Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3293 - landbrug og fiskeri
Offentligt
1454084_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
6555/14
(OR. en)
PRESSE 70
PR CO 5
PRESSEMEDDELELSE
3293. samling i Rådet
Landbrug og fiskeri
Bruxelles, den 17. februar 2014
Formand
Athanasios Tsaftaris
Minister for landdistriktsudvikling og fødevarer
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 8352 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
6555/14
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454084_0002.png
17. februar 2014
De vigtigste resultater af Rådets samling
Formandskabets arbejdsprogram
Det græske formandskab præsenterede sit arbejdsprogram for landbrugs- og fiskeriområdet. De
særlige indsatsområder er færdiggørelsen af arbejdet med reformen af den fælles landbrugspolitik,
færdiggørelsen af aftalen med Europa-Parlamentet om Den Europæiske Hav- og Fiskerifond
(EHFF), og arbejdet med pakken med lovgivning om fødevarekæden.
Mælkesektorens fremtid
Ministrene drøftede situationen for EU's mælkesektor på baggrund af mælkekvoteordningens
afskaffelse i 2015. Blandt de vigtigste udfordringer, som mejerisektoren sandsynligvis står over for,
når kvoterne udløber, fremhævede mange medlemsstater markedsvolatiliteten. Nogle af dem fandt,
at "sikkerhedsnet"-foranstaltningerne i reformen af den fælles landbrugspolitik bør suppleres med
mere målrettede foranstaltninger for at tackle markedssvingninger og navnlig hjælpe sårbare
mælkeproduktionsområder, mens andre fandt, at den nye fælles landbrugspolitik er tilstrækkelig,
hvis dens værktøjer anvendes hurtigt og effektivt. Et antal medlemsstater, navnlig de, som i
øjeblikket overskrider deres mælkekvoter, brugte lejligheden til at understrege behovet for
foranstaltninger, der sikrer en reel "blød landing" i alle medlemsstater, og som giver landbrugerne
mulighed for at få gavn af den aktuelle gunstige situation.
Uddeling af frugt og grøntsager og mælk i skoler
Kommissionen forelagde sit forslag til forordning for så vidt angår støtteordningen for uddeling af
frugt og grøntsager og mælk i skoler. Forslaget har til formål at strømline de to eksisterende
ordninger for at forenkle proceduren. Minister Tsaftaris erklærede, at "den foreslåede ordning vil
bidrage til at forbedre sunde spisevaner blandt skolebørn, og den vil også bidrage til at skabe et
bindeled mellem skolebørn og landbrug". Medlemsstaterne hilste over en bred kam initiativet
velkommen og påpegede de eksisterende ordningers fordele med hensyn til den offentlige sundhed.
Flere delegationer ville imidlertid foretrække, at ordningens anvendelsesområde fortsat omfatter
forarbejdede produkter. Desuden bemærkede flere medlemsstater, at forslaget genåbner elementer i
reformen af den fælles landbrugspolitik, navnlig Rådets kompetencer i henhold til artikel 43, stk. 3,
i TEUF).
Fremme af landbrugsprodukter
Rådet havde en orienterende debat om forslaget til salgsfremstød for landbrugsprodukter. Nogle
medlemsstater fandt, at det havde merværdi at opretholde oplysningskampagner og salgsfremstød
på det indre marked, hvorimod andre fandt, at salgsfremstød bør fokusere på fremmede lande for at
undgå konkurrenceforvridning i EU. Et flertal af delegationer beklagede, at forslaget ikke indeholdt
medfinansiering fra medlemsstaterne. Mange delegationer påpegede behovet for bedre at inddrage
medlemsstaterne i hele processen med at udvælge salgsfremmende programmer. Flere
medlemsstater ønskede at udvide ordningen til andre produkter.
