Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 273
Offentligt
DA
Luxembourg, den 5. november 2014
Pressemeddelelse
EU skal fokusere på at opnå bedre resultater ved hjælp af sine udgifter,
siger EU-revisorerne
Den Europæiske Revisionsret (Revisionsretten) offentliggør i dag sin årsberetning om EU-budgettet. Revisionsretten
advarer om, at budgetsystemet har for meget fokus på bare at få brugt pengene, og at der bør lægges mere vægt på at
opnå resultater. Som uafhængig revisor godkender Revisionsretten Den Europæiske Unions regnskab for 2013, men den
fremhæver, at forvaltningen af EU-udgifterne endnu ikke er god nok samlet set - hverken på EU-niveau eller i
medlemsstaterne.
EU-revisorerne siger, at der i hele udgiftsperioden fra 2007 til 2013 var mere fokus på at få brugt pengene - "use it or lose it"
- end på at opnå gode resultater. Ved udvælgelsen af projekter til EU-finansiering blev det f.eks. prioriteret højest at få
udbetalt alle de disponible EU-midler, dernæst at overholde reglerne og først derefter - og i begrænset omfang - at opnå
resultater og effekt.
Revisionsrettens formand, Vítor Caldeira:
"Forvaltningen og kontrollen af EU-midlerne må og skal være mere omhyggelig
fremover. Europa-Kommissionen og medlemsstaterne må være mere opmærksomme på, hvordan de bruger skatteydernes
penge. Vi har brug for flere incitamenter til at forbedre resultaterne og opnå valuta for pengene og bedre langsigtede
prognoser til at sikre, at der er midler nok til at dække Europas planlagte udgifter. Det vil ikke længere være nok at følge den
sædvanlige procedure."
EU-revisorerne giver i deres årsberetning for 2013 en blank erklæring om EU-regnskabets rigtighed. De konkluderer også, at
opkrævningen af EU's indtægter var uden fejl. Den anslåede fejlforekomst vedrørende EU's udgifter var derimod 4,7 %
(sammenlignet med 4,8 % i 2012). Revisionsrettens skøn over fejlforekomsten er ikke en måling af svig, ineffektivitet eller
spild. Det er et skøn over, hvor mange af midlerne der ikke burde have været udbetalt fra EU-budgettet, fordi de ikke blev
anvendt i overensstemmelse EU-reglerne. Typiske fejl er, at der foretages betalinger til selskaber, der angiveligt er SMV'er,
men i virkeligheden ejes af store selskaber, eller at der foretages tilføjelser til en eksisterende offentlig indkøbskontrakt,
uden at andre tjenesteydere får mulighed for at byde.
De fleste af de konstaterede fejl forekom på udgiftsområder, hvor forvaltningen er delt mellem medlemsstaterne og
Europa-Kommissionen. De to udgiftsområder med flest fejl var igen
Regionalpolitik, energi og transport,
hvor den anslåede
fejlforekomst var 6,9 %, og
Udvikling af landdistrikter, miljø, fiskeri og sundhed,
hvor den var 6,7 %. På områderne med delt
forvaltning var den anslåede fejlforekomst samlet set 5,2 %, sammenlignet med 3,7 % i de udgiftsprogrammer, der
hovedsagelig forvaltes direkte af Kommissionen. Den anslåede fejlforekomst i EU's egne administrationsudgifter var 1 %.
Korrektioner og inddrivelser foretaget af Kommissionen og de nationale myndigheder havde en positiv indvirkning på den
anslåede fejlforekomst. Uden disse tiltag ville udgifternes samlede fejlforekomst ifølge EU-revisorerne have været 6,3 % i
stedet for 4,7 %. Ligesom tidligere konkluderer EU-revisorerne med hensyn til en stor del af de konstaterede fejl, at de
nationale myndigheder havde tilstrækkelige oplysninger til, at de kunne have korrigeret dem, før de anmodede om
godtgørelse fra Kommissionen. Dette kunne have reduceret den anslåede fejlforekomst væsentligt, f.eks. fra 6,7 % til 2,0 %
for
Udvikling af landdistrikter, miljø, fiskeri og sundhed.
Revisionsretten forpligter sig fuldt og helt til at hjælpe EU-institutionerne og medlemsstaterne til at anvende EU's midler
bedst muligt for at opnå de resultater, som EU-borgerne med rette forventer.
ECA Press
Damijan Fišer - Pressesekretær
12, rue Alcide De Gasperi - L-1615 Luxembourg
T: (+352) 4398 45410
M: (+352) 621 55 22 24
eca.europa.eu