Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 545
Offentligt
1533173_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2 – 1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 Fax: 33 92 03 03
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2015-24716
22. maj 2015
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger
i retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat
procesdelegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse
af generaladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den
danske regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af
dom. Generaladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens
hjemmeside (http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
C-
272/14
Titel og kort sagsresumé
Baby Dan
Sagen vedrører: Skal spindlere med de konkrete karakteristika henføres
til KN position 7318 eller til KN position 8302?
Deltager i PD
Justitsministeriet
Udenrigsministeriet
Skatteministeriet
Kammeradvokaten
Processkridt
Dom
Dato
11.06.15
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Sagsnr.
C-
168/14
Titel og kortsagsresumé
Grupo Itevelesa e.a.
Sagen vedrører: 1) Udelukker artikel 2, stk. 2,
litra d), i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2006/123/EF af 12. december 2006
om tjenesteydelser i det indre marked teknisk
kontrol med motorkøretøjer (inspección
técnica de vehículos,herefter »ITV-tjenester«)
fra dette direktivs anvendelsesområde, når den
i henhold til nationale bestemmelser udføres
af private virksomheder under en
medlemsstats myndigheders tilsyn?
Luxembourg Pamol (Cyprus) og
Luxembourg Industries mod
Kommissionen
Påstande: Sagen antages til realitetsbehandling,
og der gives sagsøgerne medhold. Den
anfægtede afgørelse annulleres. Europa-
Kommissionen tilpligtes at betale sagens
Interessent
Miljøstyrelsen
Sagstype
Orienteringssag
Processk
ridt
GA
Dato
03.06.15
T-
578/13
Miljøstyrelsen
Orienteringssag
Dom
03.06.15
1
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 545: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 22/5-15
1533173_0002.png
omkostninger.
C-
682/13 P
C-
195/14
C-
299/14
C-
497/13
C-1/14
Andechser Molkerei Scheitz GmbH mod
Europa- Kommissionen (appel)
Påstande: Rettens kendelse af 15. oktober
2013 i sag T-13/12 ophæves for så vidt som
Europa-Kommissionen blev frifundet i
annullationssøgsmålet med påstand om
annullation af Kommissionens forordning
(EU) nr. 1131/2011 om ændring af bilag II til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 1333/2008 for så vidt angår
steviolglycosider ( 1 ), som blev offentliggjort i
EU-Tidende den 12. november 2011.
Kommis-sionens forordning (EU) nr.
1131/2011 om ændring af bilag II til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1333/2008 for så vidt angår steviolglycosider,
som blev offentliggjort i EU-Tidende den 12.
november 2011, annulleres.
Teekanne
Sagen vedrører: Må mærkningen af og
præsentationsmåden for levnedsmidler samt
reklame for sådanne levnedsmidler gennem
udseendet, betegnelsen eller den visuelle
præsentation fremkalde det indtryk, at der er
tale om en bestemt ingrediens, selv om der i
virkeligheden ikke er tale om denne
ingrediens, og dette alene fremgår af
ingredienslisten, jf. artikel 3, stk. 1, nr. 2), i
direktiv 2000/13/EF?
Garcia-Nieto e.a.
Sagen vedrører: 1. Gilt das
Gleichbehandlungsgebot des Art. 4
Verordnung (EG) Nr. (EGV) 883/2004 - mit
Ausnahme des Exportausschlusses des Art. 70
Abs. 4 EGV 883/2004- auch für die
besonderen beitragsunabhängigen
Geldleistungen iS von Art. 70 Abs. 1, 2
EGV883/2004?
Faber
Sagen vedrører: 1) Følger det af
effektivitetsprincippet, af det høje
forbrugerbeskyttelsesniveau inden for EU, der
tilstræbes med direktiv 1999/44, eller af andre
EU-retlige bestemmelser eller normer, at de
nationale retter af egen drift er forpligtet til at
undersøge, om køberen i henhold til en aftale
er (en) forbruger som omhandlet i artikel 1.
stk. 2, litra a), i direktiv1999/44?