6555/14
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454084_0003.png
17. februar 2014
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Formandskabets arbejdsprogram
.................................................................................................... 7
LANDBRUG ....................................................................................................................................... 8
Skoleordninger for frugt og grøntsager og mælk ................................................................................. 8
Oplysningskampagner og salgsfremstød for landbrugsprodukter
............................................... 9
Mælkesektorens fremtid
.................................................................................................................. 10
EVENTUELT
................................................................................................................................... 10
Delegerede retsakter
........................................................................................................................ 10
Innovationspartnerskabet om produktivitet og bæredygtighed i landbruget
............................ 11
34. konference mellem direktørerne for EU-betalingsorganerne....................................................... 11
Konference om landbrug, fødevaresikkerhed og klimaændringer ..................................................... 12
Klimakatastrofe i Slovenien ............................................................................................................... 12
Følgerne af et udbrud af afrikansk svinepest i Litauen ...................................................................... 13
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LANDBRUG
Toldkontingenter og import fra Tyrkiet - Tilpasning til traktaten ......................................................................... 14
Aromatiserede vinprodukter .................................................................................................................................. 15
Fritagelse af transport af flydende olier og fedtstoffer ad søvejen ........................................................................ 15
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
6555/14
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17. februar 2014
TRANSPORT
Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagenturs gebyrer ........................................................................................... 16
Indførelse af støjrelaterede driftsrestriktioner i Unionens lufthavne ..................................................................... 16
International konvention om fiskeskibes sikkerhed*............................................................................................. 17
SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK
Pensionsrettigheder ............................................................................................................................................... 17
UDENRIGSANLIGGENDER
Restriktive foranstaltninger - Egypten ................................................................................................................... 18
Restriktive foranstaltninger ................................................................................................................................... 18
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Rammeaftale om deltagelse med Colombia .......................................................................................................... 18
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Sæsonarbejdere...................................................................................................................................................... 18
TOLDUNIONEN
Aftalen mellem EU og Rusland om narkotikaprækursorer.................................................................................... 19
6555/14
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454084_0005.png
17. februar 2014
DELTAGERE
Belgien:
Sabine LARUELLE
Bulgarien:
Byurhan ABAZOV
Den Tjekkiske Republik:
Marian JUREČKA
Danmark:
Dan JØRGENSEN
Tyskland:
Robert KLOOS
Estland:
Helir-Valdor SEEDER
Irland:
Simon COVENEY
Grækenland:
Athanasios TSAFTARIS
Dimitrios MELAS
Minister for liberale erhverv, SMV'er, selvstændige og
landbrug
Viceminister for landbrug og fødevarer
Landbrugsminister
Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri
Statssekretær, Forbundsministeriet for Fødevarer og
Landbrug
Landbrugsminister
Minister for landbrug, fødevarer og maritime spørgsmål
Minister for landdistriktsudvikling og fødevarer
Ministeriet for Landdistriktsudvikling og Fødevarer –
Generalsekretær for landbrugspolitik og internationale
forbindelser
Minister for landbrug, fødevarer og miljø
Minister for landbrug, fødevarer og skovbrug
Landbrugsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for landbrug, naturressourcer og miljø
Landbrugsminister
Landbrugsminister
Minister for landbrug, vinavl og landdistriktsudvikling,
forbindelserne med parlamentet og forbrugerbeskyttelse
Understatssekretær for landbrugs- og fødevareerhverv,
Ministeriet for Landdistriktsudvikling
Statssekretær for landbrug, fiskeri
og dyrs rettigheder
Landbrugsminister
Forbundsminister for landbrug og skovbrug samt miljø og
vandforvaltning
Spanien:
Miguel ARIAS CAÑETE
Frankrig:
Stéphane LE FOLL
Kroatien:
Tihomir JAKOVINA
Italien:
Marco PERONACI
Cypern:
Nicos KOUYIALIS
Letland:
Jānis DŪKLAVS
Litauen:
Vigilijus JUKNA
Luxembourg:
Fernand ETGEN
Ungarn:
Zsolt FELDMAN
