Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 565
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Enhed/Kontor: Fødevarestyrelsen
Sagsnr.: 2015—29-35-00161 / 30634
Den 2. juni 2015
FVM 405
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for pesticiderne bifenazat,
boscalid, cyazofamid, cyromazin, dazomet, dithiocarbamater, fluazifop-P, mepa-
nipyrim, metrafenon, picloram, propamocarb, pyridaben, pyriofenon, sulfoxaflor,
tebuconazol, tebufenpyrad og thiram i eller på specifikke produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Forslaget omhandler ændringer af maksimalgrænseværdier i bilag II og III til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 (pesticidrammeforordningen) for 17
aktivstoffer i en række afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse (komitésag).
Forslaget indebærer ændringer af maksimalgrænseværdier på baggrund af nye
anvendelser og importtolerancer for stofferne bifenazat, boscalid, cyazofamid, cyromazin,
dazomet, dithiocarbamater, fluazifop-P, mepanipyrim, metrafenon, picloram,
propamocarb, pyridaben, pyriofenon, sulfoxaflor, tebuconazol, tebufenpyrad og thiram.
Ændringerne betyder, at der både er maksimalgrænseværdier, der etableres, og
maksimalgrænseværdier, der sættes op. Der er gennemført risikovurderinger for alle de
anførte stoffer, og de ændrede maksimalgrænseværdier - bortset fra
maksimalgrænseværdien for propamocarb i porrer - vurderes at være sundhedsmæssigt
acceptable. DTU Fødevareinstituttet har foretaget en vurdering af eventuelle
kombinationseffekter, som ikke giver anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder.
Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder (SCoPAFF) 11. – 12. juni 2015. En vedtagelse af forslaget - bortset
fra maksimalgrænseværdien for propamocarb i porrer - vurderes at betyde et uændret
beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen kan støtte forslaget, såfremt
maksimalgrænseværdien for propamocarb i porrer ikke sættes op til 20 mg/kg, men
maksimalt til 10 mg/kg. Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden
for de retningslinjer, regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for
behandling af komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for
pesticidrester i eller på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om æn-
dring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter pesticidrammeforordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a i pesticidrammeforordnin-
gen.
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 565: Grund- og nærhedsnotat om maksimalgrænseværdier for en række pesticider
1535235_0002.png
2
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Plan-
ter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-
lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med
henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager
forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har ud-
talt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for
Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF), forelægger Kommissionen sagen for Rådet
og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal in-
den for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-
Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fø-
devarer og Foder (SCoPAFF) den 11. – 12. juni 2015.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er
derfor regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforord-
ningens bilag II for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med op-
tagelse eller ikke-optagelse på EU’s positivliste til anvendelse af pesticider (Europa Par-
lamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009). Maksimalgrænseværdier er fastsat i
bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke er færdigevaluerede med hensyn
til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog foretaget en sundhedsmæssig
vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier,
fordi et eventuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en
sundhedsmæssig risiko. Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens bi-
lag IV. Pesticider, hvor alle maksimalgrænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen,
opføres på bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennem-
føres der i EU en konkret risikovurdering, og der fastlægges på den baggrund specifikke
maksimalgrænseværdier for pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fast-
lagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af konkrete anvendelser af et pesticid, gæl-
der den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg for afgrøde-
pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende pesticid
ikke må kunne måles i afgrøden.
En maksimalgrænseværdi kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, indføres
eller ændres på baggrund af:
udvidet anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid.
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 565: Grund- og nærhedsnotat om maksimalgrænseværdier for en række pesticider
1535235_0003.png
3
anden anvendelse af et pesticid, for eksempel i en medlemsstat hvor der for en
effektiv bekæmpelse påkræves en øget behandling, der medfører en øget rest i
afgrøden.
ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU,
og hvor der ikke allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi.
implementering af Codex Alimentarius (FAO/WHO) grænseværdier i EU.
nye oplysninger om for eksempel toksikologi.
planlagt revurdering af pesticidet.
andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening).
tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse
i EU eller import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang eva-
lueret af en medlemsstat i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) fore-
tager herefter en videnskabelig sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer af
maksimalgrænseværdier.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra Den Europæi-
ske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), at bilag II og III ændres med hensyn til maksi-
malgrænseværdier (MRL) for stofferne bifenazat, boscalid, cyazofamid, cyromazin, dazo-
met, dithiocarbamater, fluazifop-P, mepanipyrim, metrafenon, picloram, propamocarb,
pyridaben, pyriofenon, sulfoxaflor, tebuconazol, tebufenpyrad og thiram.
