Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
1426858_0001.png
Notat
Vandrende arbejdstageres rettigheder under Uddannelses- og
Forskningsministeriets ressort
I det følgende gennemgås vandrende EU- og EØS-arbejdstageres og -selvstændige
erhvervsdrivendes rettigheder i forhold til ydelser, der hører under Uddannelses-
og Forskningsministeriets ressort, herunder foretages en gennemgang af regler,
omfang og omkostninger for perioden 2008-2013
1
.
1. EU-retten uddannelse og uddannelsesstøtte
1.1. Grundlæggende EU-regler
Danmark er med sit medlemskab af EU bundet af en række EU-bestemmelser, der
har betydning for vandrende arbejdstageres og selvstændige erhvervsdrivendes ret
til uddannelsesstøtte:
Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF)
Artikel 18 (Forbud mod forskelsbehandling på grundlag af nationalitet)
Artikel 20 (Indførelse af unionsborgerskab, herunder unionsborgeres ret-
tigheder)
Artikel 21 (Unionsborgernes ret til fri bevægelighed og ophold)
Artikel 45 (Arbejdskraftens ret til fri bevægelighed og ophold)
Artikel 49 (Unionsborgeres ret til frit at etablere sig på en anden medlems-
stats område)
26. november 2014
6. november 201
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
1680 5408
Ref.-nr.
14/019761-04
Der er tale om en opdatering af notat af 4. marts 2014, EUU, Alm. del, Bilag 308, om
vandrendes arbejdstageres rettigheder under Uddannelses- og Forskningsministeriets res-
sort. Notatets struktur er tilpasset den nye affattelse af reglerne om SU til udenlandske
statsborgere, jf. kapitel 1 i SU-bekendtgørelsen, nr. 792 af 25. juni 2014. Notatet er endvidere
opdateret dels i forhold til de nye materielle regler om særlig tilknytning til Danmark ved
ansøgning om SU til uddannelse i udlandet, som opfølgning på en række domme fra EU-
Domstolen, dels de nye regler om ret til befordringsrabat/Ungdomskort til alle, der er opta-
get på en SU-berettigende videregående uddannelse. Endelig indeholder notatet det endelige
tal for støttens omfang og omkostninger for 2013. For 2012 er tildelt SU-stipendium til EU-
/EØS-borgere ændret. Dette skyldes blandt andet, at statsborgere fra Schweiz nu indgår
sammen med EU-/EØS-statsborgere. Endvidere er SU-stipendium til EU-arbejdstagere
ændret, hvilket blandt andet skyldes, at for modtagere, der er blevet tildelt støtte efter flere
årsager i løbet af en uddannelse, er støtten i en måned kategoriseret efter den sidste årsags-
angivelse inden denne måned. I notat af 4. marts 2014, EUU, Alm. del, Bilag 308, blev støt-
temodtageren sat under den første ligestillingsårsag på uddannelsen, også selv om der sene-
re på denne uddannelse var blevet angivet en anden ligestillingsårsag.
1
Side
1/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1426858_0002.png
Forordning 492/2011 om arbejdskraftens frie bevægelighed i EU, hvoraf det
bl.a. følger, at vandrende EU- EØS-arbejdstagere har ret til samme sociale for-
dele som danske arbejdstagere.
Direktiv 2004/38/EF af 29. april 2004 om unionsborgeres og deres familie-
medlemmers ret til at færdes og opholde sig frit på medlemsstaternes område
(opholdsdirektivet).
1.2. EU-rettens regler om ret til uddannelse og uddannelsesstøtte
EU-rettens regler om unionsborgerskab og om forbud mod forskelsbehandling på
grundlag af nationalitet medfører, at EU- og EØS-statsborgere har samme ret som
danske statsborgere til at søge ind på og tage en uddannelse i Danmark, uanset om
de er vandrende arbejdstagere/selvstændige erhvervsdrivende eller ikke er er-
hvervsaktive.
