Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
KOM (2013) 0920 Bilag 10
Offentligt
NOTAT
EU & Internationalt
J.nr. 2015-2343
Ref. masch
Den 14. april 2015
REVIDERET GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
til
FOLKETINGETS
EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag til direktiv om nedbringelse af nationale
emissioner af visse luftforurenende stoffer og om en ændring af
direktiv 2003/35/EF
(nyt NEC direktiv (National Emissions Ceilings Directive))
KOM(2013) 920
Revideret notat
1) Resumé
Formålet med direktivforslaget er at mindske luftforureningens skadevirkninger
på sundhed og miljø i EU og at implementere kravene i den reviderede Gøteborg-
protokol fra maj 2012. Direktivet opstiller nationale reduktionsmål for 2020 for
kvælstofoxider (NO
x
), svovloxider (SO
2
), ammoniak (NH
3
), små partikler (PM
2,5
)
og flygtige organiske stoffer (NMVOC), samt yderligere reduktionsmål for 2030
for de samme stoffer samt metan (CH
4
). Forslaget til 2020-målene er en
implementering af de tilsvarende reduktionsmål i den reviderede Gøteborg-
protokol fra 2012, mens forslaget til 2030 målene går videre end Gøteborg-
forpligtelserne. Kommissionen har i januar 2015 fremlagt opdaterede
reduktionsmål i 2030 for 5 ud af 6 stoffer. Metan er ikke genberegnet.
Forslaget vil have en positiv virkning på beskyttelsesniveauet, og kan få
lovgivningsmæssige konsekvenser.
I henhold til Kommissionens konsekvensvurdering vil reduktionsmålene frem
mod 2020 ikke få yderligere økonomiske konsekvenser for EU, da disse er fastsat
ud fra medlemslandenes egne basisfremskrivninger af gældende lovgivning og
politiske aftaler. Kommissionen har for sit oprindelige forslag estimeret en
samlet meromkostning til overholdelse af de skærpede reduktionsmål i 2030 på
3.3 mia. EUR for hele EU.
Kommissionen vurderer, at den samlede eksterne omkostning forbundet med det
oprindelige forslag, herunder bl.a. skader på afgrøder, tabt arbejdsfortjeneste og
andre sundhedsmæssige omkostninger, reduceres med 40 mia. EUR frem mod
2030 på EU-plan. Regeringen vurderer, at Kommissionens forslag til 2020 mål
sandsynligvis kan nås uden yderligere danske tiltag eller regulering. Regeringen
vurderer endvidere, at Danmarks opfyldelse af Kommissionens forslag til 2030
mål skønnes at medføre væsentlige samfundsøkonomiske omkostninger på
omkring 5,1 mia. kr. pr. år. Af disse skønnes metan at udgøre langt størstedelen
(ca. 3,9 mia. kr. om året), ligesom SO2 skønnes at bidrage væsentligt (ca. 500
mio. kr. pr. år). Omvendt vurderes forslaget at have væsentlige positive gevinster
for miljø, sundhed og klima.
Disse vurderes at beløbe sig til nationale gevinster på i alt omkring 789 mio. kr.
pr. år. Forslaget skønnes at medføre statsfinansielle konsekvenser i form af et
mindreprovenu på ca. 75 mio. kr. om året. Forslaget skønnes at medføre
væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser, idet de samlede omkostninger for
erhvervet forventes at være 3,2 mia. kr. om året i 2030, hvoraf indsatsen for
metan og ammoniak skønnes at udgøre 2,8 mia. kr. om året, som vedrører