Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 212
Offentligt
1438797_0001.png
Danmark i Europa
30 veje til et bedre
indre marked
December 2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438797_0003.png
Danmark i Europa
30 veje til et bedre
indre marked
December 2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Europa skal på vækstsporEt
Europa skal tilbage på vækstsporet. Og Danmark skal bidrage. Derfor præsenterer jeg i
denne publikation 30 konkrete initiativer på det erhvervs- og vækstpolitiske område, der
kan bidrage til et endnu bedre indre marked i EU til gavn for økonomien og beskæftigel-
sen.
Kendetegnende for initiativerne er, at de er omkostningseffektive og konkrete og skaber
bedre rammevilkår for virksomhederne. Det fremmer de private investeringer og bidrager
til bæredygtig vækst.
Kendetegnende for mange af tiltagene er desuden, at de er skabt i dialog med erhvervs-
livet. Min holdning er nemlig klar: Det er i virksomhederne, at fremtidens vækst og ar-
bejdspladser i Europa vil blive skabt. Hvad vi politikere kan og skal gøre er at levere de
bedst mulige rammer for holdbar vækst og beskæftigelse.
Når jeg præsenterer tiltagene nu, sker det ud fra en bevidsthed om den store fokus, der
er på Europas fremtidige erhvervs- og vækstpolitik. Europa-Kommissionens formand,
Jean-Claude Juncker, har meldt klart ud, at topprioriteten for de kommende års arbejde
er at få Europa tilbage på vækstsporet. Jeg kunne ikke være mere enig.
Der skal sættes ind på mange områder, hvis der skal skabes mere vækst i Europa. I
denne publikation er fokus imidlertid alene på, hvordan det indre marked og de europæi-
ske virksomheder kan styrkes.
Hver for sig og i fællesskab kan de 30 initiativer, som du er på vej til at læse om, bidrage
til et endnu mere velfungerende indre marked og endnu stærkere europæiske virksom-
heder. Til gavn for europæerne og til gavn for de danske virksomheder og lønmodtagere.
God læselyst,
Henrik Sass Larsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438797_0006.png
Indhold
Prioriteter, der kan styrke det indre marked
1.
1.1
1.2
1.3
1.4
1.5
1.6
En sund finansiel sektor sikrer adgang til kapital
Styrkelse af egenkapitalmarkedet for SMV’er
Fælles rammer for sekuritisering
Udnytte muligheder i offentlig-private partnerskaber
Brug af repræsentanter på obligationsudstedelser
Klarere crowdfunding-regulering
Den Europæiske Investeringsbank skal understøtte vækst
og beskæftigelse
Digitale markeder og forbrugere
Fælles standarder for elektronisk udbud
Forbedret brug af regler for digital markedsføring
Roam like at home
Modernisering af de europæiske regler om ophavsret
Slutbrugerfokus ved revision af reglerne for cookies
Mærkningsordning for mobiltelefoners antennekvalitet
Åbne og velfungerende markeder
Frihandelsaftale med USA
Tjenesteydelser inkluderes i grønne frihandelsforhandlinger
Restriktiv brug af straftold
Standardisering som løftestang for vækst
Styrke myndighedsrådgivningen i det indre marked
Avanceret produktion
Styrket digitalisering og automatisering i produktionen
Ressourceeffektivitet og industriel symbiose
Centrale støtteteknologier
Fremme af grøn omstilling inden for søfart
Styrket handel med viden
Integration mellem varer og tjenesteydelser i det indre marked
Enklere regler
Følg eller forklar som princip i regelforenklingsindsatsen
Digitaliseringsparat EU-lovgivning
Fleksibilitet til smartere havnestatskontrol og håndhævelse
Færre administrative byrder for skibsfarten i overvågningsdirektivet
Billige og effektive betalingsløsninger
Undlad detailregulering af aktionærrettigheder i EU
Et effektivt og fleksibelt europæisk tilsyn med hvidvask
5
7
10
11
11
12
12
13
14
16
16
17
17
18
18
19
21
22
22
23
23
24
26
26
27
27
27
28
30
32
32
32
33
33
34
34
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
2.6
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
4
4.1
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
5.
5.1
5.2
5.3
5.4
5.5
5.6
5.7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
prIorItEtEr, dEr kan styrkE
dEt IndrE markEd
Et nyt Europa-Parlament er blevet valgt, og en ny Europa-Kommission er udpeget. Den
europæiske dagsorden for de kommende år sættes nu. Med denne publikation sættes
en række pejlemærker for det indre marked, der bør være ét af de centrale fokusområ-
der i vækstpolitikken i Europa.
Der er bump på vejen i den økonomiske genopretning i Europa. Det er derfor bydende
nødvendigt at holde fokus på at styrke vækstvilkårene. Det er en forudsætning for, at
Europa kan komme ud af krisen og skabe nye arbejdspladser.
De senere år har vist, hvor vigtigt det er at have sunde offentlige finanser som basis for
tilliden til de europæiske økonomier. De senere år har også vist, at det er meget kræ-
vende at vende en negativ udvikling i den offentlige gæld, når EU som helhed er udfor-
dret af lav vækst. For at komme godt ud af krisen må konsolideringen af de offentlige
finanser, den lempelige pengepolitik og indsatsen for solide finansielle institutioner derfor
suppleres med initiativer, der holdbart kan øge væksten, og dermed de indtægter, der
skal til for at betale af på den gæld, som er opbygget.
I Danmark har regeringen iværksat en offensiv erhvervs- og vækstpolitik og lanceret en
lang række initiativer, der sigter mod at sætte gang i væksten herhjemme. Det drejer sig
blandt andet om forårets vækstudspil og vækstplanerne for otte større erhvervsområder,
hvor Danmark har international konkurrencekraft. Hertil kommer Virksomhedsforum for
enklere regler, som blandt andet har til formål at gøre det lettere og billigere at drive virk-
somhed i Danmark, så virksomhederne kan bruge deres kræfter på at skabe vækst og
arbejdspladser. Endelig har regeringen lanceret en strategi for Danmark som produkti-
onsland, hvor målsætningen er at udnytte de muligheder, der er i avanceret produktion.
Behovet for at skabe vækst og arbejdspladser i Europa står også centralt i Det Europæ-
iske Råds strategiske dagsorden for de kommende år, som blev vedtaget den 26.-27.
juni 2014. Der peges her på, at de europæiske økonomier skal styrkes ved at udnytte
potentialet i det indre marked fuldt ud, fremme iværksætterklimaet og jobskabelsen samt
investere i at forbedre for eksempel telekommunikationsinfrastrukturen og energieffek-
tiviteten i medlemslandene. Der skal også arbejdes for, at EU samlet står stærkt i det
globale marked, blandt andet gennem indgåelse af internationale handelsaftaler. Hertil
kommer den nye Europa-Kommissions netop fremlagte oplæg til at styrke investeringer
i EU-landene, der kan fremme produktivitet og vækst. Alle sammen initiativer, der kan
være med til at styrke økonomierne i Europa og derigennem Danmark.
De europæiske lande har en række fælles udfordringer. Derfor er der behov for en fælles
indsats for at styrke væksten og jobskabelsen i EU. Fokus i denne publikation er på at
forbedre virksomheders og forbrugeres muligheder i det indre marked. Gode vilkår og en
sund industriel base i EU er vigtige byggesten for at forbedre virksomhedernes mulighe-
der. Her anbefaler regeringen, at der sættes ind på fem hovedområder:
En sund finansiel sektor sikrer god adgang til kapital
En stabil finansiel sektor styrker tilliden til økonomien og kan bidrage til at styrke væk-
sten ved at udbyde finansiering til virksomheder. Derfor skal vedtagne reformtiltag ved-
rørende den finansielle sektor fastholdes og implementeres, og der skal fortsat være
fokus på at styrke den finansielle regulering samt forbedre adgangen til finansiering i nye
løsninger og markeder.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Digitale markeder og forbrugere
Digitaliseringen gør det nemmere at få adgang til varer, tjenesteydelser og digitalt ind-
hold som film og musik på tværs af grænserne. Det betyder også, at der opstår nye for-
retningsmuligheder, for eksempel inden for deleøkonomien. Men reglerne er ikke gearet
til, at forbrugere og virksomheder kan udnytte digital infrastruktur, data og mulighederne
for at få adgang til nye markeder optimalt.
Åbne og velfungerende markeder
Den økonomiske krise har medført en tendens til at beskytte national produktion og be-
grænse den fri bevægelighed af både varer og tjenesteydelser på tværs af grænserne.
Men frihandel er en del af løsningen på den finansielle krise, ikke problemet, og derfor
skal vi åbne det indre marked udadtil igennem frihandelsaftaler med for eksempel USA,
og indadtil på nye områder, herunder vedrørende tjenesteydelser. Hertil kommer vigtig-
heden af et velfungerende indre marked for energi, inklusiv grøn energi.
Avanceret produktion
Produktionsindustrien er en drivkraft for vækst, og forskning og udvikling kan i stigende
grad ikke adskilles fra produktionen. Det er derfor centralt, at virksomhederne i EU har
adgang til ny teknologi, så der kan produceres innovative løsninger med et lavere res-
sourceforbrug.
Enklere regler
Unødvendige regler og administrative byrder for virksomheder skal begrænses til et
minimum, og der bør også være plads til forskellighed medlemslandene i mellem, så
velfungerende nationale systemer kan opretholdes. Samtidig bør love og regler være
ensartede på tværs samt tilskynde og ikke bremse virksomheder i forhold til at anvende
smarte løsninger i administrationen.
På de følgende sider præsenteres en række konkrete forslag til, hvordan der kan sættes
ind.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438797_0009.png
1. En sund fInansIEl sEktor
sIkrEr adgang tIl kapItal
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
G
ode rammevilkår er fundamentet for at skabe fornyet vækst i virksomheder i Europa.
Det gælder blandt andet i forhold til virksomhedernes adgang til finansiering.
En sund, stabil og velfungerende finansiel sektor er en forudsætning for vækst og be-
skæftigelse i Danmark og i EU. En stabil finansiel sektor styrker tilliden til dansk økonomi
og kan tilbyde finansiering til virksomheder og husholdninger på konkurrencedygtige
vilkår.
I forlængelse af den finansielle krise er der gennemført en række reformer af den finan-
sielle regulering i EU. Reformerne omfatter blandt andet:
skærpede kapital- og likviditetskrav, der vil mindske risikoen for en ny finanskrise og
negative konsekvenser heraf for realøkonomien,
øget gennemsigtighed og bedre tilsyn, der vil skabe større troværdighed om de finan-
sielle virksomheder, som dermed får lettere ved at understøtte samfundsøkonomien
gennem udlån og finansiering til private husholdninger og virksomheder,
• fælles og effektive regler for håndtering af nødlidende banker, der vil bidrage til sunde
incitamenter og til at kappe båndet mellem banker og statskasserne, hvilket mindsker
risikoen for, at skatteyderne påføres omkostninger ved kriser,
regulering af værdipapirer, herunder handel med finansielle derivater, der vil skabe
gennemsigtighed og mindske risikoen for smitte mellem de finansielle virksomheder.
Der er endvidere opnået enighed om etablering af et styrket banksamarbejde i EU, hvor
eurolandenes banker underlægges et fælles tilsyn af Den Europæiske Centralbank og
om nødvendigt vil blive afviklet af en fælles afviklingsmyndighed. Ikke-eurolande har
mulighed for at tilslutte sig det styrkede banksamarbejde. Regeringen vil tage stilling til
eventuel dansk deltagelse ud fra en samlet vurdering af fordele og ulemper baseret på
en grundig analyse af de finansielle, økonomiske, juridiske og europapolitiske konse-
kvenser af dansk deltagelse. Det styrkede banksamarbejde vil bidrage til finansiel og
økonomisk stabilitet i euroområdet og EU som helhed, og dermed også i Danmark, uan-
set om Danmark deltager i samarbejdet eller ej.
Samtidig er der fortsat en række forordninger og direktiver, som er ved at blive forhand-
let i EU. Det drejer sig blandt andet om to forslag, der skal dæmme op for risici i den
såkaldte skyggebanksektor. Denne sektor fungerer parallelt med den almindelige bank-
sektor og står for kreditformidling uden at være underlagt samme krav til eksempelvis
kapital, likviditet og tilsyn. Risici forbundet med skyggebanksektoren bør imødegås, så
effektiviteten af de gennemførte opstramninger i reguleringen af almindelige banker ikke
svækkes.
Et tredje forslag drejer sig om regulering af referencerenter, der bruges ved fastsættelse
af renter på for eksempel realkreditobligationer, herunder de danske Cibor- og CITA-ren-
ter. De nye regler skal forhindre nye skandaler om rentemanipulation, som der har været
i en række lande. Herudover forhandles der i øjeblikket om et forslag om strukturelle re-
former på bankområdet, der skal forhindre risici og sammenbrud af store komplekse og
forbundne enheder i den finansielle sektor.
Det er vigtigt, at reformerne af den finansielle regulering bliver ført helt i mål, og at gen-
nemførte tiltag fastholdes og implementeres til gavn for samfundsøkonomien, samt at
den efter krisen besluttede finansielle regulering fastholdes.
I forlængelse heraf bør det blandt andet overvejes nøje, hvordan Europa-Kommissio-
nens udspil om strukturelle reformer kan gennemføres mest hensigtsmæssigt. I forhand-
lingerne af forslaget skal der tages hensyn til de allerede vedtagne regler i direktivet om
genopretning og afvikling af kreditinstitutter, ligesom negative effekter på likviditeten i
særligt realkreditmarkedet skal undgås.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438797_0011.png
Den økonomiske og finansielle krise i Europa har betydet, at mange virksomheder og
særligt de små og mellemstore virksomheder har fået vanskeligere ved at få finansieret
deres investeringer. Den manglende adgang til finansiering skyldes blandt andet, at de
ikke i samme omfang som store virksomheder har adgang til kapitalmarkeder.
Adgang til finansiering er stadig blandt de største udfordringer for virksomheder i EU
1
.
Ifølge den seneste undersøgelse fra Europa-Kommissionen og Den Europæiske Central-
bank er det især små og mellemstore samt yngre virksomheder, der vurderer, at de har
begrænset adgang til finansiering. Samlet set har omkring en tredjedel af de adspurgte
små og mellemstore virksomheder ikke fået den finansiering, de havde planlagt i løbet af
2013, og 15 pct. af de adspurgte har oplevet manglende finansiering som et væsentligt
problem for udviklingen af deres virksomhed. Der er dog store variationer på tværs af
EU-landene. Europa-Kommissionens formand, Jean-Claude Juncker, har blandt andet
efterlyst en kapitalmarkedsunion, der skal lette særligt små og mellemstore virksomhe-
ders adgang til finansiering. Det skal ske ved at udvikle og integrere kapitalmarkederne
således, at det bliver nemmere for virksomheder at hente kapital uden om traditionel
bankfinansiering.
Manglende adgang til egen- og fremmedfinansiering forringer virksomhedernes konkur-
renceevne og kan betyde, at sunde investeringer i for eksempel ny teknologi, forskning
og udvikling samt projekter, der kan sikre adgangen til råstoffer, ikke gennemføres. Dette
hæmmer væksten og jobskabelsen i Europa. Målrettede initiativer på EU-plan, der kan
medvirke til at opbygge et velfungerende europæisk marked for finansiering til blandt an-
det små og mellemstore virksomheder og derved supplere nationale initiativer, vil kunne
reducere denne barriere for ny økonomisk fremgang.
Europa-Kommissionen har den 26. november 2014 fremsat forslag til investeringsplan
med 21 mia. euro i EU-midler, der over de kommende tre år skal søge at mobilisere op til
315 mia. euro i investeringer med fokus på private investeringer.
Regeringen støtter formålet med Europa-Kommissionens forslag til investeringspakke
om at fremme investeringer, vækst og beskæftigelse i EU. Regeringen vil analysere de
mange initiativer i Europa-Kommissionens forslag og vil gå positivt og konstruktivt ind i
drøftelserne om initiativet.
Regeringen har også fokus på at styrke merværdien i udlånene fra Den Europæiske
Investeringsbank (EIB). Efter regeringens opfattelse bør EIB træde til på de områder for
rentable investeringer, hvor markedet ikke slår til. Det gælder blandt andet vedrørende
adgangen til råstoffer, hvor verdensmarkedspriserne og klimaforandringerne er en ud-
fordring. I denne forbindelse bør mulighederne for råstofudvinding i Arktis
2
undersøges. I
forbindelse med EIB’s investeringsvolumen er det i øvrigt vigtigt, at den fastholdes på et
niveau, der sikrer, at EIB fastholder sin AAA-rating, som er afgørende for bankens forret-
ningsmodel.
1
2
Kommissionen/Den Europæiske Centralbank 2013: 2013 SMEs’ Access to Finance survey, spring 2014, http://ec.euro-
pa.eu/enterprise/policies/finance/data/index_en.htm.
De arktiske stater defineres som Canada, Kongeriget Danmark (inkl. Færøerne og Grønland), Finland, Island, Norge,
Rusland, Sverige og USA.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438797_0012.png
Boks 1. Initiativer til styrkede finansieringsvilkår for virksomheder
Virksomheder, der skal udvikle sig og skabe vækst, har brug for finansiering og
enkle, gennemsigtige regler også på tværs af grænserne. Samtidig har EU-program-
mer og Den Europæiske Investeringsbank en rolle i forhold til at supplere det eksi-
sterende marked og åbne nye. Regeringen arbejder for, at:
• EU løbende udvikler indsatsen i EU’s programmer (for eksempel COSME og Hori-
zon), der skal sikre venturekapital til små og mellemstore virksomheder og stimu-
lere investorers interesse i at investere i SMV’er.
• sekuritiseringsmarkedet udvikles med produkter, fælles standarder og transpa-
rens, som gør risici gennemskuelige for investorerne, samt for at der så vidt muligt
sker en harmonisering af reglerne på tværs af forskellige regelsæt i EU.
• udnytte de muligheder, den nye investeringsplan giver for at etablere offentlig-pri-
vate partnerskaber, der kan fremme langsigtede, rentable investeringer og kapital
til nye og mindre virksomheder.
• det undersøges, om der er basis for fælleseuropæisk regulering af repræsentanter
på obligationsudstedelser samt oprettelse af et fælleseuropæisk register over re-
præsentanter.
• fjerne uhensigtsmæssige barrierer i EU-regulering for crowdfunding med henblik
på at skabe klarere rammer, så denne finansieringsform kan udvikles.
• Den Europæiske Investeringsbank sætter øget fokus på merværdien af bankens
udlån, så bankens investeringer supplerer de øvrige finansieringsmarkeder bedst
muligt til gavn for vækst og beskæftigelse. Regeringen arbejder også for, at Den
Europæiske Investeringsbank skal kunne udlåne til udvinding af råstoffer i Arktis,
så EU får de bedste muligheder for at få relevante råstoffer fra området.
1.1 StyrkelSe af egenkapitalmarkedet for
SmV’er
Små og mellemstore virksomheder i Europa er stadig stærkt afhængige af bankfinan-
siering. Ca. 85 pct. af lån ydet til små og mellemstore virksomheder i de seneste to år er
fra banker
3
. Krisen har betydet, at især små og mellemstore virksomheder har haft van-
skeligt ved at opnå bankfinansiering, blandt andet fordi pengeinstitutterne er blevet mere
forsigtige i deres kreditgivning.
Der findes ikke et veletableret marked for egenkapital for små og mellemstore virksom-
heder. Kun én ud af 20 blandt de adspurgte små og mellemstore virksomheder har ifølge
Europa-Kommissionens seneste survey brugt denne finansieringskilde de seneste år.
Egenkapitalfinansiering anvendes dog mere blandt de mellemstore virksomheder, små
og mellemstore virksomheder i vækst og små og mellemstore børsnoterede virksomhe-
der.
EU bør understøtte udviklingen af et velfungerende marked for egenkapital for små og
mellemstore virksomheder, ligesom Europa-Kommissionen bør fokusere på velfunge-
rende egenkapital- og obligationsmarkeder for små og mellemstore virksomheder i den
finansielle regulering, herunder i forbindelse med ændringen af direktivet om markeder
for finansielle instrumenter (MiFID/MiFIR) og prospektdirektivet. Der bør endvidere ses
nærmere på, hvordan man kan styrke de institutionelle investorers interesse for at in-
vestere i små og mellemstore virksomheder og udmønte de programmer, der skal give
mindre virksomheder adgang til kapital.
3
Kommissionen/Den Europæiske Centralbank 2013: 2013 SMEs’ Access to Finance survey, spring 2014, http://ec.euro-
pa.eu/enterprise/policies/finance/data/index_en.htm.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen arbejder for, at EU løbende udvikler indsatsen i EU’s programmer (for ek-
sempel COSME og Horizon), der skal sikre venturekapital til små og mellemstore virk-
somheder og fremme investorers interesse i at investere i SMV’er.
1.2 fælleS rammer for SekuritiSering
Sekuritisering giver for eksempel bankerne mulighed for at udstede værdipapirer med
sikkerhed i afgrænsede puljer af erhvervslån. Det er vigtigt, at sekuritiseringsmarkederne
er robuste, gennemskuelige og bæredygtige på længere sigt samt reguleret på en måde,
så aktører på de finansielle markeder ikke tager uhensigtsmæssige risici.
Udvikling af sekuritiseringsmarkedet i Danmark og i EU baseret på transparens og
simple produkter kan potentielt styrke adgangen til finansiering for blandt andet små og
mellemstore virksomheder. Sekuritisering kan bidrage til at skabe mere plads på penge-
institutternes balancer og dermed mere rum til at låne ud til erhvervslivet. En øget anven-
delse af sekuritisering af banklån kan ligeledes være med til at sikre et mere robust låne-
marked, der er mindre følsomt over for udsving i markederne for bankernes traditionelle
fundingkilder.
