Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 505
Offentligt
1524759_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
29. april 2015
Udlændingekontoret
ASP
2015-0032/27-0247
1557153
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 501 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-
nisteren den 30. marts 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin
Henriksen (DF).
Mette Frederiksen
/
Anders Herping Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 505: Kopi af UUI alm. del - svar på spm. 501 om redegørelse for, hvorvidt det i forhold til internationale konventioner, EU-regler og andre bestemmelser er muligt i Danmark at indføre regler, der vil gøre det nemmere at udsende udlændinge, der ligger det danske samfund til last, fra justitsministeren
1524759_0002.png
Spørgsmål nr. 501 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Ministeren bedes som opfølgning på samråd 24. marts 2015
om udenlandske kriminelle familier på offentlig forsørgelse, jf.
samrådsspm. O og P, uddybende redegøre for, hvorvidt det i
forhold til internationale konventioner, EU-regler og andre be-
stemmelser er muligt i Danmark at indføre regler, der vil gøre
det nemmere at udsende udlændinge, der ligger det danske
samfund til last?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der spørges til, om
det er muligt at indføre regler således, at en opholdstilladelse inddrages el-
ler en opholdsret ophører, hvis der modtages sociale ydelser som f.eks.
kontanthjælp.
2.
EU-borgere og deres familiemedlemmers ret til ophold på medlemssta-
ternes område er reguleret i opholdsdirektivet (2004/38/EF). Danmark er
bundet af direktivet, som er implementeret i dansk ret ved EU-
opholdsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 474 af 12. maj 2011, som æn-
dret ved bekendtgørelse nr. 305 af 28. marts 2014). EØS-statsborgere og
schweiziske statsborgere er i EU-opholdsbekendtgørelsen sidestillet med
EU-borgere.
Efter opholdsdirektivet er medlemsstaterne ikke forpligtet til at indrømme
en ret til sociale ydelser til EU-borgere, som indrejser kortvarigt (op til tre
måneder), og som ikke er arbejdstagere eller selvstændig erhvervsdrivende
eller personer, der har bevaret deres arbejdstagerstatus. Det samme gælder
EU-borgere, som indrejser for at søge beskæftigelse, og som har ret til op-
hold i indtil seks måneder og herefter så længe, de kan dokumentere, at de
søger arbejde og har reelle muligheder for ansættelse.
EU-borgere, som har længerevarende ophold, men som ikke er erhvervs-
aktive, har endvidere som udgangspunkt ikke ret til sociale ydelser i tilfæl-
de, hvor de ikke har tilstrækkelige midler til at opfylde betingelserne for
lovligt ophold i henhold til opholdsdirektivet, idet de ikke må udgøre en
urimelig byrde for værtsmedlemsstatens sociale system.
Hvis en EU-borger, der har en opholdsretlig status som ikke-økonomisk
aktiv, ansøger om f.eks. kontanthjælp, skal det således konkret vurderes,
om den pågældende udgør en urimelig byrde for det sociale system. Der
2
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 505: Kopi af UUI alm. del - svar på spm. 501 om redegørelse for, hvorvidt det i forhold til internationale konventioner, EU-regler og andre bestemmelser er muligt i Danmark at indføre regler, der vil gøre det nemmere at udsende udlændinge, der ligger det danske samfund til last, fra justitsministeren
1524759_0003.png
kan ved en sådan vurdering bl.a. lægges vægt på, om der er tale om mid-
lertidige vanskeligheder, opholdets varighed her i landet, personlige for-
hold og størrelsen af den ydede støtte.
Hvis det må lægges til grund, at en EU-borger udgør en urimelig byrde for
værtsmedlemsstatens sociale system har det den følge, at den pågældende
herved fortaber sin opholdsret og kan udsendes.
Det tilføjes, at det følger af EU-Domstolens seneste praksis (se sag C-
333/13, Dano), at en medlemsstat kan afslå at give sociale ydelser til ikke-
økonomisk aktive EU-borgere, der udøver deres ret til fri bevægelighed
alene med det formål at opnå sociale ydelser i en anden medlemsstat.
Derimod har EU-borgere, som har ophold her i landet som arbejdstagere
eller selvstændige erhvervsdrivende, krav på samme sociale ydelser, som
danske statsborgere. Det samme gælder EU-borgere, der ophører med at
være arbejdstagere eller selvstændige erhvervsdrivende, men som bevarer
deres status som arbejdstagere eller selvstændige erhvervsdrivende i EU-
retlig forstand.
