Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 501
Offentligt
1524191_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 25. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Torsdag den 26. marts 2015
Kl. 13.35
Vær 2-133
Eva Kjer Hansen (V), formand, Morten Bødskov (S), næstformand,
Helge Vagn Jacobsen (RV), Nikolaj Villumsen (EL), Jakob Ellemann-
Jensen (V) og Lars Barfoed (KF).
Statsminister Helle Thorning-Schmidt
Desuden deltog:
Morten Bødskov fungerede som formand under statsministerens afrapportering (punkt 1).
Punkt 1. Afrapportering fra møde i Det Europæiske Råd den 19.-20. marts 2015
Det Europæiske Råd 19-20/3-15
bilag 7 (konklusioner fra mødet i Det Europæiske
Råd 19-20/3-15)
Statsministeren
indledte med at sige, at det havde været et nyttigt topmøde med særlig
fokus på EU’s energipolitik og på situationen i Ukraine.
Energi
Statsministeren:
At få skabt et stærkt energisamarbejde og et velfungerende indre mar-
ked for energi er efter min mening en af de vigtigste opgaver for EU i de kommende år.
De seneste år har meget tydeligt vist os, at vi skal være mindre afhængige af energi ude-
fra. Vores energimarkeder er ikke tilstrækkeligt effektive og konkurrencedygtige, og vi er
endnu ikke gået langt nok i en mere bæredygtig og grøn retning. Det betaler forbrugerne
og virksomhederne for, og det betaler vores miljø og klima for. Det er en udfordring, vi
skal håndtere i fællesskab. Men som jeg også gjorde det klart i min forelæggelse i sidste
uge, er der forskellige holdninger til energiunionen, ikke mindst når det kommer til, hvor
langsigtet vi skal tænke, når vi træffer beslutninger om vores energisystemer. For nogle
er fokus i første omgang på energisikkerhed og på mere kortsigtede løsninger på de ud-
fordringer, som Ukrainekrisen udstiller. De er i mindre grad optaget af langsigtede skridt
til at mindske vores brug af fossile brændsler og til at håndtere klimaforandringer. Det
kom også til udtryk i vores drøftelse på topmødet.
Jeg er tilfreds med, at vi blev enige om, at alle fem dimensioner i Kommissionens medde-
lelse om energiunionen er vigtige og gensidigt forbundne. F.eks. er energieffektivitet og
nedbringelse af vores CO
2
-udslip helt centrale for, at vi skal mindske vores energiaf-
hængighed. De fem dimensioner er altså udgangspunktet for vores videre arbejde. Vi
skal gøre mere for at forbedre vores forsyningssikkerhed, integrere vores energimarkeder
yderligere, øge energieffektivitet og vedvarende energi og arbejde sammen for et godt
resultat i Paris til december.
774
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 501: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 26/3-15
25. Europaudvalgsmøde 26/3 2015
Vi har fra dansk side været meget aktive i denne diskussion. Vi har skubbet på for lang-
sigtede og bæredygtige løsninger. Det har vi gjort, fordi vi har erfaringer, som vi gerne vil
dele. Gennem mange år har vi satset på vedvarende energi. Vi har gjort meget for at sik-
re høj energieffektivitet, og vi har stor forsyningssikkerhed ved at arbejde tæt sammen
med vores nordiske naboer. Det er meget konkrete erfaringer og løsninger, og det er den
slags løsninger, som vi mener den europæiske energiunion bør bygge på.
En anden vigtig erfaring, vi har gjort i Danmark, er, at vi skal have et tæt samarbejde med
virksomhederne. Derfor var jeg forud for topmødet vært for et møde mellem en række af
mine kolleger og en række større europæiske virksomheder for at høre deres erfaringer.
Det var et meget vellykket møde, og jeg oplevede, at mine kolleger også satte stor pris på
det. Signalet fra virksomhederne var klart: De ønsker en europæisk energiunion med et
stærkt indre marked for energi. De siger meget klart til os politikere, at det er afgørende,
at vi skaber en langsigtet sikkerhed om de politiske løsninger, så de tør investere. De har
brug for troværdige rammer for, at vi når vores 2030-mål gennem et velfungerende for-
valtningssystem eller governance system, som der hele tiden bliver refereret til, og de har
brug for en holdbar pris på CO
2
-kvoter. De budskaber tog jeg og mine kolleger selvfølge-
lig også med i diskussionen på topmødet.
