Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 319
Offentligt
1496139_0001.png
Folketinget
Skatteudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. februar 2015
EU-retskontoret
Birgitte Broberg
2014-0032-1802
1413292
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 242 (Alm. del), som Folketin-
gets Skatteudvalg har stillet til justitsministeren den 5. december 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikke-medlem Tom Behnke (KF).
Mette Frederiksen
/
Lars Solskov Lind
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 242 (Alm. del) fra Folketingets Skatteudvalg:
”Af udkastet til "Forslag til lov om ændring af momsloven"
omdelt som SAU, Alm. del – bilag 41 fremgår det, at man atter
arbejder med en model med moms på magasiner. Denne gang
arbejdes der dog med en model, hvor der alene indføres im-
portmoms på dansksprogede magasiner med en værdi under 80
kr., der sendes som enkeltforsendelser fra lande uden for EU.
Forslaget er beskrevet i Skatteministeriets redegørelse "Hånd-
tering af momsopkrævning ved import af visse forsendelser fra
lande udenfor EU" af 27. juni 2014, jf. SAU, Alm. del (2013-
14) – bilag 230. Er ministeren enig med professor i EU-ret
Morten Broberg i, at Post Danmarks opkrævning af et gebyr på
160 kr. for opkrævning af moms på enkeltforsendelser bestå-
ende af magasiner fra lande uden for EU til en værdi under 80
kr. kan udgøre en kvantitativ handelshindring i strid med EU-
retten og Traktaten om det Europæiske Økonomiske Samar-
bejdsområde, jf. dennes responsum ”Responsum om visse
aspekter af Skatteministeriets redegørelse vedr. indførsel af
importmoms på dansksprogede magasiner” af 22. juli 2014
omdelt som SAU, Alm. del – bilag 55?”
Svar:
Det er Justitsministeriets vurdering, at Post Danmark A/S’ opkrævning af
et gebyr på 160 kr. for håndtering af told og importmoms ikke udgør en
kvantitativ handelshindring i strid med artikel 11 i aftalen om Det Europæ-
iske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS-aftalen), således som anført af
professor Morten Broberg i responsum af 22. juli 2014, jf. SAU, Alm.del –
bilag 55. Baggrunden herfor er følgende:
1.
Det følger af artikel 2, nr. 1, litra d, i direktiv 2006/112/EF om det fælles
merværdiafgiftssystem, der er implementeret ved § 12 i momsloven (lov-
bekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013), at der som udgangspunkt skal
betales importmoms ved indførsel af varer til EU fra tredjelande, herunder
EØS-lande.
Det følger af artikel 23 i direktiv 2009/132/EF om fastlæggelse af anven-
delsesområdet for artikel 143, litra b og c, i direktiv 2006/112/EF for så
vidt angår fritagelse for merværdiafgift ved visse former for endelig ind-
førsel af goder, at småforsendelser, hvis værdi ikke overstiger 10 EUR, er
fritaget fra importmoms. Medlemsstaterne kan endvidere fritage goder fra
importmoms, hvis godets samlede værdi er større end 10 EUR, men ikke
overstiger 22 EUR. Artikel 23 i direktiv 2009/132/EF er i Danmark gen-
nemført ved momslovens § 36, hvorefter indførsel af varer fra steder uden
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
for EU er fritaget for importmoms, når varens samlede værdi ved er-
hvervsmæssig forsendelse ikke overstiger 80 kr.
Medlemsstaterne kan dog efter den nævnte artikel 23 pålægge goder, der
indføres i forbindelse med postordresalg, importmoms. Med Skattemini-
steriets forslag til lov om ændring af momsloven foreslås det i overens-
stemmelse hermed, at dansksprogede magasiner, tidsskrifter og lignende,
der ved postordresalg forsendes til Danmark fra tredjelande, herunder
EØS-lande, skal pålægges importmoms.
2.
