Europaudvalget 2013-14
KOM (2014) 0028 Bilag 1
Offentligt
1380093_0001.png
NOTAT
Miljøteknologi
J.nr. MST-5200-00071
Ref. Kaasm
Den 19. marts 2014
GRUNDNOTAT
til
Folketingets Miljøudvalg og Europaudvalg
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af
forordning (EF) nr. 715/2007 og forordning (EF) nr. 595/2009 for så
vidt angår nedbringelse af forurenende emissioner fra vejkøretøjer
KOM(2014)28
1. Resumé
Formålet med forslaget er dels at opdatere de eksisterende bemyndigelser til
kommissionen i overensstemmelse med Lissabontraktatens artikel 290 om
delegerede retsakter og dels at tillægge kommissionen en række nye beføjelser til
at vedtage delegerede retsakter.
Forslaget har ikke i sig selv lovgivningsmæssige, samfundsøkonomiske eller
statsfinansielle konsekvenser for Danmark. Forslaget berører kun i marginalt
omfang det eksisterende beskyttelsesniveau.
Det er Regeringens foreløbige holdning, at:
Beføjelsen til fastsættelse af grænseværdier kun kan tillægges Kommissionen
såfremt dette sker inden for rammerne af Lissabon traktatens art. 291 om
gennemførelsesretsakter, der indebærer, at Kommissionens
reguleringsforslag forhandles blandt medlemslandene i komiteprocedure.
Der ikke skal slækkes på allerede fastsat miljøregulering, heller ikke for at
fremme bestemte teknologier. De fastsatte grænseværdier er begrundet i et
ønsket beskyttelsesniveau, som ikke bør slækkes.
Regeringen er ved at foretage en nærmere vurdering af de specifikke elementer i
forslaget og vil på basis af de indkomne høringssvar fastlægge sin endelige
holdning til forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen har vedtaget ovennævnte forslag, som den 3. februar 2014 blev
oversendt til Repræsentationen i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 vedr. det indre marked og
skal behandles efter proceduren for den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF
artikel 294.
Kommissionen har den 13. marts 2014 præsenteret forslaget i Rådets
Miljøarbejdsgruppe.
3. Formål og indhold
Kommissionen har fremsat forslaget med henblik på at ændre forordningerne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380093_0002.png
715/2007 og 595/2009 for så vidt angår nedbringelse af forurenende emissioner
fra henholdsvis lette køretøjer (person- og varebiler) og tunge køretøjer (lastbiler
og busser).
Det centrale element i forslaget vedrører udvidelse og tilpasning af de
lovgivningsbeføjelser Kommissionen er tillagt i forordning 715/2007 om
emissioner fra person- og varebiler i overensstemmelse med de nye bestemmelser
herom i Lissabon traktaten artikel 290 om delegerede retsakter.
Forslaget til ændring af forordning 595/2009 om tunge køretøjer vedrører alene
en afskaffelse af grænseværdien for ammoniak (NH
3
), der er indført for at
begrænse NH
3
-udslip fra motorer med NO
x
-efterbehandlingsteknologier, således
at den kun gælder de motorer, der anvender teknologien. Med andre ord bliver
tunge køretøjer med styret tænding, som benzinbiler og gaskøretøjer, undtaget
grænseværdien for ammoniak.
Ændring af forordning 715/2007 om emissioner fra person- og varebiler
Forordning 715/2007 udgør den overordnede ramme for Kommissionens arbejde
med reduktion af emissioner fra lette køretøjer. Til brug for Kommissionens
fremadrettede arbejde hermed indeholder forslaget en række nye
og tilpasser en
række eksisterende - lovgivningsbeføjelser til Kommissionen på følgende områder:
1.
2.
Vedtagelse af nærmere regler for anvendelsen af referencemasse og tilladt
totalmasse ved prøvning. (ændring af
art. 2 stk.2)
Vedtagelse af ændrede procedurer, prøvninger og forskrifter for den prøvning
(test cycle) køretøjet skal gennemføre for at demonstrere overholdelse af
grænseværdier inden markedsføring, således at disse til enhver tid reflekterer
faktisk kørsel (real driving emissions). (ændring af
art.5 stk. 3
og
art. 14
stk.3)
Vedtagelse af specifikationer for OBD-systemer (On Board Dianostic).
(ændring af
art.8);
Krav til information om den samlede masse CO
2
-emissioner i typeattesten.
(ændring af
art. 14 stk.1);
Hæve eller helt fjerne grænseværdien for de totale kulbrinter (THC). (ændring
af art.
