Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 544
Offentligt
1532706_0001.png
NOTAT
Kemikalier
J.nr. MST-629-00169
Ref. rdh/ae
Den 19. maj 2015
NOTAT til FOLKETINGETS EUROPAUDVALG og MILJØUDVALG
Kommissionens forordning (EU) nr. ../.. af xxx om tilpasning af
Europa Parlamentets og Rådets forordning nr. 850/2004 om per-
sistente organiske forurenere fsva. bilag 1 i forhold til kortkædede
klorparaffiner (SCCP).
[ ](2015) xxx draft
Komitésag
1. Resume
Kommissionen har fremsat forslag til forordning nr. 850/2004 om persistente
organiske forurenere (POP-forordningen) (komitésag). Kommissionens forslag
ændrer de eksisterende regler for SCCP under POP forordningen, således at to
eksisterende undtagelser for brugen af SCCP i transportbånd i mineindustrien og
som brandhæmmende middel i fugemasser til dæmninger og diger, ophæves.
Desuden fastsættes en grænseværdi for forekomsten i varer (artikler) på 0,15 %.
Der skal stemmes om forslaget på komitémøde den 26. maj 2015. Forslaget vil
hæve beskyttelsesniveauet. Regeringen er positiv over for forslaget, fordi det
afskaffer to forældede undtagelsesmuligheder, og tydeliggør SCCP-reglerne for
at sikre en mere ensartet håndhævelse af reglerne i EU. Regeringen agter at
stemme for forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen sendte den 7. maj 2015 forslaget til medlemslandene med henblik
på afstemning den 26. maj 2015.
Forslaget har hjemmel i artikel 14, stk. 3 i Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EF) nr. 850/2004 af 29. april 2004 om persistente organiske miljøgifte. For-
ordningen har hjemmel i TEF artikel 114 (tidligere artikel 95). Forslaget er sat til
skriftlig afstemning efter forskriftsprocedure med kontrol på et komitémøde den
26. maj 2015
Komitéen træffer afgørelse efter forskriftprocedure med kontrol som beskrevet i
artikel 5a i henhold til forordning nr. 182/2011 artikel 12. Hvis der i komitéen er
kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommissionen direktivet/forordningen
efter, at Europa-Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.
Opnås der ikke kvalificeret flertal i komitéen, forelægger Kommissionen sagen for
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 544: Grundnotat om komitésag om persistente organiske forurenere fsva. bilag 1 i forhold til kortkædede klorparaffiner (SCCP)
1532706_0002.png
Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret
flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet
forslaget med kvalificeret flertal, eller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst
to måneder, kan Kommissionen udstede direktivet/forordningen efter, at Europa-
Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.
3. Formål og indhold
Forordning (EF) nr. 850/2004 (i det følgende kaldet POP-forordningen) gennem-
fører de forpligtelser i EU-lovgivningen, der er indeholdt i den globale aftale om
Stockholmkonventionen om persistente organiske miljøgifte (POP) og den regio-
nale aftale om POP-protokollen (region: UN-ECE) om grænseoverskridende luft-
forurening over store afstande. Forordningen begrænser markedsføringen og sæt-
ter betingelser for fremstilling, anvendelse og affaldshåndtering som beskrevet i
forordningens bilag. Forordningens bilag 1 angiver reguleringen for de enkelte
stoffer, hvor del A omfatter stoffer, som er omfattet af både Stockholmkonvention-
en og POP-protokollen, mens del B omfatter stoffer, som alene er opført på proto-
kollen.
SCCP er opført på forordningens bilag 1 del B med forbud mod fremstilling,
markedsføring og anvendelse med undtagelser for brug i transportbånd i
mineindustrien og som brandhæmmende middel i fugemasser til dæmninger og
diger. Desuden er der en undtagelse for brugen af SCCP i kemiske produkter i
koncentrationer op til 1 %. Sidstnævnte skyldes, at der ved fremstilling af mellem-
kædede klorparaffiner (MCCP), som regel vil ske en utilsigtet fremstilling af SCCP
også således, at det færdige MCCP-produkt kan indeholde op til 1 % SCCP.
Den tekniske udvikling har gjort, at der ikke længere er behov for de to undtagelser
til brug i transportbånd og fugemasser. Industrien har udfaset brugen og substi-
tueret til mindre problematiske alternativer. Kommissionens forslag ophæver
derfor de to undtagelser for brugen af kortkædede klorparaffiner (SCCP).
Brugen af SCCP er også forbudt i artikler. I henhold til POP-forordningen betyder
dette, at SCCP alene må være til stede som utilsigtede sporforureninger. Fortolk-
ningen af dette har varieret i medlemslandene, og derfor fastsættes der nu en
grænseværdi på 0,15% for indholdet i artikler. Værdien er fastsat på baggrund af
den viden, man har om utilsigtet SCCP-forurening ved MCCP-fremstilling og den
mængde af MCCP, der typisk skal tilsættes artikler for at opnå den ønskede effekt.
Samtidig sikres det, at SCCP ikke alene vil give en effekt ved den tilladte værdi.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Regeringen finder, at forslaget er fuldt ud i overensstemmelse med nærheds-
princippet, idet det overordnede mål med POP-forordningen er beskyttelse af
menneskers sundhed og miljøet.
6. Gældende dansk ret
Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Forordningen er umiddelbart gældende i Danmark, og forslaget vil derfor ikke
medføre ændringer i gældende dansk lovgivning eller medføre nye regler i form af
bekendtgørelser.
2
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 544: Grundnotat om komitésag om persistente organiske forurenere fsva. bilag 1 i forhold til kortkædede klorparaffiner (SCCP)
1532706_0003.png
7. Konsekvenser
Forslaget erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke umiddelbart at indebære væsentlige erhvervsøkonomiske
konsekvenser for erhvervslivet, da SCCP ikke anvendes i Danmark. Samtidig fast-
sættes fælles grænseværdi for indholdet i varer, som sikrer ens håndhævelse i alle
EU lande.
Statsfinansielle konsekvenser og samfundsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser for myndighederne.
Forslaget vurderes heller ikke at have kommunale eller regionale konsekvenser.
Beskyttelsesniveau
Forslaget vurderes at have positiv på beskyttelsesniveauet i Danmark, om end det
vil være i begrænset omfang, da industrien allerede i dag har udfaset brugen af
SCCP. Fastsættelsen af grænseværdien i artikler sikrer en ens fortolkning og der-
ved håndhævelse i EU af begrebet ”utilsigtet forurening” og kan dermed bidrage til
forøgelse af beskyttelsesniveauet for forbrugeren.
8. Høring
Forslaget, og et tilhørende rammenotat om det, har været i høring i Miljøspecial-
udvalget 13. – 18. maj 2015. Der er ikke indkommet bemærkninger til sagen fra
organisationerne.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været diskuteret på tidligere møder i Bruxelles og bygger på
undersøgelser af substitutionen i branchen i EU. Der forventes opbakning til
forslaget fra alle medlemslande.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er positiv i forhold til forslaget. POP-stoffer, som SCCP, er blandt de
mest skadelige kemikalier, der eksisterer; de nedbrydes ikke i naturen og ophobes i
fødekæden, hvilket gør dem særligt skadelige for menneskers sundhed, og miljøet.
Regeringen støtter forslaget, da det afskaffer to forældede undtagelsesmuligheder,
og tydeliggør SCCP-reglerne for at sikre en ensartet håndhævelse af reglerne i EU.
Regeringen vil derfor stemme for forslaget.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen forelægges Folketinget til orientering. Den har ikke tidligere været
oversendt.
3