. Det forventes, at forhandlin-
gerne i første omgang vil vare én til to uger, hvorefter den videre proces aftales mellem parterne.
USA, Rusland, øvrige P5-lande og centrale regionale aktører opholder sig fortsat i Geneve, men
uden en formel rolle i forhandlingerne. For FN er udfordringen at få parterne til at indgå i reelle
drøftelser uden at hoppe tilbage i den fælde, det er at tage fat i åbenlyst politisk motiverede og
ensidige spørgsmål (så som terrorisme) eller at introducere særlige betingelser for at gå videre
med den fortsatte proces.
Det meget svære udgangspunkt for forhandlingerne betyder, at forventningerne til udkommet af
Geneve II er begrænsede, og parterne stod da også fra første ord den 22. januar meget stejlt
overfor hinanden. Succeskriteriet må i første omgang være, om det lykkes at igangsætte en pro-
ces, holde parterne ved bordet og gradvist få opbygget et forhandlingsmiljø. Det er forhåbnin-
gen, at det vil være muligt at vedtage mindre tillidsskabende skridt som f.eks. indgåelse af lokale
våbenhviler, løsladelse af fanger og øget humanitær adgang.
Kemiske våben
Danmark bidrager til den mission, der skal identificere og destruere de syriske kemiske våben
med et transportskib og fregateskorte samt med et C-130 transportfly og et personbeskyttelses-
hold på standby. De første kemiske stoffer fra Syrien blev afhentet den 7. januar 2014 af det dan-
ske transportskib. EU har bidraget med 12 mio. € til destruktionen af de kemiske våben samt
med pansrede køretøjer og satellitbilleder. Danmark støtter OPCW og FN’s destruktion af Syri-
ens kemiske våben med 4 millioner kr.
Den humanitære situation
Den humanitære situation i Syrien er katastrofal og forværres med alarmerende hastighed. Ifølge
FN er 9,3 mio. syrere i nød, og overholdelsen af grundlæggende principper i den humanitære
folkeret i Syrien er stadig aldeles utilstrækkelig, særligt hvad angår belejring af beboelsesområder.
Knap 9 millioner syrere er flygtet fra deres hjem herunder over 2,4 millioner til Syriens nabolan-
de og Egypten. Som en konsekvens af den medfølgende stigning i efterspørgsel efter offentlige
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1328618_0006.png
ydelser, stigning i konkurrence om jobs og stigende priser, kæmper særligt Libanon og Jordan en
kamp for ikke at lide et økonomisk eller politisk sammenbrud.
Danmark annoncerede under donorkonferencen i Kuwait den 15. januar 2014 et foreløbigt hu-
manitært dansk bidrag på 200 mio. kr. i 2014. Som en del af dette beløb planlægges 75 mio. kr.
afsat til et regionalt udviklings- og beskyttelsesprogram for flygtninge og lokalsamfund i Libanon,
Jordan og Irak. Et aktstykke for bidraget til dette program ventes snarligt at blive forelagt Folke-
tingets Finansudvalg. Med bidraget på 200 mio. kr. beløber Danmarks samlede humanitære bi-
stand til krisen i Syrien siden krisens start sig til over 670 mio. kr.
