Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 205
Offentligt
1437448_0001.png
Kammeradvokaten
3. DECEMBER 2014
J.nr.: 7509372 HSIRHO/DEL
Notat om Kommissionens afgørelse af
9.
juli 2014 i sag SA.35683 (2012/N)­
Reklameafgift på husstandsomdelte reklamer- Danmark
l.
Indledning og sammenfatning
Skatteministeriet har anmodet om min vurdering af,
l ) om indførelse af et forbud mod kumulation af statsstøtte fra hhv. reklameafgiftslo­
ven og mediestøtteloven Iqæver en ændring af mediestøtteloven, og om et sådant
forbud kræver en ændring af Kommissionens statsstøttegodkendelse af mediestøt-
teordningen,og
.
'
.
2) om reklameafgiftslovens anvendelsesomr�½de indebærer en forskelsbehandling mel­
lem ugeaviser og dagblade,som·er statsstøtte til dagbladene.
Baggrunden for anmodningen er, at Skatteudvalget den 20. oktober 2014 har stillet to sam­
rådsspøgsmål herom til brug for et kommende samråd.
Sarrimenfattende er det min vurdering,
l)
at indførelse af et forbud mod kumulation kan ske ved en ændring af loven om re­
klameafgift på husstandsomdelte reklamer,men kræver ikke en tilsvarende ændring
af mediestøtte loven, og at indførelse af et sådant forbud ikke har konsekvenser for
Ko_mmissionens statsstøttegodkendelse af medi�½støtteloven,og
2) at reklameafgiftsloven ikke indebærer, at der ydes statsstøtte til de medier (særligt
dagblade), der ikke er omfattet af loven.
2.
Reklameafgiftsloven
Lov nr. 1228 af 18. december 20 12 om afgift på husstandsomdelte reklamer (reklameaf­
giftsloven) har til formål at bidrage til reduktion af mængden af papiraffald til gavn for mil.:.
Kammeradvokaten
Vester Farimagsgade 23
DK-1606 København V
Telefon +45 33 15 20
IO
Fax +45 33 15 61 15.
www.kammeradvokaten.dk
·
939404Jvl
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437448_0002.png
Kammeradvokaten
3. DECEMBER 2014
jøet ved at afgiftspålægge husstandsomdelte reklamer. Loven indfører i den forbindelse en
afgift på DKK 4 pr. kg. reklametryksag. For tryksager, der er omfattet af miljømærket
"Blomsten",er afgiften dog DKK 2 pr. kg. Loven forventes at træde i kraft i løbet af 2015.
Ifølge §
l,
stk.
l,
finder loven anvendelse på 'husstandsomdelte reklamer', hvorved forstås
''forsendelser, som har til formål at fremme afsætningen af varer eller tjenesteydelser, og
som arndeles uden betaling fra modtageren",
jf. lovens § l ,stk. 2.
En række tryksager er fritaget for afgiftspligten, herunder ugeaviser,jf.
$
2,stk.
l,
nr. 4. En
ugeavis skal, for at kunne blive omfattet af afgiftsfritagelsen, opfylde en række kriterier,
som fremgår af lovens § 2, stk. 2, herunder et krav om, at det redaktionelle stof i gennem­
snit som minimum skal udg"?re 25
%
af indholdet.
Ifølge lovbemærkningerne er ugeaviser afgiftsfritaget ud fra den betragtning, at ugeaviser
tjener andre formål end reklame, idet de indeholder en vis mængde redaktionelt stof, dvs.
stof, som der ikke modtages betaling for, og at ugeavis�½rne således er en vigtig kilde ved
udbredelse af f.eks. lokale nyheder.
Trykte dagblade mv., der sælges i abonnement, herunder indstik i dagblade mv., der arnde­
les til modtageren som følge af abonnementsorqninger, samt gratisaviser, der ikke hus­
standsomdeles,falder som følge af definitionen i §
l,
stk. 2 uden for lovens anvendelsesom­
råde.
3.