Dele af sekuritiseringsområdet er allerede reguleret i EU. Den gældende kapitalkravsfor-
ordning regulerer således kapitalkrav og adresserer også nogle af de mest presserende
erfaringer fra finanskrisen, for eksempel ved at stille krav om tilbageholdelse af risici i
den oprindelige bank, som forestår sekuritiseringen.
Medlemslandene og Europa-Kommissionen arbejder allerede med at udvikle et robust,
gennemskueligt og bæredygtigt marked for sekuritiseringer på europæisk plan. Rege-
ringen vil lægge vægt på udviklingen af et sekuritiseringsmarked med simple produkter,
fælles standarder og transparens, som gør risici gennemskuelige for investorerne, samt
på at der så vidt muligt sker en harmonisering af reglerne på tværs af forskellige regel-
sæt, for eksempel så transaktioner, der kvalificerer sig til at opnå en fordelagtig behand-
ling på for eksempel forsikringsområdet, også vil opnå en fordelagtig behandling på for
eksempel bankområdet.
Regeringen arbejder for, at sekuritiseringsmarkedet udvikles med produkter, fælles stan-
darder og transparens, som gør risici gennemskuelige for investorerne, samt for at der
så vidt muligt sker en harmonisering af reglerne på tværs af forskellige regelsæt i EU.
1.3 udnytte muligheder i offentlig-priVate
partnerSkaber
Den nye Europa-Kommission har præsenteret en investeringsplan, hvor op til 315 mia.
euro, herunder 21 mia. i EU-midler med videre, over de næste tre år skal søges mobili-
seret til investeringer i Europa
Europa-Kommissionen vil etablere en ny fond, European Fund for Strategic Investments
(EFSI), hvor EU-midler og midler fra Den Europæiske Investeringsbank (EIB) på 21 mia.
euro skal geare 15 gange så meget privat kapital. Europa-Kommissionen vil ligeledes
etablere en portefølje af projekter, der skal føre til konkrete investeringer. Af det samlede
investeringsomfang på 315 mia. euro forudser Europa-Kommissionen, at 240 mia. euro
målrettes langsigtede investeringer indenfor transport, energi og digital infrastruktur,
uddannelse, forskning og miljø. 75 mia. euro forudses allokeret til investeringer i små og
mellemstore virksomheder og de større selskaber, såkaldte mid-cap selskaber.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Europa-Kommissionens investeringspakke afhænger af, at der på en række områder
etableres offentlig-private partnerskaber, hvor relevante investeringer kan finansieres
ved en kombination af EU-midler og private midler. Dette gælder også i Danmark.
Regeringen vil arbejde for at udnytte de muligheder, den nye investeringsplan giver for at
etablere offentlig-private partnerskaber, der kan fremme langsigtede, rentable investerin-
ger og kapital til nye og mindre virksomheder.
1.4 brug af repræSentanter på obligationSud-
StedelSer
Ejere af obligationer udgør ofte en spredt ejerkreds. Det gør det vanskeligt for ejerne at
koordinere deres forhandlingsposition, og det betyder, at obligationsejerne derfor ofte i
forbindelse med for eksempel en konkurs overlader forhandlingerne til de øvrige kredi-
torer. Anvendelse af repræsentanter betyder samlet set, at obligationsejernes interesser
kan koordineres og dermed varetages bedre. Repræsentanterne kan for eksempel re-
præsentere obligationsejerne i forbindelse med konkurs eller andre forhandlinger med
udsteder. Repræsentanten vil typisk være virksomheder, der har specialiseret sig i finan-
sielle forretningsservices.
Repræsentanter på obligationsudstedelser anvendes allerede i både Danmark og i en
række andre EU-lande, men de nationale regler om repræsentanters rettigheder og plig-
ter er meget forskellige.
Muligheden for fælleseuropæisk regulering af repræsentanter bør inddrages i arbejdet
om langsigtet finansiering, og det bør undersøges, om det kan være hensigtsmæssigt at
forpligte medlemslandene til at sikre, at repræsentanter på obligationsudstedelser er sik-
ret en særlig retsstilling i forhold til blandt andet at holde og få registreret pant på vegne
af obligationsejerne, repræsentantens mulighed for at repræsentere obligationsejerne
ved udsteders konkurs med videre. Det kan ligeledes undersøges, om det kan være
hensigtsmæssigt at oprette et fælleseuropæisk register over, hvilke repræsentanter der
er tilknyttet forskellige udstedelser.
Regeringen arbejder for, at det undersøges, om der er basis for fælleseuropæisk regule-
ring af repræsentanter på obligationsudstedelser samt oprettelse af et fælleseuropæisk
register over repræsentanter.
1.5 klarere crowdfunding-regulering
Øgede muligheder for crowdfunding kan bidrage til at sikre yderligere risikovillig kapital til
iværksættere og små og mellemstore virksomheder samt gøre dem mindre afhængige af
traditionel bankfinansiering. EU-regler har stor betydning for mulighederne for at foretage
crowdfunding i EU. Crowdfunding kan alt efter sin form være omfattet af EU-lovgivning,
som for eksempel reglerne om intellektuel ejendomsret, e-handelsdirektivet, direktiv om
vildledende og sammenlignende reklame, direktiv om urimelig handelspraksis, direktiv
om urimelige kontraktvilkår, EU’s prospektdirektiv, MiFID-direktivet, direktivet om beta-
lingstjenester, EU’s kapitalkravsregler (CRD/CRR) og direktivet om forvaltere af alterna-
tive investeringsfonde (FAIF). Europa-Kommissionen har udarbejdet en meddelelse om
crowdfunding og forventes blandt andet at foretage en kortlægning af tiltag og udvikling
på området.
Europa-Kommissionen bør undersøge muligheden for at fjerne uhensigtsmæssige bar-
rierer for crowdfunding og på sigt indføre klar og enkel regulering af crowdfunding, der
kan lette opstart af crowdfundingaktiviteter og dermed øge mængden af tilgængelig risi-
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kovillig kapital til iværksættere og små og mellemstore virksomheder. I arbejdet bør hen-
synet til at sikre virksomhederne bedre muligheder for at rejse risikovillig kapital afvejes
mod hensynet til en passende investorbeskyttelse, der vurderes at være en forudsæt-
ning for udvikling af et marked på lang sigt.
Regeringen arbejder for at fjerne uhensigtsmæssige barrierer i EU-regulering for crowd-
funding med henblik på at skabe klarere rammer, så denne finansieringsform kan udvik-
les.
1.6 den europæiSke inVeSteringSbank Skal
underStøtte VækSt og beSkæftigelSe
Øgede investeringer skal bidrage til at understøtte vækst og jobskabelse i Europa. Den
Europæiske Investeringsbank spiller en central rolle ved at stille langsigtet finansiering
til rådighed for sunde investeringsprojekter, der kan have vanskeligt ved at opnå til-
svarende lang finansiering på de private markeder. Banken spiller en væsentlig rolle i
finansieringen af blandt andet energi- og klimaprojekter, infrastruktur og i de senere år i
stigende grad også finansiering af små og mellemstore virksomheder.
For at sikre den størst mulige værdi af bankens aktiviteter skal banken træde til på de
områder for rentable investeringer, hvor markedet ikke slår til. Det er væsentligt, at ban-
ken prioriterer indsatsen og udvælger sine projekter med omhu, så der sikres den størst
mulige merværdi af bankens aktiviteter.
Det kan for eksempel være at styrke lånemulighederne for råstofprojekter i de arktiske
områder. EU’s industris forsyning af mineralske råstoffer, især af uforarbejdede mineraler
og metaller, er primært afhængig af internationale markeder. Samtidig er disse markeder
domineret af få statslige og private aktører.
Den teknologiske udvikling, verdensmarkedspriserne for råstoffer og klimaforandringer
kan gøre adgangen til råstoffer i de arktiske områder lettere og derigennem åbne op
for nye forretningsmuligheder, både i de arktiske områder og i EU. Undergrunden i de
arktiske områder kan således være med til at bidrage til Europas fremtidige adgang til
råstoffer og gavne europæiske virksomheders og virksomheder placeret i Arktis’ industri-
udvikling og konkurrenceevne.
Det er dog fortsat dyrt at udvinde råstoffer i de arktiske områder, hvor etablering af mi-
nedrift i mange tilfælde kræver store startomkostninger i form af større anlægs- og infra-
strukturinvesteringer i et ofte ubeboet og ufremkommeligt terræn. Der er således behov
for at understøtte EU’s adgang til råstoffer i disse områder, for eksempel ved en justering
af den Europæiske Investeringsbanks mandater for långivning til ikke-EU-lande.
Regeringen arbejder for, at Den Europæiske Investeringsbank sætter øget fokus på mer-
værdien af bankens udlån, så bankens investeringer supplerer de øvrige finansierings-
markeder bedst muligt til gavn for vækst og beskæftigelse. Regeringen arbejder også for,
at Den Europæiske Investeringsbank skal kunne udlåne til udvinding af råstoffer i Arktis,
så EU får nemmere mulighed for at få adgang til relevante råstoffer fra området.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438797_0016.png
2. dIgItalE markEdEr og
forbrugErE
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438797_0017.png
E
uropa har gennem de seneste år været vidne til en øget digitalisering, der berører
nærmest alle områder af erhvervslivet og samfundet. Denne udvikling forventes at
fortsætte de kommende år. Udviklingen er med til at forny produktionsmetoderne og for-
brugsmønstrene, bringer markederne tættere på hinanden, ændrer forbrugernes adfærd
og åbner op for nye forretningsmodeller og arbejdspladser. Europa har dog ikke høstet
de produktivitetsgevinster, der ligger i de nye digitale muligheder i samme omfang som
eksempelvis USA, så det er nødvendigt at blive bedre. De digitale muligheder skal være
med til at skabe fremtidens vækst.
Den digitale udvikling giver nye muligheder for at udvikle innovative produkter og tjene-
steydelser, og driver dermed ny vækst af stor betydning for samfundsøkonomien. Via
internettet handles der i stigende grad med alt fra transportydelser til privat overnatning,
og den såkaldte deleøkonomi er i en rivende udvikling. Samtidig kan virksomheder og
forbrugere via internettet nemmere sælge og købe fysiske og digitale produkter og tje-
nester, også over grænserne. Der er stort potentiale for vækstskabelse, hvis det digitale
indre marked kommer til at fungere optimalt; det vil sige med så få barrierer for digital
samhandel og så rig udvikling af nye digitale produkter og tjenester som muligt.
På europæisk niveau er der søsat en række ambitiøse digitale initiativer under den di-
gitale dagsorden, herunder for eksempel indførelse af fælles regler for e-identifikation,
e-fakturering, adgang til offentlige data og sænkelse af roaming-afgifterne. Gennem
digitalisering og for eksempel brug af standarder på IKT-området kan erhvervslivet få
adgang til nye markeder. Samtidig kan eksempelvis øget digital kommunikation og data-
genbrug sikre, at virksomhederne kan skabe nye forretningsmodeller, mens en tilstræk-
kelig beskyttelse af borgernes privatliv og data sikres.