Libanon
I Libanon har FN nu registreret mere end 880.000 syriske flygtninge. Mange flygtninge har slået
sig ned i forskellige libanesiske lokalsamfund. Dette skaber i stigende grad sociale spændinger
mellem lokalbefolkningen og syriske flygtninge, der underbyder lokal arbejdskraft og lægger et
øget pres på sundhedssektoren og skolesystemet. Derudover har Libanon den seneste tid oplevet
et stigende antal voldsudgydelser, der kan relateres til kamphandlingerne i Syrien. Der har været
flere terrorangreb i Beirut, især i de Hizbollah-kontrollerede sydlige forstæder, angiveligt som
reaktion fra sunni-ekstremistiske grupper på Hizbollahs militære tilstedeværelse i Syrien. Men
også Beiruts ellers rolige centrum har været ramt. D. 27. december 2013 blev Mohammed
Shatah, rådgiver for oppositionslederen Saad Hariri, dræbt af en stor eksplosion. Den forværrede
sikkerhedssituation har på ny understreget Libanons skrøbelighed overfor krisen i Syrien. Skrø-
beligheden forstærkes yderligere af Libanons aktuelle indenrigspolitiske dødvande, der har bety-
det, at det endnu ikke er lykkedes at danne en ny regering, som kan føre landet frem til det plan-
lagte præsidentvalg i maj og parlamentsvalget i november. I erkendelse af de betydelige udfor-
dringer Libanon står overfor, har EU den seneste tid diskuteret mulighederne for at optimere
støtten til Libanons stabiliserende myndigheder, herunder sikkerhedsstyrkerne.
Irak
Konflikten i Syrien har skærpet den politiske krise, der har præget Irak siden dannelsen af den
nationale samlingsregering under premierminister Malikis ledelse i 2010. Antallet af terroraktio-
ner er steget dramatisk over de seneste måneder med ISIS´s (Islamic State of Irak and Syria)
erobring af større byer tæt på Bagdad som det foreløbige højdepunkt. Antallet af dræbte i 2013
ifm. politisk relateret vold er det højeste siden den sekteriske borgerkrig var på sit højeste i 2008.
Udsigten til et sunni-domineret Syrien har styrket kravet om øget selvstændighed i de sunni-
dominerede provinser i det vestlige Irak. Utilfredsheden i de politisk marginaliserede sunni-
mindretal er betydelig. Ekstreme sunni-grupperinger med tilknytning til Al-Qaeda har udnyttet
situationen til gennem terroraktioner rettet mod civile shia-muslimer og de nationale sikkerheds-
styrker at opildne til sekterisk konfrontation. Indtil videre kun med begrænset resultat – det store
flertal i begge sekteriske lejre har hidtil forholdt sig i ro. De Al-Qaeda-affilierede gruppers aktuel-
le offensiv har vist, at de ekstreme islamiske grupper – og især ISIS som den ledende – har større
militær styrke og bredere folkelig tilslutning i Irak end antaget. Med ISIS´s offensiv i Irak er kon-
trollen over de sunni-dominerede grænseprovinser gledet fra lokale sunni-militser, der arbejdede
for øget autonomi inden for rammerne af det føderale Irak, til grupper der har oprettelsen af et
kalifat bestående af de såkaldte ”befriede områder” i Syrien og de sunni-dominerede provinser i
Irak på dagsordenen. Den irakiske regering satser på at mobilisere lokale sunni-militser i kampen
mod ISIS og har hidtil afstået fra større mod-offensiver formentlig for at begrænse civile tab og
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
dermed vinde den overvejende moderate sunni-befolknings støtte i kampen mod de ekstreme
grupper. USA har tilkendegivet at ville levere lettere våben til sunni-militser, der samarbejder
med de nationale sikkerhedsstyrker.
Den aktuelle bølge af terroraktioner har forværret én i forvejen kritisk sikkerhedssituation i det
centrale og vestlige Irak. I det kurdiske selvstyreområde i nord og de shiitisk dominerede provin-
ser i syd er sikkerhedssituationen ikke påvirket.
3. Formål og indhold
Rådet forventes at drøfte udviklingen i
Syrien,
herunder Geneve II-konferencen, der begyndte
den 22. januar 2014. OPCW’s og FN’s arbejde med at indsamle og destruere Syriens kemiske
våbenarsenal vil også kunne blive drøftet. Endelig vil man drøfte den humanitære situation. Rå-
det forventes at diskutere situationen i
Libanon,
herunder de destabiliserende konsekvenser af
Syrien-konflikten. På baggrund af ønsket om at styrke Libanons stabiliserende kræfter vil man på
rådsmødet også omtale nødvendigheden af at yde støtte til Libanons væbnede styrker. Drøftelsen
vil endvidere kunne komme ind på konfliktens virkninger ift. Irak.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen forventes ikke at have statsfinansielle eller administrative konsekvenser.