Det følger af § 39, stk. 1, nr. 1, i toldloven (lovbekendtgørelse nr. 765 af
5. juni 2004), at den, der i det danske toldområde indfører eller lader indfø-
re varer, som ikke er i fri omsætning i EU’s toldområde, hæfter for de på
varerne hvilende told- og afgiftsbeløb. Det fremgår desuden af toldlovens
§ 39, stk. 1, nr. 4, at føreren eller ejeren af et befordringsmiddel, hvor va-
rer, for hvilke der ikke er betalt told eller afgifter, transporteres, hæfter for
de told- og afgiftsbeløb, der påhviler varerne. Tilsvarende gælder den per-
son, der har rådighed over et sådant befordringsmiddel. Det følger af
momslovens § 61, at de nævnte bestemmelser i toldloven også finder an-
vendelse på afregning af importmoms.
Transportøren hæfter herefter selvstændigt for importmoms på transporte-
rede varer, og har således mulighed for at opkræve importmomsen hos
modtageren af varen for herefter at afregne over for toldmyndighederne.
Transportøren beslutter i den forbindelse selv, hvorvidt virksomheden vil
opkræve et gebyr for håndteringen af told og importmoms samt i givet fald
størrelsen heraf.
Afsenderen af en vare har frihed til selv at vælge, hvilken transportør den
pågældende ønsker at benytte i forbindelse med transporten af en vare.
Ved import af f.eks. magasiner fra et tredjeland, herunder EØS-lande, til
Danmark har Post Danmark A/S ikke efter dansk lovgivning nogen eneret
til at transportere magasiner. Afsenderen kan i et sådant tilfælde vælge at
benytte en anden transportør på markedet.
I tilfælde, hvor afsenderen vælger, at Post Danmark A/S skal forestå trans-
porten til Danmark af forsendelser fra tredjelande, herunder EØS-lande,
for hvilke der efter momsloven skal betales importmoms, opkræver virk-
somheden i dag et gebyr på 160 kr. for håndteringen heraf. Post Danmark
A/S har oplyst, at gebyret er fastsat ud fra virksomhedens omkostninger til
fastsættelse, opkrævning og afregning af importmoms.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det forventes, at Post Danmark A/S vil opkræve et tilsvarende gebyr for
håndtering af importmoms for de forsendelser, der er omfattet af Skatte-
ministeriets udkast til lovforslag.
3.
Det følger af artikel 11 i EØS-aftalen, at kvantitative indførselsrestrikti-
oner såvel som foranstaltninger med tilsvarende virkning (såkaldte han-
delshindringer) er forbudt mellem de kontraherende stater, dvs. EU-
landene og EØS-landene (Norge, Lichtenstein og Island). Efter praksis fra
EFTA-Domstolen, der er oprettet i henhold til EØS-aftalen, fortolkes be-
stemmelsen i overensstemmelse med den tilsvarende bestemmelse i artikel
34 i Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF).
Det følger af EU-Domstolens praksis, at for at en ordning er omfattet af
TEUF artikel 34, skal ordningen kunne anses for at være en offentlig for-
anstaltning, som kan tilregnes medlemsstaten, jf. Domstolens dom i sagen
C-325/00, Markenqualität, præmis 21.
Kun under helt særlige omstændigheder kan en ordning vedtaget af en pri-
vat virksomhed, der kan have virkninger for samhandelen inden for EU,
som svarer til dem, der følger af en ordning vedtaget af de offentlige myn-
digheder, tilregnes medlemsstaten. I Markenqualität-sagen udtalte EU-
Domstolen således følgende i dommens præmis 17-18 om en tysk virk-
somhed, selv om den var etableret som et privat selskab med begrænset
hæftelse efter tysk selskabslovgivning:
”17 I den forbindelse bemærkes det, at CMA, selv om det er etableret som
et privat selskab,
— er etableret i medfør af en lov, AbsFondsG, er defineret i denne lov som
et centralt organ for industrien og i medfør af denne lov bl.a. har til formål
på centralt niveau at fremme afsætning og anvendelse af produkter fra den
tyske landbrugs- og fødevareindustri
— i henhold til sine vedtægter, som oprindeligt blev godkendt af den
kompetente forbundsminister, skal iagttage de retningslinjer, som udstedes
af fonden, som selv er et offentligt organ, og ved udøvelsen af sine aktivite-
ter, navnlig for så vidt angår anvendelsen af de finansielle midler, det har
til rådighed, skal tage udgangspunkt i den tyske landbrugs- og fødevare-
sektors generelle interesser
— i henhold til reglerne i AbsFondsG finansieres gennem et obligatorisk
bidrag fra alle virksomheder inden for de berørte sektorer.