Det er centralt for et velfungerende digitalt indre marked, at forbrugerne er trygge og kan
foretage oplyste valg. Der er brug for at forbedre håndhævelsen af reglerne for markeds-
føring på digitale platforme, for eksempel på Facebook eller i apps, særligt i forhold til
den yngre generation. Det er samtidig vigtigt, at forbrugerne kan udnytte de digitale mu-
ligheder – også på tværs af grænserne. Det er ikke tilfældet i dag, blandt andet på grund
af omkostningerne ved opkald, databrug eller SMS i udlandet. Roaming-afgifter hører sig
ikke til i et integreret indre marked.
De europæiske forbrugere bør ligeledes have nem adgang til lovligt, digitalt indhold.
Ifølge en europæisk undersøgelse
4
anser 22 pct. af samtlige adspurgte, herunder 42 pct.
af de 15-24-årige, det for acceptabelt at downloade ulovligt, hvis der ikke findes et umid-
delbart, lovligt alternativ. Det er derfor vigtigt at sikre, at der kan udvikles og forbruges
lovlige og innovative digitale tjenester i EU.
4
European Citizens and Intellectual Property: Perception, Awareness and Behaviour, Office for Harmonization in the
Internal Market (OHIM), November 2013.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438797_0018.png
Boks 2. Initiativer til et velfungerende digitalt indre marked med aktive
forbrugere
Europæiske virksomheder og forbrugere skal udnytte de digitale muligheder i det
indre marked. Regeringen arbejder for, at:
• der udvikles fælleseuropæiske standarder for elektronisk udbud, så det indre mar-
ked for elektronisk udbud bliver gennemsigtigt.
• der i forordningen, der fastlægger rammerne for samarbejdet imellem de europæ-
iske håndhævelsesmyndigheder, indføres fælles frister for sagsbehandlingstider
og regler for offentliggørelse af verserende sager. Det vil gøre anvendelsen af reg-
lerne mere effektiv, særligt ved færden på internettet, hvor den erhvervsdrivende
er baseret i et andet EU-land.
• afskaffe roamingafgifter i EU, så forbrugerne og virksomhederne billigt kan udnytte
de digitale muligheder på tværs af grænserne.
• der i drøftelserne i EU om behovet for en modernisering af de europæiske ophavs-
retlige regler sikres en balance mellem effektiv beskyttelse af rettighedshaverne
og samfundets legitime interesse i, at der er adgang til kreativt indhold på internet-
tet på en ubureaukratisk måde.
• der indføres ny og mere nuanceret cookieregulering, der primært stiller krav til de
typer af cookies, der kan gribe ind i folks digitale privatliv.
• indføre en EU-mærkningsordning for mobiltelefoners antennekvalitet, så det er
mere gennemsigtigt for forbrugeren, hvad et produkt kan levere, og konkurrencen
blandt producenterne skærpes.
2.1 fælleS Standarder for elektroniSk udbud
Elektronisk udbud kan bidrage til at skabe vækst på det indre marked. Erfaringer viser,
at elektroniske udbud kan medføre lavere transaktionsomkostninger, bedre gennemsig-
tighed af opgaver på det indre marked samt bedre vilkår for små og mellemstore virk-
somheder. En større gennemsigtighed forventes at bidrage til en bedre konkurrence om
opgaverne inden for det offentlige område.
Med vedtagelsen af det nye udbudsdirektiv er det fastsat, at medlemslandene inden
2018 skal gennemføre alle offentlige udbud elektronisk. For at sikre et velfungerende
indre marked er der behov for, at de forskellige nationale løsninger for elektronisk udbud
kan interagere på tværs af medlemslandene. Det bør i den forbindelse efterspørges, at
der udvikles fælleseuropæiske standarder for elektronisk udbud med udgangspunkt i det
arbejde, der er i gang i regi af den europæiske standardiseringsorganisation samt Open-
PEPPOL, der fokuserer på at udbrede standardiserede handelsprocesser og formater.
Regeringen arbejder for, at der udvikles fælleseuropæiske standarder for elektronisk ud-
bud, så det indre marked for elektronisk udbud bliver gennemsigtigt.
2.2 forbedret brug af regler for digital
markedSføring
Børn og unge bruger i dag en stor del af deres tid på digitale platforme, sociale medier
og apps, hvor de udsættes for markedsføring, skjult reklame og mulighed for at tilkøbe
ydelser. Reglerne for markedsføring mod børn og unge er i høj grad harmoniseret på
EU-niveau, men tager ikke højde for alle de digitale muligheder og problemstillinger.
Samtidig er der ikke tilstrækkelig mulighed for at håndhæve reglerne for vildledende mar-
kedsføring og spam på digitale platforme og køb, der foretages i apps.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Digitale platforme er af natur grænseoverskridende. Hvis en erhvervsdrivende kommer
fra et andet EU-land og overtræder de danske eller fælleseuropæiske regler for for ek-
sempel vildledende markedsføring på digitale platforme og køb foretaget i apps, er det
sværere for de danske myndigheder at gribe ind. Der eksisterer et formelt og bindende
samarbejde mellem de europæiske håndhævelsesmyndigheder. I praksis kan der dog
være udfordringer ved samarbejdet, blandt andet fordi der ikke er frister for sagsbehand-
lingstider og ikke er fælles regler for offentliggørelse af verserende sager. Der er således
behov for at styrke håndhævelsen af forbrugerbeskyttelsen på EU-niveau, hvilket også
vil skabe mere ensartede konkurrencevilkår for virksomhederne på tværs af EU.
Regeringen arbejder for, at der i forordningen, der fastlægger rammerne for samarbejdet
imellem de europæiske håndhævelsesmyndigheder, indføres fælles frister for sagsbe-
handlingstider og regler for offentliggørelse af verserende sager. Det vil gøre anvendel-
sen af reglerne mere effektiv, særligt ved færden på internettet, hvor den erhvervsdri-
vende er baseret i et andet EU-land.
2.3 roam like at home
I et velfungerende indre marked for telekommunikation hører dyre afgifter på tale, data
og SMS ikke hjemme. Billig mobiltelefoni er af stor betydning, når danskerne rejser over
grænserne på ferie, men i særdeleshed også i arbejdssammenhænge. Forbrugerne og
virksomhederne skal ikke frygte skyhøje regninger ved ophold i et andet EU-land. Under
det danske EU-formandskab kom man ambitionen nærmere ved at opnå aftale om grad-
vis sænkelse af afgifterne på roaming i EU, hvor den sidste sænkelse af priserne blev
gennemført den 1. juli 2014. I dag koster det ca. 1900 kr., hvis du bruger 1 GB data i et
andet EU-land, ca. 168 kr. at tale i telefon i en time og ca. 55 kr. at sende 100 sms’er.
Der er ikke i den nuværende regulering lagt op til yderligere sænkelser af priserne. For-
bruget af data er støt stigende og steg fra 2012 til 2013 med 68 pct. i Danmark, og pri-
serne på data bliver derfor stadig vigtigere.
En såkaldt ”roam-like-at-home-model” for alle teleudbydere i EU vil gøre op med de høje
roamingpriser og betyde, at taleopkald, sms og brug af data skal koste det samme, uan-
set om man opholder sig i et andet EU-land eller i sit hjemland.
Regeringen arbejder for at afskaffe roamingafgifter i EU, så forbrugerne og virksomhe-
derne kan udnytte de digitale muligheder på tværs af grænserne.
2.4 moderniSering af de europæiSke regler
om ophaVSret
Antallet af lovlige, digitale tjenester, som forbrugerne i det indre marked har adgang til,
har aldrig været større. Der er dog stadig forskelle på, hvilke ydelser i form af digitalt
indhold, for eksempel musik og film, som forbrugerne i de enkelte medlemslande i det
indre marked har adgang til. Blandt andet på grund af manglen på lovlige tjenester, der
udbyder den service, der efterspørges, downloades og streames der ofte ulovligt, hvilket
er til skade for rettighedshaverne.
For at facilitere adgangen til digitalt indhold bør det være lettere at erhverve multi-terri-
toriale licenser til digitale værker i Europa. For at opnå dette er det nødvendigt at se på
mulighederne for at modernisere de europæiske regler om ophavsret og dermed lette
adgangen til indhold, men samtidig værne om de intellektuelle ejendomsrettigheder og
fremme kreativitet og kulturel mangfoldighed.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dette vil samtidig bidrage til Europas vækststrategi ved at øge digital, datadrevet innova-
tion på tværs af alle sektorer i økonomien i EU. Europa-Kommissionen har tilkendegivet,
at der på EU-niveau vil blive taget initiativ til overvejelser om behovet for modernisering
af ophavsretten. Regeringen vil deltage aktivt heri og i den forbindelse lægge vægt på at
sikre balancen mellem effektiv beskyttelse af rettighedshaverne og samfundets legitime
interesse i, at der er adgang til kreativt indhold på internettet på en ubureaukratisk måde.
Det kan øge forbrugernes adgang til digitalt indhold til gavn for økonomien og udviklin-
gen af nye forretningsmodeller i EU.
Regeringen arbejder for, at der i drøftelserne i EU om behovet for en modernisering af de
europæiske ophavsretlige regler sikres en balance mellem effektiv beskyttelse af rettig-
hedshaverne og samfundets legitime interesse i, at der er adgang til kreativt indhold på
internettet på en ubureaukratisk måde.
2.5 SlutbrugerfokuS Ved reViSion af reglerne
for cookieS
De nuværende cookieregler, som er en del af den europæiske lovgivningsramme for da-
tabeskyttelse, har vist sig mindre velegnede til at opnå formålet om kontrol med private
oplysninger i den digitale verden end ventet.
Reglerne er begrundet i en reel bekymring om privatlivsbeskyttelsen på internettet, men
er ikke tilstrækkeligt nuancerede, idet virksomheder og borgere hver gang skal samtykke
til, at en given hjemmeside anvender cookies – også til webstatistik om brugeradfærd på
hjemmesider. Reglerne virker derfor ikke efter hensigten og illustrerer, at samtykkekravet
i sin nuværende form ikke er velegnet til at løse spørgsmål om tillid på nettet.
Regeringen arbejder for, at der indføres ny og mere nuanceret cookieregulering, der pri-
mært stiller krav til de typer af cookies, der kan gribe ind i folks digitale privatliv.
2.6 mærkningSordning for mobiltelefonerS
antennekValitet
En mobiltelefons antennekvalitet kan variere meget fra model til model. Forbrugere har i
dag ikke mulighed for at vurdere, om en mobiltelefon har god eller dårlig antennekvalitet,
inden de køber telefonen, og der er stor forskel på, hvor godt mobiltelefoner fungerer de
steder, hvor signalet fra mobilmasterne er svagt.
En forudsætning for realiseringen af et dynamisk digitalt indre marked er, at den digitale
infrastruktur udnyttes bedst muligt. Smartphones og mobilt bredbånd spiller i den forbin-
delse en nøglerolle. Der bør findes en løsning på EU-niveau, der betyder, at forbrugerne
kan være sikre på, at den mobiltelefon, de køber, har god antennekvalitet.
Regeringen arbejder for at indføre en EU-mærkningsordning for mobiltelefoners anten-
nekvalitet, så det er mere gennemsigtigt for forbrugeren, hvad et produkt kan levere, og
konkurrencen blandt producenterne skærpes.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438797_0021.png
3. åbnE og vElfungErEndE
markEdEr
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438797_0022.png
D
et indre marked er det største hjemmemarked i den vestlige verden og én af EU’s
største successer. Det har bidraget til, at der blev skabt 2,8 millioner nye job fra
1992 til 2008
5
og til, at EU’s medlemslande handler stadig mere med hinanden.
I Danmark har vi også nydt godt af det indre marked. Et studie af europæisk integrations
betydning for vækst blandt ”gamle” medlemslande viste, at Danmark over 20 år har haft
størst gavn af integrationen på det indre marked målt på vækst i indkomst pr. indbygger.
Undersøgelsen viste, at Danmarks BNP per indbygger siden 1993 er vokset med 500
euro om året som følge af europæisk integration
6
. Forbrugerne nyder i kraft af den større
konkurrence godt af et bredere udvalg af produkter og tjenesteydelser og lavere priser,
og det vurderes, at en betydelig andel af danske job er direkte eller indirekte afhængige
af udviklingen i økonomien i EU.
Men selv om det indre marked altså på mange måder er en succes, kan det blive endnu
bedre. Fuld udnyttelse af det indre markeds potentiale skønnes af det britiske erhvervs-
ministerium at kunne løfte det europæiske BNP med op til 14 pct.
7
Regeringen mener
derfor, at det er vigtigt at få det indre marked til at fungere bedre både i forhold til varer
og tjenesteydelser. Ellers kan virksomheder og borgere ikke fuldt ud nyde deres rettighe-
der.
Den fulde og effektive gennemførelse af det indre energimarked er et vigtigt led i ud-
viklingen af EU’s globale styrkeposition gennem dets bidrag til vækst, beskæftigelse og
konkurrenceevne. Det Europæiske Råd har i februar 2011 sat 2014 som året, hvor det
indre energimarked skal være fuldt gennemført, og har senest i oktober 2014 bekræftet
dette mål. Det står dog klart, at der ved udgangen af 2014 fortsat vil være mange reelle
udeståender både i forhold til regelfastsættelse og etablering af den nødvendige infra-
struktur. Der er således fortsat behov for at få udarbejdet og håndhævet reglerne for
handel med energi over grænserne, prioritere udbygningen af energiinfrastruktur, sikre,
at indførelse af kapacitetsmarkeder ikke skaber konkurrenceforvridning, og udvikle de-
tailmarkederne, så forbrugssiden kan blive inddraget og medvirke til øget markedsfunkti-
onalitet.
5
6
7
Kommissionen, oktober 2012, http://ec.europa.eu/internal_market/smact/docs/single-market-act2-citsummary_da.pdf.
Bertelsmann Stiftung, policy brief # 2014/02,juli 2014, http://www.bertelsmann-stiftung.de/cps/rde/xbcr/SID-66FB679A-
9C1E8BF4/bst_engl/xcms_bst_dms_40210_40211_2.pdf - Luxembourg er ikke en del af undersøgelsen pga. manglen-
de tal.
Aussilloux, V., Bourmellassa, H., Emlinger, C. & Fontagné, L. (February 2011), The economic consequences for the UK
and the EU of completing the Single Market, BIS Economics Paper No. 11.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438797_0023.png
Boks 3. Initiativer for åbne og velfungerende markeder
For at virksomhederne kan udnytte mulighederne for at skabe vækst i Europa, er det
centralt, at markedet er velfungerende og åbent over for omverdenen. Regeringen
arbejder for, at:
• der opnås en ambitiøs frihandelsaftale med USA. Samtidig bør medlemslandenes
ret til at fastlægge national udlændinge- og arbejdsmarkedsregulering samt miljø-
sundheds- og forbrugerbeskyttelsesstandarder respekteres.
• tjenesteydelser inkluderes i EGA (Environmental Goods Agreement), så hele
værdikæden afspejles, og markederne åbnes mest muligt for både grønne produk-
ter og tjenesteydelser, til gavn for udbredelsen af grøn teknologi.
• EU’s tiltag mod tredjelandes dumping og subsidier effektivt fjerner skaden for
europæiske virksomheder, men ikke bliver et redskab til at uddele straf på bekost-
ning af europæiske virksomheders konkurrenceevne.
• der udvikles europæiske standarder for tjenesteydelser i samarbejde med virk-
somhederne, så det indre marked for tjenesteydelser bliver gennemsigtigt uden
brug af harmonisering og ny lovgivning.
• der indføres minimumskrav til myndighedernes virksomhedsrådgivning i det indre
marked, så denne service ensartes på tværs af landegrænser, samt at der etab-
leres én indgang i hvert land, så virksomhederne kan operere overalt på det indre
marked med mindst muligt administrativt besvær.
3.1 frihandelSaftale med uSa
En frihandelsaftale mellem EU og USA har til formål at sænke handelsbarrierer og gøre
det endnu lettere at handle med varer og tjenesteydelser på tværs af Atlanten.
Europa-Kommissionens analyse af de ventede effekter for hele EU peger på, at en
ambitiøs frihandelsaftale vil kunne løfte EU’s økonomi med op mod �½ pct. og løfte EU’s
eksport til USA med op mod 28 pct.
8
USA er blandt Danmarks vigtigste eksportmarkeder
og det største uden for EU.
En aftale med USA skal styrke EU’s rolle som central aktør i den globale økonomi og vil
kunne sætte en række globale standarder indenfor det handelspolitiske område. Dette
skal ske, uden at EU går på kompromis med sine høje regulatoriske standarder indenfor
eksempelvis centrale servicesektorer, såsom sundhed og uddannelse. Endelig er det
vigtigt for regeringen, at forhandlingerne føres så transparent som muligt og i tæt dialog
med alle interesserede parter.
En ambitiøs frihandelsaftale mellem EU og USA kan give Danmark fordele inden for
væsentlige eksportsektorer som for eksempel lægemidler, søfart, maskiner og grøn
teknologi. Det er også regeringens målsætning, at en frihandelsaftale mellem EU og
USA skal bidrage til at styrke globale standarder inden for bæredygtig udvikling, her-
under miljøstandarder, arbejdsmiljø og arbejdstagerrettigheder, som det også fremgår
af Europa-Kommissionens forhandlingsmandat. En højere grad af fælles standarder på
disse områder vil også medvirke til at styrke europæiske virksomheders muligheder på
de globale markeder.
Regeringen arbejder for, at der opnås en ambitiøs frihandelsaftale med USA. Samtidig
bør medlemslandenes ret til at fastlægge national udlændinge- og arbejdsmarkedsregu-
lering samt miljø- sundheds- og forbrugerbeskyttelsesstandarder respekteres.
8
Tallet er udregnet ved et benchmark i 2027 hhv. uden og med en frihandelsaftale.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.2 tjeneSteydelSer inkludereS i grønne
frihandelSforhandlinger
De igangværende grønne frihandelsforhandlinger (Environmental Goods Agreement,
EGA), der blandt andet omfatter EU, USA, Kina og Japan, fokuserer på at nedsætte tol-
den på en række grønne varer.
Flere rapporter, blandt andet fra OECD, har imidlertid dokumenteret, at en række tjene-
steydelser, som for eksempel konstruktion, installation, reparation og vedligeholdelse, er
centralt for udvikling, salg og eksport af grønne produkter. Tjenesteydelser, der knytter
sig til grønne produkter, bør derfor inkluderes i forhandlingerne.
Den danske regering vil arbejde for at inkludere tjenesteydelser i EGA, så de bliver en
del af handelsliberaliseringen på det grønne område. Dette vil højne ambitionsniveauet
og den økonomiske og miljømæssige effekt af den endelige aftale.
Regeringen arbejder for, at tjenesteydelser inkluderes i EGA, så hele værdikæden af-
spejles og markederne åbnes mest muligt for både grønne produkter og tjenesteydelser,
til gavn for udbredelsen af grøn teknologi.
3.3 reStriktiV brug af Straftold
EU’s regler for anvendelse af beskyttelsestold eller kvoter (”defensive handelsinstrumen-
ter”) på varer fra tredjelande er i færd med at blive revideret. Hensigten bag revisionen er
at tilpasse reglerne til udviklingen i de internationale handelsmønstre og den europæiske
økonomis behov og gøre reglerne mere effektive og forudsigelige for europæiske virk-
somheder.
Danske virksomheder er gode til at udnytte de nye globale handelsmønstre, således at
varer i stigende omfang importeres fra tredjelande med henblik på forarbejdning og salg
i Danmark, EU og tredjelande. Den øgede afhængighed af import af varer og halvfabri-
kata fra tredjelande har dog samtidig betydet, at danske virksomheder er blevet mere
sårbare, når EU for eksempel pålægger beskyttelsestold eller indfører kvoter på varer,
der kommer fra tredjelande. Paradoksalt nok kan danske virksomheder med produktion
i tredjelande således blive ramt af beskyttelsestold på deres egne produkter, når de im-
porteres til EU.
EU’s regler har hidtil bygget på et sundt princip om, at beskyttelsestold skal anvendes på
en måde, der tager hensyn til alle relevante erhvervsinteresser i EU. Flere af de ændrin-
ger, som Europa-Kommissionen lægger op til at indføre, er imidlertid på centrale områ-
der i modstrid med dette princip. Det gælder blandt andet i forhold til, at Europa-Kommis-
sionen ønsker, at EU skal pålægge importerede varer højere beskyttelsestoldsatser, end
det er tilfældet i dag. Virksomheder, der forstår at udnytte globaliseringens muligheder,
risikerer dermed at blive ramt uretmæssigt, samtidig med at der vil blive skabt mindre
gennemsigtighed og forudsigelighed i EU’s praksis.
Regeringen arbejder for, at EU’s tiltag mod tredjelandes dumping og subsidier effektivt
fjerner skaden for europæiske virksomheder, men ikke bliver et redskab til at uddele straf
på bekostning af europæiske virksomheders konkurrenceevne.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438797_0025.png
3.4 StandardiSering Som løfteStang for
VækSt
EU’s indre marked er stadig præget af fragmenterede nationale regler. Særligt i forhold
til tjenesteydelser er størstedelen af de nationale særregler at finde i sektorspecifik lov-
givning. Særligt for små og mellemstore virksomheder skaber det betydelige barrierer for
samhandelen i EU. Barriererne medfører mindre konkurrence og højere priser, hvilket er
til skade for forbrugerne.
