Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 401
Offentligt
1512393_0001.png
NOTAT
Januar 2015
Talepunkter til samråd 26. februar 2015 i BEU om
muligheden for at forpligte kommuner, regioner og
private til at anvende arbejdsklausuler
J.nr. 2014 - 7918
CAL/AKL
[Det talte ord gælder]
Besvarelse:
Jeg vil gerne starte med at takke for spørgsmålene, som jeg
vil besvare samlet. Brugen af arbejdsklausuler er et vigtigt
element i indsatsen mod social dumping.
Jeg er glad for, at det ikke kun er regeringen og dens parla-
mentariske grundlag, der interesserer sig for mulighederne
for at fremme brugen af arbejdsklausuler.
Jeg er også glad for at få mulighed for at redegøre for ind-
holdet af det moderniserede cirkulære om arbejdsklausuler,
der trådte i kraft i sommeren 2014.
Det vil jeg indlede med, inden jeg kommer ind på mulighe-
derne for at forpligte kommuner, regioner og private til at
bruge arbejdsklausuler.
Cirkulæret om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter trådte
i kraft den 1. juli 2014 og erstatter de tidligere cirkulæreskri-
velser fra 1990 og 1966.
Cirkulæret omhandler arbejdsklausuler. Lad mig starte med
at oplyse om, hvad en arbejdsklausul er i henhold til cirkulæ-
ret.
En arbejdsklausul er kort fortalt en klausul i en kontrakt om,
at ansatte hos leverandører, som medvirker til at opfylde
kontrakten, er sikret løn, arbejdstid og andre arbejdsvilkår.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Disse vilkår må ikke være mindre gunstige end dem, der
gælder for arbejde af samme art i henhold til en kollektiv
overenskomst indgået af de mest repræsentative arbejdsmar-
kedsparter i Danmark for det pågældende faglige område, og
som gælder på hele det danske område.
Formålet med det nye cirkulære var at udvide forpligtelsen
til at anvende arbejdsklausuler på det statslige område.
Desuden var formålet at lette brugen af arbejdsklausuler i
både stat, regioner og kommuner.
Udvidelsen af statens forpligtelse til at anvende arbejdsklau-
suler ses blandt andet ved, at der ikke længere er en økono-
misk tærskel for, hvornår der skal gælde en arbejdsklausul.
Som det fremgår af cirkulærets § 2, stk. 1, skal samtlige
statslige myndigheder nu anvende arbejdsklausuler uanset
kontraktens størrelse.
En anden udvidelse af forpligtelsen til at anvende arbejds-
klausuler er, at andre statslige myndigheder, herunder sel-
skaber, som fuldt ud er ejet af statslige myndigheder og ikke
er i konkurrence, skal anvende arbejdsklausuler på bygge- og
anlægsområdet.
Den lettere anvendelse af arbejdsklausuler består blandt an-
det i, at arbejdsklausulerne skal bygge på løn- og arbejdsvil-
kårene i de landsdækkende overenskomster, som er indgået
af de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark.
Det gør det enklere at fastlægge indholdet af arbejdsklausu-
len.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Desuden er der udarbejdet en vejledning, som forklarer
nærmere, hvordan cirkulærets bestemmelser skal bruges. Det
håber jeg også er en hjælp.
I cirkulæret henstilles det, at alle kommuner og regioner an-
vender arbejdsklausuler i bygge- og anlægskontrakter og i
øvrige kontrakter, hvor det er hensigtsmæssigt.
De tidligere cirkulæreskrivelser indeholdt også en henstilling
til kommuner og regioner. Det er ikke en forpligtelse efter
ILO-Konvention nr. 94, som Danmark ratificerede i 1955 og
som regulerer brug af arbejdsklausuler, at der skal bruges ar-
bejdsklausuler i kommuner og regioner.
Det vil ikke være muligt at forpligte kommuner og regioner
til at anvende arbejdsklausuler blot ved at ændre cirkulæret.
Grunden til det er, at et cirkulære kun er bindende internt på
myndighedsområdet – og det er i dette forhold på det statsli-
ge område. En kommune eller en region behøver ikke rette
sig efter et statsligt cirkulære.