18 Et sådant organ, der er oprettet i medfør af en medlemsstats lovgivning,
og som finansieres ved et bidrag, der påhviler producenterne, kan ikke un-
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
der fællesskabsretten have samme frihed, for så vidt angår fremme af den
nationale produktion, som producenterne selv eller som frivillige produ-
centorganisationer (jf. i denne retning dom af 13.12.1983, sag 222/82,
Apple and Pear Development Council, Smi. s. 4083, præmis 17). Det skal
således overholde de grundlæggende regler i traktaten om frie varebevæ-
gelser, når det vedtager en ordning, som er åben for alle virksomheder i de
pågældende sektorer, og som kan have virkninger for samhandelen inden
for Fællesskabet, som svarer til dem, der følger af en ordning vedtaget af
de offentlige myndigheder.”
Endvidere fastslog Domstolen i sag C-171/11, Fra.bo, præmis 31, at et or-
gan, som ved en tysk lov havde fået kompetence til at certificere produkter
i realiteten havde kompetence til at opstille regler for, at såkaldte kobber-
fittings kunne få adgang til det tyske marked. Dette førte Domstolen frem
til at fastslå, at TEUF artikel 34 skal fortolkes således, at den finder an-
vendelse på et privat organs virksomhed på området for udarbejdelse af
standarder og certificering, når den nationale lovgivning anser produkter,
der er certificeret af dette organ, for forenelige med national ret, og dette
kan hindre markedsføringen af produkter, der ikke er certificeret af det
nævnte organ.
På baggrund af den nævnte domspraksis kan det give anledning til tvivl,
om Post Danmark A/S kan anses for et offentligt organ efter TEUF artikel
34, som kan henføres til den danske stat.
Post Danmark A/S er et datterselskab af holdingselskabet PostNord AB.
PostNord AB er et svensk aktieselskab, der ejes af den danske stat (40
pct.) og den svenske stat (60 pct.). Den danske stat og den svenske stat har
hver en stemmeandel på 50 pct. i PostNord AB. Transportministeriet har
samtidig oplyst, at den danske stat, hverken som aktionær i PostNord AB
eller som tilsynsmyndighed efter postloven har mulighed for at øve indfly-
delse på, om Post Danmark A/S opkræver et gebyr i forbindelse med hånd-
teringen af importmoms, samt i givet fald størrelsen af dette gebyr.
På den baggrund er Justitsministeriet mest tilbøjelig til at mene, at de
nævnte forhold vedrørende den danske stats ejerskab og stemmerettigheder
i relation til holdingselskabet PostNord AB ikke kan føre til, at en eventuel
gebyrfastsættelse foretaget af datterselskabet Post Danmark A/S i EU-
retlig henseende kan tilregnes den danske stat.
Det følger heraf, at det forhold, at Post Danmark A/S og eventuelt andre
transportører måtte vælge at opkræve et gebyr i forbindelse med håndte-
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ringen af importmoms ved postordresalg af dansksprogede magasiner mv.
fra EØS-lande, ikke udgør en kvantitativ handelshindring i strid med
TEUF artikel 34 og dermed artikel 11 i EØS-aftalen, idet et sådant gebyr
ikke kan tilregnes den danske stat.
6