Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 398
Offentligt
1511133_0001.png
NOTITS
Udenrigsministeriet
Center for Juridisk Tjeneste
Til:
Cc:
Fra:
Emne:
Udenrigsministeriet.
Folketingets Europaudvalg
Sag:
ID Nr.:
Bilag:
Dato:
2015-2327
464677
18-03-2015
EU-Domstolen: Afgivelse af indlæg i EU-Domstolens direkte appelsag C-562/14 P,
Sverige mod Kommissionen.
Baggrund
Sverige har den 5. december 2014 iværksat appel til prøvelse af dom afsagt den 25. september
2014 af Retten i sagen T-306/12, Spirlea mod Kommissionen. Danmark intervenerede til støtte
for sagsøger Spirlea i sagen for Retten. Danmark er således som udgangspunkt part i appelsagen
sammen med Sverige (appellanten), Finland, Tjekkiet og Spanien samt Kommissionen og
Spirlea (den oprindelige sagsøger).
Sagen vedrører spørgsmålet om, hvorvidt der eksisterer en generel formodningsregel om, at alle
dokumenter, der vedrører en verserende pilotprojektsag, kan undtages fra aktindsigt i medfør af
aktindsigtsforordningens artikel 4, stk. 2. Pilotprojektsager er betegnelsen for en uformel dialog
mellem Kommissionen og en medlemsstat i forbindelse med Kommissionens undersøgelse af,
om medlemsstaten har implementeret EU-retten korrekt.
Sagen for Retten vedrørte et afslag fra Kommissionen på ægteparret Spirleas anmodning om
aktindsigt i to dokumenter afsendt af Kommissionen til Tyskland som led i en pilotprojektsag.
Retten afsagde dom i sagen til fordel for Kommissionen, der havde undtaget dokumenter for
aktindsigt. Der er tale om en meget klar dom, hvor Retten bl.a. fastslog, at eftersom Domstolen
allerede har anerkendt brugen af generelle formodningsregler i bl.a. traktatkrænkelsessager, og
da pilotprojektsager minder om traktatkrænkelsessager, kan de undtages
en bloc.
Retten
fremhævdede i den forbindelse, at lighederne i denne forbindelse vejer tungere end forskellene.
I appelsagen for Domstolen har Sverige nedlagt påstand om, at Rettens dom ophæves og at
Kommissionens afgørelse af 21. juni 2012 om afslag på at give ægtefællerne Spirlea aktindsigt i
de dokumenter, som de har begæret aktindsigt i, annulleres.
Sagens betydning for Danmark og retlig stillingtagen
Fra dansk side tillægger man spørgsmålet om fortolkningen af aktindsigtsforordningen stor
vægt. Den danske regering lægger blandt andet vægt på, at forordningens
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 398: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens direkte appelsag C-562/14 P, Sverige mod Kommissionen.
undtagelsesbestemmelser fortolkes indskrænkende, og at der som udgangspunkt skal foretages
en konkret vurdering af, om der skal gives aktindsigt i et dokument.
Regeringen vil på den baggrund – trods Rettens meget klare dom – af principielle grunde afgive
indlæg til støtte for Sverige i appelsagen for Domstolen.
Regeringen vil argumentere for, at Rettens dom skal ophæves, idet Retten efter regeringens
opfattelse har anvendt aktindsigtsforordningens artikel 4, stk. 2, fejlagtigt.
Regeringen er ikke enig i Retten vurdering af, at Kommissionen – når den påberåber sig
undtagelsen om beskyttelse af undersøgelser i aktindsigtsforordningens artikel 4, stk. 2, 3. led –
alene kan basere sig på en generel formodning med henblik på at give afslag på aktindsigt i
dokumenter vedrørende et EU-pilotprojekt. Regeringen anerkender, at pilotprojektsager i
mange tilfælde indeholder følsomme oplysninger, der har en sådan karakter, at de bør undtages
for aktindsigt. Henset til pilotprojektsagers brede sigte i forhold til traktatkrænkelsessager, er
det midlertid regeringens opfattelse, at aktindsigt ikke bør kunne afvises uden nogen form for
konkret vurdering af dokumenternes indhold, alene med henvisning til, at dokumenterne er
udvekslet som led i en pilotprojektsag. Retten har derfor efter regeringens opfattelse navnlig
fejlagtigt vurderet, at Kommissionen ikke begik en retlig fejl ved at fortolke den nævnte
bestemmelse i aktindsigtsforordningen således, at den kunne give afslag på begæringen om
aktindsigt i de omtvistede dokumenter vedrørende et EU-pilotprojekt, uden at foretage en
konkret og individuel undersøgelse af dem. Dette gælder efter regeringens opfattelse så meget
desto mere som, at Retten finder, at det tilkommer ansøger at bevise, at der er tale om en sådan
tungtvejende offentlig interesse, at der bør meddeles aktindsigt og undtagelsen i
aktindsigtsforordningens artikel 4, stk. 2, således ikke skal finde anvendelse.
På den baggrund er det fortsat regeringens opfattelse, at der må faldes tilbage på hovedreglen
om, at der skal ske en tilstrækkelig konkret og individuel vurdering af de dokumenter, i hvilke
der søges aktindsigt. Henset til, at Retten ikke har fundet dette fornødent i den konkrete sag, er
det regeringens opfattelse, at Retten har anvendt artikel 4, stk. 2, i aktindsigtsforordningen
fejlagtigt.
Det bemærkes, at regeringen i sit indlæg ikke vil tage stilling til, hvorvidt dokumenterne i den
konkrete sag skal udleveres eller ej.
Det bemærkes endvidere, at det henset til Rettens meget klare dom og den foreliggende
retspraksis, ikke kan udelukkes, at Domstolen vil nå til samme resultat som Retten.
Der er frist for afgivelse af regeringens appelsvarskrift i sagen den 23. marts 2015.
Udenrigsministeriet
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 398: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens direkte appelsag C-562/14 P, Sverige mod Kommissionen.