Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 399
Offentligt
1511553_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2 – 1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 Fax: 33 92 03 03
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2015-13692
23. marts 2015
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger
i retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat
procesdelegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse
af generaladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den
danske regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af
dom. Generaladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens
hjemmeside (http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
C-
218/14
Titel og kort sagsresumé
Singh e.a.
Sagen vedrører: 1) Når et ægteskab mellem en
unionsborger og en tredjelandsstatsborger ender i
skilsmisse, efter at unionsborgeren er udrejst fra en
værtsmedlemsstat, hvor denne unionsborger udøvede
EU-rettigheder, og når artikel 7 og artikel 13, stk. 2, litra
a), i Rådets direktiv 2004/38/EF finder anvendelse,
bevarer tredjelandsstatsborgeren da sin ret til ophold i
værtsmedlemsstaten herefter? Har tredjelandsstats-
borgeren i benægtende fald ret til ophold i
værtsmedlems-staten fra det tidspunkt, hvor
unionsborgeren er udrejst fra
værtsmedlemsstaten, og indtil skilsmissen træder i kraft?
2) Er kravene i artikel 7, stk. 1, litra b), i direktiv
2004/38/EF opfyldt, når en unionsborger, der er gift
med en tredjelandsstatsborger, bl.a. med henvisning til
ægtefællens midler påstår at have tilstrækkelige ressourcer
som omhandlet i direktivets artikel 8, stk. 4? 3) Har
personer som sagsøgerne, såfremt det andet spørgsmål
besvares benægtende, ret i henhold til EU-retten (ud over
direktivet) til at arbejde i værtsmedlemsstaten for at
skaffe eller bidrage til at skaffe »tilstrækkelige midler«
som omhandlet i direktivets artikel 7?
Iron & Smith
Sagen vedrører: 1) Kan det eksisterende renommé i en
medlemsstat være tilstrækkeligt til at godtgøre et EF-
varemærkes renommé som omhandlet i artikel 4, stk. 3, i
direktiv 2008/95/EF om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om varemærker (herefter
»direktivet«), selv i det tilfælde, hvor ansøgningen om
Deltager i PD
Justitsministeriet
Udenrigsministeriet
Erhvervsstyrelsen
Processkridt
Mundtlig
forhandling
Dato
23.03.15
C125/14
Udenrigsministeriet
Patent- og
Varemærkestyrelse
GA
24.03.15
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511553_0002.png
C-23/14
registrering af et nationalt varemærke, over for hvilket
der er rejst indsigelse under påberåbelse af et sådant
renommé, er indgivet i et andet land end den pågældende
medlemsstat? 2) Kan de af Den Europæiske Unions
Domstol fastsatte principper om reel brug af EF-
varemærket finde anvendelse inden for rammerne af de
territoriale kriterier, der anvendes i forbindelse med
bedømmelsen af et EF-varemærkes renommé? 3)
Såfremt indehaveren af det ældre EF-varemærke har
godtgjort EF-varemærkets renommé i andre lande end
den medlemsstat, hvortil ansøgningen om national
registrering er indgivet – og disse lande udgør en
væsentlig del af Den Europæiske Unions område – kan
det da uanset ovenstående kræves, at der også for så vidt
angår den pågældende medlemsstat fremlægges
tilstrækkelige beviser? 4) Såfremt det foregående
spørgsmål besvares benægtende, kan der da – i
betragtning af de særlige kendetegn ved det indre marked
– opstå en situation, hvor det varemærke, som i vid
udstrækning anvendes i en væsentlig del af Den
Europæiske Union, er ukendt for den relevante nationale
forbruger, og hvor den anden betingelse for at kunne
påberåbe sig registreringshindringen i direktivets artikel 4,
stk. 3, således ikke er opfyldt, eftersom der ikke er risiko
for, at varemærkets renommé eller særpræg påføres skade
eller udnyttes utilbørligt? Såfremt dette er tilfældet, hvilke
forhold skal indehaveren af EF-varemærket da godtgøre,
for at den nævnte betingelse bliver opfyldt?
