Europaudvalget 2013-14
S 101
Offentligt
1289286_0001.png
J.nr. 13-5302496
Til Folketingets Lovsekretariat
Hermed sendes svar på spørgsmål S 101 af 2. oktober 2013, indleveret af Eva
Kjer Hansen (V).
Holger K. Nielsen
/
Lise Bo Nielsen
1/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål
Hvad er ministerens holdning til, at de danske rederier, jf. artikel i Børsen af
16. september 2013, mener, at Skatteministeriet fortolker EU's statsstøtteregler
så restriktivt, at Danmark går glip af tusindvis af danske job inden for off-
shore- og vindsektoren, og har ministeren kendskab til EU-lande, der fortolker
EU's
statsstøtteregler
mindre
restriktivt
end
Skatteministeriet?
Svar
Kommissionen har udfærdiget retningslinjer for, hvorledes EU-
medlemsstaterne kan etablere særlige begunstigende skatteregler for det mari-
time erhverv, jf. EF-retningslinjer for statsstøtte til søtransporten (97/C
205/5) og EU-retningslinjer for statsstøtte til søtransportsektoren (2004/C
13/03). Danmark har i forbindelse med vedtagelsen af de særlige regler i ton-
nageskatteloven og lov om beskatning af søfolk (DIS-ordningen) udnyttet
muligheden for at give støtte til søtransport.
Specialskibe inden for offshore- og vindsektoren omfattes ikke umiddelbart af
statsstøtteretningslinjerne, da der er tale om skibe, der ofte ikke udfører tradi-
tionel søtransport, dvs. transport af passagerer og gods. Skibene omfattes ikke
af de gældende regler i tonnageskatteloven.
Af regeringens
Vækstplan for det Blå Danmark
fremgår det, at regeringen vil
arbejde for, at EU´s maritime statsstøtteretningslinjer bliver gjort mere tids-
svarende og i bedre overensstemmelse med udviklingen i den maritime sektor,
herunder i forhold til operation af indchartrede skibe og brug af specialskibe
indenfor blandt andet offshore.
Som opfølgning herpå sendte den daværende erhvervs- og vækstminister i
april 2013 et notat til EU-Kommissionen med henblik på at afdække mulighe-
derne for at få udvidet statsstøtteretningslinjerne på området.
EU-Kommissionen har i maj måned meddelt erhvervs- og vækstministeren, at
specialskibe efter en foreløbig vurdering kan omfattes af de nuværende ret-
ningslinjer. Det vil dog kræve en nærmere analyse, som kan gennemføres i
forbindelse med en konkret notifikation af, hvad Danmark ønsker omfattet af
tonnageordningen.
Kommissionen har uden konkret stillingtagen givet udtryk for, at specialskibe
indenfor blandt andet offshoresektoren kan omfattes af EU´s statsstøtteregler
og har henvist Danmark til at søge at få konkrete ændringer af tonnageskatte-
loven godkendt.
På baggrund af det seneste svar fra Kommissionen vil regeringen overveje,
hvordan intentionerne i regeringens vækstplan bedst kan opfyldes. I første
omgang med henblik på at tage kontakt til Kommissionen med en konkret
model for en modernisering af tonnageskattereglerne i tråd med vækstplanen.
2/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Skatteministeriet har ikke kendskab til, hvorledes andre EU-medlemslande
fortolker statsstøttereglerne. Det er dog værd at bemærke, at en evt. udvidelse
af tonnageskatteloven, som ikke kan opnå Kommissionens godkendelse, vil
udgøre ulovlig statsstøtte, som næppe er i Danmarks eller erhvervets interesse.
3/3