Internationale standarder bidrager til at effektivisere produktionsprocesser, dokumentere
konkurrencemæssige fordele inden for eksempelvis bæredygtighed og lette adgangen til
udenlandske markeder. Undersøgelser viser, at virksomheder, der anvender standarder,
har 9-15 pct. højere produktivitet end virksomheder, som ikke anvender standarder
9
.
Standarder har bidraget til et velfungerende indre marked på vareområdet og kan derfor
også være et effektivt redskab at bruge i relation til tjenesteydelser. Fordelen er, at de
europæiske virksomheder selv deltager i udarbejdelsen af standarderne, og at virksom-
hederne underlægges ens krav i det indre marked. Brug af internationale standarder kan
således være en metode til at ensarte markedet og mindske effekten af nationale sær-
regler uden at bruge lovgivningsmæssig harmonisering. Dette vil gøre det lettere for virk-
somheder at operere og vokse sig store i EU’s indre marked, for eksempel på områder
som miljøvenlighed, genanvendelse og inden for e-handel, der kan give virksomhederne
nye muligheder.
Regeringen arbejder for, at der udvikles europæiske standarder for tjenesteydelser i
samarbejde med virksomhederne, så det indre marked for tjenesteydelser bliver gen-
nemsigtigt uden brug af harmonisering og ny lovgivning.
3.5 Styrke myndighedSrådgiVningen i det in-
dre marked
De hjælpemidler på EU-plan, der skal hjælpe virksomhederne i det indre marked med
at fjerne barrierer for salg af varer og levering af tjenesteydelser på tværs af grænserne,
er præget af store kvalitetsforskelle. Det drejer sig for eksempel om SOLVIT, Points of
Single Contact på serviceområdet og produktkontaktpunkter.
Hjælpemidlerne lider blandt andet under manglende ressourcer og lav prioritering i de
enkelte medlemslande. Dette medfører dårlig service overfor virksomheder i form af
blandt andet lange sagsbehandlingstider, ufuldstændig rådgivning og mangel på infor-
mation. Samtidig er der usikkerhed om, hvor man skal henvende sig, og forespørgsler
behandles langt fra altid det rette sted.
Håndhævelse er et af de områder, hvor vi bør gøre mere, og regeringen ønsker en
EU-retsakt, der styrker myndighedssamarbejdet om det indre marked og samtidig sikrer,
at de forskellige hjælpemidler i de enkelte medlemslande leverer samme høje service.
Regeringen arbejder for, at der indføres minimumskrav til myndighedernes virksomheds-
rådgivning i det indre marked, så denne service ensartes på tværs af landegrænser,
samt at der etableres én indgang i hvert land, så virksomhederne kan operere overalt på
det indre marked med mindst muligt administrativt besvær.
9
http://erhvervsstyrelsen.dk/file/174639/Effektanalyse_standarder.pdf.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438797_0026.png
4. avancErEt produktIon
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438797_0027.png
D
en globale konkurrence er skærpet. Varer og tjenesteydelser produceres der, hvor
det sker mest effektivt. Det bidrager til yderligere specialisering, hvor produktions-
virksomhederne fokuserer på deres kernekompetencer. Åbne markeder og investeringer
på tværs af landegrænser har medført, at produktionen ofte organiseres i globale værdi-
kæder, hvor forskellige led i produktionen sker på flere kontinenter.
Denne udvikling gør verden rigere og er en fordel for de enkelte lande. Men det øger
også kravene til virksomhederne. De europæiske lande har gennemgået en udvikling
mod mindre produktion og mere service og har oplevet et væsentligt fald i antallet af pro-
duktionsarbejdspladser. Siden 2000 er industribeskæftigelsen faldet med 15 pct. i EU-28
og med knap 30 pct. i Danmark
10
. I samme periode har beskæftigelsen inden for sekto-
ren for tjenesteydelser været stigende.
Produktion har fortsat stor betydning for den europæiske økonomi. Produktionserhver-
vene er en drivkraft for produktivitetsvækst, og der er mange arbejdspladser knyttet til
produktion – ikke kun i industrien, men også i forsknings- og videntunge erhverv. Der er
også fokus på industriens vilkår på europæisk niveau, idet Europa-Kommissionen på
opfordring af Det Europæiske Råd arbejder på en handlingsplan for at forbedre den in-
dustrielle konkurrenceevne. Handlingsplanen skal anvise retningen for Europa-Kommis-
sionens industripolitiske strategi om en industriel renæssance i Europa, der blandt andet
handler om, at koordinationen medlemslandene imellem skal forbedres, og at konkurren-
ceevnehensyn skal integreres i andre politikområder.
Udflytning af produktion kan betyde, at også arbejdspladser i følgeerhverv, som for
eksempel transport, byggeri og andre serviceerhverv, bliver ramt. Udviklingen inden
for automatisering, IKT og avancerede produktionsteknologier skaber nye muligheder
for produktion. Gennem brug af robotter og 3D-printning til industrielt brug vil virksom-
hederne hurtigt og omkostningseffektivt kunne udvikle og producere kundespecifikke
produkter. I takt med at priserne på for eksempel robotteknologi falder, bliver produktion
i mindre skala mere konkurrencedygtig, fordi lønudgifterne falder. Det giver nye mulig-
heder, især for Europas mange små og mellemstore virksomheder. Derfor er det vigtigt
med en tæt sammenhæng mellem viden og produktion. Viden bidrager til, at virksom-
hederne kan udnytte mulighederne og dermed fastholde produktion i Danmark.
Øget ressource- og energieffektivitet kan ligeledes styrke konkurrenceevnen. Knaphed
og stigende priser på for eksempel råstoffer gør ressourceeffektiv produktion med min-
dre materialeanvendelse, mere genanvendelse samt lavere udledning mere rentabel.
Globalt set er der samtidig en tendens til, at produkter og serviceydelser integreres. Ved
at knytte rådgivning, uddannelse og service til et fysisk produkt, øges værdiskabelsen.
Skellet mellem produktions- og servicevirksomhed bliver dermed mindre. Dette gælder
for eksempel grønne produkter som vindmøller og i den maritime industri.
For at europæisk industri også i fremtiden kan bidrage til vækst og værdiskabelse, er det
derfor vigtigt, at virksomhederne har adgang til avanceret teknologi og råstoffer til brug i
produktionen – også på tværs af grænserne.
10
Kilde: Eurostat.
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438797_0028.png
Boks 4. Initiativer til mere ressourceeffektiv og avanceret produktion
For at fremtidssikre europæisk industri er det nødvendigt at fokusere på at udbrede
ny teknologi, ressourceeffektivitet og grønne løsninger samt strømline det indre mar-
ked for varer og tjenesteydelser. Regeringen arbejder for at:
• fjerne barrierer på EU-niveau for digitalisering og automatisering i produktionen
ved at udvikle standarder, så også små og mellemstore virksomheder nemt kan
anvende ny teknologi i produktionen.
• fjerne barrierer for samarbejde om industrisymbioser på EU-niveau ved at strøm-
line omklassificeringen af affald til brug i anden produktion. På den måde kan
potentialet i samarbejde mellem virksomheder om at udnytte hinandens restpro-
dukter, såkaldte industrisymbioser, styrkes på tværs af grænserne.
• styrke udbredelsen af centrale støtteteknologier ved styrket koordinering af euro-
pæiske, nationale og regionale initiativer med henblik på at udvikle den europæi-
ske industri.
• justere passagerskibsdirektivet, så passagerskibe kan bygges i både stål og tilsva-
rende sikre materialer. På den måde vil vilkårene for at udvikle nye grønne løsnin-
ger også blive forbedret inden for søfart.
• Europa-Kommissionen samler de enkelte landes indsatser for fremme af handel
med viden via etablering af en europæisk, elektronisk platform for handel med
IPR, hvor det er muligt både at købe og sælge IPR og få ny viden og hjælp til han-
del med IPR.
der indføres fælles procedurer for notifikation af særregler på vare- og serviceom-
rådet, så der findes ensartede regler og gennemsigtighed på både markedet for
varer og markedet for tjenesteydelser.
4.1 Styrket digitaliSering og automatiSering i
produktionen
Europæiske virksomheder er ikke lige så gode som for eksempel amerikanske virksom-
heder til at optage ny teknologi og bruge digitale værktøjer og processer i produktionen.
Det betyder, at virksomheder fra tredjelande har en fordel i forhold til europæiske virk-
somheder, og at Europa går glip af en vækstgevinst genereret af mere innovativ og om-
kostningseffektiv produktion.
Der er særligt potentiale for yderligere udbredelse af de bedst tilgængelige teknikker i
industrien og i små og mellemstore virksomheder. Mindre virksomheder har ofte mindre
viden om potentialer ved automatisering og begrænset adgang til finansiering af automa-
tiserings- og digitaliseringsløsninger og kompetencer.
Regeringen arbejder for at fjerne barrierer på EU-niveau for digitalisering og automatise-
ring i produktionen ved at udvikle standarder, så også små og mellemstore virksomheder
nemt kan anvende ny teknologi i produktionen.
4.2 reSSourceeffektiVitet og induStriel
SymbioSe
Gennem fokus på ressourcer og genanvendelse kan industrien producere mere for min-
dre og styrke konkurrenceevnen. Kommercielt samarbejde i industrien om at udnytte
restprodukter i ny produktion er en voksende tendens og rummer stort potentiale. Når
én virksomheds restprodukt i form for eksempel af vand, energi eller materialer genan-
vendes som input i en anden virksomheds produktionsproces, kan det ofte være et billigt
alternativ til anvendelse af nye råvarer.
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Såkaldte industrisymbioser, hvor virksomheder samarbejder om at udnytte restproduk-
ter, kan bidrage til, at eksisterende ressourcer udnyttes mere effektivt. Det understøtter
virksomhedernes konkurrenceevne, samtidig med at det er godt for miljøet. Eksempelvis
anvendes organismeaffald fra Novozymes i dag som gødning i landbruget, og gips, som
er spildprodukt fra røgrensning hos DONG Energy, bliver til nye gipsplader hos virksom-
heden Gyproc. I begge tilfælde reduceres omkostninger, og samtidig har det positive
miljø- og klimaeffekter i form af blandt andet reduktion af CO2-udledningen.
Regeringen arbejder for at fjerne barrierer for samarbejde om industrisymbioser på
EU-niveau ved at strømline omklassificeringen af affald til brug i anden produktion. På
den måde kan potentialet i samarbejde mellem virksomheder om at udnytte hinandens
restprodukter, såkaldte industrisymbioser, styrkes på tværs af grænserne.
4.3 centrale Støtteteknologier
Centrale støtteteknologier (Key Enabling Technologies) har stor betydning for europæisk
industris fremtid. Støtteteknologier er for eksempel avancerede produktionsteknologier,
nye materialer, nanoteknologi og meget andet, som på tværs af forskellige brancher og
sektorer understøtter innovation og derved vækst og nye arbejdspladser. De centrale
støtteteknologier understøtter ikke blot europæiske virksomheders konkurrenceevne,
men kan også være afgørende for virksomhedernes omstilling til en grøn og mere res-
sourceeffektiv produktion. Forskning og udvikling inden for centrale støtteteknologier er
ofte kapitalintensivt og kræver de rette rammebetingelser, herunder en veluddannet ar-
bejdsstyrke og gode vilkår for at bringe nye produkter på markedet.