Post Danmark
Sagen vedrører: 1. Efter hvilke retningslinjer skal det
afgøres, om en dominerende virksomheds anvendelse af
et rabatsystem med en standardiseret mængdetærskel
med de i punkt 10-11 i forelæggelsesbeslutningen nævnte
karakteristika udgør et misbrug af en dominerende stilling
i strid med EF-traktatens artikel82? Som et led i
besvarelsen bedes det belyst, hvilken betydning det har
for vurderingen, Om rabatsystemets tærskler er fastsat på
en sådan måde, at rabatsystemet finder anvendelse på den
væsentligste del af kunderne på markedet? Som et led i
besvarelsen bedes det endvidere belyst, hvilken
betydning, om nogen, den dominerende virksomheds
priser og omkostninger har for bedømmelsen efter EF-
traktatens artikel 82 af et sådant rabatsystem
(betydningen af en as efficient competitor-test). Det
bedes samtidig belyst, hvilken betydning markedets
karakteristika i den forbindelse har, herunder om
markedets karakteristika kan berettige, at der kan påvises
markeds-afskærmende virkning ved andre undersøgelser
og analyser end en as efficient competitor-test, jf. herved
punkt 24 i Kommissionens artikel 82-meddelelse. 2.
Hvor sandsynlig og alvorlig skal den
konkurrenceskadelige virkning af et rabatsystem, med
de i punkt 10-11 i forelæggelsesbeslutningen nævnte
karakteristika, være, for at EF-traktatens artikel 82 finder
anvendelse? 3. Under hensyn til besvarelsen af spørgsmål
1-2, hvilke nærmere omstændigheder skal den nationale
domstol tage i betragtning ved vurderingen af, om et
rabatsystem, under omstændigheder svarende til dem der
er beskrevet i forelæggelsesbeslutningen (markedets og
Justitsministeriet
Udenrigsministeriet
Kammeradvokaten
Erhvervs- og
Vækstministeriet
Konkurrence- og
forbrugerstyrelsen
Mundtlig
forhandling
26.03.15
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511553_0003.png
C-67/14
rabatsystemets karakteristika), konkret har eller er egnet
til at have en sådan markedsafskærmende virkning, at det
udgør et misbrug omfattet af EF-traktatens artikel 82? Er
det i den forbindelse et krav, at den markedsafskærmende
virkning er mærkbar?
Alimanovic
Sagen vedrører: 1) Gælder ligebehandlingsprincippet i
artikel 4 i forordning (EF) nr. 883/2004 – med
undtagelse af udførselsforbuddet i artikel 70, stk. 4, i
forordning (EF) nr. 883/2004 – også for de særlige, ikke-
bidragspligtige kontantydelser som omhandlet i artikel 70,
stk. 1 og 2, i forordning (EF) nr. 883/2004? 2) Såfremt
spørgsmål 1 besvares bekræftende: Er – og i så fald i
hvilket
omfang – begrænsninger af ligebehandlingsprincippet i
artikel 4 i forordning (EF) nr. 883/2004 tilladt på
grundlag af bestemmelser i nationale retsforskrifter til
gennemførelse af artikel 24, stk. 2, i direktiv
2004/38/EF, ifølge hvilke adgangen til disse ydelser altid
er udelukket, når en unionsborgers opholdsret i den
anden medlemsstat alene udspringer af dennes status
som arbejdssøgende? 3) Er artikel 45, stk. 2, TEUF,
sammenholdt med artikel 18 TEUF, til hinder for en
national bestemmelse, som i alle tilfælde nægter
unionsborgere, der som arbejdssøgende kan påberåbe sig
deres ret til fri bevægelighed, en socialydelse, der tjener til
at sikre eksistensgrundlaget og samtidig også
letter adgangen til arbejdsmarkedet, for den periode, hvor
en opholdsret kun gælder arbejdssøgning, og uafhængigt
af tilknytningen til værtsmedlemsstaten?
Justitsministeriet
Udenrigsministeriet
Beskæftigelsesminister
iet
GA
26.03.15
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Sagsnr.
T-
456/13
Titel og kortsagsresumé
Sea Handling mod Kommissionen
Påstande: Den anfægtede afgørelse, hvorved
Kommissionen nægtede Sea Handling S.p.A.
aktindsigt i henhold til begæringen af 27.
februar 2013, annulleres.
Europa-Kommissionen pålægges at fremlægge
de begærede dokumenter for sagsøgeren.
Europa-Kommissionen tilpligtes at betale
sagens omkostninger.
Belgien mod Kommissionen
Påstande: Kommissionens afgørelse af 27. juli
2011 om Belgiens statsstøtte til finansiering af
screening for overførbare spongiforme
encephalopatier (TSE) hos kvæg (statsstøtte C
44/08 (ex NN 45/04)) annulleres.
Kommissionen tilpligtes at betale sagens
omkostninger.
Central Bank of Iran mod Rådet
Påstande: Annullation af Rådets afgørelse
2012/635/FUSP af 15. oktober 2012 og af
Interessent
Miljøstyrelsen
Sagstype
Orienteringssag
Processk
ridt
Dom
Dato
25.03.15
T-
538/11
Ministeriet for
Fødevarer,
Landbrug og
Fiskeri
Orienteringssag
Dom
25.03.15
C-
563/12
Udenrigsminister
iet
Orienteringssag
Dom
25.03.15
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511553_0004.png
Forenede
sager C-
108/14
og C-
109/14
C-
279/13
Rådets gennemførelsesforordning (EU) nr.
