Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 56
Offentligt
1412141_0001.png
NOTAT
Kemikalier
J.nr. 001-11923
Ref. Sabpe/kirst
Den 20. oktober 2014
NOTAT til FOLKETINGETS EUROPAUDVALG OG MILJØUDVALG
Kommissionens forslag om tilpasning af Europa-Parlamentet og
Rådets forordning nr. 1272/2008 (EF) om klassificering, mærkning og
emballering af stoffer og blandinger og om ændring og ophævelse af
direktiv 67/548/EØF og 1999/45/EF og om ændring af forordning (EF)
nr. 1907/2006 til den tekniske og videnskabelige udvikling.
Komitésag
1. Resume
CLP forordningen (nr. 1272/2008 (EF)) indeholder regler og kriterier for
klassificering, emballering og mærkning af kemiske stoffer og blandinger.
Forslaget om tilpasning fastsætter yderligere krav til emballering af flydende
tøjvaskemidler, der sælges som enkeltdoser i opløselig emballage. Kommission-
ens forslag vil give en øget beskyttelse af forbrugerne, herunder særligt børn.
Sagen forventes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet - ej heller at have statsfinansielle eller
lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget forventes at have en positiv effekt
på beskyttelsesniveauet i Danmark. Der skal stemmes om forslaget på møde i
REACH-komiteen den 29. oktober 2014. Regeringen er positiv over for forslaget.
Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen fremsendte den 8. oktober 2014 ovennævnte forslag med henblik
på afstemning blandt medlemsstaterne efter forskriftproceduren med kontrol på
mødet i REACH-komiteen den 29. oktober 2014. Kommissionen har i forslaget
angivet de vil gøre brug af hasteproceduren i CLP forordningens artikel 54, stk. 4.
Komitéen træffer afgørelse efter forskriftprocedure med kontrol som beskrevet i
artikel 5a i henhold til forordning nr. 182/2011 artikel 12. Hvis der i komitéen er
kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommissionen forordningen straks. Den
meddeler straks Europa-Parlamentet og Rådet disse foranstaltninger. Inden for 1
måned efter meddelelsen kan Europa-Parlamentet, der træffer afgørelse med
flertal blandt sine medlemmer, eller Rådet, der træffer afgørelse med kvalificeret
flertal, modsætte sig de foranstaltninger Kommissionen har vedtaget. Modsætter
Europa-Parlamentet eller Rådet sig foranstaltningerne, ophæver Kommissionen
disse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412141_0002.png
Kommissionen kan dog opretholde disse foranstaltninger midlertidigt, hvis
sundheds-, sikkerheds- eller miljøbeskyttelseshensyn tilsiger det. I så fald skal
Kommissionen straks forelægge komitéen et ændret udkast til foranstaltninger
eller fremsætte forslag til en retsakt i henhold til traktaten. De midlertidige
foranstaltninger forbliver i kraft, indtil de erstattes af en endelig retsakt.
3. Formål og indhold
Giftcentre i flere medlemsstater har observeret en stigning i antallet af uheld med
børn i forbindelse med flydende vaskemidler i enkeltdosis. Antallet af uheld er
langt højere end det, der er registreret for vaskemidler i andre former for
emballage. Der er tale om hud- og øjenskader samt skadevirkninger efter indtag.
Flydende tøjvaskemidler, der sælges som enkeltdoseringer i opløselig emballage
(”liquid tabs” eller ”vaskekapsler”), udgør en stadigt stigende andel af markedet i
EU. De eksisterende krav til opløselig emballage har vist sig ikke at være
tilstrækkelige til at beskytte forbrugeren mod uhensigtsmæssig kontakt med
indholdet. Forslaget har til formål at give en bedre beskyttelse af forbrugerne i EU,
herunder særligt børn, samtidig med varernes frie bevægelighed sikres.
Selv om frivillige tiltag fra industrien samt informationskampagner i nogle
medlemsstater tilsyneladende har haft en positiv indvirkning på antallet af uheld,
har Kommissionen på medlemsstaternes opfordring fremsat ovennævnte forslag
med henblik på at fastsætte yderligere krav til opløselig emballage og mærkningen
af disse produkter.
Forslaget stiller på den baggrund krav om, at den ydre emballage skal være
ugennemsigtig, så det ikke er muligt at se de farverige enkeltdoser igennem
yderemballagen. Samtidig skal det være vanskeligt for børn at åbne den ydre
emballage. Der vil ligeledes blive krævet en advarselssætning om, at produktet skal
holdes væk fra børn, og at denne skal placeres synligt i et format, der skaber
opmærksomhed.
Endelig stilles der krav til, at den opløselige emballage skal have en smag, der
virker afskrækkende, hvis produktet kommer i kontakt med munden. Dertil skal
den opløselige emballage have en vis resistens i forhold til trykpåvirkning og
opløsning ved udsættelse for kropsvarme/fugtige hænder.
Dette implementeres ved at ændre i artikel 35, stk. 2 i CLP forordningen, der bl.a.
fastsætter krav til emballage, som indeholder et farligt stof eller en farlig blanding,
om, at denne ikke må have en form eller et design, der med sandsynlighed vil
tiltrække eller vække børns aktive nysgerrighed.