Malta:
Roderick GALDES
Nederlandene:
Sharon DIJKSMA
Østrig:
Andrä RUPPRECHTER
6555/14
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454084_0006.png
17. februar 2014
Polen:
Stanislaw KALEMBA
Portugal:
Assunção CRISTAS
Rumænien:
George TURTOI
Slovenien:
Tanja STRNIŠA
Slovakiet:
�½ubomír JAHNÁTEK
Magdaléna LACKO-BARTOŠOVÁ
Finland:
Jari KOSKINEN
Risto ARTJOKI
Sverige:
Eskil ERLANDSSON
Det Forenede Kongerige:
George EUSTICE
Richard LOCHHEAD
Alun DAVIES
Minister for landbrug og landdistriktsudvikling
Landbrugs- og fiskeriminister
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug og
Landdistriktsudvikling
Statssekretær, Landbrugs- og Miljøministeriet
Minister for landbrug og landdistriktsudvikling
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug og
Landdistriktsudvikling
Landbrugs- og skovbrugsminister
Statssekretær, Landbrugs- og Skovbrugsministeriet
Minister for landdistrikter
Statssekretær for miljø, fødevarer og
landdistriktsspørgsmål
Viceminister for landdistriktsspørgsmål og miljø
Minister for naturressourcer og fødevarer
Kommissionen:
Tonio BORG
Dacian CIOLOȘ
Medlem
Medlem
6555/14
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454084_0007.png
17. februar 2014
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Formandskabets arbejdsprogram
Det græske formandskab gav en offentlig præsentation af sit arbejdsprogram inden for landbrugs-
og fiskerisektoren. SN 1515/14
Formandskabets landbrugspolitiske prioriteter omfatter:
at tilstræbe færdiggørelse af arbejdet med delegerede retsakter i forbindelse med
ikrafttrædelsen af
reformen af den fælles landbrugspolitik
i januar næste år
at fortsætte arbejdet og om muligt forhandle med Europa-Parlamentet med henblik på
vedtagelse af et forslag om
oplysningskampagner og salgsfremstød for
landbrugsprodukter
i og uden for EU, der fokuserer på et mere fleksibelt svar på de
specifikke behov i de forskellige markeder og forenkling af programforvaltning
at gennemgå rapporten om og eventuelt et forslag til
en fælles markedsordning inden for
frugt- og grøntsagssektoren,
herunder bedre forvaltning og gennemførelse af
foranstaltninger i frugt- og grøntsagssektoren for så vidt angår organisationen af
producenterne, deres driftsfonde og programmer
at indlede arbejdet med et forslag til
skoleordninger for frugt og grøntsager og
mejeriprodukter,
der har til formål at samle to forskellige ordninger for at forenkle
proceduren
at arbejde videre med
tilpasning til Lissabontraktaten
af lovgivningsforslag og indlede
arbejdet med rapporter om
økologisk landbrug
og
fremtiden for mælkesektoren.
Prioriteterne for fiskeripolitikken vil være koncentreret om:
snarest muligt at færdiggøre arbejdet med aftalen med Europa-Parlamentet om
Den
Europæiske Hav- og Fiskerifond (EHFF),
som vil blive anvendt fra 2014 til 2020 til at
finansiere gennemførelsen af den nye fælles fiskeripolitik, der blev vedtaget sidste år
at støtte arbejdet i den interinstitutionelle taskforce vedrørende fastsættelsen af
flerårige
planer
for forvaltning af fiskebestande, der udgør grundlaget for den nye fælles
fiskeripolitik
at samordne EU's holdning og repræsentation ved forhandlinger om protokoller til
aftaler
om fiskeripartnerskab med tredjelande
samt årlige møder med de regionale
fiskeriforvaltningsorganisationer og kyststaterne.
6555/14
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454084_0008.png
17. februar 2014
For så vidt angår fødevare- og veterinærspørgsmål agter formandskabet:
at færdiggøre arbejdet med forslaget til en forordning om bestemmelser vedrørende
forvaltning af udgifter i tilknytning til fødevarekæden,
dyresundhed og dyrevelfærd
samt til plantesundhed og planteformeringsmateriale med henblik på at nå til enighed med
Europa-Parlamentet herom under dette formandskab
at fortsætte arbejdet med
pakken med lovgivning om fødevarekæden,
herunder
forordninger om offentlig kontrol, dyresundhed, beskyttelsesforanstaltninger mod
planteskadegørere og produktion og markedsføring af planteformeringsmateriale.
LANDBRUG
Skoleordninger for frugt og grøntsager og mælk
Rådet blev orienteret af Kommissionen om dens forslag til en forordning for så vidt angår
støtteordningen for uddeling af frugt og grøntsager, herunder bananer, samt mælk i
uddannelsesinstitutioner (5958/14). Forslaget sigter på at strømline de eksisterende ordninger med
henblik på at øge deres effektivitet og reducere de administrative byrder.
Medlemsstaterne hilste over en bred kam initiativet velkommen og påpegede de eksisterende
ordningers fordele med hensyn til den offentlige sundhed og betydningen af at fokusere på bedre
spisevaner for de yngre aldersgrupper. Nogle medlemsstater stillede dog spørgsmålstegn ved
merværdien af at fusionere de eksisterende ordninger og tvivlede på, at den nye ordning indebærer
en reel forenkling. Flere delegationer ville foretrække, at ordningens anvendelsesområde fortsat
omfatter forarbejdede produkter. Desuden bemærkede flere medlemsstater, at forslaget genåbner
nogle elementer i reformen af den fælles landbrugspolitik, navnlig den opnåede enighed om Rådets
kompetencer i henhold til artikel 43, stk. 3, i TEUF.
Skoleordningerne for mælk og mælkeprodukter samt frugt og grøntsager blev indført i EU i
henholdsvis 1977 og 2007 for at fremme forbruget af frugt og grøntsager og mejeriprodukter i
skolerne. Baggrunden for indførelsen af de to ordninger er stadig relevant i den nuværende
kontekst, hvor forbruget af frugt og grøntsager og mejeriprodukter er faldende. De to ordninger blev
derfor videreført og ajourført i forbindelse med reformen af den fælles landbrugspolitik.