Det følger imidlertid af opholdsdirektivets artikel 24, at medlemsstaterne ikke er
forpligtet til at yde studiestøtte i form af stipendier eller lån til andre personer end
arbejdstagere, selvstændige erhvervsdrivende og personer, der har bevaret denne
status, samt deres familiemedlemmer, forud for erhvervelse af ret til tidsubegræn-
set ophold.
Danmark har på den baggrund fastsat regler om, at uddannelsessøgende EU- og
EØS-statsborgere, der ikke er erhvervsaktive i Danmark, og deres familiemedlem-
mer først har ret til SU til uddannelse i Danmark og i udlandet, når de har tidsube-
grænset opholdstilladelse, hvilket vil sige efter 5 års sammenhængende ophold i
Danmark, jf. SU-bekendtgørelsens § 3.
1.3. Vandrende arbejdstagere og selvstændige erhvervsdrivende
Personer, der i medfør af EU-retten har status som vandrende arbejdstagere eller
selvstændige erhvervsdrivende har adgang til samme sociale ydelser, herunder
statens uddannelsesstøtte (SU) og statens voksenuddannelsesstøtte (SVU), som
danske statsborgere.
Det beror altid på en konkret vurdering af det udøvede arbejde, om en uddannel-
sessøgende har status som arbejdstager eller selvstændig erhvervsdrivende i EU-
rettens forstand. For så vidt angår arbejdstagere er det afgørende, at der er tale om
faktisk og reel beskæftigelse. Ved denne vurdering lægges der bl.a. vægt på, at den
pågældende præsterer ydelser mod vederlag for en anden og efter dennes anvisnin-
ger, og at der ikke er tale om beskæftigelse, der fremstår som et rent marginalt sup-
plement. På baggrund af domspraksis fra EU-Domstolen er 10-12 timers ugentlig
erhvervsarbejde som udgangspunkt tilstrækkeligt for, at en person kan betragtes
som arbejdstager. Der kan ikke ved vurderingen af, om en person kan anses som
værende arbejdstager, fastsættes en nedre grænse for, hvor længe arbejdsforholdet
skal have varet.
1.4. Eksport af sociale ydelser
EU-retten stiller krav om eksportabilitet af ydelser, der har karakter af social sik-
ring
2
som for eksempel pension, efterløn og familieydelser. SU betragtes imidlertid
ikke efter EU-retten som en social sikringsydelse, hvorfor SU ikke er omfattet af
2
Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet
Kravet følger af forordning 883/2004 om koordination af sociale sikringsordninger.
Side
2/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1426858_0003.png
kravet om eksportabilitet. Der er således ikke efter EU-retten krav om, at medlems-
landene giver uddannelsessøgende ret til at medbringe studiestøtte til en uddan-
nelse i en anden medlemsstat.
Det følger imidlertid af EU-retten, at et medlemsland – når det har valgt at give
studiestøtte til uddannelse i udlandet – skal sikre, at tildelingen heraf sker i over-
ensstemmelse med EU-retten. Det vil bl.a. sige, at tildelingen ikke må udgøre en
ubegrundet restriktion for den ret til fri bevægelighed og ophold som alle unions-
borgere har ret til i medfør af TEUF artikel 21 samt, at der ikke må ske forskelsbe-
handling på baggrund af nationalitet af indenlandske arbejdstagere i forhold til
andre EU- eller EØS-statsborgere, der er erhvervsaktive i medlemsstaten.
2. Danske regler om statens uddannelsesstøtte (SU)
2.1. Hvem har ret til SU?
Alle danske statsborgere, der opfylder de grundlæggende støttebetingelser, er be-
rettigede til SU, jf. SU-bekendtgørelsens § 1. EU- og EØS-statsborgere og deres
familiemedlemmer er berettiget til SU efter regler fastsat i overensstemmelse med
EU-retten, jf. SU-bekendtgørelsens §§ 2-8
3
. Alle uddannelsessøgende er berettiget
til SU, hvis de har andet særligt tilhørsforhold til Danmark, jf. SU-
bekendtgørelsens § 9.
