Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 186
Offentligt
1434759_0001.png
NOTAT
17. november 2014
Notat vedrørende regeringens høringssvar på Kommissionens høring
om selskabers grænseoverskridende fusioner og spaltninger i EU
Kommissionen har i september 2014 iværksat en offentlig høring om sel-
skabers grænseoverskridende fusioner og spaltninger i EU.
En ”fusion” er en sammenlægning af to eller flere selskaber. Fusion bety-
der, at et eller flere selskaber opløses ved overdragelse af hele formuen til
et andet selskab. En ”spaltning” er en hel eller delvis opsplitning af et be-
stående selskab. Spaltning betyder, at et selskab opløses gennem opdeling
af selskabets formue til to eller flere nye eller eksisterende selskaber (op-
hørsspaltning) eller udskiller en del af sin formue til et eller flere nye eller
eksisterende selskaber (grenspaltning). Når der er tale om en grænseover-
skridende fusion eller spaltning bliver formuen overdraget helt eller del-
vist til et eller flere selskaber i andre medlemsstater.
Formålet med høringen er at få flere oplysninger om blandt andet eksiste-
rende hindringer for selskabers grænseoverskridende aktiviteter. Kom-
missionen vil benytte høringssvarene til blandt andet at afklare, om der er
behov for nye EU-initiativer på området.
Kommissionens høring er åben for svar fra alle interessenter, og regerin-
gen har derfor opfordret relevante danske aktører til at svare direkte til
Kommissionen eller til at levere input til regeringens høringssvar.
Danske erhvervsorganisationer ser meget gerne EU regulering, der letter
grænseoverskridende virksomhedsændringer, forudsat at man i den for-
bindelse også beskytter kreditorernes interesser. Fra fagbevægelsens side
lægger man vægt på, at de danske regler om medarbejderrepræsentation
og i det hele taget hensynet til medarbejderne også indgår i EU regulerin-
gen.
Den danske grundholdning har derfor hidtil været aktiv støtte til EU–
regulering, der letter grænseoverskridende virksomhedsændringer, forud-
sat man samtidig beskytter hensynet til kreditorer og medarbejdere.
Af regeringens høringssvar fremgår det, at Danmark overordnet støtter
muligheden for at kunne foretage grænseoverskridende fusioner. Dan-
mark har i flere år støttet EU-regulering på dette område og har været
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/2
blandt de første lande til at gennemføre fx EU’s direktiv om grænseover-
skridende fusioner. Danmark er også nationalt gået foran og har tilladt
grænseoverskridende spaltning og grænseoverskridende flytning af hjem-
sted (selskabets kontaktadresse), selvom der endnu ikke er EU regler på
området. Regeringen støtter derfor, at man som noget nyt også indfører
fælleseuropæiske regler for grænseoverskridende spaltninger. Regeringen
foreslår, at reglerne så vidt muligt skal være identiske med reglerne om
grænseoverskridende fusioner, da udfordringerne forbundet med de to
grænseoverskridende aktiviteter er ens.
Regeringen anfører i høringssvaret fem overordnede forhold, som Kom-
missionen opfordres til at tage i betragtning i forhold til eventuelt kom-
mende ændringer. Det drejer sig om:
1) Reglerne om grænseoverskridende fusioner skal fortsat være omkost-
ningseffektive for virksomhederne, men samtidig indeholde de nød-
vendige sikkerheder for kreditorer og medarbejdere. Danmark lægger
særlig vægt på, at medarbejdernes ret til repræsentation fortsat be-
skyttes.
2) Grænseoverskridende fusioner skal være mulige for både aktie- og
anpartsselskaber, men Kommissionen opfordres til at kigge på mulig-
heden for at tillade fusion af andre EU-regulerede selskabsformer.
3) Kommissionen opfordres til at arbejde for regler om grænseoverskri-
dende spaltninger, da det kan medføre færre omkostninger for selska-
berne, når de ønsker at spalte til andre EU-selskaber.
4) Reglerne om grænseoverskridende spaltninger bør bygge på de alle-
rede eksisterende og tilsvarende regler om grænseoverskridende fusi-
oner, og det bør overvejes at lade reglerne om grænseoverskridende
fusion og spaltning fremgå af et og samme direktiv.
5) Kommissionen opfordres endvidere til at fastsætte regler om grænse-
overskridende flytning af hjemsted. Dette område er i dag ikke regu-
leret på EU-niveau.
Det er synspunkter, som både erhvervsorganisationer og fagbevægelse
grundlæggende forventes at kunne støtte.