Den nye foreslåede ordning omfatter ligeledes produkter fra vigtige sektorer i landbruget i EU, som
hver repræsenterer cirka 15% af værdien af EU's landbrugsproduktion.
6555/14
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454084_0009.png
17. februar 2014
Det nye forslag har til formål at samle de to forskellige ordninger i et enkelt forslag med henblik på
at forenkle procedurerne og tager sigte på at afhjælpe visse svagheder i ordningernes udformning og
mangler i deres funktionsmåde, som fremhæves i forskellige rapporter og eksterne evalueringer.
Reformen af den fælles landbrugspolitik indeholder allerede vigtige elementer, der forventes at løse
nogle af de påviste problemer, særlig ved hjælp af betydelige ændringer i finansieringen af
skolefrugtordningen og ved at styrke dens pædagogiske dimension.
Oplysningskampagner og salgsfremstød for landbrugsprodukter
Rådet havde en orienterende drøftelse om forslaget til forordning om oplysningskampagner og
salgsfremstød for landbrugsprodukter på det indre marked og i tredjelande (16591/13). Forslaget
blev forelagt på den seneste samling i Rådet (landbrug) i december.
Nogle medlemsstater fandt, at det havde reel merværdi at opretholde oplysningskampagner og
salgsfremstød på det indre marked, hvorimod andre fandt, at salgsfremstød bør fokusere på
fremmede lande for at undgå konkurrenceforvridning i EU. Et flertal af delegationer beklagede, at
forslaget ikke indeholder medfinansiering fra medlemsstaterne, og påpegede, at det vil berøre
SMV'er og producentorganisationer, der ikke vil have finansiel kapacitet til at deltage i sådanne
projekter. Mange delegationer påpegede behovet for at inddrage medlemsstaterne mere i hele
processen med at udvælge salgsfremmende programmer. Visse lande vil gerne udvide listen over
produkter, som er omfattet af foranstaltningerne, mens andre insisterede på, at der skal holdes nøje
øje med, hvordan budgettet til salgsfremstød anvendes i lyset af den planlagte forøgelse heraf i
forslaget.
For så vidt angår produktion af og handel med landbrugsprodukter og landbrugsfødevarer står EU i
dag over for et meget konkurrencepræget miljø, hovedsagelig som følge af globaliseringen af
markederne, og denne tendens vil fortsætte i de kommende år. Hertil kommer, at i det indre marked
og i tredjelande er logoerne på produkter, der nyder godt af EU's kvalitetsordningslogo, generelt
ikke anerkendt. Denne situation kræver en fornyet markedsføringspolitik inden for rammerne af den
fælles landbrugspolitik, der blev reformeret sidste år.
Ifølge forslaget skal foranstaltningerne følge en strategi, som fastsætter prioriteterne for markederne
og produkterne eller for de budskaber, der skal fremhæves. Da reformen af den fælles
landbrugspolitik opfordrer landbrugerne til at organisere sig, er det hensigtsmæssigt at åbne
ordningen for nye støttemodtagere som f.eks.
producentorganisationerne.
Der bør fastsættes
strenge betingelser for, hvordan produkternes oprindelse eller handelsnavne fremhæves i det
hovedbudskab, som skal promovere de
europæiske landbrugsprodukters væsentlige egenskaber.
De programmer, som forskellige medlemsstaters aktører har fremlagt
for at fremhæve de
europæiske landbrugsprodukters diversitet, vil blive fremmet inden for rammerne af reformen af
den salgsfremmepolitikken. Forslaget sørger for udvikling af
nye tekniske støttetjenester for
interessenterne,
der skal lette udvekslingen af informationer om oplysningskampagner og
salgsfremstød eller af god praksis og gøre det muligt for dem at øge deres ekspertise. Forslaget
sigter derudover mod at
forenkle forvaltningen af oplysningskampagner og salgsfremstød.
Forvaltningen af
programmer, der omfatter flere lande,
gør det lettere at oprette og gennemføre
disse.
6555/14
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454084_0010.png
17. februar 2014
Med hensyn til den aktuelle situation foreslår forslaget en gradvis, men væsentlig forhøjelse af
budgettet til oplysningskampagner og salgsfremstød for landbrugsprodukter (fra 61,5 mio. EUR i
2013 til op mod 200 mio. EUR i 2020).
Mælkesektorens fremtid
Ministrene havde en orienterende debat om situationen i EU's mælkesektor som opfølgning af
Rådets drøftelse om dette emne i december sidste år (5965/14).
