Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 294
Offentligt
1493043_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2 – 1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 Fax: 33 92 03 03
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2015-6881
3. februar 2015
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger
i retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat
procesdelegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse
af generaladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den
danske regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af
dom. Generaladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens
hjemmeside (http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
C-67/14
Titel og kort sagsresumé
Alimanovic
Sagen vedrører: 1) Gælder ligebehandlingsprincippet i
artikel 4 i forordning (EF) nr. 883/2004 – med
undtagelse af udførselsfor-buddet i artikel 70, stk. 4, i
forordning (EF) nr. 883/2004 – også for de særlige, ikke-
bidragspligtige kontantydelser som omhandlet i artikel 70,
stk. 1 og 2, i forordning (EF) nr. 883/2004? 2) Såfremt
spørgsmål 1 besvares bekræftende: Er – og i så fald i
hvilket omfang – begrænsninger af ligebehandlings-
princippet i artikel 4 i forordning (EF) nr. 883/2004
tilladt på grundlag af bestemmelser i nationale
retsforskrifter til gennemførelse af artikel 24, stk. 2, i
direktiv 2004/38/EF, ifølge hvilke adgangen til disse
ydelser altid er udelukket, når en unionsborgers
opholdsret i den anden medlemsstat alene udspringer af
dennes status som arbejds-søgende? 3) Er artikel 45, stk.
2, TEUF, sammenholdt med artikel 18 TEUF, til hinder
for en national bestemmelse, som i alle tilfælde nægter
unionsborgere, der som arbejdssøgende kan påberåbe sig
deres ret til fri bevægelighed, en socialydelse, der tjener til
at sikre eksistensgrundlaget og samtidig også
letter adgangen til arbejdsmarkedet, for den periode, hvor
en opholdsret kun gælder arbejdssøgning, og uafhængigt
af tilknytningen til værtsmedlemsstaten?
Iron & Smith
Sagen vedrører: 1) Kan det eksisterende renommé i en
medlemsstat være tilstrækkeligt til at godtgøre et EF-
varemærkes renommé som omhandlet i artikel 4, stk. 3, i
direktiv 2008/95/EF om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om varemærker (herefter
Deltager i PD
Beskæftigelsesminister
iet
Justitsministeriet
Udenrigsministeriet
Ministeriet for Børn,
Ligestilling,
Integration og Sociale
Forhold
Processkridt
MF
Dato
03.02.15
C-
125/14
Patent- og
Varemærkestyrelsen
Justitsministeriet
Udenrigsministeriet
MF
04.02.14
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493043_0002.png
C-
106/14
C-
396/13
»direktivet«), selv i det tilfælde, hvor ansøgningen om
registrering af et nationalt varemærke, over for hvilket
der er rejst indsigelse under påberåbelse af et sådant
renommé, er indgivet i et andet land end den pågældende
medlemsstat? 2) Kan de af Den Europæiske Unions
Domstol fastsatte principper om reel brug af EF-
varemærket finde anvendelse inden for rammerne af de
territoriale kriterier, der anvendes i forbindelse med
bedømmelsen af et EFvaremærkes renommé? 3) Såfremt
indehaveren af det ældre EF-varemærke har godtgjort
EFvaremærkets renommé i andre lande end den
medlemsstat, hvortil ansøgningen om national
registrering er indgivet – og disse lande udgør en
væsentlig del af Den Europæiske Unions område – kan
det da uanset ovenstående kræves, at der også for så vidt
angår den pågældende medlemsstat fremlægges
tilstrækkelige beviser? 4) Såfremt det foregående
spørgsmål besvares benægtende, kan der da – i
betragtning af de særlige kendetegn ved det indre marked
– opstå en situation, hvor det varemærke, som i vid
udstrækning anvendes i en væsentlig del af Den
Europæiske Union, er ukendt for den relevante nationale
forbruger, og hvor den anden betingelse for at kunne
påberåbe sig registreringshindringen i direktivets artikel 4,
stk. 3, således ikke er opfyldt, eftersom der ikke er risiko
for, at varemærkets renommé eller særpræg påføres skade
eller udnyttes utilbørligt? Såfremt dette er tilfældet, hvilke
forhold skal indehaveren af EF-varemærket da godtgøre,
for at den nævnte betingelse bliver opfyldt?