I forhold til EU-borgere og deres familiemedlemmer med ret til tidsube-
grænset ophold følger det af opholdsdirektivets artikel 16, stk. 1, at det ik-
ke vil være muligt at betinge retten til tidsubegrænset ophold af, at der ikke
modtages f.eks. kontanthjælp, jf. den samtidige besvarelse af spørgsmål nr.
500 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrations-
politik.
3.
For så vidt angår tredjelandsstatsborgere kan inddragelse af en opholds-
tilladelse efter omstændighederne indebære indgreb, som strider mod
Danmarks internationale forpligtigelser, herunder Den Europæiske Men-
neskerettighedskonvention og FN’s flygtningekonvention.
Det følger af Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8, at
enhver har ret til respekt for sit privatliv og familieliv. Retten til et familie-
liv omfatter efter Menneskerettighedsdomstolens praksis retten til at opret-
holde et eksisterende familieliv, f.eks. ved at staten undlader at udvise et
familiemedlem. Retten til respekt for privatlivet er ikke begrænset til en
”indre
sfære”, men omfatter også i et vist omfang retten til at etablere og
udvikle relationer til andre mennesker, jf. bl.a. Menneskerettighedsdom-
stolens afgørelse i Niemetz mod Tyskland, dom af 16. december 1992.
3
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 505: Kopi af UUI alm. del - svar på spm. 501 om redegørelse for, hvorvidt det i forhold til internationale konventioner, EU-regler og andre bestemmelser er muligt i Danmark at indføre regler, der vil gøre det nemmere at udsende udlændinge, der ligger det danske samfund til last, fra justitsministeren
1524759_0004.png
Beskyttelsen efter disse bestemmelser er imidlertid ikke absolut. Der kan
gøres indgreb i de nævnte rettigheder, hvis indgrebet er foreskrevet ved lov
og er nødvendigt i et demokratisk samfund (dvs. opfylder kravet om pro-
portionalitet) til varetagelse af nærmere bestemte anerkendelsesværdige
formål, herunder den nationale sikkerhed, den offentlige tryghed, landets
økonomiske velfærd og forebyggelse af forbrydelser, jf. Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 8, stk. 2.
FN’s
flygtningekonvention indeholder i art. 1 en bestemmelse af begrebet
»flygtning«, og i de følgende artikler en række bestemmelser, der fastslår
den minimumsbeskyttelse, som medlemsstaterne skal yde flygtninge inden
for deres område. Af betydning i relation til udlændingelovgivningen er
navnlig art. 32, der begrænser adgangen til udvisning, og art. 33, der for-
byder afvisning eller udvisning af flygtninge til områder, hvor den pågæl-
dendes liv eller frihed vil være truet af nærmere angivne grunde.
4.
Vedrørende tredjelandsstatsborgere stilles der som oplyst under samrå-
det den 24. marts 2015 i en række tilfælde krav om, at der ikke modtages
f.eks. kontanthjælp som betingelse for en tidsbegrænset opholdstilladelse.
Hvis en opholdstilladelse således er betinget af selvforsørgelse, vil op-
holdstilladelsen efter omstændighederne kunne inddrages, hvis der modta-
ges f.eks. kontanthjælp. Justitsministeriet kan om disse regler oplyse føl-
gende:
Der stilles som udgangspunkt selvforsørgelseskrav i forhold til ægtefælle-
sammenførte, indtil den udenlandske ægtefælle måtte opnå tidsubegrænset
opholdstilladelse efter tidligst 5 års lovligt ophold i Danmark. Der stilles
dog ikke krav om selvforsørgelse i forbindelse med ægtefællesammenfø-
ring, hvis ganske særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, ta-
ler derimod. Det kan eksempelvis være tilfældet, hvis den herboende ægte-
fælle fortsat risikerer asylrelevant forfølgelse i sit hjemland, og parret hel-
ler ikke kan bo sammen i f.eks. den udenlandske ægtefælles hjemland.
Der kan endvidere, hvis væsentlige hensyn taler derfor, stilles selvforsør-
gelseskrav til den herboende forælder ved familiesammenføring med børn.
Der kan foreligge væsentlige hensyn, hvis den herboende forælder efter
eget valg ikke har haft kontakt med barnet i en lang periode. Der stilles ik-
ke krav om selvforsørgelse i forhold til det mindreårige barn som familie-
sammenføres.