Mediestøtteloven
Den 20. november 2013 godkendte Kommissionen en statsstøtteordning om produktions­
.
støtte til skrevne medier- Kommissionens statsstøttesag nr. SA.36366 (20 13/N). Den-god­
kendte støtteordning er indeholdt i lov nr. 1604 af 26. december 2013 om mediestøtte (me­
diestøtteloven),som trådte i kraft den
l.
januar 2014.
Formålet med mediestøtt�½loven er at fremme et alsidigt og mangfoldigt udbud af nyheder af
samfundsmæssig og kulturel karakter med henblik på styrkelse af det danske demokrati og
den demokratiske debat-i Danmark.
Loven indebærer, at der ydes tilskud til trykte nyhedsmedier og til skrevne internetbaserede
nyhedsmedier, der formidler selvstændigt journalistisk bearbejdet stof,jf. § 3, stk.
l.
Betin­
gelserne for at modtage tilsk4d fremgår af lovens § 3, stk. 2. For at kunne opnå tilskud er
det bl.a. en betingelse, at nyhedsmediet har et indhold, hvor mindst halvdelen er redaktio­
nelt stof i form af artikler mv. inden for et bredt emneområde og med behandling af aktuelt
nyhedsstof, og at nyhedsmediet leveres eller stilles til rådighed i hele landet på ens vilkår
Side 2/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437448_0003.png
Kammeradvokaten
3. DECEMBER 2014
for brugerne og er tilgængeligt for alle, eventuelt mod betaling,jf. lovens § 3, stk. 2, nr. 5
'
og nr. 6.
Gratisaviser, herunder lokale ugeaviser, er ikke udelukket fra ordningen, men vil, efter det
oplyste, sjældent opfylde adgangskravene, herunder navnlig kriteriet om minimum 50
%
redaktionelt indhold.
.
4.
Kommissionens afgørelse af9. juli 2014 i sag SA.35683 (2012/N)
Ved afgørelse af 9. juli 2014 godkendte Kommissionen den danske reklameafgiftsordning,
jf. kommissionens sag SA.35683 (2012/N) Reklameafgift på husstandsomdelte reklamer
(herefter "afgørelsen").
�½
Det fremgår af afgørelsens punkt
l,
at Danmark anmeldte reklameafgiftsloven i sin helhed
til Kommissioi;Ien den 8. november 2012. Afgørelsens punkt 6-15 indeholder·en generel
beskrivelse af den anmeldte afgiftsordning, hvoraf det bl.a. fremgår, at foranstaltningen
indeholder en række fritagelser for afgiftspligten,jf. punkt9.
Afgiftsfritagelsernes forenelighed med statsstøttereglerne undersøges nærmere af Kommis­
sionen i afgørelsens afsnit 4. Kommissionen bemærker i den forbindelse følgende om af­
giftsordningen generelle udformning og rækkevidde:
"(72) Jf punkt 17-21 er der indført en ny afgift på husstandsomdelte reklamer, der er
udformet som en afgift, der opkræves pr. kg vægt af materialet. Afgiftssatsen er på
4
DKK pr. kg reklame. Denne afgift udgør det generelle referencesystem for Kommissi­
onens vurdering af selektivitet.
(73) Afgiftenfinder anvendelse på al post, som har til formål at fremme afsætningen
af varer og tjenesteydelser, der leveres gratis til modtageren uden abonnement eller
betalingfra denne. Lovgivningen giver mulighed for en rækkefritagelser for afgiften.
For så vidt angår reklameafgiftslovens anvendelsesområde, herunder afgrænsningen i for­
hold til abonnementsaviser,fremgår endvidere følgende af afgørelsens punkt 126 og 127:
'�½(126) På samme måde kan de danske husstande vælge at modtage aviser, de abon­
nerer på. Indstik i abonnementsaviser kan enten være af interesse for kunderne, eller
de kan skille sig af med dem. Hvis de respektive aviser ikke længere appellerer til
husholdningerne, opsiger disse abonnementet. Desuden får abonnementsaviser støtte
i henhold til mediestøtteloven (L 20) og kan ikke øge omfanget af reklamer væsentligt;
idet de ellers ikke længere opfylder betingelserne for støtte. En reklame, der distribu-
Side 3/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437448_0004.png
Kammeradvokaten
�½· DECEMBER 2014
eres mod betaling fra modtageren,
f
eks. som et indstik i et dagblad,
·udgør
et køb og
falder derfor uden for rækken af afgiftspligtige produkter.