FCD et FMB
Sagen vedrører: »Når en »artikel« som omhandlet i
forordning nr. 1907/2006 (Reach) er sammensat af flere
elementer, der hver især opfylder definitionen af »artikel«
i nævnte forordning, finder de forpligtelser, der følger af
forordningens artikel 7, stk. 2, og artikel 33, da kun
anvendelse på den samlede artikel eller på hvert enkelt
element, der opfylder definitionen af »artikel«?«
Sähköalojen ammattiliitto
Sagen vedrører: 1. Kan en fagforening, der repræsenterer
arbejdstagere, direkte gøre artikel 47 i Den Europæiske
Unions charter om grundlæggende rettigheder gældende
som umiddelbar retskilde over for en tjenesteyder fra en
anden medlemsstat, når den bestemmelse, der anfægtes
som værende i strid med artikel 47, (artikel 84 i den
polske lov om arbejdsforhold) er en rent national
bestemmelse? 2. Følger det i en retssag i beskæftigel-
sesstaten vedrørende forfaldne krav som omhandlet i
direktiv 96/71/EF af EU-retten, navnlig af princippet
om effektiv retsbeskyttelse i henhold til artikel 47 i Den
Europæiske Unions charter om grundlæggende
rettigheder samt artikel 5, stk. 2, og artikel 6 i det nævnte
direktiv, fortolket i forbindelse med den foreningsfrihed
på fagforeningsområdet, som er sikret i chartrets artikel
12 (organisationsfrihed), at den nationale ret skal undlade
at anvende en bestemmelse i den i arbejdstagerens
hjemstat gældende lov om arbejdsforhold, der er til
hinder for en overdragelse af et lønkrav til en fagforening
i beskæftigelsesstaten med henblik på inddrivelse, når den
tilsvarende bestemmelse i beskæftigelsesstaten tillader en
Justitsministeriet
Udenrigsministeriet
Miljøstyrelsen
GA
12.02.15
Justitsministeriet
Udenrigsministeriet
Beskæftigelsesminister
iet
Dom
12.02.15
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493043_0003.png
overdragelse af det forfaldne lønkrav med henblik på
inddrivelse og dermed af stillingen som sagsøger til den
fagforening, som alle de arbejdstagere, der har overdraget
deres krav med henblik på inddrivelse, er medlem af?
3. Skal bestemmelserne i protokol nr. 30 til
Lissabontraktaten fortolkes således, at også en national
ret i en anden stat end Polen eller Det Forenede
Kongerige skal tage hensyn til dem, såfremt den
pågældende tvist har nær tilknytning til Polen og det
navnlig er polsk ret, der finder anvendelse på
arbejdsaftal-erne? Med andre ord: Er den polsk-britiske
protokol til hinder for, at en finsk ret kan fastslå, at
polske love eller administra-tive bestemmelser, en
administrativ praksis eller administrative foranstaltninger
i Polen er i strid med de grundlæggende rettigheder,
friheder og principper, der er proklameret i Den
Europæiske Unions charter om grundlæggende
rettigheder? 4. Skal artikel 14, stk. 2, i Rom I-
forordningen henset til artikel 47 i Den Europæiske
Unions charter om grundlæggende rettigheder fortolkes
således, at bestemmelsen er til hinder for anvendelsen af
en medlemsstats nationale lovgivning, hvorefter det er
forbudt at overdrage fordringer og krav hidrørende fra
ansættelsesforholdet? 5. Skal artikel 14, stk. 2, i Rom I-
forordningen fortolkes således, at den lov, der finder
anvendelse på overdragelsen af krav hidrørende fra
arbejdsaf-talen er den lov, som i henhold til Rom I-
forordningen gælder for den pågældende arbejdsaftale,
uanset om bestemmelser i en anden lovgivning også har
indvirkning på indholdet af et enkelt krav?
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Sagsnr.