Regeringen arbejder for at styrke udbredelsen af centrale støtteteknologier ved styrket
koordinering af europæiske, nationale og regionale initiativer med henblik på at udvikle
den europæiske industri.
4.4 fremme af grøn omStilling inden for
Søfart
Hvis den grønne omstilling og det danske vækstpotentiale i forhold til eksport af grønne
produkter skal realiseres, er der behov for at skabe bedre vilkår i EU for udviklingen af
nye, grønne og innovative løsninger. Medlemslandenes anvendelse af passagerskibs-
direktivet betyder, at det indre marked for produktion af skibe i letvægtsmaterialer – for
eksempel kulfiberkomposit – er begrænsede.
Bygning af skibe i disse materialer har både et miljøpotentiale, da der er betydelige
driftsøkonomiske og miljømæssige fordele ved lettere skibe, og et vækstpotentiale, da
danske værfter har en potentiel styrkeposition i forhold til netop levering af denne type
miljø- og energieffektive løsninger.
Regeringen arbejder for, at passagerskibsdirektivet justeres, så passagerskibe kan byg-
ges i både stål og tilsvarende sikre materialer. På den måde vil vilkårene for at udvikle
nye grønne løsninger også blive forbedret inden for søfart.
4.5 Styrket handel med Viden
Forskningsaktive virksomheder er mere produktive end virksomheder, der ikke er forsk-
ningsaktive, og virksomheder, der også samarbejder med videninstitutioner, er endnu
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438797_0030.png
mere produktive
11
. Samtidig viser ny dansk forskning, at virksomheder, der handler med
IPR (forstået som patent-, varemærke-, design- og brugsmodelrettigheder), klarer sig
bedre på en række økonomiske parametre end virksomheder, der ikke handler med
IPR
12
. Disse virksomheder kan styrke deres innovationsevne ved at skaffe sig adgang til
andres viden. Samtidig kan virksomheder gøre salg af IP-rettigheder til en selvstændig
indtægtskilde. Der er således fordele for såvel den enkelte virksomhed som for sam-
fundsøkonomien ved at styrke handlen med viden og IPR. Med det kommende enheds-
patent får virksomheder (og opfindere) endnu en mulighed for at søge patentbeskyttelse
på deres opfindelser i Europa. Med enhedspatentet bliver det mere enkelt og billigere
at opnå patentbeskyttelse i mange europæiske lande på en gang. Et enhedspatent vil
således dække et meget stort markedspotentiale i Europa. En indehaver af et enheds-
patent har mulighed for at indgå licensaftaler med virkning for ét eller flere lande. Dette
kan gavne både de virksomheder, der har en interesse i en licens på opfindelsen, inde-
haveren af enhedspatentet, der dermed har mulighed for at opnå licensindtægter, samt
samfundsøkonomien som helhed, idet opfindelsen udnyttes bredt.
Det globale marked for handel med IPR er imidlertid fragmenteret og svært at overskue.
Det er vanskeligt at få overblik over, hvad der udbydes til salg, hvem der er interesseret i
at købe, og hvad prisniveauet er. Flere europæiske lande har fokus på at fremme handel
med viden, men da indsatsen ikke er koordineret, er der en merværdi at hente ved en
fælles indsats på europæisk niveau, idet det vil skabe et bedre grundlag for at kunne slå
igennem som en vægtig spiller på det globale marked. Målet er at opnå en større volu-
men og skabe større opmærksomhed om mulighederne for at handle med viden.
Danmark støtter således op om Europa-Kommissionens planer om at skabe et gen-
nemsigtigt marked for handel med IPR, for eksempel ved at sætte fokus på udvikling
af fælles og mere anvendelige metoder til værdiansættelse af IPR, eller ved at skabe
opmærksomhed om fordelene ved handel med IPR. Andre initiativer, som for eksempel
standardkontrakter for handel med IPR eller etablering af en europæisk markedsplads,
kan også styrke handlen med IPR. Initiativer til at styrke handlen kan med fordel samles
på en portal på europæisk plan, så virksomheder nemt kan få svar på de udfordringer,
de har, og hurtigt kan finde relevant viden og hjælp.
Regeringen arbejder for, at Europa-Kommissionen samler de enkelte landes indsatser
for fremme af handel med viden via etablering af en europæisk, elektronisk platform for
handel med IPR, hvor det er muligt både at købe og sælge IPR og få ny viden og hjælp
til handel med IPR.
4.6 integration mellem Varer og
tjeneSteydelSer i det indre marked
Nationale særregler udgør fortsat en barriere for samhandlen i EU. Op mod 25 pct. af de
virksomheder, der handler på det indre marked, har oplevet problemer med at eksportere
på grund af nationale særregler. Hvert år notificeres mellem 600 og 800 nye nationale
særregler til Europa-Kommissionen.
I 2014 er der i EU’s medlemslande blevet indført mindst 185 særregler vedrørende tjene-
steydelser
13
. De nye særregler kan være reelle barrierer for danske erhvervsdrivende og
virksomheder, der ønsker at operere i andre EU-lande. Nationale særregler på service-
området, for eksempel nye autorisationsordninger, er ikke underlagt samme notifikations-
procedure, som gælder på vareområdet, og der er ikke mulighed for at gøre indsigelse
11 Uddannelses- og Forskningsministeriet (2014): Den forsknings- og innovationspolitiske redegørelse.
12 Se www.styrkbundlinjen.dk.
13 Databasen Informationssystemet for det Indre Marked (IMI).
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
over for sådanne særregler. Det gør dette marked mere uigennemsigtigt for virksomhe-
derne. Samtidig er informationerne om nationale særregler vedrørende tjenesteydelser
svært tilgængelige for brugerne, det vil sige myndighederne og de virksomheder, der
opererer i det indre marked.
En effektiv, gennemsigtig og forpligtende procedure, der gælder for både varer og tjene-
steydelser, er derfor en forudsætning for, at medlemslandene og Europa-Kommissionen
kan gribe ind over for ulovlige eller uhensigtsmæssige særregler i medlemslandene, før
de indføres.
Regeringen arbejder for, at der indføres fælles procedurer for notifikation af særregler på
vare- og serviceområdet, så der findes ensartede regler og gennemsigtighed på både
markedet for varer og markedet for tjenesteydelser.
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438797_0032.png
5. EnklErE rEglEr
30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438797_0033.png
D
et er centralt for de europæiske virksomheder, at de regelsæt, de møder, når de
bevæger sig over grænserne, er let tilgængelige, ensartede og gennemsigtige.
På den måde bliver det nemmere for alle virksomheder at handle og agere på det indre
marked. Det er vigtigt, at indsatsen reelt kommer virksomhederne til gavn, hvorfor de bør
inddrages systematisk på en konstruktiv og effektiv måde. Det er samtidig vigtigt, at der
på europæisk niveau er fokus på, om ny europæisk lovgivning skaber merværdi. Det be-
tyder, at detaljeringsniveauet i de enkelte lovgivningsinitiativer skal overvejes nøje.
Regelforenkling har stået højt på EU-dagsordenen de senere år, og en kortlægning af
EU-lovgivningen fra Europa-Kommissionen har resulteret i en liste med nye konkrete
initiativer og forslag, der skal forenkle lovgivningen, reducere de administrative byrder og
sikre en mere effektiv opfyldelse af de politiske målsætninger. Regeringen har generelt
støttet Europa-Kommissionens regelforenklingsindsats og samtidig understreget, at re-
gelforenkling ikke må ske på bekostning af grundlæggende beskyttelsesniveauer, særligt
på områder som sundhed, miljø og arbejdsmiljø.
Der er stadig et uudnyttet potentiale i at sikre enklere regler for virksomhederne. For ek-
sempel bør der arbejdes på at sikre, at regelforenklingsinitiativerne rent faktisk medfører
konkrete byrdelettelser for virksomhederne. Vi bør lade virksomhederne komme til orde
og forpligte Europa-Kommissionen til at tage deres forslag til byrdereduktioner alvorligt.
Samtidig er det centralt, at love og regler tilskynder og ikke bremser lysten til at udnytte
og udvikle nye digitale muligheder, eller til at bevæge sig ud på det digitale marked. Det
er helt grundlæggende og skal integreres på tværs af alle lovgivningsområder.
Det er heller ikke altid, der er behov for EU-regulering, og den EU-regulering, der fore-
slås, skal medføre et minimum af administrative byrder og ikke være unødigt detaljeret.
Der er desværre en række eksempler på, at den EU-regulering, der foreslås, har en de-
taljeringsgrad, der medfører utilsigtede konsekvenser og store administrative byrder.
Boks 5. Initiativer til at fremme enklere regler
De regelsæt, som virksomhederne skal forholde sig til i det indre marked, bør være
enkle og fremtidssikrede. Regeringen arbejder for, at:
• Europa-Kommissionen forpligtes til et ”følg eller forklar”-princip i forhold til kon-
krete regelforenklingsforslag, der via medlemslandene er kommet fra slutbrugerne.
• Europa-Kommissionen forpligtes til at gøre digitaliseringsparat lovgivning til et
grundprincip ved nye lovgivningsinitiativer, så lovgivningen ikke bliver en bremse-
klods for digitaliseringen.
• tilpasse direktivet om havnestatskontrol, så der er bedre mulighed for at anvende
en risikobaseret tilgang og anvende ressourcerne mere effektivt.
• indføre en platform for maritim dataudveksling på tværs af EU samt harmonere de
indrapporteringskrav, som skibsfarten er underlagt, med henblik på at mindske de
administrative byrder for skibsfart i EU.
sikre fleksibilitet for medlemslandene i forbindelse med at tilpasse reguleringen af
interbankgebyrer til nationale forhold, så billige nationale debetkort, som for ek-
sempel dankortet, kan videreføres.
• EU-regulering vedrørende aktionærrettigheder skal være simpel og tilskynde til
aktivt ejerskab af børsnoterede virksomheder uden at ansvarsfordelingen imellem
aktionærer og bestyrelse forrykkes.
det nye hvidvaskdirektiv sikrer et effektivt tilsyn med stor fleksibilitet i forhold til op-
rettelse af et ejerregister over reelle ejere.
31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.1 følg eller forklar Som princip i
regelforenklingSindSatSen
Regelforenklingsindsatsen er et fokusområde for den nye Europa-Kommission, og der er
for første gang udpeget en kommissær med ansvar for bedre regulering. Kommissæren
har til opgave at styre Europa-Kommissionens indsats i det såkaldte REFIT-program.
Europa-Kommissionens tiltag har ofte manglet tilstrækkeligt fokus på inddragelse af
interessenterne. Dette har medført, at mange lettelser opfattes som værende ”kun på
papiret”, ligesom regelforenklingsarbejdet har savnet legitimitet blandt virksomheder og
arbejdstagere.