Blandt de vigtigste udfordringer, som mælkesektoren sandsynligvis står over for, når kvoterne
udløber, fremhævede mange medlemsstater markedsvolatilitet. Nogle af dem fandt, at
"sikkerhedsnet"-foranstaltningerne i reformen af den fælles landbrugspolitik bør suppleres med
mere målrettede foranstaltninger for at tackle markedssvingninger og navnlig hjælpe sårbare
mælkeproduktionsområder. Andre delegationer mente tværtimod, at der ikke er behov for at
gennemføre yderligere foranstaltninger ud over det eksisterende "sikkerhedsnet". Et antal
medlemsstater, navnlig de, som overskrider deres mælkekvoter, brugte lejligheden til at understrege
behovet for foranstaltninger, der sikrer en reel "blød landing" i alle medlemsstater, og som giver
landbrugerne mulighed for at få gavn af den aktuelle gunstige markedssituation. Oprettelsen af et
markedsobservatorium med henblik på tæt overvågning af mælkesektoren, som Kommissionen
bebudede på stakeholderkonferencen i september 2013, blev generelt godt modtaget af
delegationerne.
Drøftelserne vil fortsætte i Specialkomitéen for Landbrug, før spørgsmålet tages op igen på en
kommende rådssamling. Kommissionen skal inden den 30 juni 2014 forelægge en rapport om
udviklingen af markedssituationen i mælkesektoren, jf. forordningen om mælkepakken. Den skal
eventuelt kortlægge, om der er brug for yderligere tiltag i denne sektor.
EVENTUELT
Delegerede retsakter
27 medlemsstater anmodede om en opdatering fra Kommissionen om status for udarbejdelsen af
delegerede retsakter i forbindelse med reformen af den fælles landbrugspolitik (6515/14).
6555/14
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454084_0011.png
17. februar 2014
Reformen af den fælles landbrugspolitik, der blev vedtaget sidste år, giver Kommissionen mulighed
for at vedtage en række delegerede retsakter med henblik på at supplere og yderligere definere visse
elementer i lovgivningen vedrørende reformen af den fælles landbrugspolitik, som der er opnået
enighed om mellem Rådet og Europa-Parlamentet. Mange medlemsstater havde stadig
betænkeligheder ved en række spørgsmål i udkastene til de delegerede retsakter, der i øjeblikket
udarbejdes af Kommissionen. For mange af dem vedrører de vigtigste tilbageværende stridspunkter
forgrønnelsen af de direkte betalinger, navnlig uforholdsmæssige sanktioner (i tilfælde af
manglende gennemførelse af grønne omlægningsforanstaltninger), restriktive kriterier for en vis
form for økologiske fokusområder (f.eks. områder med mellemafgrøder, kvælstofbindende afgrøder
osv.). For flere delegationer vedrørte et andet stort stridspunkt den restriktive tilgang til
støtteberettigelse under ordningen for unge landmænd.
Innovationspartnerskabet om produktivitet og bæredygtighed i landbruget
Ministrene blev orienteret af Kommissionen om den strategiske gennemførelse af det europæiske
innovationspartnerskab om landbrugets produktivitet og bæredygtighed (6301/14).
Det europæiske innovationspartnerskab om landbrugets produktivitet og bæredygtighed i perioden
2014-2020 har til formål at tage to grundlæggende udfordringer for det europæiske landbrug i
begyndelsen af det 21. århundrede op – hvordan man kan øge produktionen og produktiviteten som
svar på den betydelige vækst i den globale efterspørgsel efter fødevarer og forbedre
bæredygtigheden og ressourceeffektiviteten og tage miljøspørgsmål op. Det europæiske
innovationspartnerskab for landbruget fungerer som en katalysator til at sikre, at
forskningsresultaterne er mere tilpasset landbrugets behov under hensyntagen til de forskelligartede
strukturer og naturforhold. Det vil fremme forbindelserne mellem alle dem, der er involveret i
innovation, herunder landmænd, rådgivere, agroindustrien, forskere og civilsamfundet.
Partnerskabet vil blive gennemført ved hjælp af programmer for udvikling af landdistrikterne og vil
sikre synergi mellem udvikling af landdistrikter og forskningsmidler.
34. konference mellem direktørerne for EU-betalingsorganerne
Den litauiske delegation fremlagde konklusionerne fra den 34. konference mellem direktørerne for
EU-betalingsorganerne, som fandt sted den 23.-25. oktober 2013 i Vilnius (
6007/14
).
Konferencerne mellem direktørerne for EU-betalingsorganerne finder sted hvert halve år i den
medlemsstat, der har EU-formandskabet. Konferenceprogrammet omfatter bilateral udveksling af
erfaringer, plenarmøder, præsentationer og også tematiske workshops. De vigtigste arbejdsresultater
fra den forrige konference blev præsenteret.