14 stk.1)
;
Fastsættelse af ny grænseværdi for NO
2
(ændring af
art. 14 stk.4);
Fastsættelse af nye krav til køretøjers emissioner ved koldstart. (ændring af
art. 14 stk.5);
Justering af grænseværdien for partikelmasse og
–antal
(ændring af
art. 14
stk.2);
Gennemføre ændret procedure for måling af partikler og partikelantal
(ændring af
art. 14 stk.2).
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Ad.1
- Referencemasse
ændring af artikel 2
Ny beføjelse
Der er i de gældende regler fastsat en referencemasse på 2610 kg for køretøjer, der
afgør om de skal typegodkendes som et let eller tungt køretøj. Referencen kan på
fabrikantens anmodning forhøjes til 2840 kg. I varebilssegmentet er der visse
lastbilslignende køretøjer og afhængig af køretøjets opbygning kan det oprindeligt
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
samme køretøj falde ud på begge sider af den angivne referencemassegrænse.
Det betyder, at der til brug for det samme oprindelige køretøj, skal udvikles to
versioner af samme motor, som er typegodkendt til brug for henholdsvis tunge og
lette køretøjer. Motorfabrikater finder det særdeles omkostningstungt at samme
produkt (motor) skal godkendes efter to forskellige regelsæt uden der i øvrigt
opnås åbenlyse miljøforbedringer.
Kommissionen foreslår derfor, at de køretøjer i klasse M1, M2, N1 og N1 som
defineret i bilag II i direktiv 2007/46/EF med en referencemasse på over 2610kg
og en totalmasse på højst 5000 kg kan godkendes efter forskrifter for lette
køretøjer.
Kommissionen foreslås
som en ny beføjelse
via delegeret retsakt, at kunne
vedtage de detaljerede regler vedr. referencemasse samt til fremover at kunne
ændre de nærmere regler for anvendelsen af disse køretøjsklasser for navnlig at
sikre, at der tages tilstrækkeligt hensyn til køretøjets faktiske operationelle masse.
Ad. 2
- Krav og prøvninger - ændringer af artikel 5 og artikel 14 stk.3
Kommissionen har efter forordningens art. 5 stk.3 bemyndigelse til at reglerne
vedr. de specifikke procedurer, prøvninger og krav som gælder for
typegodkendelsen af person- og varebiler kan ændres via komitebehandling efter
forskriftsprocedure med kontrol. Parallelt hermed skal Kommissionen efter
samme procedure løbende tilpasse prøvningen
(’test cycles’), der anvendes ved
emissionsmåling, så de reelt afspejler faktisk kørsel.
Bemyndigelsen til Kommissionen foreslås opretholdt uændret men fremover
udmøntet via delegerede retsakter.
Bestemmelsen bemyndiger Kommissionen til, at vedtage regler for fabrikantens
forpligtigelser med hensyn til typegodkendelsen på en række punkter:
prøvning af emissioner fra udstødning,
lav temperatur,
emissioner ved tomgang,
fordampning,
On Board Dianostic-systemer,
forureningsbegrænsende udstyrs holdbarhed mv.,
måling af drivhusgasemissioner og brændstofforbrug,
hybridkøretøjer og alternative brændstoffer,
udvidelse af typegodkendelser og krav til fabrikanter af små mængder
køretøjer, prøvningsudstyret referencebrændstof og måling af motoreffekt.
Ad. 3
- Adgang til reparation og vedligeholdelsesinformationer
ændring af
artikel 8
Forslaget fastholder kommissionens eksisterende bemyndigelse til at vedtage
definitioner og opdatering af de tekniske specifikationer for, hvordan OBD-
systemer samt reparations- og vedligeholdelsessystemer skal stilles til rådighed.
Den eksisterende forskriftsprocedure-bemyndigelse foreslås tilpasset Lissabon
traktaten ved fremover at blive udmøntet via delegerede retsakter.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380093_0004.png
Der er allerede i de nuværende regler indført krav om overvågning i køretøjet af
det emissionsbegrænsende udstyr, som kaldes ”On Board Diagnostic” (OBD).
OBD-systemer er vigtige for emissionsbegrænsningen. Det identificerer,
registrerer og fortæller chaufføren om forskellige typer forringelser eller fejl,
herunder filtreringsprocesser og kontinuerlige regenerationsprocesser, på
systemerne i hele køretøjets livscyklus.
De teknologier, der skal anvendes til denne overvågning er sensorer, der overvåger
det emissionsbegrænsende udstyr for så vidt angår NO
x
og på sigt nok også sod.
Ad.4-9
- Ny fastsættelse af grænseværdier
ændring af artikel 14
nye
beføjelser i stk.1,4 og 5
Forordningens artikel 14 stk. 2 og 3 indeholder i dag en række bemyndigelser til
Kommissionen til via forskriftsproceduren med kontrol at ændre bestemmelser
for:
Justere grænseværdien for partikelmasse og indføre
partikelantalsgrænseværdier således, at grænseværdierne så vidt muligt
korrelerer for benzin- og dieselkøretøjer.