2.2. Ret til SU til uddannelse i Danmark og udlandet
Udenlandske statsborgere, der har ret til SU til uddannelse i Danmark og i udlan-
det efter EU-rettens regler, jf. SU-bekendtgørelsens §§ 2-8, omfatter:
EU- eller EØS-statsborgere,
der
o
er arbejdstagere eller selvstændige erhvervsdrivende i Danmark
eller
o
tidligere har været arbejdstagere eller selvstændige erhvervsdrivende i
Danmark, og hvor der er indholdsmæssig og tidsmæssig sammenhæng
mellem arbejdet i Danmark og den uddannelse, der søges SU til,
eller
o
har været arbejdstagere eller selvstændige erhvervsdrivende i Danmark,
men har behov for omskoling som følge af ufrivillig arbejdsløshed.
Direkte efterkommere
af en EU-eller EØS-statsborger eller dennes ægte-
fælle eller registrerede partner, der er
o
bosat i Danmark og enten bor hos eller har boet i Danmark sammen med
en af forældrene i en periode, hvor denne forælder har været arbejdstager
eller selvstændig erhvervsdrivende i Danmark,
eller
o
forsørget af den forælder, der er arbejdstager eller selvstændig erhvervs-
drivende, frem til uddannelsens start.
Ægtefælle/registreret partner
til en EU-eller EØS-statsborger, der er ar-
bejdstager eller selvstændig erhvervsdrivende i Danmark og bor eller har boet
sammen med partneren, mens denne er/var arbejdstager i Danmark.
Slægtninge i opadstigende linje
til en EU-eller EØS-statsborger eller den-
nes ægtefælle eller registrerede partner, der er arbejdstager eller selvstændig
erhvervsdrivende i Danmark, og bor hos og forsørges af denne.
Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet
3
SU-bekendtgørelsen, nr. 792 af 25. juni 2014.
Side
3/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1426858_0004.png
EU/EØS-statsborger, der umiddelbart før ansøgningstidspunktet har haft
sammenhængende registreret
ophold i Danmark i mindst 5 år.
2.3. Særligt om SU til uddannelse i udlandet
Det er alene danske statsborgere og udenlandske statsborgere, som har ret til SU på
baggrund af EU-retten, der kan få SU til en hel uddannelse i udlandet. Det følger
dog af SU-lovens § 2 c, at SU til uddannelse i udlandet endvidere er betinget af, at
den uddannelsessøgende har særlig tilknytning til Danmark.
Efter SU-bekendtgørelsens § 2, stk. 3, § 4, stk. 2, § 5, stk. 3, og § 6, stk. 3, stilles der
krav om, at den uddannelsessøgende har tilknytning til Danmark i form af
2 års sammenhængende ophold i Danmark inden for de sidste 10 år forud for
ansøgningstidspunktet,
skolegang i Danmark i en betydelig periode,
nær kontakt til familiemedlemmer i Danmark i en betydelig periode,
betydelige økonomiske bånd til Danmark,
arbejde i Danmark i et vist omfang i en betydelig periode, eller
danskkundskaber i kombination med et af ovenstående kriterier.
Bortset fra reglen om 2 års ophold i Danmark er ovennævnte regler fastsat på bag-
grund af EU-Domstolens dom i de forenede sager C-523/11, Prinz, og C-585/11,
Seeberger.
For familiemedlemmer til EU- eller EØS-statsborgere, der er grænsegængere; det
vil sige at EU- eller EØS-statsborgeren er bosat i udlandet og arbejdstager i Dan-
mark, gælder imidlertid et særligt tilknytningskrav, hvorefter grænsegængeren skal
have været arbejdstager eller selvstændig erhvervsdrivende i Danmark i mindst 5
år, før familiemedlemmet får ret til SU til uddannelse i udlandet. Reglen fremgår af
SU-bekendtgørelsens § 1, stk. 3, § 4, stk. 4, § 5, stk. 4, og § 6, stk. 4, og er fastsat på
baggrund af EU-Domstolens dom i sag C-20/12, Giersch.