Ukraine
Statsministeren:
Drøftelsen om Rusland og Ukraine handlede især om sanktioner. Vi
var enige om, at
der skal være en klar sammenhæng mellem EU’s sanktioner og den ful-
de implementering af Minskaftalen, der som bekendt først ventes at finde sted ved ud-
gangen af året. Dermed er der lagt op til, at vi på topmødet i juni forventer at træffe den
formelle beslutning om at forlænge de økonomiske sanktioner, som blev vedtaget den 31.
juli og den 8. december sidste år, og som udløber i juli. Det samlede signal fra topmødet i
sidste uge er ikke til at tage fejl af: Minskaftalen skal respekteres og gennemføres. Vi
fastholder presset på Rusland, indtil det er sket, og vi er klar til at tage nye skridt, hvis det
bliver nødvendigt.
Vi runder 1-årsdagen for Ruslands brutale overgreb mod Krim. Derfor gentog vi på mø-
det, at vi fordømmer Ruslands annektering af Krim. Det står vi fast ved. Vi anerkender
ikke annekteringen, og vi står ved de sanktioner, som er indført som led i EU’s ikkeaner-
kendelsespolitik.
Lars Barfoed
spurgte, om statsministeren mente, at Rusland med Putin i spidsen var
parat til at leve op til Minskaftalen, eller om der var brug for yderligere
sanktioner fra EU’s
side i respons på den russiske kurs. Rusland havde efter mødet i Det Europæiske Råd
optrådt meget aggressivt, bl.a. ved også at krænke det danske og det svenske luftrum.
Man havde tilmed hørt den russiske ambassadør tale om at angribe danske fregatter med
atommissiler.
775
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 501: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 26/3-15
25. Europaudvalgsmøde 26/3 2015
Statsministeren
sagde, at dele af Minskaftalen blev overholdt på jorden, og at der for-
mentlig var sket en tilbagetrækning af tunge våben, hvilket OSCE-observatører dog ikke
havde adgang til at verificere fuldt ud. Så andre dele af aftalen blev altså ikke overholdt.
Man ville formentlig afvente junitopmødet, før man træffer en beslutning om sanktionerne.
Man havde banet for vejen for, at russerne kunne overholde Minskaftalen, og gjorde de
det, ville ikke være behov for yderligere sanktioner. Viste de derimod ikke konkrete frem-
skridt på jorden, ville man fra EU’s side vedtage, at sanktionerne
skal gælde frem til års-
skiftet. Der var noget, der tydede på, at russerne var parate til at betale en høj økonomisk
pris for at opnå deres mål i Ukraine. Sanktionerne havde tydeligvis en effekt på den rus-
siske økonomi, idet inflationen var steget med mere end 15 pct., rubelkursen var faldet
med ca. 50 pct. siden starten af sommeren, og den officielle rente lå på 14 pct. Det skyld-
tes formentlig også oliepriser og lign., men andet skyldtes sanktionerne.
Lars Barfoed
ville gerne have uddybet, om der på junitopmødet ville være tilslutning til
ikke bare at fastholde, men også udbygge sanktionerne. Man er nødt til at vise, at et sam-
let EU ikke vil acceptere russernes kurs.
Statsministeren
sagde, at hun forventede, at man ville forlænge sanktionerne på juni-
topmødet. Kommissionen var blevet bedt om at forberede nye, mulige sanktioner, bl.a.
yderligere økonomiske sanktioner, så de var klar, hvis det blev nødvendigt. Det Europæi-
ske Råd havde på mødet understreget, at det om nødvendigt var klar til at tage nye
skridt.
Det østlige partnerskab
Statsministeren:
Vi kom også ind på det østlige partnerskab. Her var der enighed om, at
vi
i stedet for at sætte en masse nye skibe i søen
skal gennemføre de beslutninger,
som allerede er truffet. Det gælder især de aftaler, vi har indgået med Ukraine, Georgien
og Moldova. Der var også enighed om, at vi skal blive bedre til at skræddersy vores til-
gang, så den passer til de enkelte partnerlande. Det støtter regeringen. Landene er for-
skellige steder og har forskellige ambitioner. Så en tilgang, der tager bedre højde for det
enkelte land, giver god mening.
