Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 179
Offentligt
1433229_0001.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevarestyrelsen/Dyresundhed
Dep. sagsnr.: 28776
Den 9. december 2014
FVM 352
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om Kommissionens ændring af bilag V til Europa-Parlamentet og Rådets Forord-
ning nr. 999/2001 om fastsættelse af regler for forebyggelse af, kontrol med og
udryddelse af visse transmissible spongiforme encephalopatier (TSE)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af bilag V i TSE
1
forordning nr. 999/2001
som angår definitionen af specificeret risikomateriale (SRM
2
). Med forslaget vil SRM listen
i praksis blive reduceret for alle EU medlemsstater. Det indebærer, at ikke alle tarme er
SRM. Forslaget forventes at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU negligerbart.
Forslaget forventes sat til afstemning i Den stående komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder (SCoPAFF) den 16. december 2014. Regeringen stiller sig positivt overfor forslaget
under hensyntagen til, at risikoen er negligerbar i henhold til en vurdering foretaget af
EFSA.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag om ændring af bilag V til Europa-Parlamentet og Rå-
dets Forordning (EF) nr. 999/2001 om fastsættelse af regler for forebyggelse af, kontrol
med og udryddelse af visse transmissible spongiforme encephalopatier.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr.
999/2001 af 22. maj 2001 om fastsættelse af regler for forebyggelse af, kontrol med og
udryddelse af visse transmissible spongiforme encephalopatier artikel 23, første afsnit.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den stående komité for Plan-
ter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-
lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med
henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager
forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har ud-
talt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den stående komité for
Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) forelægger Kommissionen sagen for Rådet
og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal in-
den for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-
Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Transmissible spongiforme encephalopatier (TSE) er en overordnet betegnelse for sygdomme, hvorunder
blandt andet Bovin spongiforme encephalopatier (BSE) hører.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433229_0002.png
2
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den stående komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 16. december 2014.
Nærhedsprincippet
Der er tale om ændring af et bilag til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet.
Formål og indhold
Kommissionen har fremlagt forslag til ændring af bilag V i TSE forordning nr. 999/2001
for så vidt angår listen over specificeret risikomateriale (SRM). Med forslaget vil listen
over SRM blive reduceret for lande indenfor kategorierne ”kontrolleret” og ”ukendt” BSE
risiko i EU. I praksis vil det, indtil der vedtages ændrede regler for EU medlemsstater
med ”ubetydelig” BSE risiko (Danmark findes i denne kategori), også gælde for lande
med ubetydelig risiko for BSE. Opdelingen i risikoklasser er fastsat i Verdensorganisatio-
nen for dyresundhed (OIE).
Kommissionen fremsatte i oktober 2014 forslag om en ændring af TSE forordning
999/2001 for så vidt angår kravet om at fjerne specificeret risikomateriale (SRM) for
medlemsstater med status som land med ubetydelig risiko for BSE. Med forslaget fra ok-
tober vil fjernelse af SRM ikke længere være et krav for medlemsstater med ubetydelig
risiko, hvilket blandt andet omfatter Danmark. Indtil forslaget fra oktober træder i kraft
vil erhvervet i Danmark have glæde af indeværende forslag, som forventes at blive ved-
taget hurtigere. Når forslaget fremlagt i oktober træder i kraft, vil det for erhvervet i
Danmark betyde en mulighed for benyttelse af en endnu større del af dyret end for det
indeværende forslag.
EU’s SRM regler er generelt strengere end OIE reglerne. Ifølge OIE reglerne er der ikke
krav om at fjerne andet end den sidste del af tyndtarmen for lande med ”kontrolleret” ri-
siko eller ”ukendt” risiko for BSE, mens der ikke er krav om at fjerne SRM for lande med
”ubetydelig” risiko for BSE. EU kan altså på nuværende tidspunkt fuldt lovligt importere
produkter produceret i tredjelande med status som kontrolleret eller ukendt risiko for
BSE, som i EU ville blive kasseret som SRM.
I forslaget henvises der til, at Kommissionen med TSE køreplan II har forpligtet sig til at
basere ændringer i SRM listen på solid ny videnskabelig dokumentation under oprethol-
delse af det eksisterende høje forbrugerbeskyttelsesniveau i EU. Kommissionens plan er
generelt at tilstræbe en tilpasning af EU’s SRM liste til de internationale standarder hos
Verdensorganisationen for dyresundhed (OIE), når det sker på baggrund af solid viden-
skabelig rådgivning.
Forslaget fremsættes med baggrund i en EFSA vurdering fra februar 2014 om BSE risiko-
en ved kvægtarme og tarmkrøset (mesenteriet – det, som tarmene er hængt op i). Risi-
kovurderingen kvantificerer risikoen i de forskellige dele af tarmene og angiver, hvor stor
SRM er de dele af kreaturer, får og geder, som kan indeholde smitsomt materiale, hvis dyrene er smittet med
BSE/TSE.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
en andel af SRM, der findes i hvilke dele af tarmene, og i hvilke aldersgrupper risikoen er
størst.
På baggrund af den nyeste EFSA vurdering og for at gøre det praktisk anvendeligt og
kontrollerbart, foreslår Kommissionen, at SRM fortsat skal fjernes for de sidste fire meter
af tyndtarmen, blindtarmen og tarmkrøset. Resten af tarmene er altså ikke længere SRM.
Kommissionen gør i den forbindelse opmærksom på, at det ikke er et realistisk mål, at
opnå fuldstændig eliminering af risikoen, hvilket heller ikke er tilfældet her.