Hovedtemaet for konferencen i Vilnius var igen reformen af den fælles landbrugspolitik og de
tilpasninger, der skal foretages på juridisk, teknisk, IT- og proceduremæssigt plan i
betalingsorganerne for en korrekt gennemførelse.
6555/14
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454084_0012.png
17. februar 2014
Konference om landbrug, fødevaresikkerhed og klimaændringer
Den nederlandske delegation orienterede Rådet om resultatet af den 3. globale konference om
landbrug, fødevare- og ernæringssikkerhed og klimaændringer, som blev afholdt den 3.-5.
december 2013 i Johannesburg (Sydafrika) (6011/14).
Denne konference har resulteret i en konkret køreplan for den videre udformning af en alliance for
klimavenligt landbrug:
december 2013-maj 2014: regionale møder
juni-juli 2014: to overordnede møder i Rom (juni) og Haag (juli) for at færdiggøre
udarbejdelsen af aftalen.
I udformningsfasen mellem konferencen i Sydafrika (december 2013) og FN's klimatopmøde
(September 2014) har de nuværende partnere påbegyndt et indledende samarbejde på tre forskellige
temaområder:
Investeringer
Viden
Gunstigt miljø.
Klimakatastrofe i Slovenien
Rådet gjorde status over den klimakatastrofe, der for nylig ramte Slovenien og blev orienteret om
indvirkningen på skovene (6377/14).
Slovenien, som har et af de største skovarealer i EU, anslog, at 40 % af dets skove er blevet
beskadiget af den naturkatastrofe, der har ramt landet i de seneste dage. Flere medlemsstater har
svaret positivt på anmodningen om bistand under EU's civilbeskyttelsesordning.
6555/14
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454084_0013.png
17. februar 2014
Kommissionen nævnte de tilgængelige muligheder for Slovenien for at få kompensation for
følgerne af denne katastrofe:
Aktivering af EU's Solidaritetsfond
Foranstaltninger i det slovenske program for udvikling af landdistrikterne
Sloveniens mulighed for at anmode om en forlængelse af statsstøtte (de minimis-
princippet).
Følgerne af et udbrud af afrikansk svinepest i Litauen
Som følge af konstateringen af to tilfælde af afrikansk svinepest blandt vildsvin i Litauen og et
yderligere nyligt bekræftet tilfælde i Polen, igen blandt vildsvin, blev flere foranstaltninger vedtaget
af Kommissionen og medlemsstaterne, herunder Litauen og Polen, for at forhindre spredning af
sygdommen på Unionens område (6290/14;
6382/14).
På trods af disse foranstaltninger har Rusland de facto indført et forbud mod import af levende svin,
fersk svinekød og tilberedt kød fra alle 28 EU-medlemsstater. Kommissionen er i kontakt med
medlemsstaterne og de russiske myndigheder med henblik på at få ophævet handelsrestriktionerne,
der er helt ude af proportioner. I tilfælde af markedsforstyrrelser i svinesektoren er Kommissionen
klar til at aktivere de eksisterende markedsinstrumenter.
6555/14
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454084_0014.png
17. februar 2014
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LANDBRUG
Toldkontingenter og import fra Tyrkiet - Tilpasning til traktaten
Rådet vedtog en ændring af forordning nr. 774/94 for så vidt angår de gennemførelsesbeføjelser og
delegerede beføjelser, der skal tillægges Kommissionen (PE-CONS
104/13).
Rådet vedtog også en
forordning om ændring af Rådets forordning nr. 2008/97, nr. 779/98 og nr. 1506/98 vedrørende
indførsel af olivenolie og andre landbrugsprodukter fra Tyrkiet for så vidt angår de delegerede
beføjelser og gennemførelsesbeføjelser, der skal tillægges Kommissionen (PE-CONS
112/13).
Disse ændringer blev vedtaget efter enighed ved førstebehandlingen i Europa-Parlamentet.
Forordning nr. 774/94 indeholder bestemmelser om åbning og forvaltning af en række EF-
toldkontingenter for oksekød af høj kvalitet, svinekød, fjerkrækød, hvede og blandsæd af hvede og
rug samt klid og andre restprodukter. Den tillægger Kommissionen beføjelse til at vedtage de
nødvendige gennemførelsesforanstaltninger og tilpasninger såsom mængder og andre vilkår for
kontingentordninger.
Den anden ændring vedrører tre forordninger vedrørende indførsel af olivenolie og andre
landbrugsprodukter fra Tyrkiet (2008/97, 779/98 og 1506/98). Den tillægger Kommissionen
beføjelser med hensyn til størrelsen af toldnedsættelser, eller hvis der indgås en ny aftale med
Tyrkiet.