C-
117/14
Titel og kortsagsresumé
Nisttauz Poclava
Sagen vedrører: 1) Er en national lovgivning,
der bestemmer, at en tidsubegrænset
arbejdskontrakt til støtte for iværksættere skal
indeholde en prøvetid på et år, hvorunder
arbejdsgiveren frit kan opsige arbejdstageren, i
strid med EU-retten og forenelig med den
grundlæggende ret, der er sikret ved artikel 30
i Den Europæiske Unions charter om
grundlæggende rettigheder? 2) Krænker
prøvetiden på et år i den tidsubegrænsede
arbejdskontrakt til støtte for iværksættere
formålet med og bestemmelserne – §§ 1 og 3
– i direktiv 1999/70/EF om rammeaftalen
vedrørende tidsbegrænset ansættelse, der er
indgået af EFS, UNICE og CEEP?
Nordzucker
Sagen vedrører: Skal emissionshandels-
direktivets artikel 16, stk. 3 og 4, i fortolkes
således, at bøden for overskridelse af
emissionskvoterne også skal pålægges i
Interessent
Udenrigsminister
iet
Sagstype
Orienteringssag
Processk
ridt
Dom
Dato
05.02.15
C-
148/14
Energistyrelsen
Orienteringssag
GA
05.02.15
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493043_0004.png
C-
317/14
C-
392/13
tilfælde, hvor driftslederen senest den 30. april
i et år har returneret et antal kvoter, som
svarer til den samlede emission, som han har
angivet i sin rapport om anlæggets emissioner
i det foregående år, og denne rapport er
vurderet som tilfredsstillende af verifikator,
men den kompetente myndighed efter den 30.
april konstaterer, at de samlede emissioner
fejlagtigt er anført for lavt i den verificerede
emissionsrapport, rapporten korrigeres, og
driftslederen returnerer de yderligere kvoter
inden for den nye frist?
Europa-Kommissionen mod Kongeriget
Belgien
Påstande: Det fastslås, at Kongeriget Belgien
har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til
artikel 45 TEUF og Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 492/2011 af 5.
april 2011 om arbejdskraftens frie
bevægelighed inden for Unionen (1) ved at
kræve, at kandidater til stillinger ved de lokale
myndigheder, der er hjemmehørende i de
fransk- eller tysksprogede regioner, hvor det
ikke fremgår af kandidaternes
eksamensbeviser eller certifikater, at de har
gennemført deres studier på det pågældende
sprog, opnår et af SELOR udstedt certifikat,
efter at have bestået en af dette organ
afholdt eksamen, som eneste bevis på
sprogkundskaber for at få adgang til disse
stillinger. Kongeriget Belgien tilpligtes at
betale sagens omkostninger.
Rabal Cañas
Sagen vedrører: 1. Skal begrebet »kollektiv
afskedigelse« i artikel 1, stk. 1, litra a), i
direktiv 98/59, som – afhængigt af den
fastsatte kvantitative grænse – omfatter alle
»afskedigelser, som foretages af en
arbejdsgiver af en eller flere grunde, som ikke
kan tilregnes arbejdstageren selv«, henset til, at
der er tale om et EU-retligt begreb, fortolkes
således, at det er til hinder for, at den
nationale gennemførelsesforskrift begrænser
dette begrebs rækkevidde til alene at omfatte
en nærmere bestemt type opsigelser, nemlig
opsigelser, der sker af økonomiske, tekniske,
organisatoriske eller produktionsmæssige
grunde, således som det er fastsat i artikel 51,
stk. 1, i Estatuto de los Trabajadores? 2. Skal
der ved beregningen af antallet af
afskedigelser, der skal medregnes med henblik
på at fastslå, hvorvidt der foreligger en
»kollektiv afskedigelse« som defineret i artikel
1, stk. 1, i direktiv 98/59 – hvad enten der er
tale om »afskedigelser, som foretages af en
arbejdsgiver« [litra a)], eller »opsigelser af
arbejdskontrakter, som foretages af en
arbejdsgiver af en eller flere grunde, som
ikke kan tilregnes arbejdstageren selv, forudsat
Uddannelses- og
Forskningsminist
eriet
Orienteringssag
Dom
05.02.15
Beskæftigelsesmi
nisteriet
Orienteringssag
GA
05.02.15
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493043_0005.png
at antallet af afskedigelser udgør
mindst fem« [litra b)] – tages hensyn til
individuelle ophør af arbejdskontrakter på
grund af udløbet af en tidsbegrænset
arbejdskontrakt (aftalt tidsrum, arbejdsopgave
eller tjenesteydelse), såsom de ophør af
arbejdskontrakter, der er omhandlet i artikel
49, stk. 1, litra c), i Estatuto de los
Trabajadores? 3. Skal begrebet »kollektive
afskedigelser foretaget inden for rammerne af
arbejdskontrakter, der er indgået for et
bestemt tidsrum eller med henblik på en
bestemt arbejdsopgave«, som er anvendt i
artikel 1, stk. 2, litra a), i direktiv 98/59, der
omhandler situationer, på hvilke direktivet
ikke finder anvendelse, defineres udelukkende
på grundlag af det strengt kvantitative
kriterium i artikel 1, stk. 1, litra a), eller kræves
det endvidere, at grunden til den kollektive
afskedigelse hidrører fra et og samme
kollektive aftalegrundlag vedrørende samme
tidsrum, tjenesteydelse eller arbejdsopgave? 4.
