Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 454
Offentligt
1517375_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 23. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Onsdag den 18. marts
Kl. 14.15
Vær. 2-133
Eva Kjer Hansen (V), formand, Morten Bødskov (S), næstformand,
Jens Joel (S), Jacob Lund (S), Holger K. Nielsen (SF), Finn
Sørensen (EL), Jakob Ellemann-Jensen (V) og Pia Adelsteen (DF).
Statsminister Helle Thorning-Schmidt
Desuden deltog:
1. Forelæggelse af møde i Det Europæiske Råd den 19.-20. marts 2015
Forelæggelse ved statsministeren
EUU alm. del (14)
bilag 290 (udkast til kommenteret dagsorden) (fortroligt,
dtfo.dk) (papiromdelt på Det Europæiske Råd 19-20/3-15
bilag 1)
EUU alm. del (14)
bilag 390 (udkast til konklusioner) (fortroligt, dtfo.dk)
(papiromdelt på Det Europæiske Råd 19-20/3-15
bilag 4)
Statsministeren
orienterede om, at der torsdag og fredag var møde i Det Europæiske
Råd. Der var ikke lagt op til store nye beslutninger på topmødet, men til en række vigtige
diskussioner om særlig energiunionen, Ukraine og Rusland, Det Østlige Partnerskab og
situationen i Libyen.
Energiunionen
Statsministeren:
Da vi på Det Europæiske Råd i juni sidste år fastlagde den strategiske
dagsorden for det kommende års arbejde, var et af de centrale punkter at skabe en ener-
giunion med en fremadrettet klimapolitik. Derfor er vi også glade for, at Kommissionen
netop har gjort energiunionen til et af dens store projekter for de næste 5 år. Vi skal på
topmødet drøfte den strategi, som Kommissionen fremlagde om energiunionen i februar.
Med denne strategi vil Kommissionen integrere de 28 nationale energimarkeder og sam-
mentænke energi- og klimapolitikken i langt højere grad.
Planen er bygget op om fem dimensioner: 1) energiforsyningssikkerhed, 2) et fuldt inte-
greret indre energimarked, 3) energieffektivitet, 4) reduktion af CO
2
og 5) forskning, inno-
vation og konkurrenceevne. Alle dimensioner er vigtige, og de hænger indbyrdes sam-
men.
Hvis vi skal forsøge at give effektive svar på, hvordan vi udvikler en konkurrencedygtig
grøn økonomi, hvordan vi tackler klimaudfordringerne, og hvordan vi reducerer Europas
alt for store afhængighed af import af gas og olie, er vi nødt til at nytænke vores energi-
og klimastrategi. Som I ved, er der mange forskellige synspunkter og interesser blandt
medlemslandene, når vi diskuterer energi- og klimapolitik. Men Kommissionens strategi
753
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 454: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/3-15
23. Europaudvalgsmøde 18/3 2015
er generelt blevet positivt modtaget, og det er mit indtryk, at Kommissionen har fundet en
balance, som alle overordnet set kan tilslutte sig.
Det er samtidig klart, at medlemslandene hver især prioriterer og udlægger strategiens
fem dimensioner forskelligt. For nogle er fokus i første række på energisikkerhed og mere
kortsigtede løsninger på de udfordringer, som Ukrainekrisen udstiller. De er måske i min-
dre grad optaget af langsigtede skridt til at mindske vores brug af fossile brændsler og
håndtere klimaforandringer.
Det er klart, at vi har en stor udfordring med hensyn til vores energisikkerhed. EU er den
største energiimportør i verden, og vi er især meget afhængige af nogle få lande. Men det
må ikke føre til, at vi nedprioriterer andre dimensioner i strategien. En væsentlig del af
løsninger
også på energisikkerhed
ligger netop i udbygningen af det indre energimar-
ked, øget energieffektivitet og vedvarende energi. Derfor har vi fra dansk side sammen
med en række ligesindede lande været meget klare på, at vi skal arbejde på alle fem di-
mensioner i Kommissionens meddelelse. Jeg er ikke i tvivl om, at netop den balance mel-
lem kort- og langsigtede løsninger endnu en gang vil være det, der deler landene i dis-
kussionen om energipolitik.
