Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
1503907_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
Folketingets Europaudvalg har i brev af 6. februar 2015 stillet mig følgende spørgs-
mål 55 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Eva Kjer Hansen (V).
Spørgsmål 55
Ministeren bedes i forlængelse af besvarelsen af EUU alm. del spørgsmål 15 om
implementering af EU-retsakter forholde sig til, hvorvidt de oversendte lister skal
tages som udtryk for, at der de seneste 3 år ikke har fundet implementering sted via
bekendtgørelser?
I modsat fald bedes ministeren oversende en tilsvarende liste 1 og 2 for bekendtgø-
relser.
Svar
Besvarelsen af spørgsmål 15, EUU alm. del, kan ikke tages til udtryk for, at der de
seneste tre år ikke har fundet implementering af EU-regler sted ved bekendtgørel-
ser. Besvarelsen af spørgsmål 15 tog udgangspunkt i, at udvalget ønskede et over-
blik over de seneste tre års vedtagne love og bekendtgørelser, der var udstedt med
hjemmel i disse love, og som implementerede EU-direktiver.
Der er derfor udarbejdet en tilsvarende liste for bekendtgørelser, som er vedlagt
denne besvarelse som bilag. Listen indeholder alle bekendtgørelser, der hører under
Klima-, Energi- og Bygningsministeriets ressort, og som er udstedt i perioden februar
2012 til februar 2015. Listen indeholder desuden kun bekendtgørelser, hvor ændrin-
gen af en eksisterende bekendtgørelse eller udstedelsen af en ny bekendtgørelse i
den pågældende periode skyldes implementering af EU-direktiver. Listen er dannet
på baggrund af et udtræk af Retsinformation over bekendtgørelser med EU-noter.
EU-noterne er udtryk for, at bekendtgørelserne implementerer EU-retsakter.
For så vidt angår liste 2 henvises der til besvarelsen af EUU alm. del spørgsmål 15.
Da bekendtgørelser ikke ledsages af bemærkninger, har det ikke været muligt at
udarbejde en tilsvarende liste 2 over bekendtgørelser. Der er dog i liste 1 angivet,
om det pågældende direktiv er et totalharmoniseringsdirektiv eller et direktiv, der
indebærer minimumsharmonisering.
Derudover kan der generelt henvises til, at det er væsentligt for regeringen, at der
ved implementering af EU-retsakter ikke pålægges erhvervslivet unødvendige byr-
der, f.eks. i form af højere krav eller mål end nødvendigt.
Ministeren
5. marts 2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
Side 2
Regeringen har derfor igangsat en række initiativer, der skal sikre, at der ikke sker
uhensigtsmæssig indførelse af erhvervsøkonomiske byrder, der stiller dansk er-
hvervsliv ringere i konkurrencen med andre EU-lande. Regeringens nye
Vejledning
om erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger
medfører bl.a., at der skal udarbej-
des erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger for alle bekendtgørelser, der sen-
des i høring fra januar 2015. Konsekvensvurderingen skal udarbejdes, så den be-
skriver og kvantificerer konsekvenserne for danske virksomheder. Eventuel overop-
fyldelse af EU-retlige minimumsforpligtelser bør fremgå af konsekvensvurderingen.
Konsekvensanalysen skal vedlægges, når bekendtgørelsen sendes i høring. Jeg
kan i relation hertil desuden henvise til erhvervs- og vækstministerens besvarelse af
spørgsmål 59, EUU alm.del.
Med venlig hilsen
Rasmus Helveg Petersen