Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 388
Offentligt
NOTAT
Miljøteknologi
J.nr. mst-5200-00089
Ref. kaasm
Den 9. marts 2015
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag om ændring af Kommissionsforordning 2011/582/EU for så vidt
angår testprocedure, der skal ligge til grund for krav om holdbarhed til
forureningsbegrænsende udskiftningsanordninger
KOM(201x)xxx (foreløbig udgave)
Komitésag
1. Resumé
Forslaget (komitésag) har til formål at sikre holdbarheden af forureningsbegrænsende
udskiftningsanordninger, der anvendes ved erstatning af eksisterende fabriksmonterede
systemer på biler, busser og lastbiler. Der fastsættes en akkumuleret testmetode, der skal
sikre, at køretøjerne overholder luftemissionskravene i 5/6 og euro VI normerne, også ved
længere tids brug, når der anvendes forureningsbegrænsende udskiftningsanordninger til
røgrensningen. Det forventes, at forslaget vil blive sat til afstemning på næste møde i
motorkomitéen den 24. marts 2015. Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle eller
samfundsøkonomiske konsekvenser for staten, regionerne og kommunerne. Forslaget
vurderes at indebære marginale besparelser for erhvervet, idet det nye testsystem vil betyde
en billiggørelse af test af forureningsbegrænsende udskiftningsanordninger, som samlet vil
betyde en mindre udgift til indkøb af udskiftningsanordningerne. Forlaget er neutralt i
forhold til beskyttelsesniveauet. Regeringens generelle holdning: Regeringen er enig i
relevansen af at få etableret en testprocedure, der sikrer, at også forureningsbegrænsende
udskiftningsanordninger overholder holdbarhedskravene, og på den baggrund agter
regeringen at stemme for kommissionens forslag.
2. Baggrund
Det foreløbige forslag har været forelagt medlemsstaterne i komitéen for motorkøretøjer den
15. oktober 2014. Det har ikke været behandlet i komiteen tidligere. Kommissionen har
tilkendegivet, at den ønsker en afstemning af forslaget primo 2015 og næste møde i komitéen
for motorkøretøjer er fastsat til 11. marts 2015.
Forslaget har hjemmel i Europa Parlamentet og Rådets forordning nr. 2009/595/EF om
emissioner fra tunge køretøjer (euro VI) samt forordninger vedr. adgang til