776
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 501: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 26/3-15
25. Europaudvalgsmøde 26/3 2015
Økonomi og frihandelsaftale
Statsministeren:
Fredag diskuterede vi også økonomiske spørgsmål. Vi fastlagde, som
vi gør det hvert år i marts, generelle økonomiske retningslinjer for medlemslandene. Det
gjorde vi med udgangspunkt i Kommissionens årlige vækstundersøgelse. Vi skal glæde
os over, at der igen er ved at komme gang i væksten i mange lande. Tiltroen til fremtiden
har det bedre end længe. Det har krævet hårdt arbejde at nå hertil, og der er stadig
behov for strukturreformer og flere investeringer. Vi skal holde kursen.
Et af de redskaber, der kan få stor betydning for netop investeringer i Europa, er
frihandelsaftalen med USA, som vi også diskuterede. En frihandelsaftale mellem EU og
USA vil være vigtig for vækst og beskæftigelse i Europa. Det gælder også for Danmark.
Ifølge den vurdering, som Udenrigsministeriet har fået foretaget, kan en ambitiøs
frihandelsaftale løfte dansk eksport til USA med op mod 14 mia. kroner om året. Det
svarer til et eksportløft på ca. 14 pct. i forhold til den nuværende eksport til USA. Det vil
selvfølgelig skabe arbejdspladser i Danmark. Derfor opfordrede jeg på mødet til, at vi
lægger alle kræfter i at få en aftale på plads, og jeg er tilfreds med, at vi bekræftede
hinanden i, at vi skal gøre alt, hvad vi kan, for at få lukket aftalen inden årsskiftet.
Nikolaj Villumsen
spurgte, om regeringen havde et realistisk bud på, hvor mange ar-
bejdspladser frihandelsaftalen ville skabe. Dansk Industri havde sagt, at aftalen ville med-
føre tusinder af arbejdspladser, mens en økonom fra ILO, FN’s arbejdstagerorganisation,
havde vurderet, at man særlig i Nordeuropa kan miste arbejdspladser på grund af social
dumping. Mange var bekymrede for, at de vidtgående investorrettigheder vil begrænse
muligheden for at lave lovgivning på nationalt niveau inden for f.eks. miljø og forbruger-
og arbejdstagerrettigheder. Var statsministeren også bekymret, og hvilken sikkerhed var
der for, at man fremover kan lovgive inden for de nævnte områder uden at tage særlige
hensyn til investorer? Det må være afgørende at kunne træffe beslutninger, der påvirker
internationale investorer, uden at de kan kræve kompensation for mistet indtjening.
Lars Barfoed
bakkede fuldt op om frihandelsaftalen, som han anså for vigtig for dansk
erhvervsliv og danske arbejdspladser. Man kendte endnu ikke alle detaljerne i aftalen,
men det var godt, at statsministeren gik ind for så hurtig en aftale som muligt.
Statsministeren
påpegede, at det i bund og grund handler om, hvorvidt man tror på fri-
handel. Hun mente, det var vigtigt at have en åben diskussion om frihandel. Dem, der var
imod en frihandelsaftale, ville muligvis pakke modstanden ind i synspunkter af mere tek-
nisk karakter. Statsministeren kunne ikke komme i tanke om en handelsaftale, der ikke
havde været til gavn for Danmark, og hun troede på, at jo mere man handler, des mere
velfærd får man. Enhedslisten var i sin gode ret til at være imod, men selv anså hun afta-
len for at være rigtig god for dansk eksport, og den ville i øvrigt være med til at sætte en
ny international standard for fair og regulerede frihandelsaftaler. Man talte om en golden
standard for fair frihandel.
777
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 501: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 26/3-15
25. Europaudvalgsmøde 26/3 2015
Ifølge Udenrigsministeriets vurdering ville en ambitiøs frihandelsaftale løfte dansk eksport
til USA med 14 mia. kr. årligt, dvs. et eksportløft på 14 pct., og statsministeren havde in-
gen grund til at betvivle, at tallene var rigtige. Kommissionen var også nået frem til, at det
vil gøre EU mere velstående at handle med amerikanerne. Hvad angik tvistbilæggelses-
systemet, fremførte hun, at den danske regering kan acceptere en investor-stat-
bilæggelsesordning, men at den ikke må begrænse landenes ret til at fastlægge politik
inden for f.eks. miljø, arbejdstagerrettigheder og forbrugerbeskyttelse. Hun mente, man
ville finde en løsning i forhandlingerne, og håbede, at det aktuelle momentum kunne bru-
ges til at få færdiggjort aftalen inden udgangen af året.