Gennemføre ændret procedure for måling af partikler og partikelantal ved
vurdering af grænseværdien som opfølgning på, at UN/ECEs program om
partikelmåling forventes afsluttet inden for de kommende år.
Overvåge de procedurer og prøvninger som anvendes til emissionsmåling så
de afspejler de emissioner, der er forårsaget af den faktiske trafik på vejene.
Kommissionen foreslår disse 3 bemyndigelser fastholdes men tilpasses Lissabon
traktaten ved fremover at blive udmøntet via delegerede retsakter. For samtlige
bemyndigelser gælder, at ændringer skal foretages uden at sænke
miljøbeskyttelsesniveauet.
Kommissionens forslag indeholder derudover ændringer af artikel 14 stk.1, stk.4
og stk.5 som tidligere kun har kunnet besluttes via den almindelige
lovgivningsprocedure ved behandling i Rådet og Europa-Parlamentet. Disse nye
lovgivningsbeføjelser til Kommissionen foreslås udmøntet via delegerede
retsakter. Konkret drejer det sig om at bemyndige Kommissionen til at udstede
regler om at:
lade metan-emissioner indgå i den samlede opgørelse af CO
2
-emissionerne i
typeattesten.
hæve eller helt fjerne grænseværdien for de totale kulbrinter (THC) for
køretøjer med styret tænding.
fastsætte nye krav til køretøjer ved koldstart, da CO og THC grænseværdierne
(overført fra euro 3 regulering) synes forældede.
fastsætte en særskilt grænseværdi for NO
2
i tillæg til den eksisterende
grænseværdi for NOx på baggrund af en vurdering af indvirkningen og af den
tekniske gennemførlighed.
Metan er en kraftig drivhusgas samt en ozondannende gas (og jordnær ozon er
sundhedsskadelig). Hensigten er således at lade metan-emissioner indgå i
beregningen af de samlede CO
2
-emissioner.
THC (totale kulbrinter) dækker over en række stoffer, hvoraf nogle er
kræftfremkaldende. Grænseværdien blev indført med Rådets og Parlamentets
forordning for euro 5/6. Hensigten med at indføre grænseværdien var at reducere
den skadelige virkning på menneskers sundhed. For at fremme indførslen af
naturgasdrevne køretøjer, foreslås det, at Kommissionen får beføjelse til at hæve
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380093_0005.png
eller helt fjerne denne grænseværdi, fordi visse naturgasdrevne køretøjer ikke kan
overholde grænseværdien ved typegodkendelsen.
Koldstart giver oftest anledning til særlig udledning af forurening. De nuværende
grænseværdier efter koldstart ved lav temperatur er en overførsel fra reguleringen
af euro 3-kravene og vurderes af Kommissionen at være forældede på baggrund af
den bilteknologi, der findes i dag. De mulige reduktioner vurderes ligeledes at være
til gavn for luftkvaliteten i tættere befolkede områder. Kommissionen forslår en
bemyndigelse til at fastsætte grænser for udstødningsemissioner ved lave
temperaturer for køretøjer, der er godkendt i overensstemmelse med Euro 6-
emissionsgrænserne.
Den direkte NO
2
-andel af NO
x
-emissionen er ikke faldet som antaget med
euronormerne, og der ses stadigt stigende NO
2
-emissioner fra moderne dieselbiler.
Kommissionen forslår derfor en bemyndigelse til at fastsætte en passende
NO
x
/NO
2
-emissionsgrænse. NO
2
-grænsen skal fastsættes på grundlag af en
konsekvensanalyse og tage hensyn til hvad der er teknisk muligt, men under
hensyntagen til de mål der er opstillet for luftkvalitet og vil gælde for køretøjer
godkendt i overensstemmelse med euro 6-emissionsgrænserne.
4. Europa Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet behandling af forslaget vil tidligst starte i slutningen af 2014,
efter valg og konstituering af det nye Europa-Parlament.
5. Nærhedsprincippet
Regeringen finder, at Kommissionens meddelelse er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet, da reglerne er i overensstemmelse med lovgivning om
typegodkendelse af motorkøretøjer baseret på artikel 114 i TEUF om sikring af et
velfungerende indre marked. Endvidere indeholder forslaget kun ændringer til
eksisterende EU-regulering.
6. Gældende dansk ret
Regulering af emissioner fra vejgående køretøjer er fuldstændigt harmoniseret og
lovgivningen er baseret på forordninger med direkte retsvirkning.
