Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 413
Offentligt
Når man lægger et politisk arbejdsprogram frem, er der altid
en reel en risiko for at få kommentarer som dem Harold
Macmillan, den britiske politiker, engang gav til sine politiske
modstandere, Han sagde: Jeres forslag er både sunde og nye.
Desværre er de nye forslag ikke sunde og de sunde forslag
ikke nye.
I Kommissionens arbejdsprogram for 2015 er der en række
forslag, der vigtigst af alt er sunde, og mange af dem er også
nye.
Juncker Kommissionen har valgt en radikalt anden
fremgangsmåde med sit program end hidtil. Hvor
programmerne fra 2010 til 2012 indeholdt næsten 200
initiativer i gennemsnit om året, indeholder programmet for
2015 blot en tiendedel af dette gennemsnit, nemlig 23
kernesunde initiativer.
Dette valg er ikke tilfældigt. Det udspringer direkte af
Junckers mandat fra Europa-Parlamentet og en klar
opfattelse af, hvad de europæiske borgere forventer af den
europæiske union. Ikke en union, der bevidstløst fremsætter
forslag om alt, hvad der kan fremsættes forslag om. Ikke en
union der tror, at mængden af forslag og detaljen af forslag
beviser vigtigheden af institutionen.
Tværtimod. Kommissionens synspunkt er, at kun hvis der er
en klar og tydelig europæisk merværdi ved handling på
europæisk plan, skal der handles. Ellers ikke. Det er ikke et
nemt eller populært standpunkt. For bag hvert emne og hvert
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forslag, gemmer der sig en følgegruppe, der mener, at netop
deres projekt er af afgørende vigtighed, også på EU-plan.
Men sagen er, at selv om noget er vigtigt, er det ikke altid en
god ide, at det skal være et prioriteret EU-projekt. Og
Kommissionen har den opfattelse, at denne strøm af forslag
skal standses, ikke i ministerrådet eller i parlamentet, men
allerede inden Kommissionen fremsætter forslag. For når
først tandpastaen er ude af tuben, er det som bekendt ret
svært at få den ind igen! Initiativretten skal bruges til at stille
de rigtige forslag, ikke de fleste forslag.
EU skal naturligvis gøre mere på mange store områder. EU
skal gøre mere for økonomien og støtte bestræbelserne på at
skabe vækst og nye jobs i Europa. EU skal hjælpe endnu mere
med at kæmpe for sikkerhed og fred og frihed i Europa, så vi
ikke skal opleve flere situationer, hvor lande forsøger at
ændre grænserne med magt som Rusland forsøger at gøre
det lige nu på Krim-halvøen og i Østukraine. EU skal gøre
mere for i solidarisk fællesskab at løse de enorme og
dramatiske humanitære problemer med den store
indstrømning af flygtninge over vores sydlige og sydøstlige
grænser. EU skal hjælpe medlemslandene, hvor man kan,
med at styrke sikkerheden i vores lande, hvor de bliver ramt
af uacceptable voldshandlinger og terrorisme. På alle disse
områder kommer Kommissionen til at foreslå handling og
fremlægge forslag.
Men til gengæld skal EU holde sig væk fra de mange, mange
områder,
hvor
det
giver
bedre
mening,
at
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
samfundsproblemerne diskuteres og løses i byråd, i
kommuner, i regioner, på nationalt plan. Dette er det første
og grundlæggende budskab, som Juncker-kommissionen har
sendt med arbejdsprogrammet for 2015. Og i de første
måneder af denne kommissions levetid har man sat handling
bag disse ord. Der er ikke taget nogle initativer, ikke stillet
nogen forslag, der ikke udspringer direkte af den begrænsede
liste af politiske prioriteter.
Men fordi der er færre forslag, betyder det ikke, at det bliver
nemmere at skabe fremskridt. Bag hver eneste af de
initiativer, som lægges frem i år, er der vanskelige dilemmaer
og vigtige politiske valg at foretage.
Derfor er mødet i dag, som Kommissionen er glad og
taknemmelig for, at Europa-Udvalget har taget initiativ til,
vigtigt for det giver mulighed for at diskutere nogle af de
store emner, der er på vej, på et tidligt tidspunkt. Fra mere
end tyve års arbejde i vigtige dele af Kommissionen, ved jeg,
at hvis man vil have indflydelse i Europa, skal man være
velforberedt og tidligt ude og klar til at formulere sine
standpunkter. Det kan sådan et møde her hjælpe til med,
sådan at det bedst mulige grundlag for de politiske
beslutninger, for den danske holdning, tilvejebringes. Og man
undgår måske, at man efter at toget er kørt, opdager, at der
var noget eller nogen, der blev glemt på perronen, og måske
kan man undgå, at man senere kommer til at glemme, hvad
man selv har været med til at bestemme.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
De fem temaer, der skal diskuteres på mødet i dag, er alle
både politiske vigtige og politisk vanskelige.
