Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 207
Offentligt
1437456_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
15. december 2014
2014-4919
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. november 2014 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 118:
Der synes i den offentlige debat at være stor forvirring om det faktum, at vilkå-
rene for national og international lastbiltransport er vidt forskellige. Vil trans-
portministeren i den forbindelse klargøre følgende omkring regeringens
grundholdninger: Er der efter regeringens opfattelse tale om "social dumping",
hvis en dansk vognmand med en dansk lastbil udfører en international trans-
port imellem eksempelvis Frankrig og Tyskland til en chaufførløn under det
danske overenskomstniveau? Er der efter regeringens opfattelse tale om ’social
dumping’, når en udenlandsk lastbil – fuldt lovligt – kører på dansk vejstræk-
ning som led i en international transport ind eller ud af Danmark, og chauffø-
ren aflønnes under det danske overenskomst-niveau?
Svar:
Det er korrekt, at vilkårene for national og international vejgodstransport er
afgørende forskellige.
Det følger af godskørselsloven, at løn- og arbejdsvilkår for chauffører på dansk
registrerede lastbiler ved kørsel i Danmark skal følge de gældende overenskom-
ster på området. Der kan dog også køres nationale kørsler med udenlandsk
registrerede lastbiler efter reglerne om cabotagekørsel og reglerne om kombi-
neret transport.
International kørsel kan lovligt køres på vilkår, der er væsentligt ringere, end vi
kender det i Danmark. Det er sådan reglerne er, men jeg synes dog ikke der er
nogen grund til nærmest at glæde sig over, at rumænske eller baltiske chauffø-
rer lovligt kan køre under dårlige vilkår og til meget ringe løn.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke