Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
B 39
Offentligt
1507738_0001.png
Bilag til besvarelse af spørgsmål nr. 2 til B39
Bilag 1: Oversigt over lovforslag vedtaget indenfor de seneste 5 år på dyrevelfærdsområdet, som implementerer EU-
lovgivning
1. Lovforslag vedtaget de seneste
Folketingsår Lovforslag
2009/10
L 182, forslag til lov
om ændring af lov
om hold af
slagtekyllinger
2010/11
L 138, forslag til lov
om ændring af lov
om dyreforsøg og
lov om kloning og
genmodificering af
dyr m.v.
fem år, som implementerer EU-direktiver på dyrevelfærdsområdet
Vedtaget
Direktiv(er)
3. juni 2010
Rådets direktiv 2007/43/EF af 28. juni 2007 om minimumsforskrifter for
beskyttelse af
slagtekyllinger, EU-Tidende 2007, nr. L 182, side 19 ff.
1. juni 2011
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/15/EF af 27. februar 2003
om ændring af Rådets direktiv 76/768/EØF om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om kosmetiske midler, EF-Tidende 2003, nr.
L 66, side 26-35, og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/63/EU
af 22. september 2010 om beskyttelse af dyr, der anvendes til
videnskabelige formål, EU-Tidende 2010, nr. L 276, side 33-79.
I forbindelse med forsøgsdyrsdirektivets ikrafttrædelse notificerede
Danmark visse strengere nationale regler, jf. direktivets artikel 2. Fx
overstiger direktivets definition af ”betydeligt belastende”, hvad der er
tilladt at udsætte dyr for af smerte i Danmark, fx tillader vi i Danmark som
udgangspunkt ikke døden som endepunkt. Et andet eksempel er at
Dyreforsøgstilsynet i Danmark kan afslå at give tilladelse til dyreforsøg,
såfremt forsøget ikke skønnes at være til væsentlig gavn.
Side
1
af
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507738_0002.png
Bilag til besvarelse af spørgsmål nr. 2 til B39
2. Love på dyrevelfærdsområdet, hvori det er anført, at et EU-direktiv, der indebærer minimumsharmonisering,
overopfyldes, jf. lovkvalitetsvejledningen
Folketingsår Lovforslag Vedtaget EU-krav
DK-krav, der går videre
Rent DK krav i forhold til
end et EU-krav på
direktivets
samme område
anvendelsesområde
2009/2010
L 182,
3. juni
Rådets direktiv 2007/43/EF Lov nr. 714 af 25. juni
Lov nr. 714 af 25. juni
forslag til
2010
om minimumsforskrifter for 2010 om ændring af lov om 2010 om ændring af lov om
lov om
beskyttelse af
slagtekyllinger
slagtekyllinger
ændring af
slagtekyllinger.
lov om hold
Nr. 4 i ændringsloven (§ 7
Nr. 5. i ændringsloven:
af
Artikel 3, nr. 5:
b, stk. 3 i loven):
Udover kravene i § 9, stk.
slagtekyllin
Når kriterierne i bilag V er
Hvis den maksimale
3 er det i bekendtgørelsens
ger
opfyldt, kan
belægningsgrad i et hus
§ 9, stk. 4 fastsat, at
medlemsstaterne tillade, at øges til mere end 40 kg
Justitsministeren kan
den maksimale
levende vægt pr. m2
fastsætte nærmere regler
belægningsgrad, der er
friareal, må den
om tilsyn på slagteriet.
omhandlet i stk. 4, øges
gennemsnitlige
Disse regler er fastsat i
med højst 3 kg/m2.
belægningsgrad i det
bekendtgørelse nr. 757 af
Bem.: Denne bestemmelse
pågældende hus på intet
23. juni 2010 og er på
betyder, at
tidspunkt overstige 40 kg
nogle punkter mere
medlemsstaterne kan
levende vægt pr. m2
vidtgående end direktivets
tillade en belægningsgrad
friareal. Den
krav.
på op til 42 kg/m2.
gennemsnitlige
belægningsgrad i det
Bilag II, nr. 1, andet afsnit:
enkelte hus måles som den
Ejeren eller den, der har
gennemsnitlige
dyrene i sin varetægt,
belægningsgrad for det
angiver det nøjagtige tal og aktuelle hold og de to
oplyser den kompetente
forudgående hold
myndighed om eventuelle
slagtekyllinger i det enkelte
ændringer i anvendelsen af hus.
belægningsgraden mindst
Nr. 9 (§ 13, stk. 2, 3. pkt.):
15 dage før, flokken sættes [..]Hvis producenten
ind i bedriftsenheden.
tidligere har opfyldt
betingelserne for at forøge
Bilag III, 1. Dødelighed,
belægningsgraden til mere
1.1:
end 39 kg levende vægt pr.
Ved en belægningsgrad på
m2 friareal, finder § 7 b,
Side
2
af
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507738_0003.png
Bilag til besvarelse af spørgsmål nr. 2 til B39
over 33 kg/ m2 skal den
dokumentation, der
ledsager flokken, indeholde
den daglige
dødelighedsrate og den
kumulative daglige
dødelighedsrate, beregnet
af ejeren eller den, der har
dyrene i sin varetægt, samt
kyllingernes hybridform
eller race
Bilag III, 2:
I forbindelse med den
kontrol, der udføres i
henhold til forordning (EF)
nr. 854/2004, skal
embedsdyrlægen evaluere
resultaterne af inspektionen
efter slagtning med henblik
på at identificere eventuelle
andre tegn på dårlige
velfærdsforhold, såsom
abnorme niveauer for
kontaktdermatitis,
parasitisme og systemiske
sygdomme […]
stk. 1, nr. 1, dog ikke
anvendelse.
Nr. 4 i ændringsloven (§ 7
c, stk. 1 i loven):
Anvendelse af den
maksimale belægningsgrad
efter §§ 7 a og 7 b skal
anmeldes til
fødevareregionen på det
sted, hvor bedriften ligger.
Anmeldelsen skal indgives
senest 3 uger før
belægningsgraden forøges.
Nr. 5 i ændringsloven (§ 9,
stk. 1 i loven):
Ved indlevering af
slagtekyllinger til et
fjerkræslagteri skal
producenten sikre, at
kyllingerne er ledsaget af
oplysninger om afstamning
eller race, den daglige
dødelighed og den samlede
dødelighed […]
Bem.: De krævede
oplysninger skal ledsage
kyllingerne uanset
belægningsgraden.
Nr. 5 (§ 9, stk. 2):
Tilstanden af trædepuder
og fjerdragt på de
slagtekyllinger, der bliver
indleveret på slagteriet,
skal overvåges løbende på
embedsdyrlægens ansvar.
Side
3
af
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507738_0004.png
Bilag til besvarelse af spørgsmål nr. 2 til B39
Herudover skal
embedsdyrlægen i
forbindelse med den
kontrol, der udføres efter
reglerne om den offentlige
kontrol af animalske
produkter til konsum,
evaluere resultaterne af
inspektionen efter slagtning
med henblik på at
identificere eventuelle
andre tegn på
velfærdsproblemer.
Bem.: Det specifikke krav
om løbende overvågning af
trædepuder og fjerdragt er
mere vidtgående end
direktivets krav.
Lov om hold af malkekvæg
og afkom af malkekvæg, jf.
lovbekendtgørelse nr. 470
af 15. maj 2014.
§ 28, stk. 1 og 2:
Stk. 1.
Kalve skal opholde
sig sammen med koen i en
enkelt-kælvningsboks i
mindst 12 timer efter
fødslen. Hvis en kælvning
har fundet sted på græs, jf.
§ 27, stk. 1, 2. pkt., gælder
dette dog ikke, hvis kalven
har adgang til koen i
mindst 12 timer efter
fødslen og koen og kalven
har adgang til et areal, der
har en sådan størrelse og
beskaffenhed, at de kan
2009/2010
L 84,
forslag til
lov om hold
af
malkekvæg
og afkom
af
malkekvæg
(de dele,
der
vedrører
kalve, da
EU-
direktivet
omhandler
disse)
29. april
2010
Rådets direktiv
2008/119/EF om
fastsættelse af mindstekrav
med hensyn til beskyttelse
af kalve (kodificeret
udgave)
Bilag 1, pkt. 15:
Kalve skal have råmælk
snarest muligt efter fødslen
og i hvert fald inden for de
første seks timer.
Lov om hold af malkekvæg
og afkom af malkekvæg, jf.
lovbekendtgørelse nr. 470
af 15. maj 2014
§ 6, stk. 1:
Anvendelse af stødgivende
elektriske aggregater til at
styre kreaturers adfærd er
ikke tilladt.
§ 12:
Der skal på bedriften være
en behandlingsfacilitet, som
gør det muligt at løfte
bagben på kreaturer ved
hjælp af mekaniske
hjælpemidler.
§ 13, stk. 3:
Side
4
af
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507738_0005.png
Bilag til besvarelse af spørgsmål nr. 2 til B39
færdes uforstyrret.
Stk.
2. kalven og koen kan
adskilles tidligere end
anført i stk. 1, hvis en
dyrlæge har
vurderet, at koens eller
kalvens helbred eller
adfærd kræver, at de
holdes isoleret for at blive
behandlet.
I varme perioder skal alle
kreaturer på
afgræsningsarealer have
mulighed for at få skygge
eller have adgang til stald
§ 20, stk. 1:
Gangarealer i stalde,
herunder gangarealet
mellem sengebåserækker,
skal være indrettet således,
at der er tilstrækkelig
mulighed for, at kalve
uhindret kan vende sig og
passere hinanden.
§ 21, stk. 1:
I sengebåsestalde skal der
være mindst én sengebås
pr. kalv.
§ 22, stk. 1:
Der skal være mindst én
tværgang for hver 15.
sengebås i stalde med flere
end tre rækker sengebåse.
Der skal være mindst én
tværgang for hver 20.
sengebås i stalde med to
eller tre rækker sengebåse.
Hvis en række af
sengebåsestøder op mod
en væg, skal der være en
tværgang efter højst syv
sengebåse.
§ 30:
Fuldspaltegulv må ikke
Side
5
af
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507738_0006.png
Bilag til besvarelse af spørgsmål nr. 2 til B39
anvendes i stalde med
ungdyr.
§ 34:
Ved produktion af
slagtekalve skal der være
et modtageafsnit for
nyankomne kalve, hvor det
sikres, at kalvene er sunde
og raske, før de indsættes i
besætningen.
Loven indeholder en række
bemyndigelser, som
ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri har
udnyttet til for kalve af
malkekvæg i visse tilfælde
at fravige forbuddet om
stødgivende elektriske
aggregater, og til at
fastsætte regler om
indeklima, lys, indretning
og størrelse af hvileareal,
herunder i sengebåse,
bredden af gangarealer og
tværgange i
sengebåsestalde, adgang til
foder samt adgang til at
udføre hudpleje. Reglerne
findes i bekendtgørelse nr.
756 af 23. juni 2010om
hold af malkekvæg og
afkom af malkekvæg
Side
6
af
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507738_0007.png
Bilag til besvarelse af spørgsmål nr. 2 til B39
2013/2014
L 88,
forslag til
lov on
ændring af
lov om
indendørs
hold
af drægtige
søer og
gylte
23. januar
2014
Rådets direktiv
2008/120/EF om
fastsættelse af
mindstekrav med hensyn til
beskyttelse af svin
(kodificeret udgave).
Artikel 3, stk. 4:
Medlemsstaterne sikrer, at
søer og gylte holdes i flok
fra fire uger efter løbning til
en uge før det forventede
faringstidspunkt.
Lov om indendørs hold af
gylte, goldsøer og drægtige
søer, jf. lovbekendtgørelse
nr. 255 af 8.marts 2013,
som ændret ved lov nr. 83
af 28. januar 2014
§ 5, stk. 1 og 2:
Stk. 1.