Vi har fra regeringens side fire centrale pejlemærker for arbejdet med Kommissionens
udspil. For det første vil vi realisere det langsigtede mål om at reducere udledningen af
drivhusgasser med 80 til 95 pct. i 2050 og se på eventuelle barrierer, der kan stå i vejen
for at opnå det mål. For det andet ønsker vi, at energiunionen fokuserer på at skabe et
effektivt energimarked, der både kan styrke EU’s energiforsyningssikkerhed, sikre kon-
kurrencedygtige energipriser og øge bæredygtigheden. For det tredje prioriterer vi en
målrettet indsats for at opfylde EU’s 2030-mål
for CO
2
-reduktioner, vedvarende energi og
energieffektivitet. For det fjerde skal vi styrke EU’s fælles energidiplomati, bl.a. ved at
bidrage til en bedre koordinering af EU’s eksterne energipolitik. Det vil selvfølgelig også
være mit fokus på topmødet og i det videre arbejde.
Energiunionen er en vigtig prioritet, og for at fremme vores synspunkter i debatten har jeg
inviteret en række stats- og regeringschefer fra ligesindede lande og repræsentanter fra
erhvervslivet til et arrangement inden topmødet. Formålet er at bringe politikere og er-
hvervsrepræsentanter sammen for at give os konkrete indspark til den diskussion, vi skal
have på topmødet. Vi kan træffe mange vigtige politiske beslutninger i Det Europæiske
Råd, men det er og bliver virksomheder, der skal investere i udbygningen og modernise-
ringen af vores energimarked. Derfor har vi brug for at høre fra dem.
Samtidig har jeg også inviteret en række statsministre fra lande, der ligesom Danmark
lægger vægt på, at vi tænker grønt og langsigtet i vores energiløsninger, og at vi har en
markedsbaseret tilgang til udbygningen af det indre energimarked. Jeg er meget tilfreds
med, at stats- og regeringscheferne fra Frankrig, Finland, Portugal, Holland, Sverige og
Luxembourg har takket ja til min invitation.
754
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 454: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/3-15
23. Europaudvalgsmøde 18/3 2015
Vi vil især fokusere på det indre energimarked, der skal være kernen i energiunionen, og
på, hvordan vi får sat rammerne for udbygningen af vedvarende energi og energieffektivi-
tet.
Finn Sørensen
sagde, at et vigtigt element i energiunionen er en gennemgribende libera-
lisering af energimarkederne i EU. Men hvordan rimede det med målsætningen om grøn
omstilling af den europæiske økonomi og med opfyldelsen af klimamålene? Kunne man
sige, om en liberalisering af energimarkedet vil fremme eller sænke den grønne omstil-
ling?
Holger K. Nielsen
kunne forstå, at statsministeren havde samlet nogle ligesindede lan-
de, hvilket syntes klogt. Han var dog forbavset over, at Frankrig med sin atomkraft skulle
være et ligesindet land, når Danmarks energipolitik i høj grad er baseret på, at der ikke
skal være atomkraft. Han efterlyste en udmelding fra regeringen i EU-diskussionen om
atomkraft.
Pia Adelsteen
havde ikke nået at notere alle de lande, som statsministeren havde invite-
ret til mødet om energiunionen, men mente ikke at have hørt Tyskland nævnt. Havde alle
takket ja? Det var interessant at forene landenes forskellige infrastrukturer på energiom-
rådet i et fælles marked. Hun tolkede statsministerens udsagn som et udtryk for, at lan-
dene var ligesindede, hvad angår kort- og langsigtede energimål.
Statsministeren
svarede Finn Sørensen, at der ikke kun var tale om et indre energimar-
ked, idet man som nævnt og som noget ekstra godt havde tilføjet fem gensidigt afhængi-
ge dimensioner til energiunionen. Regeringen var enig i disse og fandt samspillet mellem
dem vigtigt. Statsministeren var derfor ikke nervøs for, at et indre energimarked vil føre til
noget negativt, hvad angår vedvarende energi. Danmark har navnlig på elområdet en
lang tradition for et nordisk energipolitisk samarbejde, der har medført nogle meget posi-
tive samfundsøkonomiske fordele. Uden dette tætte samarbejde - og dermed forsynings-
sikkerhed - havde man i Danmark ikke kunnet foretage den omfattende udbygning af
vindenergi. Erfaringerne viste altså, at der ikke var grund til at være negativt indstillet over
for et fælles netværk.
