Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
1503937_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2015-1358
Den 5. marts 2015
Folketingets Europaudvalg har i brev af 6. februar 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 62 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Eva
Kjer Hansen (V).
Spørgsmål nr. 62 (alm. del)
Ministeren bedes i forlængelse af besvarelsen af EUU alm. del - spørgsmål
14 om implementering af EU-retsakter forholde sig til, hvorvidt de oversendte
lister skal tages som udtryk for, at der de seneste 3 år ikke har fundet
implementering sted via bekendtgørelser?
I modsat fald bedes ministeren oversende en tilsvarende liste 1 og 2 for
bekendtgørelser.
Svar
Besvarelsen af EUU alm. del spørgsmål 14 er ikke udtryk for, at der ikke de seneste
3 år har fundet implementering af EU-regler sted ved bekendtgørelser.
Besvarelsen af spørgsmål 14 tog udgangspunkt i, at udvalget ønskede et overblik
over vedtagne love i perioden og bekendtgørelser med hjemmel i disse love, som
implementerede EU-direktiver, der indebærer minimumsharmonisering.
En tilsvarende liste 1 for bekendtgørelser er derfor vedlagt. Listen indeholder alle
gældende bekendtgørelser på Miljøministeriets område, der er udstedt i 2012,
2013 og 2014, og som indeholder en EU-note om, at de implementerer EU-
retsakter.
For bekendtgørelser laves der ikke bemærkninger, som det er tilfældet for
lovforslag. Man kan derfor heller ikke til brug for en liste 2 læse i en
bekendtgørelses bemærkninger, om den er udtryk for overimplementering.
Som jeg oplyste i mit foreløbige svar på EUU alm. del spm. 14, har Miljøministeriet
ikke en samlet oversigt over, om de enkelte bekendtgørelser udgør
overimplementering eller ej, og den vil være vanskelig at udarbejde på en
overskuelig og retvisende måde – f. eks. fordi direktiver i nogle tilfælde alene
fastsætter overordnede bestemmelser og minimumsmål, som det er op til
medlemsstaterne nærmere at udmønte.
For så vidt angår liste 2 henvises der derfor dels til min besvarelse af EUU alm. del
spm. 14, der indeholder en oversigt over de lovforslag fra 2012-2014, hvori det i
forbindelse med implementeringen i dansk ret i lovforslagets bemærkninger har
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
været anført, om der ved den foreslåede implementering er tale om overopfyldelse.
Besvarelsen indeholder også oplysninger om, hvorvidt en hjemmel til
overimplementering er udnyttet ved udstedelse af administrative forskrifter.
Derudover har jeg ved mine svar på S326 og 329-331 fra 2014 overordnet vurderet,
om nogle af de mest centrale direktiver på Miljøministeriets område er
overimplementeret. Det drejer sig om vandramme-, habitat-, og nitratdirektivet,
der ikke vurderes overimplementeret og Seveso-direktivet, der vurderes
overimplementeret. En stor del af de bekendtgørelser, der fremgår af vedlagte
liste, implementerer netop disse direktiver.
Jeg kan derudover generelt oplyse, at det er væsentligt for regeringen, at der ved
implementering af EU-retsakter ikke pålægges erhvervslivet unødvendige byrder f.
eks. i form af højere krav eller mål end nødvendigt.
Regeringen har derfor gennemført en række initiativer, der skal sikre, at der ikke
sker uhensigtsmæssig indførelse af erhvervsøkonomiske byrder, der stiller dansk
erhvervsliv ringere i konkurrencen med andre EU-lande.
Hidtil er det kun væsentlige administrative konsekvenser for erhvervslivet af ny
regulering, der er blevet kvantificeret, mens øvrige erhvervsøkonomiske
konsekvenser alene er blevet beskrevet kvalitativt.
For at styrke konsekvensvurderingerne af ny regulering, og som opfølgning på
Aftale om en vækstpakke 2014, har regeringen den 3. februar 2015 offentliggjort
en
Vejledning om erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger.
Vejledningen kan
findes på Erhvervs- og Vækstministeriets hjemmeside, ligesom den ændrede
praksis vil blive omtalt i den kommende skrivelse om lovtekniske emner fra
Justitsministeriet.
Den nye vejledning medfører, at ministerierne fremover skal udarbejde en
erhvervsøkonomisk
konsekvensvurdering, hvori
alle
væsentlige
(dvs.
administrative byrder over 4 mio. kr. årligt og øvrige efterlevelsesomkostninger
over 10 mio. kr. årligt) erhvervsøkonomiske omkostninger eller lettelser for
virksomhederne kvantificeres. Kravet om konsekvensvurdering, herunder kravet
om kvantificering af omkostninger, gælder både EU-regulering, implementering af
EU-lovgivning, love og bekendtgørelser.
Det fremgår ligeledes af vejledningen, at en eventuel overopfyldelse af EU-retlige
minimumsforpligtelser bør fremgå af konsekvensvurderingerne af såvel lovforslag
som bekendtgørelser.
For at sikre gennemsigtighed i forhold til Folketinget og interessenter i fx
erhvervslivet skal konsekvensvurderingerne udarbejdes og offentliggøres på et
tidligt tidspunkt i lovprocessen.
Den nye vejledning medfører for bekendtgørelser, at der fremover skal udarbejdes
erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger for alle bekendtgørelser, der sendes i
høring fra januar 2015. Konsekvensvurderingen skal udarbejdes, så den beskriver
og kvantificerer konsekvenserne for danske virksomheder. Eventuel overopfyldelse
af EU-retlige minimumsforpligtelser bør fremgå af konsekvensvurderingen.
Konsekvensanalysen skal vedlægges, når bekendtgørelsen sendes i høring.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kirsten Brosbøl
/
Paolo Perotti
3