Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3291 - udenrigsanl. Bilag 2
Offentligt
Rådsmøde udenrigsanliggender den 10. februar 2014 – Supplerende samlenotat
6. Zimbabwe
KOM – dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
Rådet ventes at vedtage en lempelse af EU’s sanktionsregime over for Zimbabwe. Rådsbeslutningen vil omfatte
en reduktion i listen af personer og virksomheder, som er omfattet af de målrettede restriktioner (indrejseforbud,
indefrysning af aktiver). Endvidere vil sanktionerne på bistanden blive løftet per 1.11.2014. Lempelsen sker i
anerkendelse af, at sanktionerne ikke har været tilstrækkeligt effektive i forhold til at fremme den demokratiske
reformproces i Zimbabwe, og at der er behov for over tid at erstatte sanktionerne med alternative instrumenter
som politisk dialog og målrettet støtte til reformprocessen.
2. Baggrund
EU’s sanktionsregime over for Zimbabwe blev indført i 2002 som en reaktion på den negative
udvikling på menneskerettighedsområdet samt den zimbabwiske regerings afvisning af interna-
tionale valgobservatører. Sanktionsregimet fra 2002 omfatter dels restriktive foranstaltninger
mod en række navngivne zimbabwiske enkeltpersoner og virksomheder med tæt tilknytning til
præsident Mugabe (indrejseforbud, indefrysning af aktiver samt forbud mod våbeneksport),
dels ledsagende foranstaltninger vedr. fællesskabsbistanden under EU’s partnerskabsaftale med
AVS-landene (Cotonou-aftalen). Sidstnævnte indebærer bl.a. begrænsninger på EU’s støtte til
projekter, der ikke har humanitær karakter eller kommer befolkningen direkte til gode.
Ved parlaments- og præsidentvalgene i Zimbabwe i juli 2013 sikrede Mugabe og ZANU-PF sig
regeringsmagten for de næste fem år. Mens valgene var fredelige og relativt frie, blev der fra
flere sider udtrykt kritik af omfattende uregelmæssigheder. Den Afrikanske Union og sammen-
slutningen for lande i det sydlige Afrika, SADC, anerkendte valgene. Siden indsættelsen har
Mugabe og hans regering været imødekommende overfor det internationale samfund, og selv
mere hardliner-ministre har søgt en konstruktiv dialog med partnere, herunder civilsamfundet.
Regeringens charmeoffensiv kan være tegn på en erkendelse af, at en normalisering af forholdet
til det internationale samfund vil være nødvendig for at sikre en positiv udvikling og dermed
indfri valgløfterne. Dette skal ses i relation til den vanskelige økonomiske situation, som Zim-
babwe befinder sig i med betydelig fattigdom, høj arbejdsløshed og en underudviklet land-
brugsbaseret økonomi. Det står dog fortsat hen i det uvisse, om charmeoffensiven reelt vil blive
fulgt op af konkrete initiativer og reformer, eller om ZANU-PF vil falde tilbage til tidligere ti-
ders uhensigtsmæssige politik, der førte til et sammenbrud af økonomien.
Siden 2011 har EU gradvist taget skridt til at lempe sanktionsregimet. Det er sket i erkendelse
af to væsentlige overordnede vurderinger. Dels at sanktionerne ikke har bidraget efter hensigten
til en demokratisk transitionsproces i Zimbabwe. Sanktionerne har i stedet fungeret som et ef-
fektivt redskab for ZANU-PF til at skyde skylden for økonomisk nedgang og forringede leve-
vilkår på de vestlige lande. Og dels at der er sket positive – men fortsat utilstrækkelige – frem-
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
skridt i reformprocessen, herunder i relation til: (i) vedtagelse af en ny forfatning, (ii) skridt til
stabilisering og genopretning af økonomien siden sammenbruddet i 2008 med bl.a. indførelsen
af USD som valuta, (iii) forbedring af basale sociale ydelser, (iv) oprettelse og styrkelse af en
række demokratiske institutioner, og (v) det relativt begrænsede – om end uacceptable – om-
fang af politisk motiverede overgreb på bl.a. menneskerettighedsaktivister og politiske mod-
standere.
Senest den 20. februar 2014 skal EU tage stilling til det fremtidige sanktionsregime. Der vil på
den ene side skulle tages stilling til de ledsagende foranstaltninger (fællesskabsbistanden under
Artikel 96), som blev suspenderet i 2012. Suspenderingen betyder, at EU kan genoptage bistan-
den fuldt ud til Zimbabwe under den Europæiske Udviklingsfond. På den anden side skal der
tages stilling til de restriktive foranstaltninger (indefrysning af aktiver, indrejseforbud samt for-
bud mod våbeneksport) rettet mod en række personer og virksomheder, som i dag alene omfat-
ter 10 personer, herunder Mugabe, samt en enkelt virksomhed, Zimbabwe Defense Industries
(ZDI). Der tegner sig i EU-kredsen et kompromis henimod en opblødning af sanktionsregimet
mod i stedet at sætte andre instrumenter ind, der kan fremme reformprocessen som eksempel-
vis en struktureret gensidig politisk dialog med fokus på bl.a. god regeringsførelse, økonomiske
reformer og menneskerettigheder. Kompromisforslaget omfatter:
- en fastholdelse af våbenembargoen,
- fastholde suspension af sanktionerne på EU-bistanden (Artikel 96), hvorefter Rådet beslutter
at løfte dem den 1. november 2014,
- suspendere yderligere 8 personer fra listen som er omfattet af de restriktive foranstaltninger
for 12 måneder, således at de restriktive foranstaltninger alene er rettet mod Mugabe og hans
hustru samt våbenvirksomheden ZDI.
3. Formål og indhold
På et kommende rådsmøde ventes vedtaget beslutning om lempelse af EU’s sanktionsregime
over for Zimbabwe i form af en suspendering af personer og virksomheder, som er omfattet af
EU's målrettede restriktioner, således at den alene omfatter Mugabe og hustru samt våbenvirk-
somheden ZDI samt beslutning om at løfte sanktionerne på EU-bistanden den 1.11.2014.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Vedtagelse af forslaget vil medføre behov for opdatering af det eksisterende regelsæt som fast-
lagt i rådsbeslutning 2002/148/EC.
Sagen ventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Sagen har ingen konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttel-
sesniveauet.
8. Høring
Sagen skal ikke i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes enighed i EU-kredsen om forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt en mere strategisk anvendelse af sanktionsregimet over for Zim-
babwe og ønsker at arbejde hen imod en normalisering af EU’s forhold til Zimbabwe, hvor de
tilbageværende sanktioner over tid erstattes af andre tiltag til at fremme en demokratisk re-
formproces i landet og respekt for menneskerettighederne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering i januar 2013.
3