Når Danmark mødes med ligesindede lande, kan man ikke være enige om alt. Statsmini-
steren tilføjede, at ikke kun Frankrig, men også Sverige har kernekraft. Danmark har et
godt samarbejde med Frankrig på energiområdet, og landene kan arbejde sammen, selv
om de er meget forskelligartede og har forskellige tilgange. Det opfattede hun snarere
som en styrke. De inviterede lande var valgt ud fra, hvem Danmark normalt samarbejder
med i spørgsmål som dette. Statsministeren bemærkede over for Pia Adelsteen, at det
var rigtigt forstået med de ligesindede lande, og at alle landene havde takket ja.
Finn Sørensen
var klar over, at der var andre ting i energiunionen end liberalisering, men
markedskræfterne har det med at få stor indflydelse, når de slippes løs. Han havde derfor
spurgt til statsministerens erfaringer, idet det på verdensplan ikke ser godt ud med at gø-
re fremskridt inden for klima og miljø i en situation, hvor markedskræfterne siden
755
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 454: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/3-15
23. Europaudvalgsmøde 18/3 2015
1980’erne har
været sluppet løs i uhørt grad. Hvad havde man at have optimismen i, når
et vigtigt element i en energiunion netop er liberalisering?
Holger K. Nielsen
var helt enig i, at landene skal kunne samarbejde, selv om de ikke er
enige om alt, men han ønskede at få statsministeren frem i debatten om atomkraft. Der er
lande i EU, der mener, at man skal satse på atomkraft for at mindske CO
2
-udslippet, men
det er ikke den danske holdning. Han gik ud fra, at den danske regering ville lægge stor
vægt på, at det danske svar på klimaudfordringerne ikke er atomkraft, men vedvarende
energi.
Pia Adelsteen
var udmærket godt klar over, at hvis vinden står stille, eller alt er mørkt, er
man nødt til at have noget andet. Det var måske også derfor, man ikke længere satsede
på et 100 pct. fossilfrit samfund i 2050, men snarere på 80-90 pct. Der var vel noget rea-
lisme tilbage. Hun spurgte til Tyskland, fordi det ligesom i Norden var ret simpelt at føre
ledninger mellem landene, og med dets centrale placering i Europa er det svært at slippe
uden om Tyskland. Var der nogle specielle udfordringer, siden Tyskland ikke var inviteret
til mødet?
Statsministeren
havde svært ved at se argumenterne imod et indre marked for energi.
Hvad kan man have imod billigere priser, mere fokus på vedvarende energi og større
energieffektivitet? Når man samtidig har et skoleeksempel fra Norden havde hun svært
ved at se, hvorfor man ikke skulle gå i den retning. Statsministeren kunne berette, at
Tyskland var inviteret, men at Angela Merkel ikke havde mulighed for at deltage. Fra
dansk side ønsker man naturligvis at diskutere energipolitik med Tyskland.
Ukraine og Rusland
Statsministeren:
Jeg forventer, at vi på topmødet vil tage bestik af situationen i Østukra-
ine. Det gælder især implementeringen af Minskaftalen fra den 12. februar. Vi vil sammen
vurdere, om der i lyset af udviklingen er behov for, at EU på nuværende tidspunkt tager
yderligere beslutninger på sanktionsområdet. Overordnet tegner der sig lige nu et lidt
blandet billede i Ukraine.
OSCE vurderer, at der er sket klare fremskridt i forhold til at efterleve Minskaftalens krav
om våbenhvile, tilbagetrækning af tunge våben og udveksling af fanger, men at der er
sket fremskridt, er desværre ikke det samme som en fuld efterlevelse af aftalen. Der bli-
ver stadig observeret daglige brud på våbenhvilen, og OSCE har endnu ikke kunnet be-
kræfte, at tilbagetrækningen af de tunge våben fuldt ud lever op til Minskaftalen. Der er
heller ikke tegn på, at Rusland har trukket sine militære enheder væk fra ukrainsk territo-
rium, og Rusland fortsætter også støtten til separatisterne.
756
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 454: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/3-15
23. Europaudvalgsmøde 18/3 2015
Derudover har OSCE problemer med at få fuld adgang til de ukrainske forsvarsstillinger
og til de områder, som kontrolleres af separatisterne. Som I kan høre, er der bevægelse i
den rigtige retning, men der er også stadig lang vej igen. Og det bringer mig videre til
spørgsmålet om sanktioner.
Det har været under overvejelse i EU-kredsen, om man allerede nu skulle beslutte at for-
længe de eksisterende økonomiske sanktioner, som står til at udløbe den 31. juli 2015.
Der er ikke fuldstændig klarhed over, hvor længe sanktionerne eventuelt skulle forlæn-
ges, men et muligt scenarie er indtil udgangen af året. Det vil i givet fald betyde, at der
bliver skabt en overensstemmelse mellem EU’s sanktioner og forpligtelserne i Minskafta-
len. F.eks. skal Ukraine ifølge Minskaftalen igen have fuld kontrol med grænsen inden
udgangen af året.
Det er mit første indtryk, at der i princippet vil være opbakning til at forlænge de økonomi-
ske sanktioner, hvis situationen ikke forbedres. Det vil være nødvendigt for at holde pres-
set på Rusland, så de bidrager til en fuld gennemførelse af Minskaftalen. Samtidig er det
mit indtryk, at der lige nu er mest stemning for, at EU venter med at træffe selve beslut-
ningen om forlængelse af sanktionerne
i lyset af den positivt fremdrift vi trods alt har
set. En beslutning vil f.eks. kunne træffes på topmødet i juni. Den tilgang støtter rege-
ringen.
Først og fremmest er det klart, at vi fra dansk side må støtte en forlængelse af sanktio-
nerne, hvis ikke situationen forbedres. Det er også i overensstemmelse med den linje,
som vi og EU har fulgt konsekvent gennem hele forløbet. Samtidig kan vi også sagtens
støtte, at beslutningen ikke træffes på nuværende tidspunkt, fordi det risikerer at under-
minere de spæde fremskridt, vi trods alt har set. Derfor er en beslutning på topmødet i
juni sådan set tids nok.
Jakob Ellemann-Jensen
sagde, at han havde svært ved at se fremskridtene i Ukraine.
Han var enig i, at man skulle vente med at beslutte forlængelsen af sanktionerne, men
det var samtidig vigtigt for EU ikke at signalere, at man tøver med sanktioner. De gange,
hvor EU havde vist svaghed, hvis man kunne kalde det det, havde det givet bagslag. Han
opfordrede dermed til at sikre, at der er mulighed for, at tvivlen kan komme russerne til
gode, men at russerne samtidig ikke får opfattelsen af, at EU ikke har tænkt sig at videre-
føre sanktionerne.
Holger K. Nielsen
delte regeringens overordnede Ukrainepolitik. Det var klogt at holde
sig lidt i ro, lade Minskaftalen få lov til at virke og vente med sanktioner.
Statsministeren
var enig med Jakob Ellemann-Jensen i, at der tegnede sig et broget
billede. Hun fremhævede, at der dog havde været fremgang på jorden, men at det stod
klart, at Minskaftalen endnu ikke efterleves fuldt ud. Volden var faldet i Østukraine, og der
var klare tegn på, at begge parter havde iværksat en tilbagetrækning af tunge våben. Til-
tagene havde dog ikke været tilstrækkelige. OSCE’s observatører kunne fortsat ikke be-
757
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 454: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/3-15
23. Europaudvalgsmøde 18/3 2015
væge sig frit og sikkert rundt, og derfor kunne de heller ikke verificere, at tilbagetræk-
ningen af tunge våben skete som aftalt. Ruslands støtte til separatisterne fortsatte.
Statsministeren mente ikke, at det ville blive tolket som et tegn på, at alt er i den skønne-
ste orden, hvis man venter med at træffe beslutningen om sanktionerne på junimødet.
Derimod kan det blive set som et tegn på, at EU anerkender, at der er sket nogle forbed-
ringer på jorden. Det var i orden, men hun var enig i, at det under alle omstændigheder
ikke må blive opfattet sådan, at EU afviger vi fra sin hidtidige strategi. Man må dog holde
fast i, at hvis der sker konkrete fremskridt, vil man tage sanktionerne op til diskussion.
Det Østlige Partnerskab
Statsministeren:
På topmødet forventer jeg også, at vi skal have en kort drøftelse af
EU’s østlige partnerskab.
Det sker som led i forberedelserne til det kommende topmøde i
østpartnerskabet, som finder sted i Riga den 21.-22. maj. Helt overordnet er der bred
enighed om, at der skal være fokus på at gennemføre de beslutninger, som allerede er
truffet
i stedet for at sætte en masse nye skibe i søen. Det gælder især associerings- og
frihandelsaftalerne med Ukraine, Georgien og Moldava.
