Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
1529691_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato: 13. maj 2015
Kontor: Kontoret for Internationalt
udlændingesamarbejde
Sagsbeh:
Maria Maxwell
Quinlan
Sagsnr.:
2014-0032-1580
Dok.:
1342148
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 4 (Alm. del), som Fol-
ketingets Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 13. oktober
2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V).
Mette Frederiksen
/
Sultana Baig
Slotsholmsgade
10
1216 København
K.
Telefon
8400
Telefax
7226
3393
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 4 (Alm. del) fra Folketingets Europaudvalg:
”Ministeren bedes for hvert af de 28 EU-lande redegøre for følgende vilkår
for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse: soci-
ale ydelser, boligstøtte, adgang til skole og adgang til sundhed. Redegørel-
sen ønskes i skematisk form.”
Svar:
Efter aftale med spørgeren er besvarelsen begrænset til oplysninger om
forholdene i Belgien, Danmark, Finland, Frankrig, Grækenland, Italien,
Kroatien, Nederlandene, Polen, Rumænien, Sverige, Storbritannien, Tjek-
kiet, Tyskland og Østrig.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodet
Udenrigsministeriet om at indhente de ønskede oplysninger gennem am-
bassaderne.
For så vidt angår Danmark har Justitsministeriet indhentet oplysninger hos
Udlændingestyrelsen, Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og So-
ciale Forhold, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Beskæftigelses-
ministeriet og Undervisningsministeriet.
Oplysningerne er opstillet i skematisk form.
2
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0003.png
Belgien
Adgang til sociale ydelser
Asylansøgere
According to the 2007 Reception Act, every asylum seeker
has the right to reception conditions — once they have reg-
istered their application — that allows him to lead a life in
human dignity. Since the adoption of this law the system of
reception conditions for asylum seekers has shifted com-
pletely from financial to purely material aid. This compris-
es accommodation, food, clothing, medical, social and psy-
chological help, access to interpretation services and to le-
gal representation, access to training, access to a voluntary
return programme, and a small daily allowance (so-called
pocket money). An asylum seeker can however also choose
not to accept the offered place in a reception centre and to
stay at a private address, but in that case they will not be
entitled to certain parts of this material aid (such as the ac-
commodation, food, clothing).
In a second phase, after four months, a transfer can be ap-
plied for to an individual accommodation structure. Asy-
lum seekers in this kind of accommodation all receive a
weekly amount in cash or in food vouchers, to provide for
their material needs autonomously.
Anerkendte flygtninge
Yes. The persons who receive the refugee sta-
tus in Belgium are entitled to social integration
revenue/welfare benefits as any Belgian citizen
with insufficient means of subsistence who
does not have any other means to support
him/herself.
1
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0004.png
Adgang til boligstøtte
Adgang til skole
Adgang til sundhedsydelser
No, see above: they have the right to stay in a reception
centre and only receive material aid.
Yes: School attendance is mandatory for all children under
eighteen in Belgium, irrespective of their residence status.
Classes with adapted course packages and teaching meth-
ods, the so-called “bridging classes” (in the French speak-
ing Community schools) and “reception classes” (in the
Flemish Community schools), are orga-nised for children
of newly arrived migrants and asylum seekers. Those chil-
dren are later integrated in regular classes once they are
considered ready for it. Some of the bigger collective re-
ception centres organise education within the centre itself,
but most asylum-seeking children are integrated in local
schools.
Yes: The material aid an asylum seeker is entitled to also
includes the right to medical care necessary to live a life in
human dignity. This entails all the types of health care
enumerated in a list of medical interventions that are taken
charge of financially by the National Institute for Health
and Disability Insurance (the so-called RIZIV/INAMI-
nomenclature).
Yes
Yes, school attendance is mandatory for all
children under eighteen in Belgium, irrespec-
tive of their residence status.
Yes, refugees have access to healthcare under
the same conditions as Belgian nationals.
2
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0005.png
Danmark
Adgang til sociale ydelser
Asylansøgere
En udlænding, der opholder sig her i landet og indgiver an-
søgning om asyl, får udgifterne til underhold, herunder
kost, logi og nødvendige sociale foranstaltninger, samt ud-
gifterne til nødvendige sundhedsmæssige ydelser dækket af
Udlændingestyrelsen, indtil udlændingen meddeles op-
holdstilladelse, udrejser eller udsendes, jf. udlændingelo-
vens § 42 a.
Nødvendige sundhedsmæssige ydelser omfatter almen
sundhedsbehandling.
Nødvendige sociale foranstaltninger omfatter bl.a. instituti-
onsanbringelse af børn, specialundervisning af fysisk og
psykisk handicappede børn og personlig pleje og praktisk
hjælp. Asylansøgere er ikke omfattet af den almindelige
lovgivning på det sociale område, herunder serviceloven.
Asylansøgere, der er omfattet af Udlændingestyrelsens for-
sørgelsespligt, modtager kontante ydelser. De kontante
ydelser består efter omstændighederne af en grundydelse,
Anerkendte flygtninge
Enhver, der har lovligt ophold her i landet, har
ret til ydelser efter lov om social service (ser-
viceloven). Flygtninge, som har lovligt ophold
her i landet, har derfor ret til ydelser efter ser-
viceloven på lige fod med alle andre borgere.
Social pension
Retten til dansk social pension er som hovedre-
gel betinget af, at modtageren
har dansk indfødsret
har fast bopæl her i riget samt
har haft mindst 3 års fast bopæl her i ri-
get mellem det fyldte 15. år og folke-
pensionsalderen.
Disse betingelser er fraveget i en række tilfæl-
de.
Pensionens størrelse afhænger af bopælstiden,
dvs. antallet af år med fast bopæl her i riget i
optjeningsperioden. Optjeningsperioden er for
3
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0006.png
en tillægsydelse og eventuelle forsørgertillæg. Taksterne
for disse kontante ydelser er reguleret i udlændingeloven,
jf. udlændingelovens § 42 b.
Grundydelsen dækker udgifter til mad og udbetales derfor
kun, hvis den pågældende asylansøger bor på center uden
kantineordning.
folkepensionister perioden fra det fyldte 15. år
til folkepensionsalderen. For førtidspensioni-
ster er optjeningsperioden fra det fyldte 15. år
til det tidspunkt, hvorfra der ydes førtidspensi-
on.
Retten til fuld folkepension er betinget af, at
bopælstiden her i riget i optjeningsperioden
Tillægsydelsen udbetales, hvis asylansøgeren overholder en udgør mindst 40 år. Hvis bopælstiden er min-
indgået kontrakt med det asylcenter, som han eller hun er
dre end 40 år, fastsættes en brøkpension sva-
tilknyttet. Kontrakten fastlægger, hvilken aktivering og un- rende til forholdet mellem bopælstiden og 40
dervisning ansøgeren skal deltage i, og hvilke opgaver i
år.
forbindelse med driften af asylcentret den enkelte ansøger
skal udføre. Overholder asylansøgeren ikke kontrakten med Retten til fuld førtidspension er betinget af, at
asylcentret, udbetales tillægsydelsen ikke.
bopælstiden her i riget i optjeningsperioden
Asylansøgere, som har forsørgerpligt over børn under 18
udgør mindst 4/5 af optjeningsperioden. Hvis
år, får udbetalt forsørgertillæg. Der gives ét tillæg pr. barn, bopælstiden er mindre, fastsættes en brøkpen-
og der udbetales højst to forsørgertillæg. Har en udlænding sion svarende til forholdet mellem bopælstiden
forsørgelsespligt over for mere end to børn, får udlændin-
og 4/5 af optjeningsperioden.
gen udbetalt et nedsat forsørgertillæg til det 3. og 4. barn.
Der gives ikke tillæg til forsørgelse af flere end fire børn.
Når en førtidspensionist overgår til folkepensi-
on, beregnes folkepensionen med samme brøk,
4
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0007.png
For asylansøgere omfattet af åbenbart grundløs haster-
proceduren gælder særlige vilkår.
Medmindre særlige grunde taler derimod, udbetales til-
lægsydelsen ikke, hvis udlændingen ikke medvirker til
asylsagens oplysning eller til udrejsen. Tilsvarende gælder
for forsørgertillæg og nedsat forsørgertillæg, hvis udlæn-
dingen er indkvarteret på et center med kantineordning.
Taksterne reguleres hvert år. De aktuelle takster er:
-
Grundydelsen udgør 54,04 kr. pr. dag. For ansøgere,
som i asylcenteret bor sammen med en ægtefælle eller sam-
lever, udgør grundydelsen 42,79 kr. pr. dag. Grundydelsen
forudbetales hver 14. dag. Ydelsen udbetales ikke ved ind-
kvartering på et center med kantineordning.
-
Forsørgertillægget for 1. og 2. barn udgør i den ind-
ledende fase 63,06 kr. pr. barn pr. dag, dog 9,02 kr. pr. barn
pr. dag for udlændinge indkvarteret i et asylcenter med
kantineordning. Behandles asylsagen i Danmark, udgør
forsørgertillægget 85,57 kr. pr. barn pr. dag, dog 31,54 kr.
pr. barn pr. dag for udlændinge indkvarteret i et asylcenter
med kantineordning. Forsørgertillæg forudbetales hver 14.
dag.
som førtidspensionen hidtil er blevet beregnet
med.
Der kan ikke optjenes folkepension efter folke-
pensionsalderen, og der kan ikke optjenes før-
tidspension efter det tidspunkt, hvorfra der ydes
førtidspension.
Der gælder særlige regler for udlændinge, der
er meddelt opholdstilladelse i medfør af ud-
lændingelovens §§ 7 eller 8 for så vidt angår ret
til og optjening af pension:
a) Der stilles ikke krav om dansk statsborger-
skab.
b) Ved opgørelse af bopælstiden i riget med-
regnes bopælstid i oprindelseslandet. Det sam-
me gælder bopælstid i andre lande, hvori den
pågældende har haft bopæl på et grundlag sva-
rende til udlændingelovens § 7. Det gælder bå-
de i forhold til kravet om mindst 3 års fast bo-
pæl her i riget mellem det fyldte 15. år og fol-
5
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0008.png
-
Nedsat forsørgertillæg for 3. og 4. barn udgør 45,05
kr. pr. dag pr. barn. Der udbetales ikke forsørgertillæg for
3. og 4. barn for asylansøgere indkvarteret i et asylcenter
med kantineordning. Nedsat forsørgertillæg forudbetales
hver 14. dag.
-
I den indledende fase (inden det er besluttet, om an-
søgningen skal behandles i Danmark) udgør tillægsydelsen
9,02 kr. pr. dag. Behandles asylsagen i Danmark, udgør til-
lægsydelsen 31,54 kr. pr. dag. Tillægsydelsen bagudbetales
hver 14. dag.
Udlændingestyrelsens forsørgelsespligt gælder ikke, hvis
asylansøgeren forsørges på anden vis, fx fordi den pågæl-
dende allerede har opholdstilladelse på andet grundlag, har
indgået ægteskab med en herboende person eller har ret til
hjælp til forsørgelse efter anden lovgivning, dog ikke efter
lov om aktiv socialpolitik. Har udlændingen tilstrækkelige
midler til at forsørge sig selv, kan Udlændingestyrelsen be-
stemme, at forsørgelsesudgifterne ikke dækkes af Udlæn-
dingestyrelsen, og at udlændingen skal betale udgifterne
hertil, jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 4.
kepensionsalderen og selve optjeningen.
Der gælder følgende nærmere regler vedrøren-
de medregning af bopælstid i oprindelseslan-
det:
Medregning af bopælstiden i oprindel-
seslandet finder anvendelse, uanset om
den pågældende opnår dansk statsbor-
gerskab.
Medregning af bopælstiden i oprindel-
seslandet finder kun anvendelse, så
længe den pågældende har fast bopæl
her i riget. Dog har flygtninge, der er
omfattet af EF-forordningerne, ret til at
få samme beløb udbetalt som i Dan-
mark, hvis de flytter til et land inden for
EU/EØS-området eller Schweiz.
Medregning af bopælstiden i oprindel-
seslandet finder ikke anvendelse for pe-
rioder, hvor der er ret til pension fra op-
rindelseslandet eller andre lande, hvor
den pågældende har haft bopæl på et
6
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0009.png
For en beskrivelse af, hvilke ydelser der er omfattet af al-
men sundhedsbehandling, jf. udlændingelovens § 42 a,
henvises til punktet om adgang til sundhedsydelser.
grundlag svarende til udlændingelovens
§ 7.
Særlige tillæg til folkepensionen og førtidspen-
sion
Folkepensionister og førtidspensionister efter
gammel ordning (før 2003), der ikke har op-
tjent ret til fuld pension, men alene en brøkpen-
sion, har mulighed for at søge kommunen om
løbende supplement i form af personligt tillæg.
Herudover har folkepensionister og førtidspen-
sionister efter gammel ordning mulighed for at
søge personligt tillæg, helbredstillæg og varme-
tillæg. Afgørelse herom træffes af kommunen
efter en konkret individuel vurdering af de
økonomiske forhold.
Førtidspensionister efter ny ordning (fra 2003)
har mulighed for at søge om supplement til en
brøkpension efter § 27 a i lov om aktiv social-
politik. Herudover har førtidspensionister også
mulighed for at søge om hjælp i særlige tilfæl-
7
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0010.png
de efter aktivlovens kapitel 10 og 10 a.
Størrelsen af den sociale pension
Førtids- og folkepensionens størrelse til den
enkelte pensionist afhænger af den optjente ret
på baggrund af bopælsår (herunder sidestilling
af bopælsår), det vil sige brøken, som pensio-
nen kan udbetales med, samlivsstatus, pensio-
nistens supplerende indkomster samt eventuelle
tillæg til pensionen, fx i form af personlige til-
læg, varmetillæg og helbredstillæg eller sup-
plement efter aktivlovens § 27 a.
De gældende satser for social pension fremgår
af Vejledning nr. 9039 af 23. januar 2015 om
regulering pr. 1. januar 2015 af satser på Soci-
al-, Børne- og Integrationsministeriets område.
Ydelser efter lov om børnetilskud og forskuds-
vis udbetaling af børnebidrag
Der er en række betingelser, der skal være op-
fyldt for at kunne modtage ydelser efter børne-
tilskudsloven, herunder betingelser om dansk
8
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0011.png
indfødsret eller forudgående fast bopæl i Dan-
mark. Betingelsen om dansk indfødsret gælder
dog ikke for udlændinge, som har fået opholds-
tilladelse i Danmark efter § 7 eller § 8 i udlæn-
dingeloven.
Det er også en betingelse for ret til ydelser efter
børnetilskudsloven, at mindst en af de perso-
ner, der har forsørgelsespligt over for barnet,
har haft bopæl eller beskæftigelse i mindst 2 år
her i riget inden for de seneste 10 år forud for
den periode, udbetalingen vedrører. Hvis denne
betingelser ikke er opfyldt, udbetales en for-
holdsmæssig andel af ydelsen, som er fastsat i
loven. Disse betingelser gælder ikke for udlæn-
dinge, som har fået opholdstilladelse i Dan-
mark efter §§ 7, 8 eller 9 b i udlændingeloven.
De gældende satser for ydelser efter lov om
børnetilskud og forskudsvis udbetaling af bør-
nebidrag fremgår af Vejledning nr. 9039 af 23.
januar 2015 om regulering pr. 1. januar 2015 af
9
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0012.png
satser på Social-, Børne- og Integrationsmini-
steriets område.
Ydelser efter aktivlovens kapitel 10 og 10 a
Hjælp i særlige tilfælde efter kapitel 10 og 10 a
i lov om aktiv socialpolitik, kan ydes til alle,
der opholder sig lovligt her i landet, og som op-
fylder betingelserne for ret til hjælp.
Anerkendte flygtninge har således på lige fod
med andre ret til ydelser efter aktivlovens kapi-
tel 10 og 10 a.
For så vidt angår kontante ydelser på Beskæfti-
gelsesministeriets område henvises til vedlagte
faktaark med de satser, der er relevante for
flygtninge, der har behov for uddannelseshjælp
eller kontanthjælp.
1
Uddannelseshjælp er en
særlig ungeydelse, der tidligst er relevant for
anerkendte flygtninge efter integrationsperio-
dens udløb (efter tre års ophold som anerkendt
flygtning).
10
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0013.png
Pensionens størrelse afhænger af bopælstiden,
dvs. antallet af år med fast bopæl her i riget i
optjeningsperioden. Optjeningsperioden er for
folkepensionister perioden fra det fyldte 15. år
til folkepensionsalderen. For førtidspensioni-
ster er optjeningsperioden fra det fyldte 15. år
til det tidspunkt, hvorfra der ydes førtidspensi-
on.
Retten til fuld folkepension er betinget af, at
bopælstiden her i riget i optjeningsperioden
udgør mindst 40 år. Hvis bopælstiden er min-
dre end 40 år, fastsættes en brøkpension sva-
rende til forholdet mellem bopælstiden og 40
år.
Retten til fuld førtidspension er betinget af, at
bopælstiden her i riget i optjeningsperioden
udgør mindst 4/5 af optjeningsperioden. Hvis
bopælstiden er mindre, fastsættes en brøkpen-
sion svarende til forholdet mellem bopælstiden
og 4/5 af optjeningsperioden.
11
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0014.png
Når en førtidspensionist overgår til folkepensi-
on, beregnes folkepensionen med samme brøk,
som førtidspensionen hidtil er blevet beregnet
med.
Der kan ikke optjenes folkepension efter folke-
pensionsalderen, og der kan ikke optjenes før-
tidspension efter det tidspunkt, hvorfra der ydes
førtidspension.
Der gælder særlige regler for udlændinge, der
er meddelt opholdstilladelse i medfør af ud-
lændingelovens §§ 7 eller 8 for så vidt angår ret
til og optjening af pension:
a) Der stilles ikke krav om dansk statsborger-
skab.
b) Ved opgørelse af bopælstiden i riget med-
regnes bopælstid i oprindelseslandet. Det sam-
me gælder bopælstid i andre lande, hvori den
pågældende har haft bopæl på et grundlag sva-
12
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0015.png
rende til udlændingelovens § 7. Det gælder bå-
de i forhold til kravet om mindst 3 års fast bo-
pæl her i riget mellem det fyldte 15. år og fol-
kepensionsalderen og selve optjeningen.
Der gælder følgende nærmere regler vedrøren-
de medregning af bopælstid i oprindelseslan-
det:
Medregning af bopælstiden i oprindel-
seslandet finder anvendelse, uanset om
den pågældende opnår dansk statsbor-
gerskab.
Medregning af bopælstiden i oprindel-
seslandet finder kun anvendelse, så
længe den pågældende har fast bopæl
her i riget. Dog har flygtninge, der er
omfattet af EF-forordningerne, ret til at
få samme beløb udbetalt som i Dan-
mark, hvis de flytter til et land inden for
EU/EØS-området eller Schweiz.
Medregning af bopælstiden i oprindel-
seslandet finder ikke anvendelse for pe-
13
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0016.png
rioder, hvor der er ret til pension fra op-
rindelseslandet eller andre lande, hvor
den pågældende har haft bopæl på et
grundlag svarende til udlændingelovens
§ 7.
Særlige tillæg til folkepensionen og førtidspen-
sion
Folkepensionister og førtidspensionister efter
gammel ordning (før 2003), der ikke har op-
tjent ret til fuld pension, men alene en brøkpen-
sion, har mulighed for at søge kommunen om
løbende supplement i form af personligt tillæg.