(127) Udformningen af afgiften synes at være knyttet til den store mængde affald fra
gratis husstandsomdelte reklamer i forbindelse med de danske husholdningers passi­
vitet med hensyn til at udøve deres ret til at fravælge reklamer. Disse synes at. være
anderledes end reklamer, der afhentes på gaden eller offen,tlige steder, eller som man
vælger at modtage (abonnement). Kommissionen er enig i, at reklamer, der kan af­
hentes på offentlige steder, og. abonnementsaviser på b(lggrund af ovenstående kan
anses for at falde uden for reklameafgiftslovens anvendelsesområde."
I
relation til afgiftsfritagelsen for ugeaviser fandt Kommissionen, at denne fritagelse udgør
statsstøtte i henhold til
TEUF
artikel
l
07,
stk.
l',
men at støtten er forenelig med det i�½dre
marked, jf.
TEUF
artikel
l
07,
stk.
3,
litra c (afgørelsens konklusion).
I
forqindelse med vurderingen af afgiftsfritageisens proportionalitet lagde Kommissionen
bl.a. vægt på, at udgivere af ugeaviser, der modtager støtte i henhold til mediestøtteordnin­
gen, ikke samtidig kan modtage støtte i form af afgiftsfritageise efter reklameafgiftsordnin­
gen, jf. således punkt
l 04:
"... Ved at undlade at øge distributionsomkostningerne gennem den foreslåede afgift
er foranstaltningen derfor med til af. sikre den fortsatte levedygtighed for de lokale
gratis ugeaviser, der har en betydelig del af deres indtægter fra reklamer. Derudover
kan støttemodtagere under den eksisterende støtteordning for skrevne medier ikke.
drage fordel af den anmeldte skatte
fritagelse og omvendt. De danske myndigheder
styrker med denne mekanisme foranstaltningens proportionalitet og undgår, at disse
udgivere overkompenseres. "
Betingelsen, der udelukker kumulation, fremgik ikke af den notificerede reklameafgiftslov
eller dens forarbejder, men de danske myndigheder afgav et tilsagn overfor Kommissionen i
forbinØelse med notifikationen om, at fritagelse for reklameafgiften for ugeaviser i henhold
til reklameafgiftsloven ville være betinget af, at de pågældende ugeaviser ikke samtidig
modtager støtte efter mediestøtteloven.
I
Kommissionens beskrivelse af den anmeldte ordningen fremgår således af punkt
56:
"... Lokale ugeaviser er ikke udelukket fra den eksisterende [mediestøtteordning],
hvis de opfylder kriterierne for støtteberettigelse, men kumulering af støtte fra de to
ordninger [er} ikke mulig. Afgiftsfritagelsen anses ikke for at have nogen indvirkning
på støtteordningen for skrevne medier, i og med at den har til formål at neutralisere
en afgift, som vil påvirke lokale ugeavisers levedygtighed-negativt. "
Side 4/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437448_0005.png
Kammeradvokaten
3. DECEMBER 2014
,
.
5.
Min vurdering
'
'
Kommissionens afgørelse, hvorved statsstøtten i reklameafgiftsloven godkendes, forudsæt-
ter,at støtten til ugeaviser efter reklameafgiftsloven (i form af afgiftsfritagelsen) ikke kumu­
leres med støtte efter den allerede godkendte mediestøtteordning,jf. afgørelsens punkt 56.
,
I overensstemmelse med sædvanlig praksis indeholder Kommissionens afgørelse ikke nær­
mere anvisninger om,hvordan Danmark sikrer,at dette overholdes i praksis.