For alle stofferne foreslås maksimalgrænseværdierne ændret som konsekvens af nye an-
vendelser og importtolerancer.
Nedenfor er angivet hvilke maksimalgrænseværdier, der foreslås sat op fra den analyti-
ske detektionsgrænse (ny maksimalgrænseværdi etableres), og hvilke maksimalgrænse-
værdier, der foreslås sat op fra en værdi højere end den analytiske detektionsgrænse
(eksisterende maksimalgrænseværdien sættes op).
Grænseværdier som følge af nye anvendelser og importtolerancer af stofferne:
For bifenazat sættes ny maksimalgrænseværdi for lav blåbær, tranebær,
stikkelsbær og azarol-hvidtjørn (stikkelsbærkivi).
For boscalid sættes maksimalgrænseværdien op for friske bønner og friske ærter
med bælg.
For cyazofamid sættes ny maksimalgrænseværdi for auberginer.
For cyromazin sættes ny maksimalgrænseværdi for hele undergruppen hoved- og
pluksalat og andre salatplanter, herunder brassicacea undtagen for vårsalat,
havesalat og bredbladet endivie. Endvidere for hele undergruppen spinat og
lignende.
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 565: Grund- og nærhedsnotat om maksimalgrænseværdier for en række pesticider
1535235_0004.png
4
For dazomet sættes ny maksimalgrænseværdi for gulerødder, radisser, for hele
gruppen frugtgrøntsager undtagen for majs, for undergrupperne bladkål og
kålrabi. Endvidere for hele undergruppen hoved- og pluksalat og andre
salatplanter, herunder brassicacea, og for hele undergruppen spinat og lignende.
For dithiocarbamater sættes ny maksimalgrænseværdi for avocadoer.
For fluazifop-P sættes maksimalgrænseværdien op for knoldselleri, jordskokker,
friske ærter uden bælg, artiskokker, tørrede bønner, tørrede linser, tørrede
lupiner, hørfrø, valmuefrø og safflor. Endvidere for hele undergruppen af rødder i
hovedgruppen te, kaffe, urteudtræk og kakao samt for hele gruppen rødder og
jordstængler under hovedgruppen krydderier.
For mepanipyrim sættes maksimalgrænseværdien op for jordbær, tomater,
auberginer og agurker.
For metrafenon sættes maksimalgrænseværdien op for tørret humle.
For picloram sættes ny maksimalgrænseværdi for hjulkrone.
For propamocarb sættes ny maksimalgrænseværdi for hvidløg, skalotteløg og
porrer.
For pyridaben sættes maksimalgrænseværdien op for hele undergruppen
cucurbitae med spiselig skræl.
For pyriofenon sættes maksimalgrænseværdien op for spisedruer.
For sulfoxaflor sættes ny maksimalgrænseværdi for æbler, pærer, abrikoser,
ferskner, spisedruer, jordbær, for hele undergruppen solanacea undtagen okra/
lady’s fingers og andet samt for agurker, courgetter, meloner, vand-meloner,
broccoli, kinakål, havesalat, spinat, blade af selleri, rapsfrø, sojabønner, byg,
havre, rug og hvede. Endvidere i hovedgruppen animalske produkter – landdyr for
lever og nyre af svin og for alle produkter undtagen spiselige slagte-biprodukter
og andet af kvæg, får, ged, samt af heste, æsler, muldyr og mulæsler og for hele
gruppen mælk.
For tebuconazol sættes maksimalgrænseværdien op for agurker og courgetter.
For tebufenpyrad sættes maksimalgrænseværdien op for hele gruppen af
citrusfrugter samt for jordbær, tomater og auberginer.
For thiram sættes ny maksimalgrænseværdi for avokadoer.
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 565: Grund- og nærhedsnotat om maksimalgrænseværdier for en række pesticider
5
Udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftsproceduren med kontrol.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være
direkte gældende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fast-
sætter medlemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.