Herudover har folkepensionister og førtidspen-
sionister efter gammel ordning mulighed for at
søge personligt tillæg, helbredstillæg og varme-
tillæg. Afgørelse herom træffes af kommunen
efter en konkret individuel vurdering af de
økonomiske forhold.
Førtidspensionister efter ny ordning (fra 2003)
har mulighed for at søge om supplement til en
14
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0017.png
brøkpension efter § 27 a i lov om aktiv social-
politik. Herudover har førtidspensionister også
mulighed for at søge om hjælp i særlige tilfæl-
de efter aktivlovens kapitel 10 og 10 a.
Størrelsen af den sociale pension
Førtids- og folkepensionens størrelse til den
enkelte pensionist afhænger af den optjente ret
på baggrund af bopælsår (herunder sidestilling
af bopælsår), det vil sige brøken, som pensio-
nen kan udbetales med, samlivsstatus, pensio-
nistens supplerende indkomster samt eventuelle
tillæg til pensionen, fx i form af personlige til-
læg, varmetillæg og helbredstillæg eller sup-
plement efter aktivlovens § 27 a.
De gældende satser for social pension fremgår
af Vejledning nr. 9039 af 23. januar 2015 om
regulering pr. 1. januar 2015 af satser på Soci-
al-, Børne- og Integrationsministeriets område.
Ydelser efter lov om børnetilskud og forskuds-
vis udbetaling af børnebidrag
15
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0018.png
Der er en række betingelser, der skal være op-
fyldt for at kunne modtage ydelser efter børne-
tilskudsloven, herunder betingelser om dansk
indfødsret eller forudgående fast bopæl i Dan-
mark. Betingelsen om dansk indfødsret gælder
dog ikke for udlændinge, som har fået opholds-
tilladelse i Danmark efter § 7 eller § 8 i udlæn-
dingeloven.
Det er også en betingelse for ret til ydelser efter
børnetilskudsloven, at mindst en af de perso-
ner, der har forsørgelsespligt over for barnet,
har haft bopæl eller beskæftigelse i mindst 2 år
her i riget inden for de seneste 10 år forud for
den periode, udbetalingen vedrører. Hvis denne
betingelser ikke er opfyldt, udbetales en for-
holdsmæssig andel af ydelsen, som er fastsat i
loven. Disse betingelser gælder ikke for udlæn-
dinge, som har fået opholdstilladelse i Dan-
mark efter §§ 7, 8 eller 9 b i udlændingeloven.
De gældende satser for ydelser efter lov om
16
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0019.png
børnetilskud og forskudsvis udbetaling af bør-
nebidrag fremgår af Vejledning nr. 9039 af 23.
januar 2015 om regulering pr. 1. januar 2015 af
satser på Social-, Børne- og Integrationsmini-
steriets område.
Ydelser efter aktivlovens kapitel 10 og 10 a
Hjælp i særlige tilfælde efter kapitel 10 og 10 a
i lov om aktiv socialpolitik, kan ydes til alle,
der opholder sig lovligt her i landet, og som op-
fylder betingelserne for ret til hjælp.
Anerkendte flygtninge har således på lige fod
med andre ret til ydelser efter aktivlovens kapi-
tel 10 og 10 a.
For så vidt angår kontante ydelser på Beskæfti-
gelsesministeriets område henvises til vedlagte
faktaark med de satser, der er relevante for
flygtninge, der har behov for uddannelseshjælp
eller kontanthjælp.
1
Uddannelseshjælp er en
særlig ungeydelse, der tidligst er relevant for
17
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0020.png
Adgang til boligstøtte
Asylansøgere har ikke ret til boligstøtte, idet asylansøgere
ikke anses for at have fast bopæl her i landet.
anerkendte flygtninge efter integrationsperio-
dens udløb (efter tre års ophold som anerkendt
flygtning).
Anerkendte flygtninge har på lige fod med an-
dre ret til boligstøtte efter lov om individuel
boligstøtte.
Boligstøttens størrelse er bl.a. afhængig af hus-
lejens størrelse, husstandens indkomstforhold,
antallet af husstandsmedlemmer, boligens areal
mv.
Det fremgår af folkeskolelovens § 32, 1. pkt.,
at ”Ethvert barn, der bor her i landet, er under-
visningspligtigt efter reglerne i §§ 33-35,
medmindre det omfattes af bestemmelser om
undervisningspligt i anden lovgivning.”
Adgang til skole
Asylansøgere har ret til undervisning og aktivering efter
reglerne i bekendtgørelse nr. 497 af 3. maj 2010 om under-
visning og aktivering af asylansøgere samt folkeskolelo-
ven, jf. lovbekendtgørelse nr. 665 af 20. juni 2014. I over-
ensstemmelse hermed er det i kontrakterne med de enkelte
indkvarteringsoperatører angivet, hvilke undervisningstil-
bud operatøren skal tilvejebringe for børn i den undervis-
ningspligtige alder, for voksne asylansøgere og for asylan-
søgere, som har brug for særligt tilrettelagt undervisning og
aktivering, f.eks. til personer med psykiske lidelser.
18
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0021.png
Undervisning af børn i den undervisningspligtige alder skal
således ske i folke- eller friskoler eller i operatørens egne
skoler. Operatøren skal sikre, at der tilbydes undervisning i
dansk, engelsk og folkeskolens øvrige almene/obligatoriske
fag. Den ugentlige undervisningstid skal som minimum
svare til minimumstimetallet for de tilsvarende niveau-
er/klassetrin i folkeskolen. Herudover kan der til asylansø-
gerbørn, hvis udvikling kræver en særlig hensyntagen eller
støtte, gives specialundervisning i det omfang, der er mu-
lighed herfor, ligesom der kan etableres særlige undervis-
ningsordninger for fysisk og psykisk handicappede asylan-
søgerbørn.
For asylansøgere over 17 år skal operatørerne tilbyde un-
dervisning, hvis asylansøgerne befinder sig i sagsbehand-
lingsfasen, udsendelsesfasen, samt hvis de befinder sig i
den indledende fase og har opholdt sig i Danmark i mere
end tre måneder fra tidspunktet for indgivelse af asylan-
søgningen. Operatøren kan tilbyde undervisning inden for
engelsk sprog, modersmål og fag, som bibringer asylansø-
geren færdigheder, der kan hjælpe til at starte selvstændig
virksomhed eller opnå beskæftigelse i hjemlandet. Opera-
19
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0022.png
tøren kan kun tilbyde undervisning i dansk, hvis det er
nødvendigt for gennemførelse af praktikophold uden for
centret eller for deltagelse uden for centret i ulønnet huma-
nitært arbejde eller andet ulønnet arbejde.
Undervisning for asylansøgere i aldersgruppen 17 år-21 år
skal så vidt muligt tilrettelægges som heltidsundervisning
på særlige hold, så undervisningen kan målrettes denne al-
dersgruppes modenhed, igangværende personlige udvikling
og erfaringsniveau.
Asylansøgere, der opholder sig i Danmark, har ret til akut
Anerkendte flygtninge som er registreret i
sygehusbehandling. Akut sygehusbehandling af asylansø-
CPR-registret med bopæl i Danmark, er lov-
gere påhviler regionerne, jf. sundhedslovens § 80.
mæssigt berettiget til sundhedsydelser på sam-
me vilkår som danske statsborgere med bopæl i
Herudover får asylansøgere i medfør af udlændingelovens
Danmark.
§ 42 a dækket udgifterne til nødvendige, men ikke akutte
sundhedsmæssige ydelser af Udlændingestyrelsen, indtil
udlændingen meddeles opholdstilladelse, udrejser eller ud-
sendes.
Nødvendige sundhedsmæssige ydelser omfatter sundheds-
behandling, som er nødvendig. En sundhedsmæssig ydelse
Adgang til sundhedsydelser
20
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0023.png
eller behandling anses for nødvendig, hvis den er smerte-
lindrende eller uopsættelig. En behandling anses for uop-
sættelig, hvis den ikke kan vente, fordi tilstanden ellers kan
indebære ikke ubetydelige risici for livsvarige mén, udvik-
ling eller svær progression af sygdom, kronificering af til-
standen eller alvorlig smittefare. Der skal således foretages
en lægefaglig vurdering af, om behandlingen skal iværk-
sættes nu, eller om den kan vente til eventuel overgang til
integration eller tilbagevenden til hjemlandet. Asylansø-
gende børn gives som udgangspunkt samme ret til forebyg-
gende sundhedsordninger og sundhedsmæssige ydelser
som herboende børn.
Sundhedsbehandling omfatter alle former for behandling,
herunder hospitalsbehandling, tandbehandling samt konsul-
tationer ved psykolog, psykiater eller speciallæge.
Visse former for behandling, f.eks. behandling ved tandlæ-
ge eller speciallæge, er efter aftale med indkvarteringsope-
ratørerne udlagt til rammestyring. Dette indebærer, at ope-
ratørerne uden forudgående forelæggelse for Udlændinge-
styrelsen, men i overensstemmelse med retningslinjerne på
21
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0024.png
området, kan afholde udgifter til de omfattede sundheds-
ydelser inden for en aftalt økonomisk ramme. Andre for-
mer for behandling, f.eks. hospitalsbehandling, bevilges af
Udlændingestyrelsen typisk efter ansøgning fra indkvarte-
ringsoperatørerne. Bevilling af sundhedsmæssige ydelser
foretages på baggrund af retningslinjer udarbejdet af Ud-
lændingestyrelsen.
1
Det nævnte faktaark om satser på kontanthjælpsområdet (2015) er vedlagt som bilag 1.
22
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0025.png
Finland
Adgang til sociale ydelser
Asylansøgere
Asylansøgere har ikke ret til sociale ydelser, men de får
udbetalt såkaldt modtagelsespenge (sv. mottagningspen-
ning). Størrelsen på ydelsen varierer mellem asylansøgerne.