Jeg forventer også, at der på EU-topmødet vil være enighed om, at vi skal blive bedre til
at skræddersy vores tilgang, så den passer til de enkelte partnerlandes ambitioner og
kapaciteter. Det støtter regeringen op om. Vi kan se, at partnerlandene har udviklet sig i
forskellige retninger. Nogle lande udtrykker åbent ønske om at få et tættere samarbejde
med EU. Det gælder bl.a. Ukraine, Georgien og Moldova. Andre lande er mere forbe-
holdne. Det gælder Armenien, Hviderusland og Aserbajdsjan. Derfor giver det god me-
ning, at EU bliver bedre til at differentiere mellem landene, og derfor er det også vigtigt at
understrege, at vi ikke vil bede landene om at foretage et valg mellem EU og Rusland.
Der er ingen tvivl om, at landene kan have gavn af at udvikle gode relationer i begge ret-
ninger. EU’s linje på området er meget klar: Det står landene fuldstændig frit for at vælge,
om de ønsker at styrke samarbejdet med EU. Vi respekterer fuldt ud landenes ret til selv
at bestemme.
Libyen
På topmødet vil vi også have en helt overordnet drøftelse af situationen i Libyen og dens
konsekvenser for EU-landenes sikkerhed. Flygtningestrømmene fra Libyen udgør en stor
udfordring, særlig i Sydeuropa. Samtidig er der en voksende trussel fra ekstremistiske
terrorgrupper, hvoraf nogle har forbindelse til ISIL.
De FN-ledede forhandlinger mellem de stridende parter genoptages den 16. marts. For-
håbentlig vil forhandlingerne føre til en aftale om en ny samlingsregering. Det er vigtigt, at
EU gør sig klar til hurtigt at bistå en sådan samlingsregering. Derfor er Den Fælles Uden-
rigstjeneste blevet bedt om at udarbejde forslag til mulige EU-tiltag, der kan understøtte
758
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 454: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/3-15
23. Europaudvalgsmøde 18/3 2015
gennemførelsen af en aftale mellem parterne i Libyen, herunder en eventuel samlingsre-
gering. Forslagene skal foreligge i næste måned, og derefter vil EU træffe beslutning om,
hvad der skal sættes i værk. Derfor forventer jeg ikke, at vi på mødet i denne uge skal
tage stilling til konkrete tiltag i forhold til Libyen, men derimod udtrykke vores støtte til FN-
processen.
Holger K. Nielsen
mente, at problemet i Libyen var undervurderet. Man taler om en
samlingsregering, hvilket lyder meget eksotisk, når man tænker på det kaos, der hersker i
landet. Sandheden er, at Libyen er i opløsning, og Europa skal forholde sig til flygtninge-
strømmene fra landet. Ville det blive bragt op på mødet?
Statsministeren
gav Holger K. Nielsen ret i, at situationen i Libyen var overordentlig
kompliceret. Der er nu lagt et FN-spor, og det er naturligt, at EU forbereder, hvordan man
kan bakke op om det. Det havde man bedt den høje repræsentant om at gøre, og man
ville på et senere tidspunkt beslutte de specifikke tiltag.
Det europæiske semester
Statsministeren:
På topmødet vil vi som led i det europæiske semester også vedtage
konklusioner med generelle økonomisk-politiske retningslinjer til medlemslandene på
baggrund af Kommissionens årlige vækstundersøgelse og rådskonklusioner fra bl.a. Øko-
fin. Landene skal tage højde for retningslinjerne i deres nationale reformprogrammer og i
stabilitets- eller konvergensprogrammerne, der skal fremlægges i april. Jeg forventer ikke,
at der vil blive tale om en længere drøftelse om det spørgsmål.
Formanden
mindede om samrådet den efterfølgende dag om det europæiske semester
og konvergensprogrammerne.
Grækenland
Statsministeren nævnte ikke dette punkt i sin forelæggelse, men besvarede spørgsmål
fra udvalget.
