Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 127
Offentligt
1426394_0001.png
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. november 2014
Færdselskontoret
Sidsel Kathrine Møller
2014-0032-1643
1357324
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 44 (Alm. del), som Folketin-
gets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 28. oktober 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Nonbo (V).
Mette Frederiksen
/
Sidsel Kathrine Møller
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 127: Kopi af TRU alm. del - svar på spørgsmål 44 om, hvornår kravet om kontrolapparat vedr. køre- hviletid i veteranlastbiler er fremsat i EU, og pr. hvilken dato det er gennemført som generelt krav i Danmark, fra justitsministeren
Spørgsmål nr. 44 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, hvornår kravet om kontrolapparat
vedr. køre- hviletid i veteranlastbiler er fremsat i EU, og pr.
hvilken dato det er gennemført som generelt krav i Danmark?”
Svar:
1.
Køre- og hviletidsreglerne baserer sig på EU-forordninger om hen-
holdsvis køre- og hviletid og kontrolapparater. Forordninger er bindende i
alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat. Installering og
brug af et kontrolapparat har siden den 1. januar 1978 i medfør af EU-
forordninger været obligatorisk i landevejstransport for kørselsstrækninger
eller dele heraf, der tilbagelægges inden for Fællesskabet med køretøjer,
som er indregistreret i en medlemsstat eller et tredjeland, når køretøjet ta-
ges i brug.
2.
Justitsministeriet kan nærmere oplyse, at der ved Rådets forordning
(EØF) nr. 543/69 af 25. marts 1969 om harmonisering af visse bestemmel-
ser på det sociale område inden for landevejstransport (den første køre- og
hviletidsforordning) blev indført regler om køre- og hviletid for landevejs-
transport for kørselsstrækninger eller dele heraf, der tilbagelægges inden
for Fællesskabet med køretøjer, som er indregistreret i en medlemsstat el-
ler et tredjeland, jf. artikel 2.
Forordningen fandt ikke anvendelse på transport med køretøjer til befor-
dring af højst 9 personer føreren indbefattet, eller køretøjer, der benyttedes
til godstransport, og hvis største tilladte totalvægt inklusiv påhængsvogne
eller sættevogne ikke oversteg 3,5 tons. Endvidere var en række nærmere
opregnede køretøjer undtaget fra forordningen. Veteranlastbiler var ikke
omfattet af disse undtagelser, jf. artikel 4.
Personalet på et køretøj skulle i medfør af forordningen som udgangspunkt
være i besiddelse af en personlig kontrolbog, hvori der skulle indføres op-
lysninger om køre- og hviletider, jf. artikel 14. Forordningen pålagde Rå-
det senest den 31. december 1969 på forslag af Kommissionen at fastsætte
de tekniske karakteristika for et mekanisk kontrolapparat, der, så vidt dette
var muligt, skulle erstatte den personlige kontrolbog, jf. artikel 16.
Forordningen fandt anvendelse på den internationale transport mellem
medlemsstaterne fra den 1. oktober 1969 og for al transport nævnt i for-
ordningens artikel 2, jf. ovenfor, fra den 1. oktober 1970.
2
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 127: Kopi af TRU alm. del - svar på spørgsmål 44 om, hvornår kravet om kontrolapparat vedr. køre- hviletid i veteranlastbiler er fremsat i EU, og pr. hvilken dato det er gennemført som generelt krav i Danmark, fra justitsministeren
Den første køre- og hviletidsforordning blev ophævet ved Rådets forord-
ning (EØF) nr. 3820/85 af 20. december 1985 om harmonisering af visse
bestemmelser på det sociale område inden for vejtransport, der siden er
blevet ophævet ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.
561/2006/EF af 15. marts 2006 om harmonisering af visse sociale be-
stemmelser inden for vejtransport mv. (den nugældende køre- og hviletids-
forordning). Forordningens generelle anvendelsesområde er fastholdt, dog
er der sket en udvidelse af typer af køretøjer, der er undtaget fra reglerne.
Disse undtagelser omfatter ikke veteranlastbiler, der udfører erhvervsmæs-
sig kørsel.
3.
Ved Rådets forordning (EØF) nr. 1463/70 af 20. juli 1970 om indførelse
af et kontrolapparat inden for landevejstransport (den første kontrolappa-
ratforordning) blev det fastsat, at kontrolapparater skal installeres og be-
nyttes i køretøjer, som anvendes til person- eller godsbefordring i lande-
vejstrafik og som er indregistreret i en medlemsstat, med undtagelse af kø-
retøjer omfattet af artikel 4 i den første køre- og hviletidsforordning, jf.
ovenfor under pkt. 1, samt køretøjer til personbefordring i rutetrafik, hvis
afstanden mellem endestationerne er over 50 km, jf. artikel 3.
Det fremgår af den første kontrolapparatforordnings artikel 4, stk. 1, bl.a.,
at køretøjer, der fra den 1. januar 1975 indregistreres for første gang, skal
have installeret og anvende et kontrolapparat, når køretøjet tages i brug.
Fra den 1. januar 1978 er installering og brug af kontrolapparat obligato-
risk også for andre køretøjer, jf. artikel 4, stk. 2.
Rådets forordning (EØF) nr. 543/69 af 25. marts 1969 blev ophævet ved
Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 af 20. december 1985 om kontrolap-
paratet inden for vejtransport (den nugældende kontrolapparatforordning).
Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 43 og
45 (Alm. del) af Folketingets Transportudvalg.
3