Hvis kommuner og regioner direkte skal forpligtes til at bru-
ge arbejdsklausuler, skal dette ske på anden måde. Det kan
for eksempel ske ved lovgivning.
Det vil i princippet være muligt at lovgive om det. Det er
dog ikke uproblematisk, og jeg mener ikke, at det er en god
idé.
Grunden til, at jeg ikke går ind for lovgivning om forpligten-
de brug af arbejdsklausuler i kommuner og regioner, er først
og fremmest, at vi så ville begive os ind på et område, som
vi normalt lader arbejdsmarkedets parter om.
Vi ville i et eller andet omfang komme til at lovgive om løn-
vilkår.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Jeg vil desuden minde om, at lovgivning om forpligtende
brug af arbejdsklausuler ikke er noget, som parterne sammen
efterspørger. Også af den grund vil det være problematisk i
forhold til den danske model, hvis vi begynder at lovgive.
Det vi kan gøre – og som vi har gjort er sammen med KL i
forbindelse med økonomiaftalen for 2014 hvor vi blev enige
om, at arbejdsklausuler skal søges udbredt til alle kommuna-
le udbudskontrakter inden for bygge- og anlægsarbejde samt
øvrige udbudskontrakter, hvor det er hensigtsmæssigt.
Den seneste undersøgelse af kommunernes brug af arbejds-
klausuler, som er lavet af et konsulentfirma for 3F, viser at 9
ud af 10 kommuner bruger arbejdsklausuler, men en del af
dem stiller dog kun krav om danske løn- og arbejdsvilkår på
bygge- og anlægsområdet.
Det fremgår desuden af rapporten, at regionerne er længere
fremme end kommunerne med anvendelse af arbejdsklausu-
ler.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Jeg synes sådan set godt, at man kan kalde resultaterne i un-
dersøgelsen for positive i den forstand, at det fremgår af un-
dersøgelsen, at hver anden kommune på undersøgelsestids-
punktet brugte arbejdsklausuler på alle fem store kommunale
områder (bygge og anlæg, rengøring, transport, det grønne
og det tekniske område), hvor en tilsvarende undersøgelse
for halvandet år siden viste, at det kun var hver fjerde kom-
mune.
Jeg ved, at KL er i gang med en større undersøgelse af bru-
gen af arbejdsklausuler i kommunerne. Jeg har fået oplyst, at
den vil være klar i marts.
De undersøgelser vi kender nu viser, at vi er kommet langt af
frivillighedens vej, og jeg synes, at det er den vej vi skal
fortsætte ad.
I forhold til den private sektor så taler man som regel ikke
om arbejdsklausuler.
Arbejdsklausuler hører begrebsmæssigt ofte sammen med, at
der udføres opgaver for det offentlige. Det er også det cirku-
læret og den bagvedliggende konvention drejer sig om.
I forhold til private bygherrer vil krav om arbejdsklausuler
være et krav om, at en privat kontrakt skal stille krav om løn-
og arbejdsvilkår hos deres leverandører. Krav af den slags
overfor private vil kræve lovgivning.
Lovgivning om løn- og arbejdsvilkår ville være en mulighed,
hvis man ønsker dette. En mulighed var også at alméngøre
de kollektive overenskomster. Men det er ikke den danske
måde at gøre tingene på. I Danmark har vi overladt regule-
ring af løn- og arbejdsvilkår til arbejdsmarkedets parter.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Jeg vil gerne på egne og regeringens vegne sige, at lovgiv-
ningsvejen ikke er en vej, vi ønsker at gå. Vi støtter op om
den danske model, hvor det er parterne selv, der regulerer
løn- og arbejdsvilkår.
Vi mener, at det vil være en fejl at gå bort fra en ordning, der
har fungeret fint i over 100 år og som stadig fungerer, og i
stedet lade Folketinget regulere vilkårene på arbejdsmarke-
det ved lov.
Så mit svar på det sidste spørgsmål er, at – jo – der vil godt
kunne stilles lignende krav til private bygherrer som der stil-
les i forbindelse med bygge- og anlægsarbejder for statslige
midler. Men hvis vi gør det, går vi væk fra den danske mo-
del, og det tror jeg ikke, at vi vil være tjent med.
6