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
I forhold til Syrien forventes det, at der vil blive udtrykt anerkendelse af FN’s store
bestræbelser ved Geneve II-konferencen. I forhold til Libanon og Irak forventes det, at der vil
blive udtrykt bekymring over sikkerhedssituationen og den humanitære situation. Man vil forven-
teligt også give udtryk for nødvendigheden af, at yde støtte til de libanesiske myndigheder, her-
under sikkerhedsstyrkerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter en drøftelse af situationen i Syrien med fokus på Geneve II. Danmark har
igennem hele konflikten arbejdet for en politisk løsning og bakker op om FN’s bestræbelser i den
henseende. Gennem sin deltagelse ved Geneve II-konferencen var Danmark med til at bidrage
aktivt og konkret til arbejdet med at finde en politisk løsning på konflikten i Syrien.
Forventningerne til udkommet af Geneve II er begrænsede, men det er centralt, at bestræbelser-
ne på at sikre tilstedeværelse af både regimet og oppositionen fastholdes. Danmark vil tillige fort-
sætte med at bakke op om den moderate syriske opposition.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I forhold til FN/OPCW missionen til kemisk afvæbning af Syrien er det nu væsentligt at sikre
fortsat fremskridt i missionen. Regeringen finder en fuld implementering af beslutningerne fra
FN’s sikkerhedsråd og OPCW afgørende.
Danmark anerkender Libanons håndtering af den humanitære situation, og ikke mindst at Liba-
non har holdt sine grænser åbne for flygtninge. Dette understregede udviklingsministeren under
sit besøg i Libanon d. 15.-17. januar 2014. Man understreger fra dansk hold løbende behovet for
at yde støtte til nabolandenes håndtering af de mange syriske flygtninge. I den forbindelse opfor-
drer man til snarlig dannelse af en ny regering, der kan stabilisere landet frem mod både det
kommende præsidentvalg i maj og parlamentsvalget i november. Danmark har med en række
mindre projekter bidraget til at styrke den inter-religiøse dialog i Libanon. Med mere end 17 mil-
lioner kroner har Danmark siden 2007 også bidraget til at kapacitetsopbygge de libanesiske græn-
semyndigheder.
Danmark anerkender ligeledes den kurdiske selvstyreregering, KRG’s, håndtering af de mere end
230.000 syriske flygtninge der opholder sig i det kurdiske Irak. Af sikkerhedsmæssige har KRG i
periode været tvunget til at lukke grænsen. Danmark opfordrer generelt premierminister Al-
Maliki til at inkludere det sunni-muslimske mindretal i de politiske processer og i øvrigt afstå fra
tiltag, der kan give yderligere næring til sekteriske sammenstød og styrke ekstreme politiske kræf-
ter. Danmark har støttet den inter-religiøse dialog i Irak, herunder afholdelse af inter-religiøse
konferencer på højt niveau. Mulighederne for yderligere indsatser undersøges aktuelt.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Syrien
har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 17. januar 2014.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1328618_0009.png
3. Yemen
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Rådet forventes at drøfte situationen i Yemen med særligt fokus på status for Den Nationale Dialogkonference og
sikkerhedssituationen.