Det skal bemærkes, at uddannelsessøgende, der har ret til SU, fordi de selv er ar-
bejdstagere eller selvstændige erhvervsdrivende i Danmark, i mange tilfælde vil
fortabe retten til SU, hvis de ophører med at være arbejdstagere i Danmark, fordi
de flytter til udlandet for at følge uddannelse der.
Uddannelsessøgende, der har ret til SU til uddannelse i udlandet, har mulighed for
at søge om udlandsstipendium og udlandsstudielån til hel eller delvis dækning af
studieafgiften på en uddannelse i udlandet enten i forbindelse med et studieophold
som led i en dansk videregående uddannelse eller i forbindelse med en hel uddan-
nelse i udlandet på kandidatniveau.
2.4. Ret til SU alene til uddannelse i Danmark
Udenlandske statsborgere, der har ret til SU til uddannelse i Danmark efter SU-
bekendtgørelsens § 9, omfatter:
Uddannelsessøgende, der tilhører det danske mindretal i Sydslesvig.
Uddannelsessøgende, der den 6. marts 1946 var eller inden for de sidste 10 år
før denne dato som islandske statsborgere, har været bosat i Danmark.
Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet
Side
4/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1426858_0005.png
Uddannelsessøgende, der er omfattet af § 2, stk. 2 og 3, i lov om integration af
udlændinge i Danmark (integrationsloven).
Uddannelsessøgende, der ved indrejsen i Danmark ikke var fyldt 20 år og
sammen med deres forældre har taget fast ophold i Danmark og fortsat har
bopæl her.
Uddannelsessøgende, der umiddelbart før ansøgningstidspunktet har haft
sammenhængende registreret ophold i Danmark i mindst 2 år og samtidig
umiddelbart før ansøgningstidspunktet har været gift med eller været i regi-
streret partnerskab med en dansk statsborger i mindst 2 år og fortsat er det.
Uddannelsessøgende, der umiddelbart før påbegyndelsen af den uddannelse,
der søges støtte til, har haft sammenhængende registreret ophold i Danmark i
mindst 2 år med mindst 30 timers erhvervsarbejde ugentligt.
Uddannelsessøgende, der umiddelbart før ansøgningstidspunktet har haft
sammenhængende registreret ophold i Danmark i mindst 5 år, når de ikke har
taget ophold i Danmark med henblik på uddannelse.
Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet
Uddannelsessøgende, der har ret til SU, fordi de opfylder en af betingelserne i SU-
bekendtgørelsens § 9, kan dog også samtidig være vandrende arbejdstagere eller i
familie med en arbejdstager i Danmark. Det kan for eksempel være en person, der
både opfylder betingelsen om indrejse i Danmark før det fyldte 20. år og betingel-
sen om at være vandrende arbejdstager.
2.5. Hvilke ydelser gives til uddannelsessøgende, der har ret til SU
SU består af stipendium, studielån og slutlån, hvor studielån kun gives sammen
med stipendiet.
Sammen med stipendium eller slutlån kan der gives følgende supplerende ydelser:
Supplerende studielån til alle forsørgere.
Supplerende stipendium som tillæg til enlige forsørgere.
Supplerende stipendium som tillæg til forsørgere, der bor sammen med en SU-
modtager eller modtager af uddannelseshjælp.
Supplerende stipendium (handicaptillæg) til uddannelsessøgende, der på
grund af en varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse har meget betydeli-
ge begrænsninger i evnen til at påtage sig erhvervsarbejde.
Supplerende stipendium til dækning af undervisningsafgift eller deltagerafgift,
f.eks. til almen voksenuddannelse, hf-enkeltfagsundervisning og enkeltfags-
studentereksamen.