7. Konsekvenser for Danmark
Forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:
Forslaget medfører ingen lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:
Forslaget medfører ikke i sig selv økonomiske eller erhvervsadministrative
konsekvenser. Kommissionens brug af de foreslåede beføjelser vil dog kunne
påvirke motorfabrikanter og bilfabrikanter. Der vil blive taget stilling hertil i takt
med de konkrete reguleringer, Kommissionen vælger at fremlægge.
Motorfabrikanter vurderes dog at få færre udgifter til typegodkendelse i
forbindelse med ændringer af krav til referencemasse.
Statsfinansielle og statsøkonomiske konsekvenser
Der er ingen statsfinansielle konsekvenser af forslaget.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380093_0006.png
Beskyttelsesniveau:
Forslaget vedrørende forordningen om lette køretøjer omhandler bemyndigelser
til Kommissionen til at kunne vedtage delegerede retsakter på en række punkter og
påvirker som sådan ikke det gældende beskyttelsesniveau. For de bemyndigelser,
der berører udledninger er det eksplicit gengivet i forslaget, at det nuværende
beskyttelsesniveau ikke må slækkes.
For den del af forslaget, der vedrører forordningen om tunge køretøjer, vurderer
Miljøstyrelsen, at det vil indebære en marginal negativ påvirkning af
beskyttelsesniveauet, hvis der slækkes på visse allerede besluttede grænseværdier
(THC samt NH
3
)
8. Høring
Forslaget er udsendt i almindelig høring med frist for kommentarer tirsdag den 18.
marts 2014. Sagen har endnu ikke været forelagt for miljøspecialudvalget.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke indledt forhandlinger af forslaget, så andre landes holdninger er endnu
ikke kendt.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Generelt har Kommissionen i den gældende forordning allerede vide beføjelser til
at iværksætte regulering efter forskriftsproceduren med kontrol, som indebærer at
medlemslandene tager stilling til Kommissionens konkrete udspil i den
tilpasningskomite, der er nedsat i henhold til forordningen. Forordningens
bestemmelser herom er vedtaget med dansk støtte.
Nærværende forslag overfører
med henvisning til bestemmelserne i
Lissabontraktaten - alle forordningens forskriftsprocedurebemyndigelser til
fremover at skulle udøves via delegerede retsakter, hvilket Regeringen ikke
entydigt kan støtte.
Overgang til proceduren for delegerede retsakter indebærer bl.a. at
Kommissionens konkrete reguleringsudspil ikke vil blive genstand for forhandling
blandt medlemslandene i komiteen, men vil blive forelagt direkte for Råd og
Parlament til beslutning om vedtagelse eller forkastelse. En delegeret retsakt vil
således være gældende medmindre den forkastes i Rådet af et kvalificeret flertal af
medlemslande eller af et absolut Parlamentsflertal.
Det er således regeringens holdning, at beføjelsen til fastsættelse af grænseværdier
kun kan tillægges Kommissionen såfremt dette sker inden for rammerne af
Lissabon traktatens art. 291 om gennemførelsesretsakter, der indebærer, at
Kommissionens reguleringsforslag forhandles blandt medlemslandene i
komiteprocedure.
Det er ligeledes Regeringens holdning, at justering i grænseværdier eller i
testmetoder med direkte effekt for udmøntning af grænseværdier, også skal
besluttes via proceduren for gennemførelsesretsakter.
Grænseværdier og testmetoder hænger nøje sammen. En ”let” test gør det
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
nemmere at overholde en grænseværdi. Det er derfor vigtigt, at kommissionen
holdes fast på målet om, at det er den faktiske kørsel, der skal afspejles i test.
Tilsvarende finder Regeringen det vigtigt, at BAT (bedste tilgængelige teknologi)
indgår i vurderingen af teknisk gennemførlighed.
Tekniske retningslinjer for prøvning, vejledninger o.lign., der ikke påvirker
beskyttelsesniveauet kan efter Regeringens holdning besluttes af Kommissionen
efter proceduren for delegerede retsakter.
Med hensyn til de foreslåede generelle retningslinjer for udstedelse af delegerede
retsakter i en ny art. 14A, ønsker Regeringen, at beføjelsen hertil alene overføres til
Kommissionen for en tidsbegrænset periode.
For så vidt angår forslaget om tunge køretøjer, er det endvidere Regeringens
holdning, at der ikke skal slækkes på allerede fastsat miljøregulering, heller ikke
for at fremme bestemte teknologier (fx gasdrevne køretøjer). De fastsatte
grænseværdier er begrundet i et ønsket beskyttelsesniveau, som ikke bør slækkes.
Regeringens stillingtagen til de konkrete forslag til ændring af Kommissionens
lovgivningsbeføjelser beror på en nærmere vurdering af de specifikke elementer i
forslaget. På basis af denne og indkomne høringssvar, vil Regeringen fastlægge sin
endelige holdning til forslaget.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg er ikke tidligere blevet orienteret om sagen.
7