NOTAT
26. februar 2014
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaud-
valg om en forordning om et europæisk arbejdsfor-
midlingsnet, arbejdstageres adgang til mobiltjene-
ster og øget integrering af arbejdsmarkederne.
KOM(2014) 6 endelig
1. Resumé
EU-Kommissionen har den 17. januar 2014 fremsat forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om et europæisk arbejdsformidlingsnet, ar-
bejdstageres adgang til mobiltjenester og øget integration af arbejdsmarkederne
(EURES)(KOM(2014)6). Formålet med EU-Kommissionens forslag til forordnin-
gen er at styrke EURES-netværkets bidrag til EU’s samlede beskæftigelsesstrategi.
Forordningen skal danne lovgrundlag for en reform af det eksisterende EURES-
samarbejde med øget fokus på konkret arbejdsformidling på tværs af grænser i EU,
muligheder for udvidelse af netværket og styrkelse af IT-værktøjerne. Det skal bl.a.
ske gennem en omorganisering af EURES-netværkets struktur og organer, åbning
af adgangen for andre aktører til at levere EURES-ydelser, præcisering af ydelser-
ne til jobsøgere og arbejdsgivere, samt endelig en markant fokus på forbedringer
af IT-værktøjerne, dvs. den europæiske EURES-portal.
Forslaget vurderes ikke at give anledning til ændringer i gældende dansk lovgiv-
ning.
2. Baggrund
EU-Kommissionen har ved (KOM(2014)6) af 17. januar 2014 fremsat forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om et europæisk arbejdsformidlingsnet,
arbejdstageres adgang til mobiltjenester og øget integration af arbejdsmarkederne.
Forslaget er fremsat med henvisning til Forordning 492/2011 om arbejdskraftens
fri bevægelighed og skal afløse bestemmelserne om udveksling af information om
ledige stillinger, jobansøgninger og CV'er, der i øjeblikket findes i kapitel II og
artikel 38.
EURES har eksisteret siden 1993 og omfatter de offentlige arbejdsformidlinger i
EU, EØS-landene og Schweiz. De væsentligste grundsten i netværket er den
europæiske EURES-portal samt ca. 900 såkaldte EURES-vejledere i de offentlige
arbejdsformidlinger. I Danmark har EURES siden 2008 primært været forankret i
de tre regionale Workindenmark-centre under Styrelsen for Arbejdsmarked og Re-
kruttering (STAR), men også jobcentrene har en tilknytning til netværket, bl.a. med
’EURES-kontaktpersoner’. Styringen af EURES Danmark som medlem af netvær-
ket varetages af styrelsen.
EU-Kommissionen har igennem længere tid forberedt en reform af det eksisterende
EURES-netværk for at styrke netværkets bidrag til EU’s 2020-strategi - særligt
målet om at øge beskæftigelsesgraden.
Grundelementerne i reformen er allerede fastlagt med virkning fra 1. janaur 2014,
bl.a. i kraft af Kommissionens afgørelse af 26. november 2012. Kommissionen
tager imidlertid med forslaget til forordningen initiativ til at fastlægge et egentligt
J.nr. 2014-1473
CAIJ/BIK