Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 218
Offentligt
1438911_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
18. december 2014
Kontoret for Internatio-
nalt udlændingesamar-
bejde
Sagsbeh: Carina Myllerup Nielsen
Sagsnr.: 2014-0032-1705
Dok.:
1371361
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 131 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-
nisteren den 6. november 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kari-
na Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mette Frederiksen
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 218: kopi af UUI alm .del - svar på spm. 131 om, hvilke aspekter af de fælles europæiske asyldirektiver Danmark ikke er omfattet af, fra justitsministeren
Spørgsmål nr. 131 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge
og Integrationspolitik:
”Ministeren bedes redegøre for,
hvilke aspekter af de fælles
europæiske asyldirektiver Danmark ikke er omfattet af. Og vil
ministeren oplyse, på hvilke områder Danmark vil skulle æn-
dre lovgivningen for at tilpasse og implementere direktiverne
korrekt, såfremt vi afskaffede retsforbeholdet?”
Svar:
Danmark deltager på grund af retsforbeholdet ikke i vedtagelsen af EU-
retsakter, som er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde, tredje del, afsnit V, om et område med frihed, sik-
kerhed og retfærdighed, og disse retsakter er ikke bindende for Danmark.
Danmark er derfor ikke omfattet af EU’s direktiver på asylområdet.
Dan-
mark deltager dog i Dublin-forordningen og Eurodac-forordningen på mel-
lemstatsligt grundlag gennem en parallelaftale. Endvidere deltager Dan-
mark i en række Schengen-relaterede retsakter.
Regeringen, Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folke-
parti indgik den 10. december 2014 den politiske aftale ”Danmark i Euro-
pol”. Det følger af aftalen, at aftalepartierne ønsker at omdanne retsforbe-
holdet til en tilvalgsordning. Tilvalgsordningen betyder, at Danmark selv
kan vælge, hvilke retsakter på området for retlige og indre anliggender
Danmark ønsker at deltage i.
Det fremgår af aftalen, at den danske udlændingepolitik fortsat skal fast-
lægges i Danmark. Det indebærer, at aftalepartierne ikke vil støtte tilvalg
af retsakter vedrørende asyl og indvandring, som Danmark i dag står uden-
for.
Der er i forbindelse med aftalen igangsat en analyse af EU-lovgivningen
på området for retlige og indre anliggender med fokus på de retsakter, som
Danmark på grund af retsforbeholdet ikke er en del af i dag. Denne analyse
vil bl.a. indeholde en kort beskrivelse af samarbejdet vedrørende asyl og
indvandring, herunder en beskrivelse af på hvilke områder den EU-retlige
regulering adskiller sig markant fra dansk ret.
2