2. Baggrund
Yemen forventer den 25. januar d.å. at afslutte den ti måneder lange nationale dialog om grund-
elementerne i et fremtidigt demokratisk Yemen. De 565 delegerede ved Den Nationale Dialog-
konference med repræsentanter fra alle geografiske, stammemæssige og religiøse samfund har
dermed endnu en gang trodset opløsningstendenser og benspænd fra det tidligere styre og søgt at
lægge grunden til en fredelig fremtid for landet. Resultaterne fra arbejdet i de etablerede arbejds-
grupper om bl.a. borgerrettigheder, god regeringsførelse, sikkerhedsstyrker samt håndtering af
krav om betydeligt selvstyre for regionerne vil indgå i forfatningsprocessen, der er det næste
skridt i overgangen til demokrati i Yemen. Vedtages forfatningen ved en planlagt efterfølgende
folkeafstemning, kan nyvalg til præsidentposten og parlamentsvalg afholdes i slutningen af året.
Den Nationale Dialogkonference har godkendt, at overgangspræsidenten, Hadi, der blev valgt
primo 2012, kan fortsætte, indtil alle valghandlingerne er gennemført.
Sikkerhedssituationen, herunder drab på delegerede til Den Nationale Dialogkonference, er en
konstant trussel mod overgangsprocessen til demokrati. Kampe mellem forskellige regionale,
ideologiske, religiøse og stamme-grupperinger er hyppige, og der er regelmæssige angreb på mili-
tærinstallationer og olieledninger. Begge dele har alvorlige konsekvenser for stabiliteten og den
økonomiske udvikling. Sekterisk vold er også en stigende udfordring og forværres af regionale
aktørers rivalisering også i Yemen.
Yemen er det fattigste land i den arabiske verden. Den humanitære situation er kritisk. Godt 13
millioner mennesker (58 pct. af befolkningen) har behov for humanitær hjælp og er uden adgang
til rent drikkevand. Store befolkningsgrupper er desuden uden adgang til basal sundhedspleje og
ramt af fødevareusikkerhed. Det skønnes, at omkring en million børn er akut underernærede.
3. Formål og indhold
Rådet forventes at drøfte status for Den Nationale Dialogkonference og perspektiverne for den
demokratiske transition. Der ventes også en drøftelse af sikkerhedssituationen og dens regionale
konsekvenser.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes bred tilslutning til FN’s generalsekretærs lykønskning til Yemen og præsident Hadi
med afslutningen af den nationale dialog og en tilkendegivelse af EU og medlemsstaternes støtte
til de kommende vanskelige faser i den fortsatte overgang til demokrati i Yemen, hvor også ud-
viklingsstøtte og humanitær bistand er afgørende for et vellykket resultat.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side lægges vægt på, at EU bakker op om Yemens demokratiske transitionsproces.
Demokratisk udvikling og national sammenhængskraft er med til at modvirke national og regio-
nal ustabilitet, sekterisk vold og terror.
Danmark har valgt Yemen som et humanitært prioritetsland. Landet er også fokusland for Det
Arabiske Initiativ, hvorigennem der bl.a. ydes støtte til Den Nationale Dialogkonference, kvin-
ders stilling, frie medier og til fremme af menneskerettigheder.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1328618_0011.png
4. Det Østlige Partnerskab
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Der forventes en drøftelse af Det Østlige Partnerskab, særligt situationen i Ukraine, hvor der har været voldelige
sammenstød mellem demonstranter og politi efter regeringens vedtagelse af en række love, der indskrænker grund-
læggende frihedsrettigheder, herunder mulighederne for at demonstrere. Desuden forventes en diskussion af de for-
ventede undertegnelser af associerings- og frihandelsaftaler med Georgien og Moldova inden august 2014.
2. Baggrund
Det Østlige Partnerskab blev lanceret i 2009 og dækker EU’s naboskabspolitik med Hviderus-
land, Ukraine, Moldova, Georgien, Armenien og Aserbajdsjan.