Tillader begrebet »virksomhed« som et »EU-
retligt begreb«, der er væsentligt for
definitionen af, hvad der skal forstås ved
»kollektiv afskedigelse« i artikel 1, stk. 1, i
direktiv 98/59, henset til direktivets karakter
af minimumsdirektiv, som fastsat i dettes
artikel 5, en fortolkning, der gør det muligt, at
den retsforskrift, der gennemfører direktivet i
medlemsstatens nationale lovgivning – i
Spaniens tilfælde artikel 51, stk. 1, i Estatuto
de los Trabajadores – med henblik på
beregningen af omfanget af den kvantitative
begrænsning udelukkende refererer til et
»foretagende« [»empresa«] som helhed og
dermed udelukker situationer, hvor den i
nævnte bestemmelse fastsatte kvantitative
grænse ville være blevet overskredet, hvis
virksomheden var blevet valgt som
referenceenhed?
C-
498/13
Agrooikosystimata
C-
607/13
Sagen vedrører:: Er det nødvendigt at være
landbruger for at have ret til at være omfattet
af den langsigtede plan for at tage
landbrugsarealer ud af drift i henhold til
reglerne [i forordning (EØF) nr. 2078/92 og
forordning (EF) nr. 746/96], eller er det
tilstrækkeligt at de pågældende har påtaget sig
den økonomiske risiko for de arealer, der er
omfattet af planen, og er ansvarlige for driften
heraf?
Cimmino e.a.
Sagen vedrører: 1) Skal artikel 11 i forordning
(EF) nr. 2362/98, hvorefter medlemsstaterne
skal kontrollere, at de erhvervsdrivende
udøver importvirksomhed for deres egen
regning som en selvstændig økonomisk enhed
med hensyn til ledelse, personale og drift,
Ministeriet for
Fødevarer,
Landbrug og
Fiskeri
Orienteringssag
Dom
05.02.15
Ministeriet for
Fødevarer,
Landbrug og
Fiskeri
Orienteringssag
GA
05.02.15
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493043_0006.png
C-
627/13
og C-
2/14
fortolkes således, at al importvirksomhed, som
udøves for en traditionel erhvervsdrivendes
regning, er udelukket fra de toldfordele, der
normalt indrømmes, når denne virksomhed
udøves af personer, der kun formelt opfylder
de krav, der er fastsat for »nye
erhvervsdrivende« i den pågældende
forordning? 2) Giver forordning (EF) nr.
2362/98 en traditionel erhvervsdrivende
mulighed for at sælge bananer, hidrørende fra
området uden for Den Europæiske Union, til
en nytilkommen erhvervsdrivende med hvem
det aftales, at bananerne skal indføres
til Unionens område til en lavere toldsats og
videresælges til den nævnte traditionelle
erhvervsdrivende til en pris, som aftales inden
transaktionen i sin helhed, uden at den
nytilkomne erhvervsdrivende bærer nogen reel
forretningsrisiko eller iværksætter nogen
organisatoriske foranstaltninger med henblik
på gennemførelsen af en sådan transaktion? 3)
Udgør aftalen i ovenstående punkt 2 en
tilsidesættelse af forbuddet mod
overdragelse af nye erhvervsdrivendes
rettigheder til traditionelle erhvervsdrivende i
artikel 21, stk. 2, i forordning (EF) nr.
