Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 126
Offentligt
1426390_0001.png
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. november 2014
Færdselskontoret
Sidsel Kathrine Møller
2014-0032-1642
1357320
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 43 (Alm. del), som Folketin-
gets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 28. oktober 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Nonbo (V).
Mette Frederiksen
/
Sidsel Kathrine Møller
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 126: Kopi af TRU alm. del - svar på spørgsmål 43 om de danske lovkrav til kontrolapparat i lastbiler vedr. køre- og hviletider er direkte implementeret fra EU-krav, eller om der findes områder, hvor Danmark stiller højere krav end resten af EU, fra justitsministeren
Spørgsmål nr. 43 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, om de danske lovkrav til kontrol-
apparat i lastbiler vedr. køre- og hviletider er direkte imple-
menteret fra EU-krav, eller om der findes områder, hvor Dan-
mark stiller højere krav end resten af EU - her tænkes bl.a. på
krav om kontrolapparater i veteranlastbiler?”
Svar:
1.
Køre- og hviletidsreglerne baserer sig på EU-forordninger om hen-
holdsvis køre- og hviletid og kontrolapparater. Forordninger er bindende i
alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat. De muligheder
for at fastsætte nationale undtagelser fra reglerne, som forordningerne in-
deholder, er fuldt ud gennemført i dansk ret. Der kan ikke i national lov-
givning fastsættes yderligere undtagelser eller ske en udvidelse af dispen-
sationsadgangen.
Det er derfor Justitsministeriets opfattelse, at der fra dansk side er taget de
hensyn, der kan tages for ikke at pålægge visse typer af kørsler unødige
krav og regler. Reglerne, der har til formål dels at forbedre færdselssikker-
heden og arbejdsvilkårene for chaufførerne, dels at sikre en effektiv kon-
trol og skabe ensartede konkurrencevilkår mellem de forskellige former
for landtransport, skal selvfølgelig overholdes.
2.
Justitsministeriet kan nærmere oplyse, at reglerne om køre- og hviletid
er fastsat i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 561/2006 (køre-
og hviletidsforordningen), som navnlig indeholder regler om, hvor længe
en chauffør maksimalt må køre, og hvornår og hvor længe chaufføren skal
hvile.
Reglerne om kontrolapparater inden for vejtransport er fastsat i Rådets
forordning nr. 3821/85 af 20. december 1985 om kontrolapparatet inden
for vejtransport (kontrolapparatforordningen) og indeholder navnlig regler
om installering og anvendelse af kontrolapparater.
3.
Det er i kontrolapparatforordningens artikel 3, stk. 1, fastsat, at kontrol-
udstyr skal installeres og anvendes i køretøjer, der er registreret i en med-
lemsstat, og som anvendes til vejtransport af personer eller gods, undtagen
de køretøjer, der er nævnt i køre- og hviletidsforordningens artikel 3. Det
følger desuden af kontrolapparatforordningens artikel 3, stk. 2, at med-
lemsstaterne kan undtage køretøjer, der er omhandlet i køre- og hviletids-
2
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 126: Kopi af TRU alm. del - svar på spørgsmål 43 om de danske lovkrav til kontrolapparat i lastbiler vedr. køre- og hviletider er direkte implementeret fra EU-krav, eller om der findes områder, hvor Danmark stiller højere krav end resten af EU, fra justitsministeren
forordningens artikel 13, stk. 1, fra anvendelsen af kontrolapparatforord-
ningen.
Det fremgår af kontrolapparatforordningens artikel 3, stk. 3, at medlems-
staterne med Kommissionens godkendelse kan undtage køretøjer, der an-
vendes til de transportopgaver, der er omhandlet i artikel 14 i køre- og hvi-
letidsforordningen.
4.
Det er i køre- og hviletidsforordningens artikel 2 fastsat, at køre- og hvi-
letidsforordningen som udgangspunkt gælder for godstransport med et kø-
retøj, hvis største tilladte totalvægt inklusive påhængsvogn eller sættevogn
overstiger 3,5 ton, og for personbefordring med et køretøj, der er konstrue-
ret eller permanent indrettet til at befordre mere end ni personer, inklusive
føreren, og er beregnet til dette formål.
Det er i køre- og hviletidsforordningens artikel 3 fastsat, at forordningen
ikke finder anvendelse for vejtransport med en række nærmere angivne kø-
retøjer. Således fremgår det f.eks. af artikel 3, litra i, at forordningen ikke
gælder for vejtransport med erhvervskøretøjer, der har veteranlastbilstatus
i henhold til lovgivningen i den medlemsstat, hvor der køres i dem, og som
anvendes til ikke-erhvervsmæssig personbefordring eller godstransport.
Desuden indeholder køre- og hviletidsforordningens artikel 13 en hjemmel
til, at medlemsstaterne under nærmere betingelser kan tillade, at transport,
der udføres ved hjælp af de i bestemmelsen opregnede køretøjer, kan und-
tages fra forordningens artikel 5-9, som indeholder nærmere regler om
bl.a. køretid, hviletid og pauser.
Samtlige undtagelser indeholdt i forordningens artikel 13, stk. 1, er indført
i dansk ret, jf. § 2 i bekendtgørelse nr. 328 af 28. marts 2007 om køre- og
hviletidsbestemmelserne i vejtransport (køre- og hviletidsbekendtgørel-
sen). Ingen af disse undtagelser omfatter veteranlastbiler.
5.
Det fremgår endvidere af køre- og hviletidsforordningens artikel 14, stk.
1, at medlemsstaterne for så vidt som det er foreneligt med de i artikel 1
fastsatte mål med godkendelse fra Kommissionen kan tillade, at transport,
der udføres under ekstraordinære omstændigheder, undtages fra bestem-
melserne i artikel 6-9 (om køretid, hviletid og pauser).
Det følger af § 1, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 328 af 28. marts 2007 om kø-
re- og hviletidsbestemmelserne i vejtransport (køre- og hviletidsbekendt-
3
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 126: Kopi af TRU alm. del - svar på spørgsmål 43 om de danske lovkrav til kontrolapparat i lastbiler vedr. køre- og hviletider er direkte implementeret fra EU-krav, eller om der findes områder, hvor Danmark stiller højere krav end resten af EU, fra justitsministeren
gørelsen), at kompetencen til at træffe beslutning om at tillade, at forord-
ningernes bestemmelser ikke anvendes på køretøjer, der udfører transport
under ekstraordinære omstændigheder, i Danmark er henlagt til Rigspoliti-
et.
For nærmere oplysninger om vurderingen af, hvornår der foreligger eks-
traordinære omstændigheder, henvises til den samtidige besvarelse af
spørgsmål nr. 45 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg.
4