Desuden ændres der i bilag II i CLP forordningen, som fastsætter særregler for
mærkning og emballering af visse stoffer og blandinger.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet skal
høres forud for den endelige vedtagelse med hensyn til, om Kommissionen har
overskredet sine beføjelser i forbindelse med forslaget, om udkastet er foreneligt
med basisretsaktens formål og indhold, og om det overholder nærhedsprincippet.
5. Nærhedsprincippet
Regeringen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet,
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412141_0003.png
fordi det overordnede mål med forordningen kun kan opnås ved at harmonisere
bestemmelserne om krav til emballage og mærkning af vaskemidler til tøj i
opløselig emballage i enkeltdosis.
6. Gældende dansk ret
Forordningen er umiddelbart gældende i Danmark. Forslaget vil ikke medføre
ændringer i gældende dansk lovgivning eller medføre nye regler i form af
bekendtgørelser.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser, samt administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Udbredelsen af flydende vaskemidler solgt som engangsdoser i opløselig
emballage til tøjvask er p.t. lav i Danmark. Forslaget forventes derfor ikke at have
statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser. Forslaget indeholder en
overgangsfrist, som skal sikre, at ompakning ikke bliver relevant, og de nye krav til
emballagen forventes heller ikke at give nogen væsentlig forøgelse af
produktprisen.
Beskyttelsesniveau
Påvirkningen af beskyttelsesniveauet i Danmark vurderes at være positiv, idet der
stilles yderligere krav til emballage og mærkning vaskemidlerne, med det formål at
gøre dem mindre attraktive for børn, og dermed medvirke til færre uheld.
8. Høring
./.
Forslaget har været sendt i høring i EU-Miljøspecialudvalget, sammen med et
rammenotat om sagen, fra 13. – 16. oktober 2014.
Der er ikke indkommet kommentarer fra organisationerne til sagen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget er udarbejdet på opfordring fra medlemsstater, hvor der har været set en
stigning i antallet af uheld med børn i forbindelse med vaskemidler i opløselig
emballage i enkeltdosis.
Flere medlemsstater har under forhandlingerne givet udtryk for, at vaskemidlerne
på grund af farve og form findes meget attraktive for børn, og at de nuværende
krav ikke er tilstrækkelige til at forebygge uheld/uhensigtsmæssig omgang med
produkterne. Der har været enighed om, at den mest hensigtsmæssige løsning vil
være at stille yderligere krav til emballagen under CLP forordningen, frem for
under særlovgivning for f.eks. detergenter. På den baggrund er der en generel
enighed mellem medlemsstaterne om, at de flydende vaskemidlers emballage skal
gøres mindre attraktiv, og at den ydre emballage skal være af et sådant design, at
den er vanskelig for børn at åbne, og at selve den indre, opløselige emballage kan
modstå en væsentlig mekanisk påvirkning. Endvidere skal der være yderligere
mærkning, som angiver, at produktet skal holdes væk fra børns rækkevidde.
Flere lande har ønsket mere vidtgående krav end dem, der er præsenteret i
forslaget, f.eks. krav om indførelse af børnesikrede lukninger. Danmark har
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412141_0004.png
foreslået et forbud mod anvendelse af farvestoffer i produkterne, men det er
usikkert, om dette er muligt indenfor forordningens anvendelsesområde.
En del medlemsstater, herunder Danmark, har ligeledes givet udtryk for, at der
bør stilles krav til alle produkter, der sælges i opløselig emballage i enkelt dosis og
ikke kun vaskemidler til tøj. Dette er begrundet af, at markedet for denne type af
emballage er i stigning og også omfatter bl.a. vaskemidler til opvaskemaskiner og
rengøringsmidler. Samtidig vil det fremtidssikre forslaget i forhold til nye former
for produkter, som evt. fremover vil blive markedsført i opløselig
engangsemballage.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er positiv over for forslaget om tilpasning af kravene til emballage og
mærkning af vaskemidler til tøj i opløselig emballage i enkeltdosis til den tekniske
og videnskabelige udvikling.
Kommissionen har i forbindelse med forhandlingerne givet udtryk for, at de
efterfølgende vil kigge på, om der er behov for udvidelse af bestemmelserne, når
der er foretaget en undersøgelse af omfanget af brugen af opløselig emballage i
forbindelse med flydende kemikalier; herunder en vurdering af behov for
yderligere tiltag.
Forslaget er på den baggrund en acceptabel start på krav til emballage og
mærkning af flydende kemikalier i opløselig emballage i enkeltdosis.
Danmark vil dog arbejde for, at bestemmelserne også kommer til at omfatte alle
flydende kemikalier i opløselig emballage i enkelt dosis, og arbejde for at der på
sigt kommer regulering af anvendelse af farvestoffer i denne type produkter.
Danmark vil også arbejde for, at det af betragtningerne kommer til at fremgå, at
Kommissionen vil vurdere, om der er et behov for udvidelse af bestemmelserne til
at omfatte yderligere produkter, når undersøgelsen af omfanget af brugen af denne
type for emballage er afsluttet, samt behovet for eventuelle yderligere tiltag.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget og forelægges nu til orientering.
4