Tag de forslag, der kommer til efteråret om arbejdskraftens
frie bevægelighed og adgangen til sociale ydelser under de
nationale sociale sikringssystemer. Hvor ligger balancen
mellem på den ene side de uomtvistelige fordele, der er ved
at forøge arbejdskraftens mobilitet, de fordele der er ved at
sikre, at kvalificeret arbejdskraft når frem til der, hvor der er
brug for den, til at skabe vækst i økonomien. Og så på den
anden side, den følelse af uretfærdighed, der opleves, når de
sociale
sikringssystemer
misbruges.
Adgang
til
arbejdsmarkedet er ikke det samme som automatisk adgang
til sociale sikringssystemer, men samtidig kan man
selvfølgelig ikke diskriminere. I den diskussion der kommer,
vil der være vidt forskellige synspunkter, og mange
velbegrundede i synspunkter om økonomisk effektivitet, men
også om social rimelighed. Hvordan vil Danmark kunne spille
godt ind i den diskussion, så der er en mulighed for, at man
kan komme ud med nogle holdbare løsninger, der ikke ruller
det indre marked tilbage?
Eller tag energiunionen. Hvor det kan synes helt åbenbart, at
det vil være til fordel for EU som helhed, hvis vi samarbejder
meget tættere om en mere integreret og effektiv udnyttelse
og udbygning af vores energimarked, så er situationen vidt
forskellig i forskellige lande. Nogle har en stærkt diversificeret
energiforsyning, andre er afhængig af een energiform og
måske en eller få eksterne leverandører. Nogle har store
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kommercielle interesser i specifike dele af sektoren, andre
har en stærk politisk platform i et ønske om at reducere
brugen af fossile brændstoffer.
Tag ideen om det digitale indre marked, hvor
forbrugerrettighederne ved handel på nettet er forskellige fra
land til land og vanskelige at håndhæve og gennemskue for
forbrugeren, og dermed sætter en begrænsning på hvordan
det store økonomiske potentiale udnyttes. Eller det forhold,
at brugsrettigheder til digitalt materiale standser ved
landegrænsen, så det kommercielle slogan om at ”tag dit
yndlingsprogram med dig overalt” gælder lige til du støder
ind i en landegrænse. Men også her er der store
kommercielle og nationale interesser involverede.
Argumenterne for fælles løsninger til fordel for borgerne er
overvældende, men modstanden vil også være stor. Hvordan
finder man balancen der?
Eller tag de initiativer, der er blevet fremlagt af
Kommissionen i dag om at sikre en større transparens i
virksomheders selskabsskattebetalinger og en begrænsning i
deres muligheder for skattetænkning på tværs af grænserne. I
mange, mange år har et flertal af EU's lande, herunder også
Danmark, været imod forslag om et tættere samarbejde på
skatteområdet, og man har også fastholdt et krav om
enstemmighed på dette område. Vil den intense diskussion,
der har været om det i de seneste måneder være nok til, at
EU vil kunne gøre fremskridt på et område, der nøgternt set
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
er til gavn for både stater, skatteydere og retlinede
virksomheder?
Eller tag endelig diskussionen om udmøntningen af
Kommissionens forslag til et stort investeringsintiativ, der er
centralt for at fastholde en mere positiv udvikling af
samfundsøkonomien, men hvor dette kræver, at landene
akcepterer, at de supplerende investeringer skal gå til de
bedste og mest lovende projekter snarere end efter en
bestemt fordelingsnøgle. Kun sådan vil man kunne finde de
bedste projekter og generere den investeringseffekt, man
ønsker, uden at belaste de offentlige kasser mere.
På alle disse områder vil det kræve hårdt politisk abejde at
opnå resultater, og det er det fokus skal være på.
Kommissionen er overbevist om, at hvor det er afgørende
vigtigt, at vi fastholder den nye tilbageholdenhed med at
holde EU væk fra områder, hvor EU ikke har noget at gøre, er
det lige så vigtigt, at vi viser viljen til at gøre en forskel på de
områder, hvor EU skal gøre en forskel.
Og da det er centralt, at alle medlemslandene kommer tidligt
ind
i
substansdiskussionerne,
derfor
er
dette
inspirationsmøde et positivt element i den tidlige
forberedelse. Ikke mindst for et mindre medlemsland er det
styrken, formuleringen og timingen af argumentet, der er
afgørende.
Tak for ordet.
6