4
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 505: Kopi af UUI alm. del - svar på spm. 501 om redegørelse for, hvorvidt det i forhold til internationale konventioner, EU-regler og andre bestemmelser er muligt i Danmark at indføre regler, der vil gøre det nemmere at udsende udlændinge, der ligger det danske samfund til last, fra justitsministeren
1524759_0005.png
For så vidt angår tredjelandsstatsborgere, der kommer her til landet for at
arbejde eller studere, og deres medfølgende familie, stilles der også krav
om selvforsørgelse som betingelse for en tidsbegrænset opholdstilladelse.
Hvis en udlænding i strid med et stillet selvforsørgelseskrav har modtaget
f.eks. kontanthjælp, skal det konkret vurderes, om bl.a. udlændingens til-
knytning til Danmark taler imod at inddrage opholdstilladelsen. Hvis
Danmarks internationale forpligtelser medfører, at udlændingen har krav
på fortsat ophold i Danmark, respekteres dette naturligvis.
Der stilles ikke selvforsørgelseskrav over for flygtninge. Flygtninges ret til
ophold i Danmark følger af Danmarks internationale forpligtelser, og det
vil ikke være i overensstemmelse med disse forpligtelser at udsende de på-
gældende udelukkende på grund af modtagelse af f.eks. kontanthjælp.
Om mulighederne for at stille krav om selvforsørgelse som betingelse for
fortsat ret til ophold over for tredjelandsstatsborgere, der har opnået tids-
ubegrænset opholdsopholdstilladelse, kan Justitsministeriet oplyse følgen-
de:
Det vil i alle sager konkret skulle vurderes, om en inddragelse af en op-
holdstilladelse på grund af modtagelse af f.eks. kontanthjælp vil være pro-
portional, jf. det ovenfor anførte om Den Europæiske Menneskerettigheds-
konventions artikel 8. Det vil ofte ikke være tilfældet, idet en udlænding,
som har opnået tidsubegrænset opholdstilladelse, som udgangspunkt bl.a.
har opfyldt kravet om mindst 5 års lovligt ophold i Danmark og kravet om
at have været i beskæftigelse eller under uddannelse i mindst 3 af de sene-
ste 5 år forud for meddelelsen af tidsubegrænset opholdstilladelse.
5.
Sammenfattende vil det således ikke inden for Danmarks internationale
forpligtelser i forhold til EU-borgere mv. og deres familiemedlemmer samt
flygtninge være muligt generelt at betinge retten til fortsat ophold i Dan-
mark af, at der ikke modtages f.eks. kontanthjælp.
Endvidere vil Danmarks internationale forpligtelser i en række andre til-
fælde medføre, at der ikke kan stilles et sådan krav, hvilket bl.a. kan gælde
i forhold til familiesammenførte til herboende flygtninge.
I forhold til andre tredjelandsstatsborgere stilles der som nævnt i vidt om-
fang allerede i dag krav om selvforsørgelse som betingelse for en tidsbe-
grænset opholdstilladelse.
5
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 505: Kopi af UUI alm. del - svar på spm. 501 om redegørelse for, hvorvidt det i forhold til internationale konventioner, EU-regler og andre bestemmelser er muligt i Danmark at indføre regler, der vil gøre det nemmere at udsende udlændinge, der ligger det danske samfund til last, fra justitsministeren
Den største gruppe, hvor en tidsbegrænset opholdstilladelse i dag som ud-
gangspunkt ikke betinges af, at der ikke modtages f.eks. kontanthjælp, er
mindreårige børn, som familiesammenføres med en herboende forælder.
Det bemærkes dog, at Danmarks internationale forpligtelser også i disse si-
tuationer vil kunne medføre, at der konkret ikke vil kunne stilles krav om
selvforsørgelse i forhold til den herboende forælder, hvilket eksempelvis
kan være tilfældet, hvis den herboende forælder har samvær med andre
mindreårige børn i Danmark.
I forhold til tredjelandsstatsborgere, der har opnået tidsubegrænset op-
holdstilladelse vil det konkret skulle vurderes, hvorvidt en inddragelse
grundet modtagelse af sociale ydelser som f.eks. kontanthjælp, er proporti-
onal, hvilket ofte ikke vil være tilfældet.
6