Nikolaj Villumsen
sagde, at det var fint at have en tro på, at enhver form for frihandelsaf-
tale er god, men at det var relevant at diskutere indholdet af så vidtgående en aftale og
ikke bare affeje kritik som teknikaliteter. Frihandel inden for EU fører også til diskussioner
om problemer med social dumping og om, hvordan man kan forhindre, at danske ar-
bejdspladser bliver flyttet til andre lande. Der er også bekymring for, at Danmark vil blive
forhindret i at gå foran inden for miljø eller forbrugerbeskyttelse. Det var ikke bare En-
hedslisten, der var kritisk, men også mange europæiske og amerikanske fagbevægelser
og civilsamfundsorganisationer. Det var der god grund til at være. Amerikanerne havde
kun underskrevet to banale ILO-konventioner, så faren for social dumping var reel, lige-
som amerikanerne ikke har EU’s forsigtighedsprincip, der skal forhindre farlige kemikalier
i fødevarer. Hvilken sikkerhed var der på nuværende tidspunkt i forhandlingerne for, at
arbejdstager- og forbrugerrettigheder og miljø ikke vil være i fare? Kan investorrettigheder
ikke forhindre national lovgivning og en forbedring af f.eks. forbrugerrettigheder og nor-
malisering af beskatningen af multinationale selskaber?
Statsministeren
påpegede, at diskussionen mindede om den, man havde om det indre
marked i EU: Var det godt eller dårligt? Det var fair nok, at Enhedslisten er imod, men
selv var hun og mange danske i øvrigt overbevist om, at det indre marked skaber vel-
færd. Det samme gjorde sig gældende for en handelsaftale med USA. Kommissionens
forhandlingsmandat sagde meget tydeligt, at landenes suveræne ret til at regulere legiti-
me politiske hensyn såsom miljø, forbrugersikkerhed og sundhed står over investorernes
rettigheder. Hvis Kommissionen ikke var i stand til at løfte opgaven med at få det på
plads, skulle tvistbilæggelsessystemet slet ikke med i aftalen. Hun forstod dermed ikke
den store bekymring. Hvis Enhedslisten bare generelt var imod en frihandelsaftale, var
det fair at sige det frem for at hænge det op på et teknisk aspekt. Rådet havde jo givet
Kommissionen et forhandlingsmandat.
Nikolaj Villumsen
sagde, at det var en principiel diskussion om aftalen; det var ikke en
teknikalitet. Det forhandlingsmandat, som statsministeren havde refereret til, var ikke til-
gængeligt for Folketinget, men blev lækket. Det kunne man jo kun være glad for, for så
vidste man, hvad der stod i det. Det havde skabt stor bekymring og ført til en massiv
mængde kritiske høringssvar til Kommissionen om rettigheder til investorer. En ting er at
kunne lovgive nationalt, en anden er, hvad man så skal kompensere investorer for.
Tvistbilæggelsessystemet - og dermed investorrettigheder - havde skabt masser af pro-
778
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 501: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 26/3-15
25. Europaudvalgsmøde 26/3 2015
blemer i andre aftaler som f.eks. den sag, hvor Phillip Morris lagde sag an for mistet ind-
tjening, da man ændrede cigaretpakkerne. Kunne statsministeren garantere, at Danmark
ikke ville blive mødt med sagsanlæg, hvis man forbedrer f.eks. forbrugerrettigheder?
Jakob Ellemann-Jensen
mente, at Enhedslisten havde rejst en forespørgselsdebat om
emnet, men at den blev udskudt til et ikke nærmere defineret tidspunkt. Hvor stod den
sag, og var det ikke nærliggende at tage den debat?
Den fungerende formand
sagde, at det jo var op til Enhedslisten at bestemme.
