Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 263
Offentligt
NOTAT
Miljøteknologi
J.nr. mst-5200-00056
Ref. Kaasm/CLF
Den 16. januar 2015
Grundnotat
til Folketingets Europaudvalg og Miljøudvalg vedr. Kommissionens forslag
til Kommissionsforordning vedr. testprocedure der skal afspejle emissioner af
luftforurening ved virkelige kørselsforhold (RDE – real driving emission)
KOM(201x)xxx (foreløbig udgave)
1. Resume
Kommissionen har udarbejdet et forslag til en ny supplerende test, der skal måle udledning af
luftforurening fra biler ved virkelig kørsel.
Formålet er at sikre, at
nye
biler
ved virkelig kørsel har et
emissionsniveau, der afspejler
de grænseværdier for luftemission,
der er fastsat for typegodkendelse
(real driving emissions).
Test har vist, at udledningen af NOx fra nye dieselbiler ved virkelig kørsel
er 7 gange højere i gennemsnit end den værdi, der tillades ved typegodkendelse af køretøjer.
Kommissionen lægger op til at der skal stemmes om forslaget den 26. januar 2015 i Komiteen for
Motorkøretøjer.
Forslaget vurderes at have positiv indvirkning på beskyttelsesniveauet. Trafikken er den største kilde
til NOx i byerne og det er særligt ved bykørsel dieselbiler har høj udledning af forureningen.
Regeringen finder, at denne testmetode skal implementeres hurtigst muligt, således at nye biler
fremover vil overholde den fastsatte grænseværdi. Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
2. Baggrund
Forslaget, som forventes fremlagt af Kommissionen januar 2015, har hjemmel i Europa
Parlamentet og Rådets forordning nr. 2007/715/EF og 2008/692/EU om emissioner fra lette
køretøjer (Euro 6) og medfører desuden ændring af Europa Parlamentet og Rådets
rammedirektiv 2007/46/EF.
Forslaget forventes at komme til afstemning den 26. januar 2015 i Komiteen for
Motorkøretøjer efter forskriftsproceduren med kontrol efter artikel 5 stk. 3, jf. art 15, stk. 3 i
forordning 2007/715/EF.
Komitéen træffer afgørelse efter forskriftsproceduren med kontrol i henhold til forordning nr.
2011/182 artikel 12 jf. forordning 2006/512. Hvis der i komitéen er kvalificeret flertal for
forslaget, udsteder Kommissionen direktivet/forordningen efter at Europa-Parlamentet har
gennemført en legalitetskontrol af forslaget. Opnås der ikke kvalificeret flertal i komitéen,
forelægger Kommissionen sagen for Rådet, og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis
der i Rådet er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny.