Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 296
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevarestyrelsen
Kemi og Fødevarekvalitet/DLI
Dep sagsnr.: 29345
Den 3. februar 2015
FVM 366
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 1881/2006 om fastsættelse
af grænseværdier for bestemte stoffer i fødevarer, for så vidt angår arsen (ko-
mitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om grænseværdier for uorganisk arsen i fødevarer –
nærmere bestemt i ris og risprodukter. Forslaget vurderes at reducere eksponeringen for
uorganisk arsen fra fødevarer. Forslaget vurderes at øge beskyttelsesniveauet i Danmark
og i EU. Forslaget forventes sat til afstemning i den Stående Komité for planter, dyr, fø-
devarer og foder (SCoPAFF) den 11. februar 2015. Fra dansk side kan forslaget støttes.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af Kommissionens forordning (EF) nr.
1881/2006 af 19. december 2006 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte foru-
renende stoffer i fødevarer.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EØF) nr. 315/93 af 8. februar
1993 om fællesskabsprocedurer for forurenende stoffer i levnedsmidler, særligt artikel 2,
stk. 3.
Forslaget behandles i en forskriftprocedure med kontrol i Den Stående Komité for plan-
ter, dyr, fødevarer og foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-
lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med
henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager
forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har ud-
talt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for
planter, dyr, fødevarer og foder (SCoPAFF), forelægger Kommissionen sagen for Rådet
og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal in-
den for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-
Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er
derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Formål og indhold
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har i 2009 revurderet uorganisk ar-
sen og fundet, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for de sundhedsskadelige ef-
fekter af stoffet.
Uorganisk arsen findes i drikkevand og optages i riskorn via vandingsvandet. Uorganisk
arsen findes desuden i visse tangprodukter. Uorganisk arsen er en kemisk forurening,
som findes i miljøet, og som ikke kan undgås.
For at begrænse risikoen for hud- og lungekræft, foreslår Kommissionen med henvisning
til EFSA’s vurdering, at der fastlægges grænseværdier for uorganisk arsen i ris og rispro-
dukter. Grænseværdierne vil blive suppleret af et forslag om regler for prøveudtagning
og analysemetoder i den offentlige kontrol af uorganisk arsen. Dette vil ske med en æn-
dring til Kommissionens forordning (EF) nr. 333/2007.
Forslaget medvirker til at reducere indtaget af uorganisk arsen under hensyntagen til,
hvad der er realistisk opnåeligt i praksis.
Udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftsproceduren med kon-
trol.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 1881/2006 af 19. de-
cember 2006 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer. Æn-
dringen vil være direkte gældende i Danmark og forventes ikke at medføre andre æn-
dringer af lovgivning.
Konsekvenser
Forslaget har ikke statsfinansielle, administrative eller lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget vurderes heller ikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige kon-
sekvenser.
Forslaget vurderes at styrke beskyttelsesniveauet i Danmark, fordi fastsættelse af græn-
seværdier vil lette kontrollen og egenkontrollen, da specifikke grænseværdier er lettere
at anvende, end at fødevarevirksomhederne selv skal lave konkrete vurderinger i hen-
hold til fødevareforordningens artikel 14, hvorefter fødevarer ikke må markedsføres, hvis
de er farlige. Endvidere vil fastsættelse af grænseværdier fjerne de mest forurenede par-
tier fra markedet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493365_0003.png
3
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærknin-
ger:
DTU Fødevareinstituttet kommenterer, at de fundne indhold af arsen i ris og risprodukter
i Danmark (undtagen brune ris og ris og risprodukter til børn) næsten alle er under den
foreslåede grænseværdi. Denne grænseværdi vil derfor i bedste fald give en marginal
sænkning af indtaget af uorganisk arsen. Den foreslåede grænseværdi for ris og rispro-
dukter til børn på 0,10 mg/kg vil derimod kunne medføre en sænkning af indtaget af
uorganisk arsen hos børn.
Fødevarestyrelsen bemærker til dette, at grænseværdierne vil medvirke til at reducere
indtaget af uorganisk arsen under hensyntagen til, hvad der er realistisk opnåeligt i prak-
sis.
DI Fødevarer kommenterer vedrørende ris til spædbørn og småbørn, at det er vigtigt at
understrege, at der ikke er en officiel harmoniseret analysemetode for uorganisk arsen i
ris baserede produkter til små børn. De ønsker desuden at grænseværdien øges til 0,2
mg/kg i risbaserede produkter til spædbørn og småbørn.
Fødevarestyrelsen bemærker til dette, at det Europæiske standardiseringsorgan CEN for-
ventes i 2015 at offentliggøre en europæisk standardmetode til bestemmelse af uorga-
nisk arsen i fødevarer (inklusiv ris). Endvidere har EU’s referencelaboratorium for metal-
analyser i fødevarer vurderet, at analyseresultaterne af uorganisk arsen er sammenligne-
lige trods anvendelse af forskellige analysemetoder.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at befolkningens eksponering for uorganisk arsen begrænses af hen-
syn til folkesundheden. Fødevarer vurderes at være en væsentlig kilde til menneskers
eksponering for uorganisk arsen, hvorfor grænseværdier i fødevarer øger fødevaresik-
kerheden.
Regeringen arbejder for lavere grænseværdier for uorganisk arsen, men kan acceptere
de foreslåede værdier, som medvirker til at reducere indtaget af uorganisk arsen.
Fastsættelsen af grænseværdier vil også lette kontrollen og egenkontrollen, da specifikke
grænseværdier er lettere at anvende, end at fødevarevirksomhederne selv skal lave kon-
krete vurderinger i henhold til fødevareforordningens artikel 14, hvorefter fødevarer ikke
må markedsføres, hvis de er farlige.
På den baggrund agter regeringen at stemme for forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. Baseret på de umiddelbare tilkendegivelser i Den Stående Komité for
planter, dyr, fødevarer og foder (SCoPAFF) vurderes der at være kvalificeret flertal for
forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.