Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
1439666_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
22. december 2014
Besvarelse af spørgsmål 16 alm. del stillet af Europaudvalget den 31.
oktober 2014 efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V).
Spørgsmål:
Ministeren bedes sende en liste over de seneste tre års implementeringer
af EU-direktiver og forordninger, både for så vidt angår forskrifter, der er
implementeret i Danmark gennem lovgivning og gennem administrative
forskrifter. Listen skal have en opdeling, der angiver, hvilke krav der i
implementeringen er baseret på EU-lovgivning, og hvilke krav der rækker
ud over EU-lovgivningen, dvs. strengere danske krav. Listen skal, i over-
ensstemmelse med Justitsministeriets vejledning om lovkvalitet, også
beskrive konsekvenserne af denne overopfyldelse.
Svar:
Regeringen har fokus på at styrke Danmarks konkurrenceevne med hen-
blik på at skabe rammerne for øget vækst og beskæftigelse. Derfor ligger
det også regeringen på sinde ikke unødigt at overimplementere EU-
retsakter i dansk ret.
Regeringen har derfor taget en række initiativer for at undgå situationer,
hvor der sker en utilsigtet overimplementering af EU-krav eller uhen-
sigtsmæssig indførelse af administrative byrder, der stiller os ringere end
andre EU-lande. Inden for mit ministeriums område har vi for eksempel
etableret Virksomhedsforum for enklere regler, der giver erhvervslivet
mulighed for at komme med forslag til forenklinger af eksisterende lov-
givning for herunder at sikre byrdereduktion. Virksomhedsforum består af
repræsentanter fra danske virksomheder, erhvervsorganisationer, arbejds-
giver- og arbejdstagerorganisationer og eksperter. Via Virksomhedsforum
har erhvervslivet påpeget en række områder, hvor de mener at være pålagt
en overimplementering eller flere administrative byrder end i nabolande
eller mener, at der eksisterer danske særregler ift. EU-lovgivning. Der
foreligger på alle områder et svar fra regeringen, der forklarer, hvorfor
man fra dansk side har valgt at implementere reglerne på den pågældende
måde, idet en forskel i gennemførslen af en EU-retsakt mellem Danmark
og et naboland ikke i sig selv behøver at være ensbetydende med overim-
plementering. Det bemærkes, at Virksomhedsforum kan stille forslag
vedrørende al regulering og ikke kun love og regler, der vedrører opfyl-
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/3
delse af EU-retlige krav. Virksomhedsforum har indtil nu stillet i alt 422
forenklingsforslag. Regeringen har på nuværende tidspunkt besvaret 348.
140 forslag gennemføres helt og 142 gennemføres delvist. 60 forslag er
også allerede implementeret.
Det bemærkes i øvrigt, at for så vidt angår Danmarks konkurrenceevne, er
højere nationale standarder kun potentielt problematiske, hvis andre med-
lemslande ikke tilsvarende fastsætter højere nationale standarder. Da
medlemslandene typisk gennemfører EU-retlige forpligtelser samtidig, vil
der kunne forekomme tilfælde, hvor man først efter implementeringen
kan blive opmærksom på, at den fastsatte højere nationale standard er
uhensigtsmæssig i forhold til Danmarks konkurrenceevne. Regeringen er
naturligvis villig til at drøfte tilfælde, hvor der viser sig at være store for-
skelle på, hvilke supplerende nationale standarder medlemsstaterne har
fastsat. Etableringen af Virksomhedsforum for enklere regler skal også
ses i den kontekst.
For så vidt angår implementering af EU-retsakter kan det generelt oply-
ses, at det i det omfang EU-retlige forpligtelser kræver gennemførelse i
dansk ret, kan dette ske ved lov, ved administrative forskrifter udstedt i
henhold til lov eller i særlige tilfælde gennem kollektive aftaler på f.eks.
arbejdsmarkedsområdet.
Erhvervs- og Vækstministeriet fører ikke en samlet liste, der angiver,
hvilke EU-retsakter der er implementeret i Danmark gennem lovgivning
og administrative forskrifter. Ministeriet fører heller ikke en liste over
hvilke EU-retsakter på ministeriets område, der er implementeret eller
overimplementeret.
For så vidt angår EU-retsakter med minimumsforskrifter fremgår det
imidlertid af Justitsministeriets vejledning om lovkvalitet, at hvor der er
tale om ”overopfyldelse” af EU-retlige minimumsforpligtelser, bør dette
anføres i forbindelse med implementeringen i dansk ret. Det defineres i
lovteknisk forstand i almindelighed ved, at der ved gennemførelsen af en
EU-retlig minimumsforpligtelse i dansk ret fastsættes strengere krav, end
hvad der er nødvendigt efter den pågældende EU-retsakt.
Ministeriet har derfor udarbejdet en liste, der er vedlagt som bilag 1, og
som indeholder informationer om den lovgivning på ministeriets område,
som siden 1. januar 2012 har implementeret EU-retsakter. Listen angiver
desuden, om EU-retsakterne er direktiver, der indeholder minimumsbe-
stemmelser eller ej. Der er desuden udarbejdet en liste, jf. bilag 2, over
den lovgivning og direktiver, hvor det er anført, om der ved den foreslåe-
de implementering er tale om ”overopfyldelse”, jf. Justitsministeriets vej-
ledning om lovkvalitet. Denne liste indeholder også information om de
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/3
hjemler, der i forbindelse med loven er indsat til efterfølgende at udstede
administrative forskrifter med henblik på eventuel ”overopfyldelse”.
EU-forordninger er ikke medtaget i de to lister. Dette skyldes, at de
umiddelbart er gyldige i medlemsstaterne og derfor som udgangspunkt
ikke må implementeres i dansk ret. Kun hvis praktiske grunde tilsiger det,
kan man således vælge at gengive bestemmelser fra forordninger i lov-
givningen.