Forslaget baseres på en eksisterende EFSA vurdering fra 2011, hvor det er vist, at kun
10% af den totale infektivitet er associeret med den sidste del af tyndtarmen. Tarmene
bidrager derfor kun lidt til den totale BSE infektivitet, og med forslaget skal den sidste del
af tyndtarmen, blindtarmen og tarmkrøset stadig fjernes som SRM.
DTU, Veterinærinstituttet, vurderer, at det videnskabelige grundlag for forslaget er til
stede.
Udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol.
Gældende dansk ret
I Danmark reguleres TSE området af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
999/2001 af 22. maj 2001 om fastsættelse af regler for forebyggelse af, kontrol med og
udryddelse af visse transmissible spongiforme encephalopatier senest ændret ved Kom-
missionens forordning (EU) nr. 630/2013 af 28. juni 2013.
Forslaget vedrører en ændring af TSE forordning 999/2001 med senere ændringer. Æn-
dringen vil være direkte gældende i Danmark, men der vil være behov for tilpasning af
følgende dansk lovgivning:
Vejledning nr. 9841 af 19/12/2013 om kontrol med håndtering af specificeret risikomate-
riale.
Bekendtgørelse nr. 1288 af 20/12/2011 om overvågning og bekæmpelse af TSE hos får
og geder.
Bekendtgørelse nr. 878 af 01/07/2013 om overvågning og bekæmpelse af BSE hos kvæg
med senere ændringer.
Konsekvenser
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser eller administrative konsekvenser for
det offentlige, men vil medføre byrdelettelser for erhvervslivet, idet listen over SRM bliver
reduceret. Endvidere vil erhvervet have mulighed for at sælge produkter, som tidligere
skulle kasseres.
En vedtagelse af forslaget kan medføre behov for tilpasning af vejledning og bekendtgø-
relse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433229_0004.png
4
Forslaget skønnes at have negligerbar indvirkning på beskyttelsesniveauet i Danmark og i
EU.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærknin-
ger:
Landbrug og Fødevarer støtter forslaget, idet de overordnet set mener, at EU’s regler om
BSE (kogalskab) og specificeret risikomateriale skal baseres på anbefalinger fra Verdens-
organisationen for Dyresundhed (OIE). Det foreliggende forslag er mere restriktivt end
OIE, men det er et skridt i den rigtige retning og er baseret på EFSA’s vurdering, hvorfor
Landbrug & Fødevarer kan støtte forslaget.
Daka, en forarbejdningsvirksomhed, der forarbejder animalske biprodukter, som ikke an-
vendes til konsum, støtter forslaget. Daka er principielt tilhænger af at følge OIE’s anbe-
falinger. I det foreliggende tilfælde baserer Kommissionens forslag sig netop på OIE’s an-
befalinger samt EFSA’s risikovurderinger. Daka påpeger, at det er meget vigtigt, at man
snarest muligt følger op på andre områder, hvor der forefindes restriktioner i relation til
BSE som for eksempel foderforbuddet, og ligeledes her følger OIE’s anbefalinger, således
at der er transparens i lovgivningen, og ikke mindst er lige markedsvilkår for EU med-
lemsstater i en sammenligning med tredjelande. Dette gælder også i kategoriseringen af
animalske biprodukter og deres anvendelse.
Daka pointerer endvidere, at en etapevis reduktion af listen over SRM, kan medføre pro-
duktionsmæssige problemer, idet Dakas nuværende produktionsanlæg for kategori 1 ma-
teriale (primært SRM) er tilpasset den eksisterende mængde kategori 1 råvarer. En kraf-
tig reduktion af mængden af kategori 1 materiale kan skabe stor ubalance i Dakas pro-
duktionsanlæg, der i givet fald kan have alt for stor kapacitet til den faktiske mængde af
kategori 1 materiale, efter reduktioner af SRM.
Fødevarestyrelsen bemærker, at ændringer foretages i takt med tilvejebringelse af viden-
skabelig dokumentation fra EFSA. Fødevarestyrelsen arbejder på yderligere lempelser
vedrørende SRM særligt for lande med ubetydelig risiko for BSE.
Regeringens foreløbige generelle holdning
På nuværende tidspunkt er det fuldt lovligt at importere produkter produceret i tredjelan-
de med status som land med kontrolleret eller ukendt risiko for BSE, hvor der ikke er
fjernet andre tarme end sidste dele af tyndtarmen som SRM. Baseret på den videnskabe-
lige dokumentation fra EFSA vurderes det, at forbrugerne ikke stilles dårligere ved, at EU
reducerer listen over SRM for EU medlemsstater med kontrolleret eller ukendt BSE risiko
samt for ubetydelig risiko medlemsstaterne, indtil der vedtages særskilte regler for sidst-
nævnte lande.
Forslaget medfører byrdelettelser for erhvervet, idet listen over SRM reduceres. Idet er-
hvervet gerne ser yderligere lettelser som følge af, at Danmark er et land med ubetydelig
risiko for BSE vil regeringen arbejde for lettelser på det område også, når det sker på
baggrund af solid videnskabelig dokumentation.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Regeringen agter på den baggrund at stemme for forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger ikke offentlige oplysninger om andre medlemsstaters holdninger.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Der er tidligere oversendt notat om TSE køreplan II samt specifikt om Kommissionens kø-
replan for fjernelse af specificeret risikomateriale.
Der er tidligere oversendt grundnotat om forslag vedrørende specificeret risikomateriale
(SRM) for medlemsstater med status som land med ubetydelig risiko for BSE til folketin-
gets Europaudvalg 9. oktober 2014.