Søer skal fra
fravænning og indtil 4 uger
efter løbning være
løsgående i
løsdriftssystemer i større
eller mindre grupper.
Tilsvarende gælder for
gylte fra indsættelse i stald
eller staldafsnit med
henblik på løbning og indtil
4 uger efter løbning.
Stk. 2.
Søer og gylte skal
senest 4 uger efter løbning
og indtil 7 dage før
forventet faring være
løsgående i
løsdriftssystemer i større
eller mindre grupper.
Side
7
af
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507738_0008.png
Bilag til besvarelse af spørgsmål nr. 2 til B39
3. Administrative forskrifter, der er udstedt med hjemmel i lov, hvor den administrative forskrift indebærer en
overopfyldelse af et direktiv, og hjemlen til dette er anført i lov på dyrevelfærdsområdet
Bekendtgørelsesnummer og titel
Bemærkninger
Bekendtgørelse nr. 757 af 23/06/2010 om hold af
Hjemmelslov: Lov om hold af slagtekyllinger. Bekendtgørelsen
slagtekyllinger og rugeægsproduktion
indeholder regler om driftsledelse, tilsyn m.v., lysintensitet og
støjniveau. Bekendtgørelsen indeholder desuden regler om
næbtrimning, rengøring, lysprogram, tilsyn på slagteri, kontrol,
redegørelse m.v. for hold af slagtekyllinger samt regler om
strøelse, ventilation og klimastyring, næbtrimning, amputation
af tæer, kam og sporer og brug af fjerpilningshæmmende
midler for rugeægsproduktion.
Bekendtgørelse nr. 756 af 23/06/2010 om hold af malkekvæg
og afkom af malkekvæg
Hjemmelslov: Lov om hold af malkekvæg og afkom af
malkekvæg. Bekendtgørelsens indhold er for så vidt angår kalve
beskrevet i bilag 1, punkt 2. Desuden indeholder
bekendtgørelsen rene nationale regler om voksent malkekvæg
og ungdyr over 6 måneder. Disse er beskrevet i bilag 2.
4. Administrative forskrifter, der supplerer en forordning
Bekendtgørelsesnummer og titel
Bekendtgørelse nr. 135 af 14. februar 2014 om slagtning og
aflivning af dyr
Bemærkninger
I dansk ret suppleres Rådets Forordning nr. 1099/2009 af 24.
september 2009 om beskyttelse af dyr på aflivningstidspunktet
af bekendtgørelse om slagtning og aflivning af dyr, senest
bekendtgørelse nr. 135 af 14. februar 2014 om slagtning og
aflivning af dyr.
Med bekendtgørelse om slagtning og aflivning af dyr har vi i
Danmark, i forbindelse med at forordningen fik virkning,
bibeholdt enkelte nationale regler, der var gældende før 1.
januar 2013, og som har til formål at sikre en mere omfattende
dyrebeskyttelse på aflivningstidspunktet. Reglerne omfatter:
regler for slagtning og aflivning af dyr uden for slagterier
regler for slagtning af dyr efter religiøse ritualer.
Med bekendtgørelsen blev endvidere med virkning fra 17.
februar 2014 indført et forbud mod slagtning af dyr efter
religiøse ritualer uden forudgående bedøvelse. Forbuddet går
Side
8
af
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507738_0009.png
Bilag til besvarelse af spørgsmål nr. 2 til B39
videre end forordningen, idet forordningen tillader slagtning
efter religiøse ritualer uden forudgående bedøvelse forudsat at
dette finder sted på et slagteri.
Side
9
af
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507738_0010.png
Bilag til besvarelse af spørgsmål nr. 2 til B39
Bilag 2: Oversigt over rene nationale regler på dyrevelfærdsområdet for de seneste 5 år
Rene nationale regler for de seneste 5 år (januar 2010 til nu) på dyrevelfærdsområdet for landbrugsdyr
Regler ophængt i bekendtgørelse af lov nr. 476 af 15. maj 2014 om hold af slagtekalkuner
Lov/bekendtgørelse
Indhold
Bemærkninger
Lov nr. 91 af 9. februar 2011 om hold af
Regler om fysiske forhold på bedriften,
Lovforslaget byggede på en rapport
slagtekalkuner
foder og drikkevand samt tilsyn mv.
afgivet i maj 2010 af justitsministeriets
arbejdsgruppe om slagtefjerkræ. Med
lovforslaget blev der for første gang lavet
en samlet regulering som er særligt rettet
mod kalkuners velfærd. Lovforslaget var
et supplement til den øvrige
dyrevelfærdslovgivning herunder de mere
generelle regler i dyreværnsloven.