Det skal bemærkes, at staten primært har udgifter til stipendieydelser, da lån, slut-
lån og supplerende lån til forsørgere skal betales tilbage til staten.
Endelig har uddannelsessøgende, der er optaget på en SU-berettigende uddannel-
se, også ret til at søge om befordringsrabat og -godtgørelse efter lov om befor-
dringsrabat til studerende ved videregående uddannelser og har herunder ret til
Ungdomskort.
Side
5/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1426858_0006.png
2.6. Vandrende arbejdstageres brug af ydelser efter SU-loven
Som følge af dommen i sag C-46/12, L.N., af 21. januar 2013 er praksis ændret så-
ledes, at EU- og EØS-borgere, der indrejser til Danmark med det hovedformål at
studere, har ret til SU, hvis de samtidig har status som vandrende arbejdstagere.
Dommen betyder således, at EU- og EØS-statsborgere, der har arbejde ved siden af
studierne kan have adgang til SU på samme vilkår som danske statsborgere. Som
omtalt ovenfor er det normalt en betingelse, at der har været tale om beskæftigelse i
minimum 10-12 timer ugentligt
4
Den ændrede praksis har – som forventet – betydet en markant stigning i antallet
af godkendte ansøgninger fra EU- og EØS-statsborgere, der har ret til SU, fordi de
er vandrende arbejdstagere i Danmark. Som det fremgår af
Aftale om reform af
SU-systemet og rammerne for studiegennemførelse,
har regeringen indarbejdet et
skøn for merudgifterne til SU på 200 mio. kr. efter tilbageløb svarende til ca. 390
mio. kr. i bevilling på finansloven for de kommende finanslove. Som det fremgår
nedenfor (tabel 3) var de samlede udgifter til SU til vandrende arbejdstagere, der
var i beskæftigelse under deres uddannelse, i alt 94 mio. kr. i 2013 før tilbageløb,
hvilket er en stigning på 76 mio. kr. fra 18 mio. kr. i 2012 mio. kr. før tilbageløb.
Nedenfor følger tabeller, der dels viser antallet af støttemodtagere, herunder uden-
landske statsborgere, der har modtaget stipendium i perioden 2008-2013, dels
antallet af udenlandske støttemodtagere fordelt efter ligestillingsårsag.
Tabel 1: SU-støttemodtagere
2008
2009
2010
2011
2012
Fordeling i
2013 2013
%
100
6,2
3,7
2,5
1,0
0,0
Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet
--------------------------------- antal -----------------------------------
Alle støttemodtagere
Ligestillede støttemodtagere uden DK statsborgerskab
1
Tredjelande
EU- og EØS-lande samt Schweiz
1 2
- Heraf EU-11
Uoplyst statsborgerskab
315.200 334.100 364.300 393.400 421.700 449.900
15.102
9.997
5.098
1.039
7
16.822
11.034
5.780
1.187
8
18.862
12.226
6.626
1.372
10
20.769
13.368
7.391
1.701
10
23.365
14.995
8.357
2.129
13
27.927
16.502
11.419
4.350
6
1) Oplysningerne afviger som følge af en teknisk opdatering fra en tidligere opgørelse i notat af 4.
marts 2014, EUU, Alm. del, Bilag 308.
2) Schweiziske statsborgere er via aftaler også omfattet af EU-retten vedr. studiestøtte. I notat af 4.
marts 2014, EUU, Alm. del, Bilag 308 indgik Schweiz ikke sammen med EU- og EØS-lande.
Den tidligere praksis var, at en ansøger skulle være indrejst og have varig status som
vandrende arbejdstager mindst 10 uger før tidspunktet for ansøgning til en videregående
uddannelse og fastholde denne status frem til studiestart (4�½-8 måneder efter indrejse) og
under studierne.