Det Østlige Partnerskab omfatter et bilateralt og et multilateralt spor. Under det bilaterale spor er
målet at fremme partnerlandenes politiske associering og økonomiske integration med EU. Cen-
tralt er forhandlingerne om associeringsaftaler (AA) om politiske spørgsmål og alle sektor-
områder såsom miljø, energi, transport, mm., herunder styrkelse af vigtige reformer inden for
bl.a. demokrati og retsstat, respekt for menneskerettigheder, god regeringsførelse, markedsøko-
nomi og bæredygtig udvikling. En væsentlig del af associeringsaftalerne er dybe og omfattende
frihandelsaftaler (DCFTA), der dækker store dele af EU’s økonomiske acquis (’dyb’) og omfatter
hele spektret af økonomisk samkvem (’omfattende’). Samarbejdet omfatter også bilaterale aftaler
om visumlempelse og på sigt en eventuel mulighed for visumliberalisering. Der er pt. meget be-
grænset samarbejde mellem EU og Hviderusland i det bilaterale spor. Det multilaterale spor er
organiseret omkring udveksling af erfaringer under fire tematiske platforme, der vedrører demo-
kratisk udvikling, økonomisk integration, energisikkerhed og mellemfolkelige kontakter. Alle seks
partnerlande deltager i det multilaterale samarbejde.
Der afholdes topmøder med to års mellemrum senest i Vilnius den 28.-29. november 2013. Ved
topmødet i Vilnius skete der parafering af EU’s associerings- og frihandelsaftaler med Moldova
og Georgien. Der skete ikke på topmødet i Vilnius undertegnelse af EU’s associerings- og fri-
handelsaftale med Ukraine, idet den ukrainske regering den 21. november 2013 valgte at sætte
forhandlingerne med EU om en undertegnelse i bero. Efterfølgende har der været store demon-
strationer i en række større ukrainske byer ikke mindst Kiev. Demonstrationerne er igen taget til i
omfang efter den 16. januar 2014, hvor det ukrainske parlament vedtog en række love, der bl.a.
formodes at få en indskrænkende effekt på ytringsfriheden og forsamlingsfriheden, herunder
mindske mulighederne for at demonstrere.
3. Formål og indhold
På udenrigsministermødet den 10. februar forventes en drøftelse af centrale temaer inden for
Det Østlige Partnerskab. Der forventes særligt fokus på situationen i Ukraine samt EU’s håndte-
ring heraf. På udenrigsministermødet den 20. januar blev der vedtaget Rådskonklusioner, hvor
EU udtrykte dyb bekymring over de love, det ukrainske parlament vedtog den 16. januar. Lovene
medfører blandt andet fængselsstraf for overtrædelse af den offentlige orden, forbud mod plaka-
ter med ekstremistiske slogans, større muligheder for myndighederne til at blokere internettet,
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
samt øget kontrol med civilsamfundsorganisationer, der modtager midler fra udlandet. Der for-
ventes også på rådsmødet en diskussion af forløbet frem mod undertegnelse af de paraferede
associerings- og frihandelsaftaler med Moldova og Georgien. Ved Det Europæiske Råd den 19.-
20. december blev det besluttet at sigte mod undertegnelse af aftalerne senest i august 2014. Der
er således lagt op til at fremskynde den juridisk-tekniske gennemgang for at kunne nå frem til en
undertegnelse hurtigst muligt. I den forbindelse vil Rådet muligvis forholde sig til det stigende
behov for en differentieret tilgang til de seks lande i EU’s Østlige Partnerskab, som afspejler, at
nogle lande, herunder Georgien og Moldova, har taget markante skridt i europæisk retning.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil skulle godkende undertegnelserne af associerings- og frihandelsaftalerne
med hhv. Moldova og Armenien.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes fortsat bred opbakning til Det Østlige Partnerskab. I forhold til Ukraine forventes
det, at medlemslandene vil give udtryk for stærk kritik af de love, som det ukrainske parlament
vedtog den 16. januar samt udtrykke bekymring over den voldelige eskalering i sammenstød mel-
lem politi og demonstranter. I forhold til spørgsmålet om undertegnelse af AA/DCFTA’er med
Moldova og Georgien forventes der bred støtte til en tidlig undertegnelse samt til at yde opbak-
ning til landenes europæiske orientering.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark støtter EU’s Østlige Partnerskab som et værdifuldt redskab til at knytte de seks part-
nerlande tættere til sig, baseret på fælles værdier såsom demokrati, menneskerettigheder og rets-
samfund. Regeringen støtter den meritbaserede tilgang (”more for more”), hvorved de partner-
lande, der udviser størst reformvilje, opnår øget engagement og støtte fra EU.