Reglerne i loven finder anvendelse på
bedrifter med slagtekalkuner der holdes til
erhvervsmæssigt formål.
Bekendtgørelse nr. 658 af 11. juni 2011
Regler om fysiske forhold på bedriften
Udmønter bemyndigelser i
om hold af slagtekalkuner
samt næbtrimning og håndtering.
dyreværnsloven og navnlig lov om hold af
slagtekalkuner. Bekendtgørelsen finder
anvendelse på bedrifter med
slagtekalkuner, der holdes med henblik på
slagtning til brug for konsum.
Regler ophængt i bekendtgørelse af lov nr. 473 af 15. maj 2014 om dyreværnsloven
Bekendtgørelse
Indhold
Bemærkninger
Kapitel 2 i Bekendtgørelse nr. 1207 af 14.
Krav om uddannelse m.v. af personer, der Udmønter bemyndigelser i lov om hold af
december 2012 om uddannelse m.v. af
er beskæftiget i minkfarme.
dyr og dyreværnsloven.
personer, der er beskæftiget i minkfarme,
Uddannelseskravet retter sig mod den
samt uddannelse af personer, der fører
eller de fysiske personer der har det
direkte tilsyn med aflivning af pelsdyr i
daglige ansvar for driften af en minkfarm.
pelsdyrfarme
Bekendtgørelse nr. 1471 af 15. december
Krav om at pattegrise gives
Udmønter bemyndigelse i
2010 om ændring af bekendtgørelse om
smertebehandling i forbindelse med
dyreværnsloven. Tidligere kunne
halekupering og kastration
kastration inden for dyrets 2.-7. levedøgn. kastration af pattegrise inden for dyrets
2.-7. levedøgn foregå uden
smertebehandling.
Bekendtgørelse nr. 1449 af 14. december
Krav om at det samlede antal sygestier
Udmønter bemyndigelse i
2010 om ændring af bekendtgørelse om
skal udgøre mindst 2,5 pct. af det
dyreværnsloven. Sikrer et tilstrækkeligt
Side
10
af
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507738_0011.png
Bilag til besvarelse af spørgsmål nr. 2 til B39
beskyttelse af svin
samlede antal indendørs stipladser til
løsgående drægtige søer.
For anlæg, der er taget i brug før 1.
januar 2011, finder bekendtgørelsen først
anvendelse fra 1. januar 2021.
Bekendtgørelsen fastsætter regler om
egenkontrol med dyrevelfærd i
landbrugsbesætninger.
Bekendtgørelsen indeholder krav om, at
der i stalde med kalve altid skal være en
ledig plads i sygeboks, krav om tilkaldelse
af dyrlæge, krav om at lejearealet skal
være tørt og blødt, krav om at kalves
suttebehov dækkes og krav om at kalve
ikke må sondefodres.
Bekendtgørelsen indfører et forbud mod
brændemærkning af heste.
Bekendtgørelsen indfører krav om hylde
og rør i minks miljø.
antal sygestier i en besætning.
Bekendtgørelse nr.763 af 24. juni 2010
om egenkontrol med dyrevelfærd
Bekendtgørelse nr. 769 af 23. juni 2010
om ændring af bekendtgørelse om
beskyttelse af kalve
Udmønter bemyndigelse i
dyreværnsloven.
Udmønter bemyndigelse i
dyreværnsloven.