Statsministeren
gentog, at Rådet havde pålagt Kommissionen at handle ud fra, at det er
landenes suveræne ret at regulere miljø, forbrugersikkerhed og sundhed. Det blev også
sendt under parlamentarisk kontrol. Hun havde en fornemmelse af, at selv om de tekni-
ske spørgsmål, som hun ikke fandt irrelevante, blev løst nok så godt, ville Enhedslisten
være imod en frihandelsaftale med USA, for de har altid været imod frihandelsaftaler. Det
undrede hende, at det ikke gjorde et indtryk på Enhedslisten, at den danske fagbevægel-
se og danske virksomheder synes, en frihandelsaftale er en god idé. Det ville være befri-
ende, hvis Enhedslisten kunne sige, at hvis spørgsmålet om investorrettigheder blev løst,
ville partiet gå ind for frihandelsaftalen.
Nikolaj Villumsen
sagde, at Enhedslisten ikke har noget imod handel, men satte
spørgsmålstegn ved typen af handel. Den type, der fremgik af det lækkede forhandlings-
mandat, frygtede han ville føre til forringelse af arbejdstager- og forbrugerrettigheder. Af
den grund prøvede han at få en debat om emnet, og det var heldigvis ikke sidste gang,
aftalen ville blive debatteret.
Den fungerende formand
tilføjede, at man havde mulighed for at rejse forespørgsler i
Folketingssalen.
Statsministeren
ville gerne have debatten, men det undrede hende, at Enhedslisten ikke
anerkendte fagbevægelsens og virksomhedernes positive holdning til aftalen.
Nikolaj Villumsen
sagde, at statsministeren ikke behøvede at undre sig længe. Mange i
fagbevægelsen undrer sig over, at toppen af fagbevægelsen er så positiv over for aftalen,
når man kan se bekymringen i andre EU-lande.
Statsministeren
bemærkede, at Enhedslisten kun lytter til fagbevægelsen, når partiet er
enigt med den.
779
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 501: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 26/3-15
25. Europaudvalgsmøde 26/3 2015
Grækenland
Statsministeren:
Når vi taler om økonomi, er det svært at komme uden om Grækenland.
Jeg vil gerne understrege, at Grækenland ikke var på dagsordenen på mødet, men det er
klart, at den græske situation optager os alle. Torsdag aften efter afslutningen på
topmødets første dag var der et uformelt møde om Grækenland i en mindre kreds. Den
græske premierminister mødtes her med formændene for Det Europæiske Råd,
Kommissionen, eurogruppen og ECB og derudover præsident Hollande og kansler
Merkel.
Jeg er glad for, at der efter mødet var enighed om, at aftalen fra februar stadig holder, og
at arbejdet skal tilbage på sporet. Der var behov for at genopbygge tilliden mellem
parterne og undgå misforståelser. Der er ingen tvivl om, at den græske regering står over
for et stort arbejde, og at arbejdet skal i gang nu. Der er hårdt brug for ro omkring den
græske økonomi. Det vil være godt for Grækenland og for resten af Europa.
Derfor håber jeg oprigtigt, at Grækenland og eurolandene nu bliver enige om de
nødvendige reformskridt, så man kan genoprette tilliden til den græske økonomi og få
den tilbage på sporet. Sidste emne for vores drøftelser var Libyen. Flygtningestrømmene
fra Libyen udgør en stor udfordring, særlig i Sydeuropa, og truslen fra ekstremistiske
terrorgrupper vokser. Der findes ikke en militær løsning på konflikten. Den kan kun løses
politisk. Derfor er det vigtigt, at FN har fået parterne til forhandlingsbordet. Målet er en
aftale om en ny samlingsregering. Der var enighed om vigtigheden af, at vi bakker op om
den proces, og at EU er klar til hurtigt at kunne bistå, når der forhåbentlig kommer et
resultat. Udenrigsministrene vil derfor i nærmeste fremtid se på mulige EU-tiltag, der kan
understøtte gennemførelsen af en aftale mellem parterne i Libyen.
Nikolaj Villumsen
sagde, at det undrede ham, at den aftale, der var lavet mellem euro-
gruppen og den græske regering om investeringer for at skabe arbejdspladser, var blevet
skudt 4 måneder. Mente statsministeren, at det var fornuftigt at fratage grækerne mulig-
heden for at foretage investeringer? De seneste 5 års sparepolitik havde jo ikke fået lan-
det ud af krisen.