2362/98, således at den foretagne
overdragelse er uden virkning, og der skal
betales den fulde toldsats og ikke den lavere
sats som omhandlet i artikel 4, stk. 3, i
forordning nr. 2988/95?
M
Sag C-627/13:
Sagen vedrører: Er lægemidler som defineret
ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2001/83/EF af 6. november 2001 om
oprettelse af en fællesskabskodeks for
humanmedicinske lægemidler, der indeholder
registrerede stoffer, altid undtaget fra
anvendelsesområdet for forordning (EF) nr.
273/2004 og forordning (EF) nr. 111/2005 i
medfør af artikel 2, litra a), i disse
forordninger, eller er det kun tilfældet, når
lægemidlerne er sammensat på en sådan måde,
at de registrerede stoffer ikke let kan benyttes
eller udskilles ved hjælp af let anvendelige eller
økonomisk fordelagtige midler?
Sag C-2/14:
Er lægemidler som defineret ved Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2001/83/EF
af 6. november 2001 om oprettelse af en
fællesskabskodeks for humanmedicinske
lægemidler, der indeholder »registrerede
stoffer«, altid undtaget fra anvendelsesområdet
for forordning (EF) nr. 273/2004 og
forordning (EF) nr. 111/2005 i medfør af
artikel 2, litra a), i disse forordninger, eller er
det kun tilfældet, når lægemidlerne er
sammensat på en sådan måde, at de ikke
Sundhedsstyrelse
n
Orienteringssag
Dom
05.02.15
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493043_0007.png
C-76/14
C-
340/13
let kan benyttes eller udskilles ved hjælp af let
anvendelige eller økonomisk fordelagtige
midler som omhandlet i de nævnte
forordninger?
Manea
Sagen vedrører: 1. Henset til bestemmelserne i
lov nr. 9/2012 og til genstanden for den afgift,
der er fastsat i nævnte lov, skal artikel 110
TEUF da fortolkes således, at den er til hinder
for, at en EU-medlemsstat indfører en afgift
på forurenende emissioner, der finder
anvendelse på alle udenlandske
motorkøretøjer, når de registreres i denne stat,
idet afgiften ligeledes finder anvendelse ved
overdragelse af ejendomsretten til et nationalt
motorkøretøj, med undtagelse af tilfælde hvor
en sådan afgift eller en lignende afgift allerede
er blevet betalt? 2. Henset til bestemmelserne i
lov nr. 9/2012 og til genstanden for den afgift,
der er fastsat i nævnte lov, skal artikel 110
TEUF da fortolkes således, at den er til hinder
for, at en EU-medlemsstat indfører en afgift
på forurenende emissioner, der finder
anvendelse på alle udenlandske
motorkøretøjer, når de registreres i denne stat,
idet denne afgift for så vidt angår nationale
motorkøretøjer først skal betales, når
ejendomsretten hertil overdrages, hvilket
medfører, at et udenlandsk køretøj kun kan
anvendes, såfremt afgiften er betalt, mens et
nationalt køretøj kan anvendes
tidsubegrænset, uden at afgiften betales, frem
til det tidspunkt, hvor ejendomsretten til et
sådant køretøj overdrages, såfremt der sker en
sådan overdragelse?