Hvis asylcentret byder på en måltidsordning, får asylansø-
geren således færre modtagelsespenge. Med modtagelses-
pengene skal asylansøgeren dække fx udgifterne til tøj,
mindre udgifter til sundhedspleje, telefonregning og offent-
lig transport. Madudgifter skal også dækkes af modtagel-
sespengene, hvis asylcentret ikke byder på en madordning,
men i så fald er de månedlige modtagelsespenge større.
Hvis en asylansøger nægter at deltage i sprogundervisnin-
gen (finsk eller svensk) eller anden form for undervisning
uden begrundelse, kan støtten formindskes midlertidig med
20 % (højst for to måneder). Hvis en asylansøger arbejder,
bliver modtagelsespenge reduceret i forhold til asylansøge-
rens indkomst. Hvis indkomsten er over et vist niveau, får
asylansøgeren ikke indbetalt modtagelsespenge. Asylansø-
Anerkendte flygtninge
En flygtning har ret til sociale ydelser betalt af
Folkepensionsanstalten (Kela), når vedkom-
mende har fået asyl i Finland og dermed op-
holdstilladelse i Finland. Ligesom alle andre,
der bor i Finland og har ret til sociale ydelser,
kan flygtninge få et sundhedskort (Kela-kort),
og kan søge om sociale ydelser fra Kela, det
kan være børnepenge, boligstøtte, osv. – en li-
ste over sociale ydelser kan ses på Kelas
hjemmeside (http://www.kela.fi/web/sv). De
første tre år kan flygtninge få indbetalt integra-
tionsstøtte, som inkluderer dagpenge og kon-
tanthjælp. Integrationsstøtte kan ligeledes søges
fra Kela.
23
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0026.png
gere har også mulighed for at søge om supplerende modta-
gelsespenge til at dække særlige behov, for eksempel bar-
nevogn eller til børnenes hobbyer.
Månedlige
modtagelsespenge i 2015:
Ingen mad-
ordning
DKK 2.352,57
DKK 1.987,48
DKK 1.500,77
Madordning i
asylcentret
DKK 689,54
DKK 567,84
DKK 446,15
En enlig forsør-
ger/eneboende
Andre personer over
18 år
Et barn, bor med sin
familie
Hertil kommer visse ydelser, der har karakter af “lomme-
penge” og som udbetales månedligt (2015 niveau):
Under 16 år, indvandret
uden familie
16-18 år, indvandret uden
familie
DKK 202,83
DKK 365,01
24
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0027.png
Adgang til boligstøtte
Adgang til skole
Finland har anvendt omregningskurs 7,4432 til at omregne
EUR til DKK.
Asylansøgere har ikke ret til boligstøtte. En asylansøger får
logi i et asylcenter for den tid, der går til at behandle an-
søgningen om asyl. Som udgangspunkt er det gratis at bo i
et asylcenter, men ifølge loven om modtagelse af asylansø-
gere (http://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2011/20110746)
kan der kræves en rimelig husleje, som maksimalt er på
størrelse med de reelle omkostninger. Asylcentrene er dre-
vet af staten, kommunen eller Finlands Røde Kors. En
asylansøger kan også vælge at bo hos familiemedlemmer
eller venner, men i så fald skal den pågældende asylansøger
selv sørge for udgifterne til logi.
Asylansøgerbørn går i skole. I starten lærer børnene finsk
eller svensk, og senere lærer de også andre fag. Undervis-
ning og bøger er gratis på lige fod med alle andre børn, der
bor i Finland. Voksne asylansøgere kan deltage i kommu-
nal voksenuddannelse eller gå på et gymnasium for voksne.
Erhvervsuddannelsessteder kan i princippet selv beslutte,
om de vil have asylansøgere som studerende, men der kræ-
ves en vis sprogforståelse fra den studerende.
Flygtninge har ret til boligstøtte. Størrelsen og
alderen på boligen samt størrelsen på huslejen
afgører, hvor meget man kan få i boligstøtte.
Indkomst kan formindske boligstøtten.
Boligstøtten må maksimalt udgøre 80 % af
boligomkostningerne.
Flygtninge har ret til at gå i skole. Kommunen
er forpligtet til at sørge for undervisning af
børn, der er i den undervisningspligtige alder
(7-16 år).
25
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0028.png
Adgang til sundhedsydelser
Asylcentrene har ansvaret for at gennemføre sundhedstje-
nester til asylansøgere. Som udgangspunkt sørger asylcen-
trene for de såkaldte basis sundhedstjenester eller køber
tjenesterne fra en ekstern tjenesteyder, som asylcentret har
indgået en aftale med. De kommunale sundhedscentre har
pligt til at sørge for akut sundhedspleje for alle, der har be-
hov for det, uanset vedkommendes hjemkommune eller na-
tionalitet.
Hvis asylansøgeren bor i en anden kommune, end hvor
asylcentret ligger (hvor asylansøgeren har registreret sig),
kan asylansøgeren benytte sundhedstjenesterne i den kom-
mune, hvor han/hun bor. Dette bør dog kun ske med hen-
visning fra sygeplejersken i asylcentret.
I Finland er det kommunernes pligt at sørge for
sundhedstjenester for kommunens indbyggere.
Når en person har fået permanent opholdstilla-
delse i Finland pga. af flygtningestatus, får
vedkommende ret til kommunal sundhedspleje
ligesom alle andre indbyggere i kommunen.
26
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0029.png
Frankrig
Adgang til sociale ydelser
Asylansøgere
I Frankrig har asylansøgere i overensstemmelse med EU-
direktivet 2003/9/CE af den 27. januar 2003 ret til at mod-
tage midlertidig økonomiske støtte som stipuleret ved lov
nr. 2005-1719 af den 30. december 2005 i hele den periode,
hvor asylansøgningen behandles. Støtten gives til myndige
asylansøgere, der endnu ikke har fået bolig stillet til rådig-
hed. Beløbet i 2014 udgør 11,35 euro om dagen, således
udbetales 340,50 euro for en måned på 30 dage.
Når en asylansøger bliver indlogeret i et modtagelsescenter
ændres beløbet og varierer mellem 91 euro og 718 euro om
måneden alt efter familie. For at være berettiget til ydelsen
skal den indlogerede person have en indtægt, der ligger un-
der ovenstående beløb.
I Frankrig eksisterer der på landsplan 21.689 pladser for-
delt på 270 modtagelsescentre (CADA).
Asylansøgere bliver tilbudt en plads i ét af de 270 modta-
Anerkendte flygtninge
Anerkendte flygtninge har ret til samme sociale
rettigheder som franske statsborgere.
Flygtninge har ret til familieydelser, så snart de
er i besiddelse af en kvittering med påtegnelsen
"anerkendt flygtning." Anerkendte flygtninge
over 25 år kan få økonomisk tilskud, straks de
har opnået flygtningestatus, og er således ikke
underlagt det sædvanlige krav om 5 års ophold
i landet.
Adgang til boligstøtte
Flygtninge har adgang til en social bolig under
27
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0030.png
Adgang til skole
Adgang til sundhedsydelser
gelsescentre i Frankrig. Ventetiden afhænger af centrets
forudsætning af, at de er i besiddelse af en kvit-
geografiske beliggenhed og under den periode udbetales
tering med påtegnelsen "anerkendt flygtning".
den føromtalte midlertidige ydelse på 11,35 euro om dagen. Tildelingen af en social bolig er ligeledes af-
hængig af indkomst. Boligstøtte kan opnås
ifølge samme kriterier som er gældende for til-
deling af familieydelser.
Ifølge uddannelseslovens artikel L.131-1 har asylansøgeres Anerkendte flygtninges børn har obligatorisk
børn som andre udenlandske børn obligatorisk skolegang
skolegang som franske statsborgere.
fra en alder af 6 år indtil det fyldte 16. år.
I akutte tilfælde har en asylansøger under behandling af sin Anerkendte flygtninge har samme rettigheder
sag ret til sundhedspleje på nogle hospitaler med en særlig
til sygesikring som franske statsborgere.
anordning kaldet PASS. De bliver taget i behandling af læ-
ger, og medicin udleveres i visse tilfælde gratis. Der er
ydermere foreninger, der tilbyder tandlægebehandling,
øjenundersøgelser og psykologisk hjælp uden krav om so-
cial sikring og børnebeskyttelsesmyndigheden (PMI) påta-
ger sig vaccinering og regelmæssig opfølgning af børn fra
0 – 6 år ligeledes uden krav om social sikring.
En asylansøger har adgang til sygesikring, som anses for at
være en fundamental rettighed i Frankrig. I overensstem-
melse med artikel R. 380-1 i sundhedsloven er asylansøge-
re fritaget fra bopælspligt på mindst 3 måneder, men de
28
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0031.png
skal ikke desto mindre kunne bevise opholdets lovlighed
ved at præsentere en mødeindkaldelse fra et præfektur eller
et midlertidigt opholdsdokument samt en bopælsattest.
Asylansøgeren skal have haft en indtægt på under 9.534 eu-
ro året inden for at kunne komme i betragtning til den uni-
verselle sygesikring. I tilfælde af, at ansøgeren ikke kan
fremskaffe dokumentation, accepteres en tro og love-
erklæring. Sygesikringen træder øjeblikkeligt i kraft. En
supplerende sygesikring (CMU-C), gør det muligt for asyl-
ansøgere at få betalt de sygeudgifter, der ikke er dækket af
CMU'en.
Ordningen træder først i kraft en måned efter anmodnin-
gen. I visse akutte tilfælde kan karenstiden annulleres.
Asylansøgere, som er underlagt en prioriteret procedure el-
ler en ”Dublin-procedure” og som ikke er støtteberettigede,
kan få dækning fra statens lægehjælp (AME) i overens-
stemmelse med dekret af 28. juli 2005.