Lars Barfoed
spurgte, om statsministeren var enig i, at Grækenland burde få styr på sin
økonomi ved at følge en række sydeuropæiske lande, der har fået styr på deres offentlige
budgetter og dermed levede op til EU’s reformkurs.
Statsministeren
understregede, at Grækenland ikke var blevet debatteret på topmødet,
men på et lukket møde, hvor man konkluderede, at landet skal leve op til februaraftalen
med eurolandene. Hun kendte ikke det eksempel, som Nikolaj Villumsen kom med.
Nikolaj Villumsen
sagde, at det jo ikke var forbudt for statsministeren at have en hold-
ning til Grækenland. Mente hun, at det var fornuftigt at forhindre landet i at investere i
arbejdspladser?
780
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 501: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 26/3-15
25. Europaudvalgsmøde 26/3 2015
Statsministeren
var ikke i tvivl om, at det var et stort reformefterslæb i Grækenland, der
kan blokere for vækst og beskæftigelse i landet. Det er vanskeligt at finde finansiering på
markederne uden international hjælp. Grækerne stod foran en stor opgave, hvilket euro-
landene også havde gjort klart i februar. Danmark var ikke blandt långiverne til Græken-
land, og det ville være underligt, hvis Danmark skulle give eurolandene gode råd med på
vejen, når det handler om deres landes skatteborgere. Statsministeren forstod udmærket,
at de lande, der har lånt penge til Grækenland på vegne af deres skatteborgere, er nødt
til at forlange, at Grækenland overholder reformprogrammet.
Nikolaj Villumsen
pointerede, at Grækenland ikke havde opnået vækst og ikke var i
gang med at afbetale gælden. De penge, som var bevilget fra andre eurolande, var gået
til bankerne. Han mente, at der var stor sandsynlighed for, at andre lande kommer til at
vælge en regering, der er ligesindet med den nyvalgte græske. Det ville derfor ikke være
så underligt, at statsministeren forholder sig til, hvordan man kommer ud af krisen i Euro-
pa. Man kunne lige så godt have en god diskussion om det i Folketinget, for det vil kom-
me op på fremtidige topmøder.
Statsministeren
påpegede, at det gik bedre i de lande, der havde gennemført deres re-
formprogrammer, som f.eks. Portugal. Det handlede altså om, at de lande, der havde
gjort deres hjemmearbejde og fået gennemført de reformer, de skulle, nu høstede posi-
tivt.
Angreb i Tunesien
Statsministeren:
Endelig havde vi en drøftelse af det forfærdelige angreb i Tunesien,
som terrororganisationen ISIL nu har taget ansvar for. Jeg er glad for, at vi vedtog en er-
klæring, hvor vi fordømte angrebet, og hvor vi samtidig understregede, at vi ville styrke
samarbejdet med Tunesien mod terror. Mange europæere mistede livet i terrorangrebet.
Jeg benyttede derfor lejligheden til at udtrykke min medfølelse over for de af mine euro-
pæiske kolleger, der har været direkte berørt af dette angreb.
781
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 501: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 26/3-15
25. Europaudvalgsmøde 26/3 2015
Ny generalsekretær for Rådet
Statsministeren:
Uden for den almindelig dagsorden på mødet blev der også truffet
beslutning om besættelsen af en meget vigtig EU-post. Formanden for Det Europæiske
Råd foreslog på mødet, at Danmarks EU-ambassadør, Jeppe Tranholm-Mikkelsen,
udnævnes til ny generalsekretær for Rådet, når posten bliver ledig til sommer. Det var der
fuld opbakning til på Det Europæiske Råd. Det er ikke nogen tilfældighed, at Donald Tusk
valgte netop Jeppe Tranholm-Mikkelsen. Vores ambassadør nyder ikke kun stor respekt i
Danmark, han er også meget respekteret i de øvrige EU-lande, ikke mindst for sin
dygtighed og evne til at finde fælles løsninger på komplicerede spørgsmål.
Det er med andre ord fuldt fortjent, at han får jobbet som generalsekretær for Rådet, og
jeg synes, vi skal glæde os over, at vi kan besætte den post.
782