945/2012 af 15. oktober 2012, for så vidt som
disse foranstaltninger vedrører sagsøgeren.
Rådet for Den Europæiske Union tilpligtes at
betale sagens omkostninger.
Larentia + Minerva m.fl.
Sagen vedrører: 1. Efter hvilken
beregningsmetode skal et holdingselskabs
(forholdsmæssige) fradrag af indgående afgift
på indgående ydelser [org. s. 2] i forbindelse
med tilvejebringelse af kapital til erhvervelse af
andele i datterselskaber beregnes, når
holdingselskabet senere (som påtænkt fra
start) leverer forskellige afgiftspligtige
tjenesteydelser til disse selskaber? 2. Er
bestemmelsen i artikel 4, stk. 4, andet afsnit, i
Rådets sjette direktiv 77/388/EØF om
harmonisering af medlemsstaternes lovgivning
om omsætningsafgifter til hinder for nationale
bestemmelser, hvorefter (for det første) kun
en juridisk person – og derimod ikke et
personselskab – kan indlemmes i en anden
skattepligtigs virksomhed (såkaldt
»Organträger«), og hvorefter det (for det
andet) kræves, at den pågældende juridiske
person finansielt, økonomisk og
organisatorisk (idet der består et over- og
underordnelsesforhold) »er indlemmet i
»Organträgerens« virksomhed«? 3. Såfremt det
andet spørgsmål besvares bekræftende: kan en
skattepligtig person påberåbe sig artikel 4, stk.
4, andet afsnit, i Rådets sjette direktiv
77/388/EØF om harmonisering af
medlemsstaternes lovgivning om
omsætningsafgifter direkte?
C More Entertainment
Sagen vedrører: 1 Omfatter begrebet
overføring til almenheden i den forstand,
hvori udtrykket er anvendt i infosoc-
direktivets artikel 3, stk. 1, den foranstaltning,
at der på en hjemmeside, som er tilgængelig
for enhver, stilles et link, der kan åbnes med et
klik, til rådighed for almenheden til et værk,
som udsendes af indehaveren af ophavsretten
til værket? 2 Har den måde, hvorpå linket
etableres, nogen betydning for bedømmelsen
af spørgsmålet under nr. 1? 3 Spiller det nogen
rolle, om tilrådighedsstillelsen af det værk,
hvortil der linkes, er begrænset på nogen
måde? 4 Kan medlemsstaterne indføre en
mere omfattende eneret for ophavsmanden
ved at lade overføring til almenheden omfatte
flere handlinger end dem, der er anført i
infosoc-direktivets artikel 3, stk. 1? 5 Kan
medlemsstaterne indføre en mere omfattende
eneret for rettighedshaveren ved at lade
overføring til almenheden omfatte flere
handlinger end dem, der er anført infosoc-
direktivets artikel 3, stk. 2?
Skatteministeriet
Erhvervsstyrelse
n
Orienteringssag
GA
26.03.15
Kulturministeriet
Patent- og
Varemærkestyrel
sen
Orienteringssag
Dom
26.03.15
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511553_0005.png
C-
316/13
Fenoll
Sagen vedrører: 1) Skal artikel 3 i direktiv
89/391/EØF, som bestemmelserne i artikel 1
i direktiv 2003/88/EF af 4. november 2003
henviser til og som fastsætter dets
anvendelsesområde, fortolkes således, at en
person, der er tilknyttet et jobog
aktivitetscenter, kan kvalificeres som
»arbejdstager« som omhandlet i nævnte artikel
3? 2) Skal artikel 31 i Den Europæiske Unions
charter om grundlæggende rettigheder
fortolkes således, at en person som den i
spørgsmål 1 beskrevne kan kvalificeres som
»arbejdstager« som omhandlet i nævnte artikel
31? 3) Kan en person som den i spørgsmål 1
beskrevne direkte påberåbe sig de rettigheder,
som denne har i henhold til chartret, med
henblik på at få ret til betalt ferie, hvis den
nationale lovgivning ikke foreskriver, at
personen har sådanne rettigheder, og skal den
nationale retsinstans undlade at anvende
enhver bestemmelse i national ret, der er i
strid hermed, for at sikre den fulde virkning af
den pågældende ret?
Justitsministeriet
Beskæftigelsesmi
nisteriet
Orienteringssag
Dom
26.03.15
5