Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Folketingets Europaudvalg har i brev af 6. februar 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 51 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Eva
Kjer Hansen (V).
5. marts 2015
Sagsnr. 2015 - 1022
Spørgsmål nr. 51:
”Ministeren bedes redegøre for, hvordan ministeriet afgør, hvorvidt en ny EU-
retsakt skal implementeres via lovgivning eller via bekendtgørelse”
Endeligt svar:
Om valg mellem lovgivning og bekendtgørelse generelt har Justitsministeriet op-
lyst følgende:
”Der findes ikke faste retningslinjer for, hvornår regler bør udstedes ved lov, og
hvornår bemyndigelse bør gives til administrationen med henblik på udstedelse af
regler ved bekendtgørelse. Der kan således heller ikke henvises til nærmere ret-
ningslinjer for, hvornår en ny EU-retsakt bør implementeres ved lov eller ved be-
kendtgørelse.
Det fremgår dog af Justitsministeriets Vejledning om Lovkvalitet (2005), pkt.
4.3.4., at det generelt om dette spørgsmål på den ene side kan fremhæves, at over-
ordnede og principielle retningslinjer inden for et givet retsområde bør fastlægges
af lovgivningsmagten og ikke af forvaltningen. På den anden side er der ofte væ-
sentlige behov for at overlade dele af regelfastsættelsen til administrationen. Her-
ved sikres det bl.a., at der hurtigt og smidigt kan foretages nødvendige løbende
ændringer og justeringer i regelgrundlaget, og at Folketinget fritages for at be-
handle detailspørgsmål uden principiel karakter, således at lovgivningsmagten har
mulighed for at foretage en grundig realitetsbehandling af de centrale spørgsmål.
Bemyndigelse til administrationen til at fastsætte regler i bekendtgørelsesform gi-
ves ved lov. Det fremgår af lovkvalitetsvejledningen, pkt. 4.3.4., at i det omfang,
der gives bemyndigelse til administrationen, bør selve bemyndigelsesbestemmelsen
være formuleret så præcist som muligt, ligesom lovforslaget skal indeholde fyldest-
gørende bemærkninger herom.”
Jeg kan supplerende oplyse, at det på Beskæftigelsesministeriets område i nogle til-
fælde vil være muligt at implementere et direktiv ved at bruge en allerede eksiste-
rende bemyndigelsesbestemmelse. Hvorvidt en ny EU-retsakt skal implementeres
via lovgivning eller via bekendtgørelse afgør ministeriet ved at vurdere bemyndi-