(http://www.sante.gouv.fr/fichiers/bo/2005/05-
10/a0100023.htm)
29
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0032.png
Grækenland
2
Adgang til sociale ydelser
Asylansøgere
Asylansøgere vil blive tilbudt ophold og underhold i de ny-
oprettede ”open centres”, hvor der også ydes psykosocial
støtte. Asylansøgere har mulighed for at søge arbejde.
Anerkendte flygtninge
Anerkendte flygtninge opnår de samme ret-
tigheder som græske borgere, men da det græ-
ske sociale system er svagt udbygget, og gene-
relt baseret på forsikringsordninger, der afhæn-
ger af beskæftigelse, er tilbuddene til flygtnin-
ge også begrænset, og flygtningene er reelt
overladt til at klare sig selv, så snart de har fået
asyl.
Såfremt man har haft beskæftigelse, er der
samme adgang til arbejdsløshedsunderstøttelse
som for grækere, men understøttelsen er be-
grænset til et år, hvorefter der ikke er yderlige-
re understøttelse. Der er kun meget begrænsede
tilbud om andre sociale ydelser. Den græske
regering er i færd med at introducere et socialt
30
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0033.png
Adgang til boligstøtte
Adgang til skole
Adgang til sundhedsydelser
Jf. ovenfor.
Der tilbydes visse former for undervisning i centrene, her-
under undervisning i det græske sprog. For børn er der ad-
gang til skolegang i de almindelige græske skoler.
Der er adgang til sundhedsydelser i centrene. Det bemær-
kes, at det offentlige system dog har svært ved at leve op til
ansvaret for at levere ydelserne, hvorfor en række NGOer,
bl.a. Médecins Sans Frontières, er trådt til.
sikkerhedsnet for de mest udsatte grupper af
borgere, men det er endnu kun i begrænset
funktion.
Der er ingen tilbud om boligstøtte.
Der er fuld adgang til uddannelsessystemet på
lige fod med grækere, og der er gratis adgang.
Adgang til sundhedssystemet er betinget af, at
man har en forsikringsordning. Såfremt man
ikke har en forsikring, har man dog altid ret til
akut behandling på sygehuse m.v.
2
Det bemærkes, at besvarelsen af spørgsmålene er baseret på forholdene under det nye græske asylsystem, som er under opbygning (og hvor der
fortsat hersker nogen usikkerhed om, hvad tilbuddene til både asylansøgere og flygtninge vil blive på sigt. Ovenstående oplysninger skal derfor også
tages med forbehold for, at der er usikkerhed om, hvilke regler, der faktisk er gældende og ikke mindst: gennemførte). For personer omfattet af de
ca. 36.000 uafsluttede sager under det gamle system gives der ikke nogen af ovenstående tilbud, udover at alle har adgang til akut behov for lægelig
behandling, og børn har (i princippet) adgang til skolegang.
Det bemærkes endvidere, at der gør sig særlige omstændigheder gældende for syrere. Kun et fåtal af disse - lidt over 500 ud af 26.000, der er an-
kommet i 2014 - søger asyl (og disse tildeles for over 99 pct. vedkommende asyl). Det langt overvejende flertal af syrerne, der ikke søger asyl, skal i
princippet forlade Grækenland, men deres udsendelsesordre suspenderes for 6 måneder ad gangen, så længe krisen i Syrien varer. I denne periode
har syrerne de samme rettigheder som anerkendte flygtninge, jf. ovenfor.
31
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0034.png
Der gør sig endvidere særlige forhold gældende for uledsagede mindreårige (og andre sårbare grupper så som syge, handicappede, gravide kvinder
mv.), som tilbydes indkvartering, støtte og uddannelse, også selvom de ikke anmoder om asyl. Tilbuddene begrænses dog af mangel på finansiering.
Italien
Adgang til sociale ydelser
Adgang til boligstøtte
Adgang til skole
Adgang til sundhedsydelser
Asylansøgere
Asylansøgere har ikke ret til sociale ydelser
Asylansøgere har ikke ret til boligstøtte
Ja. Skolegang tilbydes alle mindreårige i Italien, også de,
der bor i asylcentre.
Ja. Asylansøgere har adgang til det offentlige sundhedssy-
stem, som garanterer ambulatorisk og akut behandling.
Dette gælder også for eventuelle personer, der opholder sig
illegalt i Italien.
Anerkendte flygtninge
Flygtninge har ret til sociale ydelser på lige
vilkår med italienere
Flygtninge har ikke ret til boligstøtte
Flygtninge har ret til at gå i skole på lige fod
med italienere
Flygtninge har ret til sundhedsydelser på lige
vilkår med italienere
32
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0035.png
Kroatien
Adgang til sociale ydelser
Asylansøgere
Ifølge kroatisk lovgivning har asylansøgere uden egne
økonomiske midler ret til økonomisk støtte på 13 euro må-
nedligt.
Anerkendte flygtninge
Flygtninge og udlændinge under subsidiær be-
skyttelsesstatus har ret til samme sociale ydel-
ser som kroatiske statsborgere. De har som ud-
gangspunkt ret til minimumsydelsen på ca. 65
euro om måneden. Andre typer af ydelser kan
f.eks. være dækning af udgifter i forbindelse
med bolig, uddannelse, personlig handicap og
finansiel samt rådgivende hjælp.
Flygtninge og udlændinge under subsidiær be-
skyttelsesstatus uden egne økonomiske midler
skal forsørges med indkvartering i højst 2 år fra
fuldbyrdelse af afgørelse, hvorved asyl eller
subsidiær beskyttelse er blevet imødekommet.
Flygtninge og udlændinge under subsidiær be-
skyttelsesstatus har samme ret til at gå i skole –
folkeskole, gymnasium og universitet – som
kroatiske statsborgere, efter de særlige regler
der gælder herfor.
Flygtninge og udlændinge under subsidiær be-
skyttelsesstatus har som udgangspunkt samme
Adgang til boligstøtte
Adgang til skole
Under asylansøgningsproceduren har asylansøgeren ret til
indkvartering i modtagelsescentre. Asylansøgere, der er
indkvarteret i et modtagelsescenter, modtager tre måltider
om dagen, hygiejniske forsyninger og nødvendig beklæd-
ning samt fodtøj
En asylansøger under 18 år har samme rettigheder til at gå i
skole — folkeskole og gymnasium — som kroatiske stats-
borgere.
Adgang til sundhedsydelser
Asylansøgere er berettiget til akut lægehjælp. Akut læge-
hjælp omfatter akut transport til en sundhedsfacilitet og
33
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0036.png
sundhedspleje under transporten, som er nødvendig for at
fjerne en umiddelbar fare for liv og helbred. En asylansø-
ger, der er blevet udsat for tortur, voldtægt eller andre for-
mer for grov vold, og en asylansøger med særlige behov
skal modtage nødvendig behandling i forbindelse med
hans/hendes specifikke heldbredstilstand.
rettigheder til sundhedsydelser som kroatiske
statsborgere.
34
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0037.png
Nederlandene
Adgang til sociale ydelser
Asylansøgere
Under asylproceduren har en asylansøger ikke samme ret
og adgang til sociale ydelser som nederlandske borgere og
flygtninge. Under asylproceduren modtages der kostpenge
til mad og tøj, hvis asylansøgeren befinder sig på et asyl-
center. Pengene indsættes ugentligt på et bankkort, som
asylansøgeren modtager fra COA (centralt indkvarterings-
organ for asylansøgere).
Asylansøgere, hvis ansøgning ikke er imødekommet, har
ikke ret til boligstøtte. Asylansøgeren har først ret til at
modtage boligstøtte, når der rådes over en opholdstilladel-
se. Hvis asylansøgeren råder over tilstrækkelige mid-
ler/formue til selv at betale for bolig og leveomkostninger,
kan asylansøgeren bo udenfor asylcentret under asylproce-
duren. De fleste bor dog på et asylcenter, idet asylansøgere
som udgangspunkt har ret til at bo på et asylcenter under
asylproceduren.
I Nederlandene har alle børn i alderen 5 til 18 år undervis-
ningspligt, hvorfor også mindreårige asylansøgere har ret
til at gå i skole.
Anerkendte flygtninge
Flygtninge har samme rettigheder og adgang til
sociale ydelser — såsom kontanthjælp, børne-
tilskud og lejetilskud — som nederlandske
statsborgere.
Adgang til boligstøtte
Flygtninge har adgang til boligstøtte under
samme vilkår som nederlandske borgere.
Adgang til skole
I Nederlandene har alle børn i alderen 5 til 18
år undervisningspligt, hvorfor også mindreårige
flygtninge har ret/pligt til at gå i skole.
35
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0038.png
Adgang til sundhedsydelser
Asylansøgere har ret til samme ”normale” sundhedsydelser
som nederlandske borgere har. Det gælder f.eks. besøg hos
en praktiserende læge eller et sygehus. Alle borgere i Ne-
derlandene er forpligtet til at tegne en sygeforsikring, asyl-
ansøgere behøver dog ikke at betale et bidrag hertil. Udgif-
terne betales af staten.
Hvis asylansøgeren har fået afslag på sin ansøgning og be-
finder sig i et ’frihedsbegrænsende center’ (VBL) eller et
’familie center’ (gezinslocatie) — hvor udrejse forberedes
— har pågældende kun ret til at modtage ”nødvendig” me-
dicinsk behandling.
Flygtninge, hvis ansøgning er blevet imøde-
kommet, er berettiget til samme sociale og
sundhedsydelser og faciliteter, som nederland-
ske statsborgere. Idet alle borgere i Nederlan-
dene er forpligtet til at tegne en sygeforsikring,
gælder dette også for en flygtning. En sygefor-
sikring koster i gennemsnit 100 euro om måne-
den. Børn til 18 år er gratis forsikret. Hvis man
ikke har tilstrækkelig indkomst, kan man ansø-
ge om tilskud til at dække en del af omkostnin-
gerne til en sygeforsikring.