Afgørelsen kræver eller forudsætter således ikke, at mediestøtteloven ændres. Heller ikke­
·
efter dansk ret er det nødvendigt at ændre mediestøtteloven for at sikre, at det ovennævnte
tilsagn overholdes.
Det centrale er,at de danske. myndigheder i dansk lovgivning og i praksis overholder forud-
sætningerne for statsstøttegodkendelsen.
·
Dette kan f.eks. ske ved en !Ifndring af reklameafgiftsloven, som udelukker reklameafgifts­
fritagelse for ugeaviser samtidig med modtagelse af mediestøtte. Det fremgår af regeringens
lovprogram, at Skatteministeriet i denne folketingssamling vil fremsætte et lovforslag, der
vil have til formål at "tilrette lov om afgift af husstandsomdelte reklamer på baggrund af
Kommissionens beslutning." Det er således allerede tilkendegivet,at Kommissionens nævn­
te forudsætning vil blive indarbejdet i reklameafgiftsloven.
Efter min vurdering vil en sådan ændring lovteknisk set være fuldt tilstrækkelig til at sikre
overholdelse af vilkåret i Kommissionens afgørelse. En indsættelse af en tilsvarende be­
stemmelse i mediestøtteloven ville være udtryk for en overflødig regeldublering.
Jeg bemærker videre, at det forhold, at en ny støtteordning indeholder en betingelse om, at
der ikke kan ske kumulation med støtte, der ydes i henhold til en anden tidligere godkendt
støtteordning, ikke indebærer en notifikationspligtig ændring af den tidligere godkendte
ordning. Det er derfor ikke nødvendigt at foretage en ny statsstøttenotifikation.af mediestøt­
teordningen.
Det er endvidere
·�½in
vurdering, at Kommissionen i afgørelsen har lagt til grund, at af­
grænsningen af reklameafgiftslovens anvendelsesområde ikke i sig selv indebærer statsstøt­
te til de medier, herunder dagblade mv.,der ikke er omfattet lovens anvendelsesområde.
Jeg lægger i den forbindelse vægt på, at de danske myndigheder notificerede reklameaf­
giftsloven i sin helhed, at Kommissionen i punkt 72 i afgørelsen anfører, at afgiften på 4
DKK pr. kg reklame udgør det generelle afgiftssystem for Kommissionens vurdering af
selektivitet, og at Kommissionen i afgørelsen foretager en vurdering af de specifikke af-
Side 5/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437448_0006.png
Kammeradvokaten
3. DECEMBER 2014
giftsfritagelser, som loven indeholder, jf. afgørelsens punkt 73, og ikke af, om afgrænsnin­
gen af lovens rækkevidde indebærer
·statsstøtte.
Heraf kan efter min opfattelse udledes, at
Kommissionen ikke har fundet anledning til at rejse spørgsmål ved, om rækkevidden af
reklameafgiftsloven indebærer selektive fordele for de dagblade mv., der ikke er omfattet af
loven.
Dette understøttes yderligere af afgørelsens punkt 126 og 127, hvor Kommissionen bemær­
ker, at abonnementsaviser mv. adskiller sig fra de tryksager, der
er
omfattet af loven, og at
_
Kommissionen er enig i, at sådanne aviser mv. derfor kan anses for at falde uden for rekla­
meafgiftslovens anvendelsesområde.
Kommissionen har derined lagt til grund, at reklameafgiftsloven ikke indebærer statsstøtte
til de medier, herunder dagblade mv., der ikke er.omfattet af lovens anvendelsesområde.
Jeg er enig i denne vurdering.
Jeg kan tilføje, at Søndagsavisen A/S har anlagt sag mod Kommissionen ved Retten i EU
med påstand om, at Kommissionens afgørelse vedrørende mediestøtte, SA.36366 (20 13/N)
annulleres som ugyldig, sag T- 167/14. Den danske regering er indtrådt i retssagen til støtte
for Kommissionen.
K
K
n
e
r
- Kammeradvokat
�½�½:
t J.
JU
nhavn, den 3. december 2014
Side 616