4
Side
6/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1426858_0007.png
Tabel 2: Tildelt SU-stipendium
2008
2009
2010
2011
2012
2013
Fordeling i
2013
%
100,0
6,5
3,9
2,6
0,9
0,0
-------------------------------- mio. kr. -------------------------------
Tildelt SU-stipendium
Ligestillede støttemodtagere uden DK statsborgerskab
Tredjelande
EU- og EØS-lande samt Schweiz
1 2
- Heraf EU-11
Uoplyst statsborgerskab
1
10.860
548
345
202
42
0
11.944
648
412
236
48
0
13.704
781
496
285
60
0
15.269
879
558
321
70
0
17.091
1.022
646
376
89
1
18.585
1.213
730
482
164
0
1) Oplysningerne afviger som følge af en teknisk opdatering fra en tidligere opgørelse i notat af 4.
marts 2014, EUU, Alm. del, Bilag 308.
2) Schweiziske statsborgere er via aftaler også omfattet af EU-retten vedr. studiestøtte. I notat af 4.
marts 2014, EUU, Alm. del, Bilag 308 indgik Schweiz ikke sammen med EU- og EØS-lande.
Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet
Side
7/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1426858_0008.png
Tabel 3: SU tildelt til borgere fra EU- og EØS samt Schweiz fordelt efter
ligestillingsårsag
(ligestilling efter EU-reglerne om ligestilling af vandrende ar-
bejdstager er markeret med gråt)
2008
2009
2010
2011
2012
Fordeling i
2013 procent 2013
%
100
---------------------------- mio. kr. ------------------------
Tildelt stipendium til borgere fra EU-, EØS samt Schweiz
Ligestillingsårsag
SU-bekendtgørelsens § 9
3
30 timer/uge i 2 år
5 års fast ophold
Integrationslov
Islændinge bosat før 1946
Sydslesviger
Under 20 år ved indrejsen m. forældre
Ægteskab med dansker
SU-bekendtgørelsens § 2-8
4
EU arbejdstager
EU barn m.fl. (direkte efterkommer), bosat i DK
EU barn m.fl. (direkte efterkommer), ikke bosat i DK
EU forælder m.fl. (slægtning i opstigende linje)
EU kontinuitet
EU omskoling
EU ægtefælle
EU 5 års ophold
Gamle ligestillingsårsager
5
5
1
0
0
2
0
4
18
103
8
2
1
0
4
1
6
26
77
11
2
1
1
4
1
9
35
48
14
3
1
1
4
1
11
45
26
18
4
1
1
3
0
14
63
14
94
4
1
1
3
0
15
79
7
3
9
2
0
22
23
8
6
18
2
0
33
41
11
10
28
3
0
43
75
14
13
35
3
0
51
99
14
15
39
4
0
60
122
16
15
38
4
0
66
139
18
2
202
236
285
321
376
482
3,1
7,9
0,8
0,0
13,7
28,8
3,7
Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet
19,5
0,8
0,2
0,2
0,6
0,0
3,1
16,4
1,5
Anm.: En rabatmodtager, der har modtaget støtte med forskellige ligestillingsårsag for hver uddannelse
tælles med hvert sted, men kun en gang i totalen. For modtagere, der er blevet tildelt støtte efter flere
årsager i løbet af en uddannelse, er støtten i en måned kategoriseret efter den sidste årsagsangivelse
inden denne måned.
1) Antallet af modtagere i rækken afviger som følge af en teknisk opdatering marginalt fra tidligere
opgørelse sendt til notat af 4. marts 2014, EUU, Alm. del, Bilag 308. Schweiz indgik ikke sammen
med EU- og EØS-borgere i notat af 4. marts 2014, EUU, Alm. del, Bilag 308 blev støttemodtageren
sat under den første ligestillingsårsag på uddannelsen, også selv om der senere på denne uddannelse
var blevet angivet en anden ligestillingsårsag.