Bekendtgørelse nr. 125 af 2. februar 2010
om forbud mod brændemærkning af heste
Bekendtgørelse nr. 856 af 27. juni 2010
om ændring af bekendtgørelse om
beskyttelse af pelsdyr
Regler ophængt i bekendtgørelse af lov
Lov
Lov nr. 520 af 26. maj 2010 om hold af
malkekvæg og afkom af malkekvæg
Udmønter bemyndigelse i
dyreværnsloven.
Udmønter bemyndigelse i
dyreværnsloven.
Bekendtgørelse nr. 756 af 23. maj 2010
om hold af malkekvæg og afkom af
nr. 470 af 15. maj 2014 om hold af malkekvæg og afkom af malkekvæg
Indhold
Bemærkninger
Regler om kalve er beskrevet i bilag 1,
Formålet med lovforslaget var at
punkt 2.
gennemføre en samlet regulering, der var
Der er nationale regler for voksent
særlig rettet mod malkekvægs velfærd.
malkekvæg og ungdyr over 6 mdr. Disse
Loven indeholder en række mindstekrav
regler vedrører fysiske forhold på
til hold af malkekvæg og afkom af
bedriften, kloveftersyn, kælvning m.v.
malkekvæg og udgør et supplement til
den øvrige dyrevelfærdslovgivning,
herunder de mere generelle regler i
dyreværnsloven. Reglerne betød et
markant løft for dyrevelfærden på
bedrifter med hold af malkekvæg.
Loven er suppleret af bekendtgørelse nr.
756 af 23. maj 2010 om hold af
malkekvæg og afkom af malkekvæg
Regler om kalve er beskrevet i bilag 1,
Supplerer reglerne i lov om hold af
malkekvæg og afkom af malkekvæg.
Side
11
af
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507738_0012.png
Bilag til besvarelse af spørgsmål nr. 2 til B39
malkekvæg.
punkt 2. Der er nationale regler for
voksent malkekvæg og ungdyr over 6
mdr. Disse regler vedrører fysiske forhold
på bedriften, kælvning m.v.
nr. 469 af 15. maj 2014 om forbud mod hold af ræve
Indhold
Bemærkninger
Den oprindelige lov indeholdt en
Ophævelse af betyder, at forbudet mod
revisionsbestemmelse. Formålet med
hold af ræve opretholdes for en hver form
revisionsbestemmelsen var at afvente en
for landbrugsmæssigt og andet
udtalelse fra Det Dyreetiske Råd om jagt,
erhvervsmæssigt rævehold samt at hold
således at folketinget kunne tage stilling
af ræve med henblik på enhver form for
til om hold af ræve til træning af hunde til træning af hunde til gravjagt eller andre
gravjagt skulle være tillladt efter den 31.
jagtmæssige formål er forbudt. Lovens §
december 2016, hvor udfasningsperioden
4 indeholder en overgangsbestemmelse.
for hold af ræve udløber. Denne
lovændring ophæver
revisionsbestemmelsen.
Regler ophængt i bekendtgørelse af lov nr. 468 af 15. maj 2014 om hold af slagtekyllinger
Lov
Indhold
Bemærkninger
§ 1, stk. 5 i lov nr. 714 af 25. juni 2010
De nationale regler omhandler tilsyn på
Loven er suppleret af bekendtgørelse nr.
om ændring af lov hold af slagtekyllinger
slagteri og er beskrevet i bilag 1, punkt 2, 757 af 23/06/2010 om hold af
kolonnen ”Rent DK krav i forhold til
slagtekyllinger og rugeægsproduktion.
direktivets anvendelsesområde”.
Regler ophængt i bekendtgørelse af lov nr. 466 af 15. maj 2014 om hold af dyr
Lov
Indhold
Bemærkninger
§1, stk. 1 i lov nr. 603 af 14. juni 2011
Bemyndigelse til, at ministeren kan
Lovforslaget tager for det første sigte på
om ændring af lov om hold af dyr
fastsætte regler om op- og nedrykning i
at fastsætte, hvordan overskridelse af
rådgivningskategori for besætninger med
grænseværdier for dødelighed og
sundhedsrådgivningsaftale.