Bpost
Sagen vedrører: 1) Skal artikel 12, femte led, i
direktiv 1997/67/EF, som ændret ved direktiv
2002/39/EF og 2008/06/EF, fortolkes
således, at den indebærer en forpligtelse til
ikke-diskriminering bl.a. i forholdet mellem en
befordringspligtig virksomhed og
konsolidatorer, når der er tale om
operationelle rabatter, som tildeles af denne
virksomhed, idet de rabatter, der udelukkende
angår mængde, alene er omfattet af artikel 12,
fjerde led? 2) Såfremt det første spørgsmål
besvares bekræftende, er den rabat, der
udelukkende angår mængde, da i
overensstemmelse med forpligtelsen til
ikke-diskriminering i artikel 12, fjerde led, når
den prisforskel, der derved indføres, er baseret
på en objektiv omstændighed vedrørende det
geografiske marked og de relevante
tjenesteydelser, og denne rabat ikke indebærer
en udelukkelsesvirkning eller en
loyalitetsforpligtelse? 3) Såfremt første
spørgsmål besvares benægtende, tilsidesætter
den mængderabat, der tildeles en konsolidator,
Miljøstyrelsen
Orienteringssag
GA
10.02.15
Transportministe
riet
Trafikstyrelsen
Orienteringssag
Dom
11.02.15
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493043_0008.png
C-
531/13
T-
204/11
C-18/14
da princippet om ikkediskriminering
i artikel 12, femte led, når dens størrelse ikke
svarer til den rabat, der tildeles en afsender,
som indleverer det samme antal forsendelser,
men svarer til samtlige de rabatter, der tildeles
samtlige afsendere på grundlag af antallet af
forsendelser fra hver af disse afsendere, som
konsolidatoren har indsamlet forsendelser
hos?
Kornhuber e.a.
1) Er der ved en tidsmæssigt og kvantitativt
begrænset prøveproduktion af naturgas, der
gennemføres som led i en
efterforskningsboring med henblik på
vurdering af rentabiliteten af en varig
udvinding af naturgas, tale om »udvinding af
[...] naturgas i kommercielt øjemed« i henhold
til punkt 14 i bilag I til Rådets direktiv
85/337/EØF af 27. juni 1985 om vurdering af
visse offentlige og private projekters
indvirkning på miljøet, EFT L 175, af 5. juli
1985, s. 40, som affattet ved Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2009/31/EF
af 23. april 2009, EUT L 140 af 5. juni 2009, s.
114 (herefter »direktiv 85/337«)? Såfremt det
første præjudicielle spørgsmål besvares
bekræftende forelægges følgende yderligere
spørgsmål: 2) Er punkt 14 i bilag I til direktiv
85/337 til hinder for en ordning i national ret,
hvorefter de grænseværdier for udvinding af
naturgas, der fremgår af punkt 14 i bilag I til
direktiv 85/337, ikke vedrører udvindingen
som sådan, men »produktionen pr. sonde«? 3)
Skal direktiv 85/337 fortolkes således, at
myndighederne under omstændigheder som
dem, der foreligger i tvisten i hovedsagen,
hvor der ansøges om tilladelse til en
prøveproduktion af naturgas inden for
rammerne af en efterforskningsboring, ved
afgørelsen af om der er pligt til at foretage en
miljøindvirkningsvurdering, alene skal vurdere
den kumulative virkning af alle tilsvarende
projekter, konkret alle udnyttede boringer i
kommunen?
Spanien mod Kommissionen
Sagen vedrører: Fortolkning af unionsretten i
den gældende affattelse og i særdeleshed
grundrettighedscharterets artikel 21, TEU
artikel 6, stk. 1 og 3, samt artikel 1, 2 og 6 i
direktiv 2000/78/EF om generelle
rammebestemmelser om ligebehandling mht.
beskæftigelse og erhverv.
CO Sociedad de Gestion y Participación
e.a.
Sagen vedrører: 1) Må den kompetente
myndighed, såfremt den udtrykkeligt tillader
en påtænkt erhvervelse som omhandlet i
artikel 15a i direktiv 2007/44/EF, i henhold til
national lovgivning knytte begrænsninger eller
Miljøstyrelsen
Energisyrelsen
Orienteringssag
Dom
11.02.15
Ministeriet for
Fødevarer,
Landbrug og
Fiskeri
Orienteringssag
Dom
11.02.15
Justitsministeriet
Udenrigsminister
iet
Finanstilsynet
Orienteringssag
GA
11.02.15
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493043_0009.png
C-
349/13
C-
543/13
betingelser til denne tilladelse? Har det herved
nogen betydning, om disse begrænsninger
eller betingelser er baseret på tilsagn fra den
potentielle erhverver som omhandlet i tredje
betragtning til direktivet? 2) Såfremt
spørgsmål 1 besvares bekræftende, skal de
begrænsninger og betingelser, som den
kompetente myndighed har fastsat, være
nødvendige i den forstand, at uden disse
begrænsninger og betingelser havde den
kompetente myndighed set sig nødsaget til at
gøre indsigelse mod den påtænkte erhvervelse
på grundlag af vurderingen ud fra de i artikel
15b i direktiv 2007/44/EF omhandlede
kriterier? 3) Såfremt det er tilladt at fastsætte
begrænsninger og betingelser, er der da i
direktivets artikel 15b, stk. 1, hjemmel til, at
den kompetente myndighed i forbindelse med
erhvervelsen må stille krav med hensyn til
»corporate governance« i det selskab, der
ønskes erhvervet, såsom krav med hensyn til
bestyrelsens sammensætning i et »two tier
board«?