I Danmark nedsatte regeringen i 2012 Virksomhedsforum for enklere regler, der har vist
sig som et succesfuldt værktøj til at inddrage slutbrugere i regelforenklingsindsatsen og
dermed opfange oplevede byrder, som ellers ikke ville have været i fokus.
Forenklingstiltag af EU-regulering bør ske på de områder, som betyder mest for virk-
somhedernes hverdag. På den måde bliver forenklingerne reelle og mærkbare i praksis,
efterlevelsen øges, og i sidste ende får virksomhederne mere tid til at drive forretning. Et
sådant initiativ på EU-plan forventes at skabe mærkbare forbedringer for de europæiske
virksomheder og samtidig tilføre regelforenklingsindsatsen øget legitimitet ved at bringe
EU tættere på slutbrugerne og slutbrugerne tættere på EU.
Regeringen arbejder for, at Europa-Kommissionen forpligtes til et ”følg eller forklar”-prin-
cip i forhold til konkrete regelforenklingsforslag, der via medlemslandene eller Europa-
Parlamentet er kommet fra slutbrugerne.
5.2 digitaliSeringSparat eu-loVgiVning
Den digitale tidsalder er ikke i tilstrækkelig grad tænkt ind i den tværgående lovgivning
eller initiativer, der fremsættes og igangsættes i EU. For det første er der i dag ikke krav
om, at digitalisering skal adresseres i Europa-Kommissionens lovforberedende arbejde.
Dette betyder, at regulering i nogle tilfælde kræver indlevering og opbevaring af data i
fysisk form (papirkopi).
For det andet er det centralt, at alle nye initiativer, herunder EU-lovgivning, designes til
den digitale tidsalder (digital by default), så initiativer ikke risikerer at hindre og mindske
virksomheders potentiale for udvikling og anvendelse af innovative digitale løsninger.
Lovgivningen skal således designes, så den kan rumme og fremme digitale løsninger.
Et princip om, at nye EU-retsakter eller revision af eksisterende lovgivning skal gøres ’di-
gital by default’ i Europa-Kommissionens konsekvensanalyser, vil forpligte Europa-Kom-
missionen til – i forbindelse med vurderingen af en given regulerings administrative
konsekvenser – at skulle tage særskilt stilling til, om reguleringen opfylder kriterierne for
digitaliseringsparat lovgivning.
Regeringen arbejder for, at Europa-Kommissionen forpligtes til at gøre digitaliserings-
parathed til et grundprincip ved nye lovgivningsinitiativer, så lovgivningen ikke bliver en
bremseklods for digitaliseringen.
5.3 flekSibilitet til Smartere
haVneStatSkontrol og håndhæVelSe
Medlemslandene er forpligtet af EU-regler til at foretage skærpet havnestatskontrol af
skibe uden en tilpas grad af fleksibilitet – og uden reelt at få mere sikkerhed for pengene.
32
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Samtidig står skibsfarten over for en stor udfordring i forbindelse med skærpede miljø-
krav, for eksempel i forhold til udledning af svovl. Det kræver en mængde ressourcer
at tilpasse skibene, så kravene overholdes, hvilket reelt gør det til en konkurrence- og
vækstvariabel, om reglerne overholdes eller ej. Fortsat vækst for en grønnere skibsfart
forudsætter derfor bedre og mere ressourceeffektiv håndhævelse af kravene. Niveauet
for kontrol skal ikke sænkes, men i højere grad tilgodese, at ressourcer anvendes effek-
tivt, og hvor de giver mest sikkerhed.
Regeringen arbejder for at tilpasse direktivet om havnestatskontrol, så der er bedre mu-
lighed for at anvende en risikobaseret tilgang og anvende ressourcerne mere effektivt.
5.4 færre adminiStratiVe byrder for
SkibSfarten i oVerVågningSdirektiVet
Søtransport af varer er miljømæssigt bedre end transport af varer på landjord. Dette
taler for øget vækst på det maritime område, hvor der samtidig er fokus på den grønne
omstilling med nye, skærpede miljøkrav. Men den maritime sektors vækstpotentiale kan
ikke indfries, så længe det er langt mindre administrativt tungt at køre varer på tværs af
EU med lastbil end at benytte søvejen. For eksempel skal en kaptajn på et containerskib
på grund af toldreglerne udfylde mere end 80 forskellige skemaer, ofte med den samme
information, for at sejle et containerskib rundt mellem seks havne i Schengen-området i
EU. Lastbilchaufføren kan nøjes med langt færre.
Europa-Kommissionens nuværende initiativer, for eksempel ”Blue Belt”, er ikke nok til at
sikre vækst via færre administrative byrder. Også andre værktøjer, for eksempel ”Safe-
SeaNet”-systemet til informationsudveksling mellem myndighederne i EU, bør anvendes
bedre, og der er behov for en mere holistisk tilgang på tværs af tjenestegrenene i Europa-
Kommissionen. Dette kan adresseres i den kommende revision af overvågningsdirektivet
med henblik på at reducere de administrative byrder for medlemslandene og skibsfarten.
Regeringen arbejder for at indføre en platform for maritim dataudveksling på tværs af EU
samt harmonere de indrapporteringskrav, som skibsfarten er underlagt, med henblik på
at mindske de administrative byrder for skibsfart i EU.
5.5 billige og effektiVe betalingSløSninger
Europa-Kommissionen har peget på, at en af de væsentligste hindringer for at opnå et
velfungerende betalingskortmarked på EU-plan er de såkaldte interbankgebyrer. Europa-
Kommissionen har derfor fremsat et forslag til regulering af interbankgebyrer, som ak-
tuelt forhandles. Forslaget fastlægger blandt andet specifikke lofter for disse gebyrer.
Forslaget har til formål at understøtte en videreudvikling af det indre marked for beta-
lingstjenester i EU med henblik på at fremme konkurrence, effektivitet og innovation.
Generelt vurderes forslaget at være positivt for betalingskortmarkedet på europæisk
plan. Men reguleringen kan samtidig have potentielt skadelige og utilsigtede konsekven-
ser for nationale debetkort, som for eksempel dankortet, der generelt er billigere end
internationale betalingskort. Dankortet er i dag forbundet med lave omkostninger, og det
gennemsnitlige interbankgebyr for dankort er væsentligt lavere end det loft, som Europa-
Kommissionen foreslår. Det er helt centralt for regeringen at bevare et effektivt og billigt
dankort.
Regeringen arbejder for at sikre fleksibilitet for medlemslandene i forbindelse med at
tilpasse reguleringen af interbankgebyrer til nationale forhold, så billige nationale debet-
kort, som for eksempel dankortet, kan videreføres.
33
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.6 undlad detailregulering af
aktionærrettigheder i eu
Reglerne for aktionærinddragelse er ved at blive revideret med henblik på at sikre, at ak-
tionærer også på tværs af grænserne i EU’s indre marked kan deltage aktivt i udviklingen
af de selskaber, de ejer dele af. Et gennemsigtigt, ansvarligt og aktivt investeringsmiljø
skal bidrage til at fremme europæiske virksomheders bæredygtige udvikling og konkur-
renceevne. Europa-Kommissionen har således foreslået en række tiltag, der blandt an-
det omhandler identifikation af den enkelte aktionær, udvikling af politikker på området,
åbenhed om rådgivningen og stemmeafgivning samt aktionærinddragelse i forhold til
lønpolitik og handler med for eksempel kontrollerende aktionærer og datterselskaber.
De regler, Europa-Kommissionen lægger op til at indføre, vil på centrale områder med-
føre, at ansvarsfordelingen imellem aktionærer og bestyrelse forrykkes. Det er særligt
vedrørende de såkaldte handler med nærtstående parter, for eksempel datterselskaber
eller selskaber inden for samme koncern. Her lægger Europa-Kommissionen blandt
andet op til, at aktionærerne skal godkende handler på over 5 pct. forud for deres gen-
nemførelse. Det kan medføre, at ellers fornuftige handler forsinkes, hvilket kan skabe
usikkerhed om selskabets fremtid og dermed kursen – til skade for aktionærerne. Des-
uden kan hovedaktionærer, som er involveret i en sådan handel, ikke deltage i denne af-
stemning, hvilket de facto vil give minoritetsaktionærerne flertallet i centrale beslutninger
for virksomhedens drift.
Samtidig er de foreslåede regler så detaljerede, at de vil medføre betydelige administra-
tive byrder. Det gælder blandt andet i forhold til de krav, der skal opfyldes for så vidt an-
går indberetninger, videregivelse af oplysninger, frister og så videre. Det vil derfor kræve
en stor indsats fra den enkelte virksomhed at leve op til disse regler.
Regeringen arbejder for, at EU-regulering vedrørende aktionærrettigheder skal være
simpel og tilskynde til aktivt ejerskab af børsnoterede virksomheder, uden at ansvarsfor-
delingen imellem aktionærer og bestyrelse forrykkes.
5.7 et effektiVt og flekSibelt europæiSk til-
Syn med hVidVaSk
I forbindelse med forhandlingerne af 4. hvidvaskdirektiv (AMLD) er det vigtigt, at der sik-
res klare regler, der kan forhindre misbrug af det danske system til skatteunddragelse og
hvidvaskning af penge. Dog er det samtidig væsentligt, at de nye regler på området ikke
pålægger virksomhederne unødige administrative byrder og sætter barrierer for opstart
af nye virksomheder og væksten i Danmark.
Som et led i regeringens skattelypakke, der blev offentliggjort den 6. november 2014,
fremlagde man, at der ville blive arbejdet for mere åbenhed om ejerskab af selskaber
ved at indføre et register over såkaldte reelle ejere. Et forslag om indførelse af et register
for reelle ejere er samtidig en del af forslaget til 4. hvidvaskdirektiv, og udviklingen i for-
handlingerne tyder på, at et register vil blive påkrævet.
Der er dog stadig flere udeståender i forhandlingerne om, hvordan et sådan register skal
indrettes, hvilken form for kontrol der skal være med registeret, og hvem der skal have
adgang hertil.
Regeringen arbejder for, at det nye hvidvaskdirektiv sikrer et effektivt tilsyn med stor flek-
sibilitet i forhold til oprettelse af et ejerregister over reelle ejere.
34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438797_0037.png
Danmark i Europa
30 veje til et bedre indre marked
2014/2015 : 08
Henvendelse om udgivelsen kan i øvrigt ske til
Erhvervs- og Vækstministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.: 33 92 33 50
[email protected]
ISBN
978-87-93214-43-9
Elektronisk publikation
978-87-93214-44-6
Design, omslag
e-Types & e-Types Daily
Design, indhold
Rosendahls Schultz Grafisk a/s
Foto
Colourbox / forside
iStock / kapitel 1
iStock / kapitel 2
Colourbox / kapitel 3
iStock / kapitel 4
iStock / kapitel 5
Tryk
GP-TRYK A/S
Web
Publikationen kan hentes på
www.evm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1438797_0038.png