Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 579
Offentligt
1535977_0001.png
NOTAT
Folketinget
Europaudvalget
Transportudvalget
Dato
J. nr.
15. juni 2015
2015-1540
Notat til Folketingets Europaudvalg og Transportudvalg om inter-
vention i Rettens sag T-68/15, Scandlines m.fl. mod Kommissionen
Scandlines Øresund I/S, HH Ferries Helsingør ApS og HH-Ferries Helsingborg
AB (herefter ‘Scandlines Øresund m.fl.’) har den 12. februar 2015 anlagt sag
mod Kommissionen ved Retten med påstand om, at Kommissionens statsstøt-
teafgørelse af 15. oktober 2014 vedrørende statsstøtte ydet af Danmark og Sve-
rige til Øresundsbro Konsortiet (herefter: ’konsortiet’) annulleres.
1
Den anfægtede kommissionsafgørelse
Den anfægtede kommissionsafgørelse behandler tre statsstøtteklagesager
2
ind-
givet af Scandlines Øresund I/S vedrørende finansieringen af Øresundsforbin-
delsen. I klagerne har Scandlines navnlig anført, at de statsgarantier, som
Danmark og Sverige har tildelt konsortiet, A/S Øresund og SVEDAB AB
3
, og de
særlige skatteregler vedrørende underskudsfremførsel og afskrivninger, som
konsortiet og A/S Øresund har været omfattet af i Danmark, er ulovlig og ufor-
enelig statsstøtte.
De danske og svenske myndigheder har heroverfor først og fremmest anført, at
finansieringen af etableringen og driften af Øresundsforbindelsen, herunder
ved særlige skatteregler og statsgarantier, ikke er omfattet af EU’s statsstøtte-
regler, fordi konsortiet, A/S Øresund og SVEDAB AB ikke udfører økonomiske
aktiviteter, men myndighedsopgaver.
Kommissionen fastslår i afgørelsen af 15. oktober 2014, at konsortiets drift af
kyst-til-kyst forbindelsen, som bl.a. finansieres med brugerbetaling, er en øko-
nomisk aktivitet, og at både etablering og drift af denne del af forbindelsen
dermed er omfattet af EU’s statsstøtteregler. Derimod er etableringen og drif-
ten af landanlæggene, som ejes og drives af A/S Øresund og SVEDAB AB, ifølge
Kommissionen ikke økonomiske aktiviteter, som er omfattet af EU’s statsstøt-
teregler.
Af afgørelsen fremgår endvidere, at Kommissionen godkender den statsstøtte,
som Danmark har givet til konsortiets aktiviteter, idet støtten er forenelig med
1
2
Et resumé af stævningen er offentliggjort i Den Europæiske Unions Tidende, C 138/56, 27.4.2015.
Sag SA.36558 og SA.38371 – Danmark og sag SA.36662 – Sverige, statsstøtte ydet til Øresundsbro
Konsortiet.
3
SVEDAB AB (Svensk-Danska Broförbindelsen AB) ejer og driver de svenske landanlæg.
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 579: Notat om intervention i sag T-68/15, Scandlines Øresund m.fl.
1535977_0002.png
det indre marked, jf. EUF-traktatens artikel 107, stk. 3, litra b. Endvidere fast-
slår Kommissionen, at den svenske statsgaranti er eksisterende statsstøtte.
Endelig fremgår det af Kommissionens afgørelse, at selv hvis finansieringen af
Øresundsforbindelsen måtte anses for at indeholde
uforenelig
statsstøtte, vil en
sådan støtte under alle omstændigheder ikke kunne kræves tilbagebetalt, idet
både konsortiet og medlemsstaterne havde berettigede forventninger om, at
finansieringen ikke var i strid med statsstøttereglerne.
Scandlines Øresund m.fl.’s stævning
Under retssagen gør Scandlines Øresund m.fl. tre overordnede anbringender
gældende til støtte for påstanden om, at afgørelsen skal annulleres:
For det første begik Kommissionen en række retlige fejl og fejlskøn. Det drejer
sig navnlig om, at Kommissionen konkluderede, at finansieringen af de danske
og svenske landanlæg ikke indebar statsstøtte, Kommissionens vurdering af
statsgarantiernes karakter, Kommissionens grundlag for at fastslå, at statsstøt-
ten til konsortiet var forenelig med det indre marked og anvendelsen af prin-
cippet om berettigede forventninger.
For det andet tilsidesatte Kommissionen sin forpligtelse til at indlede den for-
melle undersøgelsesprocedure i sagen og nægtede dermed sagsøgerne de pro-
cessuelle rettigheder, som de har krav på efter artikel 108, stk. 2, i EUF-
traktaten.
For det tredje er den anfægtede afgørelse utilstrækkeligt begrundet.
Regeringens interesse i sagen
Regeringen er som nævnt ovenfor principielt uenig med Kommissionen i, at
konsortiets aktiviteter overhovedet er økonomiske aktiviteter omfattet af EU’s
statsstøtteregler. Regeringen har imidlertid valgt ikke selv at anfægte Kommis-
sionens afgørelse, navnlig fordi Kommissionen godkender statsstøtten til kon-
sortiet, og fordi regeringen ikke har praktiske problemer med at overholde be-
tingelserne i afgørelsen.
Regeringen er derimod enig i de dele af kommissionsafgørelsen, som Scand-
lines Øresund m.fl. har anfægtet i retssagen.
Hvis man, som Kommissionen gør, lægger til grund, at konsortiet udøver øko-
nomisk aktivitet og derfor kan modtage statsstøtte, er regeringen således prin-
cipielt enig med Kommissionen i, at den statsstøtte, der gives til konsortiet i
form af særlige gunstige skatteregler og statsgarantier, kan godkendes som
forenelig med det indre marked, jf. EUF-traktatens artikel 107, stk. 3, litra b, og
at konsortiet og staterne under alle omstændigheder har haft en berettiget for-
ventning om, at konsortiet ikke var omfattet af statsstøttereglerne.
Side 2/3
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 579: Notat om intervention i sag T-68/15, Scandlines Øresund m.fl.
1535977_0003.png
Regeringen er endvidere enig med Kommissionen i, at etablering og drift af
landanlæggene (A/S Øresunds og SVEDAB ABs aktiviteter) ikke er økonomiske
aktiviteter omfattet af EU’s statsstøtteregler.
Hertil kommer, at hvis Retten annullerer Kommissionens afgørelse af en eller
flere af de grunde, som Scandlines Øresund m.fl. har anført, vil der kunne opstå
en unødig retsusikkerhed om lovligheden af finansieringen af Øresundsforbin-
delsen.
Regeringen vil derfor intervenere i retssagen til støtte for Kommissionen.
Side 3/3