2) Schweiziske statsborgere er via aftaler også omfattet af EU-retten vedr. studiestøtte.
3) Tidligere SU-bekendtgørelsens § 66.
4) Tidligere SU-bekendtgørelsens § 67.
5)
Ligestillingsårsager anvendt inden regelændringer i 2006, hvor dele af EU’s opholdsdirektiv samti-
dig blev implementeret i SU-loven.
I 2012 modtog i alt ca. 42.800 studerende på de videregående uddannelser befor-
dringsrabat
5
. Heraf var 1,8 pct. statsborgere fra EU/EØS-lande.
5
I notat af 4. marts 2014, EUU, Alm. del, Bilag 308 indgik ikke oplysninger om befordringsrabat i 2012.
I notat af 4. marts 2014, EUU, Alm. del, Bilag 308 indgik angiveligt oplysninger om befordringsrabat i
videregående uddannelser i 2013. Grundlaget for disse oplysninger er dog ikke kendt.
Side
8/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1426858_0009.png
3. Danske regler om Statens Voksenuddannelsesstøtte (SVU)
3.1. Hvem kan få SVU?
SVU gives efter § 2 i SVU-loven
6
§ til uddannelsessøgende, der er beskæftiget uden
offentligt tilskud som lønmodtagere eller selvstændige erhvervsdrivende. Det er
herudover en betingelse, at den uddannelsessøgende for at få SVU skal være til-
meldt folkeregisteret i Danmark eller være dansk statsborger eller i henhold til
international overenskomst (EU-retten eller EØS-aftalen) have ret til SVU på lige
fod med danske statsborgere.
For at få SVU til uddannelse på folkeskoleniveau og gymnasial uddannelse (lovens
kapitel 3) er det en betingelse, at den uddannelsessøgende har været i beskæftigelse
hos nuværende arbejdsgiver i mindst 26 uger, umiddelbart før uddannelsen begyn-
der. Er den uddannelsessøgende sæsonarbejder, løsarbejder eller vikar, kan de 26
uger hos samme arbejdsgiver optjenes over en periode på 2 år. Kravet om beskæfti-
gelse kan alene opfyldes ved beskæftigelse på en arbejdsplads i Danmark.
For at få SVU til videregående uddannelser (lovens kapitel 4) er det en betingelse,
at den uddannelsessøgende er beskæftiget. Den uddannelsessøgende skal herud-
over inden for en periode på 5 år, før uddannelsen begynder, have været i beskæfti-
gelse svarende til mindst 3 års fuldtidsbeskæftigelse. Er den uddannelsessøgende
deltidsbeskæftiget, dog svarende til mindst 2 års fuldtidsbeskæftigelse. Også be-
skæftigelse i udlandet kan indgå i dette krav om forudgående beskæftigelse
7
.
For uddannelsessøgende, der er i beskæftigelse som lønmodtagere, er det yderlige-
re en betingelse, at lønmodtageren træffer aftale med sin nuværende arbejdsgiver
om orlov til deltagelse i uddannelse, mens lønmodtageren er i uopsagt stilling.
På denne baggrund vil de EU- og EØS-statsborgere, der har ret til SVU, samtidig
opfylde betingelserne for at kunne betragtes som vandrende arbejdstagere eller
selvstændige erhvervsdrivende efter EU-retten.
3.2. Hvad gives SVU til?
Efter lovens § 12 gives SVU som tilskud til dækning af den uddannelsessøgendes
leveomkostninger for en periode, der svarer til den normerede uddannelsestid.
SVU til heltidsuddannelse udgør et beløb pr. uge svarende til 80 pct. af arbejdsløs-
hedsdagpengenes højeste beløb, jf. § 47 i lov om arbejdsløshedsforsikring mv. Ved
deltidsuddannelse nedsættes SVU forholdsmæssigt, jf. lovens § 13. Herudover kan
børne- og undervisningsministeren efter lovens § 7 fastsætte nærmere regler om, at
staten yder tilskud til hel eller delvis dækning af deltagerbetaling til beskæftigede
uddannelsessøgende, der modtager SVU til uddannelse på folkeskoleniveau og til
gymnasial uddannelse. Efter bekendtgørelsens § 14
8
ydes SVU til deltagerbetaling
svarende til den faktiske deltagerbetaling. Der gives kun SVU til uddannelse i
Danmark.