36
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0039.png
Polen
Adgang til sociale ydelser
Asylansøgere
Sociale ydelser kan gives både til asylsøgere indenfor og
udenfor asylcentrene. Det er op til asylansøgeren selv at
beslutte, hvorvidt vedkommende vil bo i asylcenteret eller
uden for centeret (egenbetaling for bolig uden for asylcen-
tret).
Assistance inden for asylcentret inkluderer:
- Indkvartering
- Tre måltider om dagen i centrets kantine (for børn
under tre år og børn der er i daginstitution eller
grundskole kan der vælges et beløb på ca. 16. kr (9
PLN). pr. dag til mad)
- Permanente lommepenge til personligt brug (ca. 90
kr. (50 PLN) pr. måned)
- Permanent finansiel støtte til køb af toiletartikler
(ca. 36 kr. (20 PLN) pr. måned)
- Et engangsbeløb/Kuponer til at købe tøj og sko (ca.
250 kr. (140 PLN))
- Kursus i polsk og basismateriale til læring heraf
- Undervisningsmateriale til børn, der er under ud-
Anerkendte flygtninge
Anerkendte flygtninge har ret til sociale ydel-
ser, boligstøtte, adgang til at gå i skole og ret til
sundhedsydelser på lige fod med polske borge-
re.
Desuden har anerkendte flygtninge ret til et in-
tegrationsprogram på ikke længere end 12 må-
neder. Programmet inkluderer et kontant beløb
pr. måned på:
300 euro for én person
70 % af ovenstående beløb pr. person i en fa-
milie på to personer
60 % af ovenstående beløb pr. person i en fa-
milie på tre personer
50 % af ovenstående beløb pr. person i en fa-
milie på fire personer eller flere
37
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0040.png
-
-
dannelse og pleje i offentlige institutioner, folke-
skoler og ungdomsuddannelsesinstitutioner
Dækning af — så vidt som muligt — udgifterne til
børns fritidsaktiviteter og sport
Finansiering af billetter til offentlige transport i føl-
gende tilfælde:
For at kunne deltage i ansøgningsprocessen
For at kunne møde op til medicinske undersøgelser
eller forebyggende vaccinationer
I andre begrundede situationer
Beløbet skal bruges på:
At dække omkostninger til mad, tøj, sko, per-
sonlig hygiejne og husleje
Dække omkostninger relateret til at lære det
polske sprog
Betaling af sundhedsforsikring
Konsultation og rådgivning hos psykolog, ad-
vokat mm.
Omfanget og formen på støtten afhænger af de
individuelle omstændigheder omkring flygt-
ningen og dennes familie. Støtten fastlægges i
et individuelt integrationsprogram, der indgås
mellem flygtningen og det familie-support-
center der findes i det amt, hvor flygtningen
bor.
Assistance uden for asylcentret inkluderer:
-
Pengebeløb til dækning af leveomkostninger. Belø-
bet fastsættes i henhold til indenrigsministeriets be-
stemmelser. Satsen er:
For én person: Ca. 45 kr. (25 PLN) pr. dag
For hver person i en familie på to personer: ca. 36
kr. (36 PLN) pr. dag
For hver person i en familie på tre personer: ca. 27
kr. (15 PLN)
For hver person i en familie på fire eller flere per-
-
-
-
-
38
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0041.png
-
-
-
soner: ca. 23 kr. (12,50 PLN) pr dag
Kursus i polsk og basismateriale til læring heraf
Undervisningsmateriale til børn der er under ud-
dannelse og pleje i offentlige institutioner, folke-
skoler og ungdomsuddannelsesinstitutioner.
Dækning af — så vidt som muligt — udgifterne til
børns fritidsaktiviteter og sport
Uanset om asylansøgeren får sociale ydelser inden for cen-
teret eller uden for centeret, så har vedkommende også ret
til:
Sundhedsydelser
Hjælp til frivilligt at vende tilbage landet der er
flygtet fra
Hjælp til at søge videre til et andet medlemsland
Det er muligt for asylansøgere at søge boligstøtte ved den
kommune, de er bosat i.
Adgang til boligstøtte
Anerkendte flygtninge har ret til sociale ydel-
ser, boligstøtte, adgang til at gå i skole og ret til
sundhedsydelser på lige fod med polske borge-
re.
39
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0042.png
Adgang til skole
Adgang til sundhedsydelser
Ja. Asylansøgere har adgang til offentlige børnehaver og
offentlige folkeskoler på samme vilkår som polske stats-
borgere. Det gælder både for asylansøgere inden for og
uden for asylcentrene. Desuden er der adgang til lærings-
centre og institutioner der organiserer polsk-undervisning.
Der er også mulighed for at organisere undervisning på
områder, som læreren finder nødvendig i op til 5 timer i
ugen. Reglerne giver også mulighed for, at asylansøgeren
kan få undervisning i sprog og kultur fra sit oprindelses-
land, og der kan ansættes en lærerassistent med samme et-
niske baggrund.
Ja. Omfanget af lægehjælp er det samme som den læge-
hjælp der tilbydes forsikrede polske borgere, med undtagel-
se af spa-behandling og rehabiliterings-spa. Der er indgået
aftale med et offentligt hospital der yder outpatient care di-
rekte på asylcentrene.
Anerkendte flygtninge har ret til sociale ydel-
ser, boligstøtte, adgang til at gå i skole og ret til
sundhedsydelser på lige fod med polske borge-
re.
Anerkendte flygtninge har ret til sociale ydel-
ser, boligstøtte, adgang til at gå i skole og ret til
sundhedsydelser på lige fod med polske borge-
re.
40
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0043.png
Rumænien
Adgang til sociale ydelser
Asylansøgere
Logi stilles til rådighed i asylcentre for asylansøgere (som
ikke har mulighed for at forsørge sig selv under asylansøg-
ningsproceduren)
-
-
-
-
-
Der ydes 3 RON (ca. 5 DKK) per person og dag til
kost
Der ydes 0,6 RON (ca. 1 DKK) per person og dag
til andre udgifter
Personlige hygiejneartikler (sæbe, tandpasta, tand-
børste, barberskum, ragekniv m.m.)
Køkkenudstyr og service
Rengøringsmidler
Anerkendte flygtninge
Generelt kan det oplyses, at de rumænske
myndigheder sigter mod at integrere anerkend-
te flygtninge i det rumænske samfund med det
formål at gøre flygtningene uafhængige af so-
ciale ydelser, og få dem til at deltage aktivt i
det rumænske samfund på et økonomisk, soci-
alt og kulturelt plan.
Ved opnåelse af flygtningestatus eller anden
form for beskyttelse i Rumænien tildeles man
samme rettigheder som rumænske statsborgere
på alle områder, herunder ret til arbejde, bolig,
uddannelse, sociale ydelser og gratis sundheds-
ydelser. Efter opnåelse af flygtningestatus gen-
nemgås et integrationsprogram på seks måne-
der (med mulighed for yderligere seks måne-
ders forlængelse), hvorunder den enkelte er be-
rettiget til:
Samme materielle ydelser som asylansøgere i
I tilgift har asylansøgere adgang til sociale ydelser under
samme betingelser som rumænske statsborgere (statsligt
børnebidrag, bidrag til enlige forsørgere og øvrige vel-
færdsydelser).
41
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0044.png
en overgangsperiode på to måneder (tilbagebe-
talingspligtigt) indtil juridiske formaliteter for
modtagelse af normale sociale ydelser er opnå-
et.
Herefter månedlig støtte (ej tilbagebetalings-
pligtigt) på 540 RON (godt 900 DKK) per per-
son og måned i seks måneder med mulighed
for tre måneders forlængelse.
Logi i et af Generalinspektoratet for Immigra-
tions centre; eller på egen hånd at leje en bolig
hvortil de rumænske myndigheder bidrager
med 50% af lejeudgiften i højst et år.
Adgang til boligstøtte
Logi stilles til rådighed i asylcentre for asylansøgere (som
ikke har mulighed for at forsørge sig selv under asylansøg-
ningsproceduren)
Der ydes 1,8 RON (ca. 3 DKK) per person og dag i støtte
til boligudgifter (hvis bolig ikke allerede er stillet til rådig-
hed af myndighederne i et asylcenter)
Mindreårige asylansøgere har ret til ti års skolegang på lige
fod med mindreårige, rumænske statsborgere.
Mindreårige asylansøgere tilbydes gratis et ét-årigt intro-
duktionsforløb til det rumænske sprog som foregår på en
almindelig rumænsk skole med læringsaktiviteter af teore-
tisk, praktisk og rekreativ karakter uden at de mindreåriges
Adgang til skole
Jf. overfor
42
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0045.png
Adgang til sundhedsydelser
tilstedeværelse registreres i officielle dokumenter. I slut-
ningen af introduktionsforløbet evaluerer en komite nedsat
af Ministeren for Uddannelse, Forskning og Unge den en-
keltes kenskab til det rumænske sprog og afgør på den bag-
grund, hvilket klassetrin den enkelte kan begynde på i den
rumænske skole.
Asylansøgere har gratis ret til følgende sundhedsydelser i
det offentlige rumænske sundhedsvæsen
-
-
-
-
Primærbehandling
Akut behandling
Akut hospitalsindlæggelse
Passende behandling for asylansøgere med særlige
behov (psykologbehandling)
Individer med international beskyttelse er på-
lagt at betale socialbidrag af den ikke-
tilbagebetalingspligtige del af den ovenfor
nævnte økonomiske støtte modtaget fra den
rumænske stat. Således modtager individer
med en form for international beskyttelse
samme sundhedsydelser som rumænske stats-
borgere med adgang til det offentlige sund-
hedsvæsen.