Finn Sørensen
henviste til en kronik af socialdemokraten Christen Sørensen bragt i Poli-
tiken den16. marts, hvori han hævder, at den hårde kurs mod grækerne er et historisk
fejltrin. Han citerede:
”Vi
skal støtte Grækenland i opgøret mod den førte politik. Ikke fordi
den græske befolkning ikke er skyld i landets store problemer, men fordi den af eurolan-
dene førte politik over for Grækenland
og også generelt set
grundlæggende er uklog”,
og ”Historien
viser, at det kan være usædvanlig uklogt ikke at støtte, at Grækenland op-
når resultater, som er til at leve med. Og vi bør også støtte, at EU’s
fejlslagne politik
grundlæggende ændres. EU-landene og ikke mindst eurolandene har med finanspagten
759
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 454: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/3-15
23. Europaudvalgsmøde 18/3 2015
valgt en uholdbar økonomisk politik. Skal eurosamarbejdet overleve, viser historien, at
demokratiske lande ikke vedvarende kan forfølge en politik, der mødes af stadigt stigen-
de folkelig modstand, fordi denne politik ikke leverer de lovede resultater, men nærmest
det modsatte”.
Delte statsministeren de betragtninger, og kunne hun finde på at rejse en generel diskus-
sion på topmødet om, hvor eurolandenes økonomiske politik fører hen?
Holger K. Nielsen
henviste til de udiplomatiske bemærkninger
ja, vel nærmest for-
nærmelser
der for nylig var faldet mellem Grækenland og Tyskland. Der havde været
klager til kommissionsformanden, der måtte ind og skille parterne ad. Ville det ikke være
naturligt, hvis en sådan diskussion kom op på topmødet, hvor man som gode venner skal
diskutere den slags. Hvis ja, hvordan ville Grækenland komme til at spille ind?
Statsministeren
havde ikke læst kronikken, og det var der måske heller ikke behov for at
gøre. Hun understregede, at hun ønskede den græske regering og befolkning held til at
finde en farbar vej tilbage til vækst og beskæftigelse. Det vigtigste er, at Grækenland får
mulighed for at lægge krisen bag sig, men desværre forholdt det sig sådan, at selv om
der nu er en ny regering, ændrer det ikke på, at Grækenland har økonomiske problemer.
Finn Sørensen pegede på, at det var alle andres skyld, at Grækenland har disse økono-
miske problemer, men det handler snarere om den økonomiske politik, der har været ført,
og der er stadig et reformefterslæb. Hvis ikke man kom i gang med en modernisering af
den græske økonomi, ville det blokere for vækst og beskæftigelse i landet. Det er stadig
svært for Grækenland at finde finansiering på markederne uden international hjælp. Det
er den præmis, som den græske regering måtte arbejde ud fra.
Statsministeren mente i øvrigt, at det var uhørt med den hårde tone mellem Grækenland
og Tyskland. Det hørte ikke til i en moderne union, og hun var glad for, at man havde ar-
rangeret et møde mellem Jean-Claude Juncker, Donald Tusk,
Alexis Tsipras,
Angela
Merkel og François Hollande om Grækenland. Det var mest naturligt, at man tog snakken
for lukkede døre og ikke blandt 29 medlemslande.
Finn Sørensen
mente ikke, at statsministeren ville være i stand til at finde et citat, hvor
han siger, at den græske situation er alle andres skyld. Grækerne har selvfølgelig også et
ansvar. Han henviste til artiklen, hvor Christen Sørensen siger, at man ikke kan bruge det
med grækernes ansvar til noget nu, fordi EU står ved en skillevej, hvor man risikerer, at
Grækenland ryger ud af euroen. Det var vel naturligt at diskutere, hvordan man kan und-
gå, at situationen i Grækenland bliver forværret, og det smitter af på hele situationen i
Europa. Christen Sørensen anså
finanspagten og EU’s økonomiske politik som helhed
som en tungtvejende årsag til den græske situation. Finn Sørensen opfordrede statsmini-
steren til at gøre sig nogle grundige overvejelser; artiklen ville muligvis omvende hende.
Statsministeren
troede ikke, at hun og Finn Sørensen ville blive enige om Grækenland,
og det var i øvrigt heller ikke et emne, der skulle diskuteres på Det Europæiske Råd.
Uenigheden lå om i, om man mener, at der har været en forfejlet økonomisk politik. Det
760
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 454: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/3-15
23. Europaudvalgsmøde 18/3 2015
mente hun modsat Finn Sørensen ikke. Hun mente, at den vækstorienterede reformpolitik
var begyndt at virke. Under en krise nytter det ikke noget at glemme reformerne og mo-
derniseringen af samfundet. Det viste sig desværre, at de lande, der havde været lang-
somme til at gennemføre moderniseringen af økonomien, var dem, der havde det svæ-
rest. Derfor var det svært at konkludere, at der har været ført en forfejlet økonomisk poli-
tik, som artiklen hævdede.
761