antibiotikaforbrug skal indgå i
kontrolkonceptet for obligatorisk
sundhedsrådgivning og således have
betydning for, hvilken rådgivningskategori
en besætning placeres i. Dette indebærer
en udvidelse af den nuværende ordning,
hvor kun bøder og domme for
overtrædelse af visse regler på
Regler ophængt i bekendtgørelse af lov
Lov
§1, nr. 2 i lov nr. 378 af 15. april 2014
om ændring af lov om forbud mod hold af
ræve
Side
12
af
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507738_0013.png
Bilag til besvarelse af spørgsmål nr. 2 til B39
dyrevelfærds- og dyresundhedsområdet
er afgørende for placering i de forskellige
rådgivningskategorier.
Bemyndigelse til, at ministeren kan
Det var i første omgang hensigten at
fastsætte regler om uddannelseskrav til
anvende bemyndigelsen til at
personer, som er beskæftiget med
imødekomme et konstateret behov for
landbrugsmæssigt hold af pelsdyr.
øget fokus på dyresundhed, dyrevelfærd,
-adfærd og -håndtering i de danske
minkfarme ved at indføre obligatorisk
uddannelse for personer, der er ansvarlige
for landbrugsmæssigt hold af mink.
Samtidig sikredes det, at der
administrativt vil kunne fastsættes regler
om uddannelseskrav til andre personer,
som er beskæftiget med pelsdyrhold, hvis
der måtte opstå behov herfor.
Obligatorisk sundhedsrådgivning mm.
Udmønter veterinærforliget fra 2008.
Hjemmel til at udstede regler om
obligatorisk sundhedsrådgivning.
Bekendtgørelsen omhandler
Krav om rådgivning om dyrevelfærd og
sundhedsrådgivningsaftaler i
audit af den besætningsansvarliges
svinebesætninger inkl. rådgivning om
egenkontrol med dyrevelfærd blev indført
dyrevelfærd og audit af den
med bekendtgørelse nr. 787 af 25. juni
besætningsansvarliges egenkontrol med
2010 om sundhedsrådgivningsaftaler for
dyrevelfærd.
svinebesætninger.
Bekendtgørelsen omhandler
Krav om rådgivning om dyrevelfærd og
sundhedsrådgivningsaftaler i
audit af den besætningsansvarliges
kvægbesætninger inkl. rådgivning om
egenkontrol med dyrevelfærd blev indført
dyrevelfærd og audit af den
med bekendtgørelse nr. 786 af 25. juni
besætningsansvarliges egenkontrol med
2010 om sundhedsrådgivningsaftaler for
dyrevelfærd.
kvægbesætninger.
Se under ”Regler ophængt i bekendtgørelse af lov nr. 473 af 15. maj 2014 om
dyreværnsloven” ovenfor.
§1, stk. 1 i lov nr. 1544 af 21. december
2010 om ændring af lov om hold af dyr
Lov nr. 401 af 21. april 2010 om ændring
af lov om dyrlæger og lov om hold af dyr
Bekendtgørelse nr. 534 af 27. maj 2014
om sundhedsrådgivningsaftaler for
svinebesætninger
Bekendtgørelse nr. 534 af 26. januar
2014 om sundhedsrådgivningsaftaler for
kvægbesætninger
Kapitel 2 i Bekendtgørelse nr. 1207 af 14.
december 2012 om uddannelse m.v. af
personer, der er beskæftiget i minkfarme,
samt uddannelse af personer, der fører
direkte tilsyn med aflivning af pelsdyr i
pelsdyrfarme
Bekendtgørelse nr. 261 af 30. marts 2011
Bekendtgørelsen omhandler
Side
13
af
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507738_0014.png
Bilag til besvarelse af spørgsmål nr. 2 til B39
om obligatorisk sundhedsrådgivning i
minkfarme
sundhedsrådgivningsaftaler i minkfarme.
Rådgivningsbesøgets indhold omfatter
emner af dyrevelfærdsmæssig betydning
bl.a. kriterier for syge og tilskadekomne
dyr og vurdering af omfanget af bidsår og
bidmærker.
Side
14
af
14