Konsekvenser
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller administrative konsekvenser.
Forslaget vurderes heller ikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige kon-
sekvenser.
Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske Føde-
varesikkerhedsautoritet (EFSA), som har vurderet, at de foreslåede ændringer vedrøren-
de maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbrugerne. DTU Føde-
vareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og vurderer, at der ikke vil være
sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende maksi-
malgrænseværdier - under forudsætning af, at maksimalgrænseværdien for propamocarb
i porrer ikke sættes højere end 10 mg/kg.
For stoffet propamocarb i porrer var maksimalgrænseværdien i første omgang foreslået
sat op fra detektionsgrænsen til 30 mg/kg. Efter udtrykte betænkeligheder fra bl.a. Dan-
mark er forslaget til ny maksimalgrænseværdi nu ændret til 20 mg/kg.
DTU Fødevareinstituttet vurderer, at den foreslåede maksimalgrænseværdi for stoffet
propamocarb i porrer på 20 mg/kg vil betyde, at det akutte indtag kan overskride græn-
sen for et sundhedsmæssigt acceptabelt indtag. DTU Fødevareinstituttet vurderer på den
baggrund, at den foreslåede maksimalgrænseværdi på 20 mg/kg ikke indebærer til-
strækkelig sikkerhedsmargin for forbrugeren. DTU Fødevareinstituttet vurderer i den for-
bindelse, at en maksimalgrænseværdi for stoffet propamocarb i porrer på maksimalt 10
mg/kg ville være sundhedsmæssigt acceptabel. I denne vurdering lægger DTU Fødevare-
instituttet blandt andet til grund, at porrer kan indtages i rå tilstand, og at der derfor ikke
i vurderingen bør regnes med en nedbrydning af stoffet under tilberedning.
DTU Fødevareinstituttet bemærker, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EF-
SA) ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter, idet der endnu
ikke foreligger en harmoniseret metode til dette. Der arbejdes i Den Europæiske Fødeva-
resikkerhedsautoritet (EFSA) målrettet på at udvikle en sådan metode.
Det fremgår af pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinati-
onseffekter skal indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en
egnet metode.
I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter har DTU
Fødevareinstituttet - på grundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og
indtag af pesticidrester hos den danske befolkning - foretaget en overslagsmæssig vurde-
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 565: Grund- og nærhedsnotat om maksimalgrænseværdier for en række pesticider
1535235_0006.png
6
ring af risikoen for indtaget af pesticider, hvor der tages højde for kombinationseffekter.
På baggrund heraf vurderes de foreslåede maksimalgrænseværdier ikke at give anledning
til sundhedsmæssige betænkeligheder.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund - bortset fra maksimalgrænsevær-
dien for propamocarb i porrer - at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærknin-
ger:
Landbrug & Fødevarer bemærker, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet, EFSA,
har foretaget en risikovurdering af de pågældende stoffer. Landbrug og Fødevarer tager
umiddelbart EFSA’s vurdering til efterretning.
Biodynamisk Forbrugersammenslutning har indsendt høringssvar med det hovedbudskab,
at alle fødevarer skal være biodynamiske eller økologiske for at undgå gift i fødevarer.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering,
som fører til fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bi-
lag II og III), eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte
maksimalgrænseværdier (optagelse på bilag IV). Stoffer, hvor alle maksimalgrænsevær-
dierne sættes ned til detektionsgrænsen, overføres til bilag V. Pesticidrammeforordnin-
gen, og de deraf afledte forordninger, er derfor vigtige elementer i beskyttelsen af de
danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være
sundhedsmæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med hen-
blik på fuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdi-
er for pesticidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordnin-
gens bilag løbende ændres, herunder bilag II, III, IV og V.
For alle stofferne – bortset fra maksimalgrænseværdien for propamocarb i porrer – er det
vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der
er sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, i det man dog lægger afgørende
vægt på, at maksimalgrænseværdien for propamocarb i porrer ikke sættes til de foreslå-
ede 20 mg/kg, men maksimalt til 10 mg/kg.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, re-
geringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om
fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 565: Grund- og nærhedsnotat om maksimalgrænseværdier for en række pesticider
7
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at
være kvalificeret flertal for forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.