KPN Group Belgium et Mobistar
Sagen vedrører: 1. Skal Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2002/22/EF af 7. marts
2002 om forsyningspligt og brugerrettigheder i
forbindelse med elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester
(forsyningspligtdirektivet), navnlig artikel
Ministeriet for
Fødevarer,
Landbrug og
Fiskeri
Orienteringssag
Dom
04.06.15
Ministeriet for
Fødevarer,
Landbrug og
Fiskeri
Orienteringssag
Dom
04.06.15
Udenrigsminister
iet
Beskæftigelsesmi
nisteriet
Orienteringssag
GA
04.06.15
Justitsministeriet
Orienteringssag
Dom
04.06.15
Erhvervsstyrelse
n
Orienteringssag
Dom
11.06.15
2
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 545: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 22/5-15
1533173_0003.png
C-51/14
C-
215/14
9 og 32 fortolkes således, at den sociale takst
for tjenester omfattet af forsyningspligten
samt den i forsyningspligtdirektivets artikel 13,
stk. 1, litra b), omhandlede
kompensationsmekanisme ikke alene gælder
for elektronisk kommunikation ved hjælp af
en telefontilslutning til et offentligt tilgængelig
kommunikationsnet på et fast sted men også
for elektronisk kommunikation ved hjælp af
mobile kommunikationstjenester og/eller
internetabonnementer? 2. Skal
forsyningspligtdirektivets artikel 9, stk. 3,
fortolkes således, at medlemsstaterne må lade
flere særlige takstvalgmuligheder end de i
forsyningspligtdirektivets artikel 9, stk. 2,
omhandlede være omfattet af
forsyningspligten? 3. Såfremt svaret på første
og andet spørgsmål er benægtende, er de
pågældende bestemmelser i
forsyningspligtdirektivet forenelige med
lighedsprincippet, således som det er affattet i
blandt andet artikel 20 i Den Europæiske
Unions charter om grundlæggende
rettigheder?
Pfeifer & Langen
Sagen vedrører: 1. Regulerer artikel 14, stk. 3, i
forordning (EØF) nr. 1998/78 for så vidt
angår refusion af lageromkostninger
ombytningen af sukker endeligt,
og er det ifølge denne bestemmelse ikke en
forudsætning, at det sukker, der skal ombyttes,
skal være produceret af en anden producent,
som er etableret på den samme medlemsstats
område? 2. I bekræftende fald: Er det i
henhold til artikel 14, stk. 3, i forordning
(EØF) nr. 1998/78 en forudsætning for at
opnå refusion af lageromkostninger, at
erstatnings-C-sukkeret »erstattes konkret« hos
sukkerproducenten? 3. Hvis artikel 2, stk. 2, i
forordning (EØF) nr. 2670/81 finder
anvendelse på spørgsmålet om
sukkerombytning: Er det i henhold til artikel
2, stk. 2, i forordning (EØF) nr. 2670/81 en
forudsætning for at opnå refusion af
lageromkost-ninger, at ombytnings-C-sukkeret
»ombyttes konkret« hos sukkerproducenten?
4. Subsidiært: Er bestemmelsen i artikel 2, stk.
2, i forordning (EØF) nr. 2670/81 ugyldig,
når den forlanger, at det sukker, der skal
ombyttes, skal være »fremstillet af en anden
fabrikant, etableret på samme medlemsstats
område«?
