Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 324
Offentligt
1496261_0001.png
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Skatteud-
valg om dansk deltagelse i appelsagen C-563/14 P, Dansk Au-
tomat Brancheforening mod Kommissionen
Indledning
Ved appelskrift af 5. december 2014 har Dansk Automat Brancheforening (herefter
DAB) appelleret Rettens dom af 26. september 2014 i sagen T-601/11 til EU-Domstolen.
Den indankede dom vedrører en prøvelse af Kommissionens statsstøttegodkendelse af
lov nr. 698 af 25. juni 2010 om afgifter af spil. Under sagens behandling for Retten inter-
venerede regeringen til støtte for Kommissionen.
Baggrund
Lov om afgifter af spil (herefter ”loven”) indebærer overordnet en differentiering af af-
giftsniveauet, der hovedsageligt opdeles på onlinespil, hvor der gælder en afgiftssats på 20
pct., og på landbaserede spil (kasinoer og spilleautomater), hvor de hidtil gældende af-
giftssatser på 41-71 pct. i forhold til spilleautomater og 45-75 pct. i forhold til kasinoerne
fortsat finder anvendelse. Formålet med afgiftsdifferentieringen er at tilskynde udenland-
ske udbydere, der hidtil har omgået dansk spillelovgivning, til at søge dansk tilladelse og
underlægge sig dansk tilsyn, således at spilaktiviteten kan afholdes under kontrollerede
forhold i overensstemmelse med spillelovgivningens formål.
Da der under behandlingen i Folketinget blev rejst tvivl om lovforslagets forenelighed
med EU’s statsstøtteregler, anmeldte Skatteministeriet den 6. juli 2010 lovforslaget til
Kommissionen (sag C 35/2010 - ex N 302/2010).
Sideløbende hermed modtog Kommissionen to officielle klager over lovforslaget. Den
ene blev indgivet af DAB den 23. juli 2010, og den anden af Royal Scandinavian Casino
Århus I/S den 6. august 2010.
Ved brev af 14. december 2010, offentliggjort i EU-tidende den 22. januar 2011 (tillæg C
22, side 9), besluttede Kommissionen at åbne en formel undersøgelsesprocedure efter
EUF-traktatens artikel 108, stk. 2.
Det var (og er fortsat) regeringens holdning, at markedet for onlinespil og markedet for
landbaserede spil udgjorde (udgør) to forskellige markeder, hvorfor loven allerede af den
grund var forenelig med EU’s statsstøtteregler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496261_0002.png
Kommissionen traf den 20. september 2011 afgørelse i sagen. Til trods for en række ob-
jektive forskelle mellem onlinespiludbydere og landbaserede spiludbydere (såsom den
fysiske tilstedeværelse) slog Kommissionen i afgørelsen fast, at onlinespil og landbaserede
spil udgør samme marked, og at lovens afgiftsordning dermed udgør statsstøtte, idet den
indebærer en afgiftsmæssig særbehandling af onlinespiludbydere til ugunst for tilsvarende
landbaserede spil (kasinoer og spilleautomater), som ikke kan begrundes i skattesystemets
logik, jf. EUF-traktatens artikel 107, stk. 1.
Kommissionen anså imidlertid støtten for forenelig med det indre marked i henhold til
EUF-traktatens artikel 107, stk. 3, litra c, idet støtten kan godkendes til fremme af udvik-
lingen af visse erhvervsgrene eller økonomiske regioner, og idet loven ikke ændrer sam-
handelsvilkårene på en måde, der strider mod den fælles interesse.
Som følge af Kommissionens godkendelse blev loven sat i kraft den 1. januar 2012.
Ved stævning af 30. november 2011 anlagde DAB sag ved Retten til prøvelse af Kom-
missionens statsstøttegodkendelse.
Regeringen intervenerede i sagen til støtte for Kommissionen.
Ved dom af 26. september 2014 afviste Retten søgsmålet, idet Retten fandt, at DAB ikke
var individuelt berørt af Kommissionens afgørelse, hvorfor DAB ikke havde søgsmåls-
kompetence. Det var derfor ikke nødvendigt for Retten at tage stilling til, om loven ud-
gjorde statsstøtte, der er forenelig med det indre marked eller ej.
Som nævnt indledningsvist har DAB indbragt Rettens dom for EU-Domstolen. DAB har
i sit appelskrift nedlagt påstand om, at Rettens dom ophæves, idet DAB gør gældende, at
DAB har søgsmålskompetence.
Sagens betydning for Danmark
Regeringen er af den opfattelse, at Rettens dom af den 26. september 2014 om at afvise
søgsmålet er korrekt.
Hertil kommer, at Danmark har en væsentlig interesse i sagens underliggende tvist, dvs.
om det differentierede afgiftsniveau i loven udgør statsstøtte, der ikke er forenelig med
det indre marked.
Regeringen vil på den baggrund deltage i appelsagen og i den forbindelse afgive indlæg,
hvori der argumenteres i overensstemmelse med ovenstående.
Side 2 af 2