Mange tak for det.
Forslaget til folketingsbeslutning, B 75, vedrører vederlag til ministre, og det foreslås, at den nuværende midlertidige nedsættelse af ministervederlaget på 5 pct.
gøres varig, og at det sker med virkning fra den 1.
januar 2016.
Regeringen er enig i, og det tror jeg også gælder et stort flertal i Folketinget, at den nuværende reduktion af ministervederlaget skal videreføres, og derfor har regeringen også fremsat ikke et beslutningsforslag, men et egentligt lovforslag om, at reduktionen i ministervederlaget forlænges til også at gælde i årene 2016, 2017, 2018 og 2019.
Baggrunden for den midlertidige videreførelse er, at der på baggrund af en aftale mellem regeringen, Venstre, Konservative Folkeparti og SF om udmøntning af politiske aftaler om en mere tidssvarende og gennemsigtig vederlæggelse til politikere er nedsat en kommission.
Og den såkaldte Vederlagskommission skal analysere hele området, så der opnås en helhedsvurdering af vederlæggelsen til denne type politikere.
Vederlagskommissionen har således til opgave at foretage en analyse af den samlede vederlæggelse af borgmestre, regionsrådsformænd, folketingsmedlemmer og ministre.
I det analysearbejde skal kommissionen se på alle elementer af vederlæggelsen, herunder vederlag, godtgørelser og pensionsforhold.
Vederlagskommissionen skal på baggrund af analysearbejdet komme med anbefalinger til et mere enkelt og et mere gennemsigtigt system, der også tager højde for den indbyrdes sammenhæng mellem vilkårene for de forskellige typer af politikererhverv.
Det igangsatte arbejde, der foretages i Vederlagskommissionen, skal ifølge kommissoriet være færdigt inden udgangen af 2015, og først når de anbefalinger fra Vederlagskommissionen foreligger, vil regeringen tage stilling til, hvordan den fremadrettede samlede vederlæggelse til bl.a.
ministre skal være, og derfor kan regeringen ikke støtte det fremsatte beslutningsforslag.