Ændringerne tilpasser disse beføjelser til artikel 290 og 291 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde (TEUF).
Artikel 290 og 291 i TEUF skelner mellem to forskellige typer af Kommissionens retsakter.
Ifølge artikel 290 kan lovgiver delegere beføjelse til Kommissionen til at vedtage
almengyldige ikkelovgivningsmæssige retsakter, der udbygger eller ændrer visse
ikkevæsentlige bestemmelser i den lovgivningsmæssige retsakt. Retsakter vedtaget af
Kommissionen på denne måde betegnes som "delegerede retsakter" (artikel 290, stk. 3).
I henhold til artikel 291 i TEUF træffer medlemsstaterne alle de nationale foranstaltninger,
der er nødvendige for at gennemføre Unionens juridisk bindende retsakter. Ved sådanne
retsakter kan Kommissionen tillægges gennemførelsesbeføjelser, når det er nødvendigt
med ensartede betingelser for at gennemføre retsakterne. Retsakter vedtaget af
Kommissionen på denne måde betegnes som "gennemførelsesretsakter" (artikel 291,
stk. 4).
6555/14
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454084_0015.png
17. februar 2014
Aromatiserede vinprodukter
Rådet vedtog en forordning om aromatiserede vinprodukter og om ophævelse af forordning nr.
1601/91 efter enighed ved førstebehandlingen i Europa-Parlamentet (PE-CONS
91/1/13 REV 1).
Den franske delegation stemte imod.
Denne forordning tager sigte på at:
forenkle de regler, som er gældende for produktion, beskrivelse, præsentation og mærkning
af aromatiserede vinprodukter (f.eks.
Glühwein
og
Bitter soda),
og at tilvejebringe klarere
og bedre information til forbrugerne
tilpasse de eksisterende regler for geografiske betegnelser for aromatiserede vinprodukter
til dem, der gælder for vin (forordning nr. 1308/2013 om en fælles markedsordning for
landbrugsprodukter) i overensstemmelse med aftalen om handelsrelaterede intellektuelle
ejendomsrettigheder (TRIPS)
1
tilpasse de beføjelser, som Kommissionen har fået tillagt, til procedurerne for delegerede
retsakter og gennemførelsesretsakter i henhold til artikel 290 og 291 i TEUF.
Europa-Parlamentet vedtog sin førstebehandlingsholdning til denne forordning den 14. januar 2014.
Fritagelse af transport af flydende olier og fedtstoffer ad søvejen
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af Kommissionens forordning om fritagelse af
transport af flydende olier og fedtstoffer ad søvejen fra visse bestemmelser i bilag II til forordning
(EF) nr. 852/2004
2
(5385/14).
I henhold til forordning (EF) nr. 852/2004 om fødevarehygiejne skal bulktransport af fødevarer i
flydende form eller i form af granulat eller pulver foregå i beholdere og/eller containere/tanke, der
er forbeholdt transport af fødevarer (bilag II, kapitel IV). Dette krav er imidlertid ikke praktisk, når
det finder anvendelse på transport af flydende olier og fedtstoffer til konsum i søgående fartøjer.
Derudover er antallet af søgående fartøjer bestemt til transport af fødevarer utilstrækkeligt til at
opfylde behovet i forbindelse med den fortsatte handel med sådanne olier og fedtstoffer.
1
2
TRIPS-aftalen administreres af Verdenshandelsorganisationen (WTO) og fastlægger
minimumsstandarder for mange former for regulering af intellektuel ejendomsret (IP), som
anvendes på statsborgere fra andre WTO-medlemmer.
EUT L 139 af 30.4.2004, s. 1.
6555/14
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454084_0016.png
17. februar 2014
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har vurderet kriterierne for acceptable
forudgående ladninger af spiselige fedtstoffer og olier samt en liste over stoffer, der tager hensyn til
disse kriterier. På dette grundlag bør den foreslåede forordning ophæve og erstatte det nuværende
direktiv 96/3/EF
1
, som hidtil har indrømmet dispensation for så vidt angår transport af flydende
olier og fedtstoffer ad søvejen.
Kommissionens forordning er omfattet af den såkaldte forskriftsprocedure med kontrol. Det
betyder, at da Rådet nu har givet sin godkendelse, kan Kommissionen vedtage forordningen,
medmindre Europa-Parlamentet gør indsigelse.
TRANSPORT
Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagenturs gebyrer
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning om Det
Europæiske Luftfartssikkerhedsagenturs gebyrer og afgifter og om ophævelse af forordning (EF) nr.