Asylansøgere har endvidere pligt til at gennemgå årlige
sundhedsundersøgelser påkrævet af de rumænske myndig-
heder
Generalinspektoratet for Immigration dækker udgifter til
lægekonsultation og behandling i de tilfælde, hvor der ikke
er adgang til lægehjælp i de regionale centre for logi og
43
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0046.png
sagsbehandling for asylansøgere (”Regional Centre for Ac-
commodation and Procedures for Asylum Seekers”).
44
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0047.png
Storbritannien
Adgang til sociale ydelser
Asylansøgere
3
Nej. Hvis de anses som nødlidende har de ret til at ansøge
om og modtage asylstøtte (bolig og kontantydelser) fra
Home Office.
Anerkendte flygtninge
Ja. Når en person er blevet anerkendt som
flygtning, vil han/hun være berettiget til den
generelle offentlige understøttelse, og vil have
de samme rettigheder, som enhver anden med
britisk opholdstilladelse.
Ja. Når en person er blevet anerkendt som
flygtning, vil han/hun være berettiget til den
generelle offentlige understøttelse, og vil have
de samme rettigheder, som enhver anden med
britisk opholdstilladelse.
Ja. Når en person er blevet anerkendt som
flygtning, vil han/hun være berettiget til den
generelle offentlige understøttelse, og vil have
de samme rettigheder, som enhver anden med
britisk opholdstilladelse.
Ja. Anerkendte flygtninge har ret til gratis fuld
behandling i det britiske sundhedsvæsen
(NHS).
Adgang til boligstøtte
Nej (se svar ovenfor).
Adgang til skole
Ja. Det er undervisningspligt for alle børn fra 5-16 år (For
yderligere information, se venligst vedlagte dokument).
Adgang til sundhedsydelser
Ja. Asylansøgere har ret til gratis fuld behandling i det bri-
tiske sundhedsvæsen (NHS).
3
For
yderligere information om det britiske asylsystem, se vedlagte bilag 2.
45
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0048.png
Sverige
Adgang til sociale ydelser
Asylansøgere
Såfremt asylansøgeren ikke har mulighed for at arbejde, el-
ler ikke har egne økonomiske midler, kan asylansøgeren
modtage økonomisk støtte i form af ”dagpenge”, som dæk-
ker udgifter til mad, tøj, lægebesøg og andre udgifter. Dag-
pengenes størrelse afhænger af, om der i tilknytning til den
bolig, asylansøgere har fået stillet til rådighed af Migrati-
onsverket, er en madordning. I så fald udgør dagpengene,
som udbetales pr. dag, SEK 24 pr. enlig voksen, SEK 19
pr. samboende voksen og SEK 12 per barn i alderen 0-17
år. Ved tre eller flere børn halveres dagpengene pr. barn.
Ved bolig uden madordning tildeles asylansøgeren SEK 71
pr. enlig voksen, SEK 61 pr. samboende voksen, SEK 37
pr. barn i alderen 0-3 år, SEK 43 pr. barn i alderen 4-10 år,
SEK 50 pr. barn i alderen 11-17 år. Ved tre eller flere børn
halveres dagpengene pr. barn. Udbetalingen af dagpenge
kan enten tilbageholdes eller reduceres, hvis asylansøge-
rens økonomiske omstændigheder forbedres samt hvis
asylansøgeren ikke samarbejder eller ligefrem forhindrer
Migrationsverkets behandling af asylansøgerens ansøg-
ning.
Anerkendte flygtninge
En asylansøger, hvis ansøgning om asyl imø-
dekommes, tildeles som regel permanent op-
holdstilladelse og har som udgangspunkt ret til
samme sociale ydelser som svenske statsborge-
re, herunder socialbidrag, boligbidrag og bør-
neydelser (barnbidrag). Foruden de kontant- og
sociale ydelser, som anerkendte flygtninge er
berettiget til på samme vilkår som gælder for
en svensk statsborger, kan anerkendte flygtnin-
ge også ansøge om såkaldt etableringsersätt-
ning, etableringstillägg og bostadsersättning.
Etableringsersättning ydes til anerkendte flygt-
ninge i alderen 20-65 år, som har en såkaldt
”etaberlingsplan” hos Arbetsförmedlingen, i op
til to år. Etaberlingstillägg ydes til anerkendte
flygtninge, som har et eller flere hjemmeboen-
de børn. Beløbet er på maks. SEK 4.500. Bost-
adsersätnning ydes til anerkendte flygtninge,
som bor alene i egen bolig og er på maks. SEK
3.900. Det noteres, at det ikke er muligt at
46
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0049.png
Hvis asylansøgeren har udgifter til særlige dokumenterede
behov, som ikke dækkes af dagpengene, kan asylansøgere
søge om tilskud.
modtage bostadsbidrag (som er den boligstøtte
der også ydes til svenske statsborgere, se ne-
denstående punkt om boligstøtte) og bostad-
sersättning samtidig.
Flygtninge har ret til at blive boende i den bolig
som Migrationsverket har tildelt dem, da de
ankom som asylansøgere, indtil den svenske
arbejdsformidling har fundet en ny bolig til
dem. Hvis flygtningen er i arbejde, er flygtnin-
gen selv ansvarlig for at finde ny bolig. Herud-
over gælder samme rettigheder til boligstøtte,
som gør sig gældende for svenske statsborgere.
Adgang til boligstøtte
Migrationsverket stiller bolig til rådighed for asylansøgere,
og asylansøgere kan ikke selv vælge, hvor i Sverige de vil
bo. Hvis asylansøgeren er i besiddelse af tilstrækkelige
økonomiske midler, eller hvis asylansøgeren vælger at bo
et andet sted end den bolig, som asylansøgeren tildeles af
Migrationsverket, forventes asylansøgeren selv at afholde
udgifter til bolig.
Adgang til skole
Hvis en asylansøger er i arbejde, har vedkommende mulig-
hed for at ansøge om boligstøtte, såfremt ansættelsesperio-
den er på mindst tre måneder og hvis asylansøgeren på
grund af arbejdet skal flytte til en by, hvor Migrationsver-
ket ikke kan tilbyde indkvartering. Boligstøtten udgør SEK
850 pr. måned pr. familie eller SEK 350 pr. måned pr. enlig
voksen.
Flygtninge og asylansøgere under 18 år har samme ret-
Flygtninge og asylansøgere har samme ret-
tigheder som svenske statsborgere under 18 år i Sverige og tigheder som svenske statsborgere under 18 år
47
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0050.png
Adgang til sundhedsydelser
har således ret til at gå i skole.
Asylansøgere er berettiget til akutte sundhedsydelser, her-
under tandlægebehandlinger, mod fremvisning af såkaldt
LMA-kort (Lagen om Mottagande av Asylsökande - asyl-
ansøgere tildeles et LMA-kort som kvittering på deres
asylansøgning). Der opkræves et gebyr på SEK 50 ved læ-
gebesøg (det bemærkes at svenske statsborgere betaler et
gebyr på mellem SEK 100-350 ved lægebesøg og maks.
SEK 1.100 pr. år), SEK 25 ved besøg af sygeplejerske eller
fysioterapeut og SEK 50 ved akutte tandbehandlinger.
Asylansøgere under 18 år har ret til gratis sundhedsydelser
på lige vilkår med svenske statsborgere under 18 år. Alle
asylansøgere tilbydes også en gratis helbredsundersøgelse
ved ankomst til Sverige. Asylansøgere kan ansøge om at få
dækket omkostninger ved lægebesøg, såfremt asylansøge-
ren har særlige dokumenterede behov. Hvis asylansøgere
har betalt mere end SEK 400 i løbet af seks måneder for
lægebesøg, receptpligtig medicin, sygetransport eller andre
behandlinger, har asylansøgeren mulighed for at søge om
tilskud til at dække alle beløb som overstiger SEK 400.
og har således ret til at gå i skole.
Anerkendte flygtninge, som har fået opholdstil-
ladelse, har som udgangspunkt samme ret-
tigheder og adgang til sundhedsydelser på
samme vilkår, som gælder for en svensk stats-
borger.
48
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0051.png
Tjekkiet
4
Adgang til sociale ydelser
Asylansøgere
Asylansøgere får en række sociale ydelser stillet til rådig-
hed indenfor flygtningecentrene, der overordnet dækker tre
områder:
Hjælp til tilpasning til de nye omgivelser
Hjælp til at facilitere de nødvendige ressourcer og ydelser
Effektiv og menneskelig støtte til den enkelte asylansøgers
udvikling
Desuden har asylansøgerne adgang til psykologer og andre
konsulenter, og de tilbydes en bred vifte af kulturelle og
sportslige aktiviteter, herunder workshops, børnehave og
adgang til sociale centre.
Adgang til boligstøtte
Der stilles gratis bolig til rådighed i asylcentrene, og om-
kostninger til kost og logi dækkes i det omfang, asylansø-
gerens indkomst ikke overstiger det specificerede beløb for
dagpenge.
Såfremt asylansøgeren vælger at bo uden for asylcentrene,
Anerkendte flygtninge
Når asylansøgeren har fået godkendt sin an-
søgning om asyl og således opnået status som
anerkendt flygtning, har pågældende ret til alle
sociale ydelser og rettigheder som tilbydes
tjekkiske statsborgere.
Som anerkendt flygtning får man ligeledes til-
bud om deltagelse i statens integrationsprogram
(SIP), der hjælper den enkelte til at optimere
integrationsprocessen gennem gratis sprogkur-
ser samt hjælp til at finde bolig og arbejde.
Såfremt man ikke har adgang til privat bolig, er
det muligt at søge om midlertidigt ophold i
asylcentrene i en periode op til 18 måneder.
Under visse omstændigheder kan denne perio-
de forlænges maksimum seks måneder. Flygt-
ningene har under dette ophold ret til at søge
49
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0052.png
forventes denne at afholde boligudgifter selv.
råd og assistance hos asylcentrenes ansatte.