Oil Trading Poland
Sagen vedrører: Skal artikel 3, stk. 3, i Rådets
direktiv 92/12/EØF af 25. februar 1992 om
den generelle ordning for punktafgiftspligtige
varer, om oplægning og omsætning heraf samt
om kontrol hermed (EFT L 76 af 23.3.1992, s.
1, med senere ændringer, polsk specialudgave,
kapitel 9, bind 1, s. 179) samt den tilsvarende,
gældende artikel 1, stk. 3, litra a, og andet
afsnit i Rådets direktiv 2008/118/EF af 16.
december 2008 om den generelle ordning for
punktafgifter og om ophævelse af direktiv
92/12/EØF (EUT L 9 af 14.1.2009, s. 12,
med senere ændringer) fortolkes således, at
disse bestem-melser ikke er til hinder for, at
en medlemsstat pålægger en punktafgift på
smøreolier under KN-kode 2710 19 71 – 2710
19 99, der anvendes til andet end brændsel til
opvarmning eller motorbrændstof, efter
reglerne for den harmoniserede punktafgift på
forbrug af energiprodukter?
Fischer-Lintjens
Sagen vedrører: 1) Skal begrebet »ret til« i
artikel 27 ff. i forordning (EØF) nr. 1408/71
fortolkes således, at for fastlæggelsen af, fra
hvilket tidspunkt der er ret til pension eller
rente, er tidspunktet for vedtagelsen af en
afgørelse om tildeling, i henhold til hvilken
pensionen er blevet udbetalt, eller tidspunktet
for den med tilbagevirkende kraft tilkendte
pension, afgørende? 2) Såfremt der med
begrebet »ret til« sigtes til
begyndelsestidspunktet for den med
tilbagevirkende kraft tilkendte pension: Er det
foreneligt hermed, at en pensionsberettiget,
der er omfattet af artikel 27 i forordning
Skatteministeriet
Orienteringssag
Dom
12.02.15
Udenrigsminister
iet
Orienteringssag
GA
12.02.15
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493043_0010.png
T-
579/11
(EØF) nr. 1408/71 efter nederlandsk
lovgivning, ikke kan tegne en sygeforsikring
med den samme tilbagevirkende kraft?
Akhras mod Rådet
Påstande: Punkt 3 i tabel A i bilaget til Rådets
afgørelse 2011/522/FUSP annulleres, for så
vidt som det vedrører sagsøgeren. Punkt 3 i
tabel A i bilag I til Rådets forordning (EU) nr.
878/2011 annulleres, for så vidt som det
vedrører sagsøgeren. Punkt 2 i tabellen i bilag
II til Rådets afgørelse 2011/628/FUSP
annulleres, for så vidt som det vedrører
sagsøgeren. Punkt 2 i tabellen i bilag II til
Rådets forordning (EU) nr. 1011/2011
annulleres, for så vidt som det vedrører
sagsøgeren. Det fastslås, at artikel 4, stk. 1, i
Rådets afgørelse 2011/273/FUSP (som
ændret) ikke finder anvendelse på sagsøgeren.
Det fastslås, at artikel 5, stk. 1, i Rådets
forordning (EU) nr. 442/2011 (som ændret)
ikke finder anvendelse på sagsøgeren. Rådet
tilpligtes at betale sagens omkostninger.
Justitsministeriet
Udenrigsminister
iet
Orienteringssag
Dom
12.02.15
10