593/2007 (17420/13 +
ADD 1).
Kommissionens forordning er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Det betyder, at da
Rådet nu har givet sin godkendelse, kan Kommissionen vedtage forordningen, medmindre Europa-
Parlamentet gør indsigelse.
Indførelse af støjrelaterede driftsrestriktioner i Unionens lufthavne
Rådet vedtog en politisk aftale om fastsættelse af bestemmelser og procedurer for indførelse af
støjrelaterede driftsrestriktioner i Unionens lufthavne inden for en afbalanceret strategi og om
ophævelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/30/EF.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
5839/14.
1
EFT L 21 af 27.1.1996, s. 42.
6555/14
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454084_0017.png
17. februar 2014
International konvention om fiskeskibes sikkerhed*
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af medlemsstaterne til at undertegne, ratificere eller
tiltræde Cape Town-aftalen fra 2012 om gennemførelse af bestemmelserne i protokollen af 1993 til
den internationale Torremolinoskonvention om fiskeskibes sikkerhed, 1977 (teksten til afgørelsen:
13408/13; erklæringer:
13952/13 ADD 1
+
ADD 2).
Ingen af disse internationale instrumenter, som er etableret inden for rammerne af Den
Internationale Søfartsorganisation (IMO), er trådt i kraft, da det nødvendige antal ratifikationer
aldrig er blevet opnået. På EU-plan blev der indført sikkerhedsstandarder, der bygger på
Torremolinosprotokollen, med et direktiv fra 1997, der fastsætter harmoniserede
sikkerhedsforskrifter for fiskeskibe med en længde på 24 m og derover, men det ville være til gavn
for sikkerheden til søs og den fair konkurrence, hvis reglerne også fandt anvendelse på
internationalt plan. EU-medlemsstaterne bør derfor ratificere aftalen, så kravene til ratifikation med
henblik på ikrafttræden kan opfyldes.
SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK
Pensionsrettigheder
Rådet vedtog sin førstebehandlingsholdning (17612/13) og begrundelsen (17612/1/13
REV 1 ADD
1)
vedrørende et direktiv om mindstekrav til fremme af arbejdskraftens mobilitet gennem bedre
erhvervelse og bevarelse af supplerende pensionsrettigheder.
Direktivets formål er at reducere hindringerne i visse supplerende pensionsordninger og derved
fremme arbejdstagernes mobilitet. Desuden tackler direktivet spørgsmålet om arbejdstagernes ret til
at blive informeret om, hvordan mobiliteten berører optjening og bevarelse af deres supplerende
pensionsrettigheder.
6555/14
DA
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454084_0018.png
17. februar 2014
UDENRIGSANLIGGENDER
Restriktive foranstaltninger - Egypten
Rådet godkendte en meddelelse til offentliggørelse i EU-Tidende som forberedelse af revisionen af
de restriktive foranstaltninger mod visse personer, enheder og organer på baggrund af situationen i
Egypten.
Restriktive foranstaltninger
Rådet ændrede Rådets afgørelse 2011/101/FUSP og forlængede dens gyldighed til den
20. februar 2015.
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Rammeaftale om deltagelse med Colombia
Rådet godkendte, at der indledes forhandlinger med Republikken Colombia om en aftale om
rammerne for Republikken Colombias deltagelse i EU's krisestyringsoperationer.
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Sæsonarbejdere
Rådet vedtog et direktiv om betingelserne for tredjelandsstatsborgeres indrejse og ophold med
henblik på sæsonarbejde (PE-CONS
113/13).
Direktivet som vedtaget indeholder retfærdige og gennemsigtige regler for indrejse og ophold for
sæsonarbejdere, der ikke er EU-borgere. Det fastsætter også et sæt fælles rettigheder, som
sæsonarbejdere er berettiget til under deres ophold i EU for at undgå, at de udnyttes økonomisk og
socialt. Samtidig fastsætter det incitamenter og sikkerhedsforanstaltninger for at undgå, at
midlertidige ophold bliver permanente.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
6429/14.
6555/14
DA
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454084_0019.png
17. februar 2014
TOLDUNIONEN
Aftalen mellem EU og Rusland om narkotikaprækursorer
Rådet godkendte indgåelsen af en aftale med Rusland med henblik på at styrke det gensidige
samarbejde for at forhindre uretmæssig anvendelse af narkotikaprækursorer fra den lovlige handel
med henblik på at imødegå ulovlig fremstilling af narkotika
(12221/13).
Aftalen
(8178/13 +
COR 2)
blev undertegnet den 4. juni 2013
(se pressemeddelelse
10501/13).
6555/14
DA
19