Nestlé
Sagen vedrører: 1) Er det for at fastslå, at et
varemærke har opnået fornødent særpræg som
følge af den brug, der gjort heraf, som
omhandlet i artikel 3, stk. 3, i direktiv
2008/95/EF, tilstrækkeligt, at ansøgeren
beviser, at en betydelig andel af den relevante
Ministeriet for
Fødevarer,
Landbrug og
Fiskeri
Orienteringssag
Dom
11.06.15
Patent- og
Varemærkestyrel
sen
Orienteringssag
Dom
11.06.15
3
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 545: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 22/5-15
1533173_0004.png
C-
266/14
C-
408/14
personkreds på den relevante dato genkender
varemærket og forbinder det med ansøgerens
varer i den forstand, at de vil identificere
ansøgeren, hvis de bliver bedt om at overveje
hvem, der markedsfører varer forsynet med
varemærket, eller skal ansøgeren bevise, at en
betydelig andel af den relevante personkreds
støtter sig til varemærket (i modsætning til
ethvert andet varemærke, som måtte være til
stede) som en angivelse af varernes
oprindelse? 2) Såfremt en udformning består
af tre væsentlige kendetegn, hvoraf det ene
følger af varens egen karakter, og hvoraf to er
nødvendige for at opnå et teknisk resultat, er
artikel 3, stk. 1, litra e), nr. i) og/eller nr. ii), i
direktiv 2008/95/EF da til hinder for
registrering af denne udformning som
varemærke? 3) Skal artikel 3, stk. 1, litra e), nr.
ii), i direktiv 2008/95/EF fortolkes således, at
den er til hinder for registrering af
udformninger, som er nødvendige for at opnå
et teknisk resultat, for så vidt angår den måde,
hvorpå varerne fremstilles, i modsætning til
den måde, hvorpå de fungerer?
Federación de Servicios Privados del
sindicato Comisiones obreras
Sagen vedrører: Skal artikel 2 i direktiv
2003/88/EF fortolkes således, at den tid, som
en arbejdstager, der ikke har noget fast
arbejdssted, men hver dag skal begive sig fran
sit hjem til en af virksomhedens kunder, som
er forskellig hver dag, og tage hjem til sig selv
fra en anden kunde, som også er forskellig
(ifølge en rejserute eller en liste, som
virksomheden fremsender til ham dagen i
forvejen), inden for grænserne af en mere eller
mindre stor geografisk zone på de betingelser,
der er nævnt i tvisten i hovedsagen, bruger på
transport ved arbejdsdagens begyndelse og
afslutning, skal anses for »arbejdstid« som
omhandlet i den definition, der gives heraf i
direktivets artikel 2, eller skal den derimod
anses for en »hvileperiode«?
Wojciechowski
Sagen vedrører: »Er princippet om loyalt
samarbejde og artikel 4, stk. 3, TEU, på den
ene side, og artikel 34, stk. 1, i chartret om
grundlæggende rettigheder, på den anden side,
til hinder for, at en medlemsstat kan nedsætte
eller afslå at tilkende alderspension til en
arbejdstager som følge af ydelser, der er erlagt
i henhold til denne medlemsstats lovgivning,
når det samlede antal beskæftigelsesår i denne
medlemsstat og ved Unionens institutioner
overstiger den beskæftigelsesperiode på 45 år,
der er nævnt i artikel 10a i kongelig anordning
nr. 50 af 24. oktober 1967 om alders- og
efterladtepension til arbejdstagere?«
Beskæftigelsesmi
nisteriet
Orienteringssag
GA
11.06.15
Justitsministeriet
Orienteringssag
GA
11.06.15
4
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 545: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 22/5-15
1533173_0005.png
C-
572/13
Hewlett-Packard Belgium SPRL mod
Reprobel SCRL
Sagen vedrører: »Skal artikel 5, stk. 2, litra a),
og artikel 5, stk. 2, litra b), i direktiv 2001/29
fortolkes således, at de tillader
medlemsstaterne at tildele halvdelen af den
rimelige kompensation, som tilkommer
rettighedshaverne, til redaktørerne for værker,
som ophavsmændene har skabt, [org. s. 17]
uden nogen som helst forpligtelse til, at
redaktørerne skal lade ophavsmændene drage
fordel, selv indirekte, af en del af den
kompensation, som de er blevet frataget?«
Kulturministeriet
Orienteringssag
GA
11.06.15
5