Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 61
Offentligt
1412615_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 1. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Torsdag den 9. oktober 2014
Kl. 07.30
Vær. 2-133
Jacob Lund (S), Pia Adelsteen (DF), fungerende formand, Holger
K. Nielsen (SF), Mette Bock (LA) og Lars Barfoed (KF).
Økonomi- og indenrigsminister Morten Østergaard.
Desuden deltog:
Pia Adelsteen fungerede som formand under hele mødet.
Punkt 1. Rådsmøde nr. 3338 (økonomi og finans) den 14. oktober 2014
1. Tiltag til fremme af investeringer i EU
Udveksling af synspunkter
KOM (2014) 0168
Rådsmøde 3338
bilag 1 (samlenotat side 2)
Økonomi- og indenrigsministeren:
Alle de sager, jeg forelægger i dag, er til udvalgets
orientering. Vi forventer i Økofin at skulle drøfte tiltag til at fremme investeringerne i EU.
Investeringerne har ligget relativt lavt i de senere år efter krisen. Jeg forventer, at arbejdet
med at fremme investeringerne vil være et fokusområde i EU-arbejdet fremadrettet. Den
kommende formand for EU-Kommissionen har tilkendegivet, at det vil være en topprioritet
for den nye Kommission at fremme investeringerne.
På det uformelle Økofin-møde i september, hvor jeg debuterede i kredsen, besluttede vi
at nedsætte en arbejdsgruppe bestående af repræsentanter for landene, Kommissionen
og Den Europæiske Investeringsbank. Arbejdsgruppen skal inden årets udgang stille for-
slag til, hvordan investeringerne i EU konkret kan styrkes. Jeg forventer, at vi på Økofin
vil vedtage konklusioner om retningen for det videre arbejde med investeringer, og vil
vende tilbage til sagen i Økofin, når arbejdsgruppen er kommet med sine forslag. Der skal
udarbejdes en rapport til Det Europæiske Råd i december.
Overordnet er det selvfølgelig afgørende for at styrke investeringerne, at vi holder fast i
en sund økonomisk politik, der understøtter lave og stabile renter. Fremme af investerin-
ger handler derudover i høj grad om at prioritere de begrænsede offentlige ressourcer i
landene, ligesom det handler om prioritering i
EU’s budget. Det handler også om at gen-
nemføre reformer og skabe de rette rammebetingelser, der kan stimulere og mobilisere
private investeringer.
4
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 61: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 9/10-14
1. Europaudvalgsmøde 9/10 2014
Vi støtter et styrket fokus i EU på at fremme investeringerne. Nogle tiltag med det formål
kan være relevante at tage på EU-niveau, men meget vil fortsat være op til landene selv.
Vi kan fra dansk side generelt støtte udkastet til konklusioner.
Mette Bock
havde svært ved at få et indtryk af, hvordan man har tænkt sig at fremme
investeringer i EU. Ministeren havde nævnt de danske investeringer inden for forskning
og innovation, men hvad forestillede man sig konkret, når man talte om mere fokus på det
indre marked og en mere effektiv offentlig sektor?
Jakob Lund
syntes, det var positivt at støtte op om investeringer og gøde jorden til nye
tiltag. Men hvordan skulle det finansieres?
Økonomi- og indenrigsministeren
sagde, at man ikke kendte detaljerne i den finansie-
ringspakke til gavn for vækst og beskæftigelse, som den nye Kommission vil foreslå. Den
kommende kommissionsformand havde peget på, at en bedre udnyttelse af midlerne in-
den for EU-budgettet og af de finansielle instrumenter under den europæiske investe-
ringsbank bør kunne tilvejebringe op mod 300 mia. euro i yderligere offentlige og private
investeringer over de kommende 3 år. Kommissionsformanden lagde i den forbindelse
vægt på, at pengene særlig tilvejebringes i form af private investeringer. Regeringen kun-
ne ikke tage stilling til en investeringspakke, som den ikke kender indholdet af, men det
var værd at hæfte sig ved, at man netop diskuterer, hvordan man kan understøtte flere
private investeringer. Det var ikke ulig, hvad man havde drøftet i Danmark, bl.a. lige før
sommerferien, fordi der også i Danmark er for lave investeringer i erhvervslivet. Diskussi-
onen var derfor relevant både på dansk og på europæisk plan
også i lyset af de mange
investeringer, EU-landene foretager i fællesskab. Overvejelserne var stadig i deres vor-
den, og ministeren ville vende tilbage til det, når det blev mere konkret.
Mette Bock
mente ikke, der er levende sjæl, der kan være uenig i, at det er godt at ud-
nytte investeringer bedst muligt. Ministeren havde understreget, at overvejelserne var i
deres vorden, og at det ville være godt at understøtte flere private investeringer, men
hvad forestillede ministeren sig helt konkret? Hun gik ud fra, at ministeren ville bidrage til
rådsmøderne med ideer og overvejelser.
Økonomi- og indenrigsministeren
sagde, at Danmark havde været næsten hele palet-
ten rundt i forhold til investeringer i forskning og innovation. En del af ambitionen i innova-
tionsstrategien var, at Danmark ikke blot skulle ligge i en OECD-topfem, når det handler
om offentlige investeringer i forskning og udvikling, men at Danmark også gerne skulle
ligge i topfem, når det handler om de private investeringer. Derfor var det relevant at
samarbejde med de offentlige institutioner på området. Det havde regeringen klare og
konkrete målsætninger for. Med de to vækstpakker havde den set på de skattemæssige
og de reguleringsmæssige rammebetingelser - og ikke mindst på investeringssiden med
nye faciliteter i bl.a. Vækstfondsregi. Det kunne man projicere op på europæiske plan og
sige, at de meget store offentlige investeringer i forskning og innovation må kunne under-
støtte, at man driver de private investeringer frem. Man har Den Europæiske Investe-
ringsbank, som også kan inddrages i overvejelserne. Og endelig kunne man diskutere
5
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 61: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 9/10-14
1. Europaudvalgsmøde 9/10 2014
rammevilkår og regulering, der gør sig gældende på det fælles europæiske plan. Rege-
ringen har fortalt om, hvad Danmark har gjort. Det er vigtigt at huske på, at forudsætnin-
gen for investeringslysten er, at der er en troværdighed omkring økonomien, at man fast-
holder en sund økonomi, stabil udvikling og finansiel stabilitet, dvs. en stabil rente. Dertil
kommer, at det handler om at prioritere begrænsede offentlige ressourcer - herunder at
prioritere inden for EU’s budget.
Så da kommissionsformanden talte om et tal af en anse-
elig størrelse, havde han gjort et nummer ud af, at det er særlige tilvejebringelser i form af
private investeringer. Så inden for rammerne af EU-budgettet, som regeringen ikke me-
ner skal være større, er den med afsæt i egne erfaringer villig til at diskutere, hvad man
kan gøre. Man må dog holde fast i, at uanset hvad man kan blive enige om, er det - grun-
det fordelingen af de offentlige investeringer på området og regler i øvrigt - i høj grad et
nationalt anliggende, hvad man gør for at fremme investeringer. Det skulle dog ikke for-
hindre nogen i at diskutere på fælles europæisk plan, hvad man kan gøre med de eksi-
sterende ressourcer. Ministeren lovede at vende tilbage til udvalget, når sagen blev mere
konkret.
6
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 61: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 9/10-14
1. Europaudvalgsmøde 9/10 2014
2. Kommissionens meddelelse om forskning og innovation som kilde
til fornyet vækst
Udveksling af synspunkter
KOM (2014) 0339
Rådsmøde 3338
bilag 1 (samlenotat side 7)
Udvalgsmødereferat:
Forelagt EUU 19/9-14 under rådsmøde konkurrenceevne, referat foreligger
ikke
Økonomi- og indenrigsministeren:
Vi skal drøfte Kommissionens meddelelse om
forskning og innovation som kilde til fornyet vækst. Det er et område, jeg selv har arbejdet
med min en tidligere kapacitet. Et centralt budskab i meddelelsen er, at medlemslandene
bør prioritere udgifter til forskning og innovation, der kan fremme den langsigtede vækst,
kombineret med reformer, der øger kvaliteten og afkastet af de offentlige investeringer.
Meddelelsen er et relevant input til den bredere diskussion om, hvordan vi sikrer maksi-
mal effekt af de offentlige udgifter, vi afholder.
Regeringen er enig i, at der generelt er behov for at skabe bedre rammebetingelser for
private investeringer og højere kvalitet i de offentlige investeringer i forskning og innovati-
on, bl.a. gennem reformer, der sikrer mere effektive forsknings- og innovationssystemer
på nationalt niveau. På det område har vi taget en række initiativer i vores regeringsperi-
ode. Rammebetingelserne for forskning og innovation kan også styrkes gennem videre-
udvikling af det indre marked, et øget fokus på uddannelse og modernisering af den of-
fentlige sektor.
Vi arbejder også herhjemme på at styrke rammebetingelserne og sikre en mere effektiv
udnyttelse af ressourcerne med den innovationsstrategi, vi fremlagde, mens jeg stadig
var minister på området. Vi fremsatte 27 konkrete initiativer, der skal sikre en kortere vej
fra offentlige investeringer i forskning, innovation og uddannelse til vækst og jobskabelse i
erhvervslivet. Et centralt initiativ er netop reformen af vores forskningsrådssystem og
etableringen af Danmarks Innovationsfond
et initiativ, der heldigvis er blevet til i bred
enighed i Folketinget.
Lars Barfoed
sagde, at vækst med god grund var til debat i EU. Det var skuffende, at
Europa ikke kunne løfte sig hurtigere ud af krisen og nå den samme vækst som i USA.
Det var ligeledes bekymrende, at man i stigende grad mødte den holdning
ikke mindst
fra de sydeuropæiske landes side
at den stramme økonomiske EU-politik skal løsnes
op, for at der kan skabes vækst. Selv så Lars Barfoed det lige omvendt: Løsner man op,
forhindrer man vækst på længere sigt. Spørgsmålet er, om væksten opstår ved at ek-
spandere de offentlige udgifter eller ved at skabe bedre vilkår, konkurrencedygtighed og
produktivitetsudvikling i den private sektor. Man måtte vælge en lejr. Hvad var ministe-
rens bemærkninger til det?
7
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 61: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 9/10-14
1. Europaudvalgsmøde 9/10 2014
Økonomi- og indenrigsministeren
svarede, at det først og fremmest var vigtigt, at man
for at styrke investeringerne holder fast i en sund, økonomisk politik, der understøtter lave
og stabile renter. Den europæiske økonomis troværdighed er altså en forudsætning for
investeringer. Rammebetingelserne for investeringer må være offentlige investeringer -
også på europæisk plan med fællesinvesteringer - og ikke mindst inden for forskning,
hvor man har verdens største rammeprogram for forskning, som man selvfølgelig hele
tiden skal diskutere, hvordan man anvender bedst. Det bliver en prioritet for den nye
Kommission.
Lars Barfoed
var glad for, at regeringen holder fast i den stramme økonomiske politik på
europæisk plan. Han tilføjede, at det ikke var let at tale privat kapital frem
der skal også
være nogle attraktive investeringer og forrentning af pengene. Derfor mente han, at man i
høj grad ville komme til at diskutere kvaliteten af investeringsprojekterne, og hvordan man
kan allokere kapitalen så effektivt, at den søger derhen, hvor investeringerne kan bidrage
til noget. Det, der vil betyde mest på sigt, er at sikre europæiske virksomheder gode kon-
kurrencevilkår. Når man sammenligner væksten og produktivitetsudviklingen i EU og i
USA, kan man se, hvor langt bagud EU er. Derfor må man begrænse bureaukratiet og
omkostningerne for europæiske virksomheder og dermed også styrke det indre marked.
Økonomi- og indenrigsministeren
sagde, at det var korrekt, at det også handlede om
kvaliteten af de offentlige investeringer, og om, hvorvidt de understøtter private investe-
ringer. Det havde man opholdt sig ved i skiftende vækstaftaleforhandlinger, men også på
det konkrete plan var det bærende for innovationsstrategien. Den var i høj grad også in-
spireret af, hvad der foregår på europæisk plan.
Ministeren havde flere gange peget på, at ligesom Danmark har set på, hvordan man kan
understøtte med eksisterende midler, var det fornuftigt at se på, hvad man kan gøre på
europæisk plan for bedre at udnytte midlerne i EU-budgettet og instrumenterne under
Den Europæiske Investeringsbank. Det var også det, den nye Kommissionsformand hav-
de sagt, da han lagde vægt på, at investeringer, der særlig tilvejebringes, bør være priva-
te investeringer.
8
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 61: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 9/10-14
1. Europaudvalgsmøde 9/10 2014
3. Opfølgning på IMF- og G20-møder i Washington den 9.-11. oktober 2014
Information fra Formandskabet og Kommissionen
Rådsmøde 3338
bilag 1 (samlenotat side 9)
Økonomi- og indenrigsministeren:
Formandskabet og Kommissionen ventes at afrap-
portere fra G20-og IMF-møderne for økonomi- og finansministre samt centralbankchefer i
forbindelse
med IMF’s årsmøde
den 9.-11. oktober.
Det centrale tema på både G20- og IMF-mødet vil være den økonomiske og finansielle
udvikling. Den globale økonomiske genopretning fortsætter, men den er ujævnt fordelt og
præget af øgede risici for svagere vækst. Det drejer sig bl.a. om de geopolitiske spæn-
dinger, aftagende potentiel vækst i både højtudviklede lande og på nye vækstmarkeder
samt mulige virkninger på nye vækstmarkeder af den gradvise pengepolitiske normalise-
ring i USA.
Jeg forventer, at fokus især vil være på behovet for gennemførelse af ambitiøse struktu-
relle reformer til sikring af stærkere og mere holdbar vækst og til håndtering af den høje
arbejdsløshed i mange lande. Der vil også være diskussioner om mulighederne for øgede
investeringer i flere lande, herunder i infrastruktur, som på kort sigt kan holde hånden
under aktiviteten og samtidig styrke vækstpotentialet. Der ventes også fokus på vigtighe-
den af troværdig implementering af mellemfristede finanspolitiske rammer, og at sådanne
rammer bør vedtages i de lande, som endnu ikke har dem.
Endelig forventer jeg, at der i både IMF og G20 vil være skuffelse over den fortsat forsin-
kede implementering af de IMF-reformer, som man vedtog i 2010, og som især skal styr-
ke lande, der udgør nye vækstmarkeder, og deres repræsentation i IMF. Det er sandsyn-
ligt, at man efter årsskiftet skal se på alternative løsninger til gennemførelse af reformer-
ne, hvis ikke USA har ratificeret reformerne inden.
Udg.
4. Forberedelse af DER den 23.-24. oktober 2014
Udveksling af synspunkter
Punktet var udgået.
9
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 61: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 9/10-14
1. Europaudvalgsmøde 9/10 2014
5. Kreditinstitutters bidrag til afviklingsfonde
Status
Rådsmøde 3338
bilag 1 (samlenotat side 13)
Økonomi- og indenrigsministeren:
Der skal fastsættes regler for bankers bidrag til de
nye afviklingsfonde. Inden for det styrkede banksamarbejde skal der bidrages til en fælles
afviklingsfond. Udenfor skal der ifølge BRRD bidrages til nationale fonde. Der sigtes efter
ensartede bidrag inden for og uden for banksamarbejdet af hensyn til de lige konkurren-
cevilkår. Kommissionen udfærdiger reglerne med bistand fra medlemslandenes eksper-
ter. Økofin forventes at drøfte status, men der foreligger endnu ikke et konkret og samlet
forslag fra Kommissionen.
Bankerne skal bidrage ud fra deres andel af alle de bidragspligtige bankers samlede pas-
siver. Hver banks bidrag risikojusteres dog, så relativt risikable banker betaler mere end
mindre risikable banker af samme størrelse. Den konkrete model drøftes fortsat. De
mindste banker skal i stedet bidrage med et lavere, fast årligt gebyr. Der forventes en
skala med seks trin for de små banker afhængigt af størrelse. 70 pct. af de danske pen-
geinstitutter (63 af 89) ventes at falde under kategorien små banker.
Vi har særlig interesse i realkreditinstitutternes bidrag. Der blev i afviklingsreglerne fundet
en særlig model, hvor realkreditinstitutterne ikke kan pålægges ekstra krav om bail-in-
relevant kapital og gæld, men til gengæld heller ikke har adgang til kapitalindskud fra
fonden, hvis de bliver nødlidende. De vil imidlertid have mulighed for adgang til likviditet
og garantier fra fonden. Vi er i tæt dialog med Kommissionen for at sikre, at realkreditin-
stitutterne betaler et rimeligt bidrag til fondene, der afspejler disse særlige forhold.
Mette Bock
gjorde opmærksom på Finansrådets nye rapport. Af den fremgår det, at in-
tentionerne bag bankunionen nok kan være gode, men det er ikke givet, at timingen for et
banksamarbejde er god. Hvilke overvejelser gjorde regeringen sig om tidsplanen for dens
ønske om et banksamarbejde?
Lars Barfoed
var glad for, at regeringen var meget opmærksom på at give realkreditinsti-
tutterne fornuftige vilkår i forbindelse med afviklingsfonde, men havde man opgivet, at
realkreditinstitutter kan blive fuldt omfattet af afviklingsfondenes mekanismer? Var der
stadig et valg mellem, at realkreditinstitutter bliver betragtet som værende på lige fod med
andre kreditinstitutter, eller er der kun den vej at gå, at de skal betale mindre og ikke er
omfattet af alle mekanismer? Fornemmede ministeren, at der var en tilstrækkelig forstå-
else for realkreditinstitutternes særlige status i det danske kreditsystem?
Den fungerende formand
opfattede det således, at Kommissionen i henhold til de dele-
gerede retsakter skal beslutte, hvor meget kreditinstitutterne skal bidrage med til afvik-
lingsfondene. Hvor stor en frihed gav det Kommissionen? Hun var ikke begejstret for de
delegerede retsakter, fordi de giver landene meget lidt indflydelse. Havde regeringen i
øvrigt besluttet, om Danmark skal være med i bankunionen?
10
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 61: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 9/10-14
1. Europaudvalgsmøde 9/10 2014
Økonomi- og indenrigsministeren
svarede Lars Barfoed, at man diskuterer opfølg-
ningen på BRRD-direktivet. Af direktivet fremgår de vilkår, der vil gælde for danske real-
kreditinstitutter, nemlig at de ikke har adgang til rekapitalisering. Man havde forhandlet sig
til den model, fordi kravene for bail-in ville stille realkreditinstitutterne meget dårligt på
grund af deres struktur. Det, man diskuterede nu, var, hvordan det stiller realkreditinstitut-
terne, når der skal fyldes op i afviklingsfondene. Den danske regering er i tæt dialog med
Kommissionen, fordi realkreditinstitutternes bidrag selvfølgelig skal afspejle, at de ikke
har adgang til alle faciliteter.
Til den fungerende formand, sagde ministeren, at der ikke var noget nyt at berette om
regeringens tidsplan for en stillingtagen til bankunionen. Arbejdet var i fuld gang, mens
man i EU drøftede de konkrete vilkår. En stillingtagen måtte bero på analyser og i høj
grad også på vilkårene for ikkeeurolandene i en bankunion. Ministeren fremhævede, at
Kommissionen fastlægger modellen med risikoprofilen for de større banker, og hvor små
banker bidrager med et fast beløb. I sidste ende kan man altid, hvis man har delegeret
noget, kalde det tilbage, men Kommissionen fastlægger altså modellen. I de aktuelle
drøftelser mente ministeren, det fungerede udmærket
særlig hvis modellen lander rig-
tigt.
Den fungerende formand
spurgte, om realkreditinstitutterne skal være med i en national
afviklingsfond. Man ved i Danmark, at risikoen forbundet med realkreditinstitutterne er
meget lille, og at de har grobund i et meget solidt system. Hvis Kommissionen kunne be-
stemme modellen, var det vel ensbetydende med, at Kommissionen også kan bestemme,
hvor meget de nationale kreditinstitutter skal betale til afviklingsfondene
uanset om
Danmark er med i bankunionen. Var det rigtigt forstået?
Økonomi- og indenrigsministeren
bekræftede, at realkreditinstitutterne i henhold til di-
rektivet skal være med til at bidrage til den nationale afviklingsfond, når de er dækket i et
eller andet omfang. Ministeren understregede, at realkreditinstitutterne har en interesse i
en generel finansiel stabilitet - både hvis de selv skulle komme i problemer og af hensyn
til investeringsklimaet. På den måde var det rimeligt nok. Det var rigtigt, at den danske
realkreditmodel havde bevist sit værd endnu en gang i en svær tid og med udfordringer
på det danske boligmarked. Derfor var den generelle opfattelse, at der er en lav risiko
forbundet med den. Det var allerede afklaret i direktivet, at 1 pct. af de dækkede indskud
skal være i de nationale afviklingsfonde, men diskussionen med Kommissionen gik på
fordelingen af bidragene. På den ene side er realkreditinstitutterne meget store, på den
anden side har de meget lav risiko, og for dem gælder det helt særlige vilkår, at de ikke
har adgang til alle faciliteter
et faktum, der skal afspejles i bidraget.
Ministeren forklarede, at regeringen bruger meget energi på netop denne dialog, fordi der
gælder særlige vilkår, og det kræver lidt ekstra at få skabt forståelse for den særlige dan-
ske model, der til gengæld har vist sig at være utrolig anvendelig - også i svære tider.
11
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 61: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 9/10-14
1. Europaudvalgsmøde 9/10 2014
Lars Barfoed
var indforstået med ministerens udtalelser om, at det var besluttet, at real-
kreditinstitutterne skal være med. Det kunne man sikkert ikke lave om på, men diskussio-
nen var også interessant i forhold til den fungerende formands spørgsmål. Hvorfor er re-
alkreditinstitutterne overhovedet med? De har ikke adgang til bail-in, men til noget garan-
tistillelse og likviditet. Han var enig i, at institutterne har en interesse i, at der overordnet
set er finansiel stabilitet i Europa, men mente ministeren, at man kan nå frem til nogle
reducerede bidrag, der nogenlunde matcher de begrænsede faciliteter, som realkreditin-
stitutterne kan trække på?
Økonomi- og indenrigsministeren
sagde, at det var regeringens klare opfattelse, at der
hele vejen igennem har været interesse i at være omfattet af afviklingsfondene
ikke
mindst på grund af spørgsmålet om likviditet. Pludselig kan ting gå stærkt, og derfor fandt
han det udmærket for realkreditinstitutter med afviklingsfonde. Han bekræftede, at dis-
kussionen handler om, hvad en rimelig balance er: Hvordan skal det afspejles i realkredit-
institutternes bidrag, at de ikke har adgang til alle faciliteter og i øvrigt er forbundet med
en lav risiko. Man må huske, at det er et nulsumsspil i den forstand, at der skal være en
afviklingsfond på 1 pct. af de dækkede indskud, og hvis nogen skal betale mindre, skal
andre betale mere.
12
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 61: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 9/10-14
1. Europaudvalgsmøde 9/10 2014
6. Obligatorisk automatisk udveksling af skatteoplysninger
Politisk aftale
KOM (2013) 0348
Rådsmøde 3338
bilag 1 (samlenotat side 18)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (12)
bilag 489 (side 1476, senest behandlet i EUU 18/6-13)
Økonomi- og indenrigsministeren:
Der er lagt op til en drøftelse og eventuelt en politisk
aftale om forslaget til ændring af direktivet om administrativ bistand på skatteområdet.
Forslaget indebærer, at finansielle institutter i alle EU-lande skal indberette oplysninger til
skattemyndighederne i deres eget land om konti og afkast heraf til personer og selskaber
i andre EU-lande. Disse oplysninger skal automatisk sendes til skattemyndighederne i
modtagerens hjemland. Den automatiske informationsudveksling bliver således obligato-
risk og samtidig udvidet, idet flere typer indtægter bliver omfattet. Det er også nyt, at reg-
lerne skal omfatte selskaber og ikke kun personer som i dag. Automatisk udveksling af
oplysningerne vil sætte skattemyndighederne i EU-landene bedre i stand til at sikre, at
værdier placeret i andre EU-lande bliver beskattet efter hjemlandets regler.
Det foreliggende forslag, der er udarbejdet på grundlag af Kommissionens ændringsfor-
slag fra 2013, sikrer en EU-ramme for automatisk udveksling af oplysninger, som er i
overensstemmelse med den globale model, som der siden er opnået enighed om.
Landene er godt på vej til enighed om indholdet af forslaget. Drøftelserne forventes pri-
mært at handle om ikrafttrædelsesdatoen. Luxembourg og Østrig ønsker, at første infor-
mationsudveksling skal ske i 2018 og vedrøre oplysninger om økonomiske forhold i 2017.
De øvrige EU-lande har derimod erklæret sig villige til at udveksle første gang i 2017 ved-
rørende 2016.
13
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 61: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 9/10-14
1. Europaudvalgsmøde 9/10 2014
7. Energibeskatningsdirektivet
Orienterende debat
KOM (2011) 0169
Rådsmøde 3338
bilag 3 (supplerende samlenotat)
KOM (2011) 0169
bilag 2 (henvendelse af 16/11-11 fra Dansk Energi)
KOM (2011) 0169
svar på spørgsmål 1
EUU alm. del (11)
svar på spørgsmål 46
EU-note (11)
E 35 (opdateret notat af 7/6-12 om 12 forslag til vækst og
beskæftigelse)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (11)
bilag 211 (side 1392, senest behandlet i EUU 14/6-12)
Økonomi- og indenrigsministeren:
På Økofin-mødet skal vi også have en debat om
formandskabets kompromisforslag til
ændring af EU’s energibeskatningsdirektiv.
Målet er
at få retningslinjer for det videre arbejde. Kommissionens forslag til revision af energibe-
skatningsdirektivet blev fremsat tilbage i 2011. EU-landene har haft delte meninger, og
der har været meget komplicerede forhandlinger i rådsarbejdsgruppen og en debat i Øko-
fin under dansk formandskab i 2012.
Danmark har støttet Kommissionens forslag, som fremmer EU’s klima-
og energipolitik.
Forslaget flugter godt med strukturen i det danske afgiftssystem med både en energiafgift
og en CO
2
-afgift, og det indebærer højere minimumsafgifter. Det giver simpelthen bedre
konkurrencevilkår for danske erhverv.
Danmark har generelt et højt ambitionsniveau m.h.t. EU’s regler for energibeskatning.
Kompromisforslaget er ikke lige så ambitiøst, som vi kunne ønske. Minimumsniveauet for
energibeskatningen er sænket ift. Kommissionens forslag efter ønske fra en stor gruppe
lande. Kompromisforslaget indeholder imidlertid fortsat et afgiftssystem, hvor EU’s mini-
mumsafgifter har en ny CO
2
-afgiftskomponent og en energiafgiftskomponent. Forslaget
medfører ikke en forpligtelse til at tilpasse benzin- og dieselafgifterne til samme niveau.
I lyset af det kan Danmark støtte, at der arbejdes videre med kompromisforslaget, men
der ser ikke ud til at være udsigt til enighed foreløbig.
Holger K. Nielsen
fandt det glimrende, at regeringen havde lagt en ambitiøs linje på om-
rådet. Det var vigtigt for at få EU med på vognen i forhold til klimaudfordringer, men der
lod til at være gået kludder i det, bl.a. på grund af Polen. Trak andre lande også i den for-
kerte retning, og kunne ministeren give en redegørelse for forhandlingssituationen p.t.?
Hvis formandskabets kompromisforslag vedtages, vil det medføre en væsentlig svækkel-
se af den danske indsats på klimaområdet
i hvert fald hvad energiskatter angår. Var det
korrekt forstået, og hvad ville konsekvenserne være for regeringens CO
2
-målsætning?
14
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 61: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 9/10-14
1. Europaudvalgsmøde 9/10 2014
Økonomi- og indenrigsministeren
svarede, at det var vigtigt at holde sig for øje, at der
er tale om minimumssatser, og at det ikke har en direkte indflydelse på, hvor meget man
kan og vil fra dansk side. Men det stod klart, at Danmark generelt ønsker højere mini-
mumssatser, fordi Danmark generelt har højere afgifter. Det giver bedre konkurrencevil-
kår. De centrale og østeuropæiske lande var af en anden opfattelse, og der var ikke lagt
op til nogen nært forestående enighed på området.
15
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 61: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 9/10-14
1. Europaudvalgsmøde 9/10 2014
8. Irlands førtidsindfrielse af IMF-lån
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (Økofin) den 14. oktober 2014, men
forventes sat på dagsordenen for et snarligt rådsmøde med henblik på vedtagelse
Rådsmøde 3338
bilag 2 (supplerende samlenotat)
Økonomi- og indenrigsministeren:
Irland har udtrykt ønske om at gennemføre en førti-
dig tilbagebetaling af en del af lånet fra IMF (18,3 mia. euro af i alt 22,5 mia. euro), som
indgik i det internationale låneprogram til Irland i 2010. Det ønsker Irland, fordi IMF-lånet
har højere rente end de øvrige internationale lån og højere, end Irland aktuelt kan opnå
ved at udstede statsobligationer på markedet. Det er et sundt tegn på normalisering af de
irske statsfinanser.
Førtidsindfrielse af IMF-lånet kræver accept fra de andre internationale långivere, herun-
der EU28, som ydede et lån på 22,5 mia. euro, og Danmark, som ydede et bilateralt lån
på ca. 3 mia. kr. Også eurolandene og de to øvrige bilaterale långivere - England og Sve-
rige - har ydet lån og skal acceptere IMF-tilbagebetalingen.
Det giver rigtig god mening for Irland at tilbagebetale IMF før tid, da det sparer renteudgif-
ter. Et hurtigt skøn på besparelsen er 2-4 mia. kr. årligt. Tilbagebetalingen øger ikke risi-
koen for andre långivere, fordi IMF-lånet under alle omstændigheder står over de øvrige
lån i prioritetsrækkefølgen. Det vil sige, at de skal tilbagebetales først, hvis Irland ikke kan
tilbagebetale alle sine kreditorer.
Irland forventes at finansiere tilbagebetaling med udstedelse af gæld med mindst samme
løbetid som IMF-lånets restløbetid. IMF forventes at være involveret i programopfølg-
ningen som hidtil.
Regeringen støtter, at Rådet i forhold til EU28-lånet accepterer førtidsindfrielsen, ligesom
vi vil imødekomme Irlands ønske i forhold til vores eget bilaterale lån. Finansudvalget vil
blive orienteret herom. Det er selvfølgelig en forudsætning, at alle långivere er enige om
at acceptere.
9. Eventuelt
Det var ingen bemærkninger til dette punkt.
10. Siden sidst
Der var ingen bemærkninger til dette punkt.
Mødet sluttede kl. 8.15.
16