I forhold til Ukraine og en mulig associerings- og frihandelsaftale bakker regeringen op om EU’s
fælles holdning om, at døren bør holdes åben for Ukraine, såfremt Ukraine viser oprigtig vilje til
en undertegnelse. Fra dansk side følges udviklingen omkring demonstrationerne i Ukraine tæt.
Danmark bakker op om EU's fordømmelse af brugen af vold og støtter opfordringen til, at der
findes en fredelig løsning på den politiske krise. Samtidig er det blevet understreget, at Ukraines
regering må respektere grundlæggende frihedsrettigheder, både i forhold til de fortsatte demon-
strationer og i forhold til de love, det ukrainske parlament vedtog den 16. januar. Danmark støt-
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ter aktivt op om EU's opfordring til Ukraine om at føre reel og konstruktiv dialog med oppositi-
onen og civilsamfundet.
Regeringen er tilfreds med, at der på Vilnius-topmødet skete parafering af associerings- og fri-
handelsaftalerne med Moldova og Georgien, og Danmark støtter en undertegnelse af aftalerne
snarest muligt og inden august 2014.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Det Østlige Partnerskab er senest forelagt Folketingets Europaudvalg den 13. december 2013 til
orientering.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1328618_0014.png
5. Cuba
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Rådet forventes snarest at vedtage en rådsbeslutning, som bemyndiger EU-Kommissionen og EU’s udenrigsrepræ-
sentant Ashton til på vegne af EU at forhandle en bilateral aftale mellem EU og Cuba om politisk dialog og
samarbejde. Der forventes samtidig vedtaget en rådsbeslutning, som bemyndiger Kommissionen til på vegne af med-
lemslandene at forhandle de dele af aftalen, som ligger inden for medlemslandenes kompetence. Formålet er at for-
malisere de eksisterende politiske, samarbejdsmæssige og handelsmæssige relationer mellem EU og Cuba og skabe
en sammenhængende ramme for de fremtidige forbindelser mellem de to parter.
2. Baggrund
Udenrigsrådet anmodede den 25. oktober 2010 EU’s udenrigsrepræsentant Catherine Ashton om
inden for rammerne af EU’s Fælles Holdning til Cuba at sondere perspektiverne for EU’s for-
hold til landet og melde tilbage til Rådet. På Udenrigsrådets møde den 19. november 2012 kon-
kluderede udenrigsrepræsentanten efter en række sonderende drøftelser med de cubanske myn-
digheder og med medlemsstaterne, at der skulle udarbejdes udkast til forhandlingsdirektiv for en
fremtidig bilateral aftale mellem EU og Cuba.
Kommissionen fremlagde den 18. april 2013 et udkast til rådsbeslutning, som bemyndiger
Kommissionen og udenrigsrepræsentanten til at føre forhandlinger om en aftale vedrørende poli-
tisk dialog og samarbejde mellem EU og Cuba. Sagen er efterfølgende blevet behandlet i den
relevante rådsarbejdsgruppe, og der udestår nu kun ganske få elementer. Et udestående er, hvor-
vidt muligheden for suspension af forhandlingerne, hvis der skulle ske forværring af menneske-
rettighedssituationen i Cuba, skal fremhæves på en særlig måde.
Siden 2011 har de cubanske myndigheder iværksat reformer, der bl.a. omfatter lettelse af handel
med privat ejendom; adgang til nye former for privat virksomhed; forenkling af landets todelte
valutasystem; bedre muligheder for beskæftigelse i den private sektor samt indførelse af en ny
migrationslov, der letter muligheden for, at cubanske borgere kan rejse ud og ind af landet. Poli-
tiske reformer indebærer blandt andet, at det fremover kun vil være muligt at varetage en række
politiske poster i to gange fem år. Cuba har gennem de seneste år løsladt en stor gruppe politiske
fanger, og fra EU-side vurderes det, at der ikke længere er langtidsfængslede politiske fanger i
Cuba. Menneskerettighedssituationen er fortsat problematisk. Der finder fortsat chikane sted
mod kritikere af den cubanske regering, blandt andet i form af korttidsfængslinger. Der er desu-
den stadig klare begrænsninger i ytringsfriheden i Cuba.
Cuba har vist stor interesse i at indlede forhandlinger med EU om en bilateral aftale og har ac-
cepteret, at der kan forhandles, samtidig med at EU’s Fælles Holdning til Cuba af 1996 er gæl-
dende. EU’s Fælles Holdning tilskynder til overgang til demokrati i Cuba, til respekt for menne-
skerettighederne og til genopretning af den cubanske befolknings levefod.
Forslaget til rådsafgørelse forventes at ville have hjemmel i TEUF artikel 218, stk. 3 og 4; for
handelsdelens vedkommende artikel 207, stk. 4; og hvad angår udviklingsmæssigt samarbejde
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
artikel 209, stk. 2. Det betyder, at der som udgangspunkt kræves et kvalificeret flertal i Rådet til at
bemyndige Kommissionen og udenrigsrepræsentanten til at forhandle en aftale af den foreslåede
karakter.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at indlede forhandlinger om de fremtidige politiske, samarbejdsmæssige
og handelsmæssige relationer mellem EU og Cuba og skabe en samlet ramme for relationerne
mellem de to parter. En kommende aftale skal skabe en resultatorienteret dialog mellem parter-
ne, der skal omfatte menneskerettigheder, demokrati, god regeringsførelse og bæredygtig udvik-
ling. Aftalen skal medvirke til at fremme reformprocessen i Cuba, støtte tiltag i forhold til FN’s
udviklingsmål (MDG og post-2015 udviklingsdagsordenen), og fremme handelsmæssigt og øko-
nomisk samarbejde mellem EU og Cuba samt regionalt samarbejde i Caribien.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres vedrørende forhandlingsmandatet. Der vil eventuelt senere
skulle indhentes samtykke fra Europa-Parlamentet til indgåelse af aftalen, afhængig af aftalens
endelige karakter.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Et flertal af EU-landene støtter forhandlinger af en bilateral aftale, samtidig med at EU’s Fælles
Holdning med dens fokus på menneskerettigheder fortsat er gældende. Der er nu opnået enighed
om såvel forhandlingsdirektivet og rådskonklusionerne, bortset fra ganske få udeståender, som
søges færdigforhandlet inden kort tid, sådan at rådsbeslutning kan vedtages snarest.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er på baggrund af den relativt positive udvikling i Cuba åben for en styrkelse af EU’s
relationer til landet under forudsætning af, at den positive udvikling i reformprocesserne fasthol-
des. En kommende aftale skal medvirke til en styrket dialog med Cuba, blandt andet med det
formål at drøfte demokrati og menneskerettigheder, medvirke til at fremme positive økonomiske
og politiske reformer og øge samhandlen. Fra dansk side støtter man derfor indledning af for-
handlinger om en aftale om politisk dialog og samarbejde mellem EU og Cuba.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Folketingets Europaudvalg er tidligere blevet orienteret om overvejelserne om at indlede for-
handlinger med Cuba om en bilateral aftale gennem et grund- og nærhedsnotat, der blev over-
sendt til udvalget den 30. maj 2013, og et samlenotat til brug for rådsmødet den 18. – 19. no-
vember 2013.
16