Jf. bekendtgørelse af lov nr. 364 af 9. april 2014 om statens voksenuddannelsesstøtte
Et udkast til lovforslag, der harmoniserer kravet til den forudgående beskæftigelse har den
3. oktober 2014været sendt i høring. Med forslaget den uddannelsessøgende uanset hvilken
uddannelse, der søges om SVU til have været i beskæftigelse i mindst 26 uger hos nuværende
arbejdsgiver inden uddannelse med SVU.
8
Jf. bekendtgørelse nr. 917 af 3. juli 2013 om statens voksenuddannelsesstøtte
6
7
Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet
Side
9/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1426858_0010.png
3.3. Vandrende arbejdstageres brug af ydelser efter SVU-loven
Tabel 4: Statens voksenuddannelsesstøtte (SVU) i almene og videregå-
ende uddannelser samt heraf ydet til EU-/EØS-borgere og statsborgere
fra EU-11
2008
SVU-modtagere
Alle almen uddannelse
Statsborgerskab:
Tredjelande
Danmark
Uoplyst
EU- og EØS-lande samt Schweiz
-heraf EU-11
Alle videregående uddannelse
Statsborgerskab:
Tredjelande
Danmark
EU- og EØS-lande samt Schweiz
-heraf EU-11
Almen og videregående udd. i alt
2
-heraf EU-/EØS-lande samt Schweiz
-heraf EU-11
Tildelt SVU
Alle almen uddannelse
Statsborgerskab:
Tredjelande
Danmark
EU- og EØS-lande samt Schweiz
-heraf EU-11
Alle videregående uddannelse
Statsborgerskab:
Tredjelande
Danmark
EU- og EØS-lande samt Schweiz
-heraf EU-11
Almen og videregående udd. i alt
1
-heraf EU-/EØS-lande samt Schweiz
-heraf EU-11
1
277
4
0
351
9
1
2
324
5
1
521
18
5
2
378
7
1
686
26
8
2
363
5
1
550
17
7
1
295
4
0
344
8
2
1
285
5
1
321
7
2
7
57
5
1
281
12
165
13
4
332
16
264
19
7
387
12
157
12
6
370
4
36
4
2
300
3
25
2
1
292
69
29
9.210
121
18
13.934
821
96
62
13.347
203
26
22.126
980
221
69
17.809
313
30
25.164
955
228
71
23.094
369
41
29.058
895
309
53
16.862
227
19
21.213
645
255
55
16.747
274
34
20.107
498
122
409
3.470
-
702
79
9.360
537
7.208
2
778
195
13.612
448
5.894
-
642
198
18.191
435
4.568
-
526
268
23.534
406
3.253
-
419
236
17.142
244
2.565
-
224
88
17.076
2009
2010
2011
2012
2013
------------------------ antal ---------------------------------
4.581
8.525
6.984
5.529
4.078
3.033
Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet
------------------------ mio. kr. -----------------------
190
299
181
44
29
Anm.: I tabellen indgår schweiziske statsborgere sammen med statsborgere fra EU- og EØS-lande. I
visse tilfælde kan schweiziske statsborgere få SVU jf. EU-retten. I notat af 4. marts 2014, EUU,
Alm. del, Bilag 308 indgik Schweiz under tredjelande.
Side
10/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1426858_0011.png
1)
Enkelte SVU-modtagere har fået støtte både i almen og videregående uddannelser i løbet af året.
De indgår begge steder, men kun en gang under almen- og videregående uddannelse i alt.
Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet
Side
11/11