Opholdet i asylcentret varetages med henblik
på at forbedre flygtningenes tjekkiske tale-
kundskaber samt at finde en lejlighed til den
enkelte flygtning, der stilles til rådighed af sta-
ten. Udgifter til møblering dækkes af flygtnin-
gene selv. Såfremt man vælger at søge privat
bolig, kan der søges om tilskud fra kommunen.
Flygtninge har adgang til folkeskole, gymnasi-
um samt videregående uddannelser på samme
niveau som tjekkiske statsborgere.
Adgang til skole
Adgang til sundhedsydelser
Der tilbydes gratis grundskole for børn samt adgang til de
nærmeste gymnasier. De sekundære og videregående ud-
dannelser tilbydes umiddelbart ikke, men såfremt asylan-
søgerens tidligere uddannelse godkendes, har denne ret til
at gå på den relevante uddannelse udenfor flygtningecen-
tret.
Gratis lægebehandling på lige fod med tjekkiske statsbor-
gere stilles til rådighed for alle asylansøgere, mens ansøg-
ningen behandles, såfremt man kan fremvise det på forhånd
udstedte ’Replacement Medical Insurance Policy Holder
Card’. Dette gælder uanset indkvartering i asylcentrerene
eller anden privat bolig.
Flygtninge har ret til de samme sundhedsydel-
ser som tjekkiske statsborgere. Inden for otte
dage efter godkendt asyl er flygtninge pålagt at
tegne en sundhedsforsikring hos selvvalgt for-
sikringsselskab.
50
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
4
Det
bemærkes, at de relevante tjekkiske myndigheder ikke direkte har bidraget til besvarelsen af de stillede spørgsmål, men alene henvist ambas-
saden til at basere sin besvarelse på allerede tilgængelige åbne kilder, hvilket ambassaden i Prag tilskriver en igangværende intern politisk debat om
flygtningespørgsmålet.
51
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0054.png
Tyskland
Adgang til sociale ydelser
Asylansøgere
Asylansøgere har ikke adgang til sociale ydelser på lige fod med
andre personer med bopæl i Tyskland, men modtager ydelser efter
loven om ydelser til asylansøgere (”Asylbewerberleistungsgesetz”).
Asylansøgere uden tilstrækkelige egne midler, der bor i et modta-
gelses- eller asylcenter, modtager naturalydelser til dækning af
mad, husly, varme, tøj, sundhedspleje samt brugs- og hushold-
ningsgenstande, sidstnævnte evt. til låns. Som hovedregel gælder,
at der efter tre måneder udbetales kontantydelser i stedet for natu-
ralydelser. Kan der ikke stilles f.eks. tøj til rådighed, udstedes der
værdibon’er til køb af tøj. Ansøgeren modtager derudover et pen-
gebeløb (”lommepenge”), til dækning af det sociokulturelle eksi-
stensminimum.
Asylansøgere, der medvirker til oplysning af sagen og som har op-
holdt sig retmæssigt i mere end 15 måneder i landet, vil efter 15
måneder modtage ydelser parallelle til sociallovgivningens kapitel
om socialhjælp.
Se skemaet nedenfor for det fulde omfang af natural- og kontant-
Anerkendte flygtninge
Der findes omtrent 50 forskellige former
for opholdstilladelse, der hver især beretti-
ger til sociale ydelser.
Personer med en humanitær opholdstilla-
delse og personer med anden varig eller
midlertidig opholdstilladelse er berettigede
til sociale ydelser efter sociallovgivningens
kapitler om socialhjælp (grundsikring for
ikke-arbejdssøgende) eller Hartz-IV
(grundsikring for arbejdssøgende), dvs. de
er ligestillet med tyske statsborgere, hvis
de ikke af sig selv kan tjene til livets op-
hold. Hertil er knyttet en række forudsæt-
ninger og udelukkelseskriterier.
52
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0055.png
ydelserne.
Ydelser til
asylansøgere,
jf. seneste
ændringer pr.
1.3.2015
Enlige, også
enlige for-
sørgere
Grundydelser til
sikring af det fysi-
ske eksistensmi-
nimum
(i reglen natural-
ydelser, hvis an-
søgeren bor i et
center eller anden
fælles facilitet.
Bor ansøgeren i
egen bolig, udbe-
tales ydelsen kon-
tant.)
216 €
Pengebeløb til
Ydelser
dækning af det
i alt pr.
sociokulturelle
måned
eksistensminimum
(kontantydelser)
143 €
359 €,
eller
ca.
2672
DKK
53
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0056.png
Ægtefælle el- 194 €
ler partner
129 €
Voksne i fa-
milien
174 €
113 €
Børn ml 15
og 17 år
198 €
85 €
Børn ml 7 og
14 år
157 €
92 €
Børn indtil 6
år
133 €
84 €
323 €,
eller
ca.
2404
DKK
287 €,
eller
ca.
2136
DKK
283 €,
eller
ca.
2106
DKK
249 €,
eller
ca.
1853
DKK
217 €,
eller
54
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0057.png
ca.
1615
DKK
Adgang til boligstøtte
Nej, asylansøgere er ikke berettiget til boligstøtte.
Retten til boligstøtte vurderes individuelt,
men flygtninge har i princippet ret hertil,
hvis forudsætningerne foreligger.
Ja, der er skolepligt for børn ml. det 6. og
18. livsår.
Adgang til skole
Ja, der er skolepligt for børn mellem det 6. og 18. livsår.
Adgang til sundhedsydelser
Ja, men i ikke i fuldt omfang:
Ja, flygtninge har ubegrænset adgang til
sundhedsvæsnet, men skal på lige fod med
Til behandling af akutte sygdomme og smerter ydes der medicinske andre borgere være optaget i en statslig sy-
og tandmedicinske ydelser inklusiv forsyning med medicin, forbin- geforsikring. Bidrag til forsikringen retter
dinger og lignende til helbredelse, til bedring eller lindring af syg-
sig efter indkomsten.
domme eller følger af sygdomme. Tandproteser ydes kun, hvor det-
te efter en individuel vurdering fra et medicinsk perspektiv ikke
kan vente.
Vordende mødre og kvinder i barselsseng modtager medicinsk og
plejende hjælp og behandling, hjælp fra jordemoder, medicin, for-
bindinger og andre lægemidler.
Der ydes ligeledes statsligt anbefalede vaccinationer og statsligt
påbudte, forebyggende undersøgelser.
55
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0058.png
Personer med særlige behov, herunder mindreårige samt ofre for
tortur, voldtægt og anden psykisk og fysisk vold kan modtage yder-
ligere medicinsk hjælp og støtte.
56
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0059.png
Østrig
5
Adgang til sociale ydelser
Asylansøgere
Anerkendte flygtninge
Asylansøgere har i henhold til grundforsørgelsesaftalens ar- Anerkendte flygtninge har samme adgang til
tikel 6 adgang til grundforsørgelsesydelser. Disse omfatter sociale ydelser som østrigere eller EU-borgere.
forplejning, indkvartering, lommepenge, om nødvendigt
gennemførelse af lægeundersøgelse ved modtagelse efter
bestemmelserne ifølge sundhedsmyndighederne, sygesik-
ring, i konkrete tilfælde sikring af nødvendig behandling
uden dækning fra den offentlige sygesikring, pleje, infor-
mation og rådgivning samt socialt tilsyn gennem egnet per-
sonale under involvering af tolke til udlændinges introduk-
tion til Østrig og frivillige tilbagerejse, dækning af trans-
portudgifter ved forflyttelser internt i Østrig, dækning af
kørselsudgifter og skolemateriale i forbindelse med skole-
gang, natural- eller pengeydelser til nødvendig beklædning,
dækning af begravelsesudgifter eller udgifter til hjemtrans-
port af afdøde, sikring af rådgivning og overtagelse af rej-
seudgifter samt starthjælp i forbindelse med frivillig tilba-
gerejse.
Grundforsørgelsesaftalens artikel 9 beskriver maksimalsat-
serne for o.a. ydelser.
57
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0060.png
Adgang til boligstøtte
Asylansøgere får i henhold til grundforsørgelsesaftalens ar-
tikel 6 indkvartering i egnet bolig med respekt for menne-
skeværdighed og under hensyntagen til familieenhed, prin-
cipielt stillet bolig til rådighed, hhv. finansiel udligning.
Anerkendte flygtninge har samme adgang til
boligstøtte som østrigere eller EU-borgere.
I de første fire måneder efter tilkendelse af
asylstatus har anerkendte flygtninge ret til
grundforsørgelse.
Asylansøgere og anerkendte flygtninge har ad-
gang til det østrigske skolesystem.
Asylansøgere, se også punkt 1, og anerkendte
flygtninge har adgang til sundhedsydelser på
lige fod med østrigere eller EU-borgere.
Adgang til skole
Adgang til sundhedsydelser
Asylansøgere og anerkendte flygtninge har adgang til det
østrigske skolesystem.
Asylansøgere, se også punkt 1, og anerkendte flygtninge
har adgang til sundhedsydelser på lige fod med østrigere el-
ler EU-borgere.
5
Det bemærkes, at den østrigske regering arbejder på en omstrukturering af asylvæsenet i løbet af 2015. Dette betyder bl.a., at modtagelse af asyl-
ansøgere ikke som hidtil skal ske i de to centrale modtagelsescentre, men decentralt ved såkaldte fordelingscentraler i forbundslandene, hvor flygt-
ninge indleder deres asylansøgninger. Desuden er der planer om et budget til starthjælp for anerkendte flygtninge i forbindelse med arbejds- og bo-
ligsøgning samt sprogkurser. Yderligere information herom kan findes på
http://www.parlament.gv.at/PAKT/VHG/XXV/ME/ME_00092/index.shtml
58
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om vilkår for henholdsvis asylansøgere og asylansøgere med opholdstilladelse, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1529691_0061.png
Slotsholmsgade
10
